Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

22 december 2009

Trend: kerk in de wereld en vice versa

Op het vlak van kerken en hun plek in de wereld is er veel gaande. De achterliggende jaren zijn in grote steden, veelal onder invloed van Amerikaanse predikers mega-churches ontstaan die een vergelijk met een beetje honkbalwedstrijd of voetbalpot goed kunnen doorstaan. Waar in een kleine dorpskerk een koster op zondag de kerk opent, is bij dergelijke stadions, theaters en arena's (serieus, die namen worden voor de kerkgebouwen gebruikt) een logistieke inspanning nodig, die veel aandacht en inspanning kost. Het idee, dat het bij zulke grootschalige (1000+ mensen is geen uitzondering) samenkomsten draait om het vermaak in plaats van interactie en groepsgewijze participatie in het aanbidden van God, is sterk.

Met moderne marketing technieken zijn kerken groot gemaakt en ingespeeld op de behoefte van mensen om enerzijds ergens bij te horen, invulling te geven aan religieuze behoeften en anderzijds haast anoniem op te gaan in een grote kudde. George Barna's recente onderzoek naar het verband tussen kerkgrootte en de aard van het geloof en de mate van praktizeren kan zowel positief als negatief uitgelegd worden.

Bij grote kerken (1000+ leden) is de orthodoxie sterker en de deelname aan kerkelijke activiteiten sterker dan in kleinere geloofsgemeenschappen. Is dat uit vrije wil, sociaal wenselijk gedrag of opgelegd?

Nuchtere geesten zijn er ook, en dus verbaast me het bestaan van sites als Church Marketing Sucks niet. Kijk je naar sites als ChurchRelevance.com lijkt de relevantie van kerken te zitten in web-based, church management software en ministry effectiveness.

Laat ik helder zijn, als je als Syrisch Orthodoxe priester door Turkse moslimbroeders dringend verzocht je 600 jaar oude kerktoren af te breken, als oog-om-oog reactie op het Zwitserse verbod om nieuwe minaretten te bouwen, denk je niet spontaan aan de volgende stap in je marketingcampagne.

An SVG map of China with Liaoning province hig...Image via Wikipedia

Of juist wel, en dan ben je bijvoorbeeld de Chinese multimiljonair Leung Moon-Lam die plannen heeft voor een €600 miljoen kostend Harmony World in de provincie Liaoning, vlakbij Beijing. Verschillende bijbelverhalen tot leven komen, maar wordt ook een brug gebouwd tussen de kerk en de Chinese cultuur. Roep niet meteen "Amen, Hallelujah!". Moon-Lam vertelde aan AFP: "It would not make sense to talk about Western civilisation without mentioning the Bible." In het park zullen ook thema's uit het Chinese religies taoïsme en confucionisme aan de orde. De provincie Liaoning is het vooral te doen om de verwachte stroom toeristen met gevulde portemonnees. Op z'n best dus een Chinese versie van het Nederlandse Museumpark Orientalis.

China en de christelijke kerk zijn een moeilijke combinatie. Het land kent twee soorten kerken: de getolereerde staatskerk en de ondergrondse kerken. Deze laatste kerken mogen geen bijeenkomsten beleggen en hebben geen rechten. Onlangs nog werden zes dominees van een ondergrondse kerk gearresteerd.

Plek in de wereld

Als christenen hebben we een plek in de wereld, we leven er immers. Dat onze aanwezigheid, handel en wandel, hoe positief ook, tegenstand oproept, laat zich elke dag in nieuwsrubrieken als die van Open Doors lezen. En ik blijf meer overtuigd van de kracht van een persoonlijk getuigenis dan van marketing budgetten en campagnes op de begroting van een kerkgenootschap. En waar de PKN na jarenlange mislukte pogingen opnieuw €4 miljoen wil spenderen aan een nieuwe ledenadministratie, kan ik zinvollere bestedingsdoelen voorstellen en voor de tijd die het vraagt van kerkbesturen bij de werkelijke plek in de wereld horende activiteiten kunnen verzinnen.

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: ,

18 december 2009

Trend: wij, niet zij publiceren

In 2008 stelde Jake Lodwick op zijn blog:
"Everyone talks about 'monetizing eyeballs.' We all know that if you can amass a giant audience, you can make a fortune selling them off to the highest bidder. Google this. YouTube that. Rupert Murdoch macking on up on the Facebook. So if all these people are willing to pay out the nose to try to sell Adjustable-Rate Mortgages, Dating Services and Credit Cards to your audience, it begs a question. If they think they can sell something to my audience, why can’t I sell something to my audience?"
Met user generated content en het inzien van de (monetaire) waarde ervan ga ik een heel eind. Een aantal voorbeelden.

Muziekrecensies en boekbesprekingen
Een uitgever heeft baat bij (positieve) recensies en mond-op-mond reclame. Geen wonder dat de jarenlange schrijverij voor muziekbladen als Bottomline en Signs, maar in toenemende mate ook via mijn eigen site, mezelf heel veel contacten, leuke muziek, concertkaarten en dergelijke oplevert.

I review for Thomas Nelson Book Review BloggersEerlijk is ook het Book Review Bloggers programma van de Amerikaanse uitgeverij Thomas Nelson. Het te bespreken boek mag je houden, mits je je recensie op je eigen site publiceert en op minstens één commerciën site, zoals Amazon.com.

Hoe het niet moet
Bol.com wil net als Amazon.com graag dat je je recensie bij hen op de site zet (gratis content zonder tegenprestatie!), maar faalt jammerlijk met streng toezicht op welgeteld 4 karakters teveel in een bespreking. Een absolute afhaker.


Contextgevoelige advertenties

Als je zelf content publiceert, waak er dan voor dat de eventuele clicks op advertenties in de directe context, inkomsten (hoe klein ook) voor jou opleveren en niet alleen voor de hostende partij. Denk aan de ongelooflijke hoeveelheden content die we gratis aan Facebook doen met al onze status updates, netwerkconnecties, gegevens over hobby, werk, muziek, auto, etc. etc. Veel sites en platforms hebben een verdienmodel met Google advertenties, jij zelf ook voor je eigen content? En let wel, Google Adsense is niet het toverwoord, mocht je zelf een paar stuivers willen verdienen met je blog.

En waar ze geen advertenties hebben, zoals Librarything (dat werkt met een beperkt gratis account en een betaald abonnement met veel extra's), staat ook al veel content, levert veel aanbevelingen, kans op gratis boeken en andere interessante spin-off op. Mocht Librarything overstappen op een ander verdienmodel, wil je daar als belangrijkste content leverancier invloed op hebben.

Geld verdienen met Twitter
In Amerika bieden Ad.ly, RevTwt en Izea twitteraars aan hun berichten commercieel te benutten. Voor de 400.000 twitterende Nederlanders is er sinds kort TwitMij, een "pay per tweet" dienst.
Via Twitmij kunnen adverteerders, mediabureaus, pr-bureaus en reclamemakers hun content zoals filmpjes, video, redactionele artikelen, content en games onder de aandacht brengen.

Authenticiteit nodig
Als je mee wilt doen, is zoals bij elke gelegenheid die je geeft aan adverteerders authenticiteit nodig. Zomaar reclame spammen naar je volgers en vrienden heeft een grote kans op afhakers. Er is een groep Twitteraars die liever converseert dan gestoord wordt door advertenties.

Affiliate marketing
Samen optrekken is ook een manier om content en opbrengsten daaruit te delen. Wederzijds respect voor de sterke punten en maximale inbreng op wat wel en niet getoond wordt.






Wat loop jij dagelijks mis aan inkomsten?


Na inschrijving M4N en opgave van mijn sites, selecteren adverteerders mij, bied ik mijn bezoekers tekstlinks naar producten en zie ik dagelijks de resultaten online. Ik verdien nu een tweede salaris! Niet morgen maar nu.


Om je een indruk te geven van de diversiteit aan mogelijkheden bij M4N, de alweer 10-jarige organisatie, die mij helpt bij het invullen van affiliate marketing acties op m'n website.


Publiceren in de 21e eeuw

En zo kun je gevechten om de miljarden tussen de grote namen terugbrengen tot het speelveld van jou en mij: ik schrijf, jij leest, ik luister, jij spreekt en vice versa. Of dat nu een (micro)blog, een presentatie op Slideshare, een elektronisch boek op Scribd is, of een echt boek in de winkel, maakt niet uit. Vind ik dat waardevol en jij ook, moet er ruil van waarde plaatsvinden. In de jaren '90 kozen we voor link exchange, nu tellen we mee in elkaars aantallen volgers (een maat voor de invloed op het web), geven we feedback, spenderen we tijd en waarom geen geld? De schoorsteen moet roken, nietwaar?


Reblog this post [with Zemanta]

Labels: ,

06 november 2009

Scapino skihelling draagt fors bij aan Zwols fileleed


Waar vorige week een in witte lingerie gehuld model namens Sapph op de Zwolse Interbest reclamemast aan de rand van de Hessenpoort vroeg of de lezer al 'ready for X-Mas' was, siert deze week een promotie van Scapino's skikleding. To zover niks aan de hand, ware het niet dat net over de Vechtbrug de automobilisten normaliter net weer gaan denken aan het intrappen van het gaspedaal om naar huis te gaan.

Gemeente Zwolle heeft toestemming gegeven om direct naast de reclamemast een skihelling in te richten. Die is met de vroeg invallende duisternis natuurlijk goed verlicht, en dus een afleider van jewelste voor het verkeer op de A28. Rijkswaterstaat, de wegbeheerder, was not amused met de gemeentelijke instemming, en plaatste hekken langs de rijbaan. Echter, zo merkte ik zelf gisteravond bij terugkeer uit Utrecht: het zeil aan de hekken is doorzichtig, en dus gaapt iedereen langzaamrijdend opzij. De webcambeelden op Scapino.nl bevestigen dit vanaf de helling zelf.

Scapino is niet gek. Via @scapinoskibaan kun je op Twitter de ontwikkelingen en media-attentie volgen. Morgen, 7 november is de skibaan voor het grote publiek opengesteld. Tot 600 man kan zich aanmelden via de event site. Ook volgende week kun je meekijken, daarna is het weer tijd voor een volgende marketing gimmick langs de snelweg.

Labels: ,

29 oktober 2009

Weg van Windows Vista

Verguisd, maar toch met veel meer plezier gebruikt dan voorgangers (Windows 95, 98, 2000, XP) is het de bedoeling Windows Vista te vergeten en over te stappen op Windows 7.

Eerste horde: System readiness
De vrijdagmorgen met de post bezorgde MS Windows 7 Ultimate Upgrade 32 bits schijf bood z'n eerste weerstand bij de check op system readiness. Ondanks wekelijkse Microsoft Updates zou mijn Vista Home Premium installatie zelfs niet SP1 bevatten. Die is los te downloaden (570MB!) en te installeren. Bij de installatie zelf die drie kwartier duurde, leek alles goed te gaan. Na het opstarten van de pc verscheen echter dezelfde foutmelding die ik eerder wel eens had gehad met .Net service packs, waarvoor ik Microsoft benaderd heb, maar eigenlijk nooit een afdoende antwoord heb ontvangen.

Om eerlijk te zijn, twijfelde ik al behoorlijk toen het zo lang duurde. Zo van, het zal toch niet in één keer goed gaan? En inderdaad.

Aan de hand van foutcode kon ik nu wel een in april 20009 uitgebracht System Readiness Tool voor Vista downloaden en uitvoeren. Opnieuw is het 45 minuten later, als Vista SP1 installatie gestart kan worden.

Een uur later is de constatering andermaal, dat de installatie mislukt is, hoewel de installatie veel verder gekomen is dan de eerste keer. Alleen het eindresultaat telt, en dat is nog altijd geen springplank om weg te kunnen van Vista. Ik ben dan door de 2e oplossing op Knowledge Base heen. De met @michieldoetjes uitgewisselde vorderingen waren voor de support afdeling aanleiding te hulp te schieten.

Telefonisch werd ik verwezen naar de online Hulp en Ondersteuning, waar ik mijn situatie heb uitgelegd en een diagnose tool heb laten draaien om Microsoft te voorzien van de benodigde gegevens. Met 1 werkdag een antwoord per e-mail was de belofte.

Die belofte werd dinsdag alsnog ingevuld. Sneu, de mail kwam in Gmail's spam folder terecht. Na telefonisch contact met Microsoft ontdekte ik dat. De planning is morgen het stappenplan volgen en SP1 installeren, om vervolgens door te pakken richting Windows 7. Wordt vervolgd.

Labels: , , , ,

25 oktober 2009

De marketing van een zendingsorganisatie

In de laatste paar eeuwen zijn er parakerkelijke organisaties ontstaan die een deel van de taken en verantwoordelijkheden van de Kerk hebben overgenomen en zich verder gespecialiseerd hebben. Denk aan hulpverlening, evangelisatie, zending en gemeentestichting.

Criticus Neil Cole stelt in zijn Organic Leadership, dat deze specialisatie ook grote nadelen heeft:
- de Kerk verliest een deel van haar verantwoordelijkheden uit het oog;
- parakerkelijke organisaties zijn parasitair: ze zuigen mensen en geld weg bij de Kerk
- hoewel vaak in de missie / opdracht / doelstelling van zo'n parakerkelijke organisatie opgenomen, is het vervullen van de Grote Opdracht (Mattheüs 28 vers 19) niet mogelijk, omdat bijvoorbeeld het dopen of discipelen maken achterwege blijft.
Cole noemt geen voorbeelden, maar als je de drijfveren van goedbedoelende organisaties als Youth with a Mission en Campus Crusade for Christ leest, moet je inderdaad concluderen, dat als de praktijk niet tot evangelisatie, dopen, discipelen en gemeentestichting om vandaar de cyclus te vervolgen leidt, er manco's zijn.

Na Organic Leadership las ik Revolution in World Missions van de Indiase K.P. Yohannan, stichter van Gospel for Asia. Yohannan heeft in het boek een ijzersterk punt met de stellingname, dat zending en evangelisatie bij voorkeur door lokale gelovigen gedaan moet worden. Eeuwenlang overzeese zending in combinatie met kolonialisme, tot afhankelijkheid leidende praktische hulpverlening en het opleggen van stelsels als kapitalisme, democratie en dergelijke hebben de verpreiding en acceptatie van het christelijk geloof meer kwaad dan goed gedaan.

Bedoeling en praktijk

Ondanks alle goede bedoelingen zie ik in de praktijk bij Gospel for Asia toch ook de sporen van de parakerkelijke organisatie met de aanzuigende werking van geld, westerse marketingtechnieken en ondergraven van de eigen boodschap terug. Hoewel geboren en getogen in India, is Yohannan met zijn vrouw tijdens de studietijd in Amerika verzeild geraakt. Hij zette zich enorm af tegen het kapitalisme, de consumptiemaatschappij, het luie van de gemiddelde Amerikaan en het afkopen van evangelisatie- en zendingsactiviteiten door geld te storten aan goede doelen en zendingsorganisaties.

Het vervolg van Gospel for Asia is echter een sterke basis in Amerika, waar het weggeven van het boek Revolution in World Missions, het schrijven van inmiddels meer dan 200 boeken en fondsenwerving als hefboom wordt gebruikt om zendelingen lokaal in Aziatische landen aan het werk te zetten. Dat klinkt als na een preek over geld als wortel van alle kwaad (1 Timotheüs 6 verzen 9-10) een collecte ophalen 'voor het goede doel'.

De kaft van Revolution in World Missions meldt 'More than 2 million copies in print' en de achterzijde van de 34e druk sinds 1986 geeft de statistieken van 2008 weer. Alsof dat eeuwigheidswaarde heeft.

Trouw aan je roeping
In alle nuchterheid zijn we als gelovigen door Jezus Christus opgeroepen alle volken tot zijn leerlingen te maken, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest. In plaats van flitsende marketingcampagnes op moderne leest geschoeid, sta ik een meer basale houding van elke gelovige zelf en inbedding in het gemeenteleven voor. Niet uitbesteden of off-shore, niet een weekje schooltje bouwen in donker Afrika, maar op de plek waar je nu bent je opdracht uitvoeren. Graham Kendrick's Go Forth in His Name (Opwekking 486) van Amazing Love (1995) stelt eenvoudig
"Go forth in His name
Proclaiming, "Jesus reigns!"
Now is the time for the church to arise
And proclaim Him,
Jesus Savior, Redeemer and Lord."

Labels: ,

10 oktober 2009

De marketing rond strijd tegen borstkanker

De marketing rond de Pink Ribbon maand oktober maakte indruk. Het begon in september met de abri reclame van 'brutaal' lingeriemerk Sapph. Deze steun leverde €50.000 op voor de stichting die de strijd tegen borstkanker sponsort.

Samen zoveel sterker
Lezende vrouwen werd opgeroepen het 'charity glossy' Pink Ribbon Magazine te kopen met interviews, achtergronden en (zelfonderzoek)tips. De opbrengst van het Samen zoveel sterker glossy gaat voor 100% naar de stichting. Het magazine wordt verder aangeprezen met een door Grey Amsterdam gemaakte tv-commercial en opvallende, grote posters over bijvoorbeeld Kiki & Marlies op de NS stations.

Roze Metro
Op 1 oktober zat ik 's ochtends een in het roze gestoken Metro te lezen. Onder meer Quincy Trustfull die haar moeder verloor aan borstkanker, gaf de krant een interview.

Fijn dat we je aandacht hebben
Tja, in elk geval voor ons mannen werkt dat zo. Lingerieketen Livera liedt Bosley een inhaker onder die titel ontwikkelen.


Donald Duck en borstkanker

Spamverbod of niet, Sanoma mailde donderdag gewoon de abonnees - in ons geval - Donald Duck onder het mom 'Sanoma nieuwsbrief' met de vraag of we het Pink Ribbon Magazine al besteld hadden.

Blijkbaar is het magazine nog niet uitverkocht.

En nog veel meer
En dan zijn er nog allerlei product- en speciale acties die mij totaal ontgaan / niet voor mij bedoeld zijn.
Wel vreemd, dat Hunkemöller eerdere jaren wel expliciet KWF Kankerbestrijding steunde, maar nu tijdens de Pink Ribbon maand 'gewoon' campagne voert voor 3e BH gratis. Duidelijk wordt, dat marketinginspanningen slechts een beperkte spanningsboog hebben.

Het Lingeriedenken
Inspireert zo'n campagne je juist, kun je ook te rade bij Sanoma's Rob van Vuure die in Het Lingeriedenken vertelt hoe hoe je lezers kunt verleiden, toegespitst op de bladenmarkt. In dit boek beschrijft hij alle aspecten van het maken van een goed blad. De tips, trucs en andere adviezen zijn voor bijna alle communicatiemiddelen te gebruiken.

Labels:

25 september 2009

Fearless tussen Migraine en IceSave

Terugblikkend op de afgelopen week zie ik ik veel inspiratiemomenten. Ik heb er een aantal voor je verzameld en gekoppeld aan leestips voor dit weekend of de komende weken.

Na het weekend in Parijs (foto's, blogs) heb ik maandag in de trein Oliver Sacks' bijgestelde versie van Migraine gelezen. De auteur was niet te beroerd om nieuwe inzichten, excuses voor eerder gevelde oordelen rondom dit spectrum aan ziekteverschijnselen tussen de jaren '70 en '90 te verwerken. De 2003 versie is een pil, eigenlijk meer voor studenten en ingewijden geschreven, maar ik vond Migraine verhelderend.

Woensdag overdag het faciliteren van workshops met Nyenrode studenten en collega's (foto's) rond verzekeren, mobile en internet. Een boek dat je helpt om geschikte werkvormen te vinden, is Beweging in je brein Zestig werkvormen voor inspirerende trainingen, workshops en presentaties

Woensdagavond stond de plaats van handoplegging in de Bijbel centraal tijdens een gezamenlijke groeigroepavond in de gemeente.

Donderdag overdag heb ik de verschillen tussen PRINCE2 2005 en 2009 onderzocht en er twee blog posts mee voorbereid. De aankondiging alleen al leverde reacties via Twitter op, leuk!

Dan donderdagavond. Ik heb veel vaker community avonden van projectmanagers bij Capgemini meegemaakt, maar het verhaal van voormalig IceSave directeur Martijn Hohmann trok ook veel collega's van Financial Services in andere disciplines: de zaal zat vol en aandachtig te luisteren. Om eens de perfect storm van de ontwikkeling, live gang en déconfiture van zo'n project uit eerste hand te horen, was zonder meer inspirerend. Natuurlijk met het 'dubbele', dat met zowel het succes als plotselinge einde mensen, consumenten, burgers en veel geld gemoeid is.

Misschien onverwacht, maar een collega zag The Tipping Point werkelijkheid worden. Hoe een kleine groep mensen creatief de gevestigde orde wist te doorbreken en een niche vond tussen twee ogenschijnlijk onverenigbare uitersten, betrouwbaarheid en een hoge rente garanderen op spaartegoeden.

Als laatste deze week het e-book, waarmee ik zelf de komende dagen aan de slag mag (lezen en recenseren): het nieuwe Fearless van Max Lucado: stel je je leven voor zonder angst. Wat doe je met geweld, overweldigende uitdagingen, ziekte en andere worst-case scenarios? Kortom: die dagelijkse worstelingen. Ik verwacht geen zes stappenplan, zeven eigenschappen ofzo, maar wijsheid en inzicht voor morgen.

Labels: , , , ,

12 augustus 2009

Bekende Nederlanders, hun gezag en irritatiegraad

Het advies "Ik zeg doen!", dat lichtbrenger Natasha Froger eerder en nu alweer maandenlang overstappende marktonderzoeker Maurice de Hond gaven aan consumenten om over te stappen naar de Nederlandse Energie Maatschappij leidt tot irritatie en klachten.

De Stichting Reclame Code, die zich - meestal reactief - naar aanleiding van klachten vorige week uitsprak tegen de inzet van De Hond als boegbeeld voor de energieleverancier werd gemotiveerd met "te gezaghebbend".

Die kwalificatie kregen Bekende Nederlanders als Daphne Deckers (reclame voor Chupa Chups lollies in 2004), Angela Groothuizen (radiospotje voor Peugeot) werden niet als gezaghebbend bestempeld. In reclames met Vakantieman Frits Bom (voor de DSB Bank) en Natasha Froger werden de personen wel gezaghebbend genoemd, maar vond de commissie dat dit gezag niet werd misbruikt.

Of eerder DSB Bank of nu De Nederlandse Energie Maatschappij, maar ook de genoemde 'gezaghebbende' Bekende Nederlanders, echt baat hebben bij klagende klachten, irritaties en commotie, is de vraag.

Overigens was de spot met De Hond nog elke dag te zien in de reclameblokken van de tv-zenders. Hoezo verbod?

Labels:

10 augustus 2009

Eigendom van wiki informatie

De discussie over het waarheidsgehalte en dus gezag van Wikipedia is momenteel gesust. Ik refereer graag aan Wikipedia pagina's en als me ontbrekende of onjuiste informatie opvalt, wijzig ik dat. Deze vrijheid en het beroep op de wisdom of the crowds is juist de kracht gebleken van dit initiatief.

Op onze interne wiki gelden dezelfde principes, maar schaalgrootte (vorige week 2.980.776 artikelen op de Engelstalige Wikipedia versus 12.588 artikelen intern) en belangen van schrijvers blijken soms nog anders.

Wat dacht je van het volgende commentaar bij een links-sectie in een artikel over Six Sigma, waar nog géén hyperlink naar Wikipedia en iSixsigma te vinden was:
"These links were chosen after extensive debate. Please do not make changes without discussing it on the talk page first."
Niet echt uitnodigend!

De kwalificatie van een collega met een "overlegloze staatsgreep" bezig 'zijn' pagina te wijzigen eind 2008, staat me nog goed bij. Dat ik na verrijken van wiki-pagina's wordt gebeld en gemaild door collega kennisdelers, geeft te denken. Is het echt zo opvallend dat kennis wél gedeeld wordt?

Als je iets op een wiki zet, kan het bewerkt en gewijzigd worden door anderen. Dat is goed, want het vergroot de kwaliteit van de inhoud. Zolang met die insteek onderhoud aan de informatie wordt gedaan, is het resultaat van 'twee weten meer dan één' prima. Als je informatie voor jezelf wilt houden, niet uit de voeten kunt met bijvoorbeeld de GNU-licentie voor vrije documentatie, maar je eigen auteursrechtelijk beschermd werk wilt schrijven, met keurig verkregen toestemming van brongebruik, ook goed. Dat is jouw inschatting van de kracht van je personal brand en de media die je inzet om jezelf en je ideeën te 'verkopen' aan je publiek.

Labels: ,

09 augustus 2009

Hoe vermarkt je de Bijbel?

Je kunt de Bijbel gewoon weggeven, uitdelen als ultieme aanbeveling voor een levensveranderend boek. Jarenlang was de slogan van het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) dan ook "lees, leef geef de Bijbel". In de 21e eeuw moet je er toch meer event marketing, belevenis, persoonlijk aansprekende voorbeelden, etc. bij nemen, zo lijkt het.
De laatste jaren wordt er jaarlijks activiteiten als de Bijbel10daagse georganiseerd, met bijeenkomsten, een Bijbelquiz op televisie en een thema om aspecten uit de Bijbel eens anders te belichten.

Ditmaal is het thema Verhalenkaravaan. In verhalen van de Bijbel kom je mensen tegen die, hoe verschillend ze ook zijn, dezelfde eigenaardigheden, kwaliteiten, zwakten, twijfels en emoties hebben als wij. Bijbelverhalen spreken ook nu. Geloofsverhalen, verhalen van hoop en twijfel, dood en liefde, verteld door mensen die zich gegrepen voelen door de bijbelverhalen.

Een echte verhalenkaravaan, een dubbeldekker ingericht door met een verhalenverteller trekt van Maastricht in 10 dagen door het land en eindigt in het noorden. Onderweg worden dorps-, kerk- en schoolpleinen aangedaan.

Bijbel10daagse 2009 weergeven op een grotere kaart

Vorige week zondag was het NBG aanwezig op Europa's grootste boekenmarkt, dat elk jaar in Deventer gehouden wordt.

Binnenkort, van 20-23 augustus presenteert het Bijbelgenootschap als The Quench opnieuw als mede-organisator van het Xnoizz Flevofestival aan het strand van recreatieterrein Bussloo. Openlucht samenzang, discussies en vooral interactie met het publiek over en rond bijbellezen en verspreiding van Gods woord. De programmering vind je online, een Hyves groep ontbreekt niet.

Labels: , ,

01 juli 2009

Lichter zonder paraplu

Wie wil er deze warme zomerdagen denken aan een paraplu? Onze jongste dochter bijvoorbeeld. Op het woordgrapje "Wat is paraplu in het Frans?" volgde dit weekend de vraag wie dit woord het eerst 'had'? De Fransen of de Nederlanders. Ook de ING Groep denkt aan paraplu's deze dagen. Vandaag werd het wegvallen van het sinds 1838 opererende verzekeringslabel RVS aangekondigd. Op BNR nieuwsradio gaf de bestuursvoorzitter van de verzekeringstak van ING aan de merken Nationale-Nederlanden, RVS en ING Verzekeren Retail (oude Postbanklabel) samen te voegen als Nationale-Nederlanden. De recentelijk onderzochte meningen van de Nederlandse klanten die behoefte (zouden) hebben aan begrijpelijke, eenvoudiger producten rondom zekerheid zou de drijfveer zijn. Meer voor de hand liggend is een kostenreductie met verlies van opnieuw 800 banen.

Op InFinance de bedragen. "ING verwacht met de operatie een verbetering van het resultaat van de Nederlandse verzekeringsactiviteiten te bereiken, resulterend in een positieve bijdrage aan het resultaat vanaf 2010, oplopend tot jaarlijks 100 miljoen euro voor belastingen vanaf 2013. In de eerste vier jaar zal in totaal 165 miljoen euro worden geïnvesteerd om het transformatieproces te realiseren."

De man met paraplu die de zekerheid kwam brengen als adviseur van RVS kan dus evenals Fortis Verzekeringen Nederland, pardon ASR Verzekeringen, illustere voorgangers AMEV en Stad Rotterdam Verzekeringen (1720). Welke zekerheid al die naamswisselingen en consolidaties van portefeuilles en administraties geven, is zeer de vraag. Zou zo'n vraag ook aan 'de Nederlandse consument' gesteld worden?

Jammer, want hoewel lichter zonder paraplu, ben je minder zeker in wisselvallig weer dat je droog overkomt, toch?

Labels: ,

30 juni 2009

Welke ISP krijgt van jou de zak?

De afgelopen week leek haast elke abri onderweg voorzien van advertenties van Dezak.nl, waarin beeldmerken van internet service providers (ISP) als Ziggo, HetNet, UPC, Alice en XS4All een papieren zak over hun kop hebben gekregen, maar nog net zo goed zichtbaar zijn, dat je ze 'herkent'. Tekenend hoe klein deel van een beeldmerk of logo je nodig hebt om het bijbehorende merk te kennen. Ditzo deed het voor de introductie met Datzo.

Op de website dezak.nl kon je je e-mailadres achterlaten en vragen beantwoorden over de reden waarom je je ISP de zak zou geven en hoeveel je betaalt voor internet, telefonie en televisie samen. Dat rook naar een ISP, beter triple play aanbieder, die over de rug van bekende andere aanbieders eigen marktaandeel zoekt.

Daarvoor moet je toch echt met een inhoudelijk goede aanbieding komen in een verzadigde markt als die rond telefonie, internet en televisie, waarin prijs, snelheid en zenderpakket onderscheidend kunnen zijn, en goede customer service wel altijd een goede belofte zonder adequate invulling zal blijven.

Dinsdag 30 juni ergens tussen de huis-aan-huis bladen een zak: Tele2 dus. Born to be cheap, maar ook born to be boring.

Labels: , ,

23 mei 2009

Grown Up Digital - welkom nieuwe generatie

Kritische auteurs hebben zich eerder zeer negatief uitgelaten over de Generation Y in sociologische termen het cohort dat geboren is tussen 1977-1997.

Don Tapscott onderzocht het bewijs hiervoor en kwam tot geheel andere conclusies.
Hij beschreef ze in Grown Up Digital: How the Net Generation is Changing Your World en maakt sindsdien van elke gelegenheid gebruik om jong en oud wakker te schudden. E-mail is techniek van gisteren, kranten die maar eenmaal per dag uitkomen, vreemd voor een moderne jongere.

Het normenkader van de Net Generation:
- vrijheid
- aanpasbaarheid
- toezicht
- integriteit
- samenwerking
- snelheid
- innovatie

Juist door sociale netwerken, wiki's, blogs en dergelijke te boycotten, tonen bedrijven en organisaties dat ze hun medewerkers niet vertrouwen en geen interactie willen. Werken en leren vanuit bovenstaand normenkader geeft veel nieuwe kansen voor managers, opleiders en marketeers.

Let eens op deze verschuivingen:
- Youtube (user generated content) won van MTV.com (syndicated content)
- Facebook (relatienetwerken) won van Match.com (op zoek naar de ene ware)
- Wikipedia (wisdom of the crowds) won van Brittanica.com (een selecte groep redacteurs)

Wat Tapscott betreft zijn de 4 P's uit je marketingboeken ook passé
- Product -> Consumer experiences
- Place -> Anyplace
- Price -> Discovery
- Promotion -> Engagement
- -------> Brand

In het onderwijs zijn allerhande mogelijkheden:
- beperken in het zenden van informatie, bevorderen van interactie en samenwerking.
- aandacht voor levenslang leren, in plaats van examenvoorbereiding.
- gebruiken van technologie om studenten te leren kennen.

Meer hoor je in onderstaand interview met Don Tapscott

Nog meer gedachten en inspiratie kun je halen en brengen op Twitter, GrownUpDigital.com, NGenera.com en Dumbest Generation community.
Reblog this post [with Zemanta]

Labels: ,

16 februari 2009

I'm not what you say

Jennifer Armour's nieuwe album, I'm Not What You Say is vooraf niet alleen via een e-mail campagne, een eigen landing page, maar ook met een afkoppelbare en embeddeable widget gecombineerd.






Althans, dat lijkt de bedoeling. Detach en Embed werken helaas niet. Nou ja, dan via een copy-paste van de broncode maar. Het geeft wel aan, dat je bij inzet van allerhande 'nieuwe' marketingtechnieken wel moet checken of ze technisch werken en of de boodschap ongeschonden overkomt.

Dat Jennifer Armour ook niet op Youtube te vinden is, is voor een moderne artiest ook wel bijzonder. En dat je snel op haar dispuut met Beyoncé uit 2005 over plagiaat komt, geeft ook maar aan, dat het imago gemaakt en gekraakt kan worden op het web. De albumtitel van Armour is dan ook zeer toepasselijk.

Labels: , ,

24 november 2008

Tribes muziek verzekeringen en jijzelf

Het segmenteren, denken in doelgroepen, affiliate marketing of het binden van specifieke klantenkringen is sinds Seth Godin's boek Tribes: We Need You To Lead Us omgedoopt in Tribes.

De investeringen in klanten(groepen) gaat tegenwoordig verder. Neem Seth Godin zelf. Via Audible.com kun je na installatie van hun download software een gratis audiobook versie van Tribes downloaden en beluisteren. OK, de aanschaf van de hard cover versie van $13.57 op Amazon verliest Godin, maar wint er gratis reclame voor zijn visie, weblog en andere diensten mee. Zo heeft Godin zelf onderstaande 218 slides tellende 'samenvatting' van zijn eigen boek op Slideshare gezet.
Seth Godin on Tribes
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: book tribes)
Ook de Q&A rondom Tribes heeft Godin op Slideshare staan, dus met exposure zit het helemaal goed. Dat iedereen Godin's Tribe evangelie maar mag horen!
Tribes Qa2
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: marketing media)
Met spreekbeurten over Tribes voor (internet) marketeers verdient Godin waarschijnlijk meer dan hij verliest door de audiobook deal met Audible.com. En Audible.com heeft er meteen traffic mee naar de etalage voor betaalde titels. Dankzij Zemanta ontdekte ik net dat Amazon Audible voor $300 miljoen heeft gekocht. Kijk, dat is bingo!

Trek dit door naar nieuwe verdienmodellen voor artiesten en muzikanten.
"Many musicians have understood that all they need to make a (very good) living is to have 10,000 fans. 10,000 people who look forward to the next record, who are willing to trek out to the next concert. Add 7 fans a day and you’re done in 5 years. Set for life. A life making music for your fans, not finding fans for your music. The opportunity of digital distribution is this: When you can distribute something digitally, for free, it will spread (if it’s good). If it spreads, you can use it as a vehicle to allow people to come back to you and register, to sign up, to give you permission to interact and to keep them in the loop."
Derek Webb in performance at Ecclesia Church i...Image via Wikipedia
Het is model waarop Caedmon's Call voorman Derek Webb Noisetrade.com baseerde. Niet om via widgets mp3's weg te geven, maar om artiesten en fans bij elkaar te brengen. Door slim te netwerken (7 fans erbij elke dag die ertoe doen, en je loopt binnen) wordt een traditioneel distributie- en marketingcontract met een platenmaatschappij overbodig.

Aan verkoop van concertkaarten en merchandise verdien je immers meer dan je in een regulier distributiecontract zelf overhoudt aan de verkoop van CD's. Betrek daarbij de inkomstenderving door illegale downloads en kopietjes, en het is duidelijk dat je om te overleven als artiest sowieso een ander business model moet zoeken.

Voor de hoogst noodzakelijke innovatie in business modellen voor bijvoorbeeld 'Eric' van Warner Music zette Anabubula onderstaande prachtpresentatie in elkaar.



Een ander thuisland: verzekeringen. Na onna-onna in juni 2008 met een autoverzekering voor vrouwen kwam, is sinds november Queens een 'vrouwelijke kijk op verzekeren'. Initiatiefnemers zijn verzekeraar De Goudse en gevolmachtigde Felison. Delta Lloyd lanceert binnenkort het soortgelijke Eve & Co, dat nu nog getest wordt op hoogopgeleide vrouwen bij Delta Lloyd zelf.

Voor al die webbedrijven die in alle eerlijkheid nog dubben over hun business model, is het zaak goed na te denken over hun doelgroep, de propositie en een bijpassend verdienmodel. Het recente onderzoek van The Next Web gaf nog weinig blijk van innovatie.

Michael Rappa heeft een rij modellen beschikbaar.

Ook voor mijzelf stof tot nadenken. Welke groepen bedien en bereik ik? Welke waarde vertegenwoordigt mijn netwerk? Kan ik nog meer halen uit mijn web presence, mijn personal brand.

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , , , , ,

12 augustus 2008

Gratis in de nieuwe economie

Iets gratis weggeven waarvan je weet dat het van waarde is voor de ander in de hoop (of liever: wetenschap), dat de ander jouw uiteindelijke doelstellingen dient in het spel dat onderhandelen heet. Het lijkt tegenwoordig ook van toepassing in 'nieuwe' business modellen rond media.

Phil Wickham nam 9 mei zijn unplugged Singalong samen met publiek op om integraal via zijn weblog te broadcasten. Sinds 8 augustus staat het complete album, inclusief cover art en track listing gratis op Wickham's website om te downloaden, te recenseren en natuurlijk van te genieten.

Waarom doet een artiest dit? Phil Wickham legt het in onderstaande video zelf uit.


Onlangs de nieuwe distributeur van muziek van independent artists NoiseTrade.com al op. Een EP van een band als Sixpence None The Richer mag je gratis downloaden, als je onderstaande badge deelt via je sociale netwerken, 3 vrienden per e-mail attendeert op deze release, of je mag betalen wat je wil.


A.W. Bruna Uitgevers geeft 1 oktober het boek Upgrading your life van Lifehacking schrijfster Gina Trapani uit in gewone gedrukte vorm voor EUR 19,95, maar ook sinds half juni gratis als e-book via het web. Geen preview of selectie, maar de integrale versie. Ook hier heeft Bruna baat bij de moderne vormen van mond-op-mond reclame, e-mailadressen van downloaders voor het verleiden tot aankoop van andere, toekomstige uitgaven.
Statistical meaning of The Long TailImage via Wikipedia
Chris Anderson, auteur van het bekende The Long Tail, schrijf momenteel de follow-up Free, waarin hij uitlegt dat gratis hét nieuwe business model is.

En ach, wat is nieuw. Fabrikanten van scheerproducten doen het al decennia: vendor lock-in met scheermesjes die alleen maar passen op die gratis houder van die nieuwe, nog gladder scherende versie.
Zemanta Pixie

Labels: ,

06 juli 2008

Vasthouden gemeentegroei marketing issue

Pastor Rick Warren at Saddleback Church.Image via WikipediaWaar een nieuwe reeks kerken en gemeenten zich voorbereiden op een 40 Doelgerichte Dagen campagne vanaf september, is het goed vooraf lering te trekken uit het onderzoek De effecten van het project op Nederlandse kerken van 2 studenten van de Christelijke Hogeschool Ede naar het beklijven van de groei, dat onlangs in het blad Idea van de Evangelische Alliantie werd gepubliceerd. De onderzoekers analyseerden de groeicijfers van 30 van de in totaal 150 gemeenten die eerder met de 40 Doelgerichte Dagen van Rick Warren hebben gewerkt. Zelf ben ik in 2004 campagnecoördinator van het project in de Rafaël gemeente Sion in Meppel geweest, dus meer dan gemiddeld geïnteresseerd.

Het gemiddelde bezoekersaantal van de kerken nam tijdens het project met 28% toe. Twee jaar later bleek er ten opzichte van de start van de campagne 2% structurele groei in te zitten. Getalsmatig een zeer gering rendement op de investering die elke gemeente toch in termen van tijd en energie aan de campagne geeft. Waar gemeenten vooraf al in de groei zaten, beklijft de aanwas ook het best, zo'n 15%. Bij de kerken waar het bezoekersaantal voor het project afnam, werd deze trend niet doorbroken.

Uiteenlopende motieven om de campagne te beginnen leiden natuurlijk ook tot verschillende uitkomsten. Als de bedoeling was de onderlinge saamhorigheid te vergroten, prima natuurlijk, maar dan moet je groei in de diepte, niet breedte verwachten. De 40 Doelgerichte Dagen zijn gericht op een beweging in de breedte, laagdrempelig het complete palet van het geloof langs 5 doelen of aspecten aanbieden aan belangstellenden.

De onderliggende behoefte aan verdieping van het geloofsleven en aansluiting bij de eigen traditie bracht 80% van de onderzochte Nederlandse kerken ertoe het oorspronkelijk Amerikaanse materiaal aan te passen, overigens ook nadrukkelijk daarin vrijgelaten door Warren. 70% van de kerken meende zo voldoende ruimte te hebben voor de eigen invulling.

En waar juist enkele jaren geleden na de eerste campagnerondes door ingezonden artikelen in de Uitdaging (tagline voor christenen met visie, helaas zonder hoor & wederhoor of analyse, zoals Uitdaging vaker vergeet) een ware hetze tegen Rick Warren, de 40 Doelgerichte Dagen en alles wat ermee te maken had, ontstond, heeft gemeentegroei ook niet bevorderd. Zeker voor hen die nog een stevig geloofsfundament hadden gelegd, is de invloed van mensen nog erg groot en geldt (on)bewust: bij twijfel niet inhalen.

De weg van de minste weerstand is dan het kind met badwater weggooien, zoals je na lezing van bijvoorbeeld De verwarring in het evangelische kamp zou wensen, maar ook dan hoef je als kerk of gemeente geen autonome gemeentegroei te verwachten. Immers, critici langs de zijlijn zijn per definitie geen visionairs. Initiatieven als de 40 Doelgerichte Dagen campagne zijn, zo betogen ook de onderzoekers, gebaat bij een heldere visie vooraf en aansluiting bij de doelgroep, als uitvalsbasis naar ongelovigen primair de eigen gemeente. Leer over gemeentegroei van Bram Krol. Ervan uitgaande, dat er gearbeid wordt op Gods akker (NB de wereld, niet de kerk), is er een blijvende oproep naar arbeiders, de oogst is immers klaar om binnengehaald te worden. Visie en doelen krijg je zo te zeggen cadeau in God woord. De ware uitdaging zit in het aan de man / vrouw brengen. Hoewel menig medegelovige er kippenvel van krijgt, denk je dan toch aan een marketing issue?

Labels: , ,

28 juni 2008

Luister en wees fris, kijk niet achterom

't Is vakantietijd, tijd voor lange reizen op de weg, mijmeren, voor- en nadenken. Kijk goed uit waar je rijd. De creatieve DDB uiting voor Centraal Beheer Achmea op de achterzijde van bussen in Amsterdam dit voorjaar won eerder deze maand in Cannes een Gouden Leeuw. De reclame is onderdeel van het adoptieplan van CBSOutdoor.nl.

Maar wat is creatief of nieuw? Kaartenmaker Falk deed eerder hetzelfde op trucks.

Uitingen als deze houden nietsvermoedende automobilisten wel wakker ;)

Ook retro en handig voor zoekers is de speciale Knight Rider navigator van Mio.

Goed getimed, nu de film naar aanleiding van de succesvolle jaren '80 serie Knight Rider met Michael Hasselhoff gemaakt is en er dit najaar een nieuwe tv-serie vertoond wordt. Knight Rider serie op tv komt. KITT staat daarin niet langer voor Knight Industries Two Thousand, maar voor Knight Industries Three Thousand.

Het navigatiesysteem LEDs aan weerszijden van het scherm. Bij het opstarten hoor je de door William Daniels ingesproken tekst
"Hello Michael, where do you want to go today?"
Uiteraard is de auto op de kaart een zwarte Trans-Am. Hij kost $270 en is helaas alleen in de VS te koop.

Tenslotte: word geen slaaprijder
Om de 2 uur een kwartiertje rust, frisse lucht in de auto en uitgerust op pad gaan helpt ook veilig op je bestemming komen.

Labels: , ,

08 juni 2008

Genesis meets marketing is controverse

Was de discussie over creationisme in het onderwijs net zo'n beetje gaan liggen, ontdekten marketeers het bijbelboek Genesis weer eens. De zondeval, functioneel bloot, verleidingstechnieken, enzo. Immers, bloot doet kopen.

Kellogg's meer fruit dan vroeger
De in mei gelanceerde Kellog's bevat meer fruit dan vroeger campagne met Sneeuwwitje en Eva, een idee van reclamebureau JWT deed de SGP hier op de achterste benen staan.

Op deze manier de zondeval behapbaar maken, leek de gereformeerden geen goed idee.

Ben je tegen een homsexuele partner verzekerbaar?

Centraal Beheer Achmea maakte onderstaand spotje met een homosexuele Adam (is wel wat lastig om de aarde te bevolken), waarbij de link met verzekeren even zoek(en) is. Omdat de verzekeraar geen gelovigen of homosexuelen wilde kwetsen, belandde het spotje niet in de STER commercials, maar wel op het web, waar Adformatie de spot oppikte. De aantrekkingskracht van filmpjes op Youtube deed de rest. (On)bedoeld dus toch gebruik van het filmpje om 'Apeldoorn te bellen'.

Niets nieuws onder de zon. De spot zou, zoals ik september 2007 bij de lancering van de Finse ambulance CB-commercial al meldde, het alternatief zijn.

Adam & Eve - schoenen of andere leerproducten
Waar je Eve & Adam schoenen online zou willen bekijken of kopen, is het oppassen. Tik je onbdoeld adameve.com in, kom je op Amerika's bekendste reseller van adult products om het netjes uit te drukken.


Nagedachten
Betekent het opvoeren van Adam en Eva met vijgenbladeren in de Centraal Beheer spot impliciet erkennen dat homosexualiteit zonde is? Lees de volgorde van volmaakte schepping - opstandigheid tegen God - ontdekken dat je naakt bent - je schaamte bedekken Genesis 3 maar na. Hadden de makers willen communiceren, dat homosexualiteit door God gewild was, hadden ze niet alleen een blije Adam en Eva, maar ook volledig naakte versie moeten tonen. Dat had wel op andere bezwaren gestuit, dat is me duidelijk.

En als er tegenwoordig meer fruit dan vroeger is, wordt daarmee niet aangegeven, dat bij het naderen van de eindtijd de zonde toeneemt, of in elk geval de verleidingen toenemen? Lees Mattheüs 24 maar na.

En ook het speelgoed voor volwassenen kun je opvatten als: seksualiteit is voor volwassenen, een Adam en Eva die bij elkaar passen en door God bij elkaar zijn gebracht. Genesis 1 en 2 beschrijven dit. De verbaasde reactie van Eva op de homosexuele Adam in de Centraal Beheer commercial is wat anders dan
"Eindelijk een gelijk aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees, een die zal heten: vrouw, een uit een man gebouwd."
Zo zie je maar, als jeugdgroepleider of onderwijzer kun je best wat met de actualiteit of reclamespot, ook binnen kerk of gemeente. Kruisbestuiving tussen marketing en religie kun je ook aangrijpen als kans.

Labels: , , ,

06 juni 2008

Van der Klis maakt naam en faam

Reed Business doet met viral marketing z'n best om aan nieuwe sales medewerkers te komen. Door je voor- en achternaam in te geven, wordt de succesratio bepaald en de gevolgen in een videoboodschap uitgelegd.
De volgende beelden kunnen schokkend zijn voor vrienden en collega's met al dan niet expliciet dezelfde ambities!


en niet te vergeten:

Onmiskenbaar komt het Wetenschappelijk Onomastisch Instituut Rigtenstein bij elke bijna sollicitant tot dezelfde conclusie, zij het aangepast voor het toepasselijke geslacht, dat blijkt uit de volgende still.

Hoort, zegt het voort!

(en natuurlijk besef ik met deze blog Reed Business te helpen in deze marketing campagne; ook weet ik bij nader inzicht, dat de betreffende campagne al is afgelopen, de hint van Lonieke Ultee kwam formeel te laat. Toch heeft Reed Business graag nog meer mensen erbij)

Labels: , ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker