Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

29 juni 2008

In een godshuis lijkt het altijd vakantie

Van de ruim 9 miljoen gelovigen in Nederland bezoekt slechts 20% wekelijks een kerk, moskee, synagoge of ander godshuis. Het Centraal Bureau voor de Statistiek concludeert verder dat protestanten de trouwste kerkgangers zuijn. Bijna eenderde van hen gaat minstens eenmaal per week naar de kerk. Van de Rooms-katolieke gelovigen (29% van de gelovigen) gaat 7% wekelijks naar de mis, 57% nooit. Voor de pinkstergelovigen die zichzelf om het makkelijk te maken nogal eens onder de protestante zuil van het christendom scharen, ligt de trouw aan de eigen gemeenschap schrikbarend laag. Eigen overtuigingen blijken belangrijker dan het groepsbelang. Dat terwijl ze toch prat gaan op een persoonlijke relatie met Jezus Christus. Alsof je je beste vriend(in) afscheept met af en toe een bezoekje.

De moslims, in Geert Wilders' Fitna film tot 900.000 Nederlanders opgeteld, blijken in het CBS onderzoek maar 5% van de gelovigen uit te maken, evenveel als de joden en hindoes samen. Van de moslims bezoekt 36% van de mannen wekelijks of vaker de moskee, van de vrouwen slechts 16%. Van onze bevolking slaapt 42% sowieso uit op zondag of ander tijdstip van godsdienstige samenkomsten, want zij geloven (nog) niet.

Labels:

28 juni 2008

Luister en wees fris, kijk niet achterom

't Is vakantietijd, tijd voor lange reizen op de weg, mijmeren, voor- en nadenken. Kijk goed uit waar je rijd. De creatieve DDB uiting voor Centraal Beheer Achmea op de achterzijde van bussen in Amsterdam dit voorjaar won eerder deze maand in Cannes een Gouden Leeuw. De reclame is onderdeel van het adoptieplan van CBSOutdoor.nl.

Maar wat is creatief of nieuw? Kaartenmaker Falk deed eerder hetzelfde op trucks.

Uitingen als deze houden nietsvermoedende automobilisten wel wakker ;)

Ook retro en handig voor zoekers is de speciale Knight Rider navigator van Mio.

Goed getimed, nu de film naar aanleiding van de succesvolle jaren '80 serie Knight Rider met Michael Hasselhoff gemaakt is en er dit najaar een nieuwe tv-serie vertoond wordt. Knight Rider serie op tv komt. KITT staat daarin niet langer voor Knight Industries Two Thousand, maar voor Knight Industries Three Thousand.

Het navigatiesysteem LEDs aan weerszijden van het scherm. Bij het opstarten hoor je de door William Daniels ingesproken tekst
"Hello Michael, where do you want to go today?"
Uiteraard is de auto op de kaart een zwarte Trans-Am. Hij kost $270 en is helaas alleen in de VS te koop.

Tenslotte: word geen slaaprijder
Om de 2 uur een kwartiertje rust, frisse lucht in de auto en uitgerust op pad gaan helpt ook veilig op je bestemming komen.

Labels: , ,

27 juni 2008

Franse slag in de muziek

Met oog op de naderende zomervakantie en de onvermijdelijke Franstalige popmuziek in de auto en rond het chalet op de camping, heb ik een aantal beluisterenswaardige Franstalige artiesten voor je uitgezocht.

Lara Fabian

Lara Fabian (echte naam: Lara Crokaert) is Belgische en een half jaartje ouder dan ik. Op muzikaal gebied sterk ontwikkeld, na haar optreden voor Luxemburg tijdens het Eurovisie Songfestival in Dublin (1988) brak ze internationaal door, verhuisde ze naar Canada en is populair in Franstalige gebieden in Canada, België en uiteraard Frankrijk.

In Immortelle klinkt ze als de dramatische ballads van Céline Dion.

Meer mengvormen van klassiek, pop en ballads hoor je in bijvoorbeeld Je t'aime.

Een trouwe fan heeft de discografie en nog meer video's op Myspace verzameld. Meer info vind je op larafabian.com en Wikipedia.

Lorie
Lorie werd als Laure Pester geboren in 1982 en is inmiddels een bekende in de Francophonie. Sinds 2001 staat ze bij Sony onder contract en heeft ze diverse albums uitgebracht. Pop, dance, club, kortom lichtvoetige vakantiemuziek. Heerlijke voor op de péage of plage.
Toute seule

Haar komende 2Lor tour wordt ingeleid met deze video.

Meer info, video's, sound clips en foto's vind je op 2lorenmoi.com, Myspace en loriefanclub.com

Hélène Ségara
Hélène Ségara werd in 1971 geboren in Six-Four-les-Plages, een dorpje aan de Middellandse Zeekust. Haar vader is Italiaan en moeder Armeense. Vanaf haar tienerjaren is ze actief in de muziek. Hieronder de muziekvideo van Donner tout.

Meer informatie vind je op Universal Music of Wikipedia.

Natasha St-Pier
Natasha St-Pier is een in 1981 in Canada geboren popzangares. Ze kwam voor Franrijk uit op het Eurovisie Songfestival van 2001 in Kopenhagen met de power ballad Je n’ai que mon âme. Inmiddels heeft ze 5 albums uitgebracht en bracht haar populariteit niet alleen fans in Franstalige gebieden, maar ook in Polaen en Rusland. Hieronder de video van Nous rendez-vous.

Meer info vind je op natasha-stpier.com

Labels: ,

26 juni 2008

Juni 2008 update mindmapping producten

Met enige regelmaat, en daarom vanaf mei 2008 maandelijks, presenteer ik nieuwe of vernieuwde mind mapping producten aan je.

MindJet 7.2 met MindJet Connect

Vorige maand stipte ik deze verbetering al aan. De beta testfase is nu afgelopen. Op 19 juni werd MindJet Connect officieel aangekondigd. MindJet Connect is SaaS met drie niveaus van functionaliteit:
1. MindManager zelf, de bekende en rijk uitgevoerde applicatie voor mind mapping;
2. Beveiligde online werkruimten waar teams kunnen samenwerken aan maps, maar ook andere bestanden kunnen opslaan.
3. Communicatiehulpmiddelen als instant meetings, messaging en whiteboard.
Meer informatie, trial versies en dergelijke vind je bij MindJet online.

Text2MindMap
Text2MindMap is een web applicatie die je eenvoudige mind maps laat maken op basis van tekst.

Met links inspringen kun je aangeven wat het centrale onderwerp is a web application that creates mind map with the help of text. Rechts inspringen komt overeen met het maken van nieuwe takken. In de huidige beta versie kun je nog wat spelen met fontgrootte en kleuren. Het resultaat kun je downloaden als JPG.


MindVisualizer v3.0
InnovationGear heeft versie 3 van MindVisualizer uitgebracht. Nieuw is de exportmogelijkheid naar PDF, Excel, OpenOffice document en spreadsheet. Afdrukken en het splitsen van maps in pagina's is verbeterd.

Een trial versie is beschikbaar, en zelfs een 30-dagen niet-goed-geld-terug actie.

Labels: ,

25 juni 2008

Googolopoly mee op vakantie

Als je tijdens de vakantie toch niet helemaal los wilt zijn van het World Wide Web, of ervan overtuigd bent, dat Google de wereld gaat veroveren, dan is het door Box.net ontwikkelde Googolopoly iets voor jou!

Het doel van het spel is om alle informatie van de wereld te organiseren. Om dat te bereiken kun je allerlei bedrijven en informatiebronnen als JotSpot, YouTube, SketchUp, PayPal, eBay, Yahoo....en Microsoft kopen. De gevangenis heet 404 error file not found en de beloning bij Start is collect 200 shares of VC funding as you pass.

Veel speelplezier!

Labels: ,

24 juni 2008

Van hybride naar volledig elektrisch autorijden

Hybride auto's combineren een traditionele verbrandingsmotor (benzine, LPG, diesel) met een elektromotor. De Toyota Prius en Honda Civic Hybrid behoeven tegenwoordig nauwelijks introductie. Een volgende stap in verdere innovaties in de automobielindustrie is het volledig elektrificeren van de auto.

Een week geleden, 17 juni, demonstreerde energiemaatschappij Essent op het TT-circuit in Assen de tussenresultaten van het Zero Emission Rijden (ZER-X) project. Daarin werkt Essent samen met Electric Cars Europe, InnoSys Engineering en United Momentum Group. Essent neemt zelf enkele honderden elektrische bedrijfs- en personenauto's in gebruik.

Belangrijk is het Mobile Smart Grid, waarbij via normale stopcontacten de auto opgeladen wordt en de afnemer gefactureerd. Langs snelwegen komen snellaadstations, waarmee je auto in 10 minuten weer gevuld is. Thuis duurt opladen langer, maar kan bijvoorbeeld laden 's nachts bij een dubbele meter tegen het lagere tarief plaatsvinden.

Het concept is niet gebonden aan Essent. De verwachting is dat in 2010 tot massaproductie wordt overgegaan. Volkswagen, Volvo en Daihatsu werken aan modellen. De huidige testversies kunnen 300 á 500 kilometer rijden op de accu. Op 1Kwh, ter waarde van 20 eurocent, kan 8 kilometer gereden worden. Noch BPM, noch wegenbelasting is verschuldigd.

Labels: , ,

23 juni 2008

Online projectmanagement ondersteuning 7

In deze alweer 7e aflevering van online projectmanagement ondersteuning presenteer ik opnieuw een aantal hopelijk passende oplossingen voor je beheersmatige behoeften.

Dreamteam
DreamTeam is zogenaamde cloudware, gebaseerd op Amazon web services. Deze projectmanagement suite biedt Gannt charts, resource management, timesheets en beheersing van uitgaven. Verder zit er een groepskalender, beschikbaarheidsoverzicht en mogelijkheden voor task management in. Online documentbeheer en -delen is voorzien, inclusief versiebeheer en messaging en een dashboard voor het totaaloverzicht.

Zoals gebruikelijk is een trial versie gratis. Prijsstelling is vanaf $12.95 per maand, bijna de helft van wat bijvoorbeeld Basecamp moet kosten.

Jumptree
Met Jumptree kun je web-based project planningen maken, notificaties uitsturen, discussies met teamleden voeren (als je dat online wilt...), mijlpalen bewaken en takenbeheer doen.

Een 45-dagen versie is gratis; een licentie kost je $97.

Jira
Jira heeft de toepasselijke tagline because you've got issues. De makers van onder meer de wiki toepassing Confluence bieden met Jira een suite voor bug tracking, verbetertrajecten, maar ook takenbeheer. Versiebeheer van broncode, interactie via e-mail, RSS, Excel, XML, dashboards en dergelijke.

Een trial versie is gratis, video overview en brochure zijn beschikbaar.
LiquidPlanner, Inc.Image via Wikipedia
LiquidPlanner
Deze maand commercieel beschikbaar gesteld en dus uit de private beta sfeer is Liquid Planner. Aardig aan deze planner is dat tijdreeksen, geen enkelvoudige datum of urenschatting afgegeven hoeft te worden. Het pakket houdt dus rekening met de onzekerheidsmarges die nu eenmaal aan schattingen hangen. LiquidPlanner visualiseert een ander in staafdiagrammen, uitgezet in de tijd. Tot 3 parallelle gebruikers is LiquidPlanner gratis, daarboven geldt een abonnementstructuur.

Labels: , , ,

22 juni 2008

Durf te denken en te geloven

Hoofdredacteur Robert Hanegraaff van het christelijke tienerblad iDentity (tot 2006 beter bekend als Hebbez!, in 1996 opgericht door EO-presentator/producer Evert ten Ham) zorgde voor fronsende wenkbrauwen van ouders en medegelovigen door in een groot artikel te bekennen inmiddels een erkend twijfelaar te zijn. De God van de Bijbel is niet langer zijn God. De Bijbel is primair een 'politiek' boek.
"Alles dat ik geleerd heb, alle normen en waarden waar ik zo hard voor heb gestreden, alle preken die ik op de kansel heb uitgesproken, uiteindelijk waren ze stuk voor stuk gebaseerd op de veronderstelling dat de Bijbel de ultieme waarheid was, het geschreven Woord van God."
Bij een aantal aspecten sta ik graag wat nader stil.

Verantwoordelijkheid voor blad en doelgroep
Vlag en lading moeten kloppen. De signatuur van een blad moet aanspreken bij de doelgroep. Om als hoofdredacteur je eigen blad te gebruiken als podium voor een tegengestelde boodschap zou je een blokkade van een eindredacteur of uitgever mogen verwachten. Het artikel van 7 pagina's (ja, voor een tiener is het even doorlezen!) is wel geplaatst. Hanegraaff is ook zelf de uitgever, en verklaart natuurlijk het mogen gebruiken van dit podium. Het blijft niet bij het blad. Vanaf de gelieerde website Bethedifference.com wordt gelinkt aan iQChannel op YouTube, waarop discussievideo's over de Islam, een interview met Friedman en een uitleg over de DaVinci Code film staat.

Hoeveel boeken heb je nodig voor afval of behoud van je geloof?
Om tot de korte biografie
"Getrouwd, twee kinderen, werkzaam in de ICT en niet meer zo zeker omtrent de authenciteit van de Bijbel."
te komen, was het boek Who wrote the Bible van Richard Elliot Friedman uit 1987 doorslaggevend voor wat betreft het Oude Testament. Hoewel een bestseller is dit werk omstreden (deze combinatie komt vaker voor). David Gottlieb analyseerde de gehanteerde logica en gebruikte referenties al eens haarfijn. Hanegraaff kwam na lezing tot de slotsom dat de Bijbel vol fouten en tegenstrijdigheden gaat. Het feit dat er geen originele geschriften van de Bijbel zijn gebleven, is volgens hem een teken aan de wand (opmerkelijk gebruik van beeldspraak, aangezien het teken aan de wand op het feest van koning Belsassar 'Menee, menee, tekeel oefarsien' (gewogen, gewogen en te licht bevonden) in het bijbelboek Daniël staat).

Voor wat betreft het Nieuwe Testament baseert Hanegraaff zich op Misquoting Jesus, The Story Behind Who Changed The Bible and Why van Bart Ehrman.

Hanegraaffs stellige
"Vraag een willekeurig kind op de zondagschool en die zal vertellen dat Mozes de eerste vijf boeken heeft geschreven, dat het merendeel van de Psalmen door David is opgetekend, en dat de Bijbel het onfeilbare woord van God is; tekst voor tekst geïnspireerd door God zelf. Maar is dat ook zo?"
houdt bij onze drie zondagschoolgaande kinderen geen stand. Zij krijgen onderwijs over de hele Bijbel en leren in hun jonge jaren vooral de liefde van God de Vader en Jezus Zijn zoon kennen om later - als tiener - zelf bewust keuzes te maken rondom het christelijke geloof.

Mijn eigen zoektocht

Toen ik zelf tiener was wilde ik aanvankelijk theologie gaan studeren. Enerzijds besef ik nu dat theologie vaak gepercipieerd wordt als een effectieve manier om van je geloof te vallen. Anderzijds laat het vakgebied me naast het dagelijks praktizeren van het geloof me niet los. En dus leees ik geregeld theologische werken, waarbij kerkgeschiedenis en ontstaan van de canon van de Bijbel me bijzonder interesseert. Twee boeken waren niet genoeg om de basis van m'n geloof te ondermijnen. Wel neem ik je graag mee in de boeken die ik zoal gelezen heb rondom deze onderwerpen:
- John Boekhout: Verantwoord bijbelgebruik
- Bart Ehrman: De evolutie van De Bijbel - Wie veranderde de tekst van de Bijbel en waarom? (de Nederlandse vertaling van het origineel uit 1987). Mijn conclusie na lezing in m'n boekbespreing: "De evolutie van de Bijbel brengt je niet van je geloof af, maar moedigt wel aan standpunten ten aanzien van inspiratie, tekstuitleggingen op basis van enkele verzen toe te passen, te herzien."
- Bart Ehrman: Lost scriptures, books that did not make it into the New Testament
- Theodor Gaster: The Dead Sea Scriptures
- Walter Kaiser e.a.: Hard Sayings of the Bible
- J.N.D. Kelly: Early Christian Doctrines
- Werner Keller: The Bible as History
- Roger Olson: Geschiedenis van de theologie
- Carsten Peter Thiede: Rekindling the Word - in search of Gospel Truth
- Christopher Tuckett: Q and the history of Early Christianity
- Philip Yancey: The Bible Jesus Read
- Cees den Heijer: Twee testamenten - reden tot vreugde of bron van tegenspraak

De Deuterocanonieke boeken van het Oude Testament heb ik gelezen, evenals de teksten van de Dode Zeerollen, The Apostolic Fathers en de Aprocriefen van het Nieuwe Testament.

Na het lezen van dezelfde boeken als Hanegraaff en nog een stapel andere trek ik andere conclusies.

Is religie of een levend geloof doorslaggevend?

Robert Hanegraaff geeft aan drie interesses te hebben: Religie, Film, ICT. Van dit drietal interesseert mij alleen ICT en dan nog alleen specifiek de toepassing ervan voor gebruikers in hun werk, vervoer, eigen administratieve processen, hobbies, en dergelijke. Religie is zo vaag. Een persoonlijke en levende God die mij heeft hervormd, vrijgemaakt en gereformeerd, mij Kerst, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren heeft gegeven, in Hem geloof ik. Dat hij feilbare mensen heeft ingezet om Zijn liefde in eigen woorden op te schrijven in allerlei boeken, liederen, brieven en verslagen, samen de 'Bijbel' (letterlijk: boeken) vormend, is een wonder op zich.
"Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten."
(Deuteronomium 6 vers 5). Door Jezus Christus is de wet en alle profeten samengevat in:
"Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf."
En inderdaad, dat is denken, handelen, wandelen, liefhebben en gaat veel verder dan empirische wetenschap bedrijven, oudtestamenticus op je visitekaartje hebben staan of de rollen omdraaien en God naar jouw beeld te hervormen en los te koppelen van Zijn woord en gebod. Durf! te denken en te geloven.

Terug naar het willekeurige kind op de zondagschool, dat wel en ook meertalig kent:
"Lees je Bijbel, bid elke dag, als je groeien wilt."

Labels:

21 juni 2008

Het belang van het bedrijfsverhaal

Het bedrijfsverhaal, corporate story, bindt medewerkers, maar ook externe klanten, investeerders en andere relaties met de organisatie. De heldenverhalen maken deel van de identiteit van het bedrijf en zijn daarmee sprekende cultuurelementen. Het zet de activiteiten in een context en toont de rode lijn in de bedrijfsgeschiedenis van gevestigde namen als Akzo Nobel, Unilever en Philips. Andy Mosmans schreef een aantal jaren geleden erover in Ondernemingssuccess. De term is rond 1980 geïntroduceerd en tegenwoordig maakt de techniek om een corporate story te schrijven deel uit van de gereedschapskist van en communicatiedeskundige. Anders huur je bijvoorbeeld www.corporatesory.nl in.

Onlangs kreeg ik naar aanleiding van het 40-jarig bestaan van Capgemini zelf de update van The Capgemini Saga. In 1999 schreef corporate historian voor het vorige lustrum de Franstalige versie La Saga Cap Gemini. De 2007 versie opent met:
"Trueness to values; constant adaptation to market developments; ambition, risk-taking and flair; responsible husbandry of the immense wealth of employee know-how – these are some of the virtues that have enabled Capgemini to become one of the world leaders in its sector."
Illustratief op de eerste bladzijden zijn "a company like no other" en "..has constantly repeated its history..It's entire journey has been driven by a subtle mix of daring and reason".

Je gloeit al haast na eerste lezing. Company pride is born, exact het doel van dergelijke heldenverhalen.

Labels: ,

20 juni 2008

Taal en teken

Een collega was in het weekend zijn stem kwijtgeraakt. De dag erop ontdekte hij 's ochtends voor de spiegel, dat er weer wat geluid uit z'n mond kwam. Fluisteren werd weer praten en maandagavond konden we elkaar weer bijna 'gewoon' verstaan. Mens en dier hebben taal nodig om te communiceren. Als je op een zomermorgen of -avond naar de vogels luistert, ben je benieuwd wat ze zeggen, toch?

Van een andere collega kreeg ik onderstaande video uit 2007. Amanda Baggs (1980) met wie velen van ons, ik ook, het knap lastig, zo niet onmogelijk zouden vinden om te communiceren vanwege haar autisme, is alles behalve taalloos, zo maakt ze in deze zelfgemonteerde video duidelijk. Dat ze zich ook hoorbaar in 'onze taal', Engels, kan uitdrukken en haar statement kan maken, is te danken aan moderne synthesizer en computertechnieken.

Op haar weblog Ballastexistenz schrijft ze regelmatig over haar leven, omgeving en communicatie. Van 'zielig' naar 'oh, ah' is een begrijpelijke, maar niet zo'n handige typering. Amanda geeft zelf in haar video ook af op behandeling als stom en rijp-voor-de-freakshow, en terecht.

Onderzoeken naar de interactie met de omgeving en interpretatie / vastlegging van signalen in de hersenen van mensen met vormen van autisme zijn boeiend en onthutsend voor medemensen die van zichzelf vinden dat ze 'normaal' en 'hogerontwikkeld' zijn. Wat meet IQ eigenlijk? Luria's boekje The Mind of a Mnemonist is terecht een klassieker, zoals Oliver Sacks in zijn boeken met levensverhalen aangeeft, dat we 'ziekte' normaler zouden moeten vinden dan 'gezond zijn', uiteraard in onze beleving van beide toestanden.

Genoemde schrijvers, bloggers en denkers geven je andere perspectieven op taalgebruik en communiceren met mensen en het benutten van mogelijkheden in plaats van opsluiten in beperkingen.

Labels:

19 juni 2008

Co-creatie en innovatie in een plattere wereld

Eén van de veronderstellingen bij de steeds platter wordende wereld is, dat informatie en nieuwe ideeën beter en sneller toegankelijk worden via het web en samenwerking tussen mensen makkelijker gemaakt wordt. Resultaat zou dan een verhoogde creativiteit en innovatie zijn.

Innovatie in 5 minuten


Co-creatie met klanten biedt unieke waarde
Capgemini collega Marieke Schoenmaker legt in onderstaande presentatie vanuit de huidige literatuur rondom co-creatie de principes uit.


Het web in deze visie een soort wereldomvattende democratie door meer en meer mensen een podium te bieden en zichzelf te organiseren. Vrijheid om kennis te delen en creativiteit te tonen. Het werpt ook nieuwe dilemma's op:
1. openheid versus misbruik en inbreuk op pricacy
2. deelname is niet altijd goed, het kan ook tot kakofonie leiden.

Samenwerking kan alleen gedijen onder condities die zelforganisatie toestaan. Er zijn nogal wat tegenbewegingen die vrijelijk verspreiden van digitale informatie tegengaan. Zolang er auteursrechten op rusten, terecht natuurlijk. In die gevallen kun je ook moeilijk spreken van creativiteit.

Interessant is de notie van Stigler's Law of Eponymy
"No scientific discovery is named after its original discoverer."
Kortom: het is bij uitvindingen, ontdekkingen en dus bij innovaties en creativiteit al snel teamwork. Dat vormt ook het haakje voor het boek We Think van Charles Leadbeater.

Leadbeater gaat nog een stap verder in zijn presentaties. Weg met het idee, dat innovatie voortkomt uit plotselinge ingevingen van individuen. Nee, samenwerking, elkaar de ruimte geven, met klanten samen optrekken, verhalen vertellen, ideeën laten stromen door organisaties en daarbuiten. Als je bijvoorbeeld benieuwd bent wie de mountain bike heeft uitgevonden, kijk dan naar onderstaande presentatie van Charles Leadbeater voor TED, ideas worth spreading.


Rapid Innovation (RAIN): verfrissend
De open omgeving RAIN van Capgemini en Intel met partners om nieuwe business models gebaseerd op samenwerking en innovatie te verkennen, werkt succesvol. Diverse klanten spreken lovend over deze verfrissende manier van (samen)werken.

Labels: , ,

18 juni 2008

Leider - geboren gemaakt of geworden

Leiderschap blijft een spannend en inspirerend onderwerp. De vraag in hoeverre je leider van geboorte bent, gemaakt wordt of leiderschap je overkomt, wordt in onderstaande presentatie vertaald naar mogelijke antwoorden die auteurs gevonden hebben.

Met de eenvoudige waarneming dat iedereen een gelijke start heeft, kan ik wel meekomen. Wie zou je vanuit de wieg of box willen of kunnen leiden? Heb je al benul van visie, volgelingen en doorzettingsvermogen bij tegenslag?

Hoe naar leiderschap wordt gekeken, is cultureel bepaald en evolueert met de tijd. Dat duidt op een behoorlijke dosis vorming en interactie met de omgeving. En als dat zo is, hoeveel vrije keus heb je dan als aspirant leider, of als iemand die een dergelijke rol helemaal niet ambieert?

Volgens Wierzgac zijn er drie mogelijkheden:
1. een crisis dwingt mensen om een rol als leider op te pakken.
2. de eigen persoonlijkheid leidt tot leiderschap, een natuurlijke fit tussen persoon en rolinvulling.
3. je kiest ervoor leider te zijn, en zoekt daarbij een mate van training.

Degenen die pleitten voor 'leiderschap door geboorte' zou je moeten checken op de mate van hoogmoed / nederigheid, openheid voor de ander / zichzelf afsluiten voor kritiek of invloeden. Een soort eerstgeboorterecht maakt je onbereikbaar voor een ander en voedt positioneel denken. Onmiskenbaar is er een verdeling van natuurlijke talenten over mensen. En al snel kruip je zelf terug in je schulp: dat kan ik niet, daar heb ik geen aanleg voor, hoeveel ik ook zou oefenen, en dergelijke redeneringen.

Oefening baart kunst. Mijn beroerde handschrift leidde via een cursus kalligrafie tot letterlijk verkoopbare resultaten. Timothy Ferris vertelt in zijn Een werkweek van 4 uur over wereldrecord tangodansen, simpelweg door een intensieve training.

Leiderschapstrainingen beginnen bij de basis, je drijfveren, persoonlijkheid, visie, doelgerichtheid. Ze helpen je aan de broodnodige training om aspirant leiders voor te bereiden, zodat noodgedwongen leiderschap in onverwachte crises zoveel mogelijk vermeden kan worden. Leiderschap mag iets zijn waar je je naar mag uitstrekken, zo leert Paulus aan zijn leerling Timotheüs. Dat duidt op een vrije keuze, binnen bereik zijn van leiderschap. En dat is maar goed ook, want op allerlei vlakken (van kleine groep tot multinational, van kerkenraad tot Koninginnedagcommissie) zijn leiders nodig.

Labels:

17 juni 2008

Presenteren met 280 Slides

De startup 280 Slides biedt een erg laagdrempelige en fraaie mogelijkheid om presentaties aan te maken en te delen. Zelfs zonder een account te hoeven aan te maken, kun je de editor openen, pas bij online opslag wordt gevraagd credentials aan te maken. 280 Slides biedt ondersteuning voor download naar Microsoft PowerPoint 2007 en Open XML.

Tevens zijn zoekmogelijkheden voor foto's en films op sites als Flickr en Youtube ingebouwd.


Voor het delen van je presentatie is opslag via Slideshare mogelijk. Je kunt ook een PowerPoint bestand als bijlage naar een e-mailadres sturen of een link krijgen voor een embedded versie in je webpagina.

Helaas ontbreken nog functies voor import/upload en het invoegen van grafieken. Zoals gebruikelijk is ook 280 Slides een beta versie, gratis. Benieuwd wat vervolgontwikkelingen zijn.

Labels:

16 juni 2008

Don't be left behind

Het idee, dat Jezus Christus op een onbekend moment terugkomt (als een dief in de nacht) om in oogwenk Zijn geliefde kinderen op te nemen, een passage in 1 Tessalonicenzen 4 verzen 16-17, wordt ook wel de Grote Opname (Rapture) genoemd.

Zo'n 60 jaar geleden werd onderstaand filmpje al gemaakt over de gevolgen.

Eindtijd schrijver Hal Lindsay verdiende er in de jaren '70 en '80 van de 20e eeuw een aardige boterham mee met boeken als De Planeet die Aarde heette. Immers, in een zienswijze op de eindtijd worden Gods kinderen gered vlak voor op aarde de laatste vervolgingen en oorlogen uitbreken, uitmondend in Armageddon. Van wijlen president Ronald Reagan als Beest, aanvallen van de Sovjet-Unie op Israël en kernoorlogen is nog niets uitgekomen, maar dat weerhoudt Lindsay er niet van (politically incorrect, prophetical correct is de tagline van Lindsay's ministry website) vooral dóór te gaan.

Op muzikaal vlak mag ik de dit voorjaar overleden Larry Norman niet vergeten, de godfather of christian rock-n-roll. Zijn I Wish We'd Been Ready is tijdloos.

DC Talk coverde de aangrijpende track in 1997 en daarom ook van hen de video.


In de beginjaren van de rapmuziek richtte Terry Scott Taylor & Rob Watson (Daniel Amos) in 1985 zelfs het side project de christelijke band The Rapsures op. De uit de hand gelopen grap hield het 3 albums en 5 jaar vol.

In een split second weg zijn en niet-gelovige vrienden, familie achterlaten (twee zullen in een bed liggen, één wordt weggenomen, de andere blijft achter, voorspelde Jezus al in Mattheüs 24) leidde tot een populaire boekenserie en verfilming Left Behind.

Onlangs werd een 21e eeuw versie van de dringende oproep tijdig voor God te kiezen en niet achter te blijven bij de Opname: www.youvebeenleftbehind.com. Je kunt geheel conform de tijdgeest persoonlijk contact vermijden, en je vrienden en familie per e-mail op de hoogte stellen van de benodigde keuzes om het naderend onheil te vermijden. Ondeugend ga je denken aan
"Print deze e-mail uit, de barcode op de print heeft u nodig om de hemelpoort door te komen."
Bijzonder is, dat er een vrijwilliger bij de site gevonden is, die 6 dagen na de grote opname de e-mails wil versturen. Nee, het zit nog iets slimmer: als 3 van de 5 beheerders van You’ve Been Left Behind gedurende 3 dagen niet inloggen, wordt met 3 dagen vertraging de massamail uitgestuurd. Voor $40 per jaar kun je 150Mb en 12 email-adessen kwijt. Mocht je vriendenkring of familie groter zijn dan een dozijn mensen, doe je er goed aan hen zelf het evangelie van Jezus Christus uit te leggen. Neem de eerste 12 dan ook even mee, wel zo persoonlijk!

Bob Dylan zong na zijn bekering tot God in 1980 When He Returns op Slow Train Coming.

Blijf jij achter?

Labels:

15 juni 2008

Wadlopend naar Ameland

Official seal of AmelandImage via WikipediaIn mijn inmiddels 11-jarige gewoonte zo mogelijk elk jaar minimaal een keer te gaan wadlopen naar een eiland, was het gisteren de gelegenheid om samen met een aantal medegemeenteleden van de Evangelische gemeente Ommen op pad te gaan naar Ameland. Het Wadloopcentrum Fryslan zorgde uiteraard voor een professionele gids.

In 1997 en 1998 was ik ook naar Ameland geweest, sindsdien nog wel een paar keer gewoon als toerist met de veerboot. Nu, 10 jaar later dus weer een deja vu op het wad boven Holwerd. Oei, wat is het wadlopen met het Wadloopcentrum inmiddels big business. Alleen al onze groep was 90 man groot, en zo liepen er nog 4-5 groepen op het wad. De langzaamsten bepalen het uiteindelijke tempo, en zo werd de tocht niet 3u, maar 40 minuten extra lang. Niet dat de tocht zelf zwaar was, er was regen en wind, maar het slik aan beide zijden van het wad viel erg mee.

Na met de strandexpress bij het paviljoen van Nes gedropt te zijn, was het nog 2,5km doorstappen naar de veerboot. Helaas zag ik de 16.30u boot net vertrekken (ik had 's avonds nog een BBQ voor de vrijwilligers van het jeugdvoetbal in Balkbrug willen bijwonen). Onverwacht voer de 17.30u boot niet (pas vanaf 1 juli!), dus vertrok ik - inmiddels weer met de hele groep compleet - om 18.30u van Ameland naar Holwerd.

Ter afsluiting een mooi beeld op de bank tegenover me. Een man met een WWJD polsbandje (What would Jesus Do?), slapend. Inderdaad, dat deed Jezus ook op een boot.
Zemanta Pixie

Labels: ,

14 juni 2008

De keuze voor een nieuwe autoverzekering

De keuze voor een nieuwe autoverzekering volgens mij afhankelijk van een aantal factoren, veel meer dan alleen prijs.

Beschikbare tijd voor keuze
Als het zaterdagmiddag is, je net dat leuke autootje die voorheen van dat oude omaatje met lage kilometrage was, op de kop getikt, wil je misschien direct ook je verzekering regelen, desnoods dat merk dat de dealer je als voordelige combi aanbiedt.
Heb je net een water cooler chat gehad met collega's en voel je je bekocht, omdat zij structureel minder betalen voor hun verzekering, dan wil je wel een avondje kijken en vergelijken.

Wat wil je verzekeren
Alleen het casco, of een all-in verzekering, waarmee je jou en je nieuwe wagen tegen denkbeeldig elk gevaar hebt ingedekt.

Hoe verliep de schadeafhandeling bij de huidige verzekeraar?
Werd maar de helft van de schade vergoed? Duurde de afhandeling naar je gevoel wel erg lang? Of werd alle administratie en verhaal halen je uit handen gehaald? Werden ook herstel van de krassen die eigenlijk afkomstig waren van de fietsen van je kinderen vergoed? Kwam je er bij je schadeaangifte achter, dat je auto tegenwoordig alleen nog maar voor casco verzekering in aanmerking komt?

Independer neemt daarom in de afweging van alternatieven ook je waardering voor Klaar staan voor klanten, Beloften nakomen en Schadeafhandeling mee.

Prijs
Is de premie een afgeleide uit bovenstaande factoren? Of zoek je van meet af aan naar de laagste prijs en neem je schadeafhandeling, minder riante dekking, etc. voor lief? Wat is de invloed van collectiviteitskorting, een lekkere instap vanwege je schadevrije verleden, of typisch rijgedrag (weekendrijder, kilometervreter)?

Kilometrage
Klanten van de pay-as-you-drive constructie van DeKilometerverzekering.nl geven aan, dat ze gemiddeld meer dan 50% premie besparen. Directeur Michael Boon geeft aan, dat
"maar liefst 53% van de overstappers van tussenpersonen en banken komen en 47% van directe verzekeraars. De kilometerverzekering is uniek in de markt omdat de schade vrije geen rol meer spelen voor de hoogte van de premie. Traditionele autoverzekeraars en nieuwkomers op de markt zoals Ditzo en Allsecur houden vaak geen rekening met autobezitters die minder rijden dan binnen de polis is afgesproken."


De proef op de som
Alsof ik mijn Prius (leasebak, dus verzekering incluis) privé zou willen verzekeren met WA+volledig casco, onbeperkt kilometrage, mijn eigen schadeverleden, rijervaring, etc. kom ik volgens Independer uit op de volgende top-5: AllSecur, London, Allianz, Avéro (zowel 4 als 5) met premies van EUR 32-40 per maand.

Dan wordt het vervolgens weer afwegen van het belang van andere criteria als:
- opinies van andere verzekeringnemers in het forum;
- hulpverlening in binnen- en buitenland;
- combinatie aanbiedingen met Routemobiel;
- meeverzekeren van extra's als de autotelefoon of CD's en cassettes

Nog meer criteria
Er zijn nog meer criteria te vinden. Ik wilde de claim van Ditzo checken, maar de webpagina's voor de autoverzekering laadden niet snel genoeg (>20 seconden). Klik je dan weg, of heb je geduld? Om niet flauw te zijn, heb ik F5 vernieuwen gegeven, de gegevens ingevuld en vervolgens geschrokken van de prijsstelling.


En nog kan ik meer criteria bedenken. Want, is DeKilometerverzekering nu wel meegenomen in die 90 verzekeringen die Independer me zegt te vergelijken? Moet ik niet zelf verder kijken dan één vergelijker op het web?

En wie of wat is dat AllSecur eigenlijk? OK, ik herinner een soort kussengevecht van de tv-commercials, maar een verzekering van een Prius van nieuw EUR 30.000 is geen spelletje!

En als ik London nakijk op hun eigen website, blijk ik via een tussenpersoon te moeten verzekeren. Wil ik dat wel? En is Independer niet zelf ook een tussenpersoon? En maakt dat nog uit, als ik voor schade per e-mail en telefoon een (derde) hulpdienst kan bereiken? En wat houdt de Sorry service van Ditzo nu echt in? Vincent Everts (PCZapper) heeft het antwoord gevraagd in een video interview.

Zo zie je maar, dat er veel manieren zijn om voor jezelf een 'juiste keuze' te maken, en waarom vergelijkingen vaak mank gaan.

Labels: , ,

13 juni 2008

Sobees laat web naar je desktop testen

Vorige maand meldde ik al Sobees (the best of the web on your desktop) als nieuwe lifestreaming applicatie en actieve desktop.

Vorige week ontving ik eindelijk mijn invite code voor de beta versie. Installatie heeft wat voeten in aarde:
- alleen installatie in een root directory wordt gewaardeerd;
- Vista gebruikers moeten eerste SP1 installeren om .Net Framework 3.5 makkelijker te maken;
- Sobees werkt met nieuwe Windows Vista 32bits or XP computers met goede grafische kaarten.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee. De early beta preview kan beter alpha version heten. Een kernfunctie als de RSS reader werken niet, de interactie tussen Sobees en Windows is belabberd en de user interface kent grappige visuals, maar schiet letterlijk tekort op bijvoorbeeld invoervelden. Awel, genoeg om een feedback pagina mee te vullen en daarna snel tot deïnstallatie over te gaan in afwachting van een uitgerijpte 1.0 versie.

Bij het beste van het web heb ik zelf wel andere beelden dan het setje modules, dat Sobees aanbiedt. Wat moet ik met een kalender die nog minder functionaliteit biedt dan een ouderwetse bureaukalender van papier (schrijfruimte)? Wat moet ik met een zoekmodule buiten m'n webbrowser en waarbij de herkomst van plaatjes en nieuwsberichten niet duidelijk is? Ik heb bijvoorbeeld gezocht op mijn eigen naam en krijg allerlei plaatjes uit de weblog terug. OK, ik ken ze, maar het zijn geen plaatjes van mij.

Het lijkt voor sommige softwareleveranciers tegenwoordig wel mode om te vroeg producten beschikbaar te stellen, om zelf testcapaciteit uit te sparen. Wanneer dat gepaard gaat met een negatieve gebruikerservaring en voortijdig afhaken, lijkt me dat dodelijk voor een bijbehorend verdienmodel, aangezien in de web 2.0 wereld toch mond-op-mond reclame als belangrijk marketingmiddel geldt.

Labels: ,

12 juni 2008

De kunde van het onderhandelen

Onderhandelen is een kunde, niet vrij in te vullen, maar met duidelijke spelregels.

1. Start met exploreren
In de eerste fase van een onderhandeling laten beide partijen elkaar weten wat ze willen en waarom. Er wordt bij elkaar begrip gezocht voor het eigen standpunt, en aangegeven wat de consequenties zijn bij een mislukking. De agenda voor de onderhandeling wordt vastgesteld. Zorg hierbij voor objectieve criteria. Dan zijn de resultaten bij het verlaten van de onderhandelingen ook goed meetbaar.

2. Zorg voor een machtsevenwicht
In je eentje onderhandelen met de voltallige directie, ondernemingsraad of ander groter gezelschap is niet handig, maar ook onprofessioneel. Bij onderhandelen streeft elke partij naar overwicht, echter zonder intimidatie. De ander kan en mag daar tegenwicht aan bieden. Er is een wederzijdse afhankelijkheid, anders zou je immers niet onderhandelen. Oefen druk uit als dat nodig is, maar wel in proportie met de ernst van de kwestie.

3. Zoek naar oplossingen door uitruilen

Zorg dat je wisselgeld hebt. Door iets uit te ruilen wat voor jou niet zoveel waarde heeft, maar voor de ander aantoonbaar toegevoegde waarde heeft, kun je naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing toewerken. Gemakkelijke zaken komen het eerst aan bod.

4. Scheid mensen van problemen.
Besef dat er mensen aan tafel zitten. Elke partij behartigt een belang. Blijf echter op de bal spelen en niet op de man.

5. Blijf standvastig
Onderhandelen is een serieuze aangelegenheid. Iedereen is onzeker over de speelruimte en haalbaarheid van de maximale doelstelling. Blijf je richten op een positief klimaat. Humor kan spanning verminderen. Blijf vooral staan voor waar je in gelooft en naar de onderhandelingstafel bent gekomen.

Wil je meer lezen en leren over onderhandelen, duik dan eens in Handboek Managementvaardigheden van Robert Quinn, Getting to Yes: Negotiating Agreement Without Giving In van Roger Fisher, het Harvard Law School Program on Negotiation of kijk op onderhandelen.nl. Vergeet niet te oefenen. De eigen ervaringen met rollenspelen en cases tijdens de cursus Advanced Engagement Management 2 in oktober 2007 waren er positief.

Labels:

11 juni 2008

MyMusic sociaal muzieknetwerk in Myspace

QLoud MyMusic, dat als applicatie eerder beschikbaar was in Facebook, Friendster, Hi5 en Bebo heeft zich gemengd in de groeiende applicatie directory op Myspace. Hoewel Myspace een sterke muziekgemeenschap heeft, is MyMusic een gepersonificeerde variant ervan. Last.fm en het vorige week besproken Grooveshark mogen als directe concurrenten gezien worden.

Qloud's product zou moeten kunnen samenwerken met je iTunes of Windows Mediaspeler installatie, om zo favorieten, afspeellijsten en waarderingen samen te stellen. De integratie met iTunes zou zelfs tot verdere sociale integratie moeten leiden: afspelen van bibliotheken van vrienden, ruilen van afspeellijsten, etc. behoren tot de functionaliteiten.

Op mijn Windows XP Home desktop ging de installatie van de iTunes plugin dramatisch. Na aanvankelijke meldingen over zogenaamd corrupt cookie (nota bene door een separate .exe setup, en ook bij de WMP plugin!) kwam ik niet verder dan een bekende foutrapportage optie, waarop je van Microsoft nooit feedback zult krijgen.


Het online op Myspace toevoegen van favoriete songs (respect, MyMusic herkent wel erg veel songs!) en artiesten leverde na een profiel update echter deze wonderbaarlijke foutmelding:
"Ongeldige vriend-ID. Deze gebruiker heeft zijn/haar lidmaatschap opgezegd, of zijn account is verwijderd."
. Getuige het forum bij de applicatie ben ik niet de enige met problemen.

De Windows Mediaspeler plugin werkt wel goed. Het scrobbling (om maar met Last.fm te blijven spreken) doet het goed.

Labels: , ,

10 juni 2008

Presenteren met SlideRocket

SlideRocket is een rich internet application (RIA) voor het maken en publiceren van presentaties, zeg PowerPoint meets SlideShare.

De private beta test verliep soepel, de interface is begrijpelijk. Het resultaat van een eerste oefening zie je hier.

Importeren van bestaande PowerPoint presentaties is mogelijk, maar grafieken, animaties, dia-overgangen, bijgesneden afbeeldingen en specifieke shapes komen niet mee. Zeker geen sinecure dus voor een beetje PowerPoint bestand.
Een aantal zaken heeft SlideRocket nog in ontwikkeling:
- Community ClipArt: een soort sociaal netwerk rondom een bibliotheek aan afbeeldingen, animaties, video's en andere multimedia. Ze kunnen gedeeld worden met de rest van de SlideRocket community.
- Designer Resource: links naar professionele ontwerpers die hun diensten mogen aanbieden.

SlideRocket zit in hetzelfde vaarwater als Zoho en Google Docs. De integratie met Yahoo! en Google credentials (eerste en tweede concurrent) en andere Google toepassingen (Google Docs) zijn sterke concurrentievoordelen. Het bedieningsgemak, de community aspecten en de integratie met externe ontwerpers (en daarmee elementen van een heus verdienmodel) voordelen van SlideRocket.

Wil je een invite om SlideRocket uit te proberen, stuur dan een commentaar of Skype bericht.

Labels:

09 juni 2008

Verantwoordelijkheid nemen

20% van de managers geeft niet thuis op het moment dat er een beroep op hun verantwoordelijkheid wordt gedaan. Had je maar geen manager moeten worden. Lastige onderwerpen als moeilijke gesprekken met medewerkers en organisatieveranderingen worden liever gemeden. Berenschot en het Nederlands Centrum van Directeuren brachten dat vorige maand pijnlijk in beeld na onderzoek. Het gevolg blijkt een productieverlies van 20%.

Hoe je als manager kunt acteren naar je medewerkers in de naderende sportieve zomer heb ik in mei beschreven in een column voor ManagementTeam.

Nog zo'n praktische maatregel is het indammen van cc'en van e-mail. Denise Hulst schreef er het boekje Efficiënt emailen over. Ook hierbij speelt het zich indekken voor problemen en het afschuiven van de verantwoordelijkheid op een ander. Ook tracht de verzender druk uit te oefenen door e-mail te cc'en naar de direct leidinggevende van de geadresseerde.

Tenslotte ook heel praktisch, maar vaak genegeerd, is het besef, dat verantwoordelijkheid nemen gecombineerd moet worden met verantwoordelijkheid afleggen. Leiding geven alsook leiding kunnen ontvangen. Heb je zelf recentelijk leiding gezocht? Een gesprek met een coach gehad, advies gezocht of intervisie gehad over een onderwerp of situatie? Het houdt je scherp! Hoevaak willen we in wezen onze eigen boontjes doppen, alleen in onze (project)management wereld, om uiteindelijk te ontdekken, dat we de connectie met de omgeving verloren hebben. Voor wie anders, dan jezelf, ben je dan nog verantwoordelijk?

Labels:

08 juni 2008

Genesis meets marketing is controverse

Was de discussie over creationisme in het onderwijs net zo'n beetje gaan liggen, ontdekten marketeers het bijbelboek Genesis weer eens. De zondeval, functioneel bloot, verleidingstechnieken, enzo. Immers, bloot doet kopen.

Kellogg's meer fruit dan vroeger
De in mei gelanceerde Kellog's bevat meer fruit dan vroeger campagne met Sneeuwwitje en Eva, een idee van reclamebureau JWT deed de SGP hier op de achterste benen staan.

Op deze manier de zondeval behapbaar maken, leek de gereformeerden geen goed idee.

Ben je tegen een homsexuele partner verzekerbaar?

Centraal Beheer Achmea maakte onderstaand spotje met een homosexuele Adam (is wel wat lastig om de aarde te bevolken), waarbij de link met verzekeren even zoek(en) is. Omdat de verzekeraar geen gelovigen of homosexuelen wilde kwetsen, belandde het spotje niet in de STER commercials, maar wel op het web, waar Adformatie de spot oppikte. De aantrekkingskracht van filmpjes op Youtube deed de rest. (On)bedoeld dus toch gebruik van het filmpje om 'Apeldoorn te bellen'.

Niets nieuws onder de zon. De spot zou, zoals ik september 2007 bij de lancering van de Finse ambulance CB-commercial al meldde, het alternatief zijn.

Adam & Eve - schoenen of andere leerproducten
Waar je Eve & Adam schoenen online zou willen bekijken of kopen, is het oppassen. Tik je onbdoeld adameve.com in, kom je op Amerika's bekendste reseller van adult products om het netjes uit te drukken.


Nagedachten
Betekent het opvoeren van Adam en Eva met vijgenbladeren in de Centraal Beheer spot impliciet erkennen dat homosexualiteit zonde is? Lees de volgorde van volmaakte schepping - opstandigheid tegen God - ontdekken dat je naakt bent - je schaamte bedekken Genesis 3 maar na. Hadden de makers willen communiceren, dat homosexualiteit door God gewild was, hadden ze niet alleen een blije Adam en Eva, maar ook volledig naakte versie moeten tonen. Dat had wel op andere bezwaren gestuit, dat is me duidelijk.

En als er tegenwoordig meer fruit dan vroeger is, wordt daarmee niet aangegeven, dat bij het naderen van de eindtijd de zonde toeneemt, of in elk geval de verleidingen toenemen? Lees Mattheüs 24 maar na.

En ook het speelgoed voor volwassenen kun je opvatten als: seksualiteit is voor volwassenen, een Adam en Eva die bij elkaar passen en door God bij elkaar zijn gebracht. Genesis 1 en 2 beschrijven dit. De verbaasde reactie van Eva op de homosexuele Adam in de Centraal Beheer commercial is wat anders dan
"Eindelijk een gelijk aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees, een die zal heten: vrouw, een uit een man gebouwd."
Zo zie je maar, als jeugdgroepleider of onderwijzer kun je best wat met de actualiteit of reclamespot, ook binnen kerk of gemeente. Kruisbestuiving tussen marketing en religie kun je ook aangrijpen als kans.

Labels: , , ,

07 juni 2008

De kracht van beeldtaal

We zeggen tegenwoordig - al dan niet om lezen te vermijden - dat we visueel zijn ingesteld. Dat is natuurlijk maar een deel van de waarheid, en letterlijk stompzinnige opmerking, aangezien we uitgerust zijn met meer zintuigen. Beeldtaal is krachtig, en van een aantal voorbeelden deel ik graag met je.

Ogen en oren gebruiken
Whigfield had in 1994 een smash hit Saturday Night. De van oorsprong Deense covert in onderstaande videoclip Right In The Night, in 1993 door Jam & Spoon tot hit gemaakt. Het origineel oogt anders, maar ik vind de clip met Whigfield's ogen en oren erg knap in elkaar gezet.


Woorden komen tot leven
Op Phrasr kun je zelf experimenteren met het visualiseren van woorden, in dit geval passende Flickr images.

En geef toe, in een slide show ziet de zin the post of today highlights the power of visual language er een stuk aantrekkelijker uit. Het is exact de taal waarin succcesvolle presentaties op bijvoorbeeld slideshare.net gedijen. Veel visuals, ondersteund door krachtige oneliners of bijpassende termen, maar géén bullet points, schermvullende verhalen of andere vermoeiende vormen om Death by PowerPoint te veroorzaken.

Oplossingen biedt Alexei Kapterev op - hoe anders - SlideShare.

Ook erg lezenswaardig met een hoog doe-wat-je-hebt-gelezen gehalte is Beyond Bullet Points van Cliff Atkinson.


Waarom kinderen kerken van binnen willen zien
Kerken en dan met name de Roomskatholieke en oosterse kerken hebben een rijke traditie in het via beeldtaal uitdrukken van verhalen uit de Bijbel, personen en feesten. Onze kinderen vinden ze geweldig, geen Roomskatholieke kerk blijft op vakantie verstoken van een verkenningstocht. Voor niet-ingewijden verwijs ik naar Van Laarhoven, De beeldtaal van de christelijke kunst - Geschiedenis van de iconografie uit 2004.


Beeldtaal: een eye-opener

Nog tot het eind van 2008 kun je in het Haagse Museum voor Communicatie de tentoonstelling Eye-opener bezoeken, dat draait om beeldtaal.

Labels: , , ,

06 juni 2008

Van der Klis maakt naam en faam

Reed Business doet met viral marketing z'n best om aan nieuwe sales medewerkers te komen. Door je voor- en achternaam in te geven, wordt de succesratio bepaald en de gevolgen in een videoboodschap uitgelegd.
De volgende beelden kunnen schokkend zijn voor vrienden en collega's met al dan niet expliciet dezelfde ambities!


en niet te vergeten:

Onmiskenbaar komt het Wetenschappelijk Onomastisch Instituut Rigtenstein bij elke bijna sollicitant tot dezelfde conclusie, zij het aangepast voor het toepasselijke geslacht, dat blijkt uit de volgende still.

Hoort, zegt het voort!

(en natuurlijk besef ik met deze blog Reed Business te helpen in deze marketing campagne; ook weet ik bij nader inzicht, dat de betreffende campagne al is afgelopen, de hint van Lonieke Ultee kwam formeel te laat. Toch heeft Reed Business graag nog meer mensen erbij)

Labels: , ,

05 juni 2008

Innovatie en een gorilla in hotel Zwolle

Lekker gemaakt met de titel "Kijk een gorilla: Ofwel, wat maakt individuen en groepen innovatief?" was ik met 15 andere alumni van de Rijksuniversiteit Groningen te gast in het Mercure hotel in Zwolle, waar ik de afgelopen maanden regelmatig op lunchwandeling langsgelopen ben.

Waar ik eerder schreef over Lynda Gratton's onderzoeken naar Hot spots (Why Some Teams, Workplaces, and Organisations Buzz with Energy - and Others Don't), was het nu de beurt aan Prof. dr. Gerben van der Vegt om onderzoeksresultaten van het Expertisecentrum HRM&OB te delen. Netjes uitgedrukt: inzicht in de determinanten van innovitiviteit in organisaties en duidelijkheid over acties die innovatie in de praktijk bevorderen.

Dat conformisme aan de groep dodelijk is voor innovatie, illustreerde Van der Vegt met onderstaande video Asch's Conformity test.

En wat het effect is van taakfocus op het grotere geheel en het zien van andere mogelijkheden werd geïllustreerd met een beer-variant van de gorilla tussen twee basketballende teams.


Hofstede's onderzoek naar machtsafstand, categorisatie (verkoker je en laat je communicatie achterwege) met invloeden uit taakafhankelijkheid en taakflexibiliteit in groepen zijn onderzocht op effecten rond innovatieve krachten, en juist die samenhang slaat de brug tussen wetenschap en praktijk. Ik zal er in een volgende post verder op ingaan. Tja, en dat van de bekende Belbin-test wetenschappelijke evidentie ontbreekt, bleek een prikkelende afsluiter van de avond. Verrijkt terug naar de groepen in de praktijk om leiding aan te geven en condities te scheppen voor vernieuwing.

Labels:

04 juni 2008

Grooveshark sociaal muzieknetwerk

Gratis muziek heeft altijd aangetrokken op het web. Denk aan de Napster en mp3.com van weleer en de populariteit van Last.fm, iTunes en Myspace tegenwoordig. Onlangs trof ik de startup Grooveshark, gestart door 3 studenten die de gevestigde muziekindustrie wilde uitdagen, namelijk online muziek kopen tot een plezierige en waardevolle bezigheid maken.

Grooveshark laat je muziek zoeken, delen en aanbevelen. De auteursgerechtigde krijgt netjes het geld, als je tot aankoop overgaat. Geen 30 seconden previews, zoals bij Last.fm, maar volledige nummers. Als je muziek deelt kun je credits verdienen. Niet om illegale muziek te delen, zoals bij Limewire, maar als kennismakingsdienst naar andere gebruikers. Immers web 2.0 gaat ook over user generated content, recommendations, ranking, en dergleijke. Een klein programma Sharkbyte (slechts 772kb) inventariseert je offline muziekbibliotheek en stelt deze beschikbaar, waar je ook maar bent. Afspeellijsten, delen en becommentariëren van muziek, in alles lijkt voorzien.

All Your Music In One Place. from Grooveshark on Vimeo.
Grooveshark Lite is een in Adobe Flex gebouwde web applicatie, dat je Grooveshark account dichtbij je desktop houdt.

Labels: , , ,

03 juni 2008

Duurzaam leiderschap - people planet prosperity

Bij duurzaamheid denk je al snel aan het milieu. Anastasia Kellerman is pleitbezorgster voor duurzaam leiderschap. In 2006 schreef ze een essay over duurzaam leiderschap bij de overheid, dat door premier Balkenende zelf werd gepromoot in de Tweede Kamer. Na haar studie Duurzaam ondernemen startte ze Sustainability Unlimited, van waaruit de S-factor onder de aandacht wordt gebracht.

In haar boek The S-Factor. A Personal Guide to Sustainable Leadership daagt ze de lezer uit buiten de bekende kaders te denken als het gaat om het effect van je beslissingen op de 3 P's People, Planet en Profit (beter: Prosperity), idealiter onderling in balans. Mens en milieu zijn essentieel voor het maken van winst, ofwel een duurzame, verantwoordelijk met de externe omgeving omgaande organisatie.
"Sustainability is about connecting different worlds; it's about connecting your inside world, as a person and an organisation, with the outside world."
Vanuit de door Kellerman met Robert van den Bergh (Blanchard International) opgerichte 2Lead4Us worden leiders getraind vanuit een 4e P, Person, ofwel de duurzame leider, het effect op de andere 3 P's te bepalen. Daarbij wordt uitgegaan van het bekende model van Head, Heart & Hands. Kenneth Blanchard's model van dienend leiderschap, beschreven in Lead Like Jesus vormt een welkome basis.

Je ziet aspecten als authenticiteit, integriteit, verantwoordelijkheid willen dragen en afleggen, persoonlijk leiderschap als basis voor het leiden van anderen terugkomen. Waardevolle principes en deugden die elke leidinggevende, ongeacht positie, inzet, branche of organisatie zich eigen zou moeten maken.

Labels: , ,

02 juni 2008

Mesh Collaboration

Het duo Nick Earle (vice president Cisco Services Europe) en Andy Mulholland (Global CTO Capgemini) heeft in samenwerking begin mei het boek Mesh Collaboration uitgebracht.

In Mesh Collaboration wordt de verhaallijn met Moneymaker en haar team uit Mashup Corporations, Mulholland's eerste boek uit oktober 2006, opgepakt. De multiculturele, geglobaliseerde wereld vraagt om nieuwe business modellen. Long Tail niches worden samengebracht met een enterprise business model voor de massa consumenten.

In het tweede deel worden technieken uit de web 2.0 hoek voor samenwerking verkend, op zo'n manier dat ze toepasbaar zijn buiten niche markten. En in het derde deel wordt aangetoond hoe slimme diensten traditionele bedrijven kunnen omvormen. Power Plus speelt in het verhaal een voorbeeldfunctie. Een analyse van vragen die in elk scenario opkomen, besluit het boek.

Boeiende literatuur voor managers die hun weg zoeken in de toepassing van hippe technische mogelijkheden in hun eigen zakelijke omgeving en aansluiting willen met de consumentenmarkt van tegenwoordig. Op 11-13 juni a.s. kun je in Hotel Schiphol A4 terecht op het Enterprise Mashups congres met sprekers als Rick van der Lans (R20), Douglas Crockford (Yahoo!), Robin Bloor (Bloor Research) en Ron Tolido (Capgemini).

Labels: , ,

01 juni 2008

Myspace ontdekkingen juni 2008

Regelmatig stel ik nieuwe muzikale talenten of tegenwoordig zelfstandig opererende ervaren krachten die ik via Myspace ontdekt heb aan je voor.

Pacifika
Pacifika met de zachte vocalen van Peruaanse Silvana Kane kabbelt rustgevend uit je speakers. De band komt uit Vancouver en heeft dus de Pacific Ocean voor de deur liggen. Kane houdt van flamenco, electronica en percussie. Gitarist Adam Popowitz is Canadees en wordt warm van new wave, pop en klassiek. Hij produceerde al menig indie rock band en Armenian folk music. Toby Peter, ook Canadees, speelt de bas, maar verkent ook jazz, hip-hop, metal en Caribbean grooves. Boeiende mix!

Op Myspace kun je diverse songs beluisteren.

Ella Trip
Ella Montclare, artiestennaam Ella Trip, woont in Londen, maar werd geboren in Easington Colliery, een klein mijndorp in het noordoosten van Engeland.

Ella's muziek klinkt heerlijk relaxed, dus een luisterbeurt op Myspace is zeker op z'n plaats.

Blind Faith & Envy
Blind Faith & Envy bestaat uit Daniel Günther & Charlene April. Het duo uit Tucson, Arizona maakt donkere synthpop.

Van de drie volledige albums is Murder of a Girl de recentste.

Carlton Walker
En heus, er worden nog rockopera's gemaakt. Ik werd getipt door Carlton Walker over diens release Avery, waarvan de song Everyman op Myspace te beluisteren is. Avery Mann is een muzikant die een rock opera schreef gebaseerd op het middeleeuwse Elkerlieck. Als de platenmaatschappij geen heil ziet in de release, trekt Avery naar Belize. Daar hoort hij, dat een independent record label de rock opera wel wil uitbrengen, maar de zaken worden anders, als Guatamala Belize binnenvalt en Avery gevangenneemt. Progrock in een rijke traditie voor liefhebbers van Peter Gabriel, Genesis en The Who.


Cindy Morgan
Met Beautiful Bird is Cindy Morgan na jarenlang onder contract te hebben gestaan, zelfstandig verder gegaan als singer songwriter. Met een stel kleine kinderen is dat natuurlijk best spannend, maar de hoop die Cindy put uit haar geloof, zet haar tot het componeren van prachtige liedjes, zoals Sun Shines Through.

Meer info op Cindy Morgan's website, Facebook, Myspace profiel of Last.fm pagina.

Labels: ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker