Trend: wij, niet zij publiceren
In 2008 stelde Jake Lodwick op zijn blog:
"Everyone talks about 'monetizing eyeballs.' We all know that if you can amass a giant audience, you can make a fortune selling them off to the highest bidder. Google this. YouTube that. Rupert Murdoch macking on up on the Facebook. So if all these people are willing to pay out the nose to try to sell Adjustable-Rate Mortgages, Dating Services and Credit Cards to your audience, it begs a question. If they think they can sell something to my audience, why can’t I sell something to my audience?"Met user generated content en het inzien van de (monetaire) waarde ervan ga ik een heel eind. Een aantal voorbeelden.
Muziekrecensies en boekbesprekingen
Een uitgever heeft baat bij (positieve) recensies en mond-op-mond reclame. Geen wonder dat de jarenlange schrijverij voor muziekbladen als Bottomline en Signs, maar in toenemende mate ook via mijn eigen site, mezelf heel veel contacten, leuke muziek, concertkaarten en dergelijke oplevert.

Hoe het niet moet
Bol.com wil net als Amazon.com graag dat je je recensie bij hen op de site zet (gratis content zonder tegenprestatie!), maar faalt jammerlijk met streng toezicht op welgeteld 4 karakters teveel in een bespreking. Een absolute afhaker.

Contextgevoelige advertenties
Als je zelf content publiceert, waak er dan voor dat de eventuele clicks op advertenties in de directe context, inkomsten (hoe klein ook) voor jou opleveren en niet alleen voor de hostende partij. Denk aan de ongelooflijke hoeveelheden content die we gratis aan Facebook doen met al onze status updates, netwerkconnecties, gegevens over hobby, werk, muziek, auto, etc. etc. Veel sites en platforms hebben een verdienmodel met Google advertenties, jij zelf ook voor je eigen content? En let wel, Google Adsense is niet het toverwoord, mocht je zelf een paar stuivers willen verdienen met je blog.
En waar ze geen advertenties hebben, zoals Librarything (dat werkt met een beperkt gratis account en een betaald abonnement met veel extra's), staat ook al veel content, levert veel aanbevelingen, kans op gratis boeken en andere interessante spin-off op. Mocht Librarything overstappen op een ander verdienmodel, wil je daar als belangrijkste content leverancier invloed op hebben.
Geld verdienen met Twitter
In Amerika bieden Ad.ly, RevTwt en Izea twitteraars aan hun berichten commercieel te benutten. Voor de 400.000 twitterende Nederlanders is er sinds kort TwitMij, een "pay per tweet" dienst.

Authenticiteit nodig
Als je mee wilt doen, is zoals bij elke gelegenheid die je geeft aan adverteerders authenticiteit nodig. Zomaar reclame spammen naar je volgers en vrienden heeft een grote kans op afhakers. Er is een groep Twitteraars die liever converseert dan gestoord wordt door advertenties.
Affiliate marketing
Samen optrekken is ook een manier om content en opbrengsten daaruit te delen. Wederzijds respect voor de sterke punten en maximale inbreng op wat wel en niet getoond wordt.
![]() | Wat loop jij dagelijks mis aan inkomsten? Na inschrijving M4N en opgave van mijn sites, selecteren adverteerders mij, bied ik mijn bezoekers tekstlinks naar producten en zie ik dagelijks de resultaten online. Ik verdien nu een tweede salaris! Niet morgen maar nu. |
Om je een indruk te geven van de diversiteit aan mogelijkheden bij M4N, de alweer 10-jarige organisatie, die mij helpt bij het invullen van affiliate marketing acties op m'n website.
Publiceren in de 21e eeuw
En zo kun je gevechten om de miljarden tussen de grote namen terugbrengen tot het speelveld van jou en mij: ik schrijf, jij leest, ik luister, jij spreekt en vice versa. Of dat nu een (micro)blog, een presentatie op Slideshare, een elektronisch boek op Scribd is, of een echt boek in de winkel, maakt niet uit. Vind ik dat waardevol en jij ook, moet er ruil van waarde plaatsvinden. In de jaren '90 kozen we voor link exchange, nu tellen we mee in elkaars aantallen volgers (een maat voor de invloed op het web), geven we feedback, spenderen we tijd en waarom geen geld? De schoorsteen moet roken, nietwaar?