Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

14 september 2009

Synchronisatieperikelen BlackBerry en oplossing

Na aanvankelijk respect voor de systeemondersteuning op de BlackBerry 8900 Curve kreeg ik sinds begin september meer en meer problemen met de BlackBerry Desktop manager 5.0. Bij de wired synchronization crashte de manager op een aantal records vóór het einde van de Agenda-reeks en daarmee werden noch de afspraken als de daarna te synchroniseren Taken up-to-date gehouden. Oplossingen, zoals leeggooien van de database, zijn uitgeprobeerd, leken te werken, maar de problemen kwamen onverminderd terug.

De escalatie op 7 september was niet goed voor het humeur. Diverse radicale ideeën, zoals een terugkeer naar een Windows Mobile apparaat en veel gescheld passeerden mijn breinbanen. Wat structureler was de zoektocht naar oplossingen binnen handbereik en met gesloten portemonnee. Dat ik niet de enige was met deze problemen, wordt op threads als deze en deze duidelijk. De daar aangedragen oplossingen heb ik uitgeprobeerd, maar allemaal tevergeefs.

De services en devices in het speelveld:
1. met MS Exchange verbonden MS Outlook 2007 installatie met LinkedIn en Plaxo add-in, al jarenlang de leidende administratie van Agenda, Adresboek, Taken, mail en Notities.
2. BlackBerry 8900 Curve met native agenda, contactpersonen en een drietal actieve e-mail accounts die via push e-mail worden gesynchroniseerd.
3. Google account.

Oplossing deel 1
Google Sync for Blackberry is het eerste deel van de oplossing. Dit hulpmiddel actualiseert de native Blackberry Agenda en Adresboek en werkt bidirectioneel met je Google account, respectievelijk Google Calendar en de onder Gmail gebrachte Contacts.

In theorie perfect, zo laat ook de tutorial van Butterscotch.com zien.

Het vaker geprobeerde Google Calendar Sync heb ik vervolgens geïnstalleerd en geconfigureerd voor 2-way sync.

Startpunt voor de nieuwe synchronisatie was het leeggooien van de Agenda database via de Desktop manager. En wat gebeurde er in de eerste synchronisatierondes:
1. "another sync client has been adding events tot the BlackBerry calander. To avoid duplicates Google Sync will not keep these events up to date", een bijzondere bug, want Google Sync is de enige die toegang heeft tot de BlackBerry. Ik ben niet de enige.
2. de Agenda was redelijk snel gesynchroniseerd. Het uploaden en synchroniseren van het Adresboek was een ander verhaal. Dat heeft ruim 3 uur (!) en 3.3MB verzonden data via GPRS gekost. Dat de batterij daarna leeg was, verraste niet.
3. vanaf de klantlocatie via Lotus Notes aangemaakte vergaderverzoeken komen keurig in Outlook, maar niet via Google Calendar Sync in de Google Calendar, en dus ook niet mee naar de BlackBerry Agenda.
4. Verjaardagen die als enkelvoudige posten in Google Calendar staan, als jaarlijks terugkerende reeksen in Outlook komen op de BlackBerry als zowel een losse vermelding als aflevering in een reeks in je Agenda.
5. Diverse, maar nog altijd niet op een duidelijk oorzakelijk verband duidende, afspraken komen vanuit Outlook niet naar Google.
6. Echt vervelend was, dat tijdens het synchroniseren via het op de BlackBerry geconfigureerde Hotmail account een viertal vanuit het bedrijf via Exchange/Outlook aangemaakte vergaderverzoeken aan de vanuit de voorzitter geadresseerde lijst collega's werden verstuurd. Dat alles zonder enige interactie van mijn kant.
7. Ondanks de beloofde 2-way sync staan er in m'n BlackBerry Agenda afspraken die niet op m'n Google Calendar te zien zijn. Bij het aanmaken van nieuwe afspraken wordt een vergaderverzoek gesuggereerd met default Hotmail als account voor verzending.

Nog niet opgelost
1. Het synchroniseren van taken vanuit Outlook met de BlackBerry.
2. Het 100% synchroniseren van alle afspraken.
3. Het naar BlackBerry krijgen van updates vanuit LinkedIn en Plaxo in contactgegevens.

Oplossing deel 2
Op de BlackBerry Support Community Forums wordt het crash-gevoelig zijn van de Desktop Manager erkend en wordt voor de problemen een clean uninstall en install van de Desktop Manager beschreven.

Dat heb ik 9 september gedaan. Het gaf direct de mogelijkheid de UI op Nederlandstalig te zetten. Google Sync op de BlackBerry even op handmatig gezet. Desktop Manager crashte echter opnieuw bij het synchroniseren van de agendagegevens. Resultaat van de intussen uitgevoerde synchronisaties van contactgegevens tussen Google en BlackBerry, en nu opnieuw BlackBerry en Outlook was een 200+ dubbele contacten. Die heb ik handmatig verwijderd (ok, dat had ook met Plaxo De-Duper gekund, maar ik vertrouw in deze mijzelf meer dan software, net zoals andere spijtoptanten).

Voorlopige eindstand is het uitschakelen van de synchronisatie van de Agenda via BlackBerry Desktop Manager. Synchronisatie van Taken, Adresboek en Notities gaan wel goed. Google Sync mag nog even voor mijn Agenda zorgen, en dus blijft Google Calendar Sync nog actief om Outlook en Google enigszins in sync te houden, rekening houdend met de al genoemde onzuiverheden.

Update 16 september
Het kritieke punt is gepaseerd. Na het leeggooien van de BlackBerry agenda's lukt het vandaag wel om de Desktop Manager de agenda op de normale manier te synchroniseren. Bovenstaande alternatieven houd ik bij de hand, maar niet meer gecativeerd.

Labels: , ,

07 augustus 2009

Microsoft Office 2010 Access en Visio getest

De afgelopen dagen heb ik je verteld over veranderingen in de Microsoft Office 2010 suite, waar ik een Technical Preview mocht doen. Eergisteren Word en Outlook, gisteren Excel en PowerPoint. Vandaag het derde en laatste deel van de preview met Access en Visio.

Microsoft Access 2010
De basisfuncties van Access zijn sinds 2003 niet meer echt gewijzigd. Zichtbaar verbeterd zijn de functies om gegevens naar het web te publiceren en te analyseren. Ze dwingen je wel om goed na te denken over database schema's, integriteit, web-enabled schemes enzo. Serieus dus.

De eerste aanblik van Access 2010 geven geen aanleiding tot 'nu moet je overstappen' ofzo.

Microsoft Visio 2010
Visio had ik de laatste jaren niet in een recentere versie dan 2003 gebruikt. Opdrachtgevers zijn niet zo scheutig in het vrijgeven van licenties en de tijd van ontwerpen maken ligt al lange tijd achter me. Voor een Gantt diagram maak ik wel een schermafdruk uit Microsoft Project (indien beschikbaar gesteld) of Open Workbench. Dat brengt me meteen op de opmerking dat Project geen deel meer uitmaakt van de Office familie en nu ook niet in een 2010 versie beschikbaar is/komt. MindManager gebruik ik voor allerlei andere visualisaties.
Terug naar Visio 2010, dat een groot aantal templates biedt, niet alleen bekende als netwerkschema's en stroomdiagrammen, maar nu ook Six Sigma schema's, Value Stream Mappping (Lean) en 3D routebeschrijvingen.

Het sleuren-en-pleuren van shapes en lijnen gaat nog altijd lekker vlot, maar ontslaat je niet van de plicht na te denken wat je nu eigenlijk aan het tekenen bent.

Conclusie na drie dagen
Op de vraag of de verbeteringen het waard zijn over te stappen, is geen eenduidig antwoord te geven.
- zit je al op Office 2007, dan zijn de verbeteringen 'leuk, niet schokkend'.
- zit je nog op Office 2003 of eerder, dan wordt het toch wel tijd om over te stappen, en dan natuurlijk in één keer naar 2010. Backward compatibility is de laatste Office versies erg goed geregeld, dus dat is geen breekpunt meer.

Om in stijl af te sluiten hieronder de officiële trailer voor Office 2010 The Movie. De grafsteen van Clippy (1997-2004) vond ik nog het leukst. We kunnen prima zonder, maar dan wel met Office 2010, zo is Microsoft's boodschap.

Labels: ,

06 augustus 2009

Microsoft Office 2010 Excel en PowerPoint getest

In mijn drieluik over de Technical Preview van Microsoft Office 2010 (gisteren belichtte ik Word en Outlook, morgen komen Access en Visio aan bod), neem ik je vandaag mee naar de laatste versies van Excel en PowerPoint.

Excel 2010
Tja, het spreadsheet als zodanig behoeft anno 2009 geen verbetering meer, dat is duidelijk. Dus zet Microsoft nog nadrukkelijker in op het analyseren van gegevens en het delen ervan met je team of organisatie. Opvallend is de nieuwe Slicer, dat als 2010 oplossing voor de altijd moeizaam aan de praat te krijgen Pivot table is. Ook kun je nu eenvoudig direct naast je datacellen visualisaties van de gegevens zetten die elk in één enkele cel passen. Dat is wezenlijk anders dan de grafiek die als een laag over de cellen heen gepositioneerd wordt. De Office button is groen in Excel en de 2GB maximale bestandsgrootte geldt niet meer in de 2010 versie.


PowerPoint 2010
In PowerPoint 2010 is ingezet op betere mogelijkheden voor video en fotobewerking. Een foto invoegen gaat tegenwoordig gepaard met toepassen van overgangseffecten, correcties en artistic effects, zoals je die van andere fotobewerkingsprogramma's ook kent.
Het invoegen van video's is eindelijk, zoals je zou verwachten. Insert Movie is Insert video geworden, en nu is het mogelijk van een online video site, zoals Youtube de embed code te kopiëren en zonder conversies in PowerPoint af te spelen.

Handig is ook het visueel met roze en blauw aangeven waar photo en video options zijn terug te vinden om je ingevoegde objecten verder te vervolmaken.

Nieuw is ook de mogelijkheid secties in je presentatie aan te maken en bijvoorbeeld één of meer secties (groepen van slides) af te drukken. Dat helpt weer bij grotere presentaties, of die 'moderne' slidedecks, waarin consultants complete adviesrapporten, plannen van aanpak en verkooppraatjes in onderbrengen.

Ook nieuw is de mogelijkheid je PowerPoint presentatie op te slaan als video. Alleen het .wmv formaat wordt ondersteund, wel kun je kiezen uit diverse kwaliteitsniveaus. Helaas werkte het echter niet in deze Technical Preview, maar de van Moviemaker geleende functionaliteit is helder.

Een aantal van de verbeteringen heeft Microsoft zelf voor je inzichtelijk gemaakt.

Labels: , ,

05 augustus 2009

Microsoft Office 2010 Word en Outlook getest

Gisteren kreeg ik de uitnodiging om de technical preview van Microsoft Office 2010 te doen. Als tevreden gebruiker van de Office 2007 suite, zowel zakelijk als privé, waarbij de overgang van de XP-2003 naar 2007 echt een grootschalige verandering inhield, was ik natuurlijk benieuwd naar de verbeteringen in de 2010 versie. Microsoft zelf prijst de nieuwe suite als volgt aan.

Downloaden van de ruim 530MB Office en 200MB voor Visio ging haast vlotter dan het extraheren en installeren op de pc. Hoewel, de installatie na het ingeven van de product keys geheel onbewaakt kan worden afgerond.

Vandaag eerst de testresultaten van de applicaties die ik het meest gebruik, Outlook en Word. Morgen Excel en PowerPoint, donderdag Access en Visio. OneNote en SharePoint WorkSpace laat ik ditmaal buiten beschouwing, omdat je daarvoor het liefst een opstelling met server en echt samenwerken aan documenten hebt. Aan Publisher waag ik me al jaren niet meer.

Microsoft Outlook 2010
Op het eerste oog is er niet veel veranderd sinds Outlook 2007. Wat me opviel, is dat de Inbox in de hoofdmap gereserveerd blijft voor Exchange. Een opgevoerd Gmail account werd automatisch als IMAP account verwerkt en krijgt 'dus' een eigen Inbox, zoals je dat in eerdere Outlook versies gewend was van Hotmail. Zelf prefereer ik de mail in één Inbox map te laten binnenkomen, om daar vandaan verder te verwerken. Dat komt de productiviteit wel ten goede.

Mooi opgelost zijn de ribbon opties om mailtjes als gelezen/ongelezen te klikken en om berichten niet alleen te kunnen verwijderen, maar ook weer terug te halen. Kijk, dat scheelt een gang naar de Verwijderde items en handmatig terugzetten. Ook de voorzieningen voor mobile notificaties vallen op. Zelf zou ik hier niet een SMS regen aan willen wagen, maar me baseren op Windows Mobile of andere met Exchange/Outlook samenwerkende synchronisatiedienst.

Microsoft geeft zelf nog als belangrijkste vernieuwingen aan:
- Conversation View, waarmee berichten in een thread worden getoond.
- Quick Steps als wizard voor veelgebruikte taken, uitmondend in een knop. In eerdere versies kon dit ook wel gemaakt worden, maar kostte het meer moeite.
- Group Scheduling View om het maken van vergaderverzoeken met groepen mensen een stuk gemakkelijker te maken.

Microsoft Word 2010
Hier viel me direct de wat grijze (aan Apple's UI doen denkende) interface op. De Office button is wat kleiner en blauw. Onder de Office button vind je belangrijke functies als Protect document, Info about het document. Verbeterd zijn de voorzieningen voor co-authoring en graphics. Insert screenshot werkt in de Technical preview versie niet. Het opslaan vanuit Word als PDF en OpenDocument is prettig, dat scheelt installatie van een product als PDF995. Ook is het nu mogelijk de ribbon balk naar boven weg te klikken om meer schermruimte over te houden voor het echte werk.

Uiteraard heeft Word diverse compatibility opties om je publiek van een juiste versie van je document te kunnen voorzien. Wat dat betreft wordt het met elke versie alleen maar lastiger, aangezien lang niet alle organisaties op dezelfde versie van Office werken.

Microsoft laat je in de video nog wat verbeteringen in woord en beeld zien.


Reblog this post [with Zemanta]

Labels: ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker