Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

08 september 2009

Aanbevolen leesvoer - DailyPerfect

DailyPerfect
DailyPerfect.com voorspelt de interesses van een persoon via een geautomatiseerd semantic analysis van publiek beschikbare informatie (op het web). Het resultaat: een gepersonaliseerde news feed.

Nobody's perfect, zelfs DailyPerfect niet. Op de basisvraag What is your full name? geldt Henk-Jan van der Klis of Henk Jan van der Klis niet als een valid full name. Van der Klis pakt 'ie wel. Hij komt met de volgende suggesties: "Benelux countries, Pop music, Wine, Travel, Mobile phone, Energy, Advertising, Space exploration, Architecture, Journalism, Football (soccer), Software engineering, Outdoor recreation, Climate change, Law, Biology, Management, Automobile, Video game, Comics, people." Weinig gepersonaliseerd.

Op het People tabblad wordt "I’m sorry, we weren’t able to identify any people that would be of interest. Please feel free to enter a few by clicking on the +Add button" aangegeven. En op het tabblad Websites mag ik zelf favoriete web sites ingeven of de RSS feeds die ik lees, inlezen.

Even later ligt de site eruit: "DailyPerfect is currently experiencing unusually high volumes. Please wait a few seconds and try again or feel free to check back with us later."

Nadat ik collega Rick Mans die me DailyPerfect had aanbevolen via Twitter had aangegeven welke tekortkomingen ik zag, zijn de makers van DailyPerfect ermee aan de slag gegaan. Eind van de dag stuurde men me een tweet dat de bug met Nederlandse namen gefixt was en of ik het nogmaals wilde proberen. En nu werkte het wel goed.

Binnen enkele seconden enkele tientallen bekende onderwerpen die me aanspreken, met dank aan de vele contentpagina's die ik zelf publiceerd. Op het tabblad People namen van mensen die op henkjanvanderklis.nl worden genoemd. Hier gaat de interpretatie van namen nog niet perfect: Genade Van, Versie Van, Niet Alleen en dergelijke zijn geen namen.

Op Websites heb ik de Google Reader OPML ingelezen, waarmee DailyPerfect van mijn kant perfect gevoed is met info.

Naast relevante nieuwsberichten serveert DailyPerfect ook aanbevelingen voor boeken die via een associate programme met Amazon.com geleid worden. Kortom: een deel van het verdienmodel is gevonden. Voor mij een goede snelkoppeling naar de wishlist op Amazon.com.

Met waardering knoppen kun je elk topic en elke aanbeveling bijsturen, zodat DailyPerfect kan leren. Resultaten kun je posten naar Twitter, maar ook kwijt op social bookmarking sites als Del.icio.us, Digg en StumbleUpon.

Labels: , ,

10 juni 2009

Wie ben ik?

Henk-Jan, vandaag nog net een jaar geen 40 geworden. Dank alvast voor de spontane felicitaties :-) Identify de persoon achter een social network pagina (specifieker vindplaatsen met links tagged rel="me") wordt nog gemakkelijker gemaakt met de FireFox extensie Identify.

Door op een pagina met vermoede profielinformatie op een Windows pc Alt-i of op de Mac Ctrl-i.

Achterliggende techniek is Google's Social Graph API en Yahoo!'s YQL API. Op veel pagina's haalt de toetsencombinatie niets uit, omdat de profielinformatie net anders gecodeerd is. Op Myspace, Facebook, Twitter en Flickr werkt het goed. De profielinfo die van andere netwerken bekend is, wordt getoond. Zo kreeg ik bij een luisterbeurt van The Weak Need op Myspace prompt het Twitter profiel van zanger Sean Croley te zien.

Labels: , ,

26 april 2009

Peer voor het benutten van kennisnetwerken

Peer deelt de geschiedenis van bezochte webpagina's met een groep mensen, zoals je op Flickr foto's deelt of met Basecamp projectinformatie. Peer gebruikt algoritmen om jou bij je zoekacties te assisteren met nuttige tips aan de hand van bezochte webadressen uit je netwerk. Natuurlijk rijzen er dan vragen bij je vrienden, alsof Peer op persoon zou delen welke webpagina's bezocht zijn. Bij zorgen daarover speelt hoogstwaarschijnlijk schaamte over de content van bepaalde pagina's mee. Nee dus. Alle webadressen worden anoniem en veilig verzameld en gedeeld, zonder met naam en toenaam van de gebruiker gebruikt te kunnen worden.

Peer springt spontaan op als je bijvoorbeeld in Google zoekt voor informatie en draagt je suggesties uit je netwerk aan. Zodra je klaar bent met zoeken, minimaliseert Peer zich weer en heb je er geen last van. Een Peer Group is een verzameling mensen die hun 'kennis' deelt via Peer. Peer ondersteunt momenteel de zoekmachines Google, Yahoo, MSN, Live, Ask, AOL, Twitter Search, Worio, Hotbot & AlltheWeb. Installeren is kinderspel. Om baat bij Peer te hebben is een Peer Group echter wel nodig. Uitnodigen dus je echte kennisdragende vrienden.
In onderstaande video wordt dit web 3.0 hulpmiddel gedemonstreerd.

Welcome to Peer from Tom Woolway on Vimeo.

Labels: , ,

03 april 2009

Hunch helpt beslissingen maken

Hunch, dat gestart is door Flickr-medestichtster
Caterina Fake. Na een tijd lang in kleinschalige preview modus gedraaid te hebben, is Hunch nu op uitnodiging ook door anderen te gebruiken. Eind maart vroeg ik een account aan die ik een paar dagen later kreeg.

Hunch is een met de kennis van de gebruikers gevulde site die helpt beslissingen te nemen. Na het aanmaken van je account, en verstrekken van wat basale info, worden je een groot aantal vragen gesteld met meerkeuze-antwoorden, zoals:
1. Heb je vandaag gevloekt?
2. Geloof je in de evolutietheorie?
3. Welk soort frites vind je het lekkerst?
4. Vind je een double cheeseburger er smakelijk uitzien?
5. Welke van de 4 auto's past het best bij je?
6. Draai je muziek het liefst vanaf CD, LP, radio?

Het achterliggende systeem leert bij des te vaker het gebruikt wordt door gebruikers. Bij gegeven antwoorden kun je voors en tegens aangeven. En hoe meer gebruikers de vragen bij hun profiel aangeven, des te rijker gevuld plaatje met associaties kan Hunch opmaken.

De proef op de som. Net een Wii aangeschaft met spellen, maar wat zou nu een volgend spelletje zijn om te kopen voor niet al te veel?

Na enkele vervolgvragen over prijsstelling, aantal en aard spelers en categorie krijg ik keurig 4 spellen aangereikt, die ik op Amazon.com kan aanschaffen.

Zo zijn er bij aanvang 500 onderwerpen, 5.000 vervolgvragen en meer dan 30.000 mogelijke uitkomsten gedefinieerd door gebruikers van het eerste uur.

Groeimogelijkheden te over voor zo'n advieshulpmiddel a la Amazon's aanbevelingen (customers who bought X also bought Y) Wil je Hunch ook uitproberen, stuur me dan een berichtje, zodat ik je een uitnodiging kan geven.

Labels:

19 maart 2009

Wordt Wolfram uitdager of slachtoffer Google?

In mei verschijnt Wolfram|Alpha, een bijzondere kennismachine die antwoorden op feitelijke vragen berekent. Je leest het goed: berekent in plaats van opspoort in een reusachtige index. Nova Spinack (Radar Networks, de makers van Twine) mocht onlangs een paar uur spelen met de creatie van Stephen Wolfram en zijn team. Jarenlang is in het geheim gewerkt aan een methode om kennis eenvoudig te kunnen coderen en te verrijken. Terugvinden kan met natuurlijke taal.

Toepassingen van Wolfram zouden het vinden van historische, geografische en economische antwoorden of informatie over bijvoorbeeld koken zijn. By far het meest complexe project dat Wolfram onderhanden heeft, zo bekent hij op zijn weblog, waar overigens ook het enthousiasme over de naderende release van af spat. Eerdere projecten waren Mathematica en A New Kind of Science.

Het klinkt allemaal als een aflevering van Numb3rs, waarin professor Epps je meeneemt in zijn vakgebied en wiskunde helpt misdaden oplossen. Uit meer dan gemiddelde interesse heb ik me natuurlijk wel opgegeven voor de Wolfram Preview.

Uiteraard doemt de vraag op wat Google met deze uitdaging moet. Google had eerder Answers, en biedt nog steeds antwoorden op eenvoudige vragen als tijd, weer of aandelenkoersen. Inbedden van de technologie van Wolfram in Google na een overname kan natuurlijk. Wolf in schaapskleren, of schaap als natuurlijk slachtoffer van de wolf? Don't be evil, Google ;)

Labels: ,

20 januari 2009

Nieuwe zoekmachines WhosTalking en Artiklz

WhosTalkin
WhosTalkin is een social media zoekmachine met een eenvoudie interface. Zonder problemen is deze engine aan je Firefox search bar toe te voegen. De zoekmachine combineert 60 veelgebruikte social media sites om je zoekactie op los te laten, resultaten te sorteren en te filteren in de categorieën blogs, news, networks, videos, images, forums en tags. De indexering lijkt er actueel en verrassend doeltreffend, zo blijkt een testdrive op 'Henk-Jan van der Klis'.

De service was begin januari nog in beta. Er komen opties aan als Save This Search,
Get RSS en interactieve hulpmiddelen. Deze zullen beschikbaar gesteld worden aan betalende abonnees.

Artiklz
Artiklz zoekt conversaties op basis van je zoekargumenten. Deze verticale zoekmachine zoekt in social news, microblogging platforms, blogs en review sites naar reacties, commentaren en andere opmerkingen over een bepaald onderwerp. De gedachte erachter is dat in deze informele communicatiekanalen veel relevante informatie te halen valt. Het inzetten van Artiklz naast een reguliere zoekactie op Google kan ik me erg goed voorstellen.







Labels: ,

16 december 2008

Uitbreidingen bij Lijit en MyBlogLog

Lijit biedt advertentienetwerk
Lijit verzamelt al ruim 1 jaar en 8 maanden de content van mijn weblog en dat van mijn netwerk (via bijvoorbeeld Del.icio.us contacten, bevriende bloggers, andere profielen sites en pagina's waarop ik content genereer). Daar komen dus heel wat trefwoorden in voor, die zich lenen voor marketingdoeleinden. Lijit gebruik ik voor de zoekfunctie vanaf mijn weblog. Lijit is nu gestart met een eigen advertentienetwerk.

Als publicist van content bepaal je zelf of je je zoekresultaatpagina's beschikbaar stelt voor advertenties, en welke prijs je rekent voor de diverse advertentieformaten. De opbrengsten worden 50/50 verdeeld tussen jou en Lijit. Lijit moet aan de andere kant adverteerders trekken. Afhankelijk van de hoofdonderwerpen van je weblog, je prijsstelling ben je interessant, of niet natuurlijk.

De advertentiemogelijkheden voor mijn Lijit account kun je bekijken. Ik ben benieuwd.

MyBlogLog heeft nu topics

Yahoo's MyBlogLog heeft haar eigen zeitgeist opengesteld onder het tabblad Topics. Het laat zien welke onderwerpen in de geïndexeerde blogosphere en andere content pagina's populair zijn. MyBlogLog heeft met 450.000 eigen communities en 645.000 leden een flinke hoeveelheid data om statistiek op te plegen.

Of ik direct de onderwerpen aan zal passen aan de populariteit van topics als
Chicago Tribune, Jennifer Lopez, Jay Leno, Terminator Salvation en Jessica Biel? Denk het niet :-)

Labels: , ,

02 november 2008

BlueOrganizer wordt Glue

In januari 2008 berichtte ik over de browser hulp BlueOrganizer van AdaptiveBlue. De volgende evolutiestap van het hulpmiddel is Glue. De Firefox add-in helpt je met het zoeken en beoordelen van boeken, muziek, films, wijnen, restaurants, gadgets, beurskoersen, acteurs, tv series en dergelijke op het web. Zodra Glue iets voor je vindt, meldt het zich aan de bovenzijde van je scherm.

Na installatie blijkt Glue met Facebook te willen communiceren om je avatar en profielinformatie over te nemen. Dat scheelt weer zelf uploaden. Vervolgens kun je je eigen sites (weblog, Flickr, Friendfeed, Twitter e.d.). Het voordeel daarvan is een verdere versterking van je netwerk. Glue kan nu herkennen welke van de vrienden uit je sociale netwerken zich ook begeven op dezelfde webpagina's en vice versa. Je kunt vanuit de GlueBar op het Glue netwerk weer vrienden maken, waarme een add-on zelf ook weer een sociaal netwerk wil worden.

Verder kun je diverse acties loslaten op een webpagina, zoals het posten naar Del.icio.us of Twitter. Onderstaande video laat de mogelijkheden zien.

Glue Overview from AdaptiveBlue on Vimeo.

Glue is interessant en heeft absoluut toegevoegde waarde als tussenvorm van sociaal netwerken en co-browsing, of, zoals CNet het uitdrukt verbindt Glue het sociaal en semantisch web, kortom web 2.0 meets web 3.0, dus web 2.5?

Labels: , , , ,

15 oktober 2008

Swirrl mengt wiki database en spreadsheet

Nieuwkomer Swirrl presenteert zichzelf als wiki, maar dan beter en dataverzameling hulpmiddel.

De basis, met een WYSIWYG editor wiki-pagina's opmaken, versiebeheer en toegangscontrole, is niet spannend. Het onderdeel Data Sets doet in eerste instantie denken aan de spreadsheet voorziening in Google Docs, inclusief dataopslag. De analysemogelijkheden op de ingevoerde of geïmporteerde data doen Swirrl verschillen van de hiervoor genoemde diensten. Daar gooit men kreten als Semantic web in de strijd. Uiteraard is de betekenis van de waarden en opbouw van al die cellen en rijen belangrijk, maar daarvoor zou je in complexere bedrijfstoepassingen naar een Data Warehouse of Business Intelligence oplossing gaan kijken.


Verder biedt Swirrl de mogelijkheid gegevens van tags te voorzien en is de site en data doorzoekbaar.

Gebruik van het Resource Description Framework (RDF) maakt dit mogelijk. Een gratis account kan je eventueel verder over de streep trekken.

Reblog this post [with Zemanta]

Labels: , ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker