Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

29 oktober 2009

Weg van Windows Vista

Verguisd, maar toch met veel meer plezier gebruikt dan voorgangers (Windows 95, 98, 2000, XP) is het de bedoeling Windows Vista te vergeten en over te stappen op Windows 7.

Eerste horde: System readiness
De vrijdagmorgen met de post bezorgde MS Windows 7 Ultimate Upgrade 32 bits schijf bood z'n eerste weerstand bij de check op system readiness. Ondanks wekelijkse Microsoft Updates zou mijn Vista Home Premium installatie zelfs niet SP1 bevatten. Die is los te downloaden (570MB!) en te installeren. Bij de installatie zelf die drie kwartier duurde, leek alles goed te gaan. Na het opstarten van de pc verscheen echter dezelfde foutmelding die ik eerder wel eens had gehad met .Net service packs, waarvoor ik Microsoft benaderd heb, maar eigenlijk nooit een afdoende antwoord heb ontvangen.

Om eerlijk te zijn, twijfelde ik al behoorlijk toen het zo lang duurde. Zo van, het zal toch niet in één keer goed gaan? En inderdaad.

Aan de hand van foutcode kon ik nu wel een in april 20009 uitgebracht System Readiness Tool voor Vista downloaden en uitvoeren. Opnieuw is het 45 minuten later, als Vista SP1 installatie gestart kan worden.

Een uur later is de constatering andermaal, dat de installatie mislukt is, hoewel de installatie veel verder gekomen is dan de eerste keer. Alleen het eindresultaat telt, en dat is nog altijd geen springplank om weg te kunnen van Vista. Ik ben dan door de 2e oplossing op Knowledge Base heen. De met @michieldoetjes uitgewisselde vorderingen waren voor de support afdeling aanleiding te hulp te schieten.

Telefonisch werd ik verwezen naar de online Hulp en Ondersteuning, waar ik mijn situatie heb uitgelegd en een diagnose tool heb laten draaien om Microsoft te voorzien van de benodigde gegevens. Met 1 werkdag een antwoord per e-mail was de belofte.

Die belofte werd dinsdag alsnog ingevuld. Sneu, de mail kwam in Gmail's spam folder terecht. Na telefonisch contact met Microsoft ontdekte ik dat. De planning is morgen het stappenplan volgen en SP1 installeren, om vervolgens door te pakken richting Windows 7. Wordt vervolgd.

Labels: , , , ,

30 juni 2009

Welke ISP krijgt van jou de zak?

De afgelopen week leek haast elke abri onderweg voorzien van advertenties van Dezak.nl, waarin beeldmerken van internet service providers (ISP) als Ziggo, HetNet, UPC, Alice en XS4All een papieren zak over hun kop hebben gekregen, maar nog net zo goed zichtbaar zijn, dat je ze 'herkent'. Tekenend hoe klein deel van een beeldmerk of logo je nodig hebt om het bijbehorende merk te kennen. Ditzo deed het voor de introductie met Datzo.

Op de website dezak.nl kon je je e-mailadres achterlaten en vragen beantwoorden over de reden waarom je je ISP de zak zou geven en hoeveel je betaalt voor internet, telefonie en televisie samen. Dat rook naar een ISP, beter triple play aanbieder, die over de rug van bekende andere aanbieders eigen marktaandeel zoekt.

Daarvoor moet je toch echt met een inhoudelijk goede aanbieding komen in een verzadigde markt als die rond telefonie, internet en televisie, waarin prijs, snelheid en zenderpakket onderscheidend kunnen zijn, en goede customer service wel altijd een goede belofte zonder adequate invulling zal blijven.

Dinsdag 30 juni ergens tussen de huis-aan-huis bladen een zak: Tele2 dus. Born to be cheap, maar ook born to be boring.

Labels: , ,

07 mei 2009

Einde aan bellen naar Apeldoorn?

Gelukkig heb ik De 'Even Apeldoorn bellen' campagne DVD nog. Hij wordt al op Marktplaats aangeboden door anderen, ik wacht uiteraard nog even tot de bekende slogan van Centraal Beheer die sinds 1986 gevoerd werd, definitief vervangen is. Dat heeft een prijsopdrijvend effect. Eén leeftijdsgenoot, Karst Tates, heeft ditmaal het in discrediet brengen van het bellen met een 055-nummer, op z'n geweten.

Al het afgelopen weekend was er 'nieuws' dat de commerciële directie van het Achmea merk Centraal Beheer afscheid zou nemen van de reclameleus en pakkende commercials van DDB Amsterdam. Wat begon met een losrijdende caravan in 1986

wijlen Ralph Ingbar liet hangen

en advocaat Moskowicz een pijnlijke nek bezorgde

gaat mogelijk na 30 april 2009 geen vervolg krijgen. Die ochtend stond op de achterzijde nog een prinsesje in een paginagrote advertentie de mantel en andere spullen van de koningin te verkopen. Voor op televisie was onderstaande inhaker met burgemeester, de koningin en een parachutist op Koninginnedag weer gepland.

Deze commercial heeft ditmaal het scherm niet gehaald. Dag icoon van de reclames en veelvuldig winnaar van Gouden Loekies!

Labels: , ,

28 juni 2008

Luister en wees fris, kijk niet achterom

't Is vakantietijd, tijd voor lange reizen op de weg, mijmeren, voor- en nadenken. Kijk goed uit waar je rijd. De creatieve DDB uiting voor Centraal Beheer Achmea op de achterzijde van bussen in Amsterdam dit voorjaar won eerder deze maand in Cannes een Gouden Leeuw. De reclame is onderdeel van het adoptieplan van CBSOutdoor.nl.

Maar wat is creatief of nieuw? Kaartenmaker Falk deed eerder hetzelfde op trucks.

Uitingen als deze houden nietsvermoedende automobilisten wel wakker ;)

Ook retro en handig voor zoekers is de speciale Knight Rider navigator van Mio.

Goed getimed, nu de film naar aanleiding van de succesvolle jaren '80 serie Knight Rider met Michael Hasselhoff gemaakt is en er dit najaar een nieuwe tv-serie vertoond wordt. Knight Rider serie op tv komt. KITT staat daarin niet langer voor Knight Industries Two Thousand, maar voor Knight Industries Three Thousand.

Het navigatiesysteem LEDs aan weerszijden van het scherm. Bij het opstarten hoor je de door William Daniels ingesproken tekst
"Hello Michael, where do you want to go today?"
Uiteraard is de auto op de kaart een zwarte Trans-Am. Hij kost $270 en is helaas alleen in de VS te koop.

Tenslotte: word geen slaaprijder
Om de 2 uur een kwartiertje rust, frisse lucht in de auto en uitgerust op pad gaan helpt ook veilig op je bestemming komen.

Labels: , ,

08 juni 2008

Genesis meets marketing is controverse

Was de discussie over creationisme in het onderwijs net zo'n beetje gaan liggen, ontdekten marketeers het bijbelboek Genesis weer eens. De zondeval, functioneel bloot, verleidingstechnieken, enzo. Immers, bloot doet kopen.

Kellogg's meer fruit dan vroeger
De in mei gelanceerde Kellog's bevat meer fruit dan vroeger campagne met Sneeuwwitje en Eva, een idee van reclamebureau JWT deed de SGP hier op de achterste benen staan.

Op deze manier de zondeval behapbaar maken, leek de gereformeerden geen goed idee.

Ben je tegen een homsexuele partner verzekerbaar?

Centraal Beheer Achmea maakte onderstaand spotje met een homosexuele Adam (is wel wat lastig om de aarde te bevolken), waarbij de link met verzekeren even zoek(en) is. Omdat de verzekeraar geen gelovigen of homosexuelen wilde kwetsen, belandde het spotje niet in de STER commercials, maar wel op het web, waar Adformatie de spot oppikte. De aantrekkingskracht van filmpjes op Youtube deed de rest. (On)bedoeld dus toch gebruik van het filmpje om 'Apeldoorn te bellen'.

Niets nieuws onder de zon. De spot zou, zoals ik september 2007 bij de lancering van de Finse ambulance CB-commercial al meldde, het alternatief zijn.

Adam & Eve - schoenen of andere leerproducten
Waar je Eve & Adam schoenen online zou willen bekijken of kopen, is het oppassen. Tik je onbdoeld adameve.com in, kom je op Amerika's bekendste reseller van adult products om het netjes uit te drukken.


Nagedachten
Betekent het opvoeren van Adam en Eva met vijgenbladeren in de Centraal Beheer spot impliciet erkennen dat homosexualiteit zonde is? Lees de volgorde van volmaakte schepping - opstandigheid tegen God - ontdekken dat je naakt bent - je schaamte bedekken Genesis 3 maar na. Hadden de makers willen communiceren, dat homosexualiteit door God gewild was, hadden ze niet alleen een blije Adam en Eva, maar ook volledig naakte versie moeten tonen. Dat had wel op andere bezwaren gestuit, dat is me duidelijk.

En als er tegenwoordig meer fruit dan vroeger is, wordt daarmee niet aangegeven, dat bij het naderen van de eindtijd de zonde toeneemt, of in elk geval de verleidingen toenemen? Lees Mattheüs 24 maar na.

En ook het speelgoed voor volwassenen kun je opvatten als: seksualiteit is voor volwassenen, een Adam en Eva die bij elkaar passen en door God bij elkaar zijn gebracht. Genesis 1 en 2 beschrijven dit. De verbaasde reactie van Eva op de homosexuele Adam in de Centraal Beheer commercial is wat anders dan
"Eindelijk een gelijk aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees, een die zal heten: vrouw, een uit een man gebouwd."
Zo zie je maar, als jeugdgroepleider of onderwijzer kun je best wat met de actualiteit of reclamespot, ook binnen kerk of gemeente. Kruisbestuiving tussen marketing en religie kun je ook aangrijpen als kans.

Labels: , , ,

29 mei 2008

Scheiss Metafor

Ik zie niet veel commercials op tv, maar met de laatste Bavaria inhaker op het naderende EK, waarin het Oostenrijkse one hit wonder Opus (Life is Life) dankzij een blikje Bavaria een passende metafoor voor het leven vindt, moest ik wel hard lachen.

OK, de associatie met de "rijmelarij van likmevestje" met volkszanger Barry (Harry Glotzbach), een commercial voor Holland Casino, is snel gemaakt.

The art of songwriting, breder getrokken: kunst, is het zoeken naar metaforen, beelden, manieren om gedachten uit te drukken. De diskwalificaties rijmelarij van likmevestje of scheiss Metafor (uit de commercial met Opus) wil je dan natuurlijk niet hebben.

Platgetreden paden zijn er al genoeg, je komt ze in allerlei kunstvormen tegen. Als recensent van muziek heb ik er vele moeten voorzien van kwalificaties, zonder de artiest in kwestie tezeer te beschadigen. OK, woorden schieten soms tekort, maar God gaf ons (ogenschijnlijk een deel van de mensheid) ook talent en creativiteit, dus er is heel veel mogelijk in taal, schilderkunst, muziek, zelfs in tv-commercials. Dat ik in de e-mail oproep van de STER vorige week om nominaties door te geven voor de Gouden Loekie niet één echt leuke kon vinden, zegt ook veel over mijn perceptie van benut talent in de totstandkoming van reclamespotjes. En dat er nog een gat tussen commerciële uitingen en daadwerkelijke aankopen zit, weet ik ook. En dat is pas Scheisse voor verkopers!

Labels: , ,

21 september 2007

Adam en Eva bellen Apeldoorn vanuit de ambulance

Bos genoeg in de omgeving van de Apeldoornse Laan van Malkenschoten om je in te verbergen. Op 7 september werd in AssurantieMagazine gewaarschuwd, dat de nieuwe commercial van Centraal Beheer Achmea (met nog altijd de pay-off Even Apeldoorn bellen...) met geloof en homosexualiteit zou spelen. Volgens woordvoeder Rob Mol hadden alle doelgroepen die in de commercial zitten hun goedkeuring hebben gegeven (men selectere voor de klankbordgroep 1 homo en 1 gelovige; kostentechnisch zou een combinatie nog voordeliger zijn...). Het resultaat......

.....belicht uit gewoonte handelende ambulancebroeders die enorm in hun sas zijn met een nieuwe wagen. Rara & haha :-) Lees op adformatie.nl meer over deze nieuwe creatie.

Labels: ,

27 november 2006

(On)aantrekkelijk om te zien

Vanmorgen trok op de A28 een vrachtwagen van Funderwear de aandacht. Zouden de boxershorts met funprint toch nog steeds verkocht worden, ook buiten de Wibra en Zeeman winkel? Afgezien van enkele plaatjes van meiden in ondergoed op de website word je geacht over de lopende collecties per e-mail contact te leggen. Het product wordt er direct minder funny van.

Belachelijk gemaakt in de inhaak-advertentie van Pearle is Boer zoekt vrouw (in de Pearle variant mist de boer bijpassende focale versterking). Met 3,9 miljoen kijkers is 'agricultural dating' echter behoorlijk aantrekkelijk.

Je op een andere manier laten bekijken kan bij de tandarts. En dat leren kinderen te weinig, zo blijkt uit onderzoek. 20% van de kinderen onder de 12 komt zelden of nooit hun gebit laten inspecteren.

Tenslotte vonden de kiezers vorige week Rita Verdonk inderdaad aantrekkelijker dan Mark Rutte.

Labels: , ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker