Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

08 september 2009

Aanbevolen leesvoer - DailyPerfect

DailyPerfect
DailyPerfect.com voorspelt de interesses van een persoon via een geautomatiseerd semantic analysis van publiek beschikbare informatie (op het web). Het resultaat: een gepersonaliseerde news feed.

Nobody's perfect, zelfs DailyPerfect niet. Op de basisvraag What is your full name? geldt Henk-Jan van der Klis of Henk Jan van der Klis niet als een valid full name. Van der Klis pakt 'ie wel. Hij komt met de volgende suggesties: "Benelux countries, Pop music, Wine, Travel, Mobile phone, Energy, Advertising, Space exploration, Architecture, Journalism, Football (soccer), Software engineering, Outdoor recreation, Climate change, Law, Biology, Management, Automobile, Video game, Comics, people." Weinig gepersonaliseerd.

Op het People tabblad wordt "I’m sorry, we weren’t able to identify any people that would be of interest. Please feel free to enter a few by clicking on the +Add button" aangegeven. En op het tabblad Websites mag ik zelf favoriete web sites ingeven of de RSS feeds die ik lees, inlezen.

Even later ligt de site eruit: "DailyPerfect is currently experiencing unusually high volumes. Please wait a few seconds and try again or feel free to check back with us later."

Nadat ik collega Rick Mans die me DailyPerfect had aanbevolen via Twitter had aangegeven welke tekortkomingen ik zag, zijn de makers van DailyPerfect ermee aan de slag gegaan. Eind van de dag stuurde men me een tweet dat de bug met Nederlandse namen gefixt was en of ik het nogmaals wilde proberen. En nu werkte het wel goed.

Binnen enkele seconden enkele tientallen bekende onderwerpen die me aanspreken, met dank aan de vele contentpagina's die ik zelf publiceerd. Op het tabblad People namen van mensen die op henkjanvanderklis.nl worden genoemd. Hier gaat de interpretatie van namen nog niet perfect: Genade Van, Versie Van, Niet Alleen en dergelijke zijn geen namen.

Op Websites heb ik de Google Reader OPML ingelezen, waarmee DailyPerfect van mijn kant perfect gevoed is met info.

Naast relevante nieuwsberichten serveert DailyPerfect ook aanbevelingen voor boeken die via een associate programme met Amazon.com geleid worden. Kortom: een deel van het verdienmodel is gevonden. Voor mij een goede snelkoppeling naar de wishlist op Amazon.com.

Met waardering knoppen kun je elk topic en elke aanbeveling bijsturen, zodat DailyPerfect kan leren. Resultaten kun je posten naar Twitter, maar ook kwijt op social bookmarking sites als Del.icio.us, Digg en StumbleUpon.

Labels: , ,

10 juni 2009

Wie ben ik?

Henk-Jan, vandaag nog net een jaar geen 40 geworden. Dank alvast voor de spontane felicitaties :-) Identify de persoon achter een social network pagina (specifieker vindplaatsen met links tagged rel="me") wordt nog gemakkelijker gemaakt met de FireFox extensie Identify.

Door op een pagina met vermoede profielinformatie op een Windows pc Alt-i of op de Mac Ctrl-i.

Achterliggende techniek is Google's Social Graph API en Yahoo!'s YQL API. Op veel pagina's haalt de toetsencombinatie niets uit, omdat de profielinformatie net anders gecodeerd is. Op Myspace, Facebook, Twitter en Flickr werkt het goed. De profielinfo die van andere netwerken bekend is, wordt getoond. Zo kreeg ik bij een luisterbeurt van The Weak Need op Myspace prompt het Twitter profiel van zanger Sean Croley te zien.

Labels: , ,

26 april 2009

Peer voor het benutten van kennisnetwerken

Peer deelt de geschiedenis van bezochte webpagina's met een groep mensen, zoals je op Flickr foto's deelt of met Basecamp projectinformatie. Peer gebruikt algoritmen om jou bij je zoekacties te assisteren met nuttige tips aan de hand van bezochte webadressen uit je netwerk. Natuurlijk rijzen er dan vragen bij je vrienden, alsof Peer op persoon zou delen welke webpagina's bezocht zijn. Bij zorgen daarover speelt hoogstwaarschijnlijk schaamte over de content van bepaalde pagina's mee. Nee dus. Alle webadressen worden anoniem en veilig verzameld en gedeeld, zonder met naam en toenaam van de gebruiker gebruikt te kunnen worden.

Peer springt spontaan op als je bijvoorbeeld in Google zoekt voor informatie en draagt je suggesties uit je netwerk aan. Zodra je klaar bent met zoeken, minimaliseert Peer zich weer en heb je er geen last van. Een Peer Group is een verzameling mensen die hun 'kennis' deelt via Peer. Peer ondersteunt momenteel de zoekmachines Google, Yahoo, MSN, Live, Ask, AOL, Twitter Search, Worio, Hotbot & AlltheWeb. Installeren is kinderspel. Om baat bij Peer te hebben is een Peer Group echter wel nodig. Uitnodigen dus je echte kennisdragende vrienden.
In onderstaande video wordt dit web 3.0 hulpmiddel gedemonstreerd.

Welcome to Peer from Tom Woolway on Vimeo.

Labels: , ,

19 maart 2009

Wordt Wolfram uitdager of slachtoffer Google?

In mei verschijnt Wolfram|Alpha, een bijzondere kennismachine die antwoorden op feitelijke vragen berekent. Je leest het goed: berekent in plaats van opspoort in een reusachtige index. Nova Spinack (Radar Networks, de makers van Twine) mocht onlangs een paar uur spelen met de creatie van Stephen Wolfram en zijn team. Jarenlang is in het geheim gewerkt aan een methode om kennis eenvoudig te kunnen coderen en te verrijken. Terugvinden kan met natuurlijke taal.

Toepassingen van Wolfram zouden het vinden van historische, geografische en economische antwoorden of informatie over bijvoorbeeld koken zijn. By far het meest complexe project dat Wolfram onderhanden heeft, zo bekent hij op zijn weblog, waar overigens ook het enthousiasme over de naderende release van af spat. Eerdere projecten waren Mathematica en A New Kind of Science.

Het klinkt allemaal als een aflevering van Numb3rs, waarin professor Epps je meeneemt in zijn vakgebied en wiskunde helpt misdaden oplossen. Uit meer dan gemiddelde interesse heb ik me natuurlijk wel opgegeven voor de Wolfram Preview.

Uiteraard doemt de vraag op wat Google met deze uitdaging moet. Google had eerder Answers, en biedt nog steeds antwoorden op eenvoudige vragen als tijd, weer of aandelenkoersen. Inbedden van de technologie van Wolfram in Google na een overname kan natuurlijk. Wolf in schaapskleren, of schaap als natuurlijk slachtoffer van de wolf? Don't be evil, Google ;)

Labels: ,

07 maart 2009

Social search Twingly, TweepSearch en Google

Twingly Microblog search
Na de social media search engine WhosTalkin die ik in januari 2009 presenteerde, is er nu een soortgenoot: Twingly Microblog search met een mooie interface voor de zoekresultaten.


TweepSearch
Wil je vrienden of het gebruik van woorden zoeken op Twitter, is er een nieuwe zoekmachine TweepSearch beschikbaar.

Perfect is TweepSearch niet, want waarom Coevorden wel, en Balkbrug niet gevonden wordt, terwijl beiden in Twitter profielen staan, is een raadsel. Ook is het geen real-time search, recentelijk gewijzigde trefwoorden in het Twitter profiel worden niet opgemerkt. De eigen Twitter Search functie overtreft TweepSearch op zowel de zoektocht naar Balkbrug, niet op de tweede, aangezien Twitter Search niet specifiek zoekt in profielgegevens.

Google met real-time Twitter zoekresultaten

Ja, tenslotte Google. Gebruikers van Firefox kunnen - als ze hun browser hebben voorzien van de Greasemonkey add-on - uitbreiden met het Twitter Search Results on Google script. Het resultaat is, dat naast de standaard Google zoekresultaten ook de 5 meest recente tweets over je zoekopdracht worden getoond. Kijk, daarmee wint Twitter opnieuw aan waarde.

Labels: , , ,

30 januari 2009

Filttr schoont je Twitter timeline

Met het toenemend aantal volgelingen op Twitter, groeit natuurlijk ook het aantal berichten dat op een timeline wordt gezet. Niet alles is waard om bekeken te worden, eerlijk is eerlijk. Filttr is een webapplicatie en AIR desktop client die het filterwerk wil verzorgen.

Hoe filtert Filttr?
Filttr gebruikt Artificial Intelligence algoritmen die voornamelijk gevoed worden door de prioriteiten van vrienden, je blacklist en whitelist om te bepalen wat wel en niet weggefilterd wordt.

Web client

Op de web client vind je je gefilterde timeline, via een knop (geen tabbladen hier) Enhanced replies, waarin niet alleen de met @hjvanderklis startende replies, maar ook vermeldingen van @hjvanderklis elders in tweets getoond worden. Deze optie biedt de nieuwe Twhirl ook. Daarnaast zijn er groepen aan te maken en kun je met sliders het belang van je vrienden beïnvloeden. Dat is een single page AJAX interface, dus met 600+ volgelingen erg veel scrollen. Verder kun je een whitelist en blacklist opstellen. Bij de mogelijkheid groepen te beheren worden de vrienden in volgorde van vriend worden getoond: kortom je zoekt je wezenloos naar te groeperen mensen.

AIR client
Filttr heeft een erg slank AIR programma gemaakt (175kb) en tja, daarin moet je dus niet een complete TweetDeck of Twhirl verwachten. Je gefilterde timeline, Replies en Directs kun je bekijken. vanzelfsprekend kun je er nieuwe berichten in aanmaken. Instellingen aanpassen is niet mogelijk en help of uitleg ontbreekt geheel. De tekst Out, pal naast de Directs 'button' sluit de AIR app direct af. Het scrollen door de tweets gaat irritant langzaam, en je moet alle tweets bij langs klikken om de unread counter bij de tabs omlaag te krijgen. Na afsluiten van de AIR app blijft de splash login afbeelding gewoon in beeld. Die krijg je niet zomaar weg. Op m'n laptop krijg ik elke volgende keer de login niet meer op m'n scherm, maar lijkt het programma ergens tussen taskbar en desktop verloren te zijn. Aardig zo'n thin client, maar dit is mij veel te mager!

Andere clients
Na eerste maal inloggen meldt Filttr ook een mobiele interface en een Jabber/GTalk IM bot voor je te hebben. Op de mobiele interface kun je onder meer ook foto's uploaden, iets dat bijvoorbeeld met de aan TwitPic gekoppelde ceTwit ook kan.
Mijn enthousiasme over het filtermechanisme wordt teniet gedaan door de slechte user experience van de clients. Nog even wat iteraties afwachten dus.

Labels: , , , ,

20 januari 2009

Nieuwe zoekmachines WhosTalking en Artiklz

WhosTalkin
WhosTalkin is een social media zoekmachine met een eenvoudie interface. Zonder problemen is deze engine aan je Firefox search bar toe te voegen. De zoekmachine combineert 60 veelgebruikte social media sites om je zoekactie op los te laten, resultaten te sorteren en te filteren in de categorieën blogs, news, networks, videos, images, forums en tags. De indexering lijkt er actueel en verrassend doeltreffend, zo blijkt een testdrive op 'Henk-Jan van der Klis'.

De service was begin januari nog in beta. Er komen opties aan als Save This Search,
Get RSS en interactieve hulpmiddelen. Deze zullen beschikbaar gesteld worden aan betalende abonnees.

Artiklz
Artiklz zoekt conversaties op basis van je zoekargumenten. Deze verticale zoekmachine zoekt in social news, microblogging platforms, blogs en review sites naar reacties, commentaren en andere opmerkingen over een bepaald onderwerp. De gedachte erachter is dat in deze informele communicatiekanalen veel relevante informatie te halen valt. Het inzetten van Artiklz naast een reguliere zoekactie op Google kan ik me erg goed voorstellen.







Labels: ,

15 januari 2009

Gist kruist Xobni, Plaxo en intelligent tagging

Gist is een bijzonder product. Ik kreeg begin januari de gelegenheid als beta tester mee te doen, na me al weken ervoor aangemeld te hebben. Na een eenvoudig proces om je account te activeren krijg je de mogelijkheid contacten te importeren via Outlook, LinkedIn of Gmail. Met de tagline Know more about who you know in gedachten heb ik de Outlook add-in download opgehaald en geïnstalleerd.

Het programma indexeert vervolgens, zonder dat invloed hebt op wat wel en niet alle contacten, e-mails en kalendergegevens. Met een Outlook-bestand als dat van mij ben je als programma dan even onder de pannen. Het effect ervan wordt online in je dashboard zichtbaar.

Het dashboard toont er side panels met je agenda, bijlagen uit recente e-mails en hyperlinks uit je e-mails. In elk panel kun je zoeken. In het hoofd panel worden de door Gist gevonden extra berichten getoond die relevant zijn voor mensen, bedrijven of een totaaloverzicht.

Daar gaat de beperkte intelligentie zich wreken. Gist vindt een willekeurig bericht over buitenlandse slachtoffers bij de aanslagen in Mumbai relevant nieuws bij de naam van een Indiase Capgemini collega. Mensen met een populaire naam krijgen nieuws erbij van naamgenoten (zonder dezelfde persoon te zijn). En, er wordt - volgens mij - fonetisch gezocht. Collega Holman geeft zo een link met een artikel over The Allman Brothers. Op Engelstalige en Spaanstalige namen gaat het een stuk beter.

De artikelen op je dashboard kun je lezen, als gelezen markeren, delen via e-mail of gebruiken om het zoekalgoritme te verbeteren (relevantie aangeven, persoon in meer of mindere mate betrekken in de zoektocht naar nieuws of linea recta 'off topic' markeren).

Als van mensen een Twitter account opgegeven wordt (Outlook heeft nog geen standaard Twitter-account veld in z'n Contacts database), kunnen op het People tabblad ook twitter timelines naast de recente correspondentie, aantal gemeenschappelijke relaties met betrokkene getoond worden. Helaas blijft de foto die dankzij LinkedIn en Plaxo Outlook add-ins wel in Outlook en Xobni's Outlook add-in te zien zijn, uitgesloten van de upload naar Gist. En om nu online bij Gist het adresboek te gaan onderhouden kan, maar is niet wenselijk.

Ook op de desktop heb je in Outlook zelf wat aan Gist. Bij elk Contact en e-mail bericht kun je op de Gist button klikken om meer info te krijgen over de persoon.

Een waarschuwing is wel op z'n plaats. In mijn opzet zochten zowel Plaxo als Gist regelmatig contact met het web om te synchroniseren, dus dat is qua stabiliteit van Outlook wel uitkijken.

Gist houdt ook in de gaten wanneer je voor het laatst contact met iemand hebt gehad, bekende functionaliteit uit de LinkedIn Outlook add-in. Het is ook mogelijk een persoonsdossier af te drukken. Deze functie wordt nog verder uitgebreid.

De bedrijfsinfo wordt ge&eaxtraheerd uit het zakelijk e-mailadres, niet uit de bedrijfsnaam zoals die in Outlook is geregistreerd. Dat is heel apart en levert dus geen relevante bedrijfsgegevens op voor typisch Nederlandse bedrijven.

Gist is er ook voor de iPhone met een aangepaste UI. Tot zover de tussenresultaten van deze test. Later dit jaar zal Gist wel openbaar worden. De concurrentie met het functioneel uitdijende Xobni en LinkedIn is duidelijk. Plaxo staat wat dat betreft stil in de ontwikkeling.

Labels: ,

02 november 2008

BlueOrganizer wordt Glue

In januari 2008 berichtte ik over de browser hulp BlueOrganizer van AdaptiveBlue. De volgende evolutiestap van het hulpmiddel is Glue. De Firefox add-in helpt je met het zoeken en beoordelen van boeken, muziek, films, wijnen, restaurants, gadgets, beurskoersen, acteurs, tv series en dergelijke op het web. Zodra Glue iets voor je vindt, meldt het zich aan de bovenzijde van je scherm.

Na installatie blijkt Glue met Facebook te willen communiceren om je avatar en profielinformatie over te nemen. Dat scheelt weer zelf uploaden. Vervolgens kun je je eigen sites (weblog, Flickr, Friendfeed, Twitter e.d.). Het voordeel daarvan is een verdere versterking van je netwerk. Glue kan nu herkennen welke van de vrienden uit je sociale netwerken zich ook begeven op dezelfde webpagina's en vice versa. Je kunt vanuit de GlueBar op het Glue netwerk weer vrienden maken, waarme een add-on zelf ook weer een sociaal netwerk wil worden.

Verder kun je diverse acties loslaten op een webpagina, zoals het posten naar Del.icio.us of Twitter. Onderstaande video laat de mogelijkheden zien.

Glue Overview from AdaptiveBlue on Vimeo.

Glue is interessant en heeft absoluut toegevoegde waarde als tussenvorm van sociaal netwerken en co-browsing, of, zoals CNet het uitdrukt verbindt Glue het sociaal en semantisch web, kortom web 2.0 meets web 3.0, dus web 2.5?

Labels: , , , ,

15 oktober 2008

Swirrl mengt wiki database en spreadsheet

Nieuwkomer Swirrl presenteert zichzelf als wiki, maar dan beter en dataverzameling hulpmiddel.

De basis, met een WYSIWYG editor wiki-pagina's opmaken, versiebeheer en toegangscontrole, is niet spannend. Het onderdeel Data Sets doet in eerste instantie denken aan de spreadsheet voorziening in Google Docs, inclusief dataopslag. De analysemogelijkheden op de ingevoerde of geïmporteerde data doen Swirrl verschillen van de hiervoor genoemde diensten. Daar gooit men kreten als Semantic web in de strijd. Uiteraard is de betekenis van de waarden en opbouw van al die cellen en rijen belangrijk, maar daarvoor zou je in complexere bedrijfstoepassingen naar een Data Warehouse of Business Intelligence oplossing gaan kijken.


Verder biedt Swirrl de mogelijkheid gegevens van tags te voorzien en is de site en data doorzoekbaar.

Gebruik van het Resource Description Framework (RDF) maakt dit mogelijk. Een gratis account kan je eventueel verder over de streep trekken.

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , ,

11 februari 2008

ManagedQ visualiseert zoekresultaten

Op de mobiel heb ik al een poosje Picapage. Voor reguliere webverbindingen op groot scherm (groter = meer ruimte) is er nu ManagedQ, een zoekmachine die Google zoekresultaten bewerkt tot een visuele belevenis.

Proef op de som met henk-jan van der klis levert onderstaand beeld op.

Je kunt door de zoekresultaten heen bladeren, en verder de verfijning van tags of specifieke veelvoorkomende woorden/woordcombinaties die aan de linkerzijde staan vermeld als verder filter gebruiken. De basis hiervoor ligt in het gebruik van advanced Distributed Natural Language Processing, zodat de meest relevante zaken, persoonsnamen, onderwerpen, etc. uit een pagina geplukt en gepresenteerd worden. Denk aan de Jiglu tags that think oplossing die ik ook aan de rechterzijde van m'n weblog gebruik.

In het hoofdscherm wordt dan keurig getoond in welk van de weergegeven zoekresultaten dit een match oplevert en op welke plek.

Daarnaast geeft zo'n overzichtscherm ook direct aan, waar je inmiddels met naam en toenaam bekend bent. ManagedQ is nog in alpha state, maar verdient wat mij betreft een hogere rang.

Labels:

28 januari 2008

Ontwikkelingen van het web

Onlangs bracht Project10x het onderzoeksrapport Semantic Wave 2008 - Industry Roadmap to Web 3.0 & Multibillion Dollar Marketpportunities uit. Het beschrijft de ontwikkelingen van webtoepassingen, van de traditionele 1.0 (The web), 2.0 (Social web), 3.0 (Semantic web) tot 4.0 (The Ubiquitous Web).

Waar web 2.0 inmiddels gemeengoed is, poppen de eerste web 3.0 toepassingen, waarin semantiek, het verzamelen of juist selecteren van qua betekenis verwante begrippen, bronnen en dergelijke centraal staat. In het Ubiquitous web (alomvertegenwoordigde web, web 4.0, een synthese van het Web en ubiquitous computing die het web verweeft met de fysieke wereld. Het benadrukt aspecten als bewustzijn van de omgeving, aansturing van apparaten, vertrouwen, identiteit en beveiliging) staat kennis als verrijking van gegevens, informatie, betekenis centraal. Zo zijn de multi agent systems terug van weggeweest.

Project10x onderkent 5 technologie trends (de links hieronder bevatten presentaties met achtergrondinformatie):
1. Semantic User Experience: intelligente user interface verbetert de productiviteit en tevredenheid van de gebruiker.
2. Semantic Social Computing: collectieve kennissystemen worden de volgende killer app.
3. Semantic Applications met nieuwe kenmerken, werking en verbeterde zakelijke spin-off.
4. Semantic Infrastructure: problemen met schaalbaarheid, complexiteit en beveiliging van kennissystemen moeten opgelost worden.
5. Semantic Development: semantische ontwikkelmodellen besparen op tijd, geld en risico's.

Genoeg interessante trends en ontwikkelingen die vragen om actief handelen, toepassen en technologisch en zakelijk uitnutten: bijbenen dus!

Labels: , ,

15 januari 2008

Indienet laat je indies ontdekken

Voor een independent artist is het bij gebrek aan een voor promotie en distributie zorgende platenmaatschappij zaak via andere kanalen gevonden te worden. Een nieuwe manier is Indienet's mSpace Browser.

mSpace maakt gebruik van Semantic Web technologies, waarin browsing en toepassing van regelgebaseerde resultaten worden geïntegreerd. De user interface is eenvoudig, op het botte af.

Uitgaande van hoofdgenres als pop, rock, folk kun je je zoektocht verfijnen tot bands en songs. De songs kun je naar hartelust beluisteren, terwijl linksonder in het scherm informatie over de band of artiest wordt getoond. Je kunt direct bloggen vanaf je vondst. Aan de mogelijkheid om queries op te slaan wordt nog gewerkt. Als je tocht wilt speuren naar nieuw independent artists, gebruik dan ZifiMusic.
----------------
In de mediaspeler: Delirious? - Deeper
via FoxyTunes

Labels: ,

07 januari 2008

Spock's doorstart

Vorig jaar, voordat Plaxo aan z'n opmars begon, was er vanaf augustus een poging van Spock.com om als aggregator van social networking profiles te dienen. Aanvankelijk op invitation-only, niet echt 'open' dus. De interface was kaal, de functionaliteit een zoekplaatje en het koppelen van diverse netwerken, zoals LinkedIN, Myspace en Gmail voor mijn gevoel nog een stap te ver.Ik had er zelfs niet over geblogd, zo oninteressant vond ik de dienst toen. In oktober 2007 had ik Spock afgeschreven.

Inmiddels ben ik met Plaxo als serieuze partij en de diverse netwerken die onder het kopje services, networks, profiles eigenlijk hetzelfde doen, namelijk bij elkaar brengen van je online presence, meer gewend. De herontdekking van Spock, dankzij zogenaamde trust request van vrienden en collega's verraste positief.

Het netwerk is gelukkig veel groter, je kunt zelf de relevantie van websites of informatie over je aangeven, stemmen op tags over jou of anderen en bijvoorbeeld van LinkedIN overgenomen profielinformatie aanpassen. Tevens is het mogelijk nieuws over jezelf, statuswijzigingen (zoals in Myspace, MSN), individuele webpagina's of een RSS feed op te nemen. In mijn geval heb ik m'n Plaxo pulse stream opgenomen voor het sneeuwbaleffect van updates.

Of Spock (verticale zoekmachine voor sociale profielen), in die zin vergelijkbaar met Aftervote werk (beter: geld) maakt van z'n dienstverlening valt nog te bezien. Ik heb nog geen toepassing kunnen ontdekken.

Labels: ,

14 juni 2007

Verbondenheid

Of de geschiedenis van de 21e eeuw inderdaad samengevat wordt in Thomas L. Friedman's The World is Flat / De wereld is plat (boek ligt klaar om gelezen te worden), valt te bezien. We hebben immers nog 93 jaar te gaan.

De hamvragen voor de werkende klass: ben ik vervangbaar? Wat is mijn 'untouchable' toegevoegde waarde? Kan mijn werk ook elders op de aardbol gedaan worden? VPRO's Tegenlicht heeft er een programma aan gewijd. Friedman's remedie, sociale netwerken, zijn nu natuurlijk ook een hype, dus hoewel aantrekkelijk, 'touchable'. Want, wordt er echt voldoende virtueel samengewerkt? En kunnen dergelijke verbanden zichzelf als organismen hervormen, hergroeperen en nieuwe functies gaan uitoefenen, evolueren zo je wilt? Dus, hoe blij ik ben met de uitdijende vriendenkringen op Hyves, LinkedIn, ShoutLife en Myspace: de contacten moeten elkaar versterken en het liefst tot (im)materiële verdiensten leiden.

Labels: ,

04 juni 2007

Aantekeningen maken en zoeken anno 2007

Livescribe biedt met een speciaal papier, een smart pen en software vanaf Q4 voor minder dan $200 de mogelijkheid om spraaknotities slim te integreren met geschreven notities en deze elektronisch te ontsluiten (voor eigen naslag, danwel het delen van bijvoorbeeld college-aantekeningen of een verslaggever elders). De geanimeerde sneak peek is verbluffend. Eenvoudig en effectief!


Je kunt natuurlijk ook op de meegebrachte laptop in de collegebanken gaan zitten mindmappen met de nieuwe 4 private beta versie van Personalbrain. De visuele interface brengt gemakkelijk webpagina's, mails, aantekeningen, documenten bij elkaar.

En visueel vergelijkbaar is de nieuwe web zoekmachine WikiMindMap, dat de inhoud van aanwezige content in Wikipedia op basis van zoekargumenten presenteert in de vorm van een clickable mind map, zoals bijvoorbeeld hieronder.

Labels: , , ,

22 februari 2007

Zelf aan de knoppen

Het dagelijks in de weer zijn met self service concepten voor een verzekeraar schept z'n verplichtingen qua 'web-oriented behaviour'. Kortom, continu aan het kijken bij andere aanbieders van service concepten op het web of andere distributiekanalen. Het maakt je kritisch en nuchter. Die insteek hielp me vorige week door het Congres selfservice 2007 in Utrecht en ondersteunt het schiften van aanbieders.

Van tijd tot tijd ontdek je leuke dingen. Een kleine greep:
- ingevuld vragenformulier op marktplaats.nl wordt voor verzending naar de back-office direct langs de FAQ kennisbank 'powered by' RightNow gehaald. Zo mogelijk wordt de vraag instant beantwoord, zonder tussenkomst van mensen.
- Revation, dat met LinkLive 3.0 naast live chat, email management, instant messaging, IM hunt groups, voice over IP and video nog een heleboel kant-en-klaar aanbiedt.
- Alternative service concepts, dat claims management op andere manieren wil benaderen.

Labels: ,

17 februari 2007

Lenzengerei bij Squidoo

Op Hyves heb ik als motto "Je blik bepaalt je grenzen. Kom je blikgooien?" Een variant hierop is Squidoo, dat met user generated content pages de focus legt op een bepaald onderwerp. Het eerste item dat m'n aandacht trok was Mind Mapping Resources, dat in een oogopslag een overzicht biedt van pakketten, demonstratiefilmpjes, begrippen, nieuws van aanbieders, etc. Met bijna 81.000 andere onderwerpen is Squidoo inmiddels rijk voorzien van content.

Tag clouds, directories en zoekfuncties maken de gereedschapskist compleet. Natuurlijk is er overlap met Wikipedia, about.com, etc. Als je jezelf wilt opwerpen als lens master, have a go!

Labels: , , ,

16 februari 2007

Web 3.0 geformuleerd

Zijn we met user generated content net gewend aan de titel web 2.0 en enterprise 2.0, duikt inmiddels web 3.0 alweer op. In formuleform 4C + P + VS. Dat vraagt om uitleg.
4C = Content, Commerce, Community en Context
P = Personalization
VS = Vertical Search (binnen een interessegebied of branche)

Nieuw? Ja, en nee zou ik zeggen. Personal of 1:1 marketing is al jaren de belofte van marketeers. Context vraagt om moderatie, mensenwerk, dus waardevol (m.a.w. voorzien van een prijskaartje). Een ander business model dan user generated content, dus een ander verhaal nodig bij je geldschieter, wanneer je met je business plan als web startup meldt.

Labels: ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker