Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

19 december 2009

Verzekeren van trouw in relaties

Zekur, onderdeel van Univé Verzekeringen (die zonder winstoogmerk) vroeg jongeren wat ze het liefst verzekerd wilden zien. Op de vraag "Waar zou jij je het liefst voor willen verzekeren in een relatie?" wilde 59% van de vrouwen wel een verzekering tegen het vreemdgaan van de partner.
Voor mannen van 18-32 jaar is een trouwe partner (40%) ongeveer even belangrijk als de blijvende aantrekkelijkheid van de eega (35%). Goede seks komt, ook voor mannen (15%), slechts op de derde plaats.

Het riep bij mij en omringende collega's bij een (andere) verzekeringsmaatschappij vragen op als:
1. Wat houdt de voorlopige dekking in?
2. Wordt dit een polis zonder aanvullende dekkingen?
3. Hoe bewijs je 'schade'?
4. Is hier bij het gros van de doelgroep wel sprake van een onzeker voorval? (of ergens in een wet 'overspel' als onzekere factor is gedefinieerd, is me onbekend).
5. Hoe pakt het solidariteitsbeginsel hier uit?

Als de 59% geïnterpreteerd mag worden als voor meer dan de helft onzeker zijn over de toewijding van je partner, past m.i. een goed gesprek over al dan niet voortzetten van de relatie meer dan een verzoek om een hippe jongerenpolis bij Zekur. Ik zie een nieuwe werkveld voor assurantietussenpersonen rond mediation, relatiebeheer en adviseren van alternatieven voor verzekeringsoplossingen. Of moet ik, met 'engagement manager' op m'n visitekaartje de daad bij het woord voegen (excusé le mot)?

Labels:

01 juli 2009

Lichter zonder paraplu

Wie wil er deze warme zomerdagen denken aan een paraplu? Onze jongste dochter bijvoorbeeld. Op het woordgrapje "Wat is paraplu in het Frans?" volgde dit weekend de vraag wie dit woord het eerst 'had'? De Fransen of de Nederlanders. Ook de ING Groep denkt aan paraplu's deze dagen. Vandaag werd het wegvallen van het sinds 1838 opererende verzekeringslabel RVS aangekondigd. Op BNR nieuwsradio gaf de bestuursvoorzitter van de verzekeringstak van ING aan de merken Nationale-Nederlanden, RVS en ING Verzekeren Retail (oude Postbanklabel) samen te voegen als Nationale-Nederlanden. De recentelijk onderzochte meningen van de Nederlandse klanten die behoefte (zouden) hebben aan begrijpelijke, eenvoudiger producten rondom zekerheid zou de drijfveer zijn. Meer voor de hand liggend is een kostenreductie met verlies van opnieuw 800 banen.

Op InFinance de bedragen. "ING verwacht met de operatie een verbetering van het resultaat van de Nederlandse verzekeringsactiviteiten te bereiken, resulterend in een positieve bijdrage aan het resultaat vanaf 2010, oplopend tot jaarlijks 100 miljoen euro voor belastingen vanaf 2013. In de eerste vier jaar zal in totaal 165 miljoen euro worden geïnvesteerd om het transformatieproces te realiseren."

De man met paraplu die de zekerheid kwam brengen als adviseur van RVS kan dus evenals Fortis Verzekeringen Nederland, pardon ASR Verzekeringen, illustere voorgangers AMEV en Stad Rotterdam Verzekeringen (1720). Welke zekerheid al die naamswisselingen en consolidaties van portefeuilles en administraties geven, is zeer de vraag. Zou zo'n vraag ook aan 'de Nederlandse consument' gesteld worden?

Jammer, want hoewel lichter zonder paraplu, ben je minder zeker in wisselvallig weer dat je droog overkomt, toch?

Labels: ,

07 mei 2009

Einde aan bellen naar Apeldoorn?

Gelukkig heb ik De 'Even Apeldoorn bellen' campagne DVD nog. Hij wordt al op Marktplaats aangeboden door anderen, ik wacht uiteraard nog even tot de bekende slogan van Centraal Beheer die sinds 1986 gevoerd werd, definitief vervangen is. Dat heeft een prijsopdrijvend effect. Eén leeftijdsgenoot, Karst Tates, heeft ditmaal het in discrediet brengen van het bellen met een 055-nummer, op z'n geweten.

Al het afgelopen weekend was er 'nieuws' dat de commerciële directie van het Achmea merk Centraal Beheer afscheid zou nemen van de reclameleus en pakkende commercials van DDB Amsterdam. Wat begon met een losrijdende caravan in 1986

wijlen Ralph Ingbar liet hangen

en advocaat Moskowicz een pijnlijke nek bezorgde

gaat mogelijk na 30 april 2009 geen vervolg krijgen. Die ochtend stond op de achterzijde nog een prinsesje in een paginagrote advertentie de mantel en andere spullen van de koningin te verkopen. Voor op televisie was onderstaande inhaker met burgemeester, de koningin en een parachutist op Koninginnedag weer gepland.

Deze commercial heeft ditmaal het scherm niet gehaald. Dag icoon van de reclames en veelvuldig winnaar van Gouden Loekies!

Labels: , ,

14 juni 2008

De keuze voor een nieuwe autoverzekering

De keuze voor een nieuwe autoverzekering volgens mij afhankelijk van een aantal factoren, veel meer dan alleen prijs.

Beschikbare tijd voor keuze
Als het zaterdagmiddag is, je net dat leuke autootje die voorheen van dat oude omaatje met lage kilometrage was, op de kop getikt, wil je misschien direct ook je verzekering regelen, desnoods dat merk dat de dealer je als voordelige combi aanbiedt.
Heb je net een water cooler chat gehad met collega's en voel je je bekocht, omdat zij structureel minder betalen voor hun verzekering, dan wil je wel een avondje kijken en vergelijken.

Wat wil je verzekeren
Alleen het casco, of een all-in verzekering, waarmee je jou en je nieuwe wagen tegen denkbeeldig elk gevaar hebt ingedekt.

Hoe verliep de schadeafhandeling bij de huidige verzekeraar?
Werd maar de helft van de schade vergoed? Duurde de afhandeling naar je gevoel wel erg lang? Of werd alle administratie en verhaal halen je uit handen gehaald? Werden ook herstel van de krassen die eigenlijk afkomstig waren van de fietsen van je kinderen vergoed? Kwam je er bij je schadeaangifte achter, dat je auto tegenwoordig alleen nog maar voor casco verzekering in aanmerking komt?

Independer neemt daarom in de afweging van alternatieven ook je waardering voor Klaar staan voor klanten, Beloften nakomen en Schadeafhandeling mee.

Prijs
Is de premie een afgeleide uit bovenstaande factoren? Of zoek je van meet af aan naar de laagste prijs en neem je schadeafhandeling, minder riante dekking, etc. voor lief? Wat is de invloed van collectiviteitskorting, een lekkere instap vanwege je schadevrije verleden, of typisch rijgedrag (weekendrijder, kilometervreter)?

Kilometrage
Klanten van de pay-as-you-drive constructie van DeKilometerverzekering.nl geven aan, dat ze gemiddeld meer dan 50% premie besparen. Directeur Michael Boon geeft aan, dat
"maar liefst 53% van de overstappers van tussenpersonen en banken komen en 47% van directe verzekeraars. De kilometerverzekering is uniek in de markt omdat de schade vrije geen rol meer spelen voor de hoogte van de premie. Traditionele autoverzekeraars en nieuwkomers op de markt zoals Ditzo en Allsecur houden vaak geen rekening met autobezitters die minder rijden dan binnen de polis is afgesproken."


De proef op de som
Alsof ik mijn Prius (leasebak, dus verzekering incluis) privé zou willen verzekeren met WA+volledig casco, onbeperkt kilometrage, mijn eigen schadeverleden, rijervaring, etc. kom ik volgens Independer uit op de volgende top-5: AllSecur, London, Allianz, Avéro (zowel 4 als 5) met premies van EUR 32-40 per maand.

Dan wordt het vervolgens weer afwegen van het belang van andere criteria als:
- opinies van andere verzekeringnemers in het forum;
- hulpverlening in binnen- en buitenland;
- combinatie aanbiedingen met Routemobiel;
- meeverzekeren van extra's als de autotelefoon of CD's en cassettes

Nog meer criteria
Er zijn nog meer criteria te vinden. Ik wilde de claim van Ditzo checken, maar de webpagina's voor de autoverzekering laadden niet snel genoeg (>20 seconden). Klik je dan weg, of heb je geduld? Om niet flauw te zijn, heb ik F5 vernieuwen gegeven, de gegevens ingevuld en vervolgens geschrokken van de prijsstelling.


En nog kan ik meer criteria bedenken. Want, is DeKilometerverzekering nu wel meegenomen in die 90 verzekeringen die Independer me zegt te vergelijken? Moet ik niet zelf verder kijken dan één vergelijker op het web?

En wie of wat is dat AllSecur eigenlijk? OK, ik herinner een soort kussengevecht van de tv-commercials, maar een verzekering van een Prius van nieuw EUR 30.000 is geen spelletje!

En als ik London nakijk op hun eigen website, blijk ik via een tussenpersoon te moeten verzekeren. Wil ik dat wel? En is Independer niet zelf ook een tussenpersoon? En maakt dat nog uit, als ik voor schade per e-mail en telefoon een (derde) hulpdienst kan bereiken? En wat houdt de Sorry service van Ditzo nu echt in? Vincent Everts (PCZapper) heeft het antwoord gevraagd in een video interview.

Zo zie je maar, dat er veel manieren zijn om voor jezelf een 'juiste keuze' te maken, en waarom vergelijkingen vaak mank gaan.

Labels: , ,

02 januari 2008

XBRL wint terrein

Mocht je bij de komende jaarverslagen-ronde de kreet XBRL tegenkomen, help ik je graag aan wat achtergrondinformatie.

eXtensible Business Reporting Language (XBRL) is een uitwisselingsformaat voor externe verslaggeving. Toen ik in 2003 me begon te verdiepen in International Financial Reporting Standards (IFRS) en de mogelijkheden voor financiële dienstverleners (banken, verzekeraars, pensioenfondsen) verkende, dook ook XBRL op. Elders in de wereld wint de standaard de laatste jaren aan invloed. In China leveren nu 800 beursfondsen (50 in 2003) XBRL-gegevens aan. Ook in Zuid-Korea wordt sinds oktober 2007 op basis van vrijwilligheid de mogelijkheid geboden gegevens in XBRL bij de toezichthouder aan te leveren. Vanaf Q2 2008 is het in Japan een verplichting, in Canada is het vrijwillig, Australië wil XBRL media 2010 gaan invoeren.


In Nederland is er sinds eind 2002 XBRL Nederland, dat de ontwikkeling en verspreiding van zogenaamde taxonomieën voorstaat. In webcasts kun je live demonstraties volgen. Na 3 jaar ontwikkelen is in januari 2007 de Nederlandse taxonomie in gebruik genomen. Een groot deel van de financiële verantwoordingsrapportages aan de overheid is ermee mogelijk, maar ook de berichtenuitwisseling met de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst en het CBS. Aan de ontwikkeling van een meer internationaal gerichte 2.0 versie wordt gewerkt.

Nuttig leesvoer is het boekje XBRL taxonomieën voor beginners en doeners (PDF)

Labels: ,

29 oktober 2007

Sorry moet Ditzo op weg helpen

Enkele maanden geleden werd de bij intermediairs (via Fortis ASR het belangrijkste distributiekanaal voor verzekeringsproducten van Fortis Verzekeringen Nederland) gevoelig liggende lancering van het direct writer label Ditzo aangekondigd in AssurantieMagazine.

Vanaf maandag 29 oktober is de site, zij het nog zonder tamtam andere vormen van moderne marketing, live gegaan. Vanaf eind november wordt de markt wel meer geïnformeerd over de voorlopig op fatsoenlijk verzekeren van schade, beter auto, gerichte gevolmachtigde van Fortis ASR, dat het bovendien doet met door Fortis ASR samengestelde producten, een rechtstreekse concurrent van het intermediair dus.

De persoonlijke uitstraling met foto's van de oprichters gaat gepaard met een opvallend vaak vermelden van 'sorry' op de pagina's, van de vraagstelling Waarom zou je geen sorry zeggen?, de Sorry service tot sorry als eerste woord van foutmelding.

Stylistisch zwak is Vetarme producten als één van de uitleggingen waar Ditzo het van doet. "Onze producten zijn afgestemd op wat jij nodig hebt. Je betaalt alleen voor wat je echt afneemt. Niet meer en niet minder, dus geen overbodige toeters en bellen." Met alleen een autoproduct is het lastig te spreken over 'onze producten', is nergens aangetoond wat ik wel of niet nodig heb (ik heb nog niet ingelogd, geen premieberekening gedaan, of iets dergelijks). En de 'toeters en bellen' horen bij een andere metafoor.

Sorry moet ook nog gezegd worden bij de diverse pagina's in de site map die niet blijken te bestaan. De Selfservicecompany vraag-en-antwoord engine is deels goed opgevoed. Op de vraag "Hoe heet je?" wordt slim geantwoord: "Ik heet Jan Jaap, wat leuk dat je het vraagt." En de vraag "Hoe kom ik bij Mijn Ditzo?" wordt niet textueel beantwoord, maar opgepakt in een redirect naar Mijn Ditzo, slim! Maar hoe je dan aan een account komt, is volstrekt onhelder.
Grappig is de proclaimer in plaats van de disclaimer. Maar wat moet je met "Bel ons alsjeblieft als je schade oploopt door verkeerde informatie of een storing op onze website. Dan zoeken we samen een oplossing."?

Sorry als driver voor je business getuigt van een defensieve insteek. Hoe je hiermee marktaandeel verovert, weet ik niet, sorry.

Labels: ,

21 september 2007

Adam en Eva bellen Apeldoorn vanuit de ambulance

Bos genoeg in de omgeving van de Apeldoornse Laan van Malkenschoten om je in te verbergen. Op 7 september werd in AssurantieMagazine gewaarschuwd, dat de nieuwe commercial van Centraal Beheer Achmea (met nog altijd de pay-off Even Apeldoorn bellen...) met geloof en homosexualiteit zou spelen. Volgens woordvoeder Rob Mol hadden alle doelgroepen die in de commercial zitten hun goedkeuring hebben gegeven (men selectere voor de klankbordgroep 1 homo en 1 gelovige; kostentechnisch zou een combinatie nog voordeliger zijn...). Het resultaat......

.....belicht uit gewoonte handelende ambulancebroeders die enorm in hun sas zijn met een nieuwe wagen. Rara & haha :-) Lees op adformatie.nl meer over deze nieuwe creatie.

Labels: ,

22 augustus 2007

Marktkennis financieel managers is beperkt

Het onderzoek Best employer to work for in finance, dat in april 2007 online werd uitgevoerd in opdracht van Finance.nl onder 1576 financieel managers is natuurlijk vanuit diverse invalshoeken te beoordelen. Ik concentreer me op de verzekeringsbranche, volgens Finance.nl zelf een van de minst populaire branches. Eerst de hitlijst:
1. Achmea (31%)
2. Interpolis (30%)
3. Nationale Nederlanden (28%)
4. Fortis ASR (27%)
5. Aegon (23%)
6. Delta Lloyd (22%)
7. Centraal Beheer (17%)
8. Zwitserleven (16%)
9. Reaal (14%)
10. Univé (13%)
11. Aon (11%)
12. Ohra (9%)
13. Generali (8%)
14. Marsh (8%)
15. De Lage Landen (7%)
16. De Amersfoortse (6%)
17. Atradius (5%)
18. FBTO (5%)
19. De Goudse Verzekeringen (4%)
20. Levob (2%)
21. Een ander bedrijf (9%)
22. Weet niet, geen antwoord (5%)

Boeiende uitslag, want Levob is sinds juli 2004 opgeslokt door Avéro Achmea; De Amersfoortse en Fortis ASR horen bij elkaar, hetzelfde geldt voor het kwartet FBTO, Centraal Beheer, Interpolis en Achmea of het duo OHRA/Delta LLoyd. Ach, en ook De Lage Landen is een 100% Rabobank dochter. Bij geen van deze bedrijven werk je voor een merk, eerder voor een divisie of concernonderdeel.

Dus...beste financieel manager: bezint eer ge begint. Verken de markt voordat je bij niet bestaande bedrijven solliciteert of je onbedoeld bij het verkeerde kantoorpand meldt.

Labels: ,

19 augustus 2007

Uitdagingen voor verzekeringen in Long Tail

Ewout Wolff, marketing-adviseur en programmamanager met wie ik momenteel bij een bekende Apeldoornse verzekeraar samenwerk, opperde 27 juli in een brainstorm blog een aantal ideeën om Chris Anderson's The Long Tail (Waarom we in de toekomst minder verkopen van meer) toe te passen op verzekeringen, en dan met name de staart te verkennen. Producten die niet in de traditionele grote segmenten, zoals een autoverzekering, inboedel & opstal, tijdelijke reis, vallen. Natuurlijk zijn de bekende verzekeringsthema's (verzekerde objecten of personen) open voor variatie, radicale vernieuwing heeft de laatste jaren volgens mij niet (meer) plaatsgevonden.

Je zou Wolffs ideeën kunnen categoriseren in:
- beperkte doelgroep (ZZP'ers, werknemers van één organisatie);
- beperkte groep gedekte evenementen (uitkering bij overlijden tijdens een vlucht; evenement);
- beperkte groep verzekerde objecten (beamer, mobiele apparatuur).

Kenmerkend voor verzekeringen, is dat het risico (kans van optreden * impact) verzekerbaar moet zijn. Risico's moeten verder verspreid worden, om de benodigde premies om uitkeringen bij gedekte evenementen te kunnen doen binnen (commercieel) aanvaardbare proporties te houden. Traditioneel zijn daarvoor grote groepen mensen (deelnemers, verzekeringnemers) nodig. Denk aan de werknemers (voor bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheidsverzekeringen), levenden (om de uitkeringen bij overlijden te kunnen ophoesten), of een wagenpark (om schades van brokkenmakers te kunnen compenseren met 'braaf, truttig rijdende' automobilisten).

Risicoaversie en solidariteit zijn twee volgende kenmerken die de keuzevrijheid van vrager en aanbieder van verzekeringsproducten beperken. Sluit je een verzekering af, omdat je zelf vermoedt, dat het gedekt evenement (ziekte, arbeidsongeschiktheid, ontslag, e.d.) zo ongeveer zeker gaat optreden en wil je een ander voor de kosten (vergoeding, uitkering) laten opdraaien? Wiens probleem is ziekte, arbeidsongeschiktheid of ontslag? Het solidariteitsprincipe, dat we in Nederland rondom verzekeringen huldigen heeft veel van 'in goede en slechte tijden' en 'we zijn er om elkaar te helpen, nietwaar?'.

Zodoende gaan voorbeelden als de anti-stressverzekering bij overnames bij ABN AMRO medewerkers niet op. Wie wil hier geld (premie) inleggen? ABN AMRO als overnameprooi? Trouwe ABN AMRO medewerkers die bij het idee van het verlies van 'hun' ABN AMRO alleen al stress krijgen? Is stress in combinatie met onzekerheid over toekomstige werkgelegenheid, positie in het bedrijf, e.d. bij en na een overname wel een verzekerbaar risico?

En zou je in plaats van een RSI verzekering voor flexwerkers niet in de risicobeheersing eerder denken aan preventieve maatregelen als goede bureaustoelen, schermverhogers, muizen, anti-RSI software als Workpace?

En wat te denken van de uitkering bij 3 maanden lang geen opdracht(en) als ZZP'er? Kiest de ZZP'er niet bewust voor deze positie ten opzichte van een betrekking in loondienst vanwege het zelfstandig willen dragen van de 'goede en slechte tijden'? Als je het goed doet, 'verzeker' je je inkomen bij leegloop toch in het tarief dat in rekening gebracht wordt bij uitgevoerde werkzaamheden? De keuze om ZZP'er te worden impliceert een afscheid van het stelsel aan werknemersverzekeringen. Take it or leave it.

Als mogelijk levensvatbare verzekeringsproducten resteren dan de voor een beperkte groep evenementen of objecten verzekerbare risico's. Zo kennen we inderdaad al langer producten als regenverzekering, huwelijksverzekering (die van de dag zelf dan, niet op het succesvol verlopen van de tijd erna), buiten het huis verzekering (voor mobiele apparatuur en fotocamera's) of de expatsverzekering. Ruimte is hier voor nichespelers, omdat de grote verzekeraars in de afgelopen jaren grootschalige rationalisatietrajecten van gevoerde producten en polisvoorwaarden hebben doorgevoerd om juist zo efficiënt mogelijk de markt te kunnen benaderen met standaardproducten. Voor de nichespelers is het dan zaak hun producten zo gericht mogelijk aan de man te brengen. Dat is weer voer voor slimme marketeers. En zij moeten dan wel bereid zijn (als ZZP'er?) juist niet bij een grote verzekeraar, maar bij hun kleine vakbroeders aan te schuiven. Voor de verzekeringstechnische admninistratie, compliance eisen, aanbieders en tussenpersonen en rapportages liggen er dan 'nog enkele uitdagingen', immers ook in de 'staart' gelden veel eisen die ook aan de 'kop' van verzekeringsproducten gesteld worden.

Uiteraard mag deze brainstorm via commentaar aangevuld, uitgedaagd, weerlegd, etc. worden. De bottomline van The Long Tail - waarom we in de toekomst minder verkopen van minder vind je als boekbespreking op m'n portal.

Labels: ,

04 augustus 2007

Zeker van Second Life

Voor wie om wat voor reden dan ook zich nog niet kan voordoen als avatar in Second Life (ik ben vanwege tijdgebrek en andere aandachtverdeling niet present), blijft de virtuele wereld, waarin user generated content en zakelijke verdienmodellen hand in hand gaan, fascineren.

Als je nog helemaal nieuw bent, bieden onderstaande introductiefilms - naast het onvermijdelijke Wikipedia lemma over Second Life - je aanschouwelijk onderwijs.


De scheefgroei tussen accounts en actieve gebruikers geven te denken. De cijfers zijn van 1 augustus:
- Residents Logged-In During Last 7 Days: 474,839
- Total Residents: 8,572,556
- Online Now: 33,618
- US$ Spent Last 24h: $1,241,004

Deze week baarde totaalverzekeraar Univé Verzekeringen opzien door te melden 2 weken na opening van hun virtuele regiokantoor al 16 polissen te hebben verkocht. Als buitenstaander denk je dat er normale risico's als autoschade of inbraak mee zijn gedekt en dus reguliere verzekeringsproducten worden verkocht. Univé speelt de virtal reality echter uit. De Second Life verzekering biedt in Second Life voor een premie van 200 Linden dollar (L$, de geldeenheid in het door Linden Lab bedachte Second Life) (omgerekend EUR 0,57) 6 maanden verzekering tegen zorg, diefstal en schade. Bij schade die wordt geaccepteerd zal eenmalig 10.000 L$ uitgekeerd worden.

De implementatie kent z'n kinderziekten, zo weten vers verzekerden en bezoekers van het regiokantoor te melden in het commentaar op het Secondlife.nl nieuwsbericht. Maar waardering voor dit initiatief is er absoluut. Ontuchterend is de uitkomst van een afstudeeronderzoek, dat slechts 34 Nederlandse organisaties actief zijn in SL.

Benieuwd naar (second) levensverhalen? In Second Life: Verhalen en reportages uit een tweede leven doet Ilja Pfeijffer een boekje open.

Echte SL verslaafden kun je herkennen, dat bewijst onderstaand filmpje. Waar je mee omgaat wordt je mee besmet.

Misschien is analoog aan ruimtereizigers een quarantine periode aan te raden, vóór contact met 'gewone' aardse omgevingen en medemensen wordt gezocht.

Labels: , ,

01 augustus 2007

De Kilometerverzekering

Doorbraak in verzekeringsland per vandaag, 1 augustus 2007. Een Nederlandse variant van de pay-as-you-drive (PAYD), zoals eerder in België en Groot-Brittannië zijn geïntroduceerd, zag het daglicht. DeKilometerverzekering van Michael Boon, dat dankzij assuradeur Melching over verzekeringstechnische dekking en voorzieningen als een digitale polismap beschikt, heeft een vliegende start en veel exposure in kranten en nieuwsbulletins.
Voor de relatief weinigrijder (met een jaarkilometrage van 66.000km ga ik niet eens een offerte aanvragen) zijn er forse besparingen mogelijk, omdat zonder no-claim, bonus/malus constructies premie per gereden kilometers moet worden betaald.

Eenmaal per jaar de kilometerstand doorgeven levert een eindafrekening en een nieuwe premie voor het volgend jaar op. Simpel, en dus liep het vandaag direct storm op de offertefunctie. Natuurlijk kun je top of flop? zeggen, maar voorlopig heeft DeKilometerverzekering het TNO onderzoek over PAYD als 'bewijs' voor marktpotentie en hebben reguliere verzekeraars het nakijken. Te moeilijke constructies als die van DeltaLloyd, waarvoor computerkastjes in de auto geplaatst moeten worden, zijn namelijk helemaal niet aantrekkelijk. Kom op, marketeers en product developers: aan het werk!

Labels:

23 mei 2007

Zorg voor Europese zorgpas

Tot dit weekend wist ik - hoewel zelf werkzaam in verzekeringsland - niet van het bestaan van de Europese zorgpas. Dankzij De Telegraaf nu wel. De EU heeft sinds 1 januari 2006 de European Health Insurance Card (EHIC) verplicht gesteld, vergelijkbaar met het in diverse talen uitgevoerde rijbewijs. De pas vormt voor zorginstellingen (artsen, ziekenhuizen, hulpdiensten) het bewijs dat de kosten gedekt zijn en maakt het declareren ervan dus veel eenvoudiger. Zonder pas kan bijvoorbeeld zorg geweigerd worden, en da's lastig als je erom verlegen zit. Natuurlijk kun je het geld voorschieten, maar dat kan ook behoorlijk in de papieren lopen.

De EHIC is alleen geldig in landen die vallen binnen de EEG (dit zijn de EU, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) en Zwitserland. Voor de kenners: de EHIC vervangt het huidige E-111 formulier. De zorgpas kan kosteloos aangevraagd worden via je eigen zorgverzekeraar of via EHIC.nl. De EHIC is persoonsgebonden en dient daarom voor elk gezinslid apart te worden aangevraagd. De EHIC wordt binnen 4 werkdagen, nadat u de aanvraag heeft geplaatst bij u thuis afgeleverd.

Labels: ,

03 mei 2007

Maximale Moederdag

Met Koninklijke Aanbiedingen en een viral game Maximale Moederdag gericht op Moederdag (13 mei a.s.) geeft OHRA een knipoog. Natuurlijk is de werkelijkheid (Prinses Ariane met ademhalingsproblemen opgenomen in het LUMC) weerbarstiger dan het schattige vijftal in het ouderlijk bed.

Grote vraag bij dit soort spelletjes (Centraal Beheer Achmea doet ook regelmatig deze marketingtrucs) is: verkoop je echt meer verzekeringen?

Labels: ,

22 december 2006

Verzekeraars halen eigen betrouwbaarheid onderuit

Vandaag een paginagrote advertentie op de achterzijde van de Stentor. Groene Land Achmea kopt groot Aan wie vertrouwwt u dit allemaal toe. Dat Groene Land, PWZ en Zilveren Kruis reeds een aantal jaren samen de zorgverzekeraars van Achmea zijn, is Klazien en mij als ex-Groene Land werknemers natuurlijk bekend. Dat reclamemiddelen worden hergebruikt, ook. Maar onbetrouwbaar wordt het wel. In de tekst van de advertentie staat namelijk letterlijk: "Zilveren Kruis Achmea wil dat vertrouwen waard zijn...".
Het Zilveren Land Kruis Verzekeringen...
Daarmee is de boodschap verloren gegaan. Waar zou je je dierbaarste spullen en personen toevertrouwen aan een gespleten persoonlijkheid?

Labels:

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker