Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

03 oktober 2008

Last.fm grafisch weergegeven

In maart 2008 heb ik ook grafische weergaven van mijn Last.fm bibliotheek belicht. Ditmaal een fraaie, Lastfmgraph.

De Java applicatie laadt eerst van een gebruiker naar keuze de top 50 artiesten, verbindt deze via de 'similar artists' gegevens in de Last.fm database. Daarna wordt elke week dat je lid bent van Last.fm doorlopen en laadt de gevonden artiesten uit je speellijsten bij. Op elkaar lijkende artiesten worden visueel met elkaar verbonden en veelgedraaide artiesten krijgen grotere knooppunten dan de sporadische luisterbeurt van andere.

De tijdlijn loopt mee en zodoende kun je de ontwikkelingen in je eigen speellijsten, je smaak en favoriete artiesten goed volgen. Ook de connecties tussen de artiesten en de muzikale domeinen worden zo goed inzichtelijk. In mijn grafische weergave hierboven zie je duidelijk een heel blok christelijke artiesten rechts onderin, bovenin staan de synthpop bands die middels dance en pop van Ace of Base en Pet Shop Boys verbonden zijn met de popartiesten linksonderin. In het middenblok de world music en andere stijlen, waarin namen als Ben Tankard, Leila Dahl en Zazie zijn terug te vinden.

Labels: , ,

02 juni 2008

Mesh Collaboration

Het duo Nick Earle (vice president Cisco Services Europe) en Andy Mulholland (Global CTO Capgemini) heeft in samenwerking begin mei het boek Mesh Collaboration uitgebracht.

In Mesh Collaboration wordt de verhaallijn met Moneymaker en haar team uit Mashup Corporations, Mulholland's eerste boek uit oktober 2006, opgepakt. De multiculturele, geglobaliseerde wereld vraagt om nieuwe business modellen. Long Tail niches worden samengebracht met een enterprise business model voor de massa consumenten.

In het tweede deel worden technieken uit de web 2.0 hoek voor samenwerking verkend, op zo'n manier dat ze toepasbaar zijn buiten niche markten. En in het derde deel wordt aangetoond hoe slimme diensten traditionele bedrijven kunnen omvormen. Power Plus speelt in het verhaal een voorbeeldfunctie. Een analyse van vragen die in elk scenario opkomen, besluit het boek.

Boeiende literatuur voor managers die hun weg zoeken in de toepassing van hippe technische mogelijkheden in hun eigen zakelijke omgeving en aansluiting willen met de consumentenmarkt van tegenwoordig. Op 11-13 juni a.s. kun je in Hotel Schiphol A4 terecht op het Enterprise Mashups congres met sprekers als Rick van der Lans (R20), Douglas Crockford (Yahoo!), Robin Bloor (Bloor Research) en Ron Tolido (Capgemini).

Labels: , ,

28 mei 2007

Profielverzamelaars

Voor particuliere privacy waakhonden is en blijft het internet afschrikwekkend. Als je denkt, dat je (persoons)gegevens onzichtbaar kunnen blijven, vergeet het dan maar. Met een grote kern van waarheid: voor screening van sollicitanten is een online search behoorlijk informatief, mits je zeker weet de goede persoon 'voor je' te hebben op het scherm. Om een en ander zelf in de hand te houden, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van ClaimID, een makkelijke manier je online identiteit met OpenID te beheren. Steeds meer websites accepteren dit gedistribueerde profiel als authenticatiemiddel, absoluut het onderzoeken waard. ClaimID biedt een eenvoudige manier aan om pagina's als weblogs of je Last.fm profiel te claimen, en dus te koppelen aan je 'eigen' ID. Alternatief is bijvoorbeeld Naymz.

Lijjit doet het wat anders. Het koppelt diverse content pagina's tot een enkelvoudige bron voor zoekopdrachten. Zie het zoekveld en de search tag cloud hiernaast.

Mugshot aggregeert ook content op een enkele pagina, in een gadget of dashboard scherm van bijvoorbeeld:
- speellijsten op iTunes, Last.fm, Rhapsody, en Yahoo! Music
- nieuwe blog entries in je vriendenkring op Blogger, Facebook, LiveJournal, MySpace, e.d.
- nieuwe entries van vrienden op Flickr (foto's), Digg, del.icio.us en Reddit (gemarkeerde berichten) en YouTube (geplaatste video's)
- status updates van Twitter.

Alternatieven op dat vlak zijn bijvoorbeeld ProfileLinker, Spokeo, Ziki en Profilactic.

Labels: , ,

28 april 2007

All internetters op de kaart

MapMyname is een grappige Google Maps mashup. Sinds 22 april, Earth Day proberen 2 slimme Portugese studenten van de Universiteit van Aveiro in 19 dagen tijd alle internetters te mappen. Hoe dat kan? Simpel, zoals elk sociaal netwerk of ouderwetse kettingbrief ook werkt.

Dus als je jezelf op de kaart wilt zetten, kan dat eenvoudig.

Update 25 mei
De studenten zijn gestopt. De teller staat volgens ingewijden op 18754 deelnemers, waaronder een handjevol Nederlanders. Natuurlijk vinden de heren zelf, dat het project geslaagd is, maar da's tegen beter weten in.

Labels: ,

18 december 2006

Time's Person of the Year ben ik en jij en jij ook

Na jarenlang op traditionele wijze de Persoon van het Jaar verkozen te hebben (zelfs Yasser Arafat had in 2001 de twijfelachtige eer), heeft Time Magazine ditmaal de gezamenlijke web community uitverkoren.

Hoe we dat doen met elkaar? Wel, door flink te bloggen, sociale netwerken op te zetten en te onderhouden, nieuwe dingen te doen op het web. Ik heb er weer wat voor je op een rijtje gezet:
1. Identity 2.0 (een concept om juist gedecentraliseerd authenticatie voor webtoepassingen te doen).
2. Frappr, een mashup van hit counter, webbezoekers analyse en Google Maps.
3. MyBlogLog, een visuele weergave van recente blog lezers. Versterkt het gemeenschapsgevoel.
4. ZCubes, een portal applicatie die je zo ongeveer alles kan laten doen wat hip is - social networking, web site ontwikkeling, bladeren over het web, media creatie, RSS feeds & gadgets, white board voor tekeningen, etc.

Labels: , ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker