PhweetPhweet maakt het mogelijk via een linkje in een
tweet een call-me verzoek mee te sturen. Via een webchat kun je zo een pc-to-pc call tot stand brengen zonder extra bijkomende kosten. Het kost je dus wel inloggen op Phweet. Echte bekenden heb je waarschijnlijk al in een pc-to-pc call ondersteunende
instant messenger, zoals
MSN of
Yahoo! staan of in
Skype. Beetje zoeken dus naar de toegevoegde waarde, hoewel ik je deze publieke alpha versie niet wilde onthouden.
JiskoJisko is een open source microblogging service die korte berichtjes
notes noemt. ). Naast de eigen via Jisko op te bouwen vriendenkring, biedt Jisko een tabblad om je Twitter credentials in te vullen, zodat ook je good old Twitter volgelingen geïnformeerd blijven met je updates. Dan moet Jisko ten opzichte van Twitter natuurlijk wel wat toe te voegen hebben, wil je overstappen.
Je kunt je updates aanbieden via het
Jabber/XMPP protocol, dus via de IM bot bot@jisko.net. Verder is Jisko, hoewel van origine Spaans, meertalig grootgebracht, biedt het een
Wordpress plugin, is de site zelf dynamisch opgezet middels AJAX technologie, en is met
JMS een mobile client beschikbaar.
PlerbEen nieuwe Twitter kloon is
Plerb. De interface is door een minimalist in elkaar gezet. Plerb heeft zelfs geen logo. Als je je ertoe aangetrokken voelt,
be their guest.
TwitscoopWaar
Twitstat al ruim een jaar een tag cloud toont van de gebruikte woorden in recente tweets onder de titel Tweitgeist, is er een nieuw soortgelijk initiatief,
Twitscoop. Extra in deze dienst is een overzicht van de gerelateerde berichten als mouse-over bij elke tag.
MonitterNaast
Summize, de door Twitter zelf opgekochte zoekmachine op tweets zijn er andere mogelijkheden, zoals het nieuwe
Monitter, dat tweets op basis van 3 zoekargumenten laat zien. Aardig, maar niet meer dan dat. Een client functie ontbreekt, kortom er is geen enkele interactie naar aanleiding van de gevonden tweets mogelijk.


toAnswertoAnswer is een Twitter Q&A toepassing. Als je een vraag hebt, post je die als tweet naar
@toask. De vraag wordt op de toAnswer site weergegeven, waar iedereen, dus niet alleen je eigen followers je vraag kan beantwoorden. Antwoorden komen dan via Twitter (
@toanswer) retour. Een soort Twitter variant op
Yahoo! Answers of
LinkedIN Answers.

Met een klik kun je een mini-profiel van de beantwoorder zien. Het business model van toAnswer drijft op Google advertenties die vanwege de context direct gerelateerd zijn aan concurrenten. Een bijzondere constellatie. En ja, een dergelijke Q&A startup maakt zich direct afhankelijk van de uptime van Twitter zelf (bij het schrijven van deze tekst heeft Twitter weer hickups).
Twitt'dTwitt'd biedt eindelijk een IM bot om direct updates te sturen en te krijgen via de IM clients MSN Messenger, Skype, Yahoo!, Google Talk/Jabber. Mijn eigen all-in-one client
Digsby ondersteunde Twitter sowieso al wel, maar ik vind de pop-ups met updates overdag op het werk hinderlijk. De update pop-ups van
Twitterfox, die kleine plugin rechtsonderin
FireFox bevalt dan ook nog steeds erg goed.

Zie de afbeelding voor de nadelen. Verversingsgraad? De website is minimaal uitgevoerd en biedt geen FAQ, of help. En als je al updates krijgt, hoe worden ze gepresenteerd? Ik heb de service met /forgetme dus snel weer uitgeschakeld.
En prompt kwamen er enkele minuten later nota bene na m'n account verwijderd te hebben op onderstaande wijze de updates.

Echt betrouwbaar accountbeheer is dat dus niet, en zo'n alles in 1 bericht maakt het onoverzichtelijk en onmogelijk om op één specifieke tweet een reply te doen.
TwitterBrandsEn zoek je gericht interessante aanbieders van tweet feeds, zoals bedrijven, artiesten, nieuwsdiensten, kijk dan voor inspiratie op
TwitterBrands lijst van FluentSimpliciy.
Labels: web 2.0, Web application