Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

20 november 2009

TEDx Amsterdam verslag

TEDx is de lokale versie van de TED conferenties die voornamelijk in Amerika plaatsvinden met inspirerende sprekers en artistieke inbreng. Vandaag, 20 november voor het eerst TEDx Amsterdam in het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Al maanden geleden konden geïnteresseerden zich aanmelden. Uit de 3600+ aanmeldingen zijn er 600 geselecteerd om in de zaal zelf te zitten. Met dank aan sponsor UPC werden echter simulcasts georganiseerd, onder meer in Pakhuis De Zwijger aan de Piet Heinkade in Amsterdam. Inschrijving voor het interactieve programma in De Zwijger was 5 november met een paar minuten geregeld, heel wat beter dan het slijmen-en-wachten langs de reguliere weg. Met HappyChaos was een eigen programma in elkaar gezet rond de simulcast. De 275 plekken in de zaal werden met afwisselend publiek bezet. De deelnemers hadden elkaar via de community op CCAA.nl online, en vandaag face 2 face (In Real Life, IRL) kunnen ontmoeten.




Een aantal TED talks (Jaap Elzas met zijn ecowasbol, Claire van Els en Hendrik Folkerts over het Troublemakers platform voor feminismestudies en Sander Veenhof met een zijn blue screen technolohy project De-Surveillance in de Rotterdamse Witte de Witstraat) waren 'onze' invullingen van de pauzes in het Tropeninstituut. Real time mindmappers op het balkon maakten van Meindmeister gebruik om hun samenvatting van enkele sprekers te maken.

Frans Timmermans (Minister for European Affairs) sprak over "Be like Jack Sparrow; embrace your fears". Jacob Gelt Dekker (filantroop en ondernemer): "In Search of the Pot of Gold" en Christien Meindertsma (fotografe en ontwerpster): "PIG 05049" over de 100+ producten uit een varken. Tenslotte in de eerste set Nico Baken over "Holons and Holarchies, Complex Networks Unravelling the Origin of Knowledge and Culture".
TEDxAmsterdam Speeches mind map part 1
Op het tweede A4 de weerslag van de toespraken van Mabel van Oranje (CEO The Elders): "Breakthroughs and transformations", Louise Vet (Director Netherlands Institute of Ecology): "Towards a circular economy" over het C2C gedachtengoed. Rabbi Avraham Soetendorp deed een indrukwekkende oproep voor het Charter of Compassion (C4C), de Duitse professor Gerhard Knies (DESERTEC) presenteerde, op z'n professors "DESERTS – the global powerhouse of the future?".
TEDxAmsterdam Speeches mind map part 2

In mind map #3 het onverwacht wendende relaas van Gary Carter (Fremantle, het mediabedrijf achter Boer zoekt vrouw en X Factor), de wel erg gehypte technology peptalk van Kevin Kelly (Wired Magazine): "What technology wants", Claire Boonstra (Layar) Hans Aarsman (fotograaf, publicist), "From pretty to ugly and back again; mysterious ways of beauty in photography" en Marcel Dicke "Why not eat insects?"
TEDxAmsterdam Speeches mind map part 3
Al mind mappend kreeg ik vanmiddag een camera en interviewster voor mijn neus met vragen waarom ik zoveel aantekeningen maakte en wat ik ermee ging doen. Dit 'diepte interview' met Sanne de Ronden is teruggeknipt tot 2 seconden in het TED item van het laatste Journaal op 3 (start item op 4:00, mijn hoofd vanaf 5:20)
Get Microsoft Silverlight
Beneden in het café nog even gekekek naar Karsu Dönmez (singer/songwriter) op vleugel met een violiste. Daarna per trein terug naar Balkbrug, waarmee ik Robbert Dijkgraaf, Tony DiSanto (MTV), Mark Kamau en Bjarke Ingels gemist heb.

Nu speelt Dönmez onder het schrijven en verwacht ik bijvoorbeeld nog Wubbo Ockels.

Zo'n Twitter backchannel op #tedxams ('s ochtends per ongeluk als op #tedx gezet, zodat in de zaal ook allerlei noisy tweets, zoals de TEDx conferentie in Tallin en vreemde talen met die lettercombinatie binnenstroomden) is zowel vervelend als vermakelijk. Opvallend in de ochtend veel excuus-tweets van 'ik-zou-er-graag-bij-zijn, maar heb andere prioriteiten'-mensen en schaamteloos veel Retweets met de locatie van de live stream. Ook werden erg snel conclusies getrokken in tweets zonder de 18 minuten presentaties echt af te luisteren. Ook opvallend: Vincent Everts die eerst via Twitter naar het fysieke adres van het KIT vraagt om vervolgens volledig in beeld fotograferend te zijn. En twitteraars hadden ook door wie er zoal in de zaal zaten. Voyeurisme en jaloerse blikken ;)

Promotie Dunglish
Ik schreef eerder over Dunglish, maar de sprekers vandaag leverden ook weer mooie uitspraken:
"You can never talk with your mouth full." (Marcel Dicke)
"...with our boots in the mud." (Jan Donner)
"Barack Obama...president of the United Change." (Mabel van Oranje)
"We live on a too big foot." (Louise Vet)
"In an investigative way." (Hans Aarsman)
Ideas worth spreading
Natuurlijk heb ik veel meer inspiratie opgedaan dan in deze eerste indrukken. Met een goodie bag met boeken, magazines, t-shirt en ander fraais, veel aantekeningen en gedachten is er voer voor de hersenpan en de belofte dat je er in m'n blog resultaten van gaat zien. Hulde aan de organisatie in Amsterdam, het gratis parallelprogramma in De Zwijger, inclusief drinken en lunch was top!

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , , , ,

17 november 2009

Werken met social software: business case

Voor niets gaat de zon op. Ook voor het opzetten, inrichten en levend houden van social software, is het goed vooraf na te denken over de kwalitatieve en kwantitatieve kosten en baten. Return on investment, ofwel rendement op je investering, zal voor menig management voeding geven om wel of juist niet te kiezen voor een implementatie van (een zoveelste stuk) software.

Olivier Blanchard neemt je in onderstaande presentatie even mee terug naar de basis van ROI en waarom dat zinvol is bij social software.Phil Green somde onlangs op IT Business Edge Five Reasons to Socialize Your Knowledgebase Inside the Firewall, bedoeld voor die Social Knowledge Networks "Empowering the broader organization to contribute to its knowledgebase, and putting tools in place to ensure knowledge is properly vetted and managed". Green vindt als baten:
1. goedkope manier om informatie vast te leggen en te delen.
2. hogere productiviteit. De recente Workplace Productivity Study door LexisNexis stelde dat 62% van de kenniswerkers 'veel tijd' kwijt was aan het schiften van irrelevante informatie op hun zoektocht. 85% van de witte boordenwerkers gaf aan dat het niet beschikken over de juiste informatie op het juiste moment een 'behoorlijke tijdverpiller' is. Ergo, commentaren en labels op sociale netwerken vergroten de vindbaarheid van informatie en maakt het zoeken ernaar efficiënter.
3. Verlaagde IT footprint en kosten. Geen informatie silo's meer, maar integratie van platformen vermindert de hoeveelheid IT infrastructuur.
4. Hogere effectiviteit en rendement van de organisatie. Expliciete, maar ook zogenaamde tacit knowledge wordt gecombineerd en ontsloten. Mensen en informatie, naast kapitaal de belangrijkste productiefactoren in veel bedrijven moeten gekoesterd worden.

Christina Warren (Mashable) beschreef een heel praktische HOW TO: Measure Social Media ROI

Het rendement van communicatie
David Bullock en Jay Deragon stelden in het white paper Social Media Directions: The Answers to the Questions Provide the Pathway to Solutions, Relations, Markets and
Conversations Yet to Be Discovered
vooral de makkelijke invulling van de 'hoe'-vraag ter discussie. Veel boeken en 'self made web 2.0 experts' komen niet verder dan technologie of oppervlakkige how-to antwoorden. Waar je echt op zou moeten letten bij het bepalen van rendement, is bijvoorbeeld de waarde van communicatie. Communiceren deden we al die tijd al (koffiecorner, vergaderingen, spontane ontmoetingen, etc.), zonder dat we er een business case voor hoefden op te stellen.

The Emergence of The Relationship Economy
Op dat thema borduren Scott Allen, Jay T. Deragon, Margaret G. Orem en Carter F. Smith in The Emergence of The Relationship Economy door. De Relationship Economy kenmerkt een groot aantal factoren die bijdragen aan het werkelijk economie bedrijven rond relaties. Zie mijn boekbespreking voor meer details.

Kortom: de vraag naar de business case rondom social software is een essentiële. Hoe kijk je aan tegen kennis, relaties? Wat is de fabric van je bedrijf of organisatie? En, zoals je hebt gezien in bovenstaande onderzoeken en invalshoeken gaan de kosten- en batenfactoren veel verder dan de investering in een softwarelicentie of het uitsparen van e-mailverkeer.
Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , ,

04 november 2009

Ebooks voor e-readers: content is king

Hardware in de vorm van een e-reader is leuk voor je verlanglijst, maar vervolgens is de content veel belangrijker. Dat bepaalt mede de adoptie van nieuwe technologiën. Daarover verschillen de meningen. Voorspelt Forrester een enorme stimulans in de verkoop van e-readers in de aanloop naar de feestdagen, gokt boekenadverteerder Verso op een veel tragere opmars. En dan zijn er ook - terecht - zinvolle beschouwingen over de toekomst van bibliotheken, zoals we die nu kennen.

Google als boekverkoper
Amazon heeft als verkoper van zowel e-reader Kindle als content (boeken, magazines, mp3's) voor de liefhebbers een vendor lock propositie. Google is al tijden bezig met het digitaliseren van boeken en gaat vanaf 2010 ook zelf boeken verkopen, zo maakte het 15 oktober officieel bekend. De online boekenwinkel gaat Google Editions heten. Google verwacht van start te kunnen gaan met een half miljoen titels. Boekenuitgevers krijgen 63% van de inkomsten; Google houdt de rest. Dat geldt echter alleen voor e-books die via Google zelf worden verkocht. Door Google aangeboden e-books kunnen namelijk ook via reguliere boekverkopers worden gekocht, waarbij uitgevers 45% van de opbrengst krijgen, Google een klein deel inhoudt en de rest naar de verkoper gaat.

Scribd
Scribd zit deels in hetzefde vaarwater als Mygazines.net, dat ik augustus 2008 besprak. Hoewel uitgevers hun magazines gratis in de digital newsstand kunnen laten opnemen, ontbreekt de mogelijkheid om te kopen en te downloaden.

Scribd biedt als web 2.0 / social network de mogelijkheid om eigen werken te publiceren, maar biedt ook via Explore de mogelijkheid boeken, magazines, e.d. gratis of betaald te bekijken, wel te downloaden als bijvoorbeeld PDF en dus naar je e-reader over te zetten.

eBookBays en Selexyz

Je bent niet overgeleverd aan Amazon.com of Bol.com, maar kunt bijvoorbeeld ook op eBookBays veel ebooks in tientallen categorieën kopen. Het Nederlandse Selexyz levert 50.000 titels in zowel Bebook, ePub als MobiPocket formaat.

Kindle for PC

Ben je nog even niet toe aan de Kindle zelf, kun je bij Amazon wel in de Kindle store terecht voor content. Met behulp van het binnenkort te verschijnen Kindle for PC kun je op je pc Kindle content lezen en bedienen. Onder Windows 7 is zelfs multi-touch bediening, zoals het inzoomen door duim- en wijsvinger naar elkaar te bewegen op de van de iPhone bekende manier. Het bladeren met een veegbeweging over het scherm wordt bij een volgende update toegevoegd. Gebruikers kunnen ook kiezen uit tien verschillende lettergroottes. Het programma synchroniseert automatisch gekochte e-books.

Met Whispersync worden de locaties in de boeken als virtuele bladwijzer gesynchroniseerd tussen je pc en Kindle. Ook je aantekeningen blijven in sync. Het assortiment voor ons Hollanders is minder groot dan die voor Amerikanen. Ook zijn kranten, magazines en blogs niet geschikt voor Kindle for PC. Je kunt op Amazon.com je e-mail adres achterlaten om op de hoogte gesteld te worden van de release.

Labels: , , ,

23 oktober 2009

Welke e-reader op je Sint verlanglijst

Bol.com gaf eerder deze maand te verwachten voor het einde van 2009 zo'n 10.000 e-readers te hebben verkocht en 110.000 e-books in het assortiment te hebben. Met de komst van Amazon.com's Kindle 2 naar ons land leek me het met oog op de Sinterklaaslijstjes de zoektocht naar nut, noodzaak en het antwoord op 'welke dan' op een rij te zetten.

Welke e-readers zijn er
Op Wikipedia staat zowel een keurig overzicht van e-book readers met hun eigenschappen als een vergelijking van e-book formats. Het Nederlandse eReaders.nl (@ereadersnl) heeft ook zo'n overzicht, beperkter aantal, maar wel met adviesprijzen.

Is zo'n Amazon Kindle de hype waard?
Je zit aan een vendor lock met zowel de content (Amazon only) als de draadloze connectie om content te downloaden (het Amerikaanse AT&T). De Kindle biedt je wel abonnementen op tientallen internationale kranten en tijdschriften. De kosten van de mobiele verbinding zitten in de prijs van de internationale e-books verrekend: ze zijn iets duurder. Bestsellers kosten bijvoorbeeld 12 dollar in plaats van 10. Lees je graag Engelse boeken, tijdschriften en kranten, dan is de Kindle een optie. Voor Nederlandse werken kun je beter een reader kiezen die ePub ondersteunt: het Japanse Sony, of de Chinese Hanvon of Jinke zijn dan de aangewezen hardware leveranciers.

Prijskaartje
Voor zowel de nieuwe Hanvon WISEreader N526 (€319 bij bijvoorbeeld ViaLeon) als de Sony Reader Touch Edition PRS600 (€299 via Bol) vragen de investering vergelijkbaar met een stevige houten boekenkast.

Nieuwkomers
Met oog op de feestdagen worden her en der nieuwe modellen geïntroduceerd. Amazon heeft 60% van de markt in handen, dus prikkelt dat de concurrentie. Barnes & Noble introduceerde vorige week dinsdag een eigen e-reader met een zwart-wit e-inktscherm en een touch screen in kleur aan de onderzijde. Bijzonder aan de Nook is de mogelijkheid boeken uit te lenen aan vrienden.
Ook de nieuwe iRex 800GS is gekoppeld aan de Barnes & Noble e-book store.

Plastic Logic is te laat voor de feestdagen, maar brengt in januari de QUE uit. De QUE is 21 bij 28 cm groot, maar 7-8 mm dun. De QUE krijgt een ingebouwde boekenwinkel, ondersteunt Word, Powerpoint en Excel-documenten. Ook de Alex van Spring Design komt of eind 2009, dan wel begin 2010 uit. Er wordt voor deze onder Android draaiende e-reader met dubbel scherm.

Kan het uit?
Bol.com prijst de papieren versies van boeken 20-25% duurder dan de e-books. Afhankelijk van je jaarlijkse aankopen aan boeken en aanvullend leesgedrag (PDF readers voor de studie of downloads, tekst of Office bestanden), de waarde die je hecht aan gemakkelijk meedragen en anderzijds de kosten van back-ups en misschien wel uitbreiding van je inboedel of electronicaverzekering, kun je zelf uitrekenen of de investering 'uit' kan.

Gratis e-books
Op Scribd vind je veel gratis e-books die in PDF downloadable zijn.

Labels: , ,

25 september 2009

Fearless tussen Migraine en IceSave

Terugblikkend op de afgelopen week zie ik ik veel inspiratiemomenten. Ik heb er een aantal voor je verzameld en gekoppeld aan leestips voor dit weekend of de komende weken.

Na het weekend in Parijs (foto's, blogs) heb ik maandag in de trein Oliver Sacks' bijgestelde versie van Migraine gelezen. De auteur was niet te beroerd om nieuwe inzichten, excuses voor eerder gevelde oordelen rondom dit spectrum aan ziekteverschijnselen tussen de jaren '70 en '90 te verwerken. De 2003 versie is een pil, eigenlijk meer voor studenten en ingewijden geschreven, maar ik vond Migraine verhelderend.

Woensdag overdag het faciliteren van workshops met Nyenrode studenten en collega's (foto's) rond verzekeren, mobile en internet. Een boek dat je helpt om geschikte werkvormen te vinden, is Beweging in je brein Zestig werkvormen voor inspirerende trainingen, workshops en presentaties

Woensdagavond stond de plaats van handoplegging in de Bijbel centraal tijdens een gezamenlijke groeigroepavond in de gemeente.

Donderdag overdag heb ik de verschillen tussen PRINCE2 2005 en 2009 onderzocht en er twee blog posts mee voorbereid. De aankondiging alleen al leverde reacties via Twitter op, leuk!

Dan donderdagavond. Ik heb veel vaker community avonden van projectmanagers bij Capgemini meegemaakt, maar het verhaal van voormalig IceSave directeur Martijn Hohmann trok ook veel collega's van Financial Services in andere disciplines: de zaal zat vol en aandachtig te luisteren. Om eens de perfect storm van de ontwikkeling, live gang en déconfiture van zo'n project uit eerste hand te horen, was zonder meer inspirerend. Natuurlijk met het 'dubbele', dat met zowel het succes als plotselinge einde mensen, consumenten, burgers en veel geld gemoeid is.

Misschien onverwacht, maar een collega zag The Tipping Point werkelijkheid worden. Hoe een kleine groep mensen creatief de gevestigde orde wist te doorbreken en een niche vond tussen twee ogenschijnlijk onverenigbare uitersten, betrouwbaarheid en een hoge rente garanderen op spaartegoeden.

Als laatste deze week het e-book, waarmee ik zelf de komende dagen aan de slag mag (lezen en recenseren): het nieuwe Fearless van Max Lucado: stel je je leven voor zonder angst. Wat doe je met geweld, overweldigende uitdagingen, ziekte en andere worst-case scenarios? Kortom: die dagelijkse worstelingen. Ik verwacht geen zes stappenplan, zeven eigenschappen ofzo, maar wijsheid en inzicht voor morgen.

Labels: , , , ,

16 september 2009

Kansdenken maakt je innovatiever

Je kunt bij de pakken neerzitten, of de huidige recessie aangrijpen als kans. Kansen zien en benutten zijn essentiële vaardigheden om veranderingen het hoofd te bieden en vooruit te gaan waar anderen achterblijven. Welke kansen zijn er? Waar komen ze vandaan? Hoe benut je kansen om je eigen innovatiekracht en die van je organisatie te vergroten?

Gisteravond was Jeff Gaspersz te gast op de Masters in Business avond van Capgemini consultants. Gaspersz is hoogleraar innovatie van Universiteit Nyenrode sprak er. Gaspersz is adviseur op het gebied van management van innovatie en creativiteit, eerder werkzaam bij de Erasmus Universiteit en KPMG Management Consulting's Trendwatch Center en KPMG Inspire. Daar richtte hij KPMG Innovation Center op. Jeff Gaspersz heeft ruim 80 publicaties rond vernieuwingsprocessen op zijn naam staan. Zijn laatste twee boeken zijn: Grijp je Kans, vinden en benutten van nieuwe mogelijkheden (2009) en Dagelijks Innoveren, praktische adviezen voor een kansgerichte organisatie (2009).

Een prepared mind helpt. Open staan voor ideeën die op elk moment van de dag kunnen opkomen. De enorme verwerkingskracht van het slimme onbewuste (Ap Dijksterhuis) stelt je in staat zoveel meer op te pikken dan je bewust denkt of momenteel op concentreert.
Momenten als hardlopen, douchen, autorijden en slapen werden in de zaal beaamd als vruchtbare momenten. Dan helpt het als je middelen bij de hand hebt om je 'losse flodders' vast te leggen. Een notitieblokje, mind map, voice recorder, wat je maar handig vindt.

Gaspersz liet het voorbeeld van Harry Potter auteur J.K. Rowling zien die haar idee voor de hoofdpersoon kreeg tijdens een treinreis van Manchester naar London en het gelukkig noteerde.

Zonder ondernemerschap komt een idee niet 'aan de man'. Je moet een 'nee' niet als een antwoord nemen. Het voorbeeld van Rowling, maar ook 3M's Mr. sticky notes Art Fry zijn daarbij sprekende voorbeelden.

Om innovatie te cultiveren is een zekere mate van autonomie, ruimte en ondernemerschap in een organisatie noodzakelijk. Een eerste week in een organisatie, zoals expliciet bij Google gebeurt, zou gebruikt moeten worden om frisse impressies op te nemen van, en juist niet om groentjes als onervaren, 'nog even niet storen' te behandelen.

Charles Leadbeater, auteur van We-think: the power of mass creativity, werd aangehaald. Bij Capgemini gelden de Design Centers als goed voorbeeld van interactief met klanten creatief oplossingen genereren. IBM heeft de 72 uur durende wereldwijde Innovation Jams, Dell Ideastorms.

Om ingeprente paradigma's (door Gaspersz 'koedenken' genoemd) los te laten, is conceptual thinking, A whole new mind (Daniel Pink) nodig. Associëren en combineren van ongebruikelijke elementen helpt. Topfotograaf Dewitt Jones leert ons dat lens en perspectief bepalend zijn voor wat je ziet. En dat er altijd meer dan één goede oplossing is.

Hoogleraar spiritualiteit en management en ondanks zijn hoge leeftijd nog zo veelzijdig, dat je een soort vader van Timothy Ferris aantreft, Paul de Blot stelt zichzelf dagelijks 2 vragen:
1. Wat heb ik vandaag geleerd?
2. Wat ga ik morgen anders doen?

Eerlijk antwoorden op dergelijke vragen geven aan of je nog wel leert en welke nieuwe wegen je inslaat. Als je verandering, innovatie, creativiteit en dergelijke belangrijk vindt, be the change you want to see in the world, om Gandhi te parafraseren.

Met een oefening brainwriting hebben we als aanwezigen gisteravond in een 5 minuten tijd enkele honderden ideeën voor vergroting van onze eigen innovatieve kracht gegenereerd. Oplossingen liggen zo dichtbij, je moet ze wel willen / kunnen zien!

Labels: , , ,

10 juli 2009

Boekenwurmen zijn vaak zomerdieren

Ik lees veel en regelmatig, maar in de zomervakantie periode gaat de consumptie van letters behoorlijk omhoog. Op mijn 'komende weken te lezen lijst' staan zeer uiteenlopende werken.

Theologie
Sunday Adelaja - Church Shift
Kees Goedhart - Leven vanuit de basis

Reizen
Louise Nicholson - National Geographic Reisgids India

Psychologie
Oliver Sacks - Een antropoloog op Mars

Literatuur
Isaac Bashevis Singer - Een liefdesroman
Toni Morrison - Beminde

Business
Natalie J. Sayer & Bruce Williams - Lean voor dummies
Jitske Kramer - Normaal is anders
Antonie van Nistelrooij & Rob de Wilde - Voorbij verandermanagement
Anko Tijman & Eric Jimmink - Testen 2.0 de praktijk van agile testen
Neil Cole - Organic Leadership Leading Naturally Right Where You Are

Hoe ziet jouw lijst te lezen boeken eruit?

Labels: ,

06 juli 2009

Ruimte gezocht voor organiseren

René Tissen (Nyenrode), Frank Lekanne Deprez (Nyenrode, Hogeschool Zuyd), Rosalie Burgers (Nyenrode) en Frank Halmans (CBS) hebben onderzoek gedaan naar aanleiding van de ervaren organisatierot en reorganisatiemoeheid. Managers ervaren hun organisatie als een blok aan het been, zo concluderen ze. De auteurs betogen in Geef ze de ruimte! dat moderne organisaties meer gebaat zouden zijn bij een goede schikking / inrichting van drie ruimtes
- fysieke ruimte van plaats en tijd
- virtuele ruimte van digitale technologie
- mentale ruimte van de belevingswereld van mensen
zodat medewerkers datgene waar hun organisatie voor staat - lees de mission statements en cultuurwaarden maar na - beter en anders kunnen uitvoeren en trots op de organisatie gepaard gaat met een persoonlijk welbevinden in deze zakelijke habitat.

Mensen willen nu eenmaal (h)erkend, gemotiveerd worden en verbonden zijn. Hoewel veel hulpmiddelen voor online samenwerken beschikbaar zijn, kan ik me het gemis van echt samenwerken, team spirit, wel voorstellen. Er zit dus in de virtuele en mentale ruimte nog wel wat investeringsmogelijkheden. Want dat red je niet alleen met punten toekennen per upload van een 'asset' in een kennisbank, of opname van je bijdrage in een database query op wiki pagina's, zoals op PMWiki.nl of Wikipedia.

Wil je zelf je mensen de ruimte geven, is het zaak de emotionele bankrekening in de gaten te houden, en persoonlijk, kleinschalig te beginnen. Feedback mag zo direct, kort op de aanleiding en face-to-face zijn als maar mogelijk is. Complimenten die je krijgt en de teaminspanningen betreffen, mag je dus direct doorgeven. En hoewel ik via veel online netwerken verbonden ben met allerlei mensen, zijn dat vooral signalen die in de wandelgang, een loopje tussen de gebouwen en bij het bekende koffie-apparaat opgepikt kunnen worden.

Pratend over het koele water: fysieke ruimte, klimaatbeheersing, logische indeling van werkplekken, afstand tussen teams en het (on)gemak waarmee herschikking van werkplekken kan plaatsvinden, allemaal belangrijk.

Dat maakt organiseren ook tot een boeiend, dagvullende bezigheid met een continue interactie met mensen en middelen!

Labels: ,

06 juni 2009

Mind performance hacks

Mind performance hacks is een oefen- en doeboek om je hersens te trainen om slimmer en efficiënter met het razende tempo van de moderne informatiestromen om te gaan. Dit wordt ook wel lifehack(ing) genoemd. Kernboodschap: hoe blijf je kalm en lekker bezig in een hectische omgeving.

De aangedragen oefeningen helpen om:
- geheugensteuntjes te gebruiken om nummers, namen, data en andere zaken te onthouden.
- het hoofdrekenen een opfrisser te bezorgen. Veel te snel grijp je naar de spreekwoordelijke zakjapanner.
- brainstorming processen te (bege)leiden.
- nieuwe ideeën systematisch en effectief vast te leggen.

A.W. Bruna heeft het boek in traditionele vorm uitgegeven (verkoopprijs EUR 18), maar het is ook gratis te downloaden bij Lifehacking.nl in ruil voor je e-mailadres voor follow-up.

Labels: ,

23 mei 2009

Grown Up Digital - welkom nieuwe generatie

Kritische auteurs hebben zich eerder zeer negatief uitgelaten over de Generation Y in sociologische termen het cohort dat geboren is tussen 1977-1997.

Don Tapscott onderzocht het bewijs hiervoor en kwam tot geheel andere conclusies.
Hij beschreef ze in Grown Up Digital: How the Net Generation is Changing Your World en maakt sindsdien van elke gelegenheid gebruik om jong en oud wakker te schudden. E-mail is techniek van gisteren, kranten die maar eenmaal per dag uitkomen, vreemd voor een moderne jongere.

Het normenkader van de Net Generation:
- vrijheid
- aanpasbaarheid
- toezicht
- integriteit
- samenwerking
- snelheid
- innovatie

Juist door sociale netwerken, wiki's, blogs en dergelijke te boycotten, tonen bedrijven en organisaties dat ze hun medewerkers niet vertrouwen en geen interactie willen. Werken en leren vanuit bovenstaand normenkader geeft veel nieuwe kansen voor managers, opleiders en marketeers.

Let eens op deze verschuivingen:
- Youtube (user generated content) won van MTV.com (syndicated content)
- Facebook (relatienetwerken) won van Match.com (op zoek naar de ene ware)
- Wikipedia (wisdom of the crowds) won van Brittanica.com (een selecte groep redacteurs)

Wat Tapscott betreft zijn de 4 P's uit je marketingboeken ook passé
- Product -> Consumer experiences
- Place -> Anyplace
- Price -> Discovery
- Promotion -> Engagement
- -------> Brand

In het onderwijs zijn allerhande mogelijkheden:
- beperken in het zenden van informatie, bevorderen van interactie en samenwerking.
- aandacht voor levenslang leren, in plaats van examenvoorbereiding.
- gebruiken van technologie om studenten te leren kennen.

Meer hoor je in onderstaand interview met Don Tapscott

Nog meer gedachten en inspiratie kun je halen en brengen op Twitter, GrownUpDigital.com, NGenera.com en Dumbest Generation community.
Reblog this post [with Zemanta]

Labels: ,

19 mei 2009

Projectmanagement Parade 2009

Vandaag stond de jaarlijks door IPMA-NL georganiseerde Projectmanagement Parade in het teken van 'met soft skills naar harde resultaten'. Binnen het thema werd een drietal tracks met eigen focus onderkend:
1. jezelf, met een accent op je eigen soft skills, het herkennen waar je staat, nadenken hoe je dat verder kunt ontwikkelen. Maar ook je stijl voor wat betreft het realiseren van resultaten.
2. project team, met aandacht voor aansturing, leiderschap, situationeel management en work package management. Het samenspel tussen projectteam en projectmanager stond centraal.
3. projectomgeving, waarin communicatie, stakeholder management, het sturen op een business case, omgang met stuurgroepen, wijzigende bedrijfsomstandigheden, het betrekken van beheerorganisaties en het implementeren van projectresultaten aan de orde kwamen.

Uit het dagvullende programma had ik vooraf m'n eigen 'track list' samengesteld en die vormt dus ook de kern van mijn terugblik. Na het ongewoon vroege ontvangst vanaf 8u in het Nieuwegein Business Center (NBC), de opening en het paneldebat met de sprekers van de 4 master classes, Richard Voorendonk (Pentacompany), Henk Bellinga (Advitec Consulting Group), oud-Capgemini collega Frits van der Valk (Lagant Management Consultants) en Hennie Wesseling (TNT Post).

Zelf koos ik voor Henk Bellinga's master class Onzichtbaar team, met zicht op resultaat over distributed delivery, ofwel het management van geografisch gespreide (project)teams. Hij belichtte vooral de verschillen in tijd en cultuur met isolatie, fragmentatie en desoriëntatie als hoofdproblemen. 90% van samenwerken en communiceren draait om mensen, 10% om techniek, hoewel de techniek vaak wel een (onnodige) hobbel is. Aan de hand van de concurrerende waardenmodellen van Robert E. Quinn werd groepsgewijs geoefend met voorkeurstijlen. Een belangrijk inzicht is de verschillende waardering van leiderschapstijlen tussen de leiders zelf en degenen die leiding ontvangen. Een verschuiving van facilitator naar mentor, en producer naar director zou al een veel betere match met je medewerkers opleveren.

De keynote werd gegeven door Rob Adolfsen (Agis Zorgverzekeringen) die met zijn tour langs fast-food ketens als McDonald's, KFC en AC Restaurants ook vooral vertelde wat hij niet ging vertellen en hoe weinig ervan zou blijven hangen. Een wat mager voorbereide en inconsequent vormgegeven boodschap.

Van projectmanagement naar Project-Based Leadership (omgeving track)
Adri Platje (Applicon Project-Based Management) nam zijn publiek mee in zijn eigen ontdekkingsreis. Een 'waaruit' en 'waartoe' blijkt te ontbreken bij het 'vakgebied' projectmanagement, en ook bij de algemene bedrijfskunde. Dus om boven de pragmatiek, best practices en persoonlijke goede bedoelingen uit te stijgen, ging Adri te rade bij de wijsbegeerte. Bij de ontwikkeling van multi-projectorganisaties en in de besturing en beheersing daarvan moet recht gedaan worden aan alle vijftien aspecten van de werkelijkheid en met de eigen aard en normativiteit daarvan. Projectleiding krijgt dan een context in duurzaam ondernemen, respect, normen en waarden. Genoeg voer voor verder herkauwen en uitwerken.

Critical Chain in Nederland (team track)
Stef Blom (Ondersteuning in Management) en Marcel Seijner, schrijver van De competente projectleider en verbonden aan de Hogeschool Rotterdam namen zeer interactief met de zaal, waar al wat ervaren mensen zaten, de toepassing van Critical Chain, de 'leer' van Eliyahu Goldratt en zijn invloedrijke boek Critical Chain: a business novel mee. Tot voor kort was er weinig aandacht voor deze methode, maar dat is met de oprichting van de programma-groep Critical Chain steeds meer verleden tijd. In alle nuchterheid werd verkend welke onderdelen wel en welke niet bruikbaar zijn in Nederlandse projecten. Valkuilen, do's en dont's bij de invoering.

Babylonische spraakverwarring - misverstanden in projecten minimaliseren (jezelf track)
Jitske Kramer (Human Dimensions) spiegelde het werken in internationale teams vooral met onszelf als projectleider. Anders dan de op praktische invulling, tools & techniek gerichte masterclass van Bellinga, benadrukte Kramer dat cultuur een voortdurend proces van betekenisgeving is. Iedereen is multicultureel, en dus past integratie of een soort gemeenschappelijke cultuur niet in ons streven. Beter is te werken aan participatie, het reguleren van uitsluitingsmechanismen rond aanpassing en besluitvorming, en het voorkomen en oplossen van culturele misverstanden.

En daarmee was het alweer kwart over vier. Het cabaret dat een kwartier later zou beginnen, heb ik laten zitten. In Balkbrug riep de plicht van een jeugdvoetbalteamleider ook weer. De Projectmanagement Parade blijft een zeer nuttige dag om kennis op te doen, oude bekenden weer te spreken en nieuwe mensen te ontmoeten. Ach, en tussendoor is er ook nog even tijd om wat indrukken te twitteren, maar vooral tussen de presentaties door. Focus is immers belangrijk.

De ProjectManagementParade heeft Twitter ook ontdekt. Doelgroep waren de Young Professionals die tijdens de lunch in de lounge onder meer op een scherm een TwitterFountain tweets met #pmp2009 konden volgen.
Binnenkort staan de presentaties op de site. Zelf heb ik genoeg inspiratie opgedaan om in vervolg posts onderwerpen wat verder uit te diepen.

Labels: ,

12 mei 2009

Zouden virtual assistants een handje kunnen helpen?

Als je boeken als Een werkweek van 4 uur (Timothy Ferriss) leest, krijgt de indruk dat alles zelf doen echt niet meer van deze tijd is. Grofweg voor $5 per uur offshore een Indiase virtual assistant inhuren maakt veel 'dure uren' onshore overbodig. Offshore your life als ultieme droom, kruip zelf in een hangmat. Zo simpel is het ook weer niet, dunkt me.

Even terug naar de virtual assistant. In dat kader heb ik het niet over persoonlijke productiviteitshulpmiddelen als Xobni, Jello.Dashboard of cc:Betty.
"A Virtual Assistant (VA) is an independent entrepreneur providing administrative, creative and/or technical services. Utilizing advanced technological modes of communication and data delivery, a professional VA assists clients in his/her area of expertise from his/her own office on a contractual basis."
Het mes snijdt aan twee kanten. Alleen maar over de schutting gooien leidt tot frustraties als die van een vriend van Anne Truitt Zelenka, schrijfster van het boek Connect!:
"It’s all hype. Trust me, I gave it a shot. I worked with a virtual assistant and it was a complete waste of time. Wouldn’t do it again."
In het artikel The art of delegating tasks to a virtual assistant beschrijft Zelenka haar eigen positievere ervaringen met een wederzijds respect voor elkaars sterke punten en toegevoegde waarde.

Mocht je het Engels niet zo goed beheersen, denk dan na over een lokaal alternatief. Immers, wat ervaringsdeskundigen met andere vormen van uitbesteding naar bijvoorbeeld India weten, is dat instructies zonder navraag of 'heb ik je echt goed begrepen' worden opgepakt. Algemene instructies als 'check m'n e-mail' of 'onderzoek onderwerp X' kunnen zo compleet andere resultaten dan die je verwacht opleveren.

Zo biedt Your Virtual Assistance met Jo Hughes voor EUR 20 hulp in het Nederlands op diverse disciplines. Andere Nederlandse voorbeelden zijn MyVirtualAssistant.nl en Anneco Knoop.

En wees eerlijk, een virtual assistant is een prima kans om als kleine zelfstandige specifieke vaardigheden aan te bieden aan de wereldgemeenschap, met een marktconform uurtarief in combinatie met werken vanuit huis. Schrijfwerk, onderzoeksopdrachten, vertalingen, illustreren, etc. zijn zo wat toepassingen.

Mensen die zich internationaal als virtual assistant aanbieden vind je onder meer op:
1. StaffInSeconds (@staffinseconds op Twitter)
2. VANetworking.com (@vanetworking)
3. Ki Work
4. Guru.com
5. Elance.com
6. Shelancers.com
7. AssistU
8. FindVirtual.com

Het kan goedkoper of gratis voor een aantal eenvoudiger zaken. WebWorkerDaily zette een aantal voorbeelden op een rijtje, van het benutten van LinkedIn Answers en Twitter tot Google Docs voor online samenwerking met je virtual assistant. En onthoudt, de virtual assistant is geen ding of robot, maar net zo mens als jij en ik.

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: ,

23 april 2009

Hot, Flat and Crowded

Thomas L. Friedman’s best seller The World Is Flat heeft menig manager wakker geschud. Inderdaad, voor een aantal aspecten van ons leven is de wereld platter geworden. Kritiek was er ook op de platitudes. In opkomende economieën als India en China zijn bevolkingsgroei, milieu, voedsel- en watervoorziening, gezondheid en sociale onrust enorme uitdagingen. En, of in de huidige economisch onzekere tijden mensen inderdaad zich tot untouchable hebben uitgewerkt, wordt tegengesproken door foto's van banenbeurzen in Amerika met wel erg lange rijen.

Friedman kroop zelf daarom in de pen om een opvolger te schrijven over de twee grootste uitdagingen die vanuit Amerikaans perspectief opspelen:
1. het gebrek aan focus en een gemeenschappelijk doel sinds 9/11;
2. globale milieucrisis met alle gevolgen van dien, van brandstofvoorziening tot bedreigde wouden.
Hot, Flat, and Crowded is het resultaat. Net als Al Gore met An Inconvenient Truth wilde waarschuwen en oproepen tot herbezinning, benadrukt Friedman dat het binnenkort te laat is. Te laat voor Amerika om te breken met de gewoonten rond afval, energiegebruik en over te stappen op Code Green.

Groen is het toverwoord. Het zet volgens Friedman Amerikaans leiderschap weer op de wereldkaart als het gaat om het helen van de aarde, vernieuwt Amerika van binnenuit en wendt doemscenario's als die geschetst werden door Al Gore af. Code Groen vereist bundeling van kennis, creativiteit, durf en oog voor het gemeenschappelijk belang, alles vanuit Amerikaans belang geredeneerd. Wij, als niet-Amerikanen moeten natuurlijk instemmend knikken en vooral steun toezeggen, voorbeelden geven (beheersing CO2 uitstoot, millenniumgemeenten, windmolenparken, etc. etc.). Nu nog 'even' de politieke molens wat sneller laten draaien. Ach, in 3:32 legt Thomas Friedman het nogmaals zelf uit in een videoboodschap.

Labels:

14 februari 2009

When all is said and got done

David Allen, de man achter Getting Things Done (GTD), (meer blogberichten over GTD) heeft een nieuw boek Making It All Work. De Nederlandse vertaling verschijnt 23 februari bij Managementboek.nl. Klinkt een beetje als The 8th Habit van Stephen Covey bovenop zijn eerste Seven Habits of Highly Effective People. Allen's nieuwe gaat namelijk om een "ongekende verdieping" van zijn theorie. Het gaat nu om de principes achter de principes.


Het doel: grip krijgen op de situatie en niets meer aan je hoofd hebben. Een overwinning op jezelf en je omgeving! Dat grip krijgen doorloopt een klassiek 5-stappenplan (Structures in Fives van Mintzberg met al zijn spin-off producten!):
1. capture: waarop wil je grip krijgen
2. clarify: wat is het en wat kun je eraan doen? (circle of influence...)
3. organise: organiseer 'het' samenhangend.
4. reflect & review: wat is de beste manier, tijd en plaats om het te doen
5. engage, take action: echt actie ondernemen.

Aanhangers van de Deming Cycle Plan-Do-Check-Act merken dan meteen op, dat de Check & Act ontbreekt. Kortom, het besturingsparadigma van De Leeuw moet het doen zonder control loop.

Als je grip hebt, zijn er nieuwe perspectieven in Making It All Work:
1. purpose: what on earth are we here for? (Rick Warren's Purpose Driven boekenserie)
2. vision: what is the measure of your success? (zong Steve Taylor al op I Predict 1990)
3. objectives: doelstellingen in de doel-middelenhiërarchie richting vision.
4. randvoorwaarden
5. dingen doen (met Flow gaat dat makkelijker)
6. weg knagend gevoel dat je nog van alles moet doen :-)

Als je het op je to-read lijst zet, en 19 februari vrij plant, kun je David Allen live gaan beluisteren in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Dustin Wax schreef voor Lifehack.org een driedelige boekbespreking, dus dat drieluik kan ook op je @next actielijstje.

Labels: ,

14 januari 2009

Is hyperconnected zijn een slechte eigenschap?

Nostalgische gevoelens spelen regelmatig op bij dertigers en veertigers. Met 20 jaar en 1 maand internet in Europa weten we nog goed hoe het zonder was. En ook nu in 2008 stelt nog menig bedrijf of organisatie je als werknemer niet in staat onbeperkt verbonden te zijn met het web. Vanuit de optiek beveiliging en het hoog houden van imago terecht, maar meer redenen kan ik 1-2-3 niet bedenken. Waarom nog überhaupt discussiëren over de toepassing van web 2.0 technieken in een zakelijke context?

De Lifehack blog, altijd zoekend naar manieren om je productiviteit te vergroten, somde onlangs 5 redenen om om je zorgen te maken over je online presence en 3 om je zorgen weer weg te wuiven. Alles is balans, is hun boodschap.

Het doorslaan in dag en nacht verbonden zijn via allerlei media heet hyperconnectivity. Vorig jaar nog goed voor 16% van de medemensen, binnenkort vergezeld door nog 36%, aldus het door Nortel gesponsorde IDC rapport. Zoals je ook kunt stellen, doet een groot deel van de wereldbevolking niet mee aan deze hype. Hobbyisten als de man in onderstaande video verbinden zelfs hun wasmachine aan het web en laten de machine twitteren als de was klaar is.

Positieve elementen, vertaald naar impulsen voor het bedrijfsleven zijn:
1. Unified communications, het gladstrijken van protocollen, apparaten en user interfaces voor communicatie.
2. Toegankelijkheid van bedrijfssystemen, ook buiten de fysieke muren van een kantoor, om telewerken even makkelijk als kantoorwerk te maken.
3. Het belang van het ecosysteem. Je kunt je producten en diensten niet alleen op de markt brengen en hetzelfde geldt voor het mogelijk maken van connectiviteit.

Voor degene die in de auto ook bereikbaar willen zijn per e-mail, is er iLANE, een apparaat dat de via een Blackberry en een bluetooth headset werkt. Via push mail binnengekomen berichten worden door een vrouwenstem voorgelezen. Via spraak is weer te reageren.

Ook informatie als nieuws, sport en het weer kan worden voorgelezen. Om deze info van internet te halen is wel een aanvullend abonnement van 6 euro per maand nodig. Of je je aandacht nog bij het rijden kunt houden, is de vraag.

Ron Tolido, Capgemini's CTO, voorspelt voor 2009 juist deliberately disconnected als nieuwe trend, juist om tijd te vinden voor ontspanning en contemplatie, zonder dat piepjes, pop-ups en trillende apparaten ons storen.

Labels: ,

30 december 2008

Vooruitkijken naar 2009 deel 1

Uiteraard blik ik evenals een jaar geleden weer vooruit, zoals zoveel trendwatchers, marketeers en strategen dat doen. Overtypen van andermans inzichten wil ik niet, een aantal interessante lijstjes geef ik je op voorhand:

Trendwatching.com: half a dozen consumer trends for 2009 met neologismen als
nichetributes, luxyoury, feedback 3.0, econcierge, mapmania en licht aan het eind van de tunnel: happy ending. (PDF). Naast de gratis web- en PDF-versie is er uiteraard een uitgebreid, tegen betaling te verkrijgen, trendrapportage.

Het Cutter Consortium heeft voor 2009 5 trends en 5 antitrends geformuleerd. Eerst de trends volgens Clutter:
1. Bedrijven proberen overbodige processen en technieken te schrappen. Nuchter beschouwd de voortdurende drang naar efficiency.
2. Data warehouses, vocabularies en ontologies groeien in de medische wetenschap.
3. Open source krijgt een tweede kans.
4. Cloud computing en virtualization zijn groeiers.
5. Goedkope disk arrays groeien is ook een groeimarkt.

Clutter benoemt als anti-trends, kortom de verliezers:
1. Social networking
2. Mashups
3. Grootschalige VoIP en unified communication implementaties
4. Analytische en Business Intelligence toepassingen
5. Vervanging van verouderde infrastructuur. Positief geformuleerd: die mogen nog langer in de lucht blijven.

Dan Schwabel, schrijver van Me 2.0 en Personal Branding Magazine, doet op zijn Personal Branding Blog een terugblik op zijn voorspellingen voor 2008 (zijn ze uitgekomen?) en kijkt vooruit naar 2009. Wat hem betreft een groeispurt voor (personal) branding ten koste van media als kranten en onvoldoende uitgeruste sociale netwerken.

ReadWriteWeb, altijd een interessante bron van nieuwe vondsten en besprekingen, heeft een aantal voorspellingen, extrapolaties zo je wilt, rondom social networking en social media verzameld.

Over Google producten zijn tiental voorspellingen genoteerd. Ter ontnuchtering is het ook zaak de recapitulatie van Google's 2008 voorspellingen na te lezen.

Gartner vat voorspellingen samen in "Technology convergence, consolidation and alternative delivery models are significantly impacting the market for social software and collaboration." Heb je (via je werkgever) toegang tot de volledige Gartner rapporten, heb je wat te lezen. Op 23 december 2008 verscheen Web 2.0 User Categories: Beyond Digital Natives and Digital Immigrants en een dag later het voorspellende The evolution of the web aan toegevoegd.

Ik doe mijn vooruitblik vanuit het heden, met voorbeelden die ik nu tegenkom en graag plaats in wat grotere ontwikkelingen. Vanwege de hoeveelheid een tweeluik, vandaag deel 1, morgen deel 2.

Rationalisatie in sociale netwerken / microblogging platforms
Het sluiten van Pownce 15 december 2008 zal niet uniek blijken te zijn. Als ik mezelf neem als representatief web 2.0 gebruiker, denk ik dat Kwippy een volgende is. Twitter is gewoon marktleider, groeit en bloeit en heeft in de loop van 2008 een volwassen niveau van beschikbaarheid bereikt. Toepassingen worden voornamelijk voor Twitter geschreven, weinig voor andere platforms.

Ook activity streaming of life streaming applicaties zullen een splitsing zien tussen kansrijken en kansarmen. Wie bekommert zich (nog) om Mugshot of iminta als je al Friendfeed of Plaxo hebt? Kansrijke toepassingen bieden meer dan alleen maar aggregeren van profielen en RSS streams.

Productiviteit: meer met minder
Het kan altijd efficiënter. Dat Gmail sinds 9 december de functie Tasks heeft gekregen, is geen toeval. Toepassingen als Digsby (IM + e-mail + social networking in één client) of Ping.fm (1 bericht wordt naar diverse statussen / profielpagina's, e.d. gestuurd) en de Blog plugin Zemanta eindigen niet voor niets als finalisten in de 2e Open Web Awards, die Mashable.com organiseerde.

We blijven lezen, maar ook vooral anders
Nee, misschien lees je nog niet met een Amazon Kindle of Bebook. Binnenkort kun je je Nintendo DS niet alleen voor spelletjes meenemen op de wintersport, maar ook om eens een goed boek te lezen. Met een speciale cartridge 100 Classic Book Collection is een eerste honderdtal Engelstalige werken beschikbaar, waarop geen auteursrechten meer berusten. Klassiekers van Shakespeare, Dickens, Verne en Dumas voor bij de open haard.

In de toekomst kun je via WiFi extra boeken downloaden, wie weet wel Nederlandstalige werken.



Mobiele telefonie - computer - fotografie versmelten verder
Laptops worden netbooks en een Sinterklaashit in 2008: mini laptops. Voorheen mobiele telefoons worden complete computers. Touch screen of volledig QWERTY-toetsenbord is al lang niet meer voorbehouden aan een hippe iPhone of HTC. De Blackberry Storm, Nokia N97, Sony Ericsson Xperia X1 enzovoorts concurreren gewoon mee naar jouw gunsten.

Labels: , ,

04 december 2008

Het merk ik heeft een bijpassend cv

Personal branding, in keurig Nederlands het merk ik, heeft natuurlijk een platform, media nodig om zichzelf aan te prijzen.

Een curriculum vitae (cv, letterlijk levensloop) of portfolio wordt hiervoor al ruim 100 jaar gebruikt. De verkorte vorm, in het Engels treffend resume, genoemd, vat op een aantal A4-tjes je loopbaan, hobbies, referenties, ambities en opleidingen samen. Toen ik op het VWO bij Nederlands leerde hoe een cv geschreven moest worden, was 2 A4-tjes de norm. Mijn huidige cv in het Capgemini format is 14 pagina's en zal alleen maar groeien. Allerlei relevante zaken wil je immers kwijt.

Zo'n cv (op papier, Word of PDF) is een eerste selectiemiddel om kandidaten uit het aanbod te filteren. Profielen, zoals dat op LinkedIn worden ook geraadpleegd om consistenties te controleren. Hoe onderscheid je je dan? In de opmaak, taalgebruik en presentatie van het papieren cv? Ja, bijvoorbeeld. Enkele jaren geleden is bij Capgemini geëxperimenteerd met video cv's, waarvoor elevator pitches gemonteerd werden tot een soort wie-ben-ik-in-1-minuut presentaties. Zo'n cv werd als videobestand op een CD aangeboden bij een potentiële opdrachtgever. Ook kun je je video cv publiceren op bijvoorbeeld Videocvtube.com.

LinkedIn biedt sinds een maand de mogelijkheid om het profiel verder uit te breiden met je blog, Google Docs maar ook je Slideshare presentaties. Dat biedt weer nieuwe mogelijkheden om je cv meer op een portfolio te laten lijken.

VisualCV gaat nog een stap verder met de combinatie web 2.0 en cv. Je bepaalt zelf wat je op je cv zet en wat je deelt met de buitenwereld. De mogelijkheden reiken van tekst, info pop-ups over opleidingsinstituten en werkgevers, grafieken, audio en videobestanden, ingebedde Slideshare presentaties en koppelingen met sociale netwerken.

Het resultaat is een eigen online cv, dat jou letterlijk en figuurlijk in beeld brengt bij recruiters, resource allocators, werkgevers en opdrachtgevers.

In de praktijk
Wie wel eens een cv vanaf nul heeft opgezet, weet dat je dit niet op een achternamiddag doet. Ook VisualCV.com laat je dat ervaren, hoewel je met kopiëren en plakken een heel eind kunt komen. Niet voor niets bieden ze een dienst aan om met 3 werkdagen een eerste versie voor je op te stellen.

Niets hoeft in één keer af. Op www.visualcv.com/hjvanderklis kun je de vorderingen volgen.

VisualCV biedt professionals met zo'n cv de mogelijkheid om in een register elkaar te zoeken, te bekijken en contacten te leggen. Voor recuiters en werkgevers zijn de cv's natuurlijk ook welkom. VisualCV voorziet zelfs in een marktplaats voor gerelateerde diensten als het schrijven van een cv-tekst, coaching, beoordelingen, fotografie of video-opnamen. En dan heb je ten opzichte van een stuk papier of een profielpagina toegevoegde waarde!

Labels: , ,

03 december 2008

Spiral Up - tegendraads is succesvoller

De neerslachtigheid die uit een haast vastgelopen project, een teneur van herhaling, het gebrek aan perspectief kan komen, kan gelukkig omgedraaid worden. Ik had al een tijdje de @Someday actie Blog over Spiral Up staan, en nu is het de tijd ervoor. Noem het een oppepper.

Veel onderzoek naar het succes of falen van projecten zijn gericht op de faalfactoren,
- Waarom mislukken al die IT-projecten? (onderzoek Ernst & Young)
- Waarom IT-projecten mislukken (onderzoek Forrester)
- Project-falen verklaard (online discussie)
- Waarom e-commerce projecten mislukken (Empirium studie)
- Vijf redenen waarom projecten zo vaak mislukken (Sigma Online)
- Faalfactoren leren herkennen bij veranderings- en ICT-projecten (boek Paul Scheffers)

Best practices (denk aan de basis van de projectmanagement methode PRINCE2 of de systeemontwikkelingsmethode RUP) worden vervolgens uitgewerkt en aangeboden. Achterliggend principe is vaak risicobeheersing of damage control. De ondertitel van Paul Scheffers' boek luidt dan ook 'En hoe deze vroegtijdig te reduceren met behulp van risico-scorekaarten en praktische checklists'.

Jane Linder begon haar onderzoek ook vanuit die optiek, maar keerde het perspectief vervolgens,
"to encourage initiative champions to try an unconventional approach. I am convinced that uncommon success will result."
Waarom gingen 46 zeer succesvolle projecten nou wel goed? Het in 2007 geschreven boek Spiral Up: and Other Management Secrets Behind Wildly Successful Initiatives is het resultaat.

In een podcast van de American Management Association licht de schrijfster de hoofdpunten zelf toe.

Om uit de neerwaartse spiraal te komen, zijn de volgende principes belangrijk:
1. Maak ruimte. Sta het project toe in onvoorspelbare richtingen te groeien en te ontwikkelen.
2. Doe zeker de juiste dingen. Zorg ervoor de juiste antwoorden op de moeilijkste vragen te krijgen.
3. Maak een verschil. Leg je lat hoger om wat voorheen onmogelijk leek toch te bereiken.
4. Geef energie aan mensen. Creëer een omgeving waarin emoties 'mogen' en uitdagingen worden geboden.
5. Beweeg door naar boven. Elke verbetering is een stap naar een groter succes.

In Spiral Up gebruikt Linder voorbeelden van diverse projecten, van onderwater mijnbouw tot het voorkomen van sluiting van een olieraffinaderij. Ze laat zien, dat het niet alleen de leiders of managers zijn die het verschil maken tussen succes of falen, maar ieder in zijn/haar eigen rol in een willekeurig project.

De vijf succesfactoren grijpen op elkaar in, als in een open systeem, zoals het menselijk lichaam. Doelgericht zijn, een visie hebben zonder executiekracht en -ruimte is luchtfietserij (heel vrij naar Thomas Edison)

Van Amazon kreeg ik onder meer de volgende leestips bij Spiral Up:
- Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology (Henry Chesbrough)
- Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscape (idem)
- Dealing with Darwin: How Great Companies Innovate at Every Phase of Their Evolution (Geoffrey Moore)
- Five Minds for the Future (Howard Gardner)
- Smart World: Breakthrough Creativity and the New Science of Ideas (Richard Ogle)

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: ,

09 november 2008

Onbereikbaar zijn heeft voordelen

Een open deur cultuur, of naar je medewerkers aangeven dat je altijd aanspreekbaar bent, je telefoon altijd aanstaat en dergelijke, klinkt goed, maar is in de praktijk desastreus voor je concentratie, humeur en balans tussen werk en privé. Met een beetje pech houd je ook een afhankelijkheid van jou als leider in stand, terwijl je mensen het (op z'n minst voor een heel groot deel) best wel zelf kunnen. Het is de klacht "Kunnen jullie dan helemaal niets zelf?!" van manager Sjors in de fameuze Cup-a-soup commercial.

Het is helemaal niet erg soms even onbereikbaar te zijn. Doe af en toe de deur dicht, verwijs vragenstellers naar een later moment op de dag, werk ergens anders of zorg ervoor dat je erven niet bent. Het sleutelwoord: communicatie. Maak duidelijk wat medewerkers en je opdrachtgever van je mogen verwachten, wanneer je er wel bent en hoelang je reactietijd zal zijn als je er niet bent.

Maak ook helder wat je van anderen verwacht, welke verantwoordelijkheden je delegeert, waarover je wel en niet op de hoogte gehouden wilt worden en voor welke zaken ze beter met een ander kunnen schakelen.

Een aantal tips voor morgen:
1. Houd een inloopuur. Het verkleint de druk op je bereikbaarheid voor de rest van de dag.
2. Helemaal niet erg om je voicemail als buffer te gebruiken, maar zorg er wel voor dat dezelfde dag ingesproken boodschappen worden beantwoord.
3. Je hoeft niet instant reacties te geven op elke e-mail die binnenkomt. Beantwoord uiterlijk de volgende dag e-mails, het liefst gebundeld aan het begin of eind van de dag.
4. Jazeker, sommige problemen lossen zich in de tijd op. Als er maar urgentie is en mensen niet vergeten zelf te denken en te handelen. Het probleemoplossend vermogen van je mensen is veel groter dan je denkt.

Labels: ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker