Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

26 maart 2009

Prius 2010 smullen voor je inner captain Kirk

Hoewel ik over een jaar op zo'n 82.000km zit met m'n huidige (inmiddels tweede) Toyota Prius (aldus My Mile Marker) , is het natuurlijk gewoon leuk vooruit te kijken (er moet voor de omruil naar weer een nieuwe leasewagen dan nog wel 78.000km bij). De specificaties van het 2010 model van de Prius zijn bekend, en in onderstaande drie video's worden ze toegelicht.

De Prius 2010 krijgt - misschien in de duurdere varianten - een uitschuifbaar zonnedak en een via de smart entry key in te schakelen airco. De airco op de huidige en vorige Prius modellen werkt ook op de elektromotor en verbruikt dus geen brandstof. Koppel er een zender-ontvanger aan, en voila: remote air conditioning om het instappen tijdens hete zomerdagen nog aangenamer te maken.


Ook het multi info display is onderhanden genomen. Waar nu het brandstofverbruik en de visualisatie van inzet van elektro- en benzinemotor alternatieve schermen zijn ten opzichte van de navigatiekaart (in de business editie), is de info over brandstofverbruik verplaatst naast de visuele instrumenten in het voorste display. Dat display geeft nu visueel weer welke knoppen op het stuurwiel worden ingedrukt. Handig voor mensen die niet zoveel rijden, dat ze zoals ik het stuurwiel blind kunnen bedienen en toch visueel willen controleren of ze de juiste knoppen indrukken.


De fluisterstille EV-stand, waar de knop nu op een onmogelijke plek aan de linkerkant van het stuur is verstopt, is verplaatst naar het middenconsole, waar in de nieuwe Prius ook de pook is komen te staan. De lucht tussen in dash audiosysteem en opbergvakken is daarmee ook nuttig gemaakt. Naast de EV-mode wordt een ECO- en Power mode aangeboden. Over het geheel is de Prius uitgerust met een 20% krachtiger motor dan de huidige en zou die 2% zuiniger geworden zijn. ECO mode, Power mode. 20% krachtiger motor, 4/50e zuiniger.


Geef toe, de Prius was al voor de tech geeks, maar in dit nieuwe model voelt je inner captain Kirk zich helemaal thuis.

Labels:

27 september 2008

Prius zwart naar blauw

"The wait is over!" Na weken in de showroom van Garage Van Leussen in Ommen gestaan te hebben, heb ik vanmiddag de splinternieuwe blauwe Toyota Prius opgehaald tegen achterlating voor de leasemaatschappij van de zwarte ruim 3 jaar oude Prius.

Griezelig eng op mijn maanden geleden voorspelde 24 september, de datum waarop de 160.000km bereikt zou worden, passeerde ik deze grens.
Nieuwe ronde, nieuwe prijzen, een display met slechts 25 km op de teller is dan ook een foto waard.

Het rijden gaat natuurlijk hetzelfde als in de vorige Prius, dat scheelde de dealer weer uitleg.

De verschillen zitten in de details, zoals de strakker vormgegeven user interface op het multifunctionele scherm en TMC op de navigator. Het cassettedeck in het vorige audiosysteem heeft plaatsgemaakt voor MP3/WMA ondersteuning en een AUX ingang om een externe player op aan te sluiten.

Aan de schittering van het zonlicht op de foto's is niets te doen. Zie het als souvenir zo eind september, heerlijk wat een prachtige dag vandaag!

En dankzij funliner.nl krijgen bumperklevers de komende jaren een positieve prikkel.

Ik wens ook u een fantastische dag!
Reblog this post [with Zemanta]

Labels: ,

10 augustus 2008

In afwachting van nieuwe Toyota Prius

Na het bereiken van de contractuele drempel van 160.000km van 'mijn' huidige Toyota Prius, zal ook mijn nieuwe leasewagen een Toyota Prius zijn, ditmaal niet zwart, maar blauw.

In de lease is 'ie voordelig (met andere woorden een erg goede match tussen mobiliteitsvergoeding en leaseprijs). Qua auto bevalt de Prius mij en m'n gezin ook prima, dus why change a winning team? En nee, nog geen ultralichte li-on batterijen tussen achterbank en -bak, geen zonnepanelen op het dak, en nog te vroeg voor de Plugin Prius. Wie weet neem ik over 3 jaar wel deze next gen Prius of Toyota's Segway killer Winglet (vereist wel werk dichterbij huis). Omdat de blue beauty ruim 8 weken eerder dan aangegeven door de leasemaatschappij al bij de dealer afgeleverd werd, pronkt hij nog even in de showroom. Een bordje "Sorry, ik ben verkocht" moet andere belangstellenden op gepaste afstand houden.


In afwachting van de nieuwe Prius is het natuurlijk weer eens leuk te oriënteren op het web, wat er positief en negatief over deze populaire hybride wordt gezegd en vefilmd.

Eerst de mening van de heren van Top Gear, nooit te beroerd om een auto van cynische opmerkingen te voorzien.


Cars.com maakte deze introductiefilm over de Prius


Je hoort 'm niet komen, da's ook de conclusie die de terrorist in onderstaande commercial trok.


En tenslotte is de Prius niet alleen voor (wannabe) milieubewuste autorijders, maar ook voor heuse gangstas, hoewel het liefje er in onderstaande commercial niet echt heil in ziet.
Zemanta Pixie

Labels: ,

17 juli 2008

Bergwandelingen in de Jura

Ik ga hier niet de theoretische discussie aan wat wel of niet een berg is, maar de toppen tussen de 500 en 1500m (laaggebergte volgens mijn Aardrijkskunde lessen van vroeger, toch?) in de Jura nodigen uit de wandelschoenen te gebruiken.

De Haut Jura in het zuidoosten, grofweg ten noordwesten van de Zwitserse stad Geneve lijken al behoorlijk op de Alpen aan de overkant van het Meer, even minus de eeuwige sneeuw en gletsjers. In de winter kun je op diverse plaatsen skiëen, opvallend werkte geen van de skiliften nu in de zomer, iets wat je in Haut-Savoie normaal is.

Wij hebben vanaf de Col de la Faucille de wandeling naar de Petit Mont Rond gemaakt op zo'n 1500m hoogte. Vandaar heb je een schitterend uitzicht op de Mont Blanc, Gex en Geneve aan de Zwitserse kant en natuurlijk het Meer.

Iets meer moeite kostte het vinden van de resten van het Oliferne kasteel in de heuvels naast het Lac de Coiselet. Een soort best guess de avond ervoor met de navigator in de Prius bleek aardig goed, in de Franse heuvels rijd je volgens de navigator wel vaker in niemandsland. Hoewel: het pad naar de parkeerplaats om de wandeling naar het kasteel te maken was eigenlijk bedoeld voor 4WD auto's.

Het uitzicht op zowel het Valouse dal als de Coiselet en Vouglans meren zijn echter prachtig. Bij helder weer kun je ook vanaf hier de Mont Blanc zien. Voor de exacte locatie kun je terecht in de Google Earth Community.

Uitzichten op minimaal 4 meren (Lac d'Ilay groot en klein, Lac de Narlay en Lac du Vernois) heb je op de wandeltocht vanaf La-Chaux-du-Dombief. Over de richels van de bergkam en door de bossen leidt een goed gemarkeerd wandelpad, dat zowel vanaf parkeerplaatsen aan de noord- en zuidzijde (Pic d'Aigle direct naast de N78) te belopen is.

Onze foto's van de wandeltochten in de Jura 'bergen'

(op Flickr zelf zie je ook de toelichting bij elke foto)

Meer over onze vakantie vind je op de weblog: steden, meren en watervallen, grotten, camping Le Moulin en een algemene indruk.

Labels: , , ,

24 juni 2008

Van hybride naar volledig elektrisch autorijden

Hybride auto's combineren een traditionele verbrandingsmotor (benzine, LPG, diesel) met een elektromotor. De Toyota Prius en Honda Civic Hybrid behoeven tegenwoordig nauwelijks introductie. Een volgende stap in verdere innovaties in de automobielindustrie is het volledig elektrificeren van de auto.

Een week geleden, 17 juni, demonstreerde energiemaatschappij Essent op het TT-circuit in Assen de tussenresultaten van het Zero Emission Rijden (ZER-X) project. Daarin werkt Essent samen met Electric Cars Europe, InnoSys Engineering en United Momentum Group. Essent neemt zelf enkele honderden elektrische bedrijfs- en personenauto's in gebruik.

Belangrijk is het Mobile Smart Grid, waarbij via normale stopcontacten de auto opgeladen wordt en de afnemer gefactureerd. Langs snelwegen komen snellaadstations, waarmee je auto in 10 minuten weer gevuld is. Thuis duurt opladen langer, maar kan bijvoorbeeld laden 's nachts bij een dubbele meter tegen het lagere tarief plaatsvinden.

Het concept is niet gebonden aan Essent. De verwachting is dat in 2010 tot massaproductie wordt overgegaan. Volkswagen, Volvo en Daihatsu werken aan modellen. De huidige testversies kunnen 300 á 500 kilometer rijden op de accu. Op 1Kwh, ter waarde van 20 eurocent, kan 8 kilometer gereden worden. Noch BPM, noch wegenbelasting is verschuldigd.

Labels: , ,

14 juni 2008

De keuze voor een nieuwe autoverzekering

De keuze voor een nieuwe autoverzekering volgens mij afhankelijk van een aantal factoren, veel meer dan alleen prijs.

Beschikbare tijd voor keuze
Als het zaterdagmiddag is, je net dat leuke autootje die voorheen van dat oude omaatje met lage kilometrage was, op de kop getikt, wil je misschien direct ook je verzekering regelen, desnoods dat merk dat de dealer je als voordelige combi aanbiedt.
Heb je net een water cooler chat gehad met collega's en voel je je bekocht, omdat zij structureel minder betalen voor hun verzekering, dan wil je wel een avondje kijken en vergelijken.

Wat wil je verzekeren
Alleen het casco, of een all-in verzekering, waarmee je jou en je nieuwe wagen tegen denkbeeldig elk gevaar hebt ingedekt.

Hoe verliep de schadeafhandeling bij de huidige verzekeraar?
Werd maar de helft van de schade vergoed? Duurde de afhandeling naar je gevoel wel erg lang? Of werd alle administratie en verhaal halen je uit handen gehaald? Werden ook herstel van de krassen die eigenlijk afkomstig waren van de fietsen van je kinderen vergoed? Kwam je er bij je schadeaangifte achter, dat je auto tegenwoordig alleen nog maar voor casco verzekering in aanmerking komt?

Independer neemt daarom in de afweging van alternatieven ook je waardering voor Klaar staan voor klanten, Beloften nakomen en Schadeafhandeling mee.

Prijs
Is de premie een afgeleide uit bovenstaande factoren? Of zoek je van meet af aan naar de laagste prijs en neem je schadeafhandeling, minder riante dekking, etc. voor lief? Wat is de invloed van collectiviteitskorting, een lekkere instap vanwege je schadevrije verleden, of typisch rijgedrag (weekendrijder, kilometervreter)?

Kilometrage
Klanten van de pay-as-you-drive constructie van DeKilometerverzekering.nl geven aan, dat ze gemiddeld meer dan 50% premie besparen. Directeur Michael Boon geeft aan, dat
"maar liefst 53% van de overstappers van tussenpersonen en banken komen en 47% van directe verzekeraars. De kilometerverzekering is uniek in de markt omdat de schade vrije geen rol meer spelen voor de hoogte van de premie. Traditionele autoverzekeraars en nieuwkomers op de markt zoals Ditzo en Allsecur houden vaak geen rekening met autobezitters die minder rijden dan binnen de polis is afgesproken."


De proef op de som
Alsof ik mijn Prius (leasebak, dus verzekering incluis) privé zou willen verzekeren met WA+volledig casco, onbeperkt kilometrage, mijn eigen schadeverleden, rijervaring, etc. kom ik volgens Independer uit op de volgende top-5: AllSecur, London, Allianz, Avéro (zowel 4 als 5) met premies van EUR 32-40 per maand.

Dan wordt het vervolgens weer afwegen van het belang van andere criteria als:
- opinies van andere verzekeringnemers in het forum;
- hulpverlening in binnen- en buitenland;
- combinatie aanbiedingen met Routemobiel;
- meeverzekeren van extra's als de autotelefoon of CD's en cassettes

Nog meer criteria
Er zijn nog meer criteria te vinden. Ik wilde de claim van Ditzo checken, maar de webpagina's voor de autoverzekering laadden niet snel genoeg (>20 seconden). Klik je dan weg, of heb je geduld? Om niet flauw te zijn, heb ik F5 vernieuwen gegeven, de gegevens ingevuld en vervolgens geschrokken van de prijsstelling.


En nog kan ik meer criteria bedenken. Want, is DeKilometerverzekering nu wel meegenomen in die 90 verzekeringen die Independer me zegt te vergelijken? Moet ik niet zelf verder kijken dan één vergelijker op het web?

En wie of wat is dat AllSecur eigenlijk? OK, ik herinner een soort kussengevecht van de tv-commercials, maar een verzekering van een Prius van nieuw EUR 30.000 is geen spelletje!

En als ik London nakijk op hun eigen website, blijk ik via een tussenpersoon te moeten verzekeren. Wil ik dat wel? En is Independer niet zelf ook een tussenpersoon? En maakt dat nog uit, als ik voor schade per e-mail en telefoon een (derde) hulpdienst kan bereiken? En wat houdt de Sorry service van Ditzo nu echt in? Vincent Everts (PCZapper) heeft het antwoord gevraagd in een video interview.

Zo zie je maar, dat er veel manieren zijn om voor jezelf een 'juiste keuze' te maken, en waarom vergelijkingen vaak mank gaan.

Labels: , ,

22 februari 2008

Spreekt of zet MVO aan?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) spreekt aan, zo zou je kunnen concluderen uit diverse recente nieuwsberichten. Volgens 15 februari uitgebracht onderzoeksresultaat van Lenovo en AMD is 82% van de Europese IT-managers bereid te investeren in energiezuinige apparaten. Het gros van de pc's in Europa voldoet volgens de onderzoekers niet aan EPEAT-eisen, een systeem vergelijkbaar met het energielabel in Nederland. EwerkForum, een organisatie die plaats- en tijdonafhankelijk werken aanmoedigt, meldde vorige week, dat spitsfiles grotendeels zouden oplossen als managers hun medewerkers tweemaal per week zouden laten thuiswerken. Telewerken lost niet alleen files op, het is ook goed voor een productiviteitstijging van 15-25%, deels omdat de tijd die iemand in de file zou staan nu wel nuttig wordt besteed. Dergelijke aanbiedingen, haast vergelijkbaar met een oproep tot bekering van een evangelist, kun je op rationele gronden afwijzen, blind aannemen of in overweging nemen ('eerst zien, dan geloven'). Functionaliteit, niet energieverbruik, is bij aanschaf van nieuwe pc's doorslaggevend. De Chinese pc-maker Lenovo en chipfabrikant AMD hebben ongetwijfeld business belangen bij grootschalige vervanging van computerapparatuur. Al gehoord hoeveel milieuvervuilende stoffen en investeringen er in de ontwikeling van hybride auto's is gestopt? En windmolens renderen niet, maar staan er dankzij subsidieregelingen. Intenties, het low-profile gedogen van MVO-ideeëngroepen of het slechts met de mond belijden van de maatschappelijke verantwoordelijkheid zijn niet voldoende. Geheid, dat uw medewerker er hetzelfde over denkt en zal afwachten wat 'het management' doet. Wat de consequenties zijn van het dichtslibben van de Nederlandse wegen, het op hetzelfde welvaartspeil komen van onze medeburgers in India of China, of het onnodig blijven vervuilen van onze leef omgeving, vereist geen hogere opleiding of An Inconvenient Truth om te snappen. U en ik mogen kiezen.

Sinds zomer 2005 rijd ik bewust een Toyota Prius (en echt, zat ruimte voor aktentassen!), ik vermijd bij voorkeur de dagelijkse files op de A28 door de Utrechtse projectdagen met trein/bus te reizen (de NS Topsupporter score haal ik met gemak), of eerst 's ochtends thuis te beginnen. Het scheelt veel tijd en chagrijn. En hoewel nog steeds zeer mobiel, spreekt me inmiddels de slogan vergeet niet af en toe naar kantoor te komen (video) aan. Want face-to-face contacten kunnen niet op tegen telefoon, e-mail, Skype, en dergelijke. Het 'maatschappelijke' heeft immers een duidelijke sociale en ecologische component. 'Ondernemen' is kansen pakken en vrijheid benutten, terwijl een 'verantwoordelijke' verder kijkt dan de eigen achtertuin, persoonlijk belang, toekomstgericht. Overtuigend of niet, wat MVO betreft bent u bent aan zet!

(de verkorte versie, helaas zonder mijn keuzes om MVO concreet te maken, staat vanaf 22 februari ook als BV Nederland bijdrage op MT.nl)

----------------
In de mediaspeler: No Longer Music - I Call
via FoxyTunes

Labels: , ,

29 januari 2008

Spraakherkenning hapert herkenbaar

Spraakherkenning toepassingen blijven nuttig, leuk, irritant en behelpen tegelijk.

Je Eigen Telefoniste
Bij Capgemini kunnen we gebruik maken van JET (Je Eigen Telefoniste), een computer die ingesproken voor- en achternamen koppelt aan voorkomens in de corporate directory en deze voor je belt. Ideaal tijdens handsfree telefoneren in de auto. Helaas worden de Nederlandse namen niet altijd goed herkend, en is het zaak alert te blijven om niet met een willekeurige collega wiens achternaam volgens 'de computer' de juiste is, in gesprek te gaan.

Prius speech recognition
Tja, ook de Nederlandse modellen van de Toyota Prius spreken alleen Engels of Duits. Hilarisch vond ik het in het begin. Turn CD player on werd herkend als Turn screen off, en zwart werd het multifunctionele display. Ik gebruik voice recognition nooit meer in de auto, de knoppen aan het stuur en de makkelijke bediening rondom het display bevalt me beter.

Sync my ride
Ford probeerde het onlangs met Microsoft Sync voice recognition software op de 2008-modellen.
Check voor je aankoop wel even de wat-werkt-met-sync lijst, om niet in de penibele situaties uit onderstaande grappige commercial terecht te komen.

Labels: , , ,

13 december 2007

8 Consumententrends voor 2008

Trendwatching.com, één van de sites die het boek De groeimotor (PDF samenvatting) aanraadt serieus te volgen, als je vak iets met product- of merkontwikkeling, innovatie of trendy business te maken heeft, zet regelmatig de belangrijkste trends vanuit hun radarschermen in een rapport, zo ook voor 2008.

Met de consument als brandpunt zien deze trendwatchers de volgende trends voor volgend jaar:

1. Status: zowel in materiële consumptie, fixatie op het hier en nu, het bij beschikbaarheid direct willen hebben van dingen, ervaringen, diensten en vermaak.

2. Wat in het Engels jargon premiumization wordt genoemd, duidt op onderscheidend vermogen. Ik een beetje meer dan jij: hang naar luxe dus.

3. snack cultuur: opnieuw de fixatie op het hier en nu. I want it all, and I want it now zong Queen vroeger al.

4. Online zuurstof: hoezo Second Life? Ons first life vindt steeds meer connected with the web plaats.

5. Eco iconen: het effect van bijvoorbeeld An Inconvenient Truth is, dat milieubewust zijn niet alleen voor geitenwollensokkendragers is, niet langer iets is voor de happy few (Hollywood sterren laten Hummer thuis en pronken met hun Prius), maar gemeengoed wordt.

6. Brand butlers: de merkenbouwers vullen hun standaard product of dienst aan met gemak, ervaring en andere slimme ideeëen.

7. Make it yourself: zelf de IKEA kast of keuken monteren is heel gewoon, en datzelfde geldt voor de digitale kerstkaarten, visitekaarten, fotoalbums, samenstelling van je volgende auto, vermarkten van je t-shirt ontwerp of verspreiding van je foto's, belevenissen of Wikipedia bijdragen.

8. Crowd mining: de wisdom of the crowds begint steeds meer benut te worden. Je schrikt niet langer van co-creating, co-funding, co-buying, co-designing, co-managing *anything* with 'crowds', maar participeert zelf in een aantal menigten.

Trendwatching.com geeft per trend uiteraard aansprekende voorbeelden. Hoe komt men aan al deze inzichten? Oren en ogen zijn 8.000 wereldburgers uit 70 landen, samen het Springspotters network, dat vanuit Amsterdam gefaciliteerd wordt.

En ook hiervoor geldt de wisdom of the crowds. Je kunt nieuwe trends zelf spotten en doorgeven.

Labels: ,

08 december 2007

Knight Rider remake in aantocht

De zwarte pratende auto KITT met de nog jonge, behendige en nog niet aan alcohol en drugs zittende David Haselhoff a.k.a. Michael Knight, ofwel de 80's tv-kraker Knight Rider krijgt een remake.

NBC werkt aan een nieuwe serie. De tijd schrijdt: ik kan praten tegen m'n zwarte auto, net als KITT heeft de Prius een navigatiescherm en mooie animaties. Helaas vertaat de auto m'n geschreeuw in m'n horloge nog niet, en waag ik het ook nog niet van drie hoog in m'n auto te springen.

Een nieuwe zwarte bak is gekozen, de 550 HP Ford Shelby GT500KR Mustang.



Even terugblikken: KITT versus KARR

en een typische opknapbeurt voor een smerig geworden KITT, inclusief Tina Turner's We Don't Need Another Hero.

en ook erg leuk is de volgende serie bloopers:

Tenslotte een Crazy Frog bewerking van de soundtrack:

Labels: , ,

01 december 2007

Welke indruk laat je achter?

"Geachte heer / mevrouw Van der Klis, welke indruk laat u achter?" was de onderwerpregel van een via het Autoweek e-mail adressenbestand gestuurde Toyota aanbieding om me vooral in een RAV4: de ultieme crossover voor de veeleisende rijder. Kortom: zo'n SUV om op de autosnelweg vanuit de hoogte op medefilerijders te kunnen kijken, regelmatig vol te gooien met brandstof en vooral als stoere zakenman en papa over te komen. Style to express in Toyota taal. Dat mijn geslacht al 37 jaar vaststaat, vergeef ik de briefschrijver met moeite (ik ben immers bij Toyota een bekende en trouwe klant).


Vandaag was het verder tijd voor de door misverstanden (autodealer waagt zich op web, maar vergeet de ingevulde webformulieren op te halen) uitgestelde proefrit met de Honda Civic Hybrid. In Hoogeveen wachtte een zwarte Honda met lederen bekleding. De hybride techniek en de CVT transmissie waren bekende stof, dus kozen we snel via het industrieterrein van Hoogeveen de A28 naar het noorden. Op de parkeerplaats van het oriëntatiecentrum van Staatsbosbeheer op het Dwingelderveld hebben we de uiterlijkheden als been- en zitruimte, kofferbakvolume en het geluidsvolume bij stilstaan beoordeeld.

Het venijn zat in de staart, terug bij Borghstede. De combinatie van een ingebouwd full map navigatiesysteem met bluetooth integratie en CD wisselaar bleek uit drie prijslijsten bij elkaar te halen een kostbare aangelegenheid.

De tussenstand in de vergelijking Toyota Prius en Honda Civic Hybrid:
- wegligging: Honda beter
- krachtig optrekken/inhalen op snelweg: Toyota beter
- motorgeluid bij hogere snelheid: Honda beter
- hybride techniek: Toytota beter
- zicht op dashboard en meters: Toyota beter
- zitcomfort voor: gelijk
- zitcomfort achter: Toyota beter
- efficiency kofferbak: Toyota beter
- integratie extra features als keyless entry, full-map navigatie, spraakbesturing, bediening aan stuur, bluetooth carkit, CD wisselaar, zonnebril opbergvakje en dashboardkast: Toyota beter.

Dat de Civic Hybrid goedkoper is dan de Prius laat zich uit bovenstaande afmeten. Definitieve keuze is nog niet gemaakt, maar vooralsnog laat de Prius mij een betere indruk achter.

Labels: , ,

05 november 2007

En waarom geen Honda Hybrid?

OK, zoals bekend ben ik zeer tevreden met m'n Toyota Prius. Nu de 120.000km beurt afgesproken is, komt ook de vervanging met 160.000km binnen zicht. Op veilig, en een nieuwe Prius bestellen bij de lease-maatschappij, of toch een alternatief verkennen? Vorige week zag ik een Honda Hyrbrid met kleurige opdruk, inclusief url (prikkelende marketing tijdens een file op de A50 tussen Zwolle en Apeldoorn).

Boeiende flash presentatie op de website, films van een testrit, 360 graden verkenning van exterieur en interieur, maar geen koppeling naar de importeur, dealer, een eigen testrit, brochure, of iets dergelijks. Gemiste kans.

Daarvoor heb je Google nodig, en zo kom je op een specifieke Honda Hybrid (een variant op de Civic) pagina op honda.nl.
En natuurlijk ben je benieuwd naar de ervaringen van anderen. Autozine is kritisch over het interieur, het mindere aanbod aan functies in vergelijking met de Prius. Ook valt de 1.3L i.p.v. 1.5L benzinemotor en de assistentfunctie van de elektromotor op. Waar de Prius enkele kilometers alleen op elektro kan, doet de Civic Hybrid dat niet. In de 360 graden film (zie plaat hierboven) ontwaar ik een versnellingspook, hoewel de nieuwe modellen blijkbaar analoog aan de Prius een CVT automatische transmissie kennen. Weg die pook! De makers gaven gisteren aan vertrouwen te hebben in de productie. De Honda wordt nu nog ongeveer met handwerk geassambleerd, met het nieuwe model moet dat naar massaproductie zijn omgezet.

Dus maar eens rustig de brochure doornemen. Apart, dat die nog van het 2006 model is, terwijl de speciale website de 2007 belicht. Twijfel dus. Het arrangeren van een proefrit bij Borghstede in Hoogeveen gaat overigens heel keurig. Datum en tijd zijn zelf te kiezen. Na 17 november eerstehands ervaringen!
----------------
In de mediaspeler: Ice MC - Think About The Way (Pamped Up Club Mix)
via FoxyTunes

Labels: ,

01 juni 2007

Prius vriendelijk voor milieu en belasting

Het Zweedse model, auto aan de stekker, lijkt de volgende doorbraak voor hybride auto's. De zogenaamde plug-in hybrid vehicle (PHEV) technologie biedt automobilisten de mogelijkheid om - bij een dubbele meter - 's nachts tegen laag tarief de accu's voor de electromotor op te laden. Een besparing tot 100 mpg lijkt mogelijk. In afwachting daarvan kun je bij Solar Electrical Vehicles voor $2.000-4.000een speciaal zonnedak bestellen. De zonnecollectoren op je dak leveren 215 wat aan herbruikbare energie. Je zou er met je Toyota Prius 17-29% brandstof mee besparen. Heb je geen Prius, dan zijn de kits ook verkrijgbaar voor de Ford Escape Hybrid en Toyota Rav4 EV.

Leaserijders die voor milieuvriendelijke auto’s, zoals de Toyota Prius, Honda Civic, Citroën C1, Peugeot 107 kopen, krijgen vanaf 2008 tot 40% minder fiscale bijtelling. Dit kan - zonder brandstofkosten - een halvering van de maandelijkse autolasten opleveren. Dat zegt staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager in de Telegraaf.

Labels: , ,

21 mei 2007

Stukjes maatschappelijke verantwoordelijkheid

ING Car Lease stuurde dit weekend een schrijven, waarin bewustzijn voor de jaarlijkse overschrijding van besteding aan brandstof door mij en Capgemini collega's gewekt moest worden. "Door zuiniger te rijden is het mogelijk een aanzienlijke kostenbesparing te realiseren en het milieu te ontzien. (..) We willen u bij deze vragen een stukje maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en bewust om te gaan met je brandstofverbruik." De leraar Nederlands kan de rode pen alweer pakken.

Als Toyota Prius rijder en bewust - voorzover mogelijk met een automaat - toepasser van Het nieuwe rijden moet ik acteren tegen een normverbruik van 4,50 liters/100 km. Deze norm is gebaseerd op 1/3 stadsverkeer en 2/3 rijden op een autosnelweg. Binnen 1 minuut ben ik uit het dorp Balkbrug op de autoweg N377 om de rest van de weg tot de laatste afrit op de snelweg te zitten. Verzekeringsmaatschappijen waar ik werk of collega's bezoek (Fortis ASR, ABN AMRO, Unigarant, Centraal Beheer, Interpolis Pensioenen) zitten vrijwel allemaal op locaties dichtbij de snelweg. Filerijden is tot de accu's leeg zijn een feest met een verbruik van 0 liters /100 km, maar na enkele kilometers moet toch alleen op benzine gereden worden, waarmee het netto effect van een hybride aandrijving behoorlijk minder wordt.

Seizoensinvloeden blijven in de calculatie buiten beschouwing, terwijl dat patroon bij de Toyota Prius duidelijk zichtbaar is. Zie hierboven het verbruik sinds 31 augustus 2005 uit AutoD. Dat Toyota zelf een verbruik binnen bebouwde kom van 5,0l/100km en 4,2l/100km voor buiten de bebouwde kom aangeeft, is niet realistisch. Een uurtje met de cruise control 120km/u rijden levert nooit een verbruik van 4,2l/100km, hoe 'nieuw het rijden ook is'. Natuurlijk kan bij bij het rijden modelritten wel de norm gehaald worden, zo heeft Prius fan John Visbeen bewezen.

De door de leasemaatschappij geconstateerde afwijking van 23,14% ten opzichte van de norm o.b.v. het leasereglement kan ik niet tot 0 of negatief reduceren. Andere periodes leveren gunstiger, maar onvoldoende resultaten. Zo heeft de periode 1 april 2007 t/m nu een gemiddeld verbruik van 5,19 en bijvoorbeeld de tweede helft van 2006 een verbruik van 5,20l/100km. Bewust omgaan met brandstofverbruik moet anders geprikkeld worden dan met de normen en verbruikstatistieken uit de brief in combinatie met een 'leuke attentie' voor de top-3 van meest zuinige rijders. Ik heb al een NS Businesscard, dus alternatief is dan vooral auto laten staan en thuiswerken. Ook een 'stukje maatschappelijk verantwoordelijkheid', hoewel face-to-face contacten, samenwerking op locatie bij de klant, etc. ook dergelijke 'stukjes' zijn.

Labels: , ,

04 mei 2007

Reden voor een 2e Prius

Gisteren kreeg ik zowel van Toyota Nederland als Autoweek een gepersonaliseerde e-mail (ahum, geachte heer/mevrouw van der Klis) met de uitdagende titel Wat is jouw reden?

Dat ik al bijna 2 jaar een Prius rijd, is de web marketeers en leverancier van m'n black beauty blijkbaar ontgaan. Ik zal de volgende Prius maar niet naast de huidige zetten, maar na afloop van het huidige leasecontract 'op de dam rijden'.

Labels: ,

21 maart 2007

Belastingparadijs

Wat een rust moet het zijn bij de Belastingdienst. Leuker kun je het niet maken, want je neemt gewoon de telefoon niet op. Nog meer positiefs in mijn geval: de BPM voor zuinige modellen gaat verder omlaag tot wel EUR 3000 'voordeel'. Alles is relatief, aangezien de BPM korting op bijvoorbeeld de Toyota Prius sinds een jaar juist was verlaagd.

Niemand minder dan U2's Bono weet volgens critici uitstekend hoe je belasting kunt ontvluchten. Ik heb U2's muziek altijd al gemogen ;-)

Labels: ,

20 februari 2007

Rijden op lucht kan wel degelijk

Het lukt mij niet, tijdens m'n rondje Nederland moest ik m'n zuinige Prius toch echt bijtanken. Down under wel met de MDI Air Car, gemaakt van een voormalige Formule1 motormaker uit Nice. 4500 kilometer op 1 tank, dankzij luchtaandrijving. De wagen rijdt nog niet hard, maar het principe werkt wel. Een alternatief van Angelo Dipietro is een geheel nieuwe rotary air motor. De zuigers worden door een a-centraal draaiende cilinder bewogen.

Met een motorblok van slechts 13 kilo lach je om de aanslag wegenbelasting. Echter: het kunstje wordt tot nu toe alleen geflikt door de vorkheftuckjes van de overdekte markt in Melbourne.

Labels:

10 januari 2007

In-car Microsoft

Na werk- en woonkamer zoekt Microsoft de auto op. Sync ontwikkelde met Ford software, waarmee stemcommando's via Bluetooth apparaten als mobieltjes, iPods of andere mp3-spelers aan boord kan bedienen. Ford gaat er twaalf automodellen mee uitrusten.

M'n Prius biedt ook spraakcommando's aan, hoewel ik blijer ben met een knoppenbalk aan het stuur. Spraaktechnologie is nog niet zover in het Nederlands, jammer voor de Microsoft fans.

Labels: ,

11 december 2006

Bellen met een computer en vice versa


Computer en telefoon komen nader bij elkaar. Dus kun je computeren met je telefoon en bellen met je computer. Deze hybride (klinkt als Prius..) vorm brengt ook typische webapplicaties als Gmail en Google Maps onder handbereik, zodra je met bijvoorbeeld een pocket pc of Windows Mobile 'telefoon' met een WLAN contact hebt. Collega blogger '8a' heeft keurig uitgewerkt hoe je de JAVA MIDlets van Google downloadt en installeert. Meer MIDlets vind je bijvoorbeeld op www.midlet.org.

update 14 december 2006: Skype nu ook voor Windows mobile smartphone
Vanaf vandaag kun je Skype 2.2 Beta for Windows Mobile downloaden. Skype heeft voor het downloaden controlepagina's ingebouwd om te kijken of jouw merk en toestel zich leent. Persoonlijke ervaring: het werkt!

Labels: , ,

13 september 2006

Toyota Prius verbruik eerste jaar

Wanneer mensen met me meerijden in de Toyota Prius, of belangstellend naar de ervaringen met deze hybride auto is het brandstofverbruik een dankbaar gespreksonderwerp.

Na een jaar rijden en ruim 66.000km op de teller is het verbruik hierboven aangegeven. Twee opvallende dipjes, in de winterperiode van dit voorjaar en eind juli het slingeren in de Franse Elzas. Voor de rest: prachtig!

Labels:

24 juli 2006

Met een aanloop verder omhoog

Zaterdag 22 juli via de A28-A50-A12-A3-A59-A61 en A35 naar Colmar, waar we de tank weer volgooien en de plaatselijke Lidl lichter maken. Auberge & Chalets de la Wormsa, bijna aan het eind van de Grande Vallee in het Munsterdal is snel gevonden. De patron heeft ook een Toyota Prius, dus dat schept een band. 's Avonds een rondje naar Metzeral gelopen.

Zondagmorgen 23 juli niet naar een plaatselijke kerk in Metzeral - op maandagmiddag 1 augustus ontdek je 'natuurlijk' nog een pinkstergemeente in Munster - maar wandelen naar het Lac de Fischboedle. Heen over een breed, maar continu stijgend pad, terug door het bos, smal, veel oversteekjes over water(valletjes) en reden voor een forse blaar bij Mariannes rechterhak.

Maandag 24 juli gaan we naar Hohlandsbourg, een fraai hersteld kasteelcomplex. De uitzichten en de inrichting zijn de moeite waard. De 3 kastelen in de heuvels van Husseren blijken ruines. Afrader voor anderen.

Labels:

18 juni 2006

Iedereen een Volkswagen!

Broer Jaap is naar het Internationaal Kever Weekend in Budel geweest. Nog niet met z'n eigen pas gekochte blauwe Kever, maar met de gele van vriend Christiaan.
Tja, en ik gisteren nog kijken naar de 2e editie van de Prius Fan Dag, 30 september op de Posbank in Rheden. Ieder z'n wagen en bijbehorende internetfora, ontmoetingen. Natuurlijk kwam vanmiddag in de Deventer zon Adolf Hitlers verkiezingsbelofte, de start van de productie van de Kever door Porsche voorbij. Ken je klassiekers :)

Labels:

07 april 2006

Vernieuwing: dichtbij, en toch zo ver weg

De beloofde vernieuwing op muzikaal gebied raakte verstrikt in een bonte mix van winkelen via internet in het buitenland en logistieke dienstverleners. Creatief werd zowel de postcode als het huisnummer gewijzigd, en zo kon tot tweemaal toe in 1,5 week een pakket van 129kg bijna bij een bejaarde plaatsgenoot terechtkomen.

Met wat navraag en een vriendelijke klantenservice van DHL vanmiddag daarop zelf de auto maar naar Zwolle gestuurd om ter plekke het pakket op te gaan halen. De vorkheftruck stond al tegen m'n Prius aan, toen bleek dat de colli toch nog enkele centimeters te hoog was :( Wordt vervolgd...

Labels:

09 maart 2006

Lage premie voor hyrbide auto

OHRA onderzoekt n.a.v. schadelastcijfers van Amerikaanse autoverzekeraars of het ook hier in Nederland loont om 15% premiekorting te geven op bezitters van hybride auto's, zoals de Toyota Prius en de Lexus GS 450h. Fortis ASR biedt al standaard 10% premiekorting op hybride auto's en voor auto's die op biobrandstof rijden.

De hybride-chauffeur blijkt het type ideale buurman: 41-60 jaar oud, relatief hoog opgeleid, lang in dezelfde auto rijdend, weinig schade en braaf de verkeersborden gehoorzamend. Ik ben dus over 5 jaar een kandidaat.

Helaas gaat ook een oude verzekeringswet op: zodra de schade de prognoses overschrijdt, gaat de premie omhoog. Dus niet allemaal hybride gaan rijden en verzekerd bij OHRA, graag!

Labels:

02 maart 2006

Sporen in de sneeuw

Gisteren een persoonlijk record 'woon-werkverkeer' verbroken: vijf uur en vijfenveertig minuten over de honderdvijfentwintig kilometers tussen De Meern en Balkbrug. Sneeuwplaatjes genoeg gezien, sneeuwschuivers te weinig. Van Harderwijk tot de IJsselbrug vooral stilstaan en met 0-8 km/u doorschuiven. Vanaf de oversteek naar Zwolle tot de Vechtbrug vooral glijden. Na de Vechtbrug over een afgeborstelde A28 en vervolgens een brandschone N377 naar huis.

Positief:
- de mogelijkheid om de middenberm als openbaar toilet te gebruiken;
- het Elektronisch Stabiliteits Programma in de Toyota Prius (handig bij het glibberen langs de vangrail te Zwolle);
- het hybride motorsysteem van de Toyota Prius (op de electromotor met 4-8 km/u kun je rustig blijven rollen);
- de bluetooth carkit van de Toyota Prius (handsfree bellen op een ijsbaan).

Verbeterpunten:
- sluit niet een heel klaverblad Hattemerbroek af gedurende de avondspits. Het gevolg: remmende auto's die file veroorzaakten, naar de overzijde staren, sneeuwploegen verhinderen en de sneeuw niet kunnen kapotrijden versterkt het effect. Kijk naar de N377 of A28 vanochtend naar Groningen hoe het ook kan.
- neem het signaal van vrachtwagenchauffeurs serieus: als die rond 21u beide rijbanen bij Zwolle-Zuid richting de IJsselbrug blokkeren moet duidelijk zijn, dat er niet meer te rijden valt. Als je dan nog altijd aan de achterzijde van de file (bij afslag Ommen) mensen zonder waarschuwing of signalen van politie ziet aansluiten in de file naar het zuiden, is er echt wat mis in de communicatie naar de burgers.
- verzorg een betrouwbaarder verkeersinfo: de file bleef uren na 18u maar beginnen bij Elspeet en eindigen bij Staphorst. Kom eens langs als hulpdienst.

Labels:

01 november 2005

Rijd schoner en 80 in de 5?

Ik had vanavond eerder willen bloggen, maar er stond vanaf 16.15u bij vertrek vanaf het Weena in Rotterdam zoveel file, dat ik om 19.25u thuis was :-( De files probeert minister Peijs te vermijden met stukjes 80km/u zones op bijvoorbeeld de A20 tussen de knooppunten Kleinpolderplein en Terbregseplein (Rotterdam), de parallelbanen van de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten (Utrecht), beide trajecten heb ik vandaag verkend. Luchtvervuiling en geluidsoverlast zouden ermee gebaat zijn. Ik geloof er niets van.

De gekoppelde adviezen om "80 te rijden in z'n 5" zijn leuk voor een handgeschakelde auto. Geluid- en uitlaatgassen bespaar ik harder in m'n automatisch geschakelde Toyota Prius!

Labels:

11 september 2005

Doelgerichte Dagen 1 van 40

Vandaag na een jaar voorbereiding van een 'geestelijke groepsreis' en een aftrap vorige week dag 1 van de zogenaamde 40 Doelgerichte Dagen in onze gemeente in Meppel.

Op de eerste dag een waarheid zo eenvoudig, en toch zo moeilijk voor velen. Als je wilt weten wat jouw levensdoelen zijn, ontdek dan Gods doelen voor jouw leven. Vriend Bart Groeneveld hielp vanochtend in z'n preek met het voorbeeld van m'n Toyota Prius.

Als je wilt weten waarvoor het ding dient, neem je contact op met de maker en ontwerper. Simpel, toch? Aanbevelenswaardig is de dramafilm die in Meppel met o.m. Martijn Muijs en Rob Goossens is opgenomen.

Labels:

01 september 2005

Toyota Prius in gebruik genomen

Vanaf 31 augustus rijd ik in een Black Beauty, ofwel een Toyota Prius.

Een volle dag verder, eerste 500km staan op de teller, in 't licht en donker gereden, met en zonder cruise control, via Bluetooth getelefoneerd, het navigatiesysteem verkend, koel gezeten ondanks de warme temperaturen buiten, kortom: de Prius bevalt!

Labels:

27 augustus 2005

Zoek en vind

Met nog 3 dagen wachten op de aflevering van 'mijn' Toyota Prius, is het leuk te zien, hoeveel mensen op de eerdere proefritervaring en nieuwsberichten (1,afkomen, zo sterk, dat 2) afkomen.

Andere toppers, curiositeiten en grappige vondsten in de referrers lijst:
- oude televisie inruilen rotterdam
- in overijssel welke kapper is maandag open
- triple & touch - 100 procent lyrics
- voetbalrechten protestantse kerk duitsland
- hoe werkt een automotor

Labels:

13 juli 2005

Hoe werkt een hybride automotor?

Met nog zo'n 5 weken te wachten op de Prius is wat extra uitleg over de Toyota techniek van Hybrid Synergy Drive niet verkeerd.
.
Het downloaden van de Flash animatie kost even tijd, maar dan heb je ook wat. O ja, de Japanse gids heet Manabe.

Labels:

11 maart 2005

Vanaf augustus gratis parkeren

Proefballon van minister Van Geel (Milieu): hybride auto's zoals de auto van het jaar 2005, Toyota Prius, moeten in de toekomst goedkoop of zelfs gratis kunnen parkeren. Dat oppert Van Geel in een brief aan de Tweede Kamer. Dat zou de aanschaf van dergelijke milieuvriendelijke voertuigen kunnen bevorderen. Hybride auto's stoten minder uitlaatgassen uit dan gewone auto's. Van Geel heeft niet de macht om zijn wil tot wet te maken. Hij benadrukt dat het parkeerbeleid een zaak is van gemeenten zelf. Van Geel reed in 2004 zelf enkele maanden rond in een Prius. Uiteindelijk stapte hij toch weer over op een gewone dieselauto, omdat de bagageruimte te klein was voor zijn koffers met dossiers. De proefballon zal wel leeglopen, vanaf augustus toch maar een volgeladen chipknip mee met bezoeken aan bijvoorbeeld Amsterdam.

Labels:

15 november 2004

Toyota Prius auto van 2005

De Auto van het Jaar 2005 is bekend. De Toyota Prius is de winnaar van de prestigieuze prijs en dat niet zó maar: de Prius heeft een daverende overwinning behaald en eindigde vér voor nummer twee, de Citroën C4.

Het is voor de 2e generatie Prius (de eerste dateert uit 1997) niet de eerste maal dat hij in de prijzen valt. In Amerika veroverde hij vorig jaar al de titel van Auto van 2004. Daar zijn er dit in de eerste negen maanden van dit jaar al 37.000 exemplaren verkocht. Als mode-statement tot de hybride milieuvriendelijke, maar toch hippe bak het goed: Cameron Diaz, Leonardo DiCaprio en Larry David rijden met de Prius, net als de hippe Google-oprichters Brin en Page. Tot nu toe zijn er van de Prius in ons land 1600 verkocht. Toyota verwacht er volgend jaar 2500 van te kunnen verkopen, waaronder eentje voor mij.

Uitslag en punten
1) Toyota Prius 406 punten
2) Citroën C4 267
3) Ford Focus 228
4) Opel/Vauxhall Astra 180
5) Renault Modus 151
6) Peugeot 407 135
7) BMW 1-series 83

Labels:

24 juni 2004

Een rijdende telefoongids

Ik heb al eens eerder over m'n testervaringen met de Toyota Prius 2004 geschreven. In de specificatielijst en in de multimediaplaatjes op internet valt de bluetooth ondersteuning op. In de nieuwsgroep alt.autos.toyota.prius een leuke tip, aangezien de uit het Japans vertaalde handleiding en een gemiddelde autodealer zonder bluetooth handy je hier in de steek laat. Op toyota.letstalk.com gebruikshandleidingen voor veelgebruikte toestellen.

Een Toyota Prius is dan een draadloos verlengstuk van je telefoon. Je kunt er via het multifunctionele display mee bellen en gebeld worden onder het rijden. Als je stilstaat, kun je je eerder vanuit de mobiel gekopieerde telefoonlijst doornemen.
Dat scheelt dus een extra carkit, en je bluetooth gsm hoeft je zak niet meer uit.

Labels:

23 april 2004

Hoe kom je hierbij?

In de periode 15 t/m 22 april waren een aantal onderwerpen weer razend populair. Door ze hieronder te herhalen, help ik hard mee nog meer bezoekers te introduceren. Zoekmachines zijn namelijk erg domme apparaten. De woorddichtheid is groot, dus er wordt over geschreven. Haha. Hier komen ze weer, in volgorde van populariteit:
1. K3: k3 bloot, KAREN VAN K3 NAAKT, kathleen van k3 is naakt, k3 naakt, k3 bloot, "k3 naakt", blote borsten van k3, sex k3 naakt, k3 bloot, karen k3 bloot, k3 naakt, studio100+audities, k3 blootfoto, bestel k3 spullen, k3 meidengroep, k3 in zuid afrikaans, k3 naakt powerpoint, k3 bloot, kathleen k3 naakt, k3, k3 zuid afrika mp3. Hét plaatje en dé E-card.
2. Bloot: foto's naakte topmodellen, expliciete prive foto naakt, borsten memory, gratis sex filmpjes met ouderen, blote vrouwen spelletjes, bodysuit videoclip, zuidafrikaanse borsten, bekende nederlanders naakt, "truth or dare"+foto+slipje, video naakte bekende nederlanders, naakte muziekvideo, kinderen blootfoto, mannelijke sexuele dienstverleners, sex staphorst, blote borsten bloopers.
3. Britney Spears: Britney Spears Everytime videoclip downloaden, bijbehorende Engelstalige lyrics, Videoclip Britney Spears Onyx Hotel Tour Miami, britney + everytime + pers, britney spaers, plaatjes van Britney Spaers. Webtip
4. Eros Ramazotti en Naomi Valeska: 5 zoekacties. Webtip
5. Naamgenoten: henk jan meppel, "henk jan smits" vrouw petra, henk-jan smits naakt, "hans van der klis". Webtip: stamboom Van der Klis
6. U2: Sunday Bloody Sunday+U2+vertaling, Sunday Bloody Sunday vertaling, u2 + sunday bloody sunday + tekst + nederlandse vertaling. Still Haven't found what you're looking for? webtip
7. Oogjuweel: oog operatief oogjuweel, prijs oogjuweel, oogjuweel, oogjuweel voor of tegen.
8. strijkplankhoezen: 3x. Webtip

Leuker, en daarom (binnenkort) waar gevonden voorzien van een koppeling naar een echt goede website over het onderwerp:
Pinda automaat
stamboom muzieksoorten
RSS flitsservice
bijbel over geld/rijkdom: Lees eens waardevolle principes in 1 Kronieken 29:12 en 16, Spreuken 14:24, 22:4, Prediker 5:9 (Rijkdom is een zegen van God), Job 36:19 (in nood blijkt niet alles te koop te zijn), Spreuken 3:9 (verblijd de Here door eerst van je rijkdom aan Hem terug te geven), Spreuken 11:4 (rijkdom baat niet tegen toorn), Spreuken 11:28 (wie op rijkdom vertrouwt, zal vallen, beter is het rechtvaardig te zijn), Spreuken 22:1 (een goede reputatie is belangrijker dan rijkdom), Prediker 5:10-13 (het meer lijkt nooit vol).
plaatjes van loempia
prius "april 2004"
Quatar alcohol

Labels:

10 april 2004

Proefrit Toyota Prius

Vanochtend ter oriëntatie een proefrit gemaakt in de nieuwe Toyota Prius. Deze zogenaamde hybride auto combineert een benzinemotor met een elektromotor. De laatste wordt opgeladen bij afremmen en overbodige massa-energie die wordt gegenereerd door de benzinemotor. Resultaat: 1:17 mogelijk met een benzinewagen, de meest milieuvriendelijke auto op dit moment. Aan de binnenzijde alle gemakken zoals bediening van van alles en nog wat aan het stuur, een full-colour infoscherm, helder display voorin voor de bestuurder, prima stoelen, airco, cruise control, etc. etc. Even wennen, dat het een automaat is, maar verder rijdt de wagen geweldig, geruisloos en prima geveerd.

Als je er nu één wilt hebben, moet je even geduld hebben. Blijkbaar is er veel meer vraag dan aanbod, en moet je bijna een jaar wachten op je Prius. Kijk voor meer info ook eens op:

Labels:

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker