Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

23 december 2009

Friendbinder getest

Friendbinder lijkt op eerste gezicht een zoveelste activity streaming platform. Na het aanmaken van je account kun je bekende diensten als Twitter, Facebook, Flickr, Last FM en RSS feeds opvoeren en daar gaat 'ie weer.
FriendBinder screenshot You stream

Toegevoegde waarde

1. Goede zoekfunctie. Zowel de trending topics worden getoond, maar je kunt ook over de netwerken heen zoeken. Je ziet ook wat populaire links zijn onder je vrienden.
2. Via AJAX instant schermverversingen en inline updates van tweets en dergelijke.
3. Simultaan een status update doen naar Twitter en Facebook.
4. Geen eigen netwerk, zoals Plaxo. Voor het bundelen van streams hoef je dus geen toestemming te vragen aan vrienden, volgelingen en contacten.
5. Meteen een goed werkende mobiele versie op m.friendbinder.com
6. Filters op interesseniveau / mate van interessant zijn van contacten
7. ondersteuning van geotagging.
FriendBinder screenshot Friends
Minpunten
1. Performance. Wie veel netwerken ondersteunt en geen restricties stelt aan groot netwerkgebruikers, levert in op performance.
FriendBinder screenshot Search
De ontwikkelingen kun je volgen op Twitter en de weblog.

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , ,

15 december 2009

Social software updates december 2009

LinkedIn API opent weg voor nieuwe aansluiters
Sobees, een social networking aggregator maken met TweetDeck en Hootsuite als eerste gebruik van de nieuwe API van LinkedIN.

Sobees vernieuwd
Sobees, dat ik in alpha versie besprak in juni 2008 en de herziene beta in november 2008, is eindelijk terug met een verdergaande verbetering.

Sobees ondersteunt al enige tijd zowel MySpace, Facebook, LinkedIn en Twitter functies. Seesmic en TweetDeck hebben ook een mobile client, Sobees hoopt binnenkort een Android app vrij te geven.

TweetDeck 0.32
TweetDeck heeft in de 0.32 versie ondersteuning voor
- LinkedIn: updates uit je, versturen van updates, commentaar geven op updates van je connecties.
- Twitter List support
- Geo-location support
- Twitter Retweet support (zowel de oude RT als de nieuwe Twitter eigen retweets)
- verbeterd Add Column screen

En in de 1 week later uitgebrachte 0.321 versie is support voor de online Directory opgenomen. De directory wordt gevoed met gegevens van TweetDeck gebruikers, dankzij de tags vanuit de client.

Mixero 0.52 en 0.53
Mixero, waarmee ik mijzelf en jou als lezer in oktober liet kennismaken, is mijn Twitter desktop client of choice momenteel. Op 3 december werd v.0.52 uitgebracht met daarin:
1. Open beta, no more invite codes
2. Facebook accounts support
3. Twitter lists synchronization
4. Fixed hang on exit
7. Fixed Twitpic uploading
en diverse andere performance verbeteringen.
Synchronisatie van grote lijsten laat Mixero vastlopen. Vooralsnog worden mijn Mixero lijsten nu afgeschermde lijsten op Twitter. Ik vind het prima, want ik beheer ze in Mixero.

Een week later was er alweer versie 0.53 met ondersteuning voor de nieuwe retweets, geotagging, spam reporting en user blocking.





Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , , ,

30 november 2009

Fotografie op web updates november 2009

Flickr App Garden
Flickr heeft een eigen App Garden, een overzicht van applicaties voor en met Flickr. Via tags, profielen van ontwikkelaars en screenshots kun je je weg banen naar commentaar-, upload en cross-platform hulpjes.

Flickr People in Photos
Nog meer Flickr nieuws. Met People in Photos kun je mensen die op Flickr foto's staan taggen. Dat gaat aan de hand van Flickr username of e-mailadres. Voor de non-users houdt dit een uitnodiging lid te worden van Flickr in. In commercieel opzicht dus een marketing gimmick. Functioneel gezien keeping-up-with-the-joneses, omdat Hyves en Facebook dit al tijdenlang ondersteunen.


Zelf bepaal je of er people tagging mogelijk is, voor wie de tags zichtbaar zijn, en dergelijke. Niets moet, alles mag.


Google Image Swirl
Het Google Labs product Google Image Swirl is een meer visuele manier om naar (gerelateerde) afbeeldingen te zoeken dan de reguliere Image search.

Er is een groot aantal zoektermen voorgedefinieerd, maar verwacht niet dat Image Swirl al alle willekeurige afbeeldingen, met name Nederlandstalige woorden herkent. Balkbrug of Henk-Jan kon ik zo vergeten terug te vinden.

Picasa update
In de nieuwe Picasa build vind je verbeterde stabiliteit tijdens het importeren van foto's, een fix voor een Quicktime gerelateerde crash, ondersteuning voor migraties van fotoalbums naar Windows 7 en RAW support voor diverse camera's.

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , , , ,

28 november 2009

Wat is er van de 2009 voorspellingen terecht gekomen?

Voordat ik ga vooruitblikken naar 2010, is het goed te kijken hoe de voorspellingen, verwachte trends voor 2009 uitpakten. Op 30 december 2008 en 31 december 2008 verwachtte ik 9 bewegingen, die ik toets aan de werkelijkheid van 2009.

1. Rationalisatie in sociale netwerken / microblogging platforms
Inderdaad, marktleiderschap voor Twitter met zo'n 58 miljoen unieke bezoekers op maandbasis tegenwoordig en, 2,5 nadat ik begon te twitteren - woord van 2009 (dankzij Onze Taal). Helaas rest een kwijnend bestaan voor platforms als Iminta, Identi.ca of Kwippy. De als kansrijke activity / life streaming platformen ingeschatte Friendfeed en Plaxo delen inderdaad in de feestvreugde, maar wat een opmars heeft Facebook gemaakt!

De keerzijde is de overdaad. Niet toevallig is 'unfriend' is door de New Oxford American Dictionary uitgeroepen tot het woord van het jaar 2009.

2. Productiviteit: meer met minder

Online activiteit efficiënter maken, heeft zich doorgezet. Zogenaamd cross-posten van zowel statussen (Facebook-Twitter, Myspace-Twitter, Yammer-Twitter, Ping.fm, LinkedIn-Twitter) is helemaal '2009'. En multi-platform clients zijn niet bij Digsby gebleven. Wat dacht je van TweetDeck, PeopleBrowsr en Seesmic die allemaal diverse platformen kunnen bedienen.

3. We blijven lezen, maar ook vooral anders
Ook de vermoede opkomst van e-readers, abonnement op de papieren krant vervangen door een internet-versie abonnement, maar toch ook veel gewone boeken lezen. Deze zomer ging er voor het eerst een audiobook mee op vakantie, ik lees tegenwoordig regelmatig e-books in de trein, maar heb evengoed een warme band met de plaatselijke bibliotheek om mijn leeshonger te stillen.

4. Mobiele telefonie - computer - fotografie versmelten verder
Wie dat nog ontkent, moet z'n ogen open doen in de trein, tijdens concerten of op vakantie.

5. Multimediaal communiceren
Blu-ray heeft nog niet echt een vlucht genomen, maar allerhande pogingen van uitgevers om onze aandacht via diverse media te trekken, zijn evident. TV, web, radio, het vergroeit wel, zij het vanuit verschillende belangen en tempo's.

6. Van gebruiken naar deelnemen in
Verkijk je hier niet op een eerste indruk. De enorme groeicijfers van bijvoorbeeld Twitter en Facebook zijn haast omgekeerd evenredig aan de actieve bijdragen. Het bericht, dat het aantal actieve Wikipedia schrijvers afneemt, verbaast me niet. De wisdom of the crowds is er wel, en heeft in best sellers als Wikinomics, Groundswell en Free uiteraard centraal gestaan. Maar de werkelijkheid: actief willen bijdragen aan een gemeenschap zonder geldelijke beloning vraagt op z'n minst tijd en een andere soort waardering. Als die uitblijft, kan ik me constateringen als Facebook wordt 'uncool' voor 18-24 jarigen goed voorstellen.

7. Mashup of social graphs - forget private browsing

My social Network on Flickr, Facebook, Twitter...Image by luc legay via Flickr

Het verdichten van je aanwezigheid op verschillende netwerken, al dan niet tegelijkertijd is ook zo'n 2009 verschijning. Als een serieus contact via Twitter ontstaat, is hij/zij ook snel via LinkedIn en Facebook toegevoegd en een adreskaart in Outlook contactpersonen gemaakt. Privacy online? Dan moet je niet online. Google weet veel van je en steekt dat niet onder stoelen of banken. En over het algemeen laten we zelf bewust heel veel identiteit sporen na op het web. Bij deze weer eentje.

8. Herwaardering vriendschappen
Vriendschappen tussen mensen waarderen face to face ontmoetingen. Dat kunnen, zo bewijst de praktijk, prima door sociale netwerken geïnitieerde of gefaciliteerde ontmoetingen zijn. Hoofdboodschap: kom ook achter je scherm vandaan, ontmoet elkaar bij een Open Coffee, tijdens een concert, dagje uit, conferentie of lunch.

9. Zorgen voor ontspanning
Het leven is meer dan een life stream. Crisis of niet, op vakantie willen we allemaal. Pretparken hebben weer een prima jaar achter de rug.




Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , ,

23 november 2009

Seesmic voor Windows, BlackBerry en Android

Seesmic Desktop als AIR applicatie is sinds april 2009 verder ontwikkeld. Eind vorige week maakte Luc le Meur versies bekend voor Windows (aparte client, geen AIR nodig als runtime environment), BlackBerry en Android mobiles. Een overzicht van de mogelijkheden.

Windows
De Windows client biedt een multi-column client voor één of meer Twitter accounts. Qua functionaliteit begint de client dus weer sec als Twitter. Ik kan me goed voorstellen, dat je TweetDeck als multi-column/multi-platform client veel volwassener vindt. Zelf houd ik het bij de AIR applicatie Mixero.
screenshot seesmic for windows

BlackBerry

De BlackBerry client brengt alle Twitter functionaliteit in een nette interface. Navigeren door de tweets gaat snel en het font is prettig leesbaar. De timeline ververst zichzelf (in bijvoorbeeld TwixTreme wordt aangegeven hoeveel nieuwe tweets er zijn). Seesmic toont in zijn hoofdmenu het aantal nieuwe @Replies en Direct messages. De Twitter lists kun je zien en doorbladeren. Verder kun je zoeken op Twitter en zoekopdrachten bewaren voor hergebruik. Om foto's te uploaden kun je kiezen tussen yFrog en TwitPic. Het refresh interval is aan te passen. Seesmic ondersteunt al Geo Location (met hulp van de GPS in je mobiel). Tenslotte kun je aangeven hoeveel tweets in één keer geladen moeten worden. De menu-optie Toepassing omschakelen is afwezig, en ook de Capture It menu-integratie mis ik om screenshots te maken. Als je de toepassing echter naar de achtergrond brengt, wordt het aantal nieuwe tweets in het Home screen van je BlackBerry weergegeven. En last, but not least: url shortening, zoals je in de desktop versies gewend bent, is aanwezig zonder dat je er zelf wat aan hoeft in te stellen.

Opvallend was het gemis om een tweet als favoriet te merken, een selectie te maken, kopiëren en te plakken, maar daarentegen geeft Seesmic de mogelijkheid een tweet per e-mail te versturen. Dat is dan ook wel nodig. Een zichtbare bug is dat ook na een Exit van het programma de teller met nieuwe tweets in het home screen blijft staan.

Wrange nasmaak
Toen ik de WiFi uitschakelde en het weer via GPRS moest doen, smaakte Seesmic heel wat minder lekker. De Twitter client wil per se via WiFi of APN, die had ik bij andere gebruikte Twitter clients, zoals TwitterBerry, ÜberTwitter, TwixTreme, etc. nog niet meegemaakt. Een absolte showstopper, zo laten meer gebruikers weten in de support forums. Seesmic is daarom weer verwijderd van m'n BlackBerry, TwixTreme mag lekker blijven.

Android
Zie voor de basis de bespreking van de BlackBerry client. De Android versie biedt verder threaded messages, video uploads naar YouTube, url shortening via bit.ly of j.mp en configuratie van notificaties.

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , , , ,

16 november 2009

De mate verbondenheid vergroten

Vorige week vrijdag promootte Microsoft Live de mogelijkheid contacten uit bijvoorbeeld Hyves, maar ook AOL, LinkedIn, Google en Myspace te importeren als Live Messenger contactpersonen. Het is de uitnodiging die veel (sociale) netwerken aan extra verkeer, gebruik, marktaandeel en bijvoorbeeld advertentieruimte kan helpen. Ik heb vrijdag de Hyves vrienden met een Live Messenger account, voor zover nog niet als contactpersoon bekend, uitgenodigd.

Waarom? Omdat de messaging applicatie van Hyves zelf niet overhoudt en Live Messenger na al die jaren eigenlijk voor mij nog steeds meer bereik heeft dan Yahoo! Messenger, ICQ of Gtalk. Een tweede, nog belangrijker reden, is de erkenning dat voor instant messaging openbare sociale netwerken als Twitter, Yammer of Facebook niet bedoeld zijn. En waar Microsoft Office Communicator handig is om met collega's te schakelen, werkt die buiten de Capgemini context (VPN, enzo) niet op een Windows Mobile of BlackBerry. En dat zijn wel de apparaten waar good old instant messengers met clients perfect voor zijn. En dat geeft zowel de hele dag door de mogelijkheid je online presence aan te geven, als ook - zo nodig - met mensen via webtechnologie te kunnen converseren.

Presence in beeld
Om dat op de nieuwe WordPress portal henkjanvanderklis.nl zichtbaar te maken, vond ik dit weekend de IM online plugin. Deze kan zowel de status op IM netwerken als Skype weergeven, en dat is weer handig, als je mij wilt bereiken.

Retaggr brengt alle profielen bij elkaar
Ik heb een poging gedaan met DandyID alle sociale (netwerk)profielen bij elkaar te brengen, maar de widgets werkten gewoon niet op m'n website.
Met Retaggr lukt dat wel, en is de integratie op de website met een i-icoontje bovenaan de blog posts elegant. Retaggr heeft veel andere mogelijkheden om met Add me buttons, profielkaartjes en e-mail handtekeningen je verbondenheid onder de aandacht te brengen.


Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , ,

14 november 2009

Microblogging updates november 2009

To Tweet or Not to Tweet
Nog altijd is dat de basisvraag. Moet je meedoen? (nee), wat heb je eraan? (maak je voor een groot deel zelf uit). Frankwatching deed serieus onderzoek en presenteerde de resultaten op UltimateTwitterStudy.com.
Lists mania
Toen Twitter eindelijk Lists uitbracht als openbare groepen Twitter gebruikers, dook iedereen erop, alsof er echt wat nieuws te beleven is. En dus kwam de vraag naar widgets om de buitenwacht via de eigen websites te laten weten de gelukkigen waren. Twitter bracht er zelf een uit. Ik sta inmiddels genoemd in 9 lijsten, kortom anderen hebben een lijstje op Twitter aangelegd, waarop ik voorkom. Met dank. Zelf houd ik mijn groepen Twitter gebruikers in Mixero en heb dus geen enkele reden op Twitter zelf ook lijsten aan te gaan leggen.

Op 2 november tetterde Seesmic dat hun Desktop client de List functionaliteit als eerste zou gaan opnemen. En ReadWriteWeb bracht 10 voorbeeld widgets uit.

Project Retweet en no reload bij nieuwe tweets
Je zou het haast vergeten, maar Twitter zelf ondersteunde geen RT functie en had een pagina verversing nodig om nieuwe tweets in je timeline te tonen. Met Project Retweet wordt het eerste opgelost. Het tweede is inmiddels geregeld.

LinkedIn en Twitter status nu Linked
Er is nu 2-weg update van status tussen LinkedIn en Twitter mogelijk.

Het kan ook selectief, door in je Twitter timeline #li of #in op te nemen. Ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen op LinkedIn op al je updates zit te wachten.

Twittermagazine
En als je het praten over Twitter interessanter vindt dan het gewoon te doen en zien wat het je brengt, kun je ergens de komende weken in de tijdschriftenwinkel en online het eerste Twittermagazine kopen. Het magazine is een initiatief van Jessica de Kok (@kaatmossel) en Quint Result Communicatie. De bedoeling is eens per kwartaal een magazine over Het Nieuwe Werken, sociale media e.d. uit te brengen.

Labels: , ,

12 november 2009

Online project management ondersteuning 21

Ask about projects
Askaboutprojects.com is een nieuwe Q&A site over project management. Het maakt gebruik van een nieuw platform (stackoverflow.com, een Q&A site voor ontwikkelaars is er al populair mee geworden), dat een mengeling is van blogs, Wikipedia, Digg en Xbox (badges).

Groupswim
GroupSwim is een online social software omgeving voor samenwerking en communities met klanten. Naast een gelikte user interface, de mogelijkheid om functionaliteiten in andere omgevingen in te voegen, wordt open source technologie gebruikt in combinatie met cloud services, zoals Amazon's S3 voor de infrastructuur, een freemium model en automatische semantic analysis gekoppeld aan signalen van gedrag en sociale kenmerken.

GroupSwim laat je unstructured information structureren. Een gebruiker, groep, commentaar, discussie, wiki pagina, document, aankondiging, etc. is gekoppeld aan social tagging en gegevens van de auteur, editor, etc. Expliciete ratings, aanbevelingen en de interactie historie, alles wordt ingezet.

Effective Project Management Support Using Social Software

De met Rick Mans (Capgemini) gemaakte opvolger van Project management meets web 2.0\ (januari en juni 2009) was eind oktober rijp genoeg voor een eerste live gang bij een Xebia kennissessie.


Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , ,

10 november 2009

Werken met sociale software - opzetten en levend houden sociale kant organisatie

Om de organisatie van een levende sociale kant te voorzien kent TeamPark methode vier fases:
1. Bewustzijn: Social awareness creëren. Het gaat daarbij om inspireren, voorlichten, uitdragen en demonstreren
2. Strategie: Een social strategy bepalen. Het gaat om analyseren, plannen, bepalen, inschatten en bedenken. Evolutie of intelligent design
3. Implementatie: Een social platform implementeren
4. Leven: Het tot leven wekken van het de sociale kant. Het gaat dan om voordoen, begeleiden, modereren, motiveren, kaderen en meten
De constatering dat de het niet meer passen van organisatievorm, procesinrichting en hulpmiddelen bij de informele informatiestromen in de organisatie is een belangrijke drijfveer aan de slag te gaan met de sociale kant van de organisatie. Tegelijkertijd is de zekerheid van de 'oude wereld' een belangrijke belemmerende, vertragende factor bij verandering.

Voorbeeld: bid team

Veel processen zijn van nature hybride. In die gevallen hebben ze zowel een functioneel als een sociaal aspect. Neem bijvoorbeeld het proces van het maken van offertes in een commercieel op kennis drijvende organisatie. Dit is een centraal gecoördineerd proces waar echter veel van de informatie moet worden verkregen van medewerkers die zelf op een ander project of in een ander deel van de organisatie werkzaam zijn. Voor hen is het organisch werk. Van hen kan niet worden verwacht dat ze gaan deelnemen in de synchrone samenwerking van het bid-team onderling. Ze kunnen niet altijd alles uit hun handen laten vallen om hun mail te beantwoorden. Dit conflict kan leiden tot grote inefficiënties. De manier van communiceren en werken die het bid-team tot dan toe gewend was, documenten rondmailen en telefonisch vergaderen en afspreken, liep vrijwel vast en het project kende een enorme stress en ook de onvermijdelijke ergernis. Ook dit soort processen kunnen enorm aan efficiëntie winnen door ze de juiste ondersteunende faciliteiten te bieden. Dergelijke faciliteiten hebben dan een duidelijke bijdrage in het overwinnen van afstanden in tijd en plaats en het inbrengen van relevante kennis.

Het voorbeeld van het bid-team laat zien, waarom een geleidelijke implementatie niet zal werken. Per bid zijn andere collega's met op die offerte benodigde kennis en kunde nodig. En waar je als bid manager tijdens het bid behoefte hebt aan een efficiënte samenballing van informatiestromen, wil je - eenmaal weer in het veld en/of bezig met een andere opdracht - alleen asynchrone contacten met de organisatie hebben. Dan zijn efficiënte uitvoering van andere processen belangrijker en zoek je sporadisch naar die ene collega die je op het probleem dat speelt verder kan helpen.

Laten evolueren of neerzetten
Eerst denken dan doen heeft z'n waarde in veel situaties. Meerjarige implementatietrajecten hebben echter last van voortschrijdend inzicht, verouderde technieken en wisselende bemensing. Als je ervan overtuigd bent dat je een goed software platform in handen hebt, kun je ook de evoluerende vorm kiezen. Zoals veel aanbieders dat op het openbare web doen is geleidelijk functionaliteit toevoegen, user interface in kleine stappen uitbreiden en voor je eindgebruikers in 'perpetual beta' zijn. Ook dat is erg '2.0', maar geeft ook aan, dat software nooit af is. Juist door het te gebruiken komen onhandigheden, behoeften aan aanvullende mogelijkheden, etc. boven water. Het is de ervaring van de gebruikersgroep, waar menig software leverancier dankbaar gebruik van maakt.

Leven in de brouwerij
Volgens het boek The Wisdom of Crowds kunnen de beste resultaten worden verkregen van een crowd (community) wanneer:
- Er voldoende verschillende meningen zijn (en persoonlijkheden)
- Er voldoende onafhankelijkheid is bij het maken van keuzes (denk aan het Mattheüs-effect: Het komt er op neer dat bij het maken van een keuze zo min mogelijk beïnvloeding aanwezig moet zijn, bijvoorbeeld in de vorm van reeds gegeven beoordelingen.
- Er voldoende decentralisatie is, zodat mensen zich kunnen specialiseren gelijkgestemden kunnen overhalen mee te werken aan hun onderwerp (denk aan organische groepvorming en getal van Dunbar)
- Er technische mogelijkheden zijn om tot collectieve beslissingen te komen of om de collectieve mening te peilen (denk aan democratic ratings, reputatiesystemen en een gewogen voorpagina)
Dit zijn social design aspecten waarop gestuurd moet worden – met de juiste technologie en inrichting van faciliteiten - omdat ze ondersteunend zijn aan alle andere resultaten die van de community worden verwacht. In dergelijke aspecten zit 'design', maar ook het aandachtspunt om mogelijkheden, vrijheidsgraden en ruimte te scheppen, zodat diversiteit tot z'n recht kan komen en de 'crowd' een 'community' wordt.

Labels: , , ,

05 november 2009

Threadsy brengt mail, Twitter en Facebook bij elkaar

De belofte van Threadsy is om e-mail (Gmail, Yahoo!, AOL en Hotmail worden ondersteund), Twitter en Facebook bij elkaar te brengen, te ontdubbelen en te verrijken tot een unieke gebruikerservaring. Het closed beta programma deelde me 13 oktober een invite uit, waarmee ik kon gaan testen.

Aanmelden en eerste configuratie

Het opvoeren van je e-mailadressen en Twitter credentials gaat snel. Pas in tweede aanleg wordt gevraagd om je Facebook account te koppelen. Slordig is wel de melding "
I'm better with Fecbook connect. Click here" die ook na de autorisatie in beeld blijft.

Extra informatie bij een e-mailbericht

Ah, dat lijkt op Xobni (in Outlook) of Gist (op het web) dacht ik bij het automatisch omschakelen van het rechterdeel van het scherm (normaal Twitter/Facebook client) bij het openen van een e-mail.

Andere online profielen, foto's, bio-informatie en laatste tweets worden zichtbaar, in dit geval van A Different Drum. Foto's worden in een AJAX overlay getoond, inclusief slide show functie.

En naast het Unbound tabblad, waarop al dit fraais te zien is, staat een Chat tabblad, waarmee een GTalk chat widget kan worden geactiveerd.

Tweets verspreid
Aan de rechterzijde is de inbox van Twitter te zien. Irritant is het gesuggereerde bericht "testing out threadsy... request a high priority invite here: http://bit.ly/1CRqr9" dat in beeld blijft. OK, blij een eerste maal tweeten over een nieuwe client is leuk, maar daarna graag gewoon een blanco invulveld.
Je verzonden tweets vind je net als de verzonden e-mail in de Sent kolom. In de Inbox komen bijvoorbeeld de direct messages, @replies en @mentions terecht.

Wat ook opvalt is het vervangen van usernames door volledige namen, wat de leesbaarheid ten goede komt en mensen achter tweets en adressen nog meer persoonlijk maakt.

Performance nog zwak

Het versturen van een reply op een tweet deed het complete browser tabblad met Threadsy bevriezen, overigens zonder vast te lopen. Ook het openen van bijvoorbeeld alleen m'n Gmail inbox gaat gepaard met 'begin fetching attempt' in de onderste regel. Dat is niet sterk.

Andere user experience minpunten
De gelezen berichten verbergen, zit er nog niet in. In de trash ontbreekt een knop select all, terwijl er wel een unselect all is. Het zoeken op eenvoudige argumenten als Rick of Henk-Jan geeft een aantal seconden stilte. De wegvallende koppelingen met Facebook geven niet echt een stabielen indruk. Met een klein sterretje in een rood vlak onderaan je scherm word je hierop attent gemaakt.

Conclusie
Aardig concept, maar overvolle schermen, te zwakke performance en stomme bugs. Threadsy gaat me nog niet boeien en binden.

Labels: , , ,

03 november 2009

Werken met social software - selectiecriteria

Zie je toegevoegde waarde van social software voor je community, organisatie of team, helpen selectiecriteria bij het maken van een keuze van de software. Sogeti heeft in haar TeamPark methode daarvoor het acroniem SOCIAL:
1. Socialness: een juiste mix van stimuli om interactie op gang te brengen en te houden.
2. Organicness: mogelijkheden voor zelforganisatie van communities.
3. Collaborative: mix van stigmergische, samenwerking & communicatie hulpmiddelen.
4. Intelligent: collaborative filtering, aggregatie en middelen voor 'noise reduction' (ontdubbelen van berichten, filters op ongewenste soorten notificaties).
5. Adapted: aanpasbaarheid op jouw publiek, processen en hulpmiddelen.
6. Linkedness: de mate waarin gebruikers hun externe sociale netwerken en content kunnen koppelen.

Socialness
Aandachtspunten hier zijn
- Activity (Wat gebeurt er nu?)
- Presence (Wie is er nu aanwezig?)
- Identity (Wie is het en van wie is het?)
- Relations (Met wie heb ik een band?)
- Groups (Kunnen er groepen worden gevormd?)
- Reputatie of Karma (Hoe worden jouw bijdragen en dus jouw aanwezigheid gewaardeerd?)
- Sharing (Wordt er content of ‘iets’ gedeeld?)
- Conversation (Wordt er onderling gecommuniceerd?) en
- Challenges (Zijn er uitdagingen of niet content-gerelateerde activiteiten?).

Organicness

Aandachtspunten bij dit aspect zijn: Free grouping (kun je gaan en vertrekken wanneer je wilt?), Organic groups (Kunnen op basis van social graph 'automatisch' groepen gevormd worden?), Free tagging (Kan alle content met eigen termen geoormerkt worden om tot een folksonomy te komen?), Automated SNA (Kunnen mensen hun sociale netwerken benaderen en gebruiken?).

Collaborative
Zijn er voorzieningen voor een social network, social bookmarking, blogs, forums, wiki, wall-to-wall, whiteboards en activity streams?

Intelligent
Intelligentie kan aangebracht worden met een goed reputation system, gewogen aggregatie, passieve & actieve collaboration filters, voting/rating.

Adapted

Kun je kiezen uit een standaard set componenten, widgets, of hoe ze in het jargon van de software leverancier genoemd worden? Of kun je zelf via API's, open standaards andere componenten inzetten, interfaces schrijven en met welk gemak?

Linkedness

Nee, het gaat hier niet om het op je bedrijfsnetwerk tonen van feestfoto's van je Hyves profiel of je voorkeuren op een dating site. Een LinkedIn profiel, vakmatige expert groups geeft je collega's wel inzicht in je vrienden en bekenden, je kennis en expertise. Kennis en kunde die extern 'bekend' is, hoeft niet redundant opgevoerd te worden in interne systemen.

Niet genoemd in TeamPark, maar zeker belangrijk bij de keuze zijn 'klassieke' pakketselectiecriteria als opties of juist verplichtingen ten aanzien van open source, prijs, snelheid van leveren en implementeren, systeemeisen, licentievoorwaarden, onderhoudbaarheid, roadmap, reputatie van de leverancier en referenties van andere gebruikers.

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , , ,

26 oktober 2009

Werken met social software: aandachtspunten

In deze derde aflevering in een serie over het werken met social software, belicht ik enkele belangrijke aandachtspunten.

Connecting people
Howard Rheingold, bijzonder hoogleraar aan Stanford University’s Department of Communication voor twee onderwerpen, Digital Journalism en Virtual Communities and Social Media, heeft heldere ideeën over communities, of die nu online of offline ontmoetingen hebben. Het onderscheid tussen real-world en virtual / online communities is kunstmatig. Waar het om gaat is het (willen) horen bij een gemeenschap van mensen rond een gezamenlijk thema, onderwerp, liefhebberij, doel, gezindheid. Moderne communicatietechnieken als telefonie en internet maken het mogelijk gemeenschappen te vormen buiten de oude structuren als kerk, dorp en familie. In een steeds verder verstedelijkte wereldbevolking komen deze nieuwe gemeenschappen ook tegemoet aan de behoeften de anonieme leefomgeving aan te vullen met verbanden met andere mensen.

Rheingold ziet grote overeenkomsten tussen (de opkomst van) nationale staten en (online) gemeenschappen. Een bindende factor en een gemeenschappelijke vijand helpen. Of je dan een centrale regering met beheersingsmaatregelen inzet, of juist een democratie nastreeft, zijn vragen zonder makkelijke antwoorden. Het zijn de vraagstukken die ook spelen bij de implementatie van online gemeenschappen, zeker bij community voorzieningen in een bedrijf of instelling.

Sturen of vrijlaten?

Er is veel voor te zeggen een monitored intranet te hebben, waar op z'n minst reacties gevolgd worden, de mensen erachter aangesproken op uitingen die tegen de bedrijfscultuur in gaan. Dat in een zakelijke omgeving niet alles zomaar kan, heeft te maken met het doel waarvoor de organisatie bestaat en de middelen die zij daarvoor wil inzetten. Wil je als werknemer echt wat anders, ben je natuurlijk vrij een andere baan te zoeken in een (bedrijfs)cultuur die je meer aanspreekt en een betere binding geeft.
Beoog je met voorzieningen als een intranet in welke moderne vorm dan ook juist innovatie, het vinden van nieuwe mogelijkheden voor producten en diensten, zul je juist vrijheid in reageren moeten stimuleren. Als mensen dat associëren met een maaiveld, waarboven gehakt wordt, ben je niet goed bezig. De mate van (bij)sturing kan dan beter liggen in het aanreiken van onderzoeksopdrachten, strategische vragen of het oplaten van proefballonnen.

Tagging als best of both worlds
In The Conversational Corporation: How Social Media is Changing the Enterprise wordt Sun Corporation als voorbeeld gebruikt. Sun heeft met social media intern vier doelen:
1. participatie van medewerkers
2. voorkomen van verloren gaan van kennis
3. e-mail gebruiken waarvoor het bedoeld is en
4. ontdekken en hergebruiken van kennis
Een federated tagging service is hierbij cruciaal. Idealiter is het een combinatie van social tagging (folksonomy model), denk aan Del.icio.us, Flickr of Digg, en een gecontroleerde verzameling termen, ontleend aan de taxonomy van het bedrijf of de instelling in kwestie. See Dow Jones' Taxonomy Folksonomy Cookbook voor deze hybride aanpak. Hiermee wordt een wildgroei aan tags en een te strak keurslijf van vooraf bedachte, centraal onderhouden taxonomieën, voorkomen. Tagging kan op zowel documenten, knowledge assets, als mensen worden losgelaten. Bij het taggen zelf kunnen suggesties van anderen getoond worden, zoals Del.icio.us doet, en kunnen verwante mensen en middelen getoond worden.

Synchroon en/of asynchroon

Werd je vroeger niet uitgenodigd voor een vergadering, stond je buitengesloten. Als compensatie de notulen toegestuurd krijgen, neemt dat gevoel niet weg. Je was belangrijk en je agenda stroomde over van bijeenkomsten waar je wel bij 'moest' zijn, of je telde (nog) niet mee. Dat zag je ook terug in de online communities met fenomenen als chat boxes en eerste generatie instant messaging systemen.

Tegenwoordig is asynchrone communicatie steeds populairder. Het biedt de mogelijkheid om ongeacht plaats en tijd toch mee te doen aan een conversatie of samenwerking. Het is het paradigma waarop unified communications gebaseerd is, moeiteloos kunnen omschakelen van middelen als telefoon, e-mail, videoconference en instant messaging, om toch de conversatie te laten doorgaan. Microblogging middelen als Twitter of Yammer zijn per definitie asynchroon, wil je direct antwoord, moet je de telefoon pakken. Het voordeel van deze asynchrone communicatiemiddelen is dat de tussenstand en gesprekshistorie bewaard blijven en het dus makkelijker is in of bij te springen in een lopend gesprek.

Binden en boeien
4 P's (marketing), 5 C's (communicatiewetenschappen), hamvraag is: hoe bind en boei je je publiek en heb je er wat aan? David Alston maakte onderstaande presentatie met antwoorden.

Het Nieuwe Werken volgens Sogeti: TeamPark
Op 4 november presenteert Sogeti in een klantseminar De Intelligente Organisatie, gebaseerd op TeamPark als methode en inspiraties uit Van Crowd naar Community. Meer info en mogelijkheden voor aanmelding vind je op Sogeti's agenda.

Labels: , ,

22 oktober 2009

Microblogging updates oktober 2009 - 2

Twitter in Google en Bing
Google heeft deze week met Twitter een overeenkomst gesloten om Twitter op te nemen in zoekresultaten. Dankzij een Greasemonkey script heb ik dat al tijden (en gratis). Twitter dook ook met Microsoft in bed. Opname van Twitter in Bing is nu een feit, maar niet in het Nederlands! ("Bing Twitter Search is not available in this locale.")

Brizzly
Klinkt als een Grizzly, maar Brizzly is een aansprekende nieuwe Twitter client. Er is voorzien in groepen, trending topics, video en picture upload en preview. Opvallend is een mute knop om al te nadrukkelijk twitterende mensen even het zwijgen op te leggen en de mogelijkheid om draft tweets te bewaren. Op dit moment is Brizzly nog in private beta.

TweetMiner
Maker @justvincent tipte me enkele weken geleden op TweetMiner. Dit nieuwe Twitter productis er in een web en desktop versie. Twitter client, scheduled tweets en content discovery zijn de drie hoofdfuncties. Door RSS feeds als invoer te gebruiken voor content kun je die publiceren op Twitter, instant, vertraagd of in een publicatiecylcus (bijvoorbeeld elk uur). De Twitter client ondersteunt follow/unfollow, reply, retweet, hashtags, etc. Multi-account ondersteuning is er. Check de demo online.

Seesmic Web updates
De laatste ontwikkelingen van Seesmic Web zijn:
- Nieuwe talen: Japans, Portugees en Spaans
- Reply-all, zoals dat in Seesmic Desktop zat
- User interface verbeteringen
- Mr Tweet profiel.

TweetDeck 0.31.0 updates
In de nieuwste versie van TweetDeck zitten:
1. een "New Followers" kolom
2. notificaties per kolom in noticatiebox. Je hoeft er TweetDeck niet full window voor te openen.
3. ondersteuning van navigatie via het toetsenbord
4. eindelijk: 15% minder geheugenbeslag.

Labels: , ,

19 oktober 2009

Feedly opnieuw bekeken en gewaardeerd

Op 30 september meldde ik in Effectief de informatiestromen filteren de toepassing van Google Reader in combinatie met ReaditLater. Ik ben tevreden gebruiker geweest van ReaditLater (cross-browser, storage in the cloud, integratie met Google Reader), tot collega Dave Vanhoudt me tipte.

Bleek, dat ik ik een jaar geleden Feedly voor het eerst had bekeken en niet echt positief gestemd was. Nu, oktober 2009, ziet Feedly.com er al veel verzorgder uit. En met de oproep van mrs. Feedly zelf, had ik een to-do erbij.

Inloggen doe je met je Google Account. Feedly synchroniseert bidirectioneel met Google Reader, maar presenteert de berichten op verschillende manieren:
- cover (als de voorpagina van een krant)
- digest (koppensnellen)
- per Google Reader label
- speciale categorieën als Latest, History, Comments, Friends, Saved en Shared.

Alle berichten zijn te doorzoeken, te markeren als gelezen, te bewaren voor later (overeenkomend met de Starred items in Google Reader) en te delen (via Google Shared items). Er worden suggesties aan de hand gedaan van gerelateerde RSS streams, staff pickings en dergelijke. Per post kun je aangeven of je deze als ongelezen wilt aanhouden, er zijn social bookmarking opties (Twitter, Gmail, Del.icio.us, Posterous, Instapaper, Facebook, Google Reader, Evernote, Ping.fm). Ook wordt, indien aanwezig de Twitter stream over deze post, Friendfeed conversaties, commentaren op Digg en reguliere commentaren weergegeven.

Ook heeft Feedly een integratie met Twitter. Als je inlogt op Twitter.com, toont Feedly je timeline, kun je je status updaten. Handig is het tonen van clicks op de links in je tweets: het zogenaamde Twitter karma.

Feedly is gratis, leest prettig en navigeert makkelijk. Een extra 'catch' van deze Firefox add-in is een minibar op webpagina's die je in staat stellen urls te delen via Google Reader of Twitter, bewaren of via Gmail te verzenden.

Mocht je aan je eigen bronnen niet genoeg hebben, biedt de Explore functie je een kijkje in de RSS verzamelingen van andere Feedly gebruikers met featured people, categories en staff picks. Met de zoekfunctie kun je feeds en mensen zoeken. En op de vondsten / mensen kun je je uiteraard weer abonneren.

En sinds een week zijn er ook Amazon.com advertenties aan de rechterzijde zichtbaar, goed passend bij mijn smaak en profiel en gelukkig redelijk onopvallend in dezelfde opmaak als de rest van Feedly.

Ontwikkelingen kun je volgen op de blog of @feedly.

Labels: , , ,

15 oktober 2009

Google Wave verkend

Als je een hype-of-the-year mag kiezen, is Google Wave er zeker eentje. Sinds begin oktober de eerste golven gebruikers werden account invites kregen toegestuurd, was het gebedel op Twitter niet van de lucht. Er is veel geroepen op het web door mensen die alleen de officiële communicatie van Google over het nieuwe platform overtikten (tot en met Wall Street Journal aan toe), nuttige toepassingen beschreven zonder te vertellen hoe je ze realiseert, of een re-tweet van andermans impressies deden. Marketingacts was enthousiast, dus...En Scobleizer was kritisch (crashes on the beach of overhype), dus...?

De belofte: email reinvented
Email was enkele decennia geleden uitgevonden, maar Google beloofde dit opnieuw te doen. Online collaboration was ook een belofte. Eerst maar eens uitleg van Google zelf.


Eerste indrukken
Ik was blij 'eindelijk' op 12 oktober zelf een invite te ontvangen voor eerstehands indrukken. Na ingelogd te zijn, zijn mijn foto, mobiel telefoonnummer en mensen uit mijn Gmail adresboek met een Google Wave account al geladen.

Een navigation en contacts pane en panes voor de conversaties, 'waves' in Google jargon. In zo'n wave kun je met meerdere gebruikers tegelijk typen, bestanden uploaden en delen, basale edit mogelijkheden doen, foto's plaatsen en - als het goed is - mashups als kaarten enzo gebruiken. De set van gebruikers is beperkt tot mensen met een Google Wave account. Je Gmail of andere e-mail is niet beschikbaar, je Tasks, folders, RSS feeds, whatever allemaal buiten beeld. Heel plat is het een chatroom, zoals je die in 1999 bij Yahoo! Chat ook al had, aangevuld met mogelijkheden voor bestandsdeling en previews ervan. Smilies zijn echter niet te gebruiken. Er is een folderstructuur, maar groeperen van gebruikers of integratie met applicaties buiten Google Wave wordt waarschijnlijk aan developers overgelaten en wordt iets van de lange duur.

Dan dringt zich heel snel de vraag op: wat kan ik hier in mijn projecten of hobbies nu echt mee? Dat werk is veeleisender en is gebaseerd op veel meer dan een chatroom++.

Hyperlinks in de panes acteren niet zoals we al vele jaren van hyperlinks gewend zijn. Kortom: geen verandering van muisicoon, visited links, etc. Slordig. Er worden me waves gepresenteerd waarmee settings of extensies ingesteld zouden kunnen worden, maar die zijn spontaan 'muted', of werken niet.

Conclusie: gesloten netwerk
Wat in het Engelse webjargon een walled garden heet, gaat helemaal op voor Google Wave. Momenteel biedt Google geen interactie met je e-mail of RSS feeds. De enige manier om erachter te komen of er iets gebeurt of verandert, is om in te loggen op Google Wave. Een dergelijke gesloten opstelling nodigt niet uit langs te komen, spontane interactie te hebben of om iets nieuws op te starten. Ik mis de Google advertenties nog, die komen ongetwijfeld in de publieke versie begin 2010.
In deze vorm zie ik in de combinatie Google Wave en mij geen toekomst, hebben we met elkaar lekker een hype opgeklopt, maar zijn we inmiddels van een koude kermis thuis. A diamond in the rough (JungleG) klinkt leuk, maar opnieuw: wat hebben we nu gemist?

Voor elk probleem een oplossing. Chad Smith heeft een http://thatsmith.com/2009/10/google-wave-add-on-for-firefox geschreven. En iPhone gebruikers kunnen via de Safari browser ook in Google Wave komen.

En toen schoot Orli Yakuel te hulp
In m'n Google Reader popte het bericht 11 Wave Tools You May Not Know Exist van Orli Yakuel op. Met een Twitter client, Facebook profiel connectie, Wikipedia definities en ander moois. En als toetje de Google Wave Extensions List.

Google Wave Extension List -

Wil je met me sparren op Google Wave, voeg me (hjvanderklis@googlewave.com) dan toe.

Voor 10 alternatieven voor Google Wave heeft Lifehacker een mooi overzicht gemaakt.

Labels: , , ,

13 oktober 2009

Werken met social software - (oor)zakelijke verbanden

Verandert werken door social software, of verandert het werk de omgang met social software? In een aantal afleveringen zal ik de (oor)zakelijke verbanden tussen social software in de context van werk, inzet in een bedrijf of organisatie belichten. Van het onvermogen om de toekomst te exact duiden, omgaan met veranderingen, nagaan welke oplossing welk probleem oplost tot het implementeren van social software.

In 2006 schreven Robert Scoble (@sobleizer) en Shel Israel (@shelisrael) het boek Naked Conversations: How Blogs are Changing the Way Businesses Talk. Het duo redeneerde vanuit de toenmalige (online) wereld, besteedden nog nauwelijks aandacht aan podcasts, wiki's en online video. Niet dat podcasts of wiki's in de afgelopen 2 jaar zijn ontstaan of populair geworden zijn. Online video met Youtube en Vimeo als bekende, grote distributeurs / opslagplaatsen, is natuurlijk wel zo 'standaard' geworden, dat Buma/Stemra enkele weken tot 9 oktober j.l. serieus van plan was zelfs particuliere webloggers te gaan factureren voor het invoegen van muziekvideo's op hun blogpagina's.
In alle nuchterheid: veel bedrijfsmatige blogs, of ze nu op intranets of internet worden gepubliceerd, zijn een online versie van het bedrijfsnieuws, zeepkist met - lang niet overal - de mogelijkheid te reageren en ook daarop terugkoppeling te krijgen. Zijn terugkijkend blogs de oorzaak van een andere omgang tussen bedrijf of organisatie met de omgeving geworden? Wat mij betreft niet.

Het belang van andere opkomende technologieën

In de context van het werken op afstand zijn andere webgerelateerde technologieën als streaming audio, video, VOIP en dergelijke meer en meer gemeengoed geworden. Social media, ooit als kreet bedacht door Guidewire's Chris Shipley tijdens een DEMO conferentie, een wat foute (media doet teveel denken aan fysieke middelen, radio- en tv-omroepen, terwijl de consumenten in hun online gedrag juist de traditionele radio en tv links laten liggen en zich al helemaal niet meer druk maken over de opslag van gegevens) verzamelnaam voor fenomenen als wiki's, blogs, fora, microblogging, social bookmarking en netwerken, vinden met toepassingen als Lotus Connections hun weg naar de zakelijke wereld.

Dow Jones, niet alleen een beursbarometer, maar ook uitgever van financiële informatie en ook zoekend naar nieuwe mogelijkheden hun consumenten aansprekend en innovatief te bedienen met onder meer een nieuwe Communicator, zocht Scoble dit jaar op voor een vervolg. Het ebook The Conversational Corporation: How Social Media is Changing the Enterprise is het resultaat. Ten opzichte van Naked Conversations doet de titel denken aan oude wijn in nieuwe zakken of this year's model. Opnieuw gaan de schrijvers wel erg gemakkelijk voorbij aan de zakelijke rechtvaardiging als culturele aspecten.

In het kader van verdienmodellen en daadwerkelijke bijdragen voor bedrijven en instellingen is er veel te doen. Projecten of initiatieven op het terrein van social media, liever: social software, worden gestart om bijvoorbeeld in het slop geraakt kennismanagement nieuw leven in te blazen, het intranet dezelfde aantrekkingskracht te geven als populaire internetsites en, zeer belangrijk, mensen met elkaar te verbinden rondom een organisatie, hun kennis en kunde, ervaringen en ideeën.

Een bedrijf of organisatie bestaat uit mensen. Het bedrijf zelf onderhoudt natuurlijk niet een conversatie of gaat een dialoog aan, het zijn de mensen in het bedrijf zelf of die namens het bedrijf extern in dialoog zijn met de omgeving. IBM met de periodieke JAM events of een software ontwikkelaar die via Twitter foutmeldingen aanneemt en oplossingen terugkoppelt zijn zo twee willekeurige voorbeelden. SAP's Michael Prosceno meent: "Social media is both a toolset and a state of mind. First, understand what it is that you want to accomplish then use the tools and rules of social media to help you achieve your goals." De nadruk in het tweetal moet niet liggen op de media of software, maar op het sociale.

Panta rhei?
Enkele jaren geleden hadden we nog geen Twitter, intranets zijn er nog maar één decennium en e-mailen op grote schaal in bedrijven en instellingen doen we nog maar 15 jaar. En al die tijd worstelen we met problemen rond retentie van medewerkers, weglekken van kennis en kunde en de zoektocht naar middelen om de continuïteit van organisaties te borgen en de productiviteit te vergroten. Terug naar de vraagstelling boven dit stuk. Hoewel er beroepen uitgestorven zijn, of werkzaamheden zijn verplaatst naar andere plaatsen op de wereld, is het werk, met name in de dienstensector vooral kennisintensief. Automatisering, later ICT, was en is vooral een middel, geen doel. En ja, middelen kun je goed en verkeerd gebruiken. Een cc-cultuur met e-mail, overvolle inbox of een ontslag per sms zijn opnieuw slechts enkele voorbeelden.

Vaak wordt gesteld, dat het paradigma 'kennis is macht' plaats heeft gemaakt voor 'kennis delen is macht', of op z'n minst dat zou moeten doen. Dergelijke one-liners gaan me te kort door de bocht. Het bundelen van kennis en kunde en dit benutten voor de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten is machtig. Dat organisaties in een ecosysteem opereren en dus vrijwillig of gedwongen samenwerken met partijen in het ecosysteem, is me duidelijk. Dat het voor de continuïteit van de mensheid nuttig is om verworven kennis en kunde door te geven aan volgende generaties, is ook evident. De combinatie van vergaande specialisatie en toegenomen complexiteit van onze samenlevingen vragen om de inbreng van veel specialisten. Hoe ver zou je nog komen als je als 21e eeuwse projectmanager wordt losgelaten op een onbewoond eiland?

Bij initiatieven voor implementaties van hulpmiddelen als social software is het goed stil te staan bij de constante factoren en duidelijk te maken welke toegevoegde waarde de nieuwe middelen hebben. Zoals elk verandertraject levert dit uiteenlopende reacties op, van uitgesproken voor- en tegenstanders tot de schouderophalende groep mensen die het allemaal al eens gezien hebben. Juist voor hen past het ontspannen, zonder dwang voorbeelden te geven.

Binnenkort deel 2.

Labels: , ,

07 oktober 2009

Microblogging updates oktober 2009 - 1

Mixero
Mixero presenteert zich als next generation twitter client. De opzet en functionaliteit van deze AIR applicatie is inderdaad indrukwekkend. reduce the noise is de slogan. Met Mixero kun je groepen aanmaken, mensen in verschillende groepen onderbrengen (ook in meerdere tegelijk). Deze groepen en andere instellingen blijven gelijk op elke pc en binnenkort mobiele client, net zoals de laatste versies van TweetDeck en natuurlijk Peoplebrowsr.

De meerwaarde zit in de middenkolom, waarin je active lists kunt tonen. Active lists kunnen gebruikers, groepen en kanalen bevatten. Dat scheelt kolommen en dus ruimte. Alle items kun je in 1 click als gelezen verbergen, dat kost in PeopleBrowsr 2 clicks.

Mixero biedt de mogelijkheid om Youtube video's in de client zelf te bekijken, evenals afbeelingen. Er zijn meerdere url shorteners beschikbaar. Automatische uitbreiding naar de volledige url is ook mogelijk. In de zogenaamde Avator mode kun je de nieuwe tweet bij mouse over van een avatar bekijken. Mixero verdwijnt hierbij als een transparante sidebar naar de rechterzijde van je scherm. Ook dit scheelt veel ruimte en ruis.

Kanalen kunnen real-time twitter zoekacties bevatten. Binnenkort met RSS support. Initieel worden 'maar' 500 followers geladen. Het kan dus best zijn dat je wat sessies of tijd nodig hebt om al je volgelingen in de juiste groepen onder te brengen.

Multiple accounts worden ondersteund. Dit is echt goed voor de productiviteit! Verrassend dat ik Mixero niet eerder opgemerkt heb. De ontwikkelingen zijn via de blog en @mixero te volgen.

Threadsy
Digsby * TweetDeck = Threadsy, zo luidt een stoere belofte. Email, social networking updates samengebracht in een 'inbound' kolom, filters en contact managament over de netwerken heen. Private beta, dus je moet het geluk hebben een invitation te krijgen. Dat is mij nog niet gelukt.
Volg @threadsy en de blog voor de updates.

Gratis Twitter achtergronden: Twitrounds
Twitrounds.com biedt tientallen gratis achtergrondafbeeldingen voor je Twitter profielpagina. Verwacht geen extra edit mogelijkheden. Het is kiezen en publiceren.

PeopleBrowsr 1.3
In de 1 oktober live gezette 1.3 versie van PeopleBrowsr zijn diverse functies verplaatst naar de Tactical Toolbox aan de linkerzijde van het scherm.


Twitter zelf ook de groepen
Onder de naam Lists brengt Twitter binnenkort ook de mogelijkheid groepen Twitter gebruikers onder een naam bijeen te brengen. Deze groepering kennen diverse Twitter clients als PeopleBrowsr en TweetDeck al lang.

Labels: , ,

02 oktober 2009

Fuser jammerlijk falende concurrent voor Digsby

Waar Digsby zich sterk maakt om e-mail, instant messaging en social networks bij elkaar te brengen in een desktop client, stort Fuser zich als web-based toepassing op hetzelfde terrein. Nieuw of nog onbekend, want de start-up is alweer twee jaar oud. Zie hieronder bijvoorbeeld een demo van de contact manager.

Contact Manager from Fuser on Vimeo.


Tijd voor een serieuze vergelijking.

Contact management
Wat Digsby niet doet, kan Fuser wel: je contactgegevens uit de verschillende e-mail accounts bij elkaar brengen en ontdubbelen. Waar de Live/Office Communicator presence / messaging functies in Outlook hetzelfde beogen, en je op de BlackBerry per contact kunt communiceren via e-mail, telefoon, Facebook, Myspace, etc. kan dat nu met Fuser ook.

E-mail
OK, online je e-mail lezen is niet nieuw. Handig is de folderstructuur in Fuser die 1:1 foldernamen synchroniseert met bijvoorbeeld Gmail en Hotmail. Ook worden threads goed weergegeven.


Instant messaging

Digsby laat je contacten uit de verschillende IM-netwerken samenvoegen of splitsen. Je kunt een nieuwe nick name aangeven.

Social networks

Fuser heeft een ingebouwde Twitter client als tab naast de e-mail. Digsby scoort op dit punt beter, en heeft als extra ook een Facebook status update client. Fuser ondersteunt Myspace, Facebook, Friendster en LinkedIN. Friendster is in dit rijtje extra t.o.v. de networks die Digsby ondersteunt (maar wie gebruikt deze mother of all social networks nog?).

Connectieproblemen
Tot zover de theorie, Vimeo promotievideo's en oppervlakkige blog postings. Net zoals Digsby na jaren nog steeds connectieproblemen met Yahoo! en Facebook! kan hebben, lukte het mij niet om Myspace in Fuser toe te voegen. De forums bieden geen soelaas en de browser list in het feedback formulier gaat tot Firefox 3.0.11 (we zitten op 3.5.3!). Ook Facebook lukt niet. Zelfs verbinden met Twitter lukt niet. Nou heb ik op hetzelfde moment bijvoorbeeld Mixero actief als Twitter client en op mijn BlackBerry de clients voor Facebook en Myspace aan staan, maar een beetje client kan daar tegen, zo is mijn ervaring.

Verwijderen account
Nadat ook mijn Exchange / webmail account niet geaccepteerd wordt (in Gmail, Hotmail en Yahoo! zit geen toegevoegde waarde), is het de hoogste tijd afscheid te nemen van Fuser. Gelukkig is er een optie om het account te verwijderen.

Helaas: ook die voortgangsindicator herstart zichzelf telkens weer.

Conclusie: een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Labels: , ,

30 september 2009

Effectief de informatiestromen filteren

Met een groeiende schare mensen om te volgen die elk hun eigen boodschappen uitzenden, de neiging om in Google Reader meer en meer RSS feeds op te nemen en een Inbox die zonder moeite overstroomt, is het nuttig effectieve filters in te zetten. Ditmaal een aantal middelen die ik zelf daarvoor gebruik.

Readtwit om urls uit tweets te filteren
Readtwit leest de hyperlinks die in je Twitter timeline voorkomen uit en publiceert deze als een RSS feed. Hoef je de rest van de tweets niet te lezen. Dubbele links in dezelfde tijdspanne worden genegeerd. Kortom: retweets en andere mensen die dezelfde link verspreiden worden overgeslagen.

De voorziening van de Israëlische webshop Lionite is gratis, niet opzienbarend, wel handig.

NutshellMail: aanvragen en updates van social networks en e-mail forwarding
NutshellMail vangt voor mij de status updates en notificaties uit Myspace, Twitter en Facebook op, brengt mail uit de Yahoo! en Hotmail accounts richting Gmail. Dit in maart gevonden en besproken hulpmiddel is een blijvertje gebleken. In vakantietijd kun je de service uitzetten. Helaas werkt de LinkedIn integratie (nog) niet.

Wat er aan komt, is een top-20 mogelijkheid in de Twitter sectie. Hier kun je van je top-20 Twitter vrienden de updates per mail laten komen, los van de tweets van anderen. Kortom: friends first. NutshellMail biedt verder de mogelijkheid tweets rond zoektermen voor je bij te houden, zodat je ondanks een NutshellMail één tot enkele keren per dag toch niets over favoriete onderwerpen hoeft te missen.

Mixero
Na achtereenvolgens lange tijd enthousiast gebruiker te zijn geweest van Digsby, TweetDeck en PeopleBrowsr ben ik voor Twitter aangeland bij Mixero, dat zich 'reducing the noise' tot doel heeft gesteld. Waar clients als TweetDeck en PeopleBrowsr zich storten op multi-account / multi-column en ook groepen, stelt Mixero de groepen centraal.

Het rustgevende zit in de filter alleen ongelezen berichten te zien, deze met 1 click gelezen kunnen verklaren en het aanmaken van niet teveel groepen. Hiernaast zie je mijn huidige opstellingen. Met alle respect, maar honderden van de Twitter volgers/volgelingen hoef ik niet alle tweets van te zien. Dit zijn nu de ungrouped men / women groepen. In de active list komen deze groepen niet terug, zodat ik bij het Twitteren met Mixero me kan concentreren op een klein aantal groepen die bovengemiddeld wat hebben toe te voegen op de timeline.

Door Mixero als transparante sidebar te docken, blijf ik wel op de hoogte van updates (met tellers), maar hoeft de Twitter client niet continu schermvullend zichtbaar te zijn.

AideRSS Google Reader integration
Om berichten in RSS feeds geoormerk op relevantiegraad, gebruik ik AideRSS Google Reader integration, een Firefox add-on. Het helpt enorm om ruis van signaal te scheiden in Google Reader.


Sterren en ReaditLater
Om snel items in Google Reader te filteren gebruik ik verder het sterren (berichten komen terecht in Starred items, vaak later te lezen berichten of ideeën voor weblog posts in de toekomst). Buiten Google Reader gebruik ik de Firefox extensie Readitlater van Ideashower om webpagina's en hyperlinks te markeren om later echt te lezen en te verwerken. Het voordeel van beide toepassingen is, dat de markeringen op het web worden bewaard, en dus over computers heen te muteren en raadplegen zijn.

Labels: ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker