Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

20 december 2009

Trend: flexibiliteit in werken

Aan de slag met Het Nieuwe Werken, jazeker, hoewel nog een groot 'consultancy'-gehalte kleeft aan het concept. Microsoft Nederland is met recht ervaringsdeskundige, want flexibiliteit in het werken gaat tegenwoordig veel verder dan het flexplekken concept, waar Interpolis ooit in pionierde. Bij Capgemini is het dit voorjaar als Capgemini 3.0, nu omgedoopt tot NWW (New Way of Working) met niet alleen een prikkelende Blue postercampagne, hulpmiddelen als webcam, internetconnectie en NS Businesscard, maar ook web communities om de voor- en nadelen en cultuuraspecten te verkennen.

Dik Bijl, auteur van Aan de slag met Het Nieuwe Werken verheldert:
- Het is niet alleen een synoniem voor thuiswerken, maar het is werken waar, hoe en wanneer jij dat wilt.
- Het is geen vrijheid, blijheid want er wordt duidelijk gestuurd op resultaten.
- Het is geen ordinaire bezuinigingstruc verpakt in een mooi verhaal, het levert juist energie en geld op.
- Het betekent niet dat mensen langer móeten werken, maar biedt juist mogelijkheden voor een betere werk-prive balans.
- Het vervreemdt mensen niet van hun bedrijf of kantoor, maar faciliteert juist een effectievere en efficiënter samenwerking. Het kantoor als ontmoetingsplaats.

Het boek is gratis als PDF, of in traditionele vorm te koop bij Managementboek.nl. Helaas is er veel onzin geschreven over Het Nieuwe Werken. Ik zou ook zeker nagaan hoe je eigen werkgever dit concept introduceert, faciliteert en omzet in resultaten.

Voor de nog praktischer ingestelde mens is er het Klein receptenboek voor het nieuwe werken.

Vertragende factoren
Flexplekken, handig, zolang je applicatieprofiel wordt meegenomen. Momenteel moet ik elke dag applicaties als MS Project, urenverantwoording en autorisatiemodule opnieuw installeren als ik op een 'nieuwe' plek ga zitten. Dat in combinatie met een opstart/herstart van de betreffende Windows machines die een kwartier duurt, gaat er veel kostbare tijd verloren.

En wil je na de files rijden, vergeet het dan gerust op een doorsnee P+R nog een plek te vinden voor je auto. Die ervaring heb ik inmiddels in Ommen en Zwolle, collega's in bijvoorbeeld Diemen-Zuid en Zeeburg. OK, in Transferium Amsterdam Arena is ruimte zat, maar dan ben ik ook al bijna bij de opdrachtgever.

Ook helaas schering en inslag op flexplekken: slecht meubilair. Vaak concludeer ik thuis een betere bureau en stoel te hebben. Tafels die niet in hoogte versteld kunnen worden, afgeschreven stoelen die niet meer in een ergonomisch verantwoorde stand te krijgen zijn, beeldschermen die te laag op te dichtbij staan.

Wat ik vervolgens veel collega's zie doen is het meezeulen van eigen laptopstandaards, toetsenborden, eigen laptops of Macs, of juist ongezond vooroverhangen in een laptopscherm. Dat kan niet goed zijn voor schouders, rug en zitvlak.

De beperkte levensduur van oplaadbare batterijen voor de laptop, BlackBerry en andere apparaten maakt het nog niet mogelijk om op lange afstanden continu mobiel te werken. In elk geval zitten alle opladers in de persoonlijke standaard uitrusting van de mobiele flexwerker.

Dat zijn serieuze aspecten die ook komen kijken bij het omarmen van een trend als flexibiliteit in werken. Meer weten, lees dan bijvoorbeeld het blog Over Het Nieuwe Werken of de Kluwer special Safety & Fashion rond het concept.
Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , , ,

06 november 2009

Scapino skihelling draagt fors bij aan Zwols fileleed


Waar vorige week een in witte lingerie gehuld model namens Sapph op de Zwolse Interbest reclamemast aan de rand van de Hessenpoort vroeg of de lezer al 'ready for X-Mas' was, siert deze week een promotie van Scapino's skikleding. To zover niks aan de hand, ware het niet dat net over de Vechtbrug de automobilisten normaliter net weer gaan denken aan het intrappen van het gaspedaal om naar huis te gaan.

Gemeente Zwolle heeft toestemming gegeven om direct naast de reclamemast een skihelling in te richten. Die is met de vroeg invallende duisternis natuurlijk goed verlicht, en dus een afleider van jewelste voor het verkeer op de A28. Rijkswaterstaat, de wegbeheerder, was not amused met de gemeentelijke instemming, en plaatste hekken langs de rijbaan. Echter, zo merkte ik zelf gisteravond bij terugkeer uit Utrecht: het zeil aan de hekken is doorzichtig, en dus gaapt iedereen langzaamrijdend opzij. De webcambeelden op Scapino.nl bevestigen dit vanaf de helling zelf.

Scapino is niet gek. Via @scapinoskibaan kun je op Twitter de ontwikkelingen en media-attentie volgen. Morgen, 7 november is de skibaan voor het grote publiek opengesteld. Tot 600 man kan zich aanmelden via de event site. Ook volgende week kun je meekijken, daarna is het weer tijd voor een volgende marketing gimmick langs de snelweg.

Labels: ,

09 september 2009

Dag van de duurzaamheid

De bijzondere dag, 9-9-9, wordt gewijd aan:
- het schoonbidden van de Rijn
- de introductie van iTunes 9
en de Dag van de Duurzaamheid. Geïnspireerd door Innovatie vanuit de polder vraag ik je aandacht voor collectieve innovatie, door Syntens beschreven als 'brancheoverschrijdende innovaties en beter nog transsectorale innovaties'. In Innovatie uit de polder wordt collectieve innovatie gedefinieerd als: het onder regie samenbrengen van een veelvoud aan publieke en private partijen om ideeën te genereren en deze zo op elkaar af te stemmen dat complementaire oplossingen worden ontwikkeld, geïntegreerd en ingevoerd die daadwerkelijk zorgen voor een afname of het verdwijnen van de collectieve problemen, zoals die rond energievoorziening, milieuvervuilding, files en leefbare ruimte. Wubbo Ockels laat in onderstaand filmpje enkele praktische toepassingen zien.

En dat regisseren, samenbrengen van ideeën rond het thema duurzaamheid is exact de agenda voor vandaag.

Hoogleraar Innovatiemanagement Guus Berkhout wordt in het Innovatie.. boek aangehaald: "Je moet zeggen: ik ga een propositie maken. Kijk jongens, dit is Nederland. Zo ziet het er nu uit. Dat zijn de grote vraagstukken waarvoor we staan. Wij willen dat we over vier jaar of over acht jaar, het is maar naar welke tijdshorizon je kijkt, de grote probleemdossiers in ons land voor elkaar hebben. En we denken dat de oplossingen aan de volgende criteria moeten voldoen. Kom nu maar op met je voorstellen. Dan maak je gebruik van sociale netwerken, van de wisdom of the crowd." Terecht vervolgen de auteurs: Die publieke betrokkenheid is essentieel bij collectieve innovatie. Je krijgt bij een heldere propositie zinvolle inhoudelijke terugkoppeling van burgers, maatschappelijke instellingen, belangengroeperingen, onderzoeksinstituten en het bedrijfsleven. Dan kun je peilen of probleem en ambitie worden gedeeld en of men bereid is aan de realisatie mee te werken.

Labels: , , ,

08 mei 2009

Vlieg op met de file

Als ultiem escapisme tijdens woon-werk-verkeer kun je vanaf 2011 'gewoon' wegvliegen uit de file. Althans, als je EUR 150.000 over hebt voor de Transition, een vliegende auto. Deze filebestrijder wordt sinds 2006 ontwikkeld door TerraFugia (ontvlucht de aarde)

De onderzoekers, die ervaring hebben opgedaan bij het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en NASA hebben een voertuig gemaakt, dat in 30 seconden omgebouwd is tot een heus vliegtuig. Op veel Amerikaanse doorgaande wegen heb ik wel beeld bij de mogelijkheid op te stijgen zonder overig verkeer te hinderen.

Voor veel mensen is zien geloven, dus bewegende beelden dan maar:


En wat schetst 28 april de voorkant van de Volkskrant? De PAL-V (Personal Air and Land Vehicle), een vergelijkbaar concept van de Duitse firma Auto-Gyro. Die ziet er overigens meer uit als een helicopter dan vliegtuig.

In Nederland hebben we de Wet Luchtvaart. Alleen politie- en traumahelikopters mogen onbeperkt buiten luchthavens opstijgen en landen. Het Korps Landelijke Politiediensten heeft al interesse getoond in de Transition. Wil je er als gewoon burger gebruik van maken, zul je eerst een wetswijziging moeten aanzwengelen.

Labels:

08 oktober 2008

Morgen eindelijk filevrij om de ANWB te plezieren?

De ANWB bestaat 125 jaar en laat dat niet zomaar voorbij gaan. Om het feestje van hoewel de grootste, in alle nuchterheid natuurlijk maar één van belangenbehartigers voor rijdend Nederland, morgen te vieren, zouden 'alle filerijders van Nederland' moeten kiezen tussen een snipperdag of het zodanig aanpassen van hun werk- en reispatroon, dat er op deze donderdag eens helemaal geen files zouden staan.

En dan vrijdagmiddag in één van de vele files weemoedig terugdenken aan deze Nationale Filevrije dag. De definitie van filerijder geeft de ANWB niet, zodat waarschijnlijk een aantal landgenoten meent, dat vooral andere weggebruikers toe zijn aan een dagje vrij, om zelf flink te kunnen 'planken' naar en van het werk. Mochten daar pech- of ongevallen van komen, hebben ze toch de ANWB Wegenwacht nodig om hen te helpen, da's dan wel weer sneu voor feestvierende Wegenwachters.

Een dag voor het festijn temperde de ANWB zelf al de verwachtingen. Als we er met elkaar maar nadenken over alternatieve mobiliteitsoplossingen, is het al voldoende. Nul files is niet het doel.

Als je morgen de auto wilt laten staan, meld je dan aan op filevrijedag.nl, zodat de ANWB met oog op de catering weet hoeveel feestvierders er mee doen. Zelf ben ik helaas niet van de partij. Door een samenloop van omstandigheden koers ik morgenvroeg eerst van Balkbrug naar Apeldoorn-Zuid, een paar uur later naar Leeuwarden en eind van de middag terug naar Balkbrug. Alternatieve vervoersmiddelen gaan me morgen niet helpen, dus hoop ik stilletjes de betreffende trajecten volledig op de cruise control te kunnen doen.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft - niet toevallig - dinsdag openheid van zaken gegeven. Er is weinig reden voor feest: de komende jaren zal de gemiddelde reistijd van 29 naar 46 minuten gaan en de wegen in de Randstad vullen zich verder.

Baas boven baas: plant eens een boompje

Werkgever Capgemini ziet graag van 6-8 oktober haar medewerkers met andere vervoersmiddelen woon-werkverkeer afleggen. Gemakshalve wordt een digitale fotocamera of mobiele telefoon met ingebouwde camera als gegeven beschouwd, want in ruil voor een live foto wordt een boompje geplant. Een dus is de oproep bijvoorbeeld henkjanvanderklis.plantatree.nl. Als het zulk mooi weer zou zijn als de foto op de site, zou je spontaan zin krijgen...in de sneltrein naar Zandvoort.

Met zachte aandrang is dagelijks de e-mail gevoed met tussenstanden en oproepen vooral mee te doen. Helaas, op het traject Balkbrug-Leeuwarden kost de trein gewoon veel meer tijd dan de auto, en files staan er gelukkig niet!

Labels: ,

27 september 2008

Prius zwart naar blauw

"The wait is over!" Na weken in de showroom van Garage Van Leussen in Ommen gestaan te hebben, heb ik vanmiddag de splinternieuwe blauwe Toyota Prius opgehaald tegen achterlating voor de leasemaatschappij van de zwarte ruim 3 jaar oude Prius.

Griezelig eng op mijn maanden geleden voorspelde 24 september, de datum waarop de 160.000km bereikt zou worden, passeerde ik deze grens.
Nieuwe ronde, nieuwe prijzen, een display met slechts 25 km op de teller is dan ook een foto waard.

Het rijden gaat natuurlijk hetzelfde als in de vorige Prius, dat scheelde de dealer weer uitleg.

De verschillen zitten in de details, zoals de strakker vormgegeven user interface op het multifunctionele scherm en TMC op de navigator. Het cassettedeck in het vorige audiosysteem heeft plaatsgemaakt voor MP3/WMA ondersteuning en een AUX ingang om een externe player op aan te sluiten.

Aan de schittering van het zonlicht op de foto's is niets te doen. Zie het als souvenir zo eind september, heerlijk wat een prachtige dag vandaag!

En dankzij funliner.nl krijgen bumperklevers de komende jaren een positieve prikkel.

Ik wens ook u een fantastische dag!
Reblog this post [with Zemanta]

Labels: ,

10 augustus 2008

In afwachting van nieuwe Toyota Prius

Na het bereiken van de contractuele drempel van 160.000km van 'mijn' huidige Toyota Prius, zal ook mijn nieuwe leasewagen een Toyota Prius zijn, ditmaal niet zwart, maar blauw.

In de lease is 'ie voordelig (met andere woorden een erg goede match tussen mobiliteitsvergoeding en leaseprijs). Qua auto bevalt de Prius mij en m'n gezin ook prima, dus why change a winning team? En nee, nog geen ultralichte li-on batterijen tussen achterbank en -bak, geen zonnepanelen op het dak, en nog te vroeg voor de Plugin Prius. Wie weet neem ik over 3 jaar wel deze next gen Prius of Toyota's Segway killer Winglet (vereist wel werk dichterbij huis). Omdat de blue beauty ruim 8 weken eerder dan aangegeven door de leasemaatschappij al bij de dealer afgeleverd werd, pronkt hij nog even in de showroom. Een bordje "Sorry, ik ben verkocht" moet andere belangstellenden op gepaste afstand houden.


In afwachting van de nieuwe Prius is het natuurlijk weer eens leuk te oriënteren op het web, wat er positief en negatief over deze populaire hybride wordt gezegd en vefilmd.

Eerst de mening van de heren van Top Gear, nooit te beroerd om een auto van cynische opmerkingen te voorzien.


Cars.com maakte deze introductiefilm over de Prius


Je hoort 'm niet komen, da's ook de conclusie die de terrorist in onderstaande commercial trok.


En tenslotte is de Prius niet alleen voor (wannabe) milieubewuste autorijders, maar ook voor heuse gangstas, hoewel het liefje er in onderstaande commercial niet echt heil in ziet.
Zemanta Pixie

Labels: ,

28 juni 2008

Luister en wees fris, kijk niet achterom

't Is vakantietijd, tijd voor lange reizen op de weg, mijmeren, voor- en nadenken. Kijk goed uit waar je rijd. De creatieve DDB uiting voor Centraal Beheer Achmea op de achterzijde van bussen in Amsterdam dit voorjaar won eerder deze maand in Cannes een Gouden Leeuw. De reclame is onderdeel van het adoptieplan van CBSOutdoor.nl.

Maar wat is creatief of nieuw? Kaartenmaker Falk deed eerder hetzelfde op trucks.

Uitingen als deze houden nietsvermoedende automobilisten wel wakker ;)

Ook retro en handig voor zoekers is de speciale Knight Rider navigator van Mio.

Goed getimed, nu de film naar aanleiding van de succesvolle jaren '80 serie Knight Rider met Michael Hasselhoff gemaakt is en er dit najaar een nieuwe tv-serie vertoond wordt. Knight Rider serie op tv komt. KITT staat daarin niet langer voor Knight Industries Two Thousand, maar voor Knight Industries Three Thousand.

Het navigatiesysteem LEDs aan weerszijden van het scherm. Bij het opstarten hoor je de door William Daniels ingesproken tekst
"Hello Michael, where do you want to go today?"
Uiteraard is de auto op de kaart een zwarte Trans-Am. Hij kost $270 en is helaas alleen in de VS te koop.

Tenslotte: word geen slaaprijder
Om de 2 uur een kwartiertje rust, frisse lucht in de auto en uitgerust op pad gaan helpt ook veilig op je bestemming komen.

Labels: , ,

24 juni 2008

Van hybride naar volledig elektrisch autorijden

Hybride auto's combineren een traditionele verbrandingsmotor (benzine, LPG, diesel) met een elektromotor. De Toyota Prius en Honda Civic Hybrid behoeven tegenwoordig nauwelijks introductie. Een volgende stap in verdere innovaties in de automobielindustrie is het volledig elektrificeren van de auto.

Een week geleden, 17 juni, demonstreerde energiemaatschappij Essent op het TT-circuit in Assen de tussenresultaten van het Zero Emission Rijden (ZER-X) project. Daarin werkt Essent samen met Electric Cars Europe, InnoSys Engineering en United Momentum Group. Essent neemt zelf enkele honderden elektrische bedrijfs- en personenauto's in gebruik.

Belangrijk is het Mobile Smart Grid, waarbij via normale stopcontacten de auto opgeladen wordt en de afnemer gefactureerd. Langs snelwegen komen snellaadstations, waarmee je auto in 10 minuten weer gevuld is. Thuis duurt opladen langer, maar kan bijvoorbeeld laden 's nachts bij een dubbele meter tegen het lagere tarief plaatsvinden.

Het concept is niet gebonden aan Essent. De verwachting is dat in 2010 tot massaproductie wordt overgegaan. Volkswagen, Volvo en Daihatsu werken aan modellen. De huidige testversies kunnen 300 á 500 kilometer rijden op de accu. Op 1Kwh, ter waarde van 20 eurocent, kan 8 kilometer gereden worden. Noch BPM, noch wegenbelasting is verschuldigd.

Labels: , ,

14 juni 2008

De keuze voor een nieuwe autoverzekering

De keuze voor een nieuwe autoverzekering volgens mij afhankelijk van een aantal factoren, veel meer dan alleen prijs.

Beschikbare tijd voor keuze
Als het zaterdagmiddag is, je net dat leuke autootje die voorheen van dat oude omaatje met lage kilometrage was, op de kop getikt, wil je misschien direct ook je verzekering regelen, desnoods dat merk dat de dealer je als voordelige combi aanbiedt.
Heb je net een water cooler chat gehad met collega's en voel je je bekocht, omdat zij structureel minder betalen voor hun verzekering, dan wil je wel een avondje kijken en vergelijken.

Wat wil je verzekeren
Alleen het casco, of een all-in verzekering, waarmee je jou en je nieuwe wagen tegen denkbeeldig elk gevaar hebt ingedekt.

Hoe verliep de schadeafhandeling bij de huidige verzekeraar?
Werd maar de helft van de schade vergoed? Duurde de afhandeling naar je gevoel wel erg lang? Of werd alle administratie en verhaal halen je uit handen gehaald? Werden ook herstel van de krassen die eigenlijk afkomstig waren van de fietsen van je kinderen vergoed? Kwam je er bij je schadeaangifte achter, dat je auto tegenwoordig alleen nog maar voor casco verzekering in aanmerking komt?

Independer neemt daarom in de afweging van alternatieven ook je waardering voor Klaar staan voor klanten, Beloften nakomen en Schadeafhandeling mee.

Prijs
Is de premie een afgeleide uit bovenstaande factoren? Of zoek je van meet af aan naar de laagste prijs en neem je schadeafhandeling, minder riante dekking, etc. voor lief? Wat is de invloed van collectiviteitskorting, een lekkere instap vanwege je schadevrije verleden, of typisch rijgedrag (weekendrijder, kilometervreter)?

Kilometrage
Klanten van de pay-as-you-drive constructie van DeKilometerverzekering.nl geven aan, dat ze gemiddeld meer dan 50% premie besparen. Directeur Michael Boon geeft aan, dat
"maar liefst 53% van de overstappers van tussenpersonen en banken komen en 47% van directe verzekeraars. De kilometerverzekering is uniek in de markt omdat de schade vrije geen rol meer spelen voor de hoogte van de premie. Traditionele autoverzekeraars en nieuwkomers op de markt zoals Ditzo en Allsecur houden vaak geen rekening met autobezitters die minder rijden dan binnen de polis is afgesproken."


De proef op de som
Alsof ik mijn Prius (leasebak, dus verzekering incluis) privé zou willen verzekeren met WA+volledig casco, onbeperkt kilometrage, mijn eigen schadeverleden, rijervaring, etc. kom ik volgens Independer uit op de volgende top-5: AllSecur, London, Allianz, Avéro (zowel 4 als 5) met premies van EUR 32-40 per maand.

Dan wordt het vervolgens weer afwegen van het belang van andere criteria als:
- opinies van andere verzekeringnemers in het forum;
- hulpverlening in binnen- en buitenland;
- combinatie aanbiedingen met Routemobiel;
- meeverzekeren van extra's als de autotelefoon of CD's en cassettes

Nog meer criteria
Er zijn nog meer criteria te vinden. Ik wilde de claim van Ditzo checken, maar de webpagina's voor de autoverzekering laadden niet snel genoeg (>20 seconden). Klik je dan weg, of heb je geduld? Om niet flauw te zijn, heb ik F5 vernieuwen gegeven, de gegevens ingevuld en vervolgens geschrokken van de prijsstelling.


En nog kan ik meer criteria bedenken. Want, is DeKilometerverzekering nu wel meegenomen in die 90 verzekeringen die Independer me zegt te vergelijken? Moet ik niet zelf verder kijken dan één vergelijker op het web?

En wie of wat is dat AllSecur eigenlijk? OK, ik herinner een soort kussengevecht van de tv-commercials, maar een verzekering van een Prius van nieuw EUR 30.000 is geen spelletje!

En als ik London nakijk op hun eigen website, blijk ik via een tussenpersoon te moeten verzekeren. Wil ik dat wel? En is Independer niet zelf ook een tussenpersoon? En maakt dat nog uit, als ik voor schade per e-mail en telefoon een (derde) hulpdienst kan bereiken? En wat houdt de Sorry service van Ditzo nu echt in? Vincent Everts (PCZapper) heeft het antwoord gevraagd in een video interview.

Zo zie je maar, dat er veel manieren zijn om voor jezelf een 'juiste keuze' te maken, en waarom vergelijkingen vaak mank gaan.

Labels: , ,

13 mei 2008

Week van de filerijder - 15-23 mei 2008

Nog 2 korte nachtjes slapen (immers om de files te vermijden, staan we steeds vroeger op), en dan begint de Week van de filerijder. De Partij van de filerijder gaat van 15 - 23 mei allerlei verwennerijen, zoals versnaperingen en massages verzorgen op bekende fileplekken.

De start is verrassend niet vandaag, de ergste filedag van de werkweek, maar donderdag op het Nationale File Forum, gepland op exact 7 maanden na de oprichting van nieuwe politieke partij.

Het vooruitzicht in 2020 met z'n allen alleen maar vast te staan in de file, roept nu om oplossingen voor de filecrisis in ons land. Tijdens het Nationaal File Forum wordt actief van gedachten gewisseld of -en zo ja, hoe- er op korte termijn versneld oplossingen voor het verminderen van het fileprobleem gerealiseerd kunnen worden.

Waar kun je de verwenners vinden? Op bekende filetrajecten als de A1, A2, A13, A16 en A27. Grom, zie ik ze nog niet op de A28!

Labels: , ,

11 april 2008

Mobiliteitsoplossingen voorbij een A1 spitsstrook

Met enige regelmaat schrijf ik over verkeer en oplossingen om Nederland mobiel te houden, uiteraard met eigenbelang. De tijd die woon-werkverkeer kost, is immers van jezelf en kun je maar één keer besteden, het liefst niet aan ineffectieve stukken als wachten en filerijden. Verbazing over het na 4 jaar alsnog openen van de spitsstrook op de A1 tussen Barneveld en Hoevelaken dus, want de hiermee gepaard zijnde kosten zijn niet te verhalen. Oplossingen moeten dus uit een andere hoek dan de Raad van State of stroperige procedures komen.

NS, Rabobank en de ANWB deden gisteren een oproep aan het bedrijfsleven zich aaneen te sluiten en 10% minder verkeer in de spits te krijgen (ooit berekend als de hoeveelheid verkeer die eigenlijk de vervelende spits zou doen oplossen). Met een half jaar hoopt men 100 bedrijven verenigd te hebben in Nederland Bereikbaar. KPN doet al mee. Maatregelen als telewerken, flexibele werktijden, trein in plaats van auto zijn zo wat genoemde opties.

Donderdag 9 oktober 2008 is uitgeroepen tot Filevrije dag, beoogd als demonstratie dat een filevrije doordeweekse dag echt mogelijk is anno 2008.

Labels:

29 maart 2008

Woon-werkverkeer kan slimmer

Filemijden kan al jaren niet meer fatsoenlijk door maar iets eerder op te staan. De dagen, dat 's morgens om 6.30u al 40 files worden gemeld (beter: alleen de statistieken en kwalitatieve opmerkingen als 'drukker dan normaal') zijn geen uitzondering meer. Reistijdproblematiek bezorgt menig werknemer, maar via ondernemingsraad en HR-functionaris ook andere geledingen bij de werkgever kopzorgen. Initiatieven van de kant van de overheid om ons massaal van auto in het openbaar vervoer te krijgen, zijn helaas en gelukkig op niets uitgelopen. De auto blijft voor velen een heilige koe, menig collega geeft toe vrijwillig 'elke morgen achteraan te sluiten in de file'. Als we werkelijk allemaal de auto zouden thuislaten en per openbaar vervoer van en naar het werk zouden gaan, blijkt dat de infrastructuur er niet op is ingericht.

De verplaatsings- en activiteitenpatronen van mensen zijn diffuser geworden. Je maakt er zelf keuzes in, zoals bijvoorbeeld:
- auto Balkbrug-Ommen, trein Ommen - Den Haag CS, te voet in Den Haag naar ANWB hoofdkantoor;
- auto Balkbrug-Ommen, trein Ommen - Utrecht CS, bus 11 naar Rijnsweerd-Zuid, laatste paar honderd meter te voet naar Capgemini Outsourcing;
- vroeg per auto van Balkbrug naar Zwolle; na werktijd per auto naar Utrecht-Papendorp voor avondmeeting, per auto om 21.30u terug naar Balkbrug.

Ook op niveau wordt over mobiliteitsoplossingen nagedacht, bijvoorbeeld in de Nationale Debatcyclus Mobiliteit en de Taskforce Mobiliteit. Voor concrete oplossingen moeten we terug naar de operatie. Zo kun je bij OV9292.nl tegenwoordig een combinatieadvies voor auto en openbaar vervoer krijgen, waarbij rekening wordt gehouden met de fileverwachting. Denk aan de online variant van de informatieborden dichtbij P&R voorzieningen langs de snelwegen wat de verwachte reistijd naar de grote steden in de Randstad is als je direct je auto parkeert.

Als je werk niet naast het station zelf ligt, kun je naast de bus of een poolauto van Greenwheels ook terecht op een huurfiets van de NS of althans in Den Haag in een tuktuk, dankzij een samenwerking met TukTuk Company

Problemen, zoals die rond mobiliteit vragen 'gewoon' om slimme oplossingen. Op de NS Stations Amersfoort en Utrecht vielen me eergisteren de posters rondom Ikgaverder.nl op, waarin de burgers gevraagd wordt om met eigen ideeën voor een fileoplosmiddel te komen.

Labels: ,

22 februari 2008

Spreekt of zet MVO aan?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) spreekt aan, zo zou je kunnen concluderen uit diverse recente nieuwsberichten. Volgens 15 februari uitgebracht onderzoeksresultaat van Lenovo en AMD is 82% van de Europese IT-managers bereid te investeren in energiezuinige apparaten. Het gros van de pc's in Europa voldoet volgens de onderzoekers niet aan EPEAT-eisen, een systeem vergelijkbaar met het energielabel in Nederland. EwerkForum, een organisatie die plaats- en tijdonafhankelijk werken aanmoedigt, meldde vorige week, dat spitsfiles grotendeels zouden oplossen als managers hun medewerkers tweemaal per week zouden laten thuiswerken. Telewerken lost niet alleen files op, het is ook goed voor een productiviteitstijging van 15-25%, deels omdat de tijd die iemand in de file zou staan nu wel nuttig wordt besteed. Dergelijke aanbiedingen, haast vergelijkbaar met een oproep tot bekering van een evangelist, kun je op rationele gronden afwijzen, blind aannemen of in overweging nemen ('eerst zien, dan geloven'). Functionaliteit, niet energieverbruik, is bij aanschaf van nieuwe pc's doorslaggevend. De Chinese pc-maker Lenovo en chipfabrikant AMD hebben ongetwijfeld business belangen bij grootschalige vervanging van computerapparatuur. Al gehoord hoeveel milieuvervuilende stoffen en investeringen er in de ontwikeling van hybride auto's is gestopt? En windmolens renderen niet, maar staan er dankzij subsidieregelingen. Intenties, het low-profile gedogen van MVO-ideeëngroepen of het slechts met de mond belijden van de maatschappelijke verantwoordelijkheid zijn niet voldoende. Geheid, dat uw medewerker er hetzelfde over denkt en zal afwachten wat 'het management' doet. Wat de consequenties zijn van het dichtslibben van de Nederlandse wegen, het op hetzelfde welvaartspeil komen van onze medeburgers in India of China, of het onnodig blijven vervuilen van onze leef omgeving, vereist geen hogere opleiding of An Inconvenient Truth om te snappen. U en ik mogen kiezen.

Sinds zomer 2005 rijd ik bewust een Toyota Prius (en echt, zat ruimte voor aktentassen!), ik vermijd bij voorkeur de dagelijkse files op de A28 door de Utrechtse projectdagen met trein/bus te reizen (de NS Topsupporter score haal ik met gemak), of eerst 's ochtends thuis te beginnen. Het scheelt veel tijd en chagrijn. En hoewel nog steeds zeer mobiel, spreekt me inmiddels de slogan vergeet niet af en toe naar kantoor te komen (video) aan. Want face-to-face contacten kunnen niet op tegen telefoon, e-mail, Skype, en dergelijke. Het 'maatschappelijke' heeft immers een duidelijke sociale en ecologische component. 'Ondernemen' is kansen pakken en vrijheid benutten, terwijl een 'verantwoordelijke' verder kijkt dan de eigen achtertuin, persoonlijk belang, toekomstgericht. Overtuigend of niet, wat MVO betreft bent u bent aan zet!

(de verkorte versie, helaas zonder mijn keuzes om MVO concreet te maken, staat vanaf 22 februari ook als BV Nederland bijdrage op MT.nl)

----------------
In de mediaspeler: No Longer Music - I Call
via FoxyTunes

Labels: , ,

29 januari 2008

Spraakherkenning hapert herkenbaar

Spraakherkenning toepassingen blijven nuttig, leuk, irritant en behelpen tegelijk.

Je Eigen Telefoniste
Bij Capgemini kunnen we gebruik maken van JET (Je Eigen Telefoniste), een computer die ingesproken voor- en achternamen koppelt aan voorkomens in de corporate directory en deze voor je belt. Ideaal tijdens handsfree telefoneren in de auto. Helaas worden de Nederlandse namen niet altijd goed herkend, en is het zaak alert te blijven om niet met een willekeurige collega wiens achternaam volgens 'de computer' de juiste is, in gesprek te gaan.

Prius speech recognition
Tja, ook de Nederlandse modellen van de Toyota Prius spreken alleen Engels of Duits. Hilarisch vond ik het in het begin. Turn CD player on werd herkend als Turn screen off, en zwart werd het multifunctionele display. Ik gebruik voice recognition nooit meer in de auto, de knoppen aan het stuur en de makkelijke bediening rondom het display bevalt me beter.

Sync my ride
Ford probeerde het onlangs met Microsoft Sync voice recognition software op de 2008-modellen.
Check voor je aankoop wel even de wat-werkt-met-sync lijst, om niet in de penibele situaties uit onderstaande grappige commercial terecht te komen.

Labels: , , ,

26 januari 2008

Webradio in je auto

In Amerika heb je al jaren satellietradio zat (XM Radio). Het concept van afstemmen op een zender naar keuze en deze blijven beluisteren zonder frequentiewisseling of uitval spreekt aan. Onderweg naar/van je vakantiebestemming blijf je zenders zoeken, toch? Naast de cassette, CD, MP3s is er ook de mogelijkheid van webradio in je auto.

Met onbeperkte datalimieten op mobiele internetabonnementen, een telefoon met bluetooth en een bluetooth-autoradio zit je qua muziek onder de pannen. Waar ik zelf nu via m'n smartphone boven in bad via WiFi naar één van de 120+ kanalen op Tunin.fm lig te luisteren, kan dat in de auto dan ook. In plaats van Tunin.fm zijn er alternatieven zat, en dus voor elk wat wils.

Labels: ,

01 december 2007

Welke indruk laat je achter?

"Geachte heer / mevrouw Van der Klis, welke indruk laat u achter?" was de onderwerpregel van een via het Autoweek e-mail adressenbestand gestuurde Toyota aanbieding om me vooral in een RAV4: de ultieme crossover voor de veeleisende rijder. Kortom: zo'n SUV om op de autosnelweg vanuit de hoogte op medefilerijders te kunnen kijken, regelmatig vol te gooien met brandstof en vooral als stoere zakenman en papa over te komen. Style to express in Toyota taal. Dat mijn geslacht al 37 jaar vaststaat, vergeef ik de briefschrijver met moeite (ik ben immers bij Toyota een bekende en trouwe klant).


Vandaag was het verder tijd voor de door misverstanden (autodealer waagt zich op web, maar vergeet de ingevulde webformulieren op te halen) uitgestelde proefrit met de Honda Civic Hybrid. In Hoogeveen wachtte een zwarte Honda met lederen bekleding. De hybride techniek en de CVT transmissie waren bekende stof, dus kozen we snel via het industrieterrein van Hoogeveen de A28 naar het noorden. Op de parkeerplaats van het oriëntatiecentrum van Staatsbosbeheer op het Dwingelderveld hebben we de uiterlijkheden als been- en zitruimte, kofferbakvolume en het geluidsvolume bij stilstaan beoordeeld.

Het venijn zat in de staart, terug bij Borghstede. De combinatie van een ingebouwd full map navigatiesysteem met bluetooth integratie en CD wisselaar bleek uit drie prijslijsten bij elkaar te halen een kostbare aangelegenheid.

De tussenstand in de vergelijking Toyota Prius en Honda Civic Hybrid:
- wegligging: Honda beter
- krachtig optrekken/inhalen op snelweg: Toyota beter
- motorgeluid bij hogere snelheid: Honda beter
- hybride techniek: Toytota beter
- zicht op dashboard en meters: Toyota beter
- zitcomfort voor: gelijk
- zitcomfort achter: Toyota beter
- efficiency kofferbak: Toyota beter
- integratie extra features als keyless entry, full-map navigatie, spraakbesturing, bediening aan stuur, bluetooth carkit, CD wisselaar, zonnebril opbergvakje en dashboardkast: Toyota beter.

Dat de Civic Hybrid goedkoper is dan de Prius laat zich uit bovenstaande afmeten. Definitieve keuze is nog niet gemaakt, maar vooralsnog laat de Prius mij een betere indruk achter.

Labels: , ,

26 november 2007

Verkeer(d) nieuws uit Balkbrug bewaarheid

Het vrijdag aangekondigde verkeer(d) nieuws uit Balkbrug bleek vanavond waarheid. Heb je er een anderhalf uur Utrecht-Balkbrug op zitten, de A28 weer uitgebreid verkend, kom je 2,5km voor de bebouwde kom van Balkbrug helemaal stil te staan. 20 minuten verloren en dus tijd voor een kiekje, omdat op het kruispunt slechts ëën rijstrook beschikbaar is voor al het doorgaand en afslaand verkeer.

(stilstaand bij hotel-restaurant De Olde Heerd aan 't begin van Balkbrug).

Even gas terug...Bezoek Balkbrug krijgt zo een vieze smaak. De laatste kilometer maar binnendoor via de Boslaan genomen om niet pas na 30min lokale vertraging thuis te zijn.

Hebben verkeerstechnologen tijdens hun 1040 lesuren per jaar het vak Simulatie van systemen (erg leerzaam vak tijdens m'n studie Bestuurlijke Informatiekunde en daarom bijpassende boekentip Discrete event simulation) moeten missen? De effecten van instellingen van verkeerslichten op de afhandeling van auto's op een kruispunt is namelijk erg goed vooraf in een laboratoriumsituatie te simuleren. Dat hoeft niet in een productieomgeving....

Labels: ,

23 november 2007

Verkeer(d) nieuws uit Balkbrug

Twee opvallende verkeersnieuwtjes uit Balkbrug en omstreken, en dat in een week waarin ik eindelijk weer een paar (ex-)collega's ontmoette die spontaan wisten waar m'n woonplaats op de kaart te vinden was, sterker: één van hen was er vorig weekend zelf geweest ;-)

Dronken lijnentrekkers
De provincie Overijssel is de wegbeheerder van de N377 tussen Hasselt en Coevorden. Het stuk autoweg tussen Nieuwleusen en Balkbrug is op geweldige wijze voorzien van nieuwe belijning. De oude lijnen zijn blijven nog blijven staan. Het resultaat is met name in de vele donkere uren van de dag een soort groep 1 tekenoefening, dat de automobilist volstrekt in het ongewisse laat over de betekenis ervan.

Mits het droog wordt, hoopt de wegbeheerder volgende week de oude strepen zwart te maken, zodat keurige nieuwe witte lijnen overblijven.

De bekendste plek van Balkbrug wordt vernieuwd
Balkbrug Centrum, ofwel de kruising van de N377 met de Ommerweg/Meppelerweg, krijgt nieuwe exemplaren van de afgeschreven stoplichten.

Even gas terug Bezoek Balkbrug krijgt zo een weer nieuw elan. Het vervangen van de verkeerslichten in Balkbrug maakt deel uit van het project: Overijssel doet meer voor verkeer. Het verhogen van de verkeersveiligheid is daarbij de centrale gedachte. Rond 7 december, net te laat om als Sinterklaascadeau te gelden, is het karwei geklaard.

Labels: ,

19 november 2007

Geen grip meer op een DRIP

Normaal beeld tijdens een ochtendspits is zoiets als hieronder

(foto 13 november 7.30u bij Hoevelaken)

ICT dienstverlener InfoSupport gebruikt YouTube om viral films te verspreiden die illustreren wat er bijvoorbeeld zou gebeuren als je met een laptop kunt inbreken op de systemen van Rijkswaterstaat die de Dynamische route informatiepanelen (DRIPs) besturen.

"Max is koning ;) Lange file ga naar huis!!!" in plaats van de gebruikelijke filemeldingen, dankzij Max Cornelisse. Max stunt in totaal 6 filmpjes: met 1 SMS alle vrouwen versieren, de autocue van EditieNL kraken of een brug openen met een PDA. En dat allemaal om afstudeerders en sollicitanten te trekken voor een baan bij InfoSupport. Leuk bedacht, en dankzij de populariteit van YouTube zeer besmettelijk. Nieuwsgierigheid is een volksaard, toch?

Overigens was de boodschap op de DRIP bij Hoevelaken ook niet 'waar'. Het bereiken van de ring Utrecht kostte geen 30, maar 50 minuten.

Labels: ,

05 november 2007

En waarom geen Honda Hybrid?

OK, zoals bekend ben ik zeer tevreden met m'n Toyota Prius. Nu de 120.000km beurt afgesproken is, komt ook de vervanging met 160.000km binnen zicht. Op veilig, en een nieuwe Prius bestellen bij de lease-maatschappij, of toch een alternatief verkennen? Vorige week zag ik een Honda Hyrbrid met kleurige opdruk, inclusief url (prikkelende marketing tijdens een file op de A50 tussen Zwolle en Apeldoorn).

Boeiende flash presentatie op de website, films van een testrit, 360 graden verkenning van exterieur en interieur, maar geen koppeling naar de importeur, dealer, een eigen testrit, brochure, of iets dergelijks. Gemiste kans.

Daarvoor heb je Google nodig, en zo kom je op een specifieke Honda Hybrid (een variant op de Civic) pagina op honda.nl.
En natuurlijk ben je benieuwd naar de ervaringen van anderen. Autozine is kritisch over het interieur, het mindere aanbod aan functies in vergelijking met de Prius. Ook valt de 1.3L i.p.v. 1.5L benzinemotor en de assistentfunctie van de elektromotor op. Waar de Prius enkele kilometers alleen op elektro kan, doet de Civic Hybrid dat niet. In de 360 graden film (zie plaat hierboven) ontwaar ik een versnellingspook, hoewel de nieuwe modellen blijkbaar analoog aan de Prius een CVT automatische transmissie kennen. Weg die pook! De makers gaven gisteren aan vertrouwen te hebben in de productie. De Honda wordt nu nog ongeveer met handwerk geassambleerd, met het nieuwe model moet dat naar massaproductie zijn omgezet.

Dus maar eens rustig de brochure doornemen. Apart, dat die nog van het 2006 model is, terwijl de speciale website de 2007 belicht. Twijfel dus. Het arrangeren van een proefrit bij Borghstede in Hoogeveen gaat overigens heel keurig. Datum en tijd zijn zelf te kiezen. Na 17 november eerstehands ervaringen!
----------------
In de mediaspeler: Ice MC - Think About The Way (Pamped Up Club Mix)
via FoxyTunes

Labels: ,

26 oktober 2007

Advanced Engagement Management 2 - vrijdag

Voor de trivia quiz van gisteravond leverden we twee teams. En hoewel honesty een van de zeven kernwaarden is van Capgemini, toonden de diverse teams, dus ook wij, hun talenten in het bespioneren van de anderen, het gebruik van wifi op de smartphones en de dichtbij opgestelde pc's voor de "die zoeken we even op" vragen. Waar ik zelf de Joker op muziek had gezet en samen met de Britse, Noorse en Nederlandse collega daar flink op scoorde, werd even later Nico's google search op Stella (Welk jaartal staat op een flesje Stella Artois) betrapt. Het kostte ons een diskwalificatie, anders hadden we uiteindelijk de 2e prijs gewonnen. Na diskwalificatie van diverse andere teams, trof het andere EM team geluk en sleepten ze Inspi(red) shirts van GAP in de wacht.

(groepsfoto donderdagmiddag: vlnr Michaela, Tom, Edgar, Phil, Wenche, Kris, Nicolay, Nicolas, Torleif, Hans, Henk-Jan en Eric)

Vrijdagmorgen (de 1.3l bier en 0.5l wijn keurig 's nachts weggespoeld in de wc) weer fris op. Om de andere cursussen te verrassen hadden we diverse lichaamsbewegingoefeningen buiten georganiseerd. Het blindemannetje, virtueel zaklopen, hinkelen en schaatsen, en helemaal de aerobics met Michaela in 80's outfit als instructrice trok veel bekijks.

Na nog enkele waardevolle lessen over het verschil tussen een middelmatige onderhandelaar en een succesvolle, de Benefits & Concerns, een online enquete, was het tijd voor afscheid en de trip huiswaarts. In België twee interessante radiostations als begeleiding: Mango (90's station) en Topradio (dance). Tot aan de Nederlandse grens geen problemen. Vervolgens voor Breda bijna een uur kwijtgeraakt en tot Utrecht nog eens een half uur. Uiteindelijk in een kleine 7 uur over. Tijd voor vrouw & kinderen.

Labels: , ,

22 oktober 2007

Advanced Engagement Management 2 - onderhandelen

Van 22-26 oktober ben ik op de Capgemini University in Les Fontaines voor de cursus Advanced Engagement Management 2. Twee jaar geleden was ik hier voor het eerst, toen voor #1 van deze tweeluik. Gelukkig geen herhaling van zetten, maar naast een aantal gezamenlijke onderdelen voor alle 300+ deelnemers, focus op twee onderwerpen: onderhandelen en leidinggeven. Hieronder mijn hoofdpunten uit de geleerde lessen van maandag 22 oktober.

Onderhandelen
De typisch Nederlandse manier van onderhandelen: compromissen sluiten leidt veelal tot suboptimale uitkomsten. Verbetering van de uitkomsten is mogelijk door inbreng van creativiteit. Durf je je posities te verruilen? Sleutel hierbij: waarom zijn de posities gekozen? Afdingen langs dezelfde dimensie leidt tot een compromis, terwijl de introductie van een nieuwe dimensie ook alternatieve mogelijkheden biedt.

Veel boeken over onderhandelen gaan volgens facilitator Torleif over 'once in a lifetime' onderhandelingen, niet over de deeltijd onderhandelaarsrol waarin we als engagement managers geregeld belanden, terwijl we in de andere deeltijdrol samenwerken met de klant/onderhandelingspartner in de realisatie van oplossingen en dus veel gezamenlijke belangen hebben. Toch thuis eens kijken, of de claim het boek van Excellent Onderhandelen (volgens Roger Fisher toepasbaar in iedere situatie) valide is.

Mandaat tijdens onderhandelen: de ruimte tussen je minimale en maximale doelstelling.

Teamgrootte bij onderhandelingen: alleen, als de ander ook alleen is. Als de ander met meer mensen komt, dan jij ook. Drie mensen als optimale teamgrootte om interne communicatieproblemen bij een team te voorkomen.

Nuttig bij onderhandelingen:
- doelstellingen meteen in het gesprek uitvragen;
- de kunst verstaan ondersteboven te kunnen lezen;
- het zwakke team verlaat bij een pauze de ruimte. Het is aan het sterke team ze een plek te geven;
- eerst de agenda van de bijeenkomst bepalen: benoem de te bespreken issues;
- handel issues stuk voor stuk af.
Les Fontaines in Google Earth/Maps, fotoverslag op Flickr.com.

Labels: ,

01 oktober 2007

Tanken blijft leuk

Al bijna een jaar tank ik met plezier bij de Tango in Nieuwleusen. Ruim 11 eurocent goedkoper dan de Shell adviesprijs die langs de autosnelwegen wordt gevraagd biedt niet direct m'n eigen portemonnee voordeel (de omweg via MultiTank Card naar brandstofprijzen in de leaseprijs kost maanden) geeft desondanks wel een goed gevoel. De marketeers van Tango verleiden me bij elke tankbeurt via videoboodschap om de tankbongegevens thuis online op te voeren in ruil voor een kans op een biosccopkaartje, dagje uit of gratis lichtmetalen velgen.

Als viral is dit gegeven opgepakt en opgeleukt op tankenblijftleuk.nl. Verborgen cameragrappen, aangepaste instructies, kortom Tango meets Bananasplit.

Labels: ,

01 september 2007

Navigatie ontwikkelingen

Navigatiesysteem voor lezeressen Libelle
Nee, geen leeswijzer door het damesweekblad Libelle, maar een speciale editie van RoadNavigator. En waar ik zelf zat te denken aan een kaartloze interface of een warme mannenstem ter begeleiding in plaats van Carin of Truus, resulteerde de samenwerking tussen de marketeers van Libelle en CosmicNavigation in een elegant design, handzaamheid, een gebruikersvriendelijk touch screen en een speciale reeks points of interests, zoals adressen van bepaalde winkels (uiteraard!), restaurants en musea. Vanaf week 36 kunnen Libelle-lezeressen het navigatiesysteem verkrijgen door een abonnement te nemen. Ook is het systeem verkrijgbaar via de losse verkoop.

Don't trust your navigator
Vanwege het kruipdoor-sluipdoor verkeer door St. Hilary in in Wales heeft het gemeentebestuur verkeersborden ontwikkeld die bestuurders waarschuwen de aanwijzingen niet op te volgen. Regelmatig staat het verkeer er vast, omdat de volgens navigators snelste route tussen de M4 en de luchthaven van Cardiff door het stadje loopt.

Will Pieper be MyGuide?
Dan Roel Pieper in zijn zoveelste internet startup. Samen met voormalig Tele Atlas-boegbeeld Ad Bastiaansen heeft hij het navigatiebedrijf Road Group opgericht. Beide zakenmannen gaan voortvarend van start, want MyGuide – een belangrijke concurrent van TomTom – is het eerste bedrijf dat zij met hun Road Group overnemen.

Labels:

24 augustus 2007

Kans op VanAnaarBeter Prijs

In 2006 heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat jaarlijks de VanAnaarBeter Prijs ingesteld voor de beste gerealiseerde initiatieven van bedrijven die gericht zijn op het verminderen van files. De juryvoorzitter is oud minister van Verkeer & Waterstaat, Karla Peijs. Naast Peijs bestaat de jury uit Stefan Hulman (Burgemeester Den Helder), Bert van Wee (hoogleraar Transportbeleid en Logistieke Organisatie TU Delft), Jan Zaaijer (voorzitter Koninklijk Nederlands Vervoer – Taxi) en Leen van Dijke (public affairs / maatschappelijk verantwoord ondernemen Volker Wessels). Op 6 november zal minister Camiel Eurlings de prijs uitreiken. Afgelopen vrijdag, 17 augustus sloot de inzending van nominaties.

De organisatie van DeKilometerverzekering.nl is door Verkeer en Waterstaat uitgenodigd om mee te dingen naar de Prijs. Het verzekeringsbedrijf is per 1 augustus gestart met de verkoop van een autoverzekering per kilometer. Deze verzekering maakt automobilisten bewust van hun rijgedrag en beperkt onnodig autogebruik, voorkomt files en is beter voor het milieu.

Labels: ,

14 augustus 2007

In ruil voor een baan minder file

Combineer het grote aantal moeilijk vervulbare vacatures, de grote bereidheid om te zien naar een andere baan en het toegenomen fileleed in een oplossingsrichting. Immers, veel Nederlanders zijn gemiddeld bereid slechts 40 minuten enkele reis woon-werk nodig te hebben. Een mogelijkheid is de eind 2006 gestarte site werkdichterbijhuis.nl. 9.000 mensen staan inmiddels aangemeld op de site.

Bij zo'n 5-8% van de mensen vindt er daadwerkelijk een match plaats voor uitruil van banen. Lastiger is de statistiek of daadwerkelijk geruild is. Een eerder siteconcept, wisselwerknederland.nl liep stuk op gebrek aan ruiling. Want, inschrijven op een site is nog wat anders dan actie ondernemen.

Labels: ,

26 juni 2007

Door outsourcing files rond Utrecht weg?

Mijn werkgever Capgemini biedt bij het onderdeel Outsourcing een groot aantal vacante functies met standplaats Utrecht (Papendorp tussen A2-A12 knooppunt Oudenrijn en het Amsterdam-Rijnkanaal of Rijnsweerd (achter A27-A28 knooppunt Rijnsweerd) aan via de teaser nietmeerindefile.nl.

"Zoals je ziet, kun je bij ons dezelfde uitdaging vinden als IT-professionals die op projectbasis door het hele land reizen en werken. Alleen heb je bij dit onderdeel van Capgemini te maken met een stabiele werkomgeving en dagelijks dezelfde korte reistijd. Zo houd je al gauw een uur of meer per dag over voor je privé-leven." klinkt het wervend.

De werkelijkheid blijkt voor de autorijders anders. De totale filezwaarte (lengte maal duur) steeg in de regio Utrecht met ruim 17% in vergelijking met vorig voorjaar, aldus de ANWB maandag. Klinkt dus gemeen, maar het aanbod lijkt dan alleen voor Utrechters en OV-reizigers aantrekkelijk om echt een uur of meer privé-leven te verdienen.

Labels: , ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker