Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

30 oktober 2009

Upgrade naar Windows 7

De upgrade naar
MS Windows 7, door anderen aangeprezen als 'kost enkele uren, maar gaat geruisloos' en door Microsoft vergezeld van de belofte dat ditmaal geïnstalleerde programma's en instellingen ongemoeid worden gelaten, was de uitdaging voor afgelopen vrijdagmiddag. Die uitdaging kon ik uiteindelijk pas deze vrijdagmorgen vervolgen. Windows Vista eiste dat SP1 aanwezig was en ondanks een stappenplan-op-maat om dat te doen, faalde die falikant. Wegkomen van Vista vertaalde zich uiteindelijk in een Clean install van Windows 7, gevolgd door een Upgrade van Windows 7, omwille van de upgrade licentie.

De Clean install zelf was met een uur gereed, heel wat beter dan de urenverslindende upgrade acties in Vista ervoor. Drivers worden moeiteloos herkend en ook het installeren van de programmatuur gaat zonder problemen. Windows 7 heeft de programmabestanden van Vista in de map Windows.old geplaatst (48GB!), maar die kan wel weer weg. Het besturingsysteem werkt vlot, en de introductiecursussen van Microsoft die ik een poos geleden heb gedaan, werpen hun vruchten af.

Wat maakt Windows 7 een upgrade waard?
De deal van Surfspot om de normaal zo'n €320 kostende Ultimate versie te verkopen voor €70 leek me prima. Alle entertainmentmogelijkheden van Home Premium en de zakelijke mogelijkheden van Windows 7 Professional, plus extra beveiliging (BitLocker en BitLocker-To-Go) en de flexibiliteit om in 35 talen te werken.

In mijn configuratie zat alleen de Kodak EasyShare software die niet compatibel was met Windows 7. Windows Verkenner kan dan voor je nagaan met welk besturingsysteem (XP) de setup wel uit de voeten kan, installeert die met bijbehorende instellingen, en zo werkt Kodak Easyshare alsnog, zonder Windows XP mode of andere virtual machine oplossingen.

1. Gebruikersvriendelijkheid: alle bestanden op je PC, variërend van e-mails tot muziekbestanden, kunnen via Windows Search gevonden en geopend worden (Bibliotheken).
2. Vastpinnen van programma's op de Taakbalk is verder verbeterd (Jump Lists).
3. Open vensters op nieuwe manieren vergroten, verkleinen en organiseren (Snap).
4. Eenvoudig verbinding maken met pc's en netwerken in slechts vier klikken
5. Performance: snel uit de slaapstand, sneller reageren op opdrachten
6. Windows Media Center om tv te bekijken, pauzeren, terugspoelen en op te nemen.

Op Twitter is @MicrosoftHelps is ingericht om je te helpen bij de overstap. De bedoeling is dat je net zo gaat stralen als het kind van 5 en de artiesten die hun leven net zo zien sprankelen als hun pc.

Meer tips
Meer handige tips over de upgrade vind je op
- LifeHacker: Prep Your PC for Windows 7
- LifeHacker: Lifehacker's Complete Guide to Windows 7
- eWeek: 12 Windows 7 Features That Will Make Life Easier for IT Pros
- Ninite: een hulpmiddel om bij een clean install geruisloos tientallen Windows applicaties te laten installeren.
- Top 10 Windows 7 booster apps
- Windows 7 Training Portal.

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , ,

29 oktober 2009

Weg van Windows Vista

Verguisd, maar toch met veel meer plezier gebruikt dan voorgangers (Windows 95, 98, 2000, XP) is het de bedoeling Windows Vista te vergeten en over te stappen op Windows 7.

Eerste horde: System readiness
De vrijdagmorgen met de post bezorgde MS Windows 7 Ultimate Upgrade 32 bits schijf bood z'n eerste weerstand bij de check op system readiness. Ondanks wekelijkse Microsoft Updates zou mijn Vista Home Premium installatie zelfs niet SP1 bevatten. Die is los te downloaden (570MB!) en te installeren. Bij de installatie zelf die drie kwartier duurde, leek alles goed te gaan. Na het opstarten van de pc verscheen echter dezelfde foutmelding die ik eerder wel eens had gehad met .Net service packs, waarvoor ik Microsoft benaderd heb, maar eigenlijk nooit een afdoende antwoord heb ontvangen.

Om eerlijk te zijn, twijfelde ik al behoorlijk toen het zo lang duurde. Zo van, het zal toch niet in één keer goed gaan? En inderdaad.

Aan de hand van foutcode kon ik nu wel een in april 20009 uitgebracht System Readiness Tool voor Vista downloaden en uitvoeren. Opnieuw is het 45 minuten later, als Vista SP1 installatie gestart kan worden.

Een uur later is de constatering andermaal, dat de installatie mislukt is, hoewel de installatie veel verder gekomen is dan de eerste keer. Alleen het eindresultaat telt, en dat is nog altijd geen springplank om weg te kunnen van Vista. Ik ben dan door de 2e oplossing op Knowledge Base heen. De met @michieldoetjes uitgewisselde vorderingen waren voor de support afdeling aanleiding te hulp te schieten.

Telefonisch werd ik verwezen naar de online Hulp en Ondersteuning, waar ik mijn situatie heb uitgelegd en een diagnose tool heb laten draaien om Microsoft te voorzien van de benodigde gegevens. Met 1 werkdag een antwoord per e-mail was de belofte.

Die belofte werd dinsdag alsnog ingevuld. Sneu, de mail kwam in Gmail's spam folder terecht. Na telefonisch contact met Microsoft ontdekte ik dat. De planning is morgen het stappenplan volgen en SP1 installeren, om vervolgens door te pakken richting Windows 7. Wordt vervolgd.

Labels: , , , ,

07 augustus 2009

Microsoft Office 2010 Access en Visio getest

De afgelopen dagen heb ik je verteld over veranderingen in de Microsoft Office 2010 suite, waar ik een Technical Preview mocht doen. Eergisteren Word en Outlook, gisteren Excel en PowerPoint. Vandaag het derde en laatste deel van de preview met Access en Visio.

Microsoft Access 2010
De basisfuncties van Access zijn sinds 2003 niet meer echt gewijzigd. Zichtbaar verbeterd zijn de functies om gegevens naar het web te publiceren en te analyseren. Ze dwingen je wel om goed na te denken over database schema's, integriteit, web-enabled schemes enzo. Serieus dus.

De eerste aanblik van Access 2010 geven geen aanleiding tot 'nu moet je overstappen' ofzo.

Microsoft Visio 2010
Visio had ik de laatste jaren niet in een recentere versie dan 2003 gebruikt. Opdrachtgevers zijn niet zo scheutig in het vrijgeven van licenties en de tijd van ontwerpen maken ligt al lange tijd achter me. Voor een Gantt diagram maak ik wel een schermafdruk uit Microsoft Project (indien beschikbaar gesteld) of Open Workbench. Dat brengt me meteen op de opmerking dat Project geen deel meer uitmaakt van de Office familie en nu ook niet in een 2010 versie beschikbaar is/komt. MindManager gebruik ik voor allerlei andere visualisaties.
Terug naar Visio 2010, dat een groot aantal templates biedt, niet alleen bekende als netwerkschema's en stroomdiagrammen, maar nu ook Six Sigma schema's, Value Stream Mappping (Lean) en 3D routebeschrijvingen.

Het sleuren-en-pleuren van shapes en lijnen gaat nog altijd lekker vlot, maar ontslaat je niet van de plicht na te denken wat je nu eigenlijk aan het tekenen bent.

Conclusie na drie dagen
Op de vraag of de verbeteringen het waard zijn over te stappen, is geen eenduidig antwoord te geven.
- zit je al op Office 2007, dan zijn de verbeteringen 'leuk, niet schokkend'.
- zit je nog op Office 2003 of eerder, dan wordt het toch wel tijd om over te stappen, en dan natuurlijk in één keer naar 2010. Backward compatibility is de laatste Office versies erg goed geregeld, dus dat is geen breekpunt meer.

Om in stijl af te sluiten hieronder de officiële trailer voor Office 2010 The Movie. De grafsteen van Clippy (1997-2004) vond ik nog het leukst. We kunnen prima zonder, maar dan wel met Office 2010, zo is Microsoft's boodschap.

Labels: ,

06 augustus 2009

Microsoft Office 2010 Excel en PowerPoint getest

In mijn drieluik over de Technical Preview van Microsoft Office 2010 (gisteren belichtte ik Word en Outlook, morgen komen Access en Visio aan bod), neem ik je vandaag mee naar de laatste versies van Excel en PowerPoint.

Excel 2010
Tja, het spreadsheet als zodanig behoeft anno 2009 geen verbetering meer, dat is duidelijk. Dus zet Microsoft nog nadrukkelijker in op het analyseren van gegevens en het delen ervan met je team of organisatie. Opvallend is de nieuwe Slicer, dat als 2010 oplossing voor de altijd moeizaam aan de praat te krijgen Pivot table is. Ook kun je nu eenvoudig direct naast je datacellen visualisaties van de gegevens zetten die elk in één enkele cel passen. Dat is wezenlijk anders dan de grafiek die als een laag over de cellen heen gepositioneerd wordt. De Office button is groen in Excel en de 2GB maximale bestandsgrootte geldt niet meer in de 2010 versie.


PowerPoint 2010
In PowerPoint 2010 is ingezet op betere mogelijkheden voor video en fotobewerking. Een foto invoegen gaat tegenwoordig gepaard met toepassen van overgangseffecten, correcties en artistic effects, zoals je die van andere fotobewerkingsprogramma's ook kent.
Het invoegen van video's is eindelijk, zoals je zou verwachten. Insert Movie is Insert video geworden, en nu is het mogelijk van een online video site, zoals Youtube de embed code te kopiëren en zonder conversies in PowerPoint af te spelen.

Handig is ook het visueel met roze en blauw aangeven waar photo en video options zijn terug te vinden om je ingevoegde objecten verder te vervolmaken.

Nieuw is ook de mogelijkheid secties in je presentatie aan te maken en bijvoorbeeld één of meer secties (groepen van slides) af te drukken. Dat helpt weer bij grotere presentaties, of die 'moderne' slidedecks, waarin consultants complete adviesrapporten, plannen van aanpak en verkooppraatjes in onderbrengen.

Ook nieuw is de mogelijkheid je PowerPoint presentatie op te slaan als video. Alleen het .wmv formaat wordt ondersteund, wel kun je kiezen uit diverse kwaliteitsniveaus. Helaas werkte het echter niet in deze Technical Preview, maar de van Moviemaker geleende functionaliteit is helder.

Een aantal van de verbeteringen heeft Microsoft zelf voor je inzichtelijk gemaakt.

Labels: , ,

05 augustus 2009

Microsoft Office 2010 Word en Outlook getest

Gisteren kreeg ik de uitnodiging om de technical preview van Microsoft Office 2010 te doen. Als tevreden gebruiker van de Office 2007 suite, zowel zakelijk als privé, waarbij de overgang van de XP-2003 naar 2007 echt een grootschalige verandering inhield, was ik natuurlijk benieuwd naar de verbeteringen in de 2010 versie. Microsoft zelf prijst de nieuwe suite als volgt aan.

Downloaden van de ruim 530MB Office en 200MB voor Visio ging haast vlotter dan het extraheren en installeren op de pc. Hoewel, de installatie na het ingeven van de product keys geheel onbewaakt kan worden afgerond.

Vandaag eerst de testresultaten van de applicaties die ik het meest gebruik, Outlook en Word. Morgen Excel en PowerPoint, donderdag Access en Visio. OneNote en SharePoint WorkSpace laat ik ditmaal buiten beschouwing, omdat je daarvoor het liefst een opstelling met server en echt samenwerken aan documenten hebt. Aan Publisher waag ik me al jaren niet meer.

Microsoft Outlook 2010
Op het eerste oog is er niet veel veranderd sinds Outlook 2007. Wat me opviel, is dat de Inbox in de hoofdmap gereserveerd blijft voor Exchange. Een opgevoerd Gmail account werd automatisch als IMAP account verwerkt en krijgt 'dus' een eigen Inbox, zoals je dat in eerdere Outlook versies gewend was van Hotmail. Zelf prefereer ik de mail in één Inbox map te laten binnenkomen, om daar vandaan verder te verwerken. Dat komt de productiviteit wel ten goede.

Mooi opgelost zijn de ribbon opties om mailtjes als gelezen/ongelezen te klikken en om berichten niet alleen te kunnen verwijderen, maar ook weer terug te halen. Kijk, dat scheelt een gang naar de Verwijderde items en handmatig terugzetten. Ook de voorzieningen voor mobile notificaties vallen op. Zelf zou ik hier niet een SMS regen aan willen wagen, maar me baseren op Windows Mobile of andere met Exchange/Outlook samenwerkende synchronisatiedienst.

Microsoft geeft zelf nog als belangrijkste vernieuwingen aan:
- Conversation View, waarmee berichten in een thread worden getoond.
- Quick Steps als wizard voor veelgebruikte taken, uitmondend in een knop. In eerdere versies kon dit ook wel gemaakt worden, maar kostte het meer moeite.
- Group Scheduling View om het maken van vergaderverzoeken met groepen mensen een stuk gemakkelijker te maken.

Microsoft Word 2010
Hier viel me direct de wat grijze (aan Apple's UI doen denkende) interface op. De Office button is wat kleiner en blauw. Onder de Office button vind je belangrijke functies als Protect document, Info about het document. Verbeterd zijn de voorzieningen voor co-authoring en graphics. Insert screenshot werkt in de Technical preview versie niet. Het opslaan vanuit Word als PDF en OpenDocument is prettig, dat scheelt installatie van een product als PDF995. Ook is het nu mogelijk de ribbon balk naar boven weg te klikken om meer schermruimte over te houden voor het echte werk.

Uiteraard heeft Word diverse compatibility opties om je publiek van een juiste versie van je document te kunnen voorzien. Wat dat betreft wordt het met elke versie alleen maar lastiger, aangezien lang niet alle organisaties op dezelfde versie van Office werken.

Microsoft laat je in de video nog wat verbeteringen in woord en beeld zien.


Reblog this post [with Zemanta]

Labels: ,

28 juli 2009

Kalenders synchroon houden met Outlook ipv Plaxo

In maart 2008 schreef ik over diverse mogelijkheden kalenders synchroon te houden. Toen was de aanleiding dat project support medewerksters niet in mijn zakelijke agenda konden kijken. Later kwam er de behoefte aan het zo eenvoudig mogelijk afstemmen van mijn agenda en die van de rest van het gezin. Met de Plaxo-Outlook integratie op de laptop en een gepubliceerde Plaxo webpagina met daarop de agendagegevens, had ik een werkende oplossing.

Plaxo kondigde in juli aan de sync-opties voor contact- en kalendergegevens te gaan onderbrengen in de betaalde premium versie ($47.95 per jaar, effectief vanaf 30 juli 2009). Aangezien Plaxo enerzijds functioneel tegen LinkedIn aan schurkt en anderzijds tegen FriendFeed / Facebook, had ik een trigger voor een zoektocht naar een gratis '2009 oplossing' voor de kalender synchronisatie.

Eerste onderzochte optie was opnieuw Google Calendar Sync, maar die werkte in zowel de one-way als two-way sync standen niet de hele Google agenda bij met de Outlook afspraken. Ik had al wel verkend hoe je een Internet Calendar bestand (.ics) in Outlook 2007 als internetagenda kunt opnemen.

Bij het willen abonneren op de vanuit Google Agenda gepubliceerde .ics ontdekte ik een andere optie in Outlook 2007, namelijk het rechtstreeks publiceren van een .ics vanuit Outlook 2007 zelf. Daarbij wordt gebruik gemaakt van Microsoft Office Online. Zowel de publisher als de subscriber moeten wel een Live ID hebben om er gebruik van te kunnen maken. De mogelijkheid om naast je e-mailadres dat als primaire ingang op Live (voor Messenger of andere voorzieningen) gebruikt wordt, kun je ook alternatieve e-mailadressen opgeven, wat je vrijer maakt ten opzichte van het e-mailadres dat je in Outlook gebruikt.

Resultaat van deze actie, is dat het thuisfront in Outlook bij Agenda direct een periodiek automatisch bijgewerkte agenda van mij beschikbaar heeft. Geen aanvullende gratis of betaalde programma's nodig dus.

Labels: ,

03 juni 2009

Microsoft Live naar Bing

Microsoft presenteerde vorige week haar nieuwe zoekmachine Bing die Live Search moet opvolgen en een gooi naar de populariteit van Google wil doen. Microsoft noemt het voorheen Kumo genoemde project zelf een DecisionEngine. Vandaag gaat Bing dan helemaal live.

Niet alleen zoekresultaten in de vorm van hyperlinks, maar ook relevante accommodaties, prijzen, foto's, video's worden verzameld. Zoekend op mijzelf worden hoewel keurig zeer relevante links getoond, geen video's, foto's of ander fraais.
Microsoft zet direct ook de mainstream PR & marketing hulpmiddelen van concurrenten in: @bing op Twitter en een profiel op Facebook, plus een extra Discover Bing Behind Bing uitleg site met extra's:
- MSN browser toolbar
- invoegtoepassing voor IE 8
- Bing Maps gadget
- Bing for Mobile

Microsofts geografische zoekdiensten adopteren de nieuwe merknaam Bing: Live Search Maps wordt Bing Maps en Virtual Earth, Google Earth's concurrent, gaat Bing Maps for Enterprise heten.

Labels:

15 mei 2009

SocialMinder helpt je LinkedIn netwerk beter benutten

Als je een LinkedIn netwerk hebt opgebouwd, krijg je periodiek een e-mail met de belangrijkste updates in je netwerk. Ook kun je RSS feeds krijgen. Als je je adressen in Outlook beheert, is de LinkedIn Outlook toolbar een must have. Naast een synchronisatie van de contactgegevens, krijg je dan ook een dashboard met onder meer:
- updates uit je netwerk
- verjaardagen
- mensen met wie je lange tijd geen contact hebt gehad
- e-mails die mogelijk follow-up nodig hebben

Maak je geen gebruik van Outlook, maar van Gmail om je contacten te beheren, is er nu SocialMinder. Het helpt:
- contacten te duiden die versterkt kunnen worden
- sales leads te ontdekken in je netwerk
- vacatures bij / via contacten in je netwerk te vinden

OK, de proef op de som, aangezien ik met Plaxo m'n Outlook adresboek onder meer automatisch synchroniseer met Gmail. Aanmelden is snel gedaan, de alpha versie is gratis. Het inlezen van zowel de LinkedIn als Gmail contacten (in mijn geval 1.100) neemt volgens de planning zo'n 17 minuten (!). Intussen kun je een instructievideo bekijken, en verschijnt in m'n e-mail alvast een tweeledige geruststelling:
- You have made a good effort this past week, and have contacted 4 of your 26 core contacts. Try to do more next week and you will be networking master!
- You are up to date with 88% (23 of 26) of your contacts! Which means that you are overdue with 3 of them
en een oproep om met 3 mensen (die tussen de 1 en 6 maanden zonder contact met mij hebben moeten stellen) toch echt contact op te nemen.

Na eventjes (minder dan 17 minuten) wachten presenteert SocialMinder je contactenlijst. Hier is het oppassen:
1. Alleen mensen met een Gmail e-mailadres doen er echt toe in de rangschikking.
2. E-mail contact is het enige dat telt. Of je dagelijks met iemand aan de lijn hangt, sms't, instant messaging, of gewoon face-to-face spreekt, merkt SocialMinder niet op.

Je kunt de contactfrequentie aanpassen. Wil je meer alle contacten, en niet alleen de top-15 beheren, moet je minimaal 15 anderen per e-mail een uitnodiging sturen. Dat heb ik maar niet gedaan. Want ook dat is in 2009 een achterhaald en irritant mechanisme.

Conclusie: SocialMinder heeft z'n beperkingen, van sales leads of vacatures heb ik nog niets gezien, dus voordat het productierijp is, moet er nog wel functionaliteit worden toegevoegd.

Labels: , , ,

10 maart 2009

Jello 5 - getting things done has become easier

Jello Dashboard 5 beta is uit, en dat is een behoorlijke verbetering ten opzichte van de 4.5 versie van het getting things done hulpmiddel voor Microsoft Outlook dat ik tot nu toe gebruikte. Jello Dashboard is nog steeds gratis en ontwikkelt zich gestaag. Het uitbrengen van 5 kostte 7 maanden ontwikkelingstijd. De nieuwe workflow ziet er als volgt uit.

De 5.00.1 versie die ik enkele weken geleden wilde installeren, weigerde dienst onder Outlook 2007. De 27 februari uitgebrachte 5.00.2 versie installeerde zich wel netjes.

Verbeteringen zitten in het gebruik van extJS open source library voor de GUI, het gebruik van alleen de task folder om acties in op te slaan. Dat levert na import van de versie 4 settings en acties wel het effect, dat alle gecategoriseerde Outlook items (afspraken, contactpersonen, taken) als action item opduiken in de task folder. Een bezemactie door de daar m.i. niet thuishorende contactpersonen en afspraken uit het verleden met delete task is dan nodig.

In plaats van de oude hiëarchie met contexts en projecten, die beide in de categories list van Outlook terecht kwamen, wordt nu met tags gewerkt. De zero-inbox methode is nieuw in versie 5: taken zonder tags en ontvangen nieuwe mail worden als action items gepresenteerd. Acties kunnen nu ook gedelegeerd worden aan een contactpersoon.

Zo is het nu mogelijk Outlook items in Jello Dashboard beter te bekijken, zijn er zowel widgets voor een stand-alone versie (draaiend onder Internet Explorer of IE tab plug-in bij Firefox) en Outlook zelf. Gebruikers van Exchange server moeten de stand-alone versie gebruiken.

Andere widgets, waarmee de tijd en externe referenties kunnen worden bekeken, ondersteunt Jello nu ook. Een echt dashboard in the making. Met Jello Dashboard 5 wordt getting things doen weer wat beter ondersteund.

Labels: ,

20 februari 2009

Samenwerken aan documenten

DocVerse
DocVerse, momenteel in private beta, biedt Microsoft Office gebruikers het gemak van cross-platform samenwerking en bestandsdeling, zoals je dat van Google Docs kent. DocVerse installeert zich als add-in, momenteel beperkt tot PowerPoint 2007. In éeén muisklik kun je documenten synchroniseren en samenwerken aan documenten met gebruikers die zelf geen Office geïnstalleerd hebben. Daarmee gaat DocVerse een stap verder dan de Live Workspace-achtige voorzieningen van Microsoft zelf.

Om documenten te delen zijn diverse opties. Je kunt een e-mailadres opgeven, waarna de ontvanger wordt geattendeerd op je document en eraan kan samenwerken, mits hij/zij dezelfde configuratie van Office en DocVerse heeft. Je kunt ook een DocVerse url doorgeven. Dat geeft een willekeurige lezer leesrechten op je document, ook al heeft deze zelf geen PowerPoint geïnstalleerd.
DocVerse uitbreidingen voor Word, Excel en Office 2003 komen later dit voorjaar.

EtherPad
EtherPad, dat oogt als Kladblok, maakt het mogelijk online samen te werken aan dezelfde tekstbestanden zonder installatie van software, aanmeldprocedures of andere hindernissen. Door simpelweg op Create Pad te klikken, kun je direct aan de slag. Brainstormen, Benefits & Concern vanaf meerdere locaties verzamelen, en dergelijke, is zo makkelijk op te zetten.

Verbazingwekkend eenvoudig. Als je je versie wilt opslaan, klik je op Save now. Desgewenst geef je jezelf een naam mee. Een url van het bestand is het enige dat je eraan overhoudt. Geen uitloggen, folderstructuur met documenten, gewoon een bestand. Wil je mijn testversie aanvullen om EtherPad verder uit te proberen, voel je vrij.

Labels: , ,

06 februari 2009

Live Mesh belooft orde in je digitale zooi

Op 28 april 2008 berichtte ik over de tech preview van Live Mesh. In december kwam er de vervanging van Foldershare door LiveSync. Nu is Live Mesh, een Microsoft product in de Live serie in beta gegaan.

Met de tagline "Sync, share, and access the information you care about—wherever you happen to be" beoogt Live Mesh het synchroniseren, delen en toegang hebben tot bestanden en folders op je digitale apparaten, of het nu een Windows PC, een Mac, Windows Mobile smartphone is, te ondersteunen.

Als je je aanmeldt, heb je direct een persoonlijke Live Desktop (cloud computing voorziening met 5GB gratis opslagruimte). Daar houd je ook je devices bij. In de Mesh bar kun je de toegang tot bestanden en folders regelen, synchronisatie instellingen zetten, chatten met medegebruikers op basis van Live Messenger. Deze voorziening lijkt op de side bar die SharePoint gebruikers in hun Office programma's te zien krijgen.

De Notifier is een desktop notifier voor veranderingen in je Live Mesh al dan niet in de vorm van een News panel. Windows gebruikers hebben een Live Mesh Remote Desktop, waarmee gecommuniceerd kan worden. Mac gebruikers hebben ook een dergelijke voorziening.

Interessant zijn de systeemvereisten:
- Windows Vista of Microsoft Windows XP Service Pack 2 met Microsoft Internet Explorer 6+, Firefox 2.0+, of Safari 3.0+
- Mac OS X version 10.5 (Leopard)+ met Safari 3.0+ of Firefox 2.0+

Testronde
De client installer onder Windows Vista is slechts 1,5 MB in omvang. Opvoeren van een eerste Vista machine is probleemloos. Dan blijkt de Mac ondersteuning nog in tech preview status te zijn. Installatie verloopt verder vlot. Het context menu van Windows krijgt in de Verkenner een optie Add file to Live Mesh folder erbij. Folder aanmaken, bestanden toevoegen en klaarstomen voor synchronisatie is snel gedaan.

Dan de installatie op m'n zakelijke laptop. Hier loopt de installatie onder Vista vast. "Product does not support running under an elevated account. The class is not configured to support Elevated activation." Waarvan akte (zo'n melding waar ik geen chocola van kan maken).

Vanaf de laptop zonder software installatie connectie leggen met de remote computer (in dit geval de desktop) loopt stuk op een foutmelding in Firefox 3 "Sorry, your web browser does not currently support Active X controls..." Aha, hoezo Firefox 2.0+ ondersteuning? Wel kan er moeiteloos connectie worden gelegd met de Live Desktop, waar dezelfde testfolder met elfenbank paddenstoel zichtbaar is. Jippie! Ook op de Windows mobile smartphone gaat inloggen op www.mesh.com soepel. Je ziet er het Live News. Maar ook hier belandt je in een tech preview. Toevoegen van een plaatje blijkt niet te werken. Het downloaden en verwijderen van bestanden uit de gemeenschappelijke folder wel.

Conclusie: Microsoft is goed bezig, maar de beta status is terecht. De foutmeldingen op de laptop en het niet kunnen toevoegen van bestanden vanaf de smartphone zijn wel erg storend. Kortom: nog niet rijp voor productie.

Voor online backup is er meer concurrentie zoals Microsoft's eigen Office Live Workspace, Zumodrive, Dropbox en aanstonds Google's GDrive.

Labels: , ,

02 januari 2009

Sliderocket en Slideshare verder uitgebreid

Sliderocket, dat ik in juni 2008 besprak, heeft niet stilgezeten. Dankzij een telefonische update 16 december 2008 met Mike Lingle, de verkoopleider, wil ik de belangrijkste updates met je delen.
1. Importeren van PowerPoint slides als images.
2. Exporteren naar PowerPoints. Tekst en afbeeldingen gaan goed. Video's en andere embedded objects gaan nog niet goed.
3. Online samenwerken aan dezelfde presentatie
4. Online bibliotheek van presentaties en slides, waaruit de medewerkers in een groep hergebruik kunnen doen.
5. Marktplaats voor stock photos, e.d. die binnenkort uitgebreid wordt met bijvoorbeeld ontwerpers die jouw presentatie tegen een vergoeding helemaal picobello kunnen maken.
6. Statistieken over je gepubliceerde presentaties.

7. Beter bestandsbeheer. Bijvoorbeeld ongewoon afsluiten wordt de volgende keer opstarten opgemerkt, waarna aangeboden wordt de onbewaarde versie alsnog te bewaren.

8. Offline player, zodat de export naar PowerPoint en dus verlies aan bepaalde gegevens niet verplicht is, als je offline je presentatie wil verzorgen.

Voor $10 per maand kun je als individu SlideRocket gebruiken na de gratis 30-dagen versie. Dan mis je wel de opties voor online collaboration, web meetings, statistics en workgroup security. Voor $20 per maand heb je dat wel, inclusief een ongelimiteerd aantal gebruikers per account. En dan wordt het voor bedrijven heel interessant.

Slideshare ontwikkelt zich ook verder. Na de integratie met LinkedIn en Visualcv is er nu een rechtstreekse integratie met Microsoft PowerPoint voor de PowerPoint gebruikers die hun presentaties (regelmatig) op Slideshare publiceren. En uiteraard kun je dat het beste in een Slideshare presentatie laten zien.
De werking vanuit PowerPoint wordt uitgelegd in onderstaande screencast demo.


Naast het uploaden en publiceren van PowerPoint presentaties kun je ook in PowerPoint presentaties direct gebruik maken van Slideshare presentaties, gerelateerde presentaties vinden en notificaties van je Slideshare netwerk bekijken.

Let op: Microsoft PowerPoint 2007 en .Net framework 3.5 zijn nodig om deze integratie tot stand te kunnen brengen.

Belangrijk is wel dat je SP1 van Microsoft .Net 3.5 hebt geïnstalleerd, anders gaat het openen van bestanden vanuit de add-in niet goed. Er komt nog integratie met Twitter en Friendfeed notificaties aan. Wat ik daarmee in PowerPoint moet, weet ik nog niet.

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , , , , ,

12 december 2008

Windows Live Sync vervangt Foldershare

Microsoft had FolderShare om je bestanden te synchroniseren tussen computers. Ik heb er dit voorjaar rond het ook nog steeds in ontwikkeling zijnde Live Meshaandacht aan besteed. Dit product is vervangen door Windows Live Sync, we mogen het FolderShare 2.0 noemen, maar de naamgeving pas beter in de Live-serie.


Nieuw in Windows Live Sync:
- synchronisatie nu voor maximaal 20 mappen met elk maximaal 20.000 bestanden;
- single sign-on met Windows Live-id.
- integratie met Prullenmand op eigen Windows desktop. Er is geen aparte Trash map meer nodig.
- Unicode bestandsnamen in vreemde talen worden nu ook ondersteund.

Labels:

02 december 2008

Kallout zoekt en vindt zonder je browser

Aan zoeken en vinden van informatie besteed ik net zoals jullie best wat tijd. Als dat efficiënter kan, zijn oplossingen altijd welkom. En eigenlijk zoek je het beste van twee werelden, de snelheid en gemak van een desktop search toepassing, zonder alle online vindplaatsen, zoals zoekmachines, multimedia directories, sociale netwerken, enzo te missen. Ook zoek je op meer plekken dan alleen in de browser, Outlook, een PDF bestand, een Word-document, etc. En daar komt Kallout om de hoek kijken.

Search outside the box is de tag line van Kallout. Een kleine desktop applicatie (3MB) nestelt zich keurig in je system tray. Het hulpmiddel is op allerlei plekken (Office suite, PDF, browser scherm, een losse search dock) te activeren door een tekst te selecteren met je muis. Kallout doet de rest met een mouse-over en ondersteunt vele online bronnen op het gebied van winkelen, referenties, video, mensen, locaties, nieuws en muziek.

KallOut Overview from kallout on Vimeo. Hieronder wat eigen voorbeelden. Eerst de selectie van een collega en Twitter vriend, Rick Mans in een Outlook mailbericht.



Dan de selectie van 'De Graankorrel' met bijvoorbeeld de resultaten bij Flickr. Let wel, je hoeft Flickr niet zelf in de browser te openen, je ergens voor aan te melden, gewoon direct resultaten.


Handig is tenslotte de optie zelf Kallouts toe te voegen, denk aan de Firefox mogelijkheid zelf zoekmachines erbij te zetten in de search bar opties. In mijn geval heb ik Del.icio.us en Lijit toegevoegd, wat me weer verder helpt in het gericht zoeken naar informatie.

Labels: ,

29 november 2008

Inloox biedt projectmanagement ondersteuning in Outlook

Je kunt als projectmanager natuurlijk via Contacts, Calendar, Journal en Tasks natuurlijk al veel van je werkzaamheden faciliteren met Microsoft Outlook. Met Inloox wordt plannen en voortgang bewaken verdergaand ge&ium;ntegreerd met Outlook. De applicatie fungeert als add-in en gebruikt SQL voor gegevensopslag en benadering.

Qua functies moet je denken aan plannen, bewaken en rapporteren over tijd, activiteiten en kosten en documentenbeheer. Voor de planning zijn GANNT charts, formulieren voor status updates en dashboard overzichten op scherm en afdrukken mogelijk. Import van MS Project is mogelijk. In een zakelijke context met Exchange als mailserver kun je ook gebruik maken van de beschikbaarheidsinfo uit de kalenders van je projectmedewerkers, via een soort openbare mappen documenten delen en statussen van taken actualiseren.

Hoewel Inloox al vanaf 2003 op de markt is en wereldwijd 25.000 gebruikers kent, heb ik zelf bedenkingen bij
1. de stabiliteit en performance van de combinatie
2. de veronderstelling dat plannen en voortgang bewaken keurig via één hulpmiddel, in dit geval Outlook met Inloox geregeld kan worden. Ik kijk de mensen die het werk doen, planningen en ETCs afgeven liever in de ogen, voordat ik blind op cijfertjes en gekleurde balken in een Microsoft pakket af ga.

Een gratis trial versie is beschikbaar, evenals een product flyer. Verder kun je een webinar met meer uitleg bijwonen. Met EUR 390 voor een persoonlijke licentie is de prijsstelling gedurfd hoog.

Labels: ,

27 april 2008

Live Folder Share en SharedView

Microsoft timmert de laatste tijd met allerlei producten voor online samenwerking aan de weg. Vandaag stel ik je voor aan Live Folder Share

Live Folder Share bouwt voort op SyncToy, een handig Windows hulpje voor bestandssynchronisatie en Shared Folders, dat al jaren in Windows zit. Het biedt de mogelijkheden om live folders synchroon te houden via je Live account. Dat kan een set folders op je desktop zijn, maar ook een computer aan de andere kant van de aarde. De huidige beta is wat beperkt in het aantal folders, dus voor een volledige synchronisatie van de documentenmappen tussen twee computers is het geen afdoende middel, zo is mijn ervaring.

Microsoft SharedView is ook een product, dat tot doel heeft snel en gemakkelijk documenten en schermen te kunnen delen met anderen (maximaal 15) in je werkgroep. Hoewel formeel buiten de Windows Live suite, kun je SharedView toch op Live.com krijgen via "more betas". Het programma vult het gat tussen Office en Windows Live.

Windows Live Messenger wordt als communicatiemedium gebruikt, en dus liggen functies als meetings en conference calls voor de hand.

Ingehaald door de collega's
Inmiddels lijken beide beta producten alweer ingehaald door de tech preview van Live Mesh, waarover morgen veel meer details.

Labels: ,

21 april 2008

Alternatieven voor MS Office

Source: WikipediaWaar we tot eind vorige eeuw nog massaal verknocht waren aan de tekstschrijver Wordperfect, het rekenprogramma Lotus 1-2-3 en het database beheerprogramma dBASE, is het bijna monopolie van Microsoft Office jarenlang onbetwist geweest. De laatste tijd komt er meer aandacht voor de concurrentie die er wel degelijk was, en ook zal zijn.

Enerzijds wordt geconstateerd, dat met het uitbrengen van telkens nieuw features het pakket Google Docs juist steeds meer op Office gaat lijken. Google Docs is een online Office suite, gabaseerd op AJAX-interfacing technieken voor het dynamisch ophalen en wegschrijven van content zonder schermverversing. Heb je al een Google account, is het starten van Google Docs (Documenten) een fluitje van een cent.

De online aangemaakte documenten kunnen afgedrukt, of bijvoorbeeld opgeslagen in Microsoft Office formaat, OpenDocument of PDF. Zolang je regelmatig op het web zit, is een online tekstverwerker, spreadsheet, etc. inclusief online opslag (Google account biedt gratis de nodige GB's) aardig.

ThinkFree's gratis office suite bestaat momenteel uit een tekstverwerker, spreadsheet programma, presentatiepakket in zowel een Microsoft Office 2007 compatible desktop variant, maar ook een online en mobiele versie. Met de ThinkFree Manager kun je offline bewerkte bestanden syncrhoniseren met je online workspace. In de workspace kan collaboration en bestandsdeling plaatsvinden, hoewel niet real-time. 1 GB gratis online opslagruimte is beschikbaar voor de leden.

Voor de verstokte offline gebruiker is er ook OpenOffice, open source en dus gratis. Ook in deze op de Sun Staroffice gebaseerde doorontwikkeling is een tekstverwerker, presentatiepakket, databasebeheer, formule editor, spreadsheet en afbeeldingenbeheer beschikbaar.

Een andere speler is IBM, dat de Lotus suite van weleer (jaja, herinner je naast 1-2-3 ook cc:Mail e.d. nog?) onder de naam Lotus Symphony als gratis Office suite aanbiedt: een tekstverwerker (Lotus Symphony Documents), spreadsheet (Lotus Symphony Spreadsheets) en presentatiepakket (Lotus Symphony Presentations). Symphony draait op Windows (XP, Vista, 2000) en Linux. Een Mac OS versie komt eraan. Interoperabiliteit vanwege de installed base van Microsoft Office is ondervangen. Elke applicatie kan bestanden openen en opslaan in Office-formaat (2003/XP/97; nog geen 2007!), Open Document Format en PDF wordt ook ondersteund.

Begrijpelijk, dat Microsoft last heeft van deze concurrenten die gratis alternatieven bieden. Naar verluidt is de softwarereus bezig met het project Albany, dat Office, Office Live Workspaces, Windows Live OneCare en de Windows Live services moet bundelen.

Labels: , ,

05 april 2008

SharePoint - Online samenwerken met Microsoft

Met SharePoint, de huidige versie heet voluit Microsoft Office Sharepoint Server 2007 (MOSS 2007), heeft Microsoft al een aantal jaren een keurige oplossing voor online samenwerking aan documenten, het uitwisselen van projectnieuws, contactpersonen, uitzetten van taken, en dergelijke.


SharePoint kan in een zakelijke omgeving uitstekend dienst doen als basis voor het intranet, specifieke projectomgevingen (als teamroom of groupware), maar ook ingezet worden voor externe internetsites, presentatie van bedrijfsgegevens uit achterliggende systemen en het beheersen van werkstromen.

Documentbeheer vindt intelligent plaats, met versie- en eigendombeheer. Verzamelingen documenten, bibliotheken integreren met Office installaties of via webfolders met de Windows Verkenner. Voor content management biedt MOSS diverse sjablonen, welke naar wens verder op maat kunnen worden geconfigureerd.

Werkstroombeheer kan via voorgekookte regels die inwerken op bijvoorbeeld de e-mail client Outlook en tekstverwerker Word, maar kunnen ook zelf geconfigureerd worden met Microsoft Office SharePoint Designer 2007 (de nieuwe Microsoft Office FrontPage) of het ontwikkelingssysteem Microsoft Visual Studio.

De Enterprise Search functie verzorgt koppeling van content uit diverse hoeken, om bijvoorbeeld profielen van personen of afdelingen te kunnen opstellen. Overal in de portal kun je naar benodigde informatie zoeken.

Met offline toegang en tegenwoordig zelfs vanaf je mobiel tot lijsten en documentbibliotheken van Office SharePoint Server 2007 zit je niet aan een netwerkvervinding op kantoor verbonden. SharePoint is tegenwoordig verder geïntegreerd met Microsoft Office Groove Server 2007, zodat offline gebruik verder uitgebreid is. Teamwork wordt overigens ook (nog) aangeboden met Microsoft Windows SharePoint Services 3.0.

Een gratis evaluatieversie is beschikbaar. Voor specifieke toepassingen is het zaak bekwamen consultants je uitleg te laten geven. SharePoint is voornamelijk een productfamilie, een gereedschapskist, dat je veel werk kan besparen, maar ook veel (extra) werk kan opleveren in de sfeer van maatwerk.

Labels: , ,

04 april 2008

Live workspace - Online samenwerken met Microsoft

Naast het gisteren besproken Groove biedt Microsoft ook Live Workspace als uitbreiding op Office.

De service biedt:
- online opslag van 1000+ Microsoft Office documenten (500MB)
- toegang tot deze documenten vanaf elke pc met een browser
- autorisatie van andere mensen om je workspace te benaderen, documenten te openen, van commentaar te voorzien of inhoudelijk te wijzigen.
- rechtstreekse toegang vanuit de desktop applicaties Word, Excel en PowerPoint
- synchronisatie van Outlook contactpersonen, taken en afspraken.

Een account is zo geregeld. Heb je al een Windows Live account (zoals voor Messenger of Live Spaces) ben je helemaal zó binnen. Je hebt niet per se een msn-email adres nodig. Vergelijkbaar met Sharepoint is Documents het startpunt. Via My Workspaces kun je een template openen, zoals Class, Event, Household, Job Search, etc. of een eigen workspace aanmaken.

Een en ander werkt in combinatie met
- Internet Explorer 6 and 7 on Windows XP, Windows Server 2003 en Windows Vista
- Firefox 2.0 on Windows XP, Windows Server 2003 en Windows Vista
- Firefox 2.0 on Mac OS X 10.2.x of hoger
Uitkijken dus met hippe nieuwe beta versies van Firefox 3 (die werkt niet met Live Workspace, blijkt uit eigen ervaring. Eerste hulp bij ongemakken vind je online.

Online onderhoud van je documenten is niet aan de orde, daarvoor is toch echt Microsoft Office zelf nodig. Office Live Workspace verzorgt het versiebeheer.
ReadWriteWeb vergeleek Microsoft Office Live Workspace met Google Docs, één van de directe concurrenten. Live Workspace past in Microsoft's steeds opener benadering van de markt, uiteraard en begrijpelijk de eigen broodwinning als doelstelling.

Labels: , ,

03 april 2008

Online samenwerken met Microsoft - Groove

Microsoft biedt een aantal mogelijkheden om online samenwerking te bevorderen rondom de eigen Office 2007 suite. Voor vandaag heb ik de mogelijkheden van Groove voor je uitgezocht en geprobeerd.

Historie
Rond 1995 was Lotus Notes het summum van een toenmalige hype, groupware: software om groepsactiviteiten te ondersteunen. De maker, Ray Ozzie, ging later (Lotus was ingelijfd door IBM) voor zichzelf verder met Groove Networks, ontwikkelde Groove, dat in maart 2005 werd opgekocht door Microsoft en sindsdien als Microsoft Groove door het leven gaat.

Functionaliteit
Het basisidee achter Groove is een workspace, een term die je ook nog altijd in Lotus Notes tegenkomt. Groove biedt daarvoor beveiliging, persistent chat, store-and-forward messaging delivery, firewall/NAT transparency, ad-hoc group formation en notificatiemechanismen. Verder zijn mini-applicaties beschikbaar als een kalender, discussieforum, bestandsdeling, afbeeldingen, kladblok, whiteboard, browser, etc.

Voorwaarde voor gebruik is wel installatie van de Groove client op de pc van elke deelnemer. Bij het versturen van uitnodigingen aan nieuwe deelnemers wordt een url van de gratis trial versie meegestuurd. Ook kun je je laten registreren in de openbare Groove adreslijst, zodat je bij een single license zoals in mijn geval op z'n best nog kunt 'grooven' met andere Groove-gebruikers. Bestanden worden gedeeld via de Groove Server.

Integratiemogelijkheden van het tool zit voornamelijk in de synchronisatie met Office SharePoint Server 2007, Importfunctie van InfoPath formulieren en instant messaging via Office Communicator, de zakelijke versie van MSN/Live Messenger.

Groove is exclusief voor Microsoft Windows beschikbaar; de bestandsdeling workspaces werken alleen in de 32 bit versies van Windows. Met andere woorden, ook na drie jaar is de integratie in het totale Microsoft dienstenpalet beperkt en zit echte openheid er nog niet in. Illustratief in dat kader is de online ondersteuning vanaf de startpagina van Groove. Na klikken op de what's new link ben je Groove kwijt als product in de Office 2007 suite.

Labels: , ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker