Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

29 december 2009

Trend: opleiden voor banen die nog niet bestaan

Twee jaar geleden gebruikte ik een video van Shift Happens om de getalsmatige groei van het internet te illustreren. Denkend over onderwijs is het wel heel intrigerend wat er tientallen jaren gebeurt.

Ik blijf bij mijzelf. In de tijd dat ik Gymnasium alpha deed aan het Geert Groote College in Deventer (1984-1989), vonden de onderwijzers het niet nodig dat ik informatica kreeg. Toen ik Bestuurlijke Informatiekunde als afstudeerrichting koos bij Bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit Groningen (1989-1993) was ik met een handvol anderen uniek. Toepassing van IT in het bedrijfsleven: wat voor beroep hoort daar bij? En dat geldt nog steeds. Welk beroep onze kinderen later krijgen? Hoeveel banen zij voor hun 38e hebben (gehad)? Geen idee.

Onderstaande vertaalde en deels geactualiseerde videoversie van de oorspronkelijke PowerPoint slides zijn best indrukwekkend en de 10 minuten kijken waard.

Dat ons onderwijssysteem, de gebruikte methoden en technieken en de leerdoelen en perspectieven moeten meebewegen met de toegenomen beschikbaarheid van technologie, concurrentie vanuit het buitenland en het al lang niet meer uniek zijn van Nederland als kenniseconomie, is helder.

Op de shifthappens wiki vind je meer achtergrondinformatie en kun je je eigen ei kwijt.

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , ,

20 december 2009

Trend: flexibiliteit in werken

Aan de slag met Het Nieuwe Werken, jazeker, hoewel nog een groot 'consultancy'-gehalte kleeft aan het concept. Microsoft Nederland is met recht ervaringsdeskundige, want flexibiliteit in het werken gaat tegenwoordig veel verder dan het flexplekken concept, waar Interpolis ooit in pionierde. Bij Capgemini is het dit voorjaar als Capgemini 3.0, nu omgedoopt tot NWW (New Way of Working) met niet alleen een prikkelende Blue postercampagne, hulpmiddelen als webcam, internetconnectie en NS Businesscard, maar ook web communities om de voor- en nadelen en cultuuraspecten te verkennen.

Dik Bijl, auteur van Aan de slag met Het Nieuwe Werken verheldert:
- Het is niet alleen een synoniem voor thuiswerken, maar het is werken waar, hoe en wanneer jij dat wilt.
- Het is geen vrijheid, blijheid want er wordt duidelijk gestuurd op resultaten.
- Het is geen ordinaire bezuinigingstruc verpakt in een mooi verhaal, het levert juist energie en geld op.
- Het betekent niet dat mensen langer móeten werken, maar biedt juist mogelijkheden voor een betere werk-prive balans.
- Het vervreemdt mensen niet van hun bedrijf of kantoor, maar faciliteert juist een effectievere en efficiënter samenwerking. Het kantoor als ontmoetingsplaats.

Het boek is gratis als PDF, of in traditionele vorm te koop bij Managementboek.nl. Helaas is er veel onzin geschreven over Het Nieuwe Werken. Ik zou ook zeker nagaan hoe je eigen werkgever dit concept introduceert, faciliteert en omzet in resultaten.

Voor de nog praktischer ingestelde mens is er het Klein receptenboek voor het nieuwe werken.

Vertragende factoren
Flexplekken, handig, zolang je applicatieprofiel wordt meegenomen. Momenteel moet ik elke dag applicaties als MS Project, urenverantwoording en autorisatiemodule opnieuw installeren als ik op een 'nieuwe' plek ga zitten. Dat in combinatie met een opstart/herstart van de betreffende Windows machines die een kwartier duurt, gaat er veel kostbare tijd verloren.

En wil je na de files rijden, vergeet het dan gerust op een doorsnee P+R nog een plek te vinden voor je auto. Die ervaring heb ik inmiddels in Ommen en Zwolle, collega's in bijvoorbeeld Diemen-Zuid en Zeeburg. OK, in Transferium Amsterdam Arena is ruimte zat, maar dan ben ik ook al bijna bij de opdrachtgever.

Ook helaas schering en inslag op flexplekken: slecht meubilair. Vaak concludeer ik thuis een betere bureau en stoel te hebben. Tafels die niet in hoogte versteld kunnen worden, afgeschreven stoelen die niet meer in een ergonomisch verantwoorde stand te krijgen zijn, beeldschermen die te laag op te dichtbij staan.

Wat ik vervolgens veel collega's zie doen is het meezeulen van eigen laptopstandaards, toetsenborden, eigen laptops of Macs, of juist ongezond vooroverhangen in een laptopscherm. Dat kan niet goed zijn voor schouders, rug en zitvlak.

De beperkte levensduur van oplaadbare batterijen voor de laptop, BlackBerry en andere apparaten maakt het nog niet mogelijk om op lange afstanden continu mobiel te werken. In elk geval zitten alle opladers in de persoonlijke standaard uitrusting van de mobiele flexwerker.

Dat zijn serieuze aspecten die ook komen kijken bij het omarmen van een trend als flexibiliteit in werken. Meer weten, lees dan bijvoorbeeld het blog Over Het Nieuwe Werken of de Kluwer special Safety & Fashion rond het concept.
Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , , ,

08 december 2009

Trend: Mobiel wordt mobieler

Gratis prepaid internetstick van T-Mobile bij NS Zakelijk
Met mijn NS Businesscard zit ik regelmatig in de trein naar Amsterdam. Mobiel internet bij T-Mobile (InstantEmail voor de BlackBerry) is prettig, maar m'n laptop moet onderweg zonder doen. Eind november was ik dus wel blij met het aanbod van een gratis prepaid internet stick van T-Mobile via NS Zakelijk. Natuurlijk is het een freemium in de hoop, dat je het tegoed regelmatig oplaadt en zo dus geld in het laatje van T-Mobile brengt.
De prepaid constructie staat me in elk geval meer aan de abonnementen voor mobile internet die Vodafone en T-Mobile ook aanbieden. Immers, een volgende opdracht kan maar zo geen treinreizen meer betekenen, en dan is een €20-30 per maand ongebruikte internettoegang wel veel.

Vanaf maart gratis internet in Intercity's
Dankzij een driejarig contract tussen T-Mobile en NS krijgen NS Intercity treinen vanaf maart 2010 niet alleen gratis wifi maar ook tv-schermen met reisinformatie. Pas eind 2012 hebben alle Intercity's, zowel die van NS als van Arriva, draadloos internet aan boord. Verkeerminister Eurlings heeft daarvoor zo'n 15 miljoen euro uitgetrokken. Wanneer de hogesnelheidstrein Fyra, die wel stopcontacten heeft, ook wifi krijgt is onbekend.

Volgend jaar verwacht IDC dat er al meer dan 1 miljard mensen mobiel internet gebruiken. Mobiel wordt mobieler.


Reblog this post [with Zemanta]

Labels: ,

20 juni 2009

Zoek mijn baan

Vacaturesites hebben weer aanloop deze barre tijden. Het nieuwe zoekmijnbaan.nl verzamelt op unieke wijze de banen van grote sites als Monsterboard en Nationale Vacaturebank. Eén klik, alle banen is het devies. Eventuele Hyves en LinkedIn profielen / connecties van bedrijven worden bij elke vacature getoond. Nieuwe vacatures op een functienaam of rol naar keuze in of rond een plaats naar keuze komen desgewenst in een dagelijkse e-mail je kant op.

Door je cv achter te laten op zoekmijnbaan.nl krijg je onder meer zelf de mogelijkheid om recruiters te banderen. Zo kun je bijvoorbeeld eerst met een bedrijf emailen voordat je een sollicitatie verstuurt!

OK, even terugrollen
Als je al eerder had ingeschreven op een vacaturesite, je cv er al had achtergelaten, of zelf een (online) cv had opgebouwd op VisualCV.com, LinkedIN of een andere voorziening, je RSS feeds volgt van vacaturesites met interessante banen in de omgeving, biedt zoekmijnbaan.nl natuurlijk niet 1-2-3 meerwaarde. Ben je net, of binnenkort op zoek, kun je een paar vliegen in één klap slaan. Het argument om sociale netwerken in te zetten om via vrienden en bekenden meer over het bedrijf of de betrekking in kwestie te weten te komen, is niet nieuw, maar een zeer gezond modern principe.

Labels: ,

08 oktober 2008

Morgen eindelijk filevrij om de ANWB te plezieren?

De ANWB bestaat 125 jaar en laat dat niet zomaar voorbij gaan. Om het feestje van hoewel de grootste, in alle nuchterheid natuurlijk maar één van belangenbehartigers voor rijdend Nederland, morgen te vieren, zouden 'alle filerijders van Nederland' moeten kiezen tussen een snipperdag of het zodanig aanpassen van hun werk- en reispatroon, dat er op deze donderdag eens helemaal geen files zouden staan.

En dan vrijdagmiddag in één van de vele files weemoedig terugdenken aan deze Nationale Filevrije dag. De definitie van filerijder geeft de ANWB niet, zodat waarschijnlijk een aantal landgenoten meent, dat vooral andere weggebruikers toe zijn aan een dagje vrij, om zelf flink te kunnen 'planken' naar en van het werk. Mochten daar pech- of ongevallen van komen, hebben ze toch de ANWB Wegenwacht nodig om hen te helpen, da's dan wel weer sneu voor feestvierende Wegenwachters.

Een dag voor het festijn temperde de ANWB zelf al de verwachtingen. Als we er met elkaar maar nadenken over alternatieve mobiliteitsoplossingen, is het al voldoende. Nul files is niet het doel.

Als je morgen de auto wilt laten staan, meld je dan aan op filevrijedag.nl, zodat de ANWB met oog op de catering weet hoeveel feestvierders er mee doen. Zelf ben ik helaas niet van de partij. Door een samenloop van omstandigheden koers ik morgenvroeg eerst van Balkbrug naar Apeldoorn-Zuid, een paar uur later naar Leeuwarden en eind van de middag terug naar Balkbrug. Alternatieve vervoersmiddelen gaan me morgen niet helpen, dus hoop ik stilletjes de betreffende trajecten volledig op de cruise control te kunnen doen.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft - niet toevallig - dinsdag openheid van zaken gegeven. Er is weinig reden voor feest: de komende jaren zal de gemiddelde reistijd van 29 naar 46 minuten gaan en de wegen in de Randstad vullen zich verder.

Baas boven baas: plant eens een boompje

Werkgever Capgemini ziet graag van 6-8 oktober haar medewerkers met andere vervoersmiddelen woon-werkverkeer afleggen. Gemakshalve wordt een digitale fotocamera of mobiele telefoon met ingebouwde camera als gegeven beschouwd, want in ruil voor een live foto wordt een boompje geplant. Een dus is de oproep bijvoorbeeld henkjanvanderklis.plantatree.nl. Als het zulk mooi weer zou zijn als de foto op de site, zou je spontaan zin krijgen...in de sneltrein naar Zandvoort.

Met zachte aandrang is dagelijks de e-mail gevoed met tussenstanden en oproepen vooral mee te doen. Helaas, op het traject Balkbrug-Leeuwarden kost de trein gewoon veel meer tijd dan de auto, en files staan er gelukkig niet!

Labels: ,

01 oktober 2008

Goede e-mails schrijven is een kunde

Vroeger leerde je op de middelbare school leerde om een goede (zakelijke) brief te schrijven. Nu we al pijn in de vingers krijgen als we met pen een formulier moeten invullen, lijkt e-mail een vrijplaats qua vorm, inhoud en verpakking. Aangezien veel e-mail nog steeds de functie heeft van een brief met een boodschap, verzoek, vraag of suggestie, gelden de briefregels haast onverkort. De praktijk is vaak zo anders. Onderstaande voorbeelden zijn niet verzonnen, maar kom ik dagelijks tegen.

1. Wat is het doel?
Als je weet waarvoor je iets schrijft, schrijft het wel zo gemakkelijk. Ook kies je een schrijfstijl als je je doel weet. Vragen zijn vragen en klachten zijn klachten. Is je e-mail herkenbaar als zodanig?

2. Is e-mail het meest geschikte medium?

Voor mij is e-mail ondergeschikt aan een persoonlijk gesprek en een telefoongesprek. Helaas denken veel mensen om me heen tegenwoordig maar één medium te hebben, e-mail. Een 'OK' melding laat je machines afgeven, als mens zou ik daarvoor een instant messaging programma gebruiken, of geheel achterwege laten. Dat laatste kan door in de formulering van je e-mail op een andere reactie aan te sturen: "Als je niet reageert, ga ik ervan uit dat..." of door open vragen te stellen.

3. Kies een geschikt onderwerp
Een onderwerp als Q (in de e-mail blijkt een vraag gesteld te worden) of het weglaten van een onderwerpregel, getuigt van weinig respect voor de lezer. Die krijgt nog tientallen e-mails per dag en wordt op geen enkele wijze positief geprikkeld om iets te doen met je e-mail. En dat is vast niet jouw bedoeling.

Het is handig je onderwerp aansprekend te maken en de aard van je e-mail erin mee te nemen. "Gevraagd: planning week 40" of "Voortgangsrapportage week 39" maakt duidelijk wat er verwacht mag worden.

4. Aanhef en afsluiting
Erg Nederlands om meteen met "Hoi", Henk-Jan, of "Hey HJ" in huis te vallen en af te sluiten met "gr", "grtz" of "Mvg Jan". Ook hier kun je nadenken of gepastheid. Een klantenservice die je niet kent kun je aanschrijven met "Geachte heer/mevrouw," of eventueel "Hallo". Afsluiten doe ik zelf standaard (en soms net aan de veilige kant) met "met vriendelijke groet, Henk-Jan van der Klis...".

5. De toon die de muziek maakt
Formulier positief en constructief. Denk aan wie je iets schrijft. Woordkeuze, toonzetting, maar ook grammatica, spelling en interpunctie zijn belangrijk. Gebroken zinnen, overduidelijke spreektaal, vaag om omzichtig taalgebruik of e-mails van ettelijke pagina's lang laten lezers snel afhaken. Roodgekleurde tekst, gebruik van hoofdletters om je WOEDE KENBAAR te maken (zogenaamde flame mails of hate mails), leiden tot onnodige frustratie bij je lezer.

6. Een e-mail komt overal
Het "op straat liggen van privé" e-mail haalt de krant. Meer gewoon is het (lukraak) doorsturen van e-mails naar anderen. Je aan een specifiek persoon gerichte e-mail kan even makkelijk een paar bureaus, afdelingen of kantoren verder belanden. Bedoeling en effect van je e-mail kan dan ver uit elkaar gaan lopen.

7. Wees voorzichtig met cc en bcc
In veel bedrijven heerst een cc-cultuur. Elke e-mail heeft één of enkele rechtstreeks geadresseerden, terwijl het cc-veld vol staat met leidinggevenden in diverse echelons, collega's, medestanders en iedereen die eerder heeft aangegeven 'ook graag betrokken te willen zijn'. De punten 4-6 gaan hierbij nog nadrukkelijker spelen. Het versturen van een bcc (en dat hoeft niet in één keer, je kunt een zojuist verstuurd mailtje naar A immers zelf ook doorsturen "ter info" aan B) vraagt helemaal om voorzichtigheid. Hoe zou je het zelf vinden als iemand je confronteert met een e-mail die jij naar iemand anders hebt gestuurd?

Meer tips vind je op Carrieretijger.nl of in E-Mail: A Write It Well Guide of E-mail schrijven en versturen.

Labels: ,

06 juni 2008

Van der Klis maakt naam en faam

Reed Business doet met viral marketing z'n best om aan nieuwe sales medewerkers te komen. Door je voor- en achternaam in te geven, wordt de succesratio bepaald en de gevolgen in een videoboodschap uitgelegd.
De volgende beelden kunnen schokkend zijn voor vrienden en collega's met al dan niet expliciet dezelfde ambities!


en niet te vergeten:

Onmiskenbaar komt het Wetenschappelijk Onomastisch Instituut Rigtenstein bij elke bijna sollicitant tot dezelfde conclusie, zij het aangepast voor het toepasselijke geslacht, dat blijkt uit de volgende still.

Hoort, zegt het voort!

(en natuurlijk besef ik met deze blog Reed Business te helpen in deze marketing campagne; ook weet ik bij nader inzicht, dat de betreffende campagne al is afgelopen, de hint van Lonieke Ultee kwam formeel te laat. Toch heeft Reed Business graag nog meer mensen erbij)

Labels: , ,

24 mei 2008

Kameleon is nodig voor kwaliteit

Nee, het is niet een postume toevoeging aan de Kameleon-reeks, maar opnieuw een blik op het fenomeen rightshoring, kortweg de dingen daar op de niet zo platte aarde doen, waar dat gewoon het beste gaat.

De klantgerichtheid en het aanpassingsvermogen van Indiase bedrijven zijn ongekend in de westerse wereld. Het uitbesteden van business processen vraagt om een groot aanpassingsvermogen van de overnemende partij. Niet alleen in werktijden (ooit nagedacht over het Indiase equivalent van onze kantooruren en beseft dat dit niet de enige uren zijn waarop gewerkt wordt?).

Denk aan de directe klantcontacten per telefoon of e-mail. Denk aan de kwaliteitscirkels die worden onderhouden op het moment dat er bugs worden ontdekt, of de klantorganisatie aangeeft dat er naar diens idee niet conform specificaties of verwachting wordt geleverd.

Denk aan het oppakken van wijzigingen, het inbedden van procesmanagement, zaken die in Nederland alleen via separate projecten worden geïnitieerd, en zelden succesvol geïmplementeerd. Je kent misschien de pogingen om kwaliteitsmethoden, procesherontwerp en dergelijke te introduceren. In professionele (ICT-)organisaties in India zitten dergelijke voor ons dure add-ons ingebakken in het primaire proces, waarmee een CMM level 5 certificering verdiend is.

Aanpassingsvermogen van onze kant is ook nodig, om gezamenlijk tot werkende oplossingen te komen. Onderstaande video is een erg lollige invulling om een probleem met pop-ups op te lossen met India.


Het is geen toeval dat een kameleon voorkomt op de folders en posters rond de nieuwe Business Aware Application Outsourcing service van Capgemini die afgelopen week werd gelanceerd.

Om te oefenen kun je alvast deze kameleon op je usb poort aansluiten ;)

Labels: , ,

13 mei 2008

Week van de filerijder - 15-23 mei 2008

Nog 2 korte nachtjes slapen (immers om de files te vermijden, staan we steeds vroeger op), en dan begint de Week van de filerijder. De Partij van de filerijder gaat van 15 - 23 mei allerlei verwennerijen, zoals versnaperingen en massages verzorgen op bekende fileplekken.

De start is verrassend niet vandaag, de ergste filedag van de werkweek, maar donderdag op het Nationale File Forum, gepland op exact 7 maanden na de oprichting van nieuwe politieke partij.

Het vooruitzicht in 2020 met z'n allen alleen maar vast te staan in de file, roept nu om oplossingen voor de filecrisis in ons land. Tijdens het Nationaal File Forum wordt actief van gedachten gewisseld of -en zo ja, hoe- er op korte termijn versneld oplossingen voor het verminderen van het fileprobleem gerealiseerd kunnen worden.

Waar kun je de verwenners vinden? Op bekende filetrajecten als de A1, A2, A13, A16 en A27. Grom, zie ik ze nog niet op de A28!

Labels: , ,

21 april 2008

Alternatieven voor MS Office

Source: WikipediaWaar we tot eind vorige eeuw nog massaal verknocht waren aan de tekstschrijver Wordperfect, het rekenprogramma Lotus 1-2-3 en het database beheerprogramma dBASE, is het bijna monopolie van Microsoft Office jarenlang onbetwist geweest. De laatste tijd komt er meer aandacht voor de concurrentie die er wel degelijk was, en ook zal zijn.

Enerzijds wordt geconstateerd, dat met het uitbrengen van telkens nieuw features het pakket Google Docs juist steeds meer op Office gaat lijken. Google Docs is een online Office suite, gabaseerd op AJAX-interfacing technieken voor het dynamisch ophalen en wegschrijven van content zonder schermverversing. Heb je al een Google account, is het starten van Google Docs (Documenten) een fluitje van een cent.

De online aangemaakte documenten kunnen afgedrukt, of bijvoorbeeld opgeslagen in Microsoft Office formaat, OpenDocument of PDF. Zolang je regelmatig op het web zit, is een online tekstverwerker, spreadsheet, etc. inclusief online opslag (Google account biedt gratis de nodige GB's) aardig.

ThinkFree's gratis office suite bestaat momenteel uit een tekstverwerker, spreadsheet programma, presentatiepakket in zowel een Microsoft Office 2007 compatible desktop variant, maar ook een online en mobiele versie. Met de ThinkFree Manager kun je offline bewerkte bestanden syncrhoniseren met je online workspace. In de workspace kan collaboration en bestandsdeling plaatsvinden, hoewel niet real-time. 1 GB gratis online opslagruimte is beschikbaar voor de leden.

Voor de verstokte offline gebruiker is er ook OpenOffice, open source en dus gratis. Ook in deze op de Sun Staroffice gebaseerde doorontwikkeling is een tekstverwerker, presentatiepakket, databasebeheer, formule editor, spreadsheet en afbeeldingenbeheer beschikbaar.

Een andere speler is IBM, dat de Lotus suite van weleer (jaja, herinner je naast 1-2-3 ook cc:Mail e.d. nog?) onder de naam Lotus Symphony als gratis Office suite aanbiedt: een tekstverwerker (Lotus Symphony Documents), spreadsheet (Lotus Symphony Spreadsheets) en presentatiepakket (Lotus Symphony Presentations). Symphony draait op Windows (XP, Vista, 2000) en Linux. Een Mac OS versie komt eraan. Interoperabiliteit vanwege de installed base van Microsoft Office is ondervangen. Elke applicatie kan bestanden openen en opslaan in Office-formaat (2003/XP/97; nog geen 2007!), Open Document Format en PDF wordt ook ondersteund.

Begrijpelijk, dat Microsoft last heeft van deze concurrenten die gratis alternatieven bieden. Naar verluidt is de softwarereus bezig met het project Albany, dat Office, Office Live Workspaces, Windows Live OneCare en de Windows Live services moet bundelen.

Labels: , ,

05 april 2008

SharePoint - Online samenwerken met Microsoft

Met SharePoint, de huidige versie heet voluit Microsoft Office Sharepoint Server 2007 (MOSS 2007), heeft Microsoft al een aantal jaren een keurige oplossing voor online samenwerking aan documenten, het uitwisselen van projectnieuws, contactpersonen, uitzetten van taken, en dergelijke.


SharePoint kan in een zakelijke omgeving uitstekend dienst doen als basis voor het intranet, specifieke projectomgevingen (als teamroom of groupware), maar ook ingezet worden voor externe internetsites, presentatie van bedrijfsgegevens uit achterliggende systemen en het beheersen van werkstromen.

Documentbeheer vindt intelligent plaats, met versie- en eigendombeheer. Verzamelingen documenten, bibliotheken integreren met Office installaties of via webfolders met de Windows Verkenner. Voor content management biedt MOSS diverse sjablonen, welke naar wens verder op maat kunnen worden geconfigureerd.

Werkstroombeheer kan via voorgekookte regels die inwerken op bijvoorbeeld de e-mail client Outlook en tekstverwerker Word, maar kunnen ook zelf geconfigureerd worden met Microsoft Office SharePoint Designer 2007 (de nieuwe Microsoft Office FrontPage) of het ontwikkelingssysteem Microsoft Visual Studio.

De Enterprise Search functie verzorgt koppeling van content uit diverse hoeken, om bijvoorbeeld profielen van personen of afdelingen te kunnen opstellen. Overal in de portal kun je naar benodigde informatie zoeken.

Met offline toegang en tegenwoordig zelfs vanaf je mobiel tot lijsten en documentbibliotheken van Office SharePoint Server 2007 zit je niet aan een netwerkvervinding op kantoor verbonden. SharePoint is tegenwoordig verder geïntegreerd met Microsoft Office Groove Server 2007, zodat offline gebruik verder uitgebreid is. Teamwork wordt overigens ook (nog) aangeboden met Microsoft Windows SharePoint Services 3.0.

Een gratis evaluatieversie is beschikbaar. Voor specifieke toepassingen is het zaak bekwamen consultants je uitleg te laten geven. SharePoint is voornamelijk een productfamilie, een gereedschapskist, dat je veel werk kan besparen, maar ook veel (extra) werk kan opleveren in de sfeer van maatwerk.

Labels: , ,

04 april 2008

Live workspace - Online samenwerken met Microsoft

Naast het gisteren besproken Groove biedt Microsoft ook Live Workspace als uitbreiding op Office.

De service biedt:
- online opslag van 1000+ Microsoft Office documenten (500MB)
- toegang tot deze documenten vanaf elke pc met een browser
- autorisatie van andere mensen om je workspace te benaderen, documenten te openen, van commentaar te voorzien of inhoudelijk te wijzigen.
- rechtstreekse toegang vanuit de desktop applicaties Word, Excel en PowerPoint
- synchronisatie van Outlook contactpersonen, taken en afspraken.

Een account is zo geregeld. Heb je al een Windows Live account (zoals voor Messenger of Live Spaces) ben je helemaal zó binnen. Je hebt niet per se een msn-email adres nodig. Vergelijkbaar met Sharepoint is Documents het startpunt. Via My Workspaces kun je een template openen, zoals Class, Event, Household, Job Search, etc. of een eigen workspace aanmaken.

Een en ander werkt in combinatie met
- Internet Explorer 6 and 7 on Windows XP, Windows Server 2003 en Windows Vista
- Firefox 2.0 on Windows XP, Windows Server 2003 en Windows Vista
- Firefox 2.0 on Mac OS X 10.2.x of hoger
Uitkijken dus met hippe nieuwe beta versies van Firefox 3 (die werkt niet met Live Workspace, blijkt uit eigen ervaring. Eerste hulp bij ongemakken vind je online.

Online onderhoud van je documenten is niet aan de orde, daarvoor is toch echt Microsoft Office zelf nodig. Office Live Workspace verzorgt het versiebeheer.
ReadWriteWeb vergeleek Microsoft Office Live Workspace met Google Docs, één van de directe concurrenten. Live Workspace past in Microsoft's steeds opener benadering van de markt, uiteraard en begrijpelijk de eigen broodwinning als doelstelling.

Labels: , ,

03 april 2008

Online samenwerken met Microsoft - Groove

Microsoft biedt een aantal mogelijkheden om online samenwerking te bevorderen rondom de eigen Office 2007 suite. Voor vandaag heb ik de mogelijkheden van Groove voor je uitgezocht en geprobeerd.

Historie
Rond 1995 was Lotus Notes het summum van een toenmalige hype, groupware: software om groepsactiviteiten te ondersteunen. De maker, Ray Ozzie, ging later (Lotus was ingelijfd door IBM) voor zichzelf verder met Groove Networks, ontwikkelde Groove, dat in maart 2005 werd opgekocht door Microsoft en sindsdien als Microsoft Groove door het leven gaat.

Functionaliteit
Het basisidee achter Groove is een workspace, een term die je ook nog altijd in Lotus Notes tegenkomt. Groove biedt daarvoor beveiliging, persistent chat, store-and-forward messaging delivery, firewall/NAT transparency, ad-hoc group formation en notificatiemechanismen. Verder zijn mini-applicaties beschikbaar als een kalender, discussieforum, bestandsdeling, afbeeldingen, kladblok, whiteboard, browser, etc.

Voorwaarde voor gebruik is wel installatie van de Groove client op de pc van elke deelnemer. Bij het versturen van uitnodigingen aan nieuwe deelnemers wordt een url van de gratis trial versie meegestuurd. Ook kun je je laten registreren in de openbare Groove adreslijst, zodat je bij een single license zoals in mijn geval op z'n best nog kunt 'grooven' met andere Groove-gebruikers. Bestanden worden gedeeld via de Groove Server.

Integratiemogelijkheden van het tool zit voornamelijk in de synchronisatie met Office SharePoint Server 2007, Importfunctie van InfoPath formulieren en instant messaging via Office Communicator, de zakelijke versie van MSN/Live Messenger.

Groove is exclusief voor Microsoft Windows beschikbaar; de bestandsdeling workspaces werken alleen in de 32 bit versies van Windows. Met andere woorden, ook na drie jaar is de integratie in het totale Microsoft dienstenpalet beperkt en zit echte openheid er nog niet in. Illustratief in dat kader is de online ondersteuning vanaf de startpagina van Groove. Na klikken op de what's new link ben je Groove kwijt als product in de Office 2007 suite.

Labels: , ,

29 maart 2008

Woon-werkverkeer kan slimmer

Filemijden kan al jaren niet meer fatsoenlijk door maar iets eerder op te staan. De dagen, dat 's morgens om 6.30u al 40 files worden gemeld (beter: alleen de statistieken en kwalitatieve opmerkingen als 'drukker dan normaal') zijn geen uitzondering meer. Reistijdproblematiek bezorgt menig werknemer, maar via ondernemingsraad en HR-functionaris ook andere geledingen bij de werkgever kopzorgen. Initiatieven van de kant van de overheid om ons massaal van auto in het openbaar vervoer te krijgen, zijn helaas en gelukkig op niets uitgelopen. De auto blijft voor velen een heilige koe, menig collega geeft toe vrijwillig 'elke morgen achteraan te sluiten in de file'. Als we werkelijk allemaal de auto zouden thuislaten en per openbaar vervoer van en naar het werk zouden gaan, blijkt dat de infrastructuur er niet op is ingericht.

De verplaatsings- en activiteitenpatronen van mensen zijn diffuser geworden. Je maakt er zelf keuzes in, zoals bijvoorbeeld:
- auto Balkbrug-Ommen, trein Ommen - Den Haag CS, te voet in Den Haag naar ANWB hoofdkantoor;
- auto Balkbrug-Ommen, trein Ommen - Utrecht CS, bus 11 naar Rijnsweerd-Zuid, laatste paar honderd meter te voet naar Capgemini Outsourcing;
- vroeg per auto van Balkbrug naar Zwolle; na werktijd per auto naar Utrecht-Papendorp voor avondmeeting, per auto om 21.30u terug naar Balkbrug.

Ook op niveau wordt over mobiliteitsoplossingen nagedacht, bijvoorbeeld in de Nationale Debatcyclus Mobiliteit en de Taskforce Mobiliteit. Voor concrete oplossingen moeten we terug naar de operatie. Zo kun je bij OV9292.nl tegenwoordig een combinatieadvies voor auto en openbaar vervoer krijgen, waarbij rekening wordt gehouden met de fileverwachting. Denk aan de online variant van de informatieborden dichtbij P&R voorzieningen langs de snelwegen wat de verwachte reistijd naar de grote steden in de Randstad is als je direct je auto parkeert.

Als je werk niet naast het station zelf ligt, kun je naast de bus of een poolauto van Greenwheels ook terecht op een huurfiets van de NS of althans in Den Haag in een tuktuk, dankzij een samenwerking met TukTuk Company

Problemen, zoals die rond mobiliteit vragen 'gewoon' om slimme oplossingen. Op de NS Stations Amersfoort en Utrecht vielen me eergisteren de posters rondom Ikgaverder.nl op, waarin de burgers gevraagd wordt om met eigen ideeën voor een fileoplosmiddel te komen.

Labels: ,

22 maart 2008

Connecting people: vision, value and voice

Ter voorbereiding van mijn presentatie Connected projectmanager - connecting people op de IPMA-NL Projectmanagement Parade van 8 april a.s. heb ik me de laatste maanden voorbereid. En met zoals meer inzichten geldt ook hier: zie je het, dan zie je méér!

ChangeThis.com bracht onlangs een manifest uit met de titel The Connection Culture: A New Source of Competitive Advantage van Michael Lee Stallard, schrijver van bijvoorbeeld Fired Up or Burned Out. Stallard destilleerde 3 principes van verbinden:
1. het is een kracht die een positieve band tussen mensen sluit, gebaseerd op zowel rationele als emotionele factoren;
2. het haalt het beste uit mensen om juist zichzelf en anderen energie te geven, juist in tijden waarin trouw en bestand zijn tegen de onvermijdelijke moeilijkheden in het leven nodig zijn.
3. het wordt in sterke mate bepaald door cultuur en leiderschap.

De kernelementen van een Connection Culture zijn: vision, value en voice (visie, waarde en stem).
1. Visie: bestaat echt als iedereen in een organisatie gemotiveerd wordt door de missie van de organisatie, zich één weet door waarden en trots is op de reputatie ervan.
2. Waarde: iedereen in een organisatie beseft dat mensen uniek zijn en een unieke bijdrage aan anderen kunnen leveren en anderen helpen hun potentieel te benutten.
3. Stem: iedereen in de organisatie participeert in een open, eerlijke en veilige omgeving. Mensen delen hun mening om anderen te begrijpen en de beste ideeën te zoeken. Zo wordt de menselijke behoefte aan respect, erkenning en saamhorigheid bevredigd.

Zet je een en ander in een handig schema, ziet dit er volgens Stallard alsvolgt uit:

Iets voor het hoger kader? Nee, voor jou en mij, immers cultuur maken we met elkaar!

De PDF versie van het manifest is gratis. De recensie van Fired Up or Burned Out, How to Reignite Your Team's Passion, Creativity, and Productivity houd je tegoed. Ik heb het boek besteld bij Amazon. Ach, en je muziekhart klopt weer harder, als Stallard de unieke onderlinge band van U2-leden als illustratie wil gebruiken voor zijn nieuwe boek.

Labels: , ,

19 maart 2008

Werk en leven gerelateerd

Jaren heb ik als tiener op m'n slaapkamer een tijdloos tegeltje aan de wand gehad met:
"Werk om te leven, leef niet om te werken."
Anderen in m'n omgeving kiezen bijvoorbeeld voor 'verschoven werktjden' van bijvoorbeeld 11-20u of werken vooral 's nachts hun e-mail inbox leeg. 'k Ben altijd wel benieuwd hoe hun levenspartner hierop reageert. Niet zelden eindigen relaties immers in een scheiding, waarbij sleutelbegrippen toch vaak (gebrek aan) communicatie, aandacht en een gedeeeld leven zijn.

Nadelen van werk voorop stellen zijn onder meer:
1. gevaar van burn-out.
Je hebt als mens nu eenmaal ook rust nodig.
2. gebrek aan focus en efficiency.
Als je minder tijd hebt, maar toch zaken gedaan wilt krijgen, moet je prioriteiten stellen, kiezen, creatieve oplossingen bedenken, samenwerken, delegeren en communiceren. Alles half doen, omdat een werkdag structureel best langer mag duren dan 8u, is noch effectief, noch efficiënt.
3. vergeten dat je misbaar bent.
Echt, het bedrijf kan het zonder jou ook, denk maar aan de vakantietijd en ziekteverloven. Pijnpunten in het proces komen bij afwezigheid trouwens ook aan het licht (wachtrijen, etc.)

Het nadeel van de metafoor 'balans tussen werk en privé' is, dat een strikte scheiding tussen werk en privé wordt verondersteld. De metafoor van de blender (aangedragen door Anne Truitt Zelenka), spreekt me meer aan:
- werk en persoonlijke activiteiten zijn niet geïsoleerd van elkaar;
- persoonlijke passies zijn ingebracht in het werk en vice versa;
- verschillende soorten werk of professionele activiteiten zijn gemengd.

Zo ontstaat een smaakvol mengsel, een rode draad door je leven en niet een tweetal gescheiden lijnen langs een professionele en persoonlijke as. Je bent immers &eacut&ecute;n authentiek mens. Zodoende heeft lifestreaming ook zin, en mag je blij en open de wereld inkijken en je laten bekijken, op bijvoorbeeld Lifestrea.ms.
----------------
In de mediaspeler: Wolfsheim - Following You
via FoxyTunes

Labels: , ,

17 maart 2008

Teveel op je bord

De niet aflatende stroom e-mails, verzoeken, mensen die iets van je willen, al dan niet uitgesproken verwachtingen van anderen of jezelf, het teveel van het goede worden ligt o zo dichtbij. Om overspanning of burn-out (10% van de Nederlanders kampt hiermee) te voorkomen, is het zaak de symptomen te herkennen en er vroegtijdig actie op te ondernemen.

In haar boek Connect! A guide to a new way of working schetst Anne Truitt Zelenka een aantal mogelijke acties:
1. zoek een nieuw project
Onlangs deed een testcoördinator in mijn project dit nog. De huidige omgeving gaf hem onvoldoende energie meer. Dan moet je verkassen, om niet op te branden door cynisme en chagrijn.

2. delegeer
Wie zegt dat je alles moet doen. Delegeer, en dat is wat anders dan het gemakkelijk afschuiven van verantwoordelijkheden. De juiste man op de juiste plaats en de sterkste schouders dragen het meest.

3. wees open over je moeiten
Waarom zou je de wereld niet laten weten, dat je ergens mee zit? Als niemand je nood kent, is helpen ook zo moeilijk.

4. overwinteren

Het is herkenbaar, dat energierijke perioden van grote daden gevolgd worden door vermoeidheid. Niks mis mee, de profeet Elia had er ook al mee te maken.

5. start een bijbaan of parallel project
Klinkt vreemd, maar afleiding of een alternatief kan juist compensatie geven voor geleden ongemakken.

6. neem een sabbatical

Soms moet je er even tussenuit. Let wel: dit is geen 'gewone vakantie', maar een bewust opladen voor een volgende actieve periode. Anders dan weleens wordt gedacht, is een sabbatical leave geen zwart gat.

Een klassieker is William Bridges' Transitions: Making Sense of Life's Changes. Hierin beschrijft hij het natuurlijke karakter van de verschillende levensfasen en de noodzaak om van tijd tot tijd te veranderen. Het boek observeert niet alleen, maar biedt ook handreikingen bij ingrijpende veranderingen, zoals het ontdekken van je grote liefde, wisseling van baan, scheiding en dergelijke.

Bottomline is, dat je er niet alleen voor hoeft te staan. Vrienden, familieleden, collega's, ja zelfs je baas hebben allemaal naast jijzelf een actieve rol in deze noodzakelijke veranderingsprocessen. Houd de zaag scherp is een zinnige oproep.

Labels: ,

09 maart 2008

Kalenders synchroon houden

Bij de huidige opdrachtgever gebruikt men Lotus Notes in versies die geen import van andersoortige kalenders dulden. Om afspraken te plannen in de diverse agenda's zou Notes eigenlijk in de via onderling door Exchange gekoppelde Outlook agenda's van collega's moeten kunnen kijken. Dat gaat dus niet. Voor het Project Office kwam de release van het Google Calendar Sync Tool als een welkome hulp, zo leek het. Diverse weblogs hebben er hooguit mededelend over bericht, een enkeling nam het zelfs op voor Plaxo's synchronisatie hulpmiddel. Mijn eigen test leidde tot verrassende ontdekkingen.

Google Agenda
Met Google Agenda kun je eigen agenda's (ja, in meervoud) beheren en delen met de buitenwacht. Met het nieuwe sync tool kun je eenrichting of tweerichting synchronisatie instellen.

Delen van de kalender kan op diverse manieren: via XML, iCal, HTML of meteen als embeddable iFrame op je webpagina. Een voorbeeld van dat laatste vind je op Rafael gemeente Sion Meppel.


Je kunt mensen met een Google account autoriseren voor het bekijken of zelfs muteren van de agenda.

Voor de liefhebbers biedt Google Calendar notificaties per pop-up, email, sms. Het biedt diverse mogelijkheden om je agenda te delen,

Zuinig als ik ben op m'n agenda, had ik aanvankelijk slechts eenrichtingsverkeer naar Google Calendar geactiveerd. Outlook is en blijft leidend, ook vanwege de tweerichting synchronisatie met Outlook op m'n smartphone. Maar wacht, waarom zou m'n vrouw niet m'n agenda mogen wijzigen? Dus toch maar 2 kanten op.

Het grootste nadeel bleek in mijn geval al snel: uitnodigingen of afspraken, waarvan ik niet zelf de organisator was of die gerelateerd zijn aan een ander e-mail account dan Google, worden niet gesynchroniseerd. De zakelijke via Exchange/Outlook account ontvangen vergaderverzoeken bleven dus allemaal achter in Outlook, in Google Agenda een ogenschijnlijk halflege agenda tot gevolg. Heb je alleen met Google te maken, dan is de Google synchronisatie prima, het sync tool werkt snel en vanuit de systray.

Web Worker Daily heeft nog 18 tips voor je die deels uit de configuratie-instellingen van Google Agenda, deels uit de helppagina's komen.

Plaxo Calendar
Plaxo kan naast je adresboek ook je taken, notities en kalender synchroniseren. Ook in Plaxo kun je meer dan één kalender beheren en is er ruimte voor aanvullingen met iCal abonnementen. Synchronisatie gaat automatisch en alle (ook repeterende) afspraken, ongeacht organisator / genodigde / gerelateerd e-mail account komen mee.

Publiceren kan naar friends & family (in mijn geval niet relevant) of naar een specifieke publieke url, waarvoor je de keuze hebt tussen alleen free/busy informatie of alle details. Vervolgens is het zaak deze url direct aan de beoogde personen te verstrekken. Voor hen is inloggen niet nodig, dus ook geen eigen Plaxo account verplicht. Op de gepubliceerde kalender-url wordt als extra een iCal feed aangeboden, die weer 'gehangen' kan worden in een (web)client die deze kunnen inlezen, al dan niet via een connector.

Labels: ,

12 december 2007

Capgemini samen met professionele vrouwen

Doelgroepgericht adverteren in een nieuw jasje op MT.nl. Uit Brits onderzoek blijkt evenals eerder materiaal, dat vrouwen die make-up dragen betere banen scoren, sneller promotie maken en meer verdienen dan naturals. 64% van de ondervraagde managers vindt vrouwen met make-up professioneler.

En daaronder een advertentie uit de nieuwe Capgemini campagne. Together: samen opmaken? Make-up advies als nieuwe service offering van Consulting Services? Zou de advertentie een speciale wervingscampagne ondersteunen? Willen we als professionele dienstverlener alleen nog met opgemaakte dito professionals samenwerken?

Het oog wil ook wat, zal ik maar zeggen, ook dat van de manager.

Labels: ,

15 november 2007

Ergonomie vraagt om flexibele oplossingen

Die vermalijde Wellnomics WorkPace is de eerste applicatie die ik bij een nieuwe image update op mijn laptop of bij klanten onderdruk. Het programma houdt namelijk geen rekening met de werkwijze van projectmanagers en last op gevoel zo vaak pauzes in, dat het collega's opvalt.

In m'n nieuwwe project moet ik op m'n eigen laptop werken. Thuis gebruik ik een stand voor de laptop in combinatie met een los volwaardig toetsenbord. Als makkelijk mee te nemen oplossing heb ik vorige week een Flexible mini keyboard gekocht, en komt dit stukje tekst ook via deze plak siliconen met elektronica tot stand. Zoals elk toetsenbord is ook dit 'ding' even wennen, maar het werkt wel.

Door het unieke materiaal is schoonmaken met zeep en water mogelijk en is het toetsenbord bestand tegen vuil, koffie, thee en frisdranken, de directe omgeving van een kantoorwerker. Het toetsenbord is letterlijk oprolbaar en past met gemak in de laptoptas. Je hoeft je geen zorgen te maken over scherpe randen, die zijn er niet.
Zo gaan niet alleen je polisen, maar ook je tas langer mee.

----------------
In de mediaspeler: Seize - Vicious Circle
via FoxyTunes

Labels:

26 oktober 2007

Advanced Engagement Management 2 - vrijdag

Voor de trivia quiz van gisteravond leverden we twee teams. En hoewel honesty een van de zeven kernwaarden is van Capgemini, toonden de diverse teams, dus ook wij, hun talenten in het bespioneren van de anderen, het gebruik van wifi op de smartphones en de dichtbij opgestelde pc's voor de "die zoeken we even op" vragen. Waar ik zelf de Joker op muziek had gezet en samen met de Britse, Noorse en Nederlandse collega daar flink op scoorde, werd even later Nico's google search op Stella (Welk jaartal staat op een flesje Stella Artois) betrapt. Het kostte ons een diskwalificatie, anders hadden we uiteindelijk de 2e prijs gewonnen. Na diskwalificatie van diverse andere teams, trof het andere EM team geluk en sleepten ze Inspi(red) shirts van GAP in de wacht.

(groepsfoto donderdagmiddag: vlnr Michaela, Tom, Edgar, Phil, Wenche, Kris, Nicolay, Nicolas, Torleif, Hans, Henk-Jan en Eric)

Vrijdagmorgen (de 1.3l bier en 0.5l wijn keurig 's nachts weggespoeld in de wc) weer fris op. Om de andere cursussen te verrassen hadden we diverse lichaamsbewegingoefeningen buiten georganiseerd. Het blindemannetje, virtueel zaklopen, hinkelen en schaatsen, en helemaal de aerobics met Michaela in 80's outfit als instructrice trok veel bekijks.

Na nog enkele waardevolle lessen over het verschil tussen een middelmatige onderhandelaar en een succesvolle, de Benefits & Concerns, een online enquete, was het tijd voor afscheid en de trip huiswaarts. In België twee interessante radiostations als begeleiding: Mango (90's station) en Topradio (dance). Tot aan de Nederlandse grens geen problemen. Vervolgens voor Breda bijna een uur kwijtgeraakt en tot Utrecht nog eens een half uur. Uiteindelijk in een kleine 7 uur over. Tijd voor vrouw & kinderen.

Labels: , ,

25 oktober 2007

Advanced Engagement Management 2 - donderdag

Opnieuw een prijs gewonnen met de dagelijkse quiz in de Talent on the spot krant. Gisteren een Capgemini rugby wereldkampioenschap 2007 shirt, vanochtend een rugzak. Benieuwd wat er morgen in het vat zit.
Na een plenaire ochtendsessie over de I3 strategie was het opnieuw leiderschap belichten vandaag. Actief luisteren, geven van feedback en coaching principes kwamen voorbij en konden we oefenen in rollenspelen. Als ervaren projectmanagers en loopbaanbegeleiders zijn de situaties herkenbaar en blijft oefenen op 'lastige situaties' nuttig.

Facilitator in spe Karl uit Noorwegen zorgde om 12.30u zelf maar voor de groepsfoto, aangezien onze maag rammelde en de 'officiële' fotograaf op zich liet wachten.

's Middags in een rollenspel mocht ik als engagement manager een stuurgroep te lijf, waarbij de voorzitter/opdrachtgever opzettelijk zwak was en zijn stuurgroep absoluut niet stuurde, terwijl natuurlijk wel de ene na de andere bom richting het afgesproken projectplan werd gestuurd.
Na verdere lessen in teamvorming en communicatie was het tijd voor een speelse afsluiting. De logische puzzel over een man op een foto had ik met m'n team snel opgelost, en we bleken als Nederlanders ook erg goed in het maken van papieren vliegtuigjes die het in de lucht lang volhouden. Iets van Anthony Fokker is in onze genen gebleven.

Na een herschikking van de coupons voor alcoholica in de bar (ik heb er maar 4 weggegeven aan een dorstige landgenoot), is het vanavaond tijd voor diner, een quiz, waaraan we met 2x4 man gaan meedoen.

Labels: ,

24 oktober 2007

Advanced Engagement Management 2 - woensdag

Onderhandelingen
Na uitval van de eerste plenaire sessie wegens slechte voorbereiding van de trainers rondden we vandaag de onderhandelingen af met een rollenspel, waarin de tegenstellingen in doelstellingen zo duidelijk werden, dat we een gang naar de rechtzaal moesten maken.

Enkele geleerde lessen van vandaag:
1. Je kunt een onderhandelingstactiek gebruiken, maar doe het niet opzichtig. Als de ander doorheeft, dat je een bepaalde tactiek toepast, ben je het haasje.
2. Formuleer vooraf je onderhandelingstrategie (wat wil je bereiken) en de tactiek (hoe kom je daar).
3. Zorg voor een secundaire doelstelling of alternatieven om uit een impasse te komen. Benut de break, beter: denk er van tevoren over na.
4. Assertiviteit moet gepaard gaan met oplossingsgerichtheid om tot successen te komen.
5. Het is goed om vast te stellen of er gemeenschappelijke doelstellingen zijn.
6. Sta achter je onderhandelingsteam als voorzitter. Laat niemand 'bungelen'.

De Nederlandse opleidingstak (Capgemini Academy) toont in onderstaande video, dat het cursusaanbod wat losmaakt bij mensen. En maar denken, dat opleidingen saai en slaapverwekkend zijn...


Leiderschap
Hans Aasmundsen is per vanmiddag de facilitator met leiderschap in projecten als specialisatie. Hans was een van de ontwerpers van de trainingsweek en weet uit de praktijk waarover hij praat. Ook hier uit de enkele uren begeleiding al lessen:
1. Sta achter je eigen normen en waarden. Je wordt als projectmanager betaald om het op 'jouw' manier te doen.
2. De engagement manager uitgetekend: een hoofd met motivatie, handen om mensen te leiden en te besturen, een warm hart een klomp ijs in de maag (stay cool) en met beide benen in zowel de business als de techniek.
3. Het blijft teamwerk: probeer het niet alleen.
4. Cultuurverschillen zijn er. Heb niet de pretentie om de cultuur 'even' te veranderen.

Ach, en dan bindt Vader Jacob als vehikel om tussen 17.40 en 18.05u de samenvatting van de afgelopen 3 cursusdagen te verwerken in een liedje. Kunnen we morgenvroeg in canon met 5 collega's onze facilitators toezingen.

Labels: , ,

23 oktober 2007

Advanced Engagement Management 2 - dinsdag

Na de openingszet in het onderhandelingspel gisteren, was het vandaag na een ochtendprogramma met gepassioneerde lezingen over strategie en juridische aspecten van contracten (echt, gepassioneerde juristen bestaan!) tijd voor een nieuwe case, ditmaal zogenaamde softwarelevering aan de gemeente Oslo.

Waar ik met m'n Nederlandse compaan de strategie had voorbereid en keurig, kalm bij onze strategie bleef, bleef ook onze tegenpartij dat, zij het met de insteek agressief de leverancier onder druk te zetten. Natuurlijk kon overeenstemming, laat staan een contract uitblijven en gaf het gesprek duidelijk aan, dat een intimiderende houding effectief kan zijn in Oosteuropese landen, maar niet 'werkt' bij koele Hollandse compromis-zoekers. Ter afsluiting een plenaire update op diverse initiatieven op het vlak van hulpmiddelen en kennisbeheer. En als toetje van de dag dineren we als groep vanavond met de Franse chef van staven Delivery & Hulpmiddelen. Zeker geen 9-5 dag ;-)

Labels: ,

22 oktober 2007

Advanced Engagement Management 2 - onderhandelen

Van 22-26 oktober ben ik op de Capgemini University in Les Fontaines voor de cursus Advanced Engagement Management 2. Twee jaar geleden was ik hier voor het eerst, toen voor #1 van deze tweeluik. Gelukkig geen herhaling van zetten, maar naast een aantal gezamenlijke onderdelen voor alle 300+ deelnemers, focus op twee onderwerpen: onderhandelen en leidinggeven. Hieronder mijn hoofdpunten uit de geleerde lessen van maandag 22 oktober.

Onderhandelen
De typisch Nederlandse manier van onderhandelen: compromissen sluiten leidt veelal tot suboptimale uitkomsten. Verbetering van de uitkomsten is mogelijk door inbreng van creativiteit. Durf je je posities te verruilen? Sleutel hierbij: waarom zijn de posities gekozen? Afdingen langs dezelfde dimensie leidt tot een compromis, terwijl de introductie van een nieuwe dimensie ook alternatieve mogelijkheden biedt.

Veel boeken over onderhandelen gaan volgens facilitator Torleif over 'once in a lifetime' onderhandelingen, niet over de deeltijd onderhandelaarsrol waarin we als engagement managers geregeld belanden, terwijl we in de andere deeltijdrol samenwerken met de klant/onderhandelingspartner in de realisatie van oplossingen en dus veel gezamenlijke belangen hebben. Toch thuis eens kijken, of de claim het boek van Excellent Onderhandelen (volgens Roger Fisher toepasbaar in iedere situatie) valide is.

Mandaat tijdens onderhandelen: de ruimte tussen je minimale en maximale doelstelling.

Teamgrootte bij onderhandelingen: alleen, als de ander ook alleen is. Als de ander met meer mensen komt, dan jij ook. Drie mensen als optimale teamgrootte om interne communicatieproblemen bij een team te voorkomen.

Nuttig bij onderhandelingen:
- doelstellingen meteen in het gesprek uitvragen;
- de kunst verstaan ondersteboven te kunnen lezen;
- het zwakke team verlaat bij een pauze de ruimte. Het is aan het sterke team ze een plek te geven;
- eerst de agenda van de bijeenkomst bepalen: benoem de te bespreken issues;
- handel issues stuk voor stuk af.
Les Fontaines in Google Earth/Maps, fotoverslag op Flickr.com.

Labels: ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker