Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

30 december 2009

Patatjesdag 2009

De jaarlijks op de voorlaatste 'werkdag' door Capgemini georganiseerde Patatjesdag is ook zo'n gewoonte in de kerstvakantie, waarvoor we alle 3 kinderen nog steeds warm kunnen krijgen. En dus na dagen weer geschoren, zonder laptop, pak of zakelijke verplichtingen, met leasewagen en toegangspas richting Papendorp.

Schminken of ballonnenfiguren laten maken boeide het drietal niet meer, maar de liedjes die het One Two Trio in het auditorium speelde wel (al lieten ze het niet altijd zien met de gebaren, dansjes en springerij). Meneertje Blauw (zo trots als een pauw), meneertje Rood (de sportieve malloot) en meneertje Geel (zo sloom als een kameel) spelen bekende kinderliedjes maar ook eigen nummers als 'Ik heb een snotje in mijn neus'. Meneertje blauw werd herkend van de band uit de BZT Show.

Na de snoepzakken, cola, cassis, roze koeken, onvermijdelijk wc-bezoek en de kindervoorstelling tijd voor patatten en kroketten.

Op naar oudejaarsdag!

Labels: , ,

20 december 2009

Trend: flexibiliteit in werken

Aan de slag met Het Nieuwe Werken, jazeker, hoewel nog een groot 'consultancy'-gehalte kleeft aan het concept. Microsoft Nederland is met recht ervaringsdeskundige, want flexibiliteit in het werken gaat tegenwoordig veel verder dan het flexplekken concept, waar Interpolis ooit in pionierde. Bij Capgemini is het dit voorjaar als Capgemini 3.0, nu omgedoopt tot NWW (New Way of Working) met niet alleen een prikkelende Blue postercampagne, hulpmiddelen als webcam, internetconnectie en NS Businesscard, maar ook web communities om de voor- en nadelen en cultuuraspecten te verkennen.

Dik Bijl, auteur van Aan de slag met Het Nieuwe Werken verheldert:
- Het is niet alleen een synoniem voor thuiswerken, maar het is werken waar, hoe en wanneer jij dat wilt.
- Het is geen vrijheid, blijheid want er wordt duidelijk gestuurd op resultaten.
- Het is geen ordinaire bezuinigingstruc verpakt in een mooi verhaal, het levert juist energie en geld op.
- Het betekent niet dat mensen langer móeten werken, maar biedt juist mogelijkheden voor een betere werk-prive balans.
- Het vervreemdt mensen niet van hun bedrijf of kantoor, maar faciliteert juist een effectievere en efficiënter samenwerking. Het kantoor als ontmoetingsplaats.

Het boek is gratis als PDF, of in traditionele vorm te koop bij Managementboek.nl. Helaas is er veel onzin geschreven over Het Nieuwe Werken. Ik zou ook zeker nagaan hoe je eigen werkgever dit concept introduceert, faciliteert en omzet in resultaten.

Voor de nog praktischer ingestelde mens is er het Klein receptenboek voor het nieuwe werken.

Vertragende factoren
Flexplekken, handig, zolang je applicatieprofiel wordt meegenomen. Momenteel moet ik elke dag applicaties als MS Project, urenverantwoording en autorisatiemodule opnieuw installeren als ik op een 'nieuwe' plek ga zitten. Dat in combinatie met een opstart/herstart van de betreffende Windows machines die een kwartier duurt, gaat er veel kostbare tijd verloren.

En wil je na de files rijden, vergeet het dan gerust op een doorsnee P+R nog een plek te vinden voor je auto. Die ervaring heb ik inmiddels in Ommen en Zwolle, collega's in bijvoorbeeld Diemen-Zuid en Zeeburg. OK, in Transferium Amsterdam Arena is ruimte zat, maar dan ben ik ook al bijna bij de opdrachtgever.

Ook helaas schering en inslag op flexplekken: slecht meubilair. Vaak concludeer ik thuis een betere bureau en stoel te hebben. Tafels die niet in hoogte versteld kunnen worden, afgeschreven stoelen die niet meer in een ergonomisch verantwoorde stand te krijgen zijn, beeldschermen die te laag op te dichtbij staan.

Wat ik vervolgens veel collega's zie doen is het meezeulen van eigen laptopstandaards, toetsenborden, eigen laptops of Macs, of juist ongezond vooroverhangen in een laptopscherm. Dat kan niet goed zijn voor schouders, rug en zitvlak.

De beperkte levensduur van oplaadbare batterijen voor de laptop, BlackBerry en andere apparaten maakt het nog niet mogelijk om op lange afstanden continu mobiel te werken. In elk geval zitten alle opladers in de persoonlijke standaard uitrusting van de mobiele flexwerker.

Dat zijn serieuze aspecten die ook komen kijken bij het omarmen van een trend als flexibiliteit in werken. Meer weten, lees dan bijvoorbeeld het blog Over Het Nieuwe Werken of de Kluwer special Safety & Fashion rond het concept.
Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , , ,

22 september 2009

Orsay, Seine, Lafayette en Saint Germain des Pres

Onze tweede dag in Parijs start zaterdagmorgen om 8u. Het ontbijtbuffet is een prima plek om bij te praten met Capgemini collega’s. Daarna met metro 1 naar Tuileries. We staan 9.15 bij de ingang van Musee d’Orsay, waar al een beste groep wachtenden staat. Wel schrikken bij het zien van de mededeling dat het opengaan met een half uur vertraagd zou zijn. Om 9.45u gaat de deur alsnog open en wordt een gereduceerd tarief gerekend.

Tot na 12u genieten we van impressionisten, sculpturen, figuratieve kunst, naturalisme en gebruiksvoorwerpen.

Aan de rechteroever van de Seine wachten collega’s en Bateaux Mouches voor een lunch cruise. We varen eerst terug tot voorbij het eiland in de Seine bij Quai Saint Bernard. Vervolgens westwaarts tot voorbij Allee des Cygnes waar het kleine Vrijheidsbeeld staat. Binnen werd achtereenvolgens kir, meloen, zalm/varkensvlees en een mascarpone toetje geserveerd. De uitleg van de Escape organisatoren dat op de Galleries Lafayette cadeaukaart maar liefst 40 euro geladen staat, schiep een extra reisdoel. Eerst naar het nabij gelegen Musée du Quai Branly rondom ethnografische kunst en voorwerpen uit Afrika, Azie, Oceanie en Amerika. Het museum bleek vandaag gratis toegankelijk, opnieuw een 18 euro verrassing. Daarna op souvenirjacht voor de kinderen bij Galleries Lafayette achter de Opéra. Een kopje koffie, foto’s van de schitterende koepel en weer naar buiten. Daar scoorden we nog 2 overhemden om de metro in te duiken naar Saint Germain des Pres.

In Rue de Four strijken we neer bij een brasserie, eten er quiche en penne met salade, appeltaart en koffie toe. In metro 1 terug naar La Défense lopen we driemaal forse vertraging op door noodzakelijk politie-ingrijpen. Bovengronds genieten we van de panorama’s en fonteinen van La Défense, waarna we hotel La Renaissance kamer 503 weer opzoeken. Een volle, voldoening gevende dag!

Labels: , , ,

21 september 2009

Weekend Parijs, Orangerie en Eiffeltoren

Vrijdagmorgen na de kinderen bij school afgeleverd te hebben, rijden Klazien en ik in 3 etappes naar La Défense in Parijs. Kamer 503 in Mariott Renaissance hotel is voor ons. Champagne + glazen als presentje van Capgemini's personeelsvereniging Escape. Eerst de omgeving van de Grande Arche op de foto vastgelegd en daarna met de metro naar Place de Concorde, waar we de nazomerzon induiken en na een korte wachtrij Musée de l’Orangerie in kunnen. Er mag geen flits gebruikt worden, maar gefotografeerd worden de impressionistische werken van Monet, Gaugin, Picasso, Cézanne en anderen veelvuldig. De collectie is met drie kwartier bekeken.

We lopen langs de Seine verder naar de Eiffeltoren. Er staan lange rijen voor de liften, voor de trap kun je direct naar binnen. In het kader van de Nationale Traploopweek is de 43e verdieping een geweldige oefening. Het uitzicht vanaf het 1e en 2e platform zijn geweldig op zo’n zonnige vrijdag namiddag.

Eenmaal weer beneden lopen we via Rue Saint Dominique. De muziek op de Rue Cler trekt. We vinden er een goedkope Chinees New Asia en een Italiaanse ijsverkoper als buur voor de avondmaaltijd. Met metro 8 en 1 terug naar La Défense waar het schemert, de champagne wacht en het lekker koel is.

Labels: , , ,

16 september 2009

Kansdenken maakt je innovatiever

Je kunt bij de pakken neerzitten, of de huidige recessie aangrijpen als kans. Kansen zien en benutten zijn essentiële vaardigheden om veranderingen het hoofd te bieden en vooruit te gaan waar anderen achterblijven. Welke kansen zijn er? Waar komen ze vandaan? Hoe benut je kansen om je eigen innovatiekracht en die van je organisatie te vergroten?

Gisteravond was Jeff Gaspersz te gast op de Masters in Business avond van Capgemini consultants. Gaspersz is hoogleraar innovatie van Universiteit Nyenrode sprak er. Gaspersz is adviseur op het gebied van management van innovatie en creativiteit, eerder werkzaam bij de Erasmus Universiteit en KPMG Management Consulting's Trendwatch Center en KPMG Inspire. Daar richtte hij KPMG Innovation Center op. Jeff Gaspersz heeft ruim 80 publicaties rond vernieuwingsprocessen op zijn naam staan. Zijn laatste twee boeken zijn: Grijp je Kans, vinden en benutten van nieuwe mogelijkheden (2009) en Dagelijks Innoveren, praktische adviezen voor een kansgerichte organisatie (2009).

Een prepared mind helpt. Open staan voor ideeën die op elk moment van de dag kunnen opkomen. De enorme verwerkingskracht van het slimme onbewuste (Ap Dijksterhuis) stelt je in staat zoveel meer op te pikken dan je bewust denkt of momenteel op concentreert.
Momenten als hardlopen, douchen, autorijden en slapen werden in de zaal beaamd als vruchtbare momenten. Dan helpt het als je middelen bij de hand hebt om je 'losse flodders' vast te leggen. Een notitieblokje, mind map, voice recorder, wat je maar handig vindt.

Gaspersz liet het voorbeeld van Harry Potter auteur J.K. Rowling zien die haar idee voor de hoofdpersoon kreeg tijdens een treinreis van Manchester naar London en het gelukkig noteerde.

Zonder ondernemerschap komt een idee niet 'aan de man'. Je moet een 'nee' niet als een antwoord nemen. Het voorbeeld van Rowling, maar ook 3M's Mr. sticky notes Art Fry zijn daarbij sprekende voorbeelden.

Om innovatie te cultiveren is een zekere mate van autonomie, ruimte en ondernemerschap in een organisatie noodzakelijk. Een eerste week in een organisatie, zoals expliciet bij Google gebeurt, zou gebruikt moeten worden om frisse impressies op te nemen van, en juist niet om groentjes als onervaren, 'nog even niet storen' te behandelen.

Charles Leadbeater, auteur van We-think: the power of mass creativity, werd aangehaald. Bij Capgemini gelden de Design Centers als goed voorbeeld van interactief met klanten creatief oplossingen genereren. IBM heeft de 72 uur durende wereldwijde Innovation Jams, Dell Ideastorms.

Om ingeprente paradigma's (door Gaspersz 'koedenken' genoemd) los te laten, is conceptual thinking, A whole new mind (Daniel Pink) nodig. Associëren en combineren van ongebruikelijke elementen helpt. Topfotograaf Dewitt Jones leert ons dat lens en perspectief bepalend zijn voor wat je ziet. En dat er altijd meer dan één goede oplossing is.

Hoogleraar spiritualiteit en management en ondanks zijn hoge leeftijd nog zo veelzijdig, dat je een soort vader van Timothy Ferris aantreft, Paul de Blot stelt zichzelf dagelijks 2 vragen:
1. Wat heb ik vandaag geleerd?
2. Wat ga ik morgen anders doen?

Eerlijk antwoorden op dergelijke vragen geven aan of je nog wel leert en welke nieuwe wegen je inslaat. Als je verandering, innovatie, creativiteit en dergelijke belangrijk vindt, be the change you want to see in the world, om Gandhi te parafraseren.

Met een oefening brainwriting hebben we als aanwezigen gisteravond in een 5 minuten tijd enkele honderden ideeën voor vergroting van onze eigen innovatieve kracht gegenereerd. Oplossingen liggen zo dichtbij, je moet ze wel willen / kunnen zien!

Labels: , , ,

11 september 2009

10 kilometer hardlopen voor Naandi Foundation

10 kilometer hardlopen voor een goed doel en ondertussen bouwen aan on- en offline wereldwijde gemeenschap, dat zijn de drijfveren achter het initiatief 10K 4 for Naandi Foundation die zich inzet voor scholing van Indiase meisjes. Capgemini steunt de Naandi Foundation op allerlei manieren.

Initiatiefnemer Arjan Tupan werkt voor de BU Schneider bij Capgemini Frankrijk en heeft inmiddels her en der uit de organisatie enthousiastelingen bij elkaar gekregen onder het motto Work Out, Connect, Help.

Work Out
De basisregels voor de duurloop zijn eenvoudig. Op 11 oktober loop je 10 kilometer, je registreert je loop op de Nike Running website en je zamelt geld in voor de Naandi Foundation door sponsoren te zoeken. Er is geen vastgesteld parcours of plaats van handeling, dat zou ook niet werken bij een wereldwijd initiatief. Nike heeft diverse voorzieningen om zoiets te ondersteunen. Als je Nike+ gear hebt en een iPod, synchroniseert dit koppel je verrichtingen online.

Een alternatief is bijvoorbeeld RunThere, een Google Maps mashup. Ik heb er voor 11 oktober een verlengde variant van m'n reguliere 5,5km loop langs de Zwolseweg op aangemaakt. Weet ik ook weer waar mijn uitdaging ligt!

Connect
Lopers, sponsoren en andere belangstellenden worden via een speciale 10k4n pagina op Posterous op de hoogte gehouden van tips, nieuws en achtergronden. Je kunt op Facebook fan worden en op Twitter kun je via de hashtag #10K4N en @10k4n alles volgen.

Zelf blog ik ook voor deze challenge.

Help
Concreet wordt geld ingezameld voor het Nanhi Kali project. Nanhi Kali werd in 1996 opgericht en ondersteunt momenteel bijna 51.000 achtergestelde Indiase meisjes met onderwijs, onderwijsmaterialen, kleding en schrijfgerei.
Inzamelen van geld gebeurt via Firstgiving.com/10k4n.

Elke bijdrage, hoe klein ook, is welkom. Help je me mee in deze uitdaging?

Labels: , , ,

10 augustus 2009

Eigendom van wiki informatie

De discussie over het waarheidsgehalte en dus gezag van Wikipedia is momenteel gesust. Ik refereer graag aan Wikipedia pagina's en als me ontbrekende of onjuiste informatie opvalt, wijzig ik dat. Deze vrijheid en het beroep op de wisdom of the crowds is juist de kracht gebleken van dit initiatief.

Op onze interne wiki gelden dezelfde principes, maar schaalgrootte (vorige week 2.980.776 artikelen op de Engelstalige Wikipedia versus 12.588 artikelen intern) en belangen van schrijvers blijken soms nog anders.

Wat dacht je van het volgende commentaar bij een links-sectie in een artikel over Six Sigma, waar nog géén hyperlink naar Wikipedia en iSixsigma te vinden was:
"These links were chosen after extensive debate. Please do not make changes without discussing it on the talk page first."
Niet echt uitnodigend!

De kwalificatie van een collega met een "overlegloze staatsgreep" bezig 'zijn' pagina te wijzigen eind 2008, staat me nog goed bij. Dat ik na verrijken van wiki-pagina's wordt gebeld en gemaild door collega kennisdelers, geeft te denken. Is het echt zo opvallend dat kennis wél gedeeld wordt?

Als je iets op een wiki zet, kan het bewerkt en gewijzigd worden door anderen. Dat is goed, want het vergroot de kwaliteit van de inhoud. Zolang met die insteek onderhoud aan de informatie wordt gedaan, is het resultaat van 'twee weten meer dan één' prima. Als je informatie voor jezelf wilt houden, niet uit de voeten kunt met bijvoorbeeld de GNU-licentie voor vrije documentatie, maar je eigen auteursrechtelijk beschermd werk wilt schrijven, met keurig verkregen toestemming van brongebruik, ook goed. Dat is jouw inschatting van de kracht van je personal brand en de media die je inzet om jezelf en je ideeën te 'verkopen' aan je publiek.

Labels: ,

30 oktober 2008

LinkedIn's zwakste schakel: applicaties

Ik ben een fervent gebruiker van LinkedIn voor zakelijke contacten, actueel houden van mijn Outlook adresboek via de LinkedIn-Outlook toolbar en bijvoorbeeld het nagaan van cv's van nieuwe kandidaat projectmedewerkers of -relaties.

Dat LinkedIN ervoor heeft gekozen ook mini-applicaties in te gaan zetten als beoogde meerwaarde, begrijp ik. Facebook, Hyves en Plaxo hebben ze immers ook in combinatie met groepen, bedrijfsprofielen en de mogelijkheid online cv's te plaatsen.

Met een disclaimer 'beta' ben je er echter niet als zo'n op het vlak van zakelijke contacten succesvol platform. Mijn ervaringen gisteravond en ook vanavond weer met het activeren en configureren van applicaties zijn ronduit teleurstellend.

BlogLink
De door SixApart geleverde BlogLink applicatie heb ik gisteravond geactiveerd. Het ding zoekt zelf aan de hand van je in je profiel aangegeven weblog, RSS feed en homepage naar RSS feeds en plaatst die zonder tussenkomst in een kader, desgewenst op je homepage en profiel. Selectie van welke feed wel en niet getoond moet worden, had ik wel verwacht, maar niet gekregen. Constatering was dan ook dat alle weblog posts dubbel werden getoond. Na een speurtocht bleek de bron in de vermelding van zowel mijn weblog als RSS feed op m'n LinkedIN profiel te wijten.

En vandaag is de BlogLink applicatie gewoon verdwenen van mijn pagina's. Ik heb ze niet verwijderd en re-activeren lukt niet. Waardeloos dus.

Slideshare
Het aan je zakelijke contacten tonen van je presentaties op Slideshare.net klinkt goed, dacht ik gisteravond. Echter, connectie leggen met mijn Slideshare.net account lukt niet. De server geeft geen antwoord. Ik ben inmiddels met de welwillende makers van Slideshare in contact over deze bug.


Amazon reading list
Amazon biedt talloze mogelijkheden om je wish list, recensies, aanbiedingen en advertenties te delen op je websites. Van een Amazon reading list op LinkedIN verwacht ik echte integratie en niet alleen een formulierveld om handmatig boekgegevens in te kunnen geven van gelezen of aanbevolen boeken. Had dan een applicatie aangeboden die koppelt met Librarything.com.


Na deze 3 applicaties heb ik de zwakste schakel wel weer gezien. Andere applicaties als misschien wel werkende, maar voor mij niet interessante als Wordpress, Tripit en Google Presentations heb ik niet bekeken. Mashable heeft al suggesties gedaan voor andere applicaties (Google Docs, Basecamp tot en met concurrent Facebook). Ik prik na de kinderziekten wel weer bij, goed?

Company Groups
Met de niet werkende applicaties is ook een wel werkende functionaliteit toegevoegd, namelijk Company Groups. Tot nu toe hebben enthousiaste werknemers zelf allerlei groepen rond bedrijven opgericht en onderhouden. Zo waren er alleen voor Capgemini al 61! Die zouden afgezien van de alumni groepen zo opgeheven kunnen worden ten faveure van de Company group Capgemini. Voorwaarde is wel een geconfirmeerd e-mailadres dat hoort bij de betreffende werkgever.

Het beste van LinkedIn komt in zo'n specifieke groep bij elkaar: nieuws, leden, Q&A, messaging en updates van groepsleden.

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , , ,

30 augustus 2008

Circus Herman Renz in Den Bosch

Binnen een paar weken tweemaal naar Den Bosch. Het moet niet gekker worden! Vandaag waren we dankzij Capgemini's personeelsvereniging Escape te gast bij circus Herman Renz op de Pettelaarse Schans in 's-Hertogenbosch. Het grootste circus van de Benelux bracht voor elk wat wils, niet alleen in de voorstelling zelf, maar ook in de activiteiten op het terrein.

Van een boemeltreintje, een speurtocht voor de kinderen, schminken, springkussens, de broodje beenham van de zingende slager Bollie, popcorn, patat en een heuse workshop voor ingelote kinderen om zich te bekwamen in een aantal acts.


De circusvoorstelling, dit jaar met Mystery als thema, was veelzijdig en allerminst oubollig. Trapezewerk, balanceren, leeuwen, olifant, illusionist, clowns, fakkels, een puik concertorkest, deelname vanuit het publiek en het terechte applaus na elke act. Een internationaal gezelschap met verdiende naam en faam.

Zoals gebruikelijk de foto's hierboven als carrousel, maar ook in een set op Flickr.

Labels: , ,

21 juni 2008

Het belang van het bedrijfsverhaal

Het bedrijfsverhaal, corporate story, bindt medewerkers, maar ook externe klanten, investeerders en andere relaties met de organisatie. De heldenverhalen maken deel van de identiteit van het bedrijf en zijn daarmee sprekende cultuurelementen. Het zet de activiteiten in een context en toont de rode lijn in de bedrijfsgeschiedenis van gevestigde namen als Akzo Nobel, Unilever en Philips. Andy Mosmans schreef een aantal jaren geleden erover in Ondernemingssuccess. De term is rond 1980 geïntroduceerd en tegenwoordig maakt de techniek om een corporate story te schrijven deel uit van de gereedschapskist van en communicatiedeskundige. Anders huur je bijvoorbeeld www.corporatesory.nl in.

Onlangs kreeg ik naar aanleiding van het 40-jarig bestaan van Capgemini zelf de update van The Capgemini Saga. In 1999 schreef corporate historian voor het vorige lustrum de Franstalige versie La Saga Cap Gemini. De 2007 versie opent met:
"Trueness to values; constant adaptation to market developments; ambition, risk-taking and flair; responsible husbandry of the immense wealth of employee know-how – these are some of the virtues that have enabled Capgemini to become one of the world leaders in its sector."
Illustratief op de eerste bladzijden zijn "a company like no other" en "..has constantly repeated its history..It's entire journey has been driven by a subtle mix of daring and reason".

Je gloeit al haast na eerste lezing. Company pride is born, exact het doel van dergelijke heldenverhalen.

Labels: ,

19 juni 2008

Co-creatie en innovatie in een plattere wereld

Eén van de veronderstellingen bij de steeds platter wordende wereld is, dat informatie en nieuwe ideeën beter en sneller toegankelijk worden via het web en samenwerking tussen mensen makkelijker gemaakt wordt. Resultaat zou dan een verhoogde creativiteit en innovatie zijn.

Innovatie in 5 minuten


Co-creatie met klanten biedt unieke waarde
Capgemini collega Marieke Schoenmaker legt in onderstaande presentatie vanuit de huidige literatuur rondom co-creatie de principes uit.


Het web in deze visie een soort wereldomvattende democratie door meer en meer mensen een podium te bieden en zichzelf te organiseren. Vrijheid om kennis te delen en creativiteit te tonen. Het werpt ook nieuwe dilemma's op:
1. openheid versus misbruik en inbreuk op pricacy
2. deelname is niet altijd goed, het kan ook tot kakofonie leiden.

Samenwerking kan alleen gedijen onder condities die zelforganisatie toestaan. Er zijn nogal wat tegenbewegingen die vrijelijk verspreiden van digitale informatie tegengaan. Zolang er auteursrechten op rusten, terecht natuurlijk. In die gevallen kun je ook moeilijk spreken van creativiteit.

Interessant is de notie van Stigler's Law of Eponymy
"No scientific discovery is named after its original discoverer."
Kortom: het is bij uitvindingen, ontdekkingen en dus bij innovaties en creativiteit al snel teamwork. Dat vormt ook het haakje voor het boek We Think van Charles Leadbeater.

Leadbeater gaat nog een stap verder in zijn presentaties. Weg met het idee, dat innovatie voortkomt uit plotselinge ingevingen van individuen. Nee, samenwerking, elkaar de ruimte geven, met klanten samen optrekken, verhalen vertellen, ideeën laten stromen door organisaties en daarbuiten. Als je bijvoorbeeld benieuwd bent wie de mountain bike heeft uitgevonden, kijk dan naar onderstaande presentatie van Charles Leadbeater voor TED, ideas worth spreading.


Rapid Innovation (RAIN): verfrissend
De open omgeving RAIN van Capgemini en Intel met partners om nieuwe business models gebaseerd op samenwerking en innovatie te verkennen, werkt succesvol. Diverse klanten spreken lovend over deze verfrissende manier van (samen)werken.

Labels: , ,

02 juni 2008

Mesh Collaboration

Het duo Nick Earle (vice president Cisco Services Europe) en Andy Mulholland (Global CTO Capgemini) heeft in samenwerking begin mei het boek Mesh Collaboration uitgebracht.

In Mesh Collaboration wordt de verhaallijn met Moneymaker en haar team uit Mashup Corporations, Mulholland's eerste boek uit oktober 2006, opgepakt. De multiculturele, geglobaliseerde wereld vraagt om nieuwe business modellen. Long Tail niches worden samengebracht met een enterprise business model voor de massa consumenten.

In het tweede deel worden technieken uit de web 2.0 hoek voor samenwerking verkend, op zo'n manier dat ze toepasbaar zijn buiten niche markten. En in het derde deel wordt aangetoond hoe slimme diensten traditionele bedrijven kunnen omvormen. Power Plus speelt in het verhaal een voorbeeldfunctie. Een analyse van vragen die in elk scenario opkomen, besluit het boek.

Boeiende literatuur voor managers die hun weg zoeken in de toepassing van hippe technische mogelijkheden in hun eigen zakelijke omgeving en aansluiting willen met de consumentenmarkt van tegenwoordig. Op 11-13 juni a.s. kun je in Hotel Schiphol A4 terecht op het Enterprise Mashups congres met sprekers als Rick van der Lans (R20), Douglas Crockford (Yahoo!), Robin Bloor (Bloor Research) en Ron Tolido (Capgemini).

Labels: , ,

24 mei 2008

Kameleon is nodig voor kwaliteit

Nee, het is niet een postume toevoeging aan de Kameleon-reeks, maar opnieuw een blik op het fenomeen rightshoring, kortweg de dingen daar op de niet zo platte aarde doen, waar dat gewoon het beste gaat.

De klantgerichtheid en het aanpassingsvermogen van Indiase bedrijven zijn ongekend in de westerse wereld. Het uitbesteden van business processen vraagt om een groot aanpassingsvermogen van de overnemende partij. Niet alleen in werktijden (ooit nagedacht over het Indiase equivalent van onze kantooruren en beseft dat dit niet de enige uren zijn waarop gewerkt wordt?).

Denk aan de directe klantcontacten per telefoon of e-mail. Denk aan de kwaliteitscirkels die worden onderhouden op het moment dat er bugs worden ontdekt, of de klantorganisatie aangeeft dat er naar diens idee niet conform specificaties of verwachting wordt geleverd.

Denk aan het oppakken van wijzigingen, het inbedden van procesmanagement, zaken die in Nederland alleen via separate projecten worden geïnitieerd, en zelden succesvol geïmplementeerd. Je kent misschien de pogingen om kwaliteitsmethoden, procesherontwerp en dergelijke te introduceren. In professionele (ICT-)organisaties in India zitten dergelijke voor ons dure add-ons ingebakken in het primaire proces, waarmee een CMM level 5 certificering verdiend is.

Aanpassingsvermogen van onze kant is ook nodig, om gezamenlijk tot werkende oplossingen te komen. Onderstaande video is een erg lollige invulling om een probleem met pop-ups op te lossen met India.


Het is geen toeval dat een kameleon voorkomt op de folders en posters rond de nieuwe Business Aware Application Outsourcing service van Capgemini die afgelopen week werd gelanceerd.

Om te oefenen kun je alvast deze kameleon op je usb poort aansluiten ;)

Labels: , ,

15 mei 2008

Sociale consequenties van technologische ontwikkelingen

Jacob van Kokswijk is Capgemini collega, hoogleraar en beroepsspreker. Hij is gefascineerd door digitale interactieve media en de impact op maatschappij en mensen. Hij is onder meer betrokken bij de ontwikkeling van digitale media bij Endemol. Na eerder bijvoorbeeld Mensen op zoek naar de bepalende gebruiker,de virtuele wereld en de adaptieve techniek geschreven te hebben, verscheen in 2007 schreef Digital Ego - Social and Legal aspects of Virtual Identity.

Raul Marroquin is in Colombiaan van origine. Hij pioneerde met video art in Nederland en produceert sinds 1991 voor radio en tv op de Amsterdamse lokale zender en via internet.

Samen spraken ze gisteravond op het door Capgemini Consulting georganiseerde Masters in Business over de sociale consequenties van technologische ontwikkelingen. Talloze voorbeelden uit architectuur, games, interieur, multimedia en onderwijs kwamen voorbij. Helaas was de inbreng van Raul Marroquin en zijn technische hulp rommelig met allerlei geprojecteerde Skype calls, wegvallende verbindingen, live streams van zijn tv-programma, PowerPoint slides. Het maakte desondanks duidelijk, dat er allerhande sociale consequenties zijn rondom onderwijs, omgang en toepassing van techniek en privacy, veel meer en heftiger dan sociale netwerken, nieuwe corporate websites of een vernieuwing in een back-office systeem van een verzekeraar.

In de praktijk

Labels: , ,

19 april 2008

Engagement gezocht

Voluit heette de cursus deze week Advanced Engagement Management Rightshore.

Na de vlucht terug, aanhoudende diarree en inmiddels in Nederland buiten drogende was, belicht ik vandaag het aspect Engagement. Het vormt ook de kern van het boek Fired-up or burned out? dat ik gisteravond ben begonnen te lezen. Eerder heb ik al eens geblogd over de inhoud van de rol van engagement manager. En eerder deze maand stonden diverse programma's voor samenwerking centraal op m'n weblog. Toch trof me deze vraag op LinkedIN:
"How to you engage team members to utilize collaborative tools such as blogs, wikis, Microsoft SharePoint and the like?"
In gewoon Nederlands: hoe zorg je ervoor, dat die investeringen in SharePoint (eind maart tot billion dollar juggernaut gebombardeerd door Computerworld), corporate wikis, interactieve software, etc. succesvol zijn?

De strekking van de gegeven antwoorden waren:
- meedoen moet vrijwillig zijn;
- we moeten de mensen opleiden en tonen, dat het efficiënter is voor iedereen;
- laten zien welk direct persoonlijk voordeel het oplevert;
- aan het eind van de dag gaat het om nut en relatie tussen middel en doel.

Eén van de vorige opdrachten vervulde ik bij Unigarant in Hoogeveen, dat de verzekeringsdochter van ANWB in Wassenaar is. Hoe overtuig je, dan dat de videoconference verbinding met softwarehuis Netaspect in Dordrecht evengoed kan werken tussen Hoogeveen en Wassenaar? Waarom nog met auto of trein uren heen en weer rijden? Door het gewoon te gaan doen! Zien is geloven. Tandberg systemen wegen op enig moment echt wel op tegen dienstauto's, zakelijke kilometervergoedingen, etc.

Wrike pretendeert the most practical project management software te zijn. Kijk, zo wil je het toch? De functionalitiet van project samenwerking, marketing project management, takenbeheer, GANNT-charts, rapportages, flexibele folderstructuur, inclusief tagging, workflow ondersteuning, en nog veel meer. Wrike kun je gratis uitproberen.
En da's de truc: uitproberen, laten zien aan collega's en vrienden, en zo - voordat je al te grote uitgaven doet - gebruik maken van nieuwe mogelijkheden om samen te werken, waar dan ook, dankzij het web, e-mail en hulpmiddelen als Wrike. Zo zal ik je in de komende weken voorstellen aan meer handige hulpmiddelen. Zo ontdekte ik SourceForge in een zakelijke context en heb ik eindelijk de beta invite voor Twine binnen.

Labels: ,

18 april 2008

Schrijnende tegenstellingen in Hyderabad

Na afsluiting van de cursusweek was het vanmiddag tijd voor een bezoek aan Hyderabad Central, een overdekt winkelcentrum dat vanaf ISB in ruim een half uur te bereiken is.

Eenmaal aangekomen bij Hyderabad Central is het een drukte van belang, hoewel de shopping mall niet meer is een V&D of Bijenkorf.

De contrasten onderweg zijn enorm. Krotten, tenten, moderne kantoren, buurtwinkeltjes en schitterende winkelcentra. Alle bekende namen in ICT land, WiPro, TCS, InfoSys, Microsoft, Capgemini, kom je tegen.

Bedelende vrouwen en kinderen houden je letterlijk tegen, schromen je niet je aan te raken. Het 'koel' heeft hier een andere betekenis, namelijk geld. Veiligheidsmensen zijn echter snel ter plekke en jagen de bedelaars letterlijk weg. En wij op de campus klagen over de momenten, dat het internet niet bereikbaar is.

Hindoetempels en begraafplaatsen zijn favoriete oorden voor sloppen en loslopend vee. Zo komt dood en leven weer heel dicht bij elkaar.

Labels: ,

17 april 2008

Het draait allemaal om communicatie

In onze praktijkoefeningen vandaag op de Indian School of Business staat communicatie centraal. Waar onderstaande Berlitz commercial nog grappig lijkt, gingen de telefoongesprekken tussen gespeelde on- en offshore teamleden moeizaam, verkennend en met alle handicaps van het missen van alle non-verbale uitingsvormen.

Want, wat we niet altijd doorhebben, is dat we net als onderstaande EDS commercial vliegtuigen bouwen, terwijl we vliegen. "De winkel blijft open tijdens de verbouwing." noemen we dat in menig organisatie.

De verwachtingen die dat schept, de gevolgen van wijzigingen (zowel intern aangewakkerd als van buiten komend onheil), de eigen groepsdynamica, de extra handicaps van over de aardkloot verspreide teamleden, etc. maken de wereld helemaal niet zo plat, als Friedman ons wil doen geloven, maar doet een appel op vroegtijdig, veelvuldig elkaar opzoeken, willlen begrijpen in plaats van steunen op aannames en wegmoffelen van risico's.

Dat, in een notendop, is een aantal opnieuw aangestipte leerpunten van vandaag.

Labels: ,

15 april 2008

One-Team Rightshore beoefenen

Een aantal jaren geleden was het favoriete business model tussen de oude en de nieuwe wereld, om bijvoorbeeld de verstandhouding tussen Europese bedrijven en hun Indiase of Chinese outsourcing partners te beschrijven, eentje van contractor-subcontractor. Er was een strikte scheiding tussen front-office (opdrachtgever, klant, vragende partij) en de back-office (leverancier). Beheersing van het grensvlak leidde tot bureaucratieën rond demand-supply management, kwaliteitscontroles, aspiraties om hoge CMM-levels te halen, en dergelijke.

In een zogenaamde One-Team Rightshore approach, waarin front- en back-office samenwerken in één organisatie werkt beter. De front-office heeft kennis van de maatschappelijke, wettelijke, economische, politieke, markt- en technologische klant- en opdrachtomgeving. Juist die landspecifieke of typische opdrachtgever aspecten kunnen het beste hier benut worden. De back-office levert de voordelen op van industrialisatie, standaardisatie in de uitvoering, lage kosten, hoge productiviteit en kwaliteit. De afstand tussen beide is slechts fysiek van aard, te overbruggen door technologische (communicatie)hulpmiddelen of een keer het vliegtuig pakken.

De praktijk van vandaag
Ook vandaag in de cursus flink oefenen, al was het maar op het achterlaten van oude scheidingen als front/backoffice, wij/zij, etc. Op heel praktisch niveau is het kennismaken met de kranten The Economic Times en Times of India (lagen vanochtend voor de deur), nieuwe Indiase vriendschappen aangaan en straks lekker buiten dineren in de open lucht bij 25+ graden.

Labels: ,

Het omgaan met cultuurverschillen

Naast 'harde' zaken als risicobeheersing, juridische aspecten en metrieken van een succesvol project uit de praktijk van Outsourcing in India, stonden cultuurverschillen vandaag op het programma.

Taalgebruik
Als Nederlanders kennen we de onbedoelde effecten van het naar Engels vertalen van een fictieve meeting met Wim Kok en Wim Dik, maar ook in het Indiaas Engels blijkt veel jargon te zitten. In plaats van graduated wordt passed out gebruikt en dicky blijkt de vloer in je auto te zijn. De snelheid van spreken van de Indiase collega's ligt hoog, en kost regelmatig een interruptie voor verduidelijking. Liever dat, dan aannemen dat de ander je echt begrijpt.

Als ja geen ja is
Dat in de genen van veel mensen nee niet meegeprogrammeerd is, is een feit. Voor ons Hollanders bijzonder lastig (ook in de eigen werkomgeving betekent een ja niet altijd ja, zo leert de praktijk). Open vragen stellen is hier het recept.

Hofstede nog altijd relevant
Het onderzoek van Hofstede naar cultuurelementen en -verschillen tussen landen, blijkt voor sommige aspecten nog steeds valide. Denk aan de mate van collectivisme en machtsafstand. Het verklaart het verloopt van project meetings met Indiase collega's, ogenschijnlijk gebrek aan interactie in de groep, en dergelijke.

Hoe ga je ermee om?
Collega en facilitator Anantadeb hield ons vanmiddag tenslotte voor:
- neem cultuur als het is; er zijn verschillen;
- respecteer de cultuurverschillen;
- verzoen dilemma's door aanpassing, interventie of onthouding van; interventie kan structureel van aard zijn of managerial (gepast gebruik maken van hiërarchie.

Labels: ,

14 april 2008

Geland op Planeet India

Mira Kamdar schreef onlangs het boek Planeet India over de snelst groeiende democratie ter wereld en de impact op de rest van de wereld. Voor Capgemini en mijn eigen rol als projectmanager is dat direct aanwijsbaar. Niet alleen is een groot deel van mijn collega's inmiddels niet meer Europeaan, maar Indiër. Ook de samenwerking met Indiase collega's maakt de wijze van projectmanagement anders dan 10 jaar geleden in het vertrouwde pand van Groene Land Verzekeringen in Meppel, waar hooguit met 'hen' in Zwolle afgestemd moest worden.

Deze week volg ik de cursus Advanced Engagement Management Rightshore in Hyderabad, India op de Indian School of Business. Na alle voorbereidingen (visum, vlucht boeken) was het vorige week nog tijd voor de do's & dont's in India, een Sidebar widget om de lokale weersverwachtingen te volgen en See the Globe met reisinformatie over globetrotters.

Hyderabad is de hoofdstad van de zuidelijke staat Andhra Pradesh. Met 6,2 miljoen inwoners is de stad toch echt een paar maten groter dan Amsterdam of Rotterdam. Met 40% moslims en meer dan de helft hindoestanen leeft er een volgens de statisteieken gezonde mix van bevolkingsgroepen bij elkaar. Met Secunderabad vormt Hyderabad een dubbelstad, gescheiden door Husain Sagar Lake. In HITEC City (geen verdere uitleg nodig) ligt de campus van de Indian School of Business, waar ik deze week te gast ben.

De vluchten heen met Lufthansa gingen vlot en goed. Alvast kunnen wennen aan het eten. Na de landing op het nieuwe Rajiv Gandhi vliegveld vlot door de douane en vervolgens buiten bij 29 graden verzamelen bij de taxichauffeurs.

De levendigheid na middernacht is opvallen, ook bij de 30km rit naar het ISB. De contrasten tussen de sloppen, armoedige wijken in de voorsteden en de Hitec city zijn enorm. Na 2u ingecheckt en op de eigen kamer. Tijd om de gaan slapen. 's Morgens om 8u op, gewassen onder lauw water en ontbeten. Jippie, internet werkt op de kamer!

Labels: ,

04 januari 2008

Uitnodiging voor Projectmanagement congres 12 februari

Eye on Project Management: 2008 and beyond...
Hans van Grieken (Vice-President Capgemini) en Prof. dr Henk W. Volberda (hoogleraar Strategisch Management en Ondernemingsbeleid aan de Erasmus Universiteit en lid SER) van Capgemini brengen een nieuw landschap in kaart voor projectmanagement in het algemeen en Transformation Management in het bijzonder. Break-outsessies verkennen daarna uiteenlopende cases in de sourcing van morgen. Je bent van
harte uitgenodigd. Aanmelden kan via www.nl.capgemini.com/eyeonprojectmanagement.
Datum congres : 12 februari 2008
Tijd : aanvang 13.30 uur - 18.30 uur (afsluiting met buffet)
Locatie : Congresgebouw Capgemini Utrecht, Papendorpseweg 100

Het veranderen verandert
Nu de integratie van de mondiale economie op stoom begint te raken zijn de gevolgen voor het projectmanagement merkbaar, zowel op een day-to-day basis als in de grote lijn. De projectmanager van nu en van morgen moet er vanuit gaan dat zijn naaste medewerkers… niet meer naast hem staan. Ze werken met hem samen op een totaal ander continent, in andere tijdszones en seizoenen.

Toekomstmuziek? Dagelijkse praktijk!
Voor de één nog koud water, ogenschijnlijk-ver-van-m'n-bed, de ander meer ervaren. Zelf ik verschillende sourcingopties dagelijks om me heen. Van communicatie met Capgemini collega's via Yahoo! of een cPort in Mumbai, India, Indiase collega's die vanuit Utrecht meewerken voor een klantproject, salarisverwerking via nearshore in Polen, uiteenlopende werkplekken en in april een cursusweek aan de Indian School of Business in Hyderabad, India.

Zin om mee te gaan naar dit gratis congres om kennis en ervaring uit te wisselen? Laat het me dan weten via een commentaar hieronder.

Labels: ,

28 december 2007

Speelse invulling vrijdag

Vanmorgen na een rustige start met z'n alleen naar Capgemini Outsourcing in Utrecht Rijnsweerd, waar é´n van de twee locaties voor de jaarlijkse Patatjesdag was.

Het schminken, de oliebollen, de kindervoorstelling met 2 piraten, het rondkijken op 'het werk van papa' (beter: de kale flexplekken op de 4e; voor de vulling waren er echt nog wat collega's aan 't werk) en de onvermijdelijke patatten waren een schot in de roos.

's Middags met de harmonicabus lijn 11 naar het Janskerkhof, en vandaar lopend naar het museum Van Speelklok tot Pierement in de voormalige Broerenkerk. Het was al ruim 20 jaar geleden, dat ik er zelf was geweest. De museumcollectie bestaat uit automatische muziekinstrumenten, zoals carillonklokken, speeldozen, pianola's, de zingende nachtegaal, buikorgels, smartlappen, tingeltangels, automatische orkesten zoals de beroemde Vioolspeler, straat-, kermis- en dansorgels. We konden om 13.30u direct mee met de rondleiding. De instrumenten worden dan uitgelegd en aan 't spelen gebracht.

Uiteraard was er in het kader van de kerstvakantie aan de jongsten gedacht. Niet alleen klonken uit de speeldozen en draaiorgels kerstmuziek. De kleintjes konden zelf draaiorgelman/vrouw spelen (bij de dochters was Sneeuwwitje favoriet), orgelpijpen aanblazen of een deuntje op een ponskaart componeren.

Terug in Balkbrug is het tijd voor Klazien voor de 2e ronde volleyballen met het straatteam van de Iepenlaan in het jaarlijkse Princess Garden volleybaltoernooi.

Labels: , , ,

16 december 2007

Kerstmarkten, kerken en chocolade in Keulen

Zaterdag 15 december had Capgemini's personeelsvereniging Escape weer een fantastisch arrangement verzord, ditmaal rond de kerstmarkten in Keulen. Na de 2,5u durende rit kon de leaseauto gratis verblijven in parkeergarage Weege an der Börse. In Restaurant Börsen stond koffie/chcolademelk en Torte klaar.

Eerste stop, zoals voor zoveel toeristen deze droge winterdag was de vermaarde Keulse Dom.

Met de Bimmelbahn, een toeristentreintje werden we vervolgens naar de eerste kerstmarkt op de Alter Markt gebracht. Lopend naar de Heumarkt, waar de andere kerstkramen stonden. Na de kerstmarkt op eigen benen een deel van de Rijnoever verkend, waar onder meer de drijvende kerstmarkt op de Rijn lag, en door de Altstadt terug naar het treintje aan de Alter Markt. Die bracht ons langs de Rijnoever een eind zuidelijker bij het complex van het Chocolademuseum. Eerst het museum bezocht, wat niet alleen voor volwsssenen om de vingers bij af te likken (het wafeltje met chocola van Lindt was ook erg welkom!), maar ook voor de kinderen een interessante blik achter de totstandkoming van de bruine lekkernij was.

De Middeleeuwse kerstmarkt herbergde ambachtslieden, poppenkast, straatartiesten en op het dak van het naastgelegen gebouw de mogelijkheid om te gaan boogschieten. Johan heeft zijn debuut gemaakt en een eland-op-poster zowel in rug als poot geschoten!

Van de gekregen consumptiebonnen vleesspiezen en XL-sized hamburgers gekocht; de warme appelsap ging er wel in, want ver boven nul graden kwam het zaterdag niet. Met het treintje weer verder naar de Neumarkt, midden in het winkelcentrum van Keulen.

Elke kerstmarkt opstelling had hoewel veel repeterende thema's toch eigen accenten, wat een bezoek aan zoveel mogelijk markten ook wel leuk maakte. Na de Neumarkt de kerstmarkt bezocht op de Rudolf Platz. Deze beiden zijn erg druk, maar het is ook al ver in de middag. De Apostelkerk bekeken we op verzoek van de dochters. De inwendige, afgekoelde mens bij Karstadt verwarmd met koffie en frisdrank.

Buiten was het intussen donker geworden. Op de Domplatte hadden zich duizenden mensen verzameld op de kerstmarkt, waar bovenal de verlichte Dom de aandacht trok.

Bij de 's ochtends 'ontdekte' pizzatent op de hoek van de Mühlengasse gegeten, waarna we terugliepen naar de garage. Al met al na 21u weer thuis, moe en voldaan. De 62 foto's staan op Flickr.

Labels: , , ,

14 december 2007

Annemarie van Gaal over ondernemerschap

Gisteravond was Annemarie van Gaal te gast bij Capgemini's lezingenserie Masters in Business. Van Gaal belichaamt een uniek verhaal hoe je vanuit een rol van projectmanager bij VNU kunt doorgroeien. Vastberaden om met zakenpartner Derk Sauer voor VNU in 1989 een Russisch avontuur te starten belandde ze als alleenstaande 26-jarige moeder naar Moskou te vertrekken. Na enkele jaren geploegd te hebben voor VNU in de nog maar net afgesloten Sovjet-jaren richt ze met Sauer Independent Media op. Russische versies van Cosmopolitan, FHM, Playboy, Marie Claire en Good Housekeeping zien het licht. Het met vrienden (later de oprichters van de Nationale Postcodeloterij) bijeen vergaarde $100.000 startkapitaal (geen bank wilde in die tijd investeren) was bij de verkoop in delen en uiteindelijk geheel aan Sanoma goed voor EUR 123 miljoen. Terugkijkend zou Van Gaal de keuze niet opnieuw hebben gemaakt, omdat naast de zakelijke successen, ook vele schaduwzijden als de dreiging van de maffia, corruptie en dergelijke reëel waren.

Het hele avontuur op een rijtje zettend kwam Annemarie van Gaal tot drie succesfactoren achter Independent Media:
1. Als je wilt ondernemen, begin dan voor jezelf, los van een hoofdkantoor of joint venture. Houd de lijnen kort en het initiatief aan jezelf.
2. Hoewel in het geval van Independent Media gedreven door onervarenheid met taal, financiële huishouding, etc. heeft out-of-the-box denken absoluut geholpen. Distributie, boekhouding, omgang met dubieuze debiteuren, verkrijgen van Russische content kan niet 'zomaar'. Menig multinational met de juiste papieren heeft het 'daarom' niet gered in Rusland.
3. Wees 'Rus met de Russen', maar win hun harten nog meer door westerse arbeidsethiek, bijvoorbeeld rondom pensioenvoorziening, ontslagregeling, zelf er geen '9 tot 5' mentaliteit op nahouden.

Terug in Nederland werd ze directeur van de Telegraaf Tijdschriften Groep, verdiende ze 'veel gemakkelijker dan in Rusland' veel geld met onroerend goed, opende een kledingzaaak AM en uitgeverij AM Media aan de Amsterdamse PC Hooftstraat en investeerde ze in bijvoorbeeld Bright. Momenteel is ze verder actief als columniste voor Sprout, het KRO tv-programma Dragons Den en voor een nieuw 'Breekijzer-achtig' programma over het out-of-the-box oplossen van problemen van burgers. Opbrengsten van speeches, dagvoorzitterschappen e.d. gaan naar SOS Kinderdorpen. Stilzitten en achteroverleunen, 'binnen' op je 44e? Nee, graag wil ze iets groots gaan doen, wat meer focus aanbrengen. Absoluut een boeiend persoon en verhaal.

Labels: ,

12 december 2007

Capgemini samen met professionele vrouwen

Doelgroepgericht adverteren in een nieuw jasje op MT.nl. Uit Brits onderzoek blijkt evenals eerder materiaal, dat vrouwen die make-up dragen betere banen scoren, sneller promotie maken en meer verdienen dan naturals. 64% van de ondervraagde managers vindt vrouwen met make-up professioneler.

En daaronder een advertentie uit de nieuwe Capgemini campagne. Together: samen opmaken? Make-up advies als nieuwe service offering van Consulting Services? Zou de advertentie een speciale wervingscampagne ondersteunen? Willen we als professionele dienstverlener alleen nog met opgemaakte dito professionals samenwerken?

Het oog wil ook wat, zal ik maar zeggen, ook dat van de manager.

Labels: ,

01 november 2007

Capgemini: Together. Free your energies

Na de vorige week losgebrande buzz campaign rond Highlet, is vandaag de nieuwe corporate advertentiecampagne van Capgemini gestart. Na de thema's Defy the economy (in 2002 op het dieptepunt van de recessie), Collaborative Business Experience, is het thema van de door Publicis begeleide nieuwe campagne Together. Free your energies. Een continuüm, gericht op het ontwikkelen van vrijheid en innovatie. En ja, zelfs Capgemini CTO Ron Tolido erkent, dat innovatie hoog scoort op de hypelijst. Dus draait het om waarmaken, effectiviteit.

In Nederland zullen we na de campagnestart op het web tot januari 2008 moeten wachten op billboards, etc.

De platen, illustraties die striptekenaar Ted Benoit tekende, in de grafische taal van de Clear Line movement (bekend van Kuifje tekenaar Hergé) gecombineerd met korte boodschappen, waard om onthouden te worden.

Labels: ,

30 september 2007

Capparade feest voor 40 jaar Capgemini

Zaterdagavond trotseerden duizenden Capgemini collega's met hun partners naar het recreatieterrein Spaarnwoude om het 40 jarig bestaan van Capgemini tijdens een groots opgezette Capparade.

Naast een overvloed aan eten & drinken, was er voor elk wat wils, verspreid over het terrein in diverse tenten en op podia.

De pianisten van de Crazy Pianos restaurants in Scheveningen (in 2006 met loopbaanbegeleiders gegeten), Rotterdam en Barcelona vleurden, ditmaal compleet met ritmesectie met soul en pop menig bezoeker op aan het begin van de avond.

Ilse de Lange trok het gros van de collega's naar het hoofdppodium en verzorgde met haar band een prima set. Haar Twents accent bij de opmerkingen tussen de liedjes door klonk vertrouwd en charmeerde de vele randstedelingen. Trekker in het finaleprogramma was de solide rock en pop van Di-rect.

Verder DJ Graham B, de Godfather of Jazzdance en de man achter the New Cool Collective, Jeroen van der Boom (Jij bent zo), Roel van Velzen, Dennis, Radio Veronica DJ Silvan Stoet en rappers Kimo & Paradize.

Tussendoor luisterden we naar bijvoorbeeld Dyanne Beekman in de Capsalons, de Marokkaanse stand-up comedian Omar Ahaddaf en Frans Kas's meezingers in een Hollands aangeklede tent vol haring en hamburgers. De disco bij Those where the (C) Days met Eric Fender en Alex van Oostrom in de Circustent viel wat tegen vanwege het slechte geluid uit de DVD gebaseerde set maar leverde wel 2 kleuurijke pruiken en een zwarte boa op.

De salsa work-out in de Spiegeltent was grappig en en Zuid-Amerikaanse klanken van Arisa waren de entourage voor ijs en toetjesbuffet. Voldaan reden we na middernacht terug naar huis. Complimenten voor de organisator Arjan van Dijk; aan werkelijk alles leek gedacht. Het slechte weer was zo geenszins een spelbreker op het feest. Wel waren m'n spijkerbroek en wandelschoenen beter geschikt dan het pak, dat een enkeling nog meende te moeten dragen.

Labels: , ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker