switchabit - gnip - ping.fm - middle man of 2008
Hadden we in de lijn van Dell's commercials geleerd dat cut the middleman verstandig was, is het voor aggregatie van web 2.0 informatiestromen wel handig ze erbij te hebben. Ik stel twee nieuwe producten en een opfrisser van een derde aan je voor.
switchAbit
Het posten van nieuwe content van je weblog, Flickr account en dergelijke richting Twitter is een stuk makkelijker door switchAbit te gebruiken. Deze software agent ondersteunt als bronnen of bestemmingen momenteel Blogger, WordPress, Twitter, Jaiku, Flickr, Facebook en Tumblr.

Ik heb geëxperimenteerd met deze public beta voor updates van Flickr en Blogger richting Twitter. Ik vond de bugs rond Blogger te hinderlijk om deze 'switch' aan te houden:
- berichten die op een toekomstige datum gepubliceerd worden en dus nog niet in de RSS feed opgenomen zijn, worden na klaarzetten in Blogger toch al opgepikt door switchabit. Verwijzingen naar nog niet bestaande pagina's zijn het gevolg.
- de laatste x berichten worden bij herhaling gepubliceerd. Niet leuk voor je Twitter volgelingen, want die weten op een gegeven moment wel, waar je over geblogd hebt.
Gnip
De makers van Gnip zien de wereld alsvolgt:

Het pollen naar updates van bijvoorbeeld Blogger, Flickr en deze doorzetten naar Twitter, Friendfeed, of een vergelijkbare service kost natuurlijk allerhande resources, interpreteren van verschillende API's, etc. Met het DataPortability initiatief is al een verbetering in gang gezet. Gnip wil uitgroeien tot het centraal station als vertaaldienst voor het nieuwe sociale web.

De huidige dienstverlening bestaat uit het aanbieden door dataproducenten als Flickr van updates aan (dus niet opgehaald door) Gnip. Gnip kan direct ontvangende partijen voorzien van data, zonder minuten of zelfs uren vertraging, zoals je wellicht herkent van Friendfeed of Plaxo. Met protocol switching, dus van XMPP/Jabber naar RSS is de volgende stap in de ontwikkeling van Gnip. De XMPP koppeling tussen Twitter en Gnip ligt er inmiddels.
Momenteel zijn actieve dataproducenten ask500people, brightkite, del.icio.us, digg, flickr, getsatisfaction, intensedebate, ma.gnolia, mybloglog, sixapart en urbandictionary. Software ontwikkelaars zijn uitgenodigd zelf een API aan te sluiten. Consumenten van data feeds kunnen handmatig of softwarematig hun lijntje leggen. Absoluut boeiend!
Ping.fm
In mei belichtte ik onder het kopje Nieuwe lifestreaming applicaties al kort de vorige versie van Ping.fm.

Deze agent neemt graag via het web, een Facebook applicatie, een GTalk of MSN buddy je berichten aan en bezorgt ze naar één van bovenstaande services. Op die manier actualiseer ik nu met één bericht aan Ping.fm alle microblogging services (Twitter, Jaiku, Pownce, Kwippy en identi.ca) en aggregators (Mashable, Plaxo, Facebook, Myspace en Friendfeed). Alle vrienden, volgelingen, connecties, netwerkers, etc. zijn dan weer bijgepraat over m'n laatste status, opmerkelijke bookmark, of wat ik maar te melden heb. Bewust niet naar LinkedIN om dit zakelijk netwerk niet te overladen met mijn microblog acties.
Nog even terug naar Dell. Die gooide ook in 2007 het roer al om en ging ook bij retailers verkopen.
Labels: web 2.0, Web application, web tool