Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

18 december 2009

Trend: wij, niet zij publiceren

In 2008 stelde Jake Lodwick op zijn blog:
"Everyone talks about 'monetizing eyeballs.' We all know that if you can amass a giant audience, you can make a fortune selling them off to the highest bidder. Google this. YouTube that. Rupert Murdoch macking on up on the Facebook. So if all these people are willing to pay out the nose to try to sell Adjustable-Rate Mortgages, Dating Services and Credit Cards to your audience, it begs a question. If they think they can sell something to my audience, why can’t I sell something to my audience?"
Met user generated content en het inzien van de (monetaire) waarde ervan ga ik een heel eind. Een aantal voorbeelden.

Muziekrecensies en boekbesprekingen
Een uitgever heeft baat bij (positieve) recensies en mond-op-mond reclame. Geen wonder dat de jarenlange schrijverij voor muziekbladen als Bottomline en Signs, maar in toenemende mate ook via mijn eigen site, mezelf heel veel contacten, leuke muziek, concertkaarten en dergelijke oplevert.

I review for Thomas Nelson Book Review BloggersEerlijk is ook het Book Review Bloggers programma van de Amerikaanse uitgeverij Thomas Nelson. Het te bespreken boek mag je houden, mits je je recensie op je eigen site publiceert en op minstens één commerciën site, zoals Amazon.com.

Hoe het niet moet
Bol.com wil net als Amazon.com graag dat je je recensie bij hen op de site zet (gratis content zonder tegenprestatie!), maar faalt jammerlijk met streng toezicht op welgeteld 4 karakters teveel in een bespreking. Een absolute afhaker.


Contextgevoelige advertenties

Als je zelf content publiceert, waak er dan voor dat de eventuele clicks op advertenties in de directe context, inkomsten (hoe klein ook) voor jou opleveren en niet alleen voor de hostende partij. Denk aan de ongelooflijke hoeveelheden content die we gratis aan Facebook doen met al onze status updates, netwerkconnecties, gegevens over hobby, werk, muziek, auto, etc. etc. Veel sites en platforms hebben een verdienmodel met Google advertenties, jij zelf ook voor je eigen content? En let wel, Google Adsense is niet het toverwoord, mocht je zelf een paar stuivers willen verdienen met je blog.

En waar ze geen advertenties hebben, zoals Librarything (dat werkt met een beperkt gratis account en een betaald abonnement met veel extra's), staat ook al veel content, levert veel aanbevelingen, kans op gratis boeken en andere interessante spin-off op. Mocht Librarything overstappen op een ander verdienmodel, wil je daar als belangrijkste content leverancier invloed op hebben.

Geld verdienen met Twitter
In Amerika bieden Ad.ly, RevTwt en Izea twitteraars aan hun berichten commercieel te benutten. Voor de 400.000 twitterende Nederlanders is er sinds kort TwitMij, een "pay per tweet" dienst.
Via Twitmij kunnen adverteerders, mediabureaus, pr-bureaus en reclamemakers hun content zoals filmpjes, video, redactionele artikelen, content en games onder de aandacht brengen.

Authenticiteit nodig
Als je mee wilt doen, is zoals bij elke gelegenheid die je geeft aan adverteerders authenticiteit nodig. Zomaar reclame spammen naar je volgers en vrienden heeft een grote kans op afhakers. Er is een groep Twitteraars die liever converseert dan gestoord wordt door advertenties.

Affiliate marketing
Samen optrekken is ook een manier om content en opbrengsten daaruit te delen. Wederzijds respect voor de sterke punten en maximale inbreng op wat wel en niet getoond wordt.






Wat loop jij dagelijks mis aan inkomsten?


Na inschrijving M4N en opgave van mijn sites, selecteren adverteerders mij, bied ik mijn bezoekers tekstlinks naar producten en zie ik dagelijks de resultaten online. Ik verdien nu een tweede salaris! Niet morgen maar nu.


Om je een indruk te geven van de diversiteit aan mogelijkheden bij M4N, de alweer 10-jarige organisatie, die mij helpt bij het invullen van affiliate marketing acties op m'n website.


Publiceren in de 21e eeuw

En zo kun je gevechten om de miljarden tussen de grote namen terugbrengen tot het speelveld van jou en mij: ik schrijf, jij leest, ik luister, jij spreekt en vice versa. Of dat nu een (micro)blog, een presentatie op Slideshare, een elektronisch boek op Scribd is, of een echt boek in de winkel, maakt niet uit. Vind ik dat waardevol en jij ook, moet er ruil van waarde plaatsvinden. In de jaren '90 kozen we voor link exchange, nu tellen we mee in elkaars aantallen volgers (een maat voor de invloed op het web), geven we feedback, spenderen we tijd en waarom geen geld? De schoorsteen moet roken, nietwaar?


Reblog this post [with Zemanta]

Labels: ,

14 december 2009

Trend: duurzame oplossingen

Met de Klimaatconferentie in Kopenhagen nog halverwege zie je de laatste tijd in de krant veel berichten over duurzame oplossingen voor energieopwekking, wassen, vervoer, voedsel en brandstofverbruik. OK, een deel is inhaker, een ander deel toont aan, dat ontwikkelingen niet meer in een Willie Wortel achterafkamertje plaatsvinden, maar wereldwijd steeds meer draagvlak krijgen.

Voorbij de groene Sint met zijn strijd tegen foute chocoladeletters zijn er allerhande communities rondom duurzaamheid en duurzame oplossingen, waar je inspiratie kunt halen en brengen. Een voorbeeld is www.toekomstinvestering.nl, dat ook op MyBlogLog, Twitter en Hyves te vinden is. Een ander voorbeeld is het SenterNovem initiatief Leren voor duurzame ontwikkeling, dat meer op de moraal / filosofie / levenshouding gericht is.

Is dan alles groen en duurzaam wat er blinkt? Pakken we als Nederlanders inderdaad liever naar duurdere duurzame oplossingen?

Voor autobezitters zijn de hoge brandstofprijzen geen aanleiding om de auto in te ruilen voor een zuinigere. Wanneer de auto echter aan vervanging toe is, dan wordt er wel bewust gekozen voor een zuinige auto. Maar, slechts 9% van de Nederlanders doet dat vanwege het milieu. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1800 Ineas-verzekerden in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Ik herken het wel onder collega's. Toen ik in 2005 mijn eerste Toyota Prius als leasewagen kreeg, was ik uniek. Tegenwoordig, forse brandstof prijsstijgingen verder, struikel je over de gestalde Prius en Honda Civic Hybrid wagens in de Capgemini parkeergarages.

Een andere boeiende tegenkracht is 'onbekend maakt onbemind'. Op de TEDxAmsterdam werd 20 november in het parallelprogramma in De Zwijger de Ecowasbal gepromoot. Grote bezuinigingen en jarenlang kunnen doen met een groene bal in combinatie met een klein beetje normaal wasmiddel. Voorgelegd aan vrouwlief, was het antwoord een 'nee, kan niet waar zijn', vast niet uniek in ons land.

Labels: ,

10 december 2009

Trend: Email is dead; lang leve email

Hoewel er genoeg momenten zijn dat je email zou doodwensen, is dit medium nog altijd springlevend. Het is het verkeerde gebruik (email als file server, email als roddelpers, email uit luiheid om persoonlijke contacten te vermijden), dat irriteert en vaak ineffectief is. En waar rond Google Wave 'email reinvented' als buzz marketing werd gebruikt, overheerst nu de deceptie. Wat moeten we ermee? Google heeft onlangs Appjet overgenomen om Google Wave verder op te krikken.

Aan de andere kant is email een prima middel om samenvattingen, zoals die van Nutshellmail voor social network wijzigingen mee te krijgen. Ook communicatie met groepen mensen die de afgelopen jaren wel hebben leren omgaan met email, maar minder bedreven zijn met computers en dus wiki's, drop.io e.d. een brug te ver vinden. En, zoals Emerce onlangs al terecht stelde: social media verdringt email niet, email heeft ook allerhande sociale trekken.




Reblog this post [with Zemanta]

Labels: ,

28 november 2009

Wat is er van de 2009 voorspellingen terecht gekomen?

Voordat ik ga vooruitblikken naar 2010, is het goed te kijken hoe de voorspellingen, verwachte trends voor 2009 uitpakten. Op 30 december 2008 en 31 december 2008 verwachtte ik 9 bewegingen, die ik toets aan de werkelijkheid van 2009.

1. Rationalisatie in sociale netwerken / microblogging platforms
Inderdaad, marktleiderschap voor Twitter met zo'n 58 miljoen unieke bezoekers op maandbasis tegenwoordig en, 2,5 nadat ik begon te twitteren - woord van 2009 (dankzij Onze Taal). Helaas rest een kwijnend bestaan voor platforms als Iminta, Identi.ca of Kwippy. De als kansrijke activity / life streaming platformen ingeschatte Friendfeed en Plaxo delen inderdaad in de feestvreugde, maar wat een opmars heeft Facebook gemaakt!

De keerzijde is de overdaad. Niet toevallig is 'unfriend' is door de New Oxford American Dictionary uitgeroepen tot het woord van het jaar 2009.

2. Productiviteit: meer met minder

Online activiteit efficiënter maken, heeft zich doorgezet. Zogenaamd cross-posten van zowel statussen (Facebook-Twitter, Myspace-Twitter, Yammer-Twitter, Ping.fm, LinkedIn-Twitter) is helemaal '2009'. En multi-platform clients zijn niet bij Digsby gebleven. Wat dacht je van TweetDeck, PeopleBrowsr en Seesmic die allemaal diverse platformen kunnen bedienen.

3. We blijven lezen, maar ook vooral anders
Ook de vermoede opkomst van e-readers, abonnement op de papieren krant vervangen door een internet-versie abonnement, maar toch ook veel gewone boeken lezen. Deze zomer ging er voor het eerst een audiobook mee op vakantie, ik lees tegenwoordig regelmatig e-books in de trein, maar heb evengoed een warme band met de plaatselijke bibliotheek om mijn leeshonger te stillen.

4. Mobiele telefonie - computer - fotografie versmelten verder
Wie dat nog ontkent, moet z'n ogen open doen in de trein, tijdens concerten of op vakantie.

5. Multimediaal communiceren
Blu-ray heeft nog niet echt een vlucht genomen, maar allerhande pogingen van uitgevers om onze aandacht via diverse media te trekken, zijn evident. TV, web, radio, het vergroeit wel, zij het vanuit verschillende belangen en tempo's.

6. Van gebruiken naar deelnemen in
Verkijk je hier niet op een eerste indruk. De enorme groeicijfers van bijvoorbeeld Twitter en Facebook zijn haast omgekeerd evenredig aan de actieve bijdragen. Het bericht, dat het aantal actieve Wikipedia schrijvers afneemt, verbaast me niet. De wisdom of the crowds is er wel, en heeft in best sellers als Wikinomics, Groundswell en Free uiteraard centraal gestaan. Maar de werkelijkheid: actief willen bijdragen aan een gemeenschap zonder geldelijke beloning vraagt op z'n minst tijd en een andere soort waardering. Als die uitblijft, kan ik me constateringen als Facebook wordt 'uncool' voor 18-24 jarigen goed voorstellen.

7. Mashup of social graphs - forget private browsing

My social Network on Flickr, Facebook, Twitter...Image by luc legay via Flickr

Het verdichten van je aanwezigheid op verschillende netwerken, al dan niet tegelijkertijd is ook zo'n 2009 verschijning. Als een serieus contact via Twitter ontstaat, is hij/zij ook snel via LinkedIn en Facebook toegevoegd en een adreskaart in Outlook contactpersonen gemaakt. Privacy online? Dan moet je niet online. Google weet veel van je en steekt dat niet onder stoelen of banken. En over het algemeen laten we zelf bewust heel veel identiteit sporen na op het web. Bij deze weer eentje.

8. Herwaardering vriendschappen
Vriendschappen tussen mensen waarderen face to face ontmoetingen. Dat kunnen, zo bewijst de praktijk, prima door sociale netwerken geïnitieerde of gefaciliteerde ontmoetingen zijn. Hoofdboodschap: kom ook achter je scherm vandaan, ontmoet elkaar bij een Open Coffee, tijdens een concert, dagje uit, conferentie of lunch.

9. Zorgen voor ontspanning
Het leven is meer dan een life stream. Crisis of niet, op vakantie willen we allemaal. Pretparken hebben weer een prima jaar achter de rug.




Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , ,

01 december 2007

Welke indruk laat je achter?

"Geachte heer / mevrouw Van der Klis, welke indruk laat u achter?" was de onderwerpregel van een via het Autoweek e-mail adressenbestand gestuurde Toyota aanbieding om me vooral in een RAV4: de ultieme crossover voor de veeleisende rijder. Kortom: zo'n SUV om op de autosnelweg vanuit de hoogte op medefilerijders te kunnen kijken, regelmatig vol te gooien met brandstof en vooral als stoere zakenman en papa over te komen. Style to express in Toyota taal. Dat mijn geslacht al 37 jaar vaststaat, vergeef ik de briefschrijver met moeite (ik ben immers bij Toyota een bekende en trouwe klant).


Vandaag was het verder tijd voor de door misverstanden (autodealer waagt zich op web, maar vergeet de ingevulde webformulieren op te halen) uitgestelde proefrit met de Honda Civic Hybrid. In Hoogeveen wachtte een zwarte Honda met lederen bekleding. De hybride techniek en de CVT transmissie waren bekende stof, dus kozen we snel via het industrieterrein van Hoogeveen de A28 naar het noorden. Op de parkeerplaats van het oriëntatiecentrum van Staatsbosbeheer op het Dwingelderveld hebben we de uiterlijkheden als been- en zitruimte, kofferbakvolume en het geluidsvolume bij stilstaan beoordeeld.

Het venijn zat in de staart, terug bij Borghstede. De combinatie van een ingebouwd full map navigatiesysteem met bluetooth integratie en CD wisselaar bleek uit drie prijslijsten bij elkaar te halen een kostbare aangelegenheid.

De tussenstand in de vergelijking Toyota Prius en Honda Civic Hybrid:
- wegligging: Honda beter
- krachtig optrekken/inhalen op snelweg: Toyota beter
- motorgeluid bij hogere snelheid: Honda beter
- hybride techniek: Toytota beter
- zicht op dashboard en meters: Toyota beter
- zitcomfort voor: gelijk
- zitcomfort achter: Toyota beter
- efficiency kofferbak: Toyota beter
- integratie extra features als keyless entry, full-map navigatie, spraakbesturing, bediening aan stuur, bluetooth carkit, CD wisselaar, zonnebril opbergvakje en dashboardkast: Toyota beter.

Dat de Civic Hybrid goedkoper is dan de Prius laat zich uit bovenstaande afmeten. Definitieve keuze is nog niet gemaakt, maar vooralsnog laat de Prius mij een betere indruk achter.

Labels: , ,

18 oktober 2007

Een blik in de toekomst

De heftige bewegingen in internettechnologie en toepassingen ervan leidt menig futurist tot beschouwingen. Veelal zijn het projecties van de status quo met hier en daar wat veranderingen, je moet immers een vertrekpunt hebben, dat nog associeert met bekende concepten. Waren we enkele jaren geleden nog bang voor de potentieel alleenheerser Microsoft (Bill Gates had als rijkste man ter aarde en tevens grootste weldoener al snel een wolf in schaapskleren markering), nu zegt menigeen af te stevenen op een Google Everywhere.

Marcel Bullinga van Futurecheck ziet in 2020 een Zilveren Eeuw en 3 boosters voor welvaart en innovatie: de transparante, intelligente en virtuele wereld. Onderstaand filmpje geeft een korte impressie.

Het is ook wel grappig even terug te blikken. Digital Equipment (DEC)'s toekomstvoorspelling uit 1994 is vermakelijk om te zien. Zo zag het web er 10 jaar geleden uit. Wat vliegt de tijd!


----------------
In de mediaspeler: Pink Floyd - Comfortably Numb (1994 Digital Remaster)
via FoxyTunes

Labels: ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker