Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

31 oktober 2007

Essentie van leiderschap

Twee opmerkelijke boeken verschenen onlangs, waarin enerzijds gezocht wordt naar de essentie, de wezenskenmerken, van leiderschap en anderzijds wordt de verwarring tussen leiderschap en management duidelijk.

Essentie van leiderschap
Willem Mastenbroek en Loek Wijchers redigeerden 20 korte praktijkgevallen over verschillende onderwerpen: Leiden van vergaderingen, resultaten verbeteren, onderhandelen, motiveren, beoordelen, organisatie-cultuur beinvloeden, team-ontwikkeling, selecteren, opleiden, marketing, werken met indicatoren, jezelf blijven ontwikkelen, veranderingen in gang zetten, planmatig werken, klantgericht sturen, cijfermatig inzicht, beleid en visie, innoveren en presenteren.
In maximaal 2 A4tjes hebben de auteurs de essentie er voor u uitgelicht onder het motto "Doe wat werkt!" Ervaren managers geven hun visie in een bondig interview. Elk onderwerp wordt afgesloten met een samenvatting van de belangrijkste tips en aanbevelingen.

In mijn optiek staat hierin voornamelijk management (de dingen juist doen) centraal, uitgezonderd motiveren, jezelf blijven ontwikkelen, veranderingen in gang zetten, beleid en visie. Maar dan samengevat in 2 A4tjes te mager.

Die ene essentie van leiderschap
Marcus Buckingham pretendeert 1 essentie te hebben, maar beschrijft 3 essentiële aspecten van leiderschap: sterk managen, sterk leiden en permanent individueel succes. Andermaal een mengeling dus van management, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. In een managementrol een onontbeerlijk trio, maar niet die ene essentie van leiderschap. Immers, zo zou elke leider manager zijn, en dat is gewoon niet zo.

De toelichting van de uitgever verwoordt de mix bij herhaling: "Wat doen managers eigenlijk en wat zouden ze moeten doen? Hoe kunt u effectief leiding geven? Wat verwachten werknemers van een leider? Hoe kunt u uw talenten verder ontwikkelen om permanent succes te bereiken? Buckingham bespreekt deze en andere vragen op een nieuwe en originele wijze. Zo komt hij tot verrassende inzichten, die de kern van leiding geven weergeven."

Labels: ,

30 oktober 2007

Symbaloo: start simpel

Er waren dagen in het internet, dat je behoefte had aan een aangepaste startpagina van je browser. Portal concepten van Yahoo, Altavista en linklijsten als Startpagina speelden in op deze behoefte. Zelf houd ik al vele jaren van about:blank (en dan niet de gelijknamige weblog).

Vanaf maandag biedt het door de Nederlander Tim Has bedachte Symbaloo met de pay-off Start simpel de mogelijkheid om op een virtuele blokkendoos je eigen web 2.0 bureaublad te maken. Het uiterlijk ziet eruit als een kanalenkiezer, zoals die op iPhone en met recente mobiele toepassingen als RocketShotz gepromoot worden.

By default worden blokjes van populaire websites en -diensten als Google, Marktplaats, etc. aangeboden, maar natuurlijk ben je vrij om je eigen sites en feeds toe te voegen. Het Symbaloo Everywhere is slim, ook op andere pc's je eigen startpagina te gebruiken, vergelijkbaar met iGoogle.

Op het nieuwsblad worden nieuwsberichten aan de hand van foto's visueel aantrekkelijk gemaakt. Met een mouse-over wordt de intro van het betreffende bericht getoond. Nieuwsbronnen en te tonen categorieën zijn configureerbaar.

Gebruikers kunnen Symbaloo met widgets (taakplanner, filemelder, weerbericht, etc.) verder personaliseren. En speciaal voor Firefox gebruikers zoals mij, wordt deze week nog een 'bookmarks toevoegen' extensie geïntroduceerd. Mooi gemaakt, complimenten!

Labels:

29 oktober 2007

Sorry moet Ditzo op weg helpen

Enkele maanden geleden werd de bij intermediairs (via Fortis ASR het belangrijkste distributiekanaal voor verzekeringsproducten van Fortis Verzekeringen Nederland) gevoelig liggende lancering van het direct writer label Ditzo aangekondigd in AssurantieMagazine.

Vanaf maandag 29 oktober is de site, zij het nog zonder tamtam andere vormen van moderne marketing, live gegaan. Vanaf eind november wordt de markt wel meer geïnformeerd over de voorlopig op fatsoenlijk verzekeren van schade, beter auto, gerichte gevolmachtigde van Fortis ASR, dat het bovendien doet met door Fortis ASR samengestelde producten, een rechtstreekse concurrent van het intermediair dus.

De persoonlijke uitstraling met foto's van de oprichters gaat gepaard met een opvallend vaak vermelden van 'sorry' op de pagina's, van de vraagstelling Waarom zou je geen sorry zeggen?, de Sorry service tot sorry als eerste woord van foutmelding.

Stylistisch zwak is Vetarme producten als één van de uitleggingen waar Ditzo het van doet. "Onze producten zijn afgestemd op wat jij nodig hebt. Je betaalt alleen voor wat je echt afneemt. Niet meer en niet minder, dus geen overbodige toeters en bellen." Met alleen een autoproduct is het lastig te spreken over 'onze producten', is nergens aangetoond wat ik wel of niet nodig heb (ik heb nog niet ingelogd, geen premieberekening gedaan, of iets dergelijks). En de 'toeters en bellen' horen bij een andere metafoor.

Sorry moet ook nog gezegd worden bij de diverse pagina's in de site map die niet blijken te bestaan. De Selfservicecompany vraag-en-antwoord engine is deels goed opgevoed. Op de vraag "Hoe heet je?" wordt slim geantwoord: "Ik heet Jan Jaap, wat leuk dat je het vraagt." En de vraag "Hoe kom ik bij Mijn Ditzo?" wordt niet textueel beantwoord, maar opgepakt in een redirect naar Mijn Ditzo, slim! Maar hoe je dan aan een account komt, is volstrekt onhelder.
Grappig is de proclaimer in plaats van de disclaimer. Maar wat moet je met "Bel ons alsjeblieft als je schade oploopt door verkeerde informatie of een storing op onze website. Dan zoeken we samen een oplossing."?

Sorry als driver voor je business getuigt van een defensieve insteek. Hoe je hiermee marktaandeel verovert, weet ik niet, sorry.

Labels: ,

28 oktober 2007

Independent country: Katie Herzig

Independent pop/country artist Katie Herzig's songs klinken als een mix van Sandra McCracken, Bethany Dillon en Natalie Imbruglia. Voor haar sologang, zat Katie 8 jaar in de college band Newcomers Home uit Colorado. In 2005 bracht ze Watch Them Fall uit, geproduceerd met Chris Coleman. Akoestische songs van een waarheid en liefde zoekende vrouw. Na een verhuizing naar Music City Nashville in 2006 werd Weightless in elkaar gezet met hulp van Gary Paczosa (Alison Krauss, Mindy Smith & Nickel Creek). Pakkende songs die haar deden optreden met Paste Music collega singer/songwriters als The Fray, Jeremy Lister, Sandra McCracken en Matthew Perryman Jones. Heaven’s My Home werd eerder dit jaar genomineerd voor een Grammy voor Best Country Performance.

Of kijk naar een live interview met Katie Herzig:

Labels:

27 oktober 2007

Zin!Posium op 1 november 2007

Een jaar na het verschijnen van Zin! Leidinggeven aan jezelf en andere (zie weblog uit januari 2007 over dit beeldende boek vol levenswijsheden) is er de 2e druk en een nieuw boek bijna klaar. Ter gelegenheid daarvan organiseert auteur André Meiresonne 1 november a.s. een Zin!Posium in Seats2Meet in het (Moreelse Park, Hoog Catherijne Utrecht) met een bijzonder concept. Tegen EUR 30 krijg je van 14-20u een middag en avond proeven en proberen rond het thema Zin! in Vrijheid? De vrijheid om te improviseren en experimenteren. Presentaties, Workshops, Coaching Carrousel, Tapasbuffet.

Hoe vrij is jouw leven?
Welke vrijheid neem je?
Welke vrijheid laat je?
Is vrijheid ook blijheid?
Is vrijheid vrijblijvendheid?
En: wat is de prijs van vrijheid?

Op het programma staan onder meer De vrijheid van Web 2.0: verbinden met gelijkgestemden, het verband tussen corporate en personal branding Door Ronald van den Hoff, ondernemer, non-politicus, bloggger, trendslator. Verder: Tussen droom en daad staan wetten in de weg ... Maar praktische bezwaren zijn er om weg te nemen! Door Francine ten Hoedt, conflictmanager, coach en creator van... ff googlen. Maar ook: De Magische Verbinding tussen jou en je PIT Door Suzanne Unck, coach/counsellor, auteur van Vrouw met PIT - Passie, Intuïtie, Talent en een Spoedcursus Passie Door Nelleke Griffioen, passiecoach en -catalysator.

En dan te bedenken, dat ik 1 november een andere "katalyst" bijeenkomst heb :-( Heb je zin & gelegenheid, aarzel niet!

Labels:

26 oktober 2007

Advanced Engagement Management 2 - vrijdag

Voor de trivia quiz van gisteravond leverden we twee teams. En hoewel honesty een van de zeven kernwaarden is van Capgemini, toonden de diverse teams, dus ook wij, hun talenten in het bespioneren van de anderen, het gebruik van wifi op de smartphones en de dichtbij opgestelde pc's voor de "die zoeken we even op" vragen. Waar ik zelf de Joker op muziek had gezet en samen met de Britse, Noorse en Nederlandse collega daar flink op scoorde, werd even later Nico's google search op Stella (Welk jaartal staat op een flesje Stella Artois) betrapt. Het kostte ons een diskwalificatie, anders hadden we uiteindelijk de 2e prijs gewonnen. Na diskwalificatie van diverse andere teams, trof het andere EM team geluk en sleepten ze Inspi(red) shirts van GAP in de wacht.

(groepsfoto donderdagmiddag: vlnr Michaela, Tom, Edgar, Phil, Wenche, Kris, Nicolay, Nicolas, Torleif, Hans, Henk-Jan en Eric)

Vrijdagmorgen (de 1.3l bier en 0.5l wijn keurig 's nachts weggespoeld in de wc) weer fris op. Om de andere cursussen te verrassen hadden we diverse lichaamsbewegingoefeningen buiten georganiseerd. Het blindemannetje, virtueel zaklopen, hinkelen en schaatsen, en helemaal de aerobics met Michaela in 80's outfit als instructrice trok veel bekijks.

Na nog enkele waardevolle lessen over het verschil tussen een middelmatige onderhandelaar en een succesvolle, de Benefits & Concerns, een online enquete, was het tijd voor afscheid en de trip huiswaarts. In België twee interessante radiostations als begeleiding: Mango (90's station) en Topradio (dance). Tot aan de Nederlandse grens geen problemen. Vervolgens voor Breda bijna een uur kwijtgeraakt en tot Utrecht nog eens een half uur. Uiteindelijk in een kleine 7 uur over. Tijd voor vrouw & kinderen.

Labels: , ,

25 oktober 2007

Advanced Engagement Management 2 - donderdag

Opnieuw een prijs gewonnen met de dagelijkse quiz in de Talent on the spot krant. Gisteren een Capgemini rugby wereldkampioenschap 2007 shirt, vanochtend een rugzak. Benieuwd wat er morgen in het vat zit.
Na een plenaire ochtendsessie over de I3 strategie was het opnieuw leiderschap belichten vandaag. Actief luisteren, geven van feedback en coaching principes kwamen voorbij en konden we oefenen in rollenspelen. Als ervaren projectmanagers en loopbaanbegeleiders zijn de situaties herkenbaar en blijft oefenen op 'lastige situaties' nuttig.

Facilitator in spe Karl uit Noorwegen zorgde om 12.30u zelf maar voor de groepsfoto, aangezien onze maag rammelde en de 'officiële' fotograaf op zich liet wachten.

's Middags in een rollenspel mocht ik als engagement manager een stuurgroep te lijf, waarbij de voorzitter/opdrachtgever opzettelijk zwak was en zijn stuurgroep absoluut niet stuurde, terwijl natuurlijk wel de ene na de andere bom richting het afgesproken projectplan werd gestuurd.
Na verdere lessen in teamvorming en communicatie was het tijd voor een speelse afsluiting. De logische puzzel over een man op een foto had ik met m'n team snel opgelost, en we bleken als Nederlanders ook erg goed in het maken van papieren vliegtuigjes die het in de lucht lang volhouden. Iets van Anthony Fokker is in onze genen gebleven.

Na een herschikking van de coupons voor alcoholica in de bar (ik heb er maar 4 weggegeven aan een dorstige landgenoot), is het vanavaond tijd voor diner, een quiz, waaraan we met 2x4 man gaan meedoen.

Labels: ,

Online marketing steeds belangrijker

Twee recente voorbeelden van hoe verschillend de markt wordt bewerkt om nieuwe producten en diensten aan de man worden gebracht.

Daft Punk, een Frans electronica duo, dat voor live shows robots gebruikt en allerlei visuals inzet, heeft een widget gemaakt om het nieuwe Alive 2007 album te promoten.
De widget biedt functies om songs te beluisteren, de eerste single te kopen, biografie van de heren te lezen, de nieuwsbrief en foto's te bekijken. Een moderne vorm van een elektronic press kit (EPK), maar dan voor de wereldwijde pers, lees onszelf als consumenten.


Change is the worst enemy of business

Highlet, de antithesis van Capgemini, wordt ingezet om buzz te genereren voor de tegenhanger van de nieuwe mediacampagne (Together: free your energies) die 1 november start. Highlet is begonnen te bloggen, zoekt mensen en presenteert de bedrijfsfilosofie. Leuk, als bloedserieuze Franse bloggers zich afvragen: "Qui est Highlet?". Alles en iedereen kan benut worden om marketing te plegen.

Labels: ,

24 oktober 2007

Advanced Engagement Management 2 - woensdag

Onderhandelingen
Na uitval van de eerste plenaire sessie wegens slechte voorbereiding van de trainers rondden we vandaag de onderhandelingen af met een rollenspel, waarin de tegenstellingen in doelstellingen zo duidelijk werden, dat we een gang naar de rechtzaal moesten maken.

Enkele geleerde lessen van vandaag:
1. Je kunt een onderhandelingstactiek gebruiken, maar doe het niet opzichtig. Als de ander doorheeft, dat je een bepaalde tactiek toepast, ben je het haasje.
2. Formuleer vooraf je onderhandelingstrategie (wat wil je bereiken) en de tactiek (hoe kom je daar).
3. Zorg voor een secundaire doelstelling of alternatieven om uit een impasse te komen. Benut de break, beter: denk er van tevoren over na.
4. Assertiviteit moet gepaard gaan met oplossingsgerichtheid om tot successen te komen.
5. Het is goed om vast te stellen of er gemeenschappelijke doelstellingen zijn.
6. Sta achter je onderhandelingsteam als voorzitter. Laat niemand 'bungelen'.

De Nederlandse opleidingstak (Capgemini Academy) toont in onderstaande video, dat het cursusaanbod wat losmaakt bij mensen. En maar denken, dat opleidingen saai en slaapverwekkend zijn...


Leiderschap
Hans Aasmundsen is per vanmiddag de facilitator met leiderschap in projecten als specialisatie. Hans was een van de ontwerpers van de trainingsweek en weet uit de praktijk waarover hij praat. Ook hier uit de enkele uren begeleiding al lessen:
1. Sta achter je eigen normen en waarden. Je wordt als projectmanager betaald om het op 'jouw' manier te doen.
2. De engagement manager uitgetekend: een hoofd met motivatie, handen om mensen te leiden en te besturen, een warm hart een klomp ijs in de maag (stay cool) en met beide benen in zowel de business als de techniek.
3. Het blijft teamwerk: probeer het niet alleen.
4. Cultuurverschillen zijn er. Heb niet de pretentie om de cultuur 'even' te veranderen.

Ach, en dan bindt Vader Jacob als vehikel om tussen 17.40 en 18.05u de samenvatting van de afgelopen 3 cursusdagen te verwerken in een liedje. Kunnen we morgenvroeg in canon met 5 collega's onze facilitators toezingen.

Labels: , ,

Myspace groeit en bloeit

Deal met Sony BMG
MySpace heeft een deal gesloten met Sony BMG voor de doorgifte van muziek en video via artiestenpagina's in ruil voor een deel van de advertentieopbrengsten. Leuk voor Sony BMG in de zoektocht naar alternatieve inkomstenbronnen bij dalende omzetcijfers uit reguliere (wat is nog regulier aan een zilverkleurig schijfje, trouwens?) en prettig voor Myspace om zich rondom muziek te blijven profileren ten opzichte van andere sociale netwerken.

Skypen met je Myspace vrienden
Skype gaat zijn voip-software koppelen aan MySpaceIM, de instant messaging functie van Myspace. Gebruikers van MySpaceIM en Skype-abonnees kunnen dan met elkaar skypen. Ontnuchterend voor partijen is wel, dat van de 330 miljoen Skype gebruikers blijkbaar maar zo'n 6% ook een Myspace profiel heeft. Er is dus nog ruimte voor groei.

Meer openheid
Myspace gaat ook externe softwareontwikkelaars de gelegenheid geven widgets en andere toepassingen te koppelen c.q. te maken voor Myspace, om het oprukkend widgets geweld van Facebook te stoppen.

I Want MyspaceTV
Nieuw is ook myspacetv.com, Myspace's variant op YouTube, Google Video en dergelijke. Categorieën, mogelijkheid om zelf video's te uploaden, het is er allemaal.
dating
JustSayHi - Dating
----------------
In de mediaspeler: Captain Jack - Samba Brazil
via FoxyTunes

Labels: ,

23 oktober 2007

Advanced Engagement Management 2 - dinsdag

Na de openingszet in het onderhandelingspel gisteren, was het vandaag na een ochtendprogramma met gepassioneerde lezingen over strategie en juridische aspecten van contracten (echt, gepassioneerde juristen bestaan!) tijd voor een nieuwe case, ditmaal zogenaamde softwarelevering aan de gemeente Oslo.

Waar ik met m'n Nederlandse compaan de strategie had voorbereid en keurig, kalm bij onze strategie bleef, bleef ook onze tegenpartij dat, zij het met de insteek agressief de leverancier onder druk te zetten. Natuurlijk kon overeenstemming, laat staan een contract uitblijven en gaf het gesprek duidelijk aan, dat een intimiderende houding effectief kan zijn in Oosteuropese landen, maar niet 'werkt' bij koele Hollandse compromis-zoekers. Ter afsluiting een plenaire update op diverse initiatieven op het vlak van hulpmiddelen en kennisbeheer. En als toetje van de dag dineren we als groep vanavond met de Franse chef van staven Delivery & Hulpmiddelen. Zeker geen 9-5 dag ;-)

Labels: ,

Meebo integreert browsen en instant messaging

Meebo, een multiple IM clients ondersteunend web tool heeft nu een Firefox extension die je rechtstreeks vanuit de browser berichtjes laat uitwisselen met je vrienden op AIM, Yahoo, MSN, ICQ, GTalk en Jabber.

Tevens kun je een eigen account nemen op het Meebo netwerk, dat nog wat extra functies met zich meebrengt, zoals chat rooms, waarin niet alleen traditionele chats plaatsvinden, maar parallel bijvoorbeeld naar YouTube video's gekeken kan worden.

Er wordt zowaar een eigen room gecrëeerd op een url, dat weer mogelijkheden biedt voor co-browsing en co-creatie. Je kunt zonder problemen als gast user inloggen vanaf het web om te chatten, dan wel

Verder een keurige buddy list, compleet met de foto's en eigen headlines. Zowel de chat rooms als de buddy list zijn te minimaliseren. De vriendenlijst is verder als sidebar beschikbaar en dus ook naar believen (on)zichtbaar te maken. De status notificaties onderin je scherm houden je op de hoogte. Meebome.com biedt embeddable widgets aan, waarmee bijvoorbeeld vanaf je eigen weblog direct contact te leggen is via het Meebo netwerk. Ik heb het om uit te proberen geïnstaleerd op www.henkjanvanderklis.nl aan de rechterkant. Het werkt weer interactiever dan oude shoutbox scripts.

Kortom, ik heb Miranda en AirTalkr even aan de kant staan in ruil voor Meebo.

Labels: ,

22 oktober 2007

Advanced Engagement Management 2 - onderhandelen

Van 22-26 oktober ben ik op de Capgemini University in Les Fontaines voor de cursus Advanced Engagement Management 2. Twee jaar geleden was ik hier voor het eerst, toen voor #1 van deze tweeluik. Gelukkig geen herhaling van zetten, maar naast een aantal gezamenlijke onderdelen voor alle 300+ deelnemers, focus op twee onderwerpen: onderhandelen en leidinggeven. Hieronder mijn hoofdpunten uit de geleerde lessen van maandag 22 oktober.

Onderhandelen
De typisch Nederlandse manier van onderhandelen: compromissen sluiten leidt veelal tot suboptimale uitkomsten. Verbetering van de uitkomsten is mogelijk door inbreng van creativiteit. Durf je je posities te verruilen? Sleutel hierbij: waarom zijn de posities gekozen? Afdingen langs dezelfde dimensie leidt tot een compromis, terwijl de introductie van een nieuwe dimensie ook alternatieve mogelijkheden biedt.

Veel boeken over onderhandelen gaan volgens facilitator Torleif over 'once in a lifetime' onderhandelingen, niet over de deeltijd onderhandelaarsrol waarin we als engagement managers geregeld belanden, terwijl we in de andere deeltijdrol samenwerken met de klant/onderhandelingspartner in de realisatie van oplossingen en dus veel gezamenlijke belangen hebben. Toch thuis eens kijken, of de claim het boek van Excellent Onderhandelen (volgens Roger Fisher toepasbaar in iedere situatie) valide is.

Mandaat tijdens onderhandelen: de ruimte tussen je minimale en maximale doelstelling.

Teamgrootte bij onderhandelingen: alleen, als de ander ook alleen is. Als de ander met meer mensen komt, dan jij ook. Drie mensen als optimale teamgrootte om interne communicatieproblemen bij een team te voorkomen.

Nuttig bij onderhandelingen:
- doelstellingen meteen in het gesprek uitvragen;
- de kunst verstaan ondersteboven te kunnen lezen;
- het zwakke team verlaat bij een pauze de ruimte. Het is aan het sterke team ze een plek te geven;
- eerst de agenda van de bijeenkomst bepalen: benoem de te bespreken issues;
- handel issues stuk voor stuk af.
Les Fontaines in Google Earth/Maps, fotoverslag op Flickr.com.

Labels: ,

DRM-free MP3 concurreert

Of DRM-free MP3's (dus zonder Digital Rights die MS Mediaplayer voor je moet downloaden, controleren en bij afspelen op je andere computer promopt weigert) de killer app of doodsteek voor iTunes, en dergelijke zijn, weet ik niet, maar boeiend zijn recente ontwikkelingen wel.

Op amazonmp3.com zijn ruim 2 miljoen MP3's van meer dan 180.000 artiesten bijeengebracht. 20.000 grote en independent labels leverden de 256kbs MP3 bestanden. De meeste songs kosten tussen $0.89 en $0.99, complete albums moeten $5.99-$9.99 kosten. Momenteel kunnen alleen Amerikaanse klanten gebruik maken van dit aanbod.

Vanzelfsprekend is Amazon zo aardig de bestaande persoonlijke Recommendations ook aan te bieden bij de MP3s. Meer uitleg vind je op de Getting started pagina.

EMI deed de afgelopen maanden via Yahoo!Music de eerste vingeroefeningen met DRM-free MP3 downloads.

iTunes verlaagde onlangs de prijzen tot $0.99 voor DRM-free tracks in een poging om Amazon bij te houden. Gezonde concurrentie werkt prijstechnisch gunstig voor de consument. iTunes werkt met het Plus abonnement en claimt nu 's werelds grootste aanbod van DRM-free MP3's te hebben.

----------------
In de mediaspeler: DJ BoBo - Let The Dream Come True (2002)
via FoxyTunes

Labels:

21 oktober 2007

Plannen voor later - acties voor nu

Vrijblijvende goede voornemens, je kent ze van de oudejaarsnacht. Zelden hebben ze een tijdswaarde langer dan 2 weken. Op 43things.com kun je de wereldgemeenschap vertellen, wat je plannen zijn. De tag cloud vermeldt in grote koppen live passionately, to live instead of exist en write a book. Je zou 43things pas echt een sociaal netwerk kunnen noemen, als de schrijvers van al die plannen zich bereid verklaren rekenschap af te leggen over de vorderingen en resultaten, dat buddies je bijstaan, aanmoedigen en dat laatste zetje geven.

Toeval of niet, maar de tegenhanger van 43things.com lijkt 43folders.com, een site over persoonlijke productiviteit en tips voor je handel en wandel.

Merlin Mann, de maker van 43folders maakt zich sterk voor David Allen's Getting Things Done methode en presenteert zelf een manier om je mailbox efficiënt (weer) leeg te krijgen, inboxzero.com.
Van tijd tot tijd presenteert Merlin de methode zelf. Onderstaande video uit juli 2007, met bijna een uur wel even een tijdsinvestering, bieden je meer zinvols dan een uurtje staren naar andermans niet onderbouwde levensplannen. De bijbehorende slides kun je als naslag gebruiken.

Labels:

20 oktober 2007

Opgefrist in Duinrell

Ons voormalig buurmeisje had via de Postcodeloterij 4 gratis kaarten voor attractiepark Duinrell in Wassenaar gekregen en doorgegeven. Vanwege de onverwachte sluiting van het Tiki Bad eerder deze week, was het kassapersoneel nog klantvriendelijker. Na slechts de parkeermunt (EUR 5) betaald te hebben, stonden we met z'n vijfen oog in oog met Rik de Kikker en de diverse attracties. Zo'n 5 jaar geleden waren we er ook, toen met een arrangement van Capgemini's personeelsvereniging. We hebben nu duidelijk oudere kinderen en heel veel meer van het park gezien dan toen. Toppers volgens de kinderen: trampolines,

de glijbaan met matten en de Splash wildwaterbaan. Van mijzelf mag er de roetsjbaan (zie foto) en

rodelbaan bij. Hieronder Klazien in actie.

Tot vlak voor sluitingstijd hebben we ons uitstekend vermaakt. De keuze voor een etentje viel ditmaal op Wegresto De Lichtmis. Dichtbij huis, verrassend sympathiek en veelzijdige kaart.

Fotoverslag op Flickr

Labels:

19 oktober 2007

Wieowie vindt naamgenoten

Eng goed, kopte Emerce gisteren over de nieuwe Nederlandse personenzoekmachine wieowie.nl (voor je denkt hier met de laatste web 2.0/3.0 hype te maken te hebben, Background checks, de elektronische versies van de Yellow Pages en dergelijke zijn al vele jaren oud!)

Wetende, dat ik uniek ben, is een bijbehorende zoekopdracht een eerste, maar gemakkelijke test.

Interpretatie van met name de Google en Office/Adobe documenten geeft te denken. Houd het voorlopig op de beperkingen van de zoekmachine. Ook het ontbreken van telefoon- en e-mailadressen is een opvallende misser. Ik kan met gemak pagina's aanwijzen die deze gegevens wel bevatten.

Oprichter Bart Kappenburg (ook van huizenvinder.nl en trimloop.nl) overweegt nog een aantal andere sites toe te voegen. "We zitten te denken aan Myspace, Twitter, Numpa en Facebook.". Misschien kan Bart ook de deze week gepubliceerde CPB Richtsnoeren Publicatie van persoonsgegevens op internet lezen. Daar staan ook keurige passages in over het hergebruik van zelf publiceerde persoonsgegevens door anderen. Zo heb ik me laatst ook al verbaasd, toen ik mijn verslag van een weekend Eurodisney terug zat in de RSS feed van een vakantiepagina. Qua verdienmodel mikt Kappenburg op recruiters en deurwaarders. Tegen betaling mogen zij meer gegevens zien, zoals bijvoorbeeld telefoonnummer of e-mailadres. Voor de eerste groep geldt, dat zij momenteel beter af zijn met een gratis account op LinkedIN. Dat hoef je de vakgroep recruitment overigens niet meer te vertellen, is mijn ervaring ;-)

De zoektocht op bijvoorbeeld Rob Janssen (ik ken er zelf een aantal met die naam) geeft zeker geen directe hits. Tientallen voorkomens leiden tot de vraag wieowie? Bij wieowie.nl kun je zelf je naam 'claimen', alsof je daar als individu behoefte aan hebt. Je bent wie je bent, toch? Zogenaamd om persoonsverwarring te voorkomen, maar tegelijk een manier om persoonsgegevens vast te leggen...met welk doel? "De site houdt een index bij van alle profielen die mensen hebben aangemaakt. Op verzoek kunnen we mensen daar uit verwijderen.". Jaja.
----------------
In de mediaspeler: De/Vision - The End (extended club version)
via FoxyTunes

Labels:

Moya Brennan's Signature eindelijk in VS

Normaal loopt Amerika qua releases voor op Europa, maar in het geval van The Voice of Clannad, Moya Brennan ligt dat anders. Terwijl in 2006 in Europa Signature werd uitgebracht (recensie) en Moya langs concertzalen en theaters tourde, moest het Amerikaanse publiek nog kennismaken met haar Irish Christmas album. Eind september 2007 kwam dan eindelijk in de VS de release van Signature. De electronic press kit (EPK) geeft een prima indruk van het album, de making of en de - in Brennan's geval - onvermijdelijke sfeerbeelden uit Ierland.

Zelf ga ik 9 april 2008 weer naar een concert van Moya Brennan, na het Leeuwardense avontuur vorig jaar, nu nog dichterbij, namelijk in Hoogeveen. Van 8-17 april 2008 kun je zelf een optreden uitzoeken en boeken.

Labels:

18 oktober 2007

Een blik in de toekomst

De heftige bewegingen in internettechnologie en toepassingen ervan leidt menig futurist tot beschouwingen. Veelal zijn het projecties van de status quo met hier en daar wat veranderingen, je moet immers een vertrekpunt hebben, dat nog associeert met bekende concepten. Waren we enkele jaren geleden nog bang voor de potentieel alleenheerser Microsoft (Bill Gates had als rijkste man ter aarde en tevens grootste weldoener al snel een wolf in schaapskleren markering), nu zegt menigeen af te stevenen op een Google Everywhere.

Marcel Bullinga van Futurecheck ziet in 2020 een Zilveren Eeuw en 3 boosters voor welvaart en innovatie: de transparante, intelligente en virtuele wereld. Onderstaand filmpje geeft een korte impressie.

Het is ook wel grappig even terug te blikken. Digital Equipment (DEC)'s toekomstvoorspelling uit 1994 is vermakelijk om te zien. Zo zag het web er 10 jaar geleden uit. Wat vliegt de tijd!


----------------
In de mediaspeler: Pink Floyd - Comfortably Numb (1994 Digital Remaster)
via FoxyTunes

Labels: ,

17 oktober 2007

Bij nader inzien

Ik blog regelmatig enthousiast over nieuwe toepassingen. Bij eerste gebruik lijken ze heel wat. Bij nader inzien schift ik ook weer genadeloos. Eerlijk is eerlijk, en daarom een blik op programma's en andere toepassingen, waarvan ik inmiddels weer afscheid genomen heb of spaarzaam gebruik maak.

Spock
Nooit over geblogd, maar een poos geleden wel een account genomen op Spock. Het web 2.0 programma pretendeerde de contacten op de diverse sociale netwerken aan elkaar te verbinden, maar zichtbaar is slechts een alfabetisch geordende lijst van contacten, waarop je moet doorklikken om bekende gegevens (want je kent je vrienden ;-)) te zien.

Pownce
In juli 2007 beschreef ik Pownce als Twitter meets MSN. Na enkele zakelijke collega's te hebben toegevoegd als vriendjes en in de loop der tijd Pownce alleen gebruikt te hebben als linklijst van elders opgevoerde profielen, blijft de eigenlijke functionaliteit van Pownce, chatten, file swapping, social networking, onbenut.

ajaxWindows
Leek in september 2007 een leuk idee, maar een vervanging van Windows is ajaxWindows allerminst. Traagheid troef, en dus een flop.

ShoutLife
Het christelijk en gekuiste alternatief voor Myspace en Facebook heeft sinds de start van mijn account in januari 2007 nooit die vlucht genomen die Myspace wel kende. Ondanks de vlotte interactie blijft de vriendenkring op Shoutlife een select gezelschap.

Jello.dashboard
Het in september 2007 beschreven Outlook hulpmiddel jello.Dashboard zorgde voor teveel vertraging in Outlook zelf, en vanwege de dubbele categorisering van taken (contexts en projects) voor een overdaad aan administratie. Ik plan de volgende acties weer als vanouds in Outlook Tasks.

----------------
In de mediaspeler: Jeremy Camp - Beautiful One (Live Audio)
via FoxyTunes

Labels: ,

16 oktober 2007

Saudade als muzikale uitlaatklep

Todd Durrant leidt al 15 jaar het independent synthpop label A Different Drum, waarbij ik menig CD gekocht heb. Artiesten als The Echoing Green, The Echo Image, Iris en Leiahdorus hebben er hun distributie ondergebracht. Maar de appel valt niet ver van de boom. Todd's eigen muzikale uitstapjes hebben Saudade als projectnaam, heimwee of weemoed in het Portugees, een repeterend thema in de veelal melancholieke synthpop.

Geboren uit de tienerjaren in de 80's, waarin Todd met een Roland JX-8P synthesizer, Korg EPS en Roland TR-505 drummachine in de weer was en honderden liedjes schreef. Todds focus verschoof metterjaren naar marketing en promotie van muziek, maar recent heeft hij oude liedjes afgestoft, nieuwe geschreven. Een en ander klinkt herkenbaar en is in hoge mate therapeutisch van aard.

Op het myspace profiel kun je enkele resultaten beluisteren en downloaden.
Bad Dreams is een remake van een 20 jaar oude song, What Were You Thinking en Seeing This World stammen uit de 90's. I Know the Answer is een nieuweling. Je mag ze als shareware downloaden, hoewel Todd voor een extra Dr Pepper een donatie per Paypal van $1 per song ook waardeert. Alle moeite die Durrant in de distributie en promotie van tientallen synthpop artiesten stopt, is dat meer dan waard!

----------------
In de mediaspeler: David Crowder Band - Deliver Me (Antidromic Mix) (Remix)
via FoxyTunes

Labels:

15 oktober 2007

Librarything grootste boekenclub ter wereld

Natuurlijk kon ik mijn eigen Joomla! module Library blijven gebruiken. De interactie met web services van Amazon is aardig, maar LibraryThing.com gaat een heel eind verder. Naast Amazon en Koninklijke Bibliotheek biedt heeft dit bijzondere sociale netwerk interfaces met 81 andere wereldwijde bibliotheken, zodat sinds de start ruim 2 jaar geleden inmiddels 19 miljoen boeken zijn ingevoerd. Andere kerncijfers:
- Members 287,221
- Tags added 25,123,414
- Unique works 2,526,235
- Total reviews 262,587
- Works reviewed 145,156
- User-contributed covers 579,234

Naast de internationale site is bijvoorbeeld ook librarything.nl beschikbaar, met een nagenoeg geheel vertaalde user interface. Invoeren gaat reuze snel. De eerste 200 gratis in te voeren boeken heb je er in een mum van tijd in. Voor $10 upgrade je je abonnement naar een ongelimiteerd te catalogiseren boeken.

Librarything toont per ingevoerd boek, hoeveel leden het nog meer hebben ingevoerd. Het maakt je nieuwsgierig naar andermans leesvoer. Hiervoor zijn Aanraders (LibrarySuggester, BookSuggester, Unsuggester), vergelijkbaar met Amazon's recommendations, maar hier gebaseerd op echt ingevoerde boeken door lezers, niet op alleen de aankopen bij Amazon.com. Het oogt vertrouwenwekkend en brengt je snel op nieuwe ideeën. Ik kan het enthousiasme van Christian Science Monitor en andere recensenten delen.

Van de Nederlandse versie zijn momenteel 2.198 mensen lid. Zij hebben in totaal 129.875 boeken verzameld,, 145.055 trefwoorden aangegeven en 2.021 werken gerecenseerd. Ik merkte bij het invoeren van de boeken, dat theologen het erg naar hun zin hebben op librarything; de beroepsgroep staat ook bekend als boekenverzamelaars. Niet verbazingwekkend is de grootste verzameling (bijna 15.000 titels) van CovenantNetwork, een christelijk instituut.

Zoals elk sociaal netwerk stelt librarything zich open op met widgets, api's en dergelijke. En wat fijn, de opbrengsten van clicks die naar aankopen op amazon.com leiden, zijn via je eigen associate-id voor jezelf!

Benieuwd:
- mijn recent toegevoegde boeken (HMTL, RSS)
- besprekingen van mijn boeken (HTML, RSS)

Labels: , ,

14 oktober 2007

Je bent wie je bent niet wat je doet

Stel je eens voor. Verleiding is dan groot te vertellen wat je doet, toch?
"Nou, ik ben Henk-Jan van der Klis, 37, getrouwd, 3 kinderen. Ik ben projectmanager. Momenteel heb ik een groot project onderhanden.... Mijn hobbies zijn... Ik ben verantwoordelijk voor....Druk, maar wel met leuke, zinvolle dingen bezig..."

Je bent wie je bent, niet wat je doet. Zolang je jezelf bent en integer handelt, zeggen je daden veel over wie je bent, maar ze zeggen niet alles. Een de zogenaamde levensreis om te worden wie je bent, komt mij leugenachtig over. Je bent wie je bent, in het hier en nu. Natuurlijk kun je werken aan je zelfbeeld, zelfkennis, zelfvertrouwen, uitstraling, en dergelijke. Je kunt je dan direct afvragen in hoeverre dat internaliseren van wat anderen je voorzeggen is. Als je maar vaak genoeg tegen jezelf zegt, dat je een kanjer bent, ga je erin geloven. En als je er maar in gelooft, dan komt het goed. Weinig authentiek, eerder een poging voor papegaai door te gaan, terwijl je als mens geschapen bent.

Uiteraard erken ik, dat de negatieve beeldvorming over een persoon ook weerslag heeft op het beeld dat hij/zij van zichzelf heeft. En om meer zin in het leven te hebben, is het noodzakelijk te weten wie je bent, waar je voor leeft, wie/wat centraal staat in je leven en wat jouw uitstraling is naar de mensen om je heen. Het besef, dat je door en voor God gemaakt bent, en het sterven van Jezus Christus voor jouw fouten en tekortkomingen nodig was. Je kunt dat (her)ontdekken na het lezen en toepassen van bijvoorbeeld Doelgericht Leven (Purpose Driven Life) of vatten in een Life Purpose Statement. En, anders dan goedkope kritiek op dergelijke boeken verwoordt, is hierbij om vervolgens echt doelgericht te kunnen zijn, van toepassing wat in Hebreeën 12 vers 1 in de Bijbel staat:
"Nu wij door zo’n menigte geloofsgetuigen omringd zijn, moeten ook wij de last van de zonde, waarin we steeds weer verstrikt raken, van ons afwerpen en vastberaden de wedstrijd lopen die voor ons ligt."

Het gedicht van Russell Kelfer Je bent wie je bent om een reden zegt het op een andere manier. Niks lui achterover leunen, of alleen maar beschouwen. Wees jezelf en handel ernaar. Erken, dat fouten maken of succes hebben bij 'handelen' hoort, niet bij 'zijn'. Efeziërs 2 vers 10 zegt het zo:
"Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen."

Labels: , , ,

13 oktober 2007

Innovatie in projecten

Het Project Management Instituut (PMI) congres 2007, dat 15 november a.s. in 't Spant in Bussum wordt gehouden, brengt Nederlandse projectmanagers bijeen voor rondom Back to the future - innovatie en projecten. Projectmanagement is een kritieke succesfactor bij het realiseren van innovaties en het vergroten van de slagkracht van organisaties. Innovaties zijn er op diverse vlakken, en daarom ziet de lijst sprekers er ook gevarieerd uit: Wim van de Kant (Van Aetsveld), Marcel Bullinga (Futurist), Wubbo Ockels, natuurkundige, hoogleraar en ruimtevaarder), Gilbert Silvius (Lector Hogeschool Utrecht), Thijs Homan (Hoogleraar en organisatie-adviseur), Henk Volberda (Hoogleraar Strategisch Management en Ondernemingsbeleid), Dennis Gebbink (Ronald McDonalds Centre Only Friends) en Gilbert Curtessi (Happy Shrimp Farm).

Wubbo Ockels, in 1985 de eerste Nederlandse astronaut, verruilde de energieslurpende bemande ruimtevaart voor duurzame technologie. Hij erkent, dat nu het tij mee zit dankzij de bewustwording die Nobelprijswinnaar Al Gore teweeg gebracht heeft. Hieronder Ockels' visie op de toekomst van de Superbus, een concept dat al menig journaalitem haalde, zoals hier op RTL Nieuws.

Ik zal er 15 november bij zijn. Wil je meer weten, of je inschrijven, kijk dan op www.pmicongres2007.nl.

Labels:

12 oktober 2007

Plek voor Jaiku tussen Twitter en Friendfeed

Met de recente aankoop door Google van Twitter concurrent Jaiku heb ik zelf een account op Jaiku genomen om te weten, waarin Google zo geïnteresseerd in is. Microblogging heeft met Twitter naam en faam gekregen, en dus zijn er concurrenten, zoals Jaiku. Jaiku is tien keer zo klein als Twitter. Ook onder Nederlanders is Twitter populairder dan Jaiku. Jaiku moet je ergens tussen de 15+ RSS/webfeed ondersteunende Friendfeed, dat overigens zelf geen microblogging functie biedt en Twitter in zien. Met Jaiku kun je naast de eigen jaiku berichten (maximaal 140 posities, te versturen vanaf een webpagina, IM buddy, een desktopapplicatie als Folkert Hielema's Twimpa of je mobieltje) feeds opnemen, zodat je bijvoorbeeld de twitter postings rechtstreeks kunt doorsluizen naar Jaiku.

Jaiku kent channels voor groepsberichten, een uitgebreider gebruikersprofiel en mogelijkheden om icoontjes toe te voegen aan berichten en te reageren op andermans berichten. Anderzijds hebben Jaiku's servers het moeilijk met het bijbenen van de feeds, met andere woorden: laten niet de laatste feed items zien en dat is een verbeterpunt. Friendfeed is wat dat betreft helemaal bij.

Voor Google natuurlijk een interessante uitbreiding: hoe meer pagina's er gegenereerd worden met content, des te meer advertentiemogelijkheden.
----------------
In de mediaspeler: Earthsuit - Sky Flashings (Earthsuit )
via FoxyTunes

----------------
In de mediaspeler: Matt Redman - Did You Feel The Mountains Tremble? (Road To One Day )
via FoxyTunes

10 oktober 2007

MoFuse verbetert mobiele toegankelijkheid

MoFuse (Mobile Fusion) is een invitation-only beta service, dat eenvoudig een mobile version maakt van je website. Momenteel richt MoFuse zich op weblogs (RSS feeds) met een paar extra pagina's die additioneel te vullen zijn. De dienst lijkt op Winksite, maar ontbeert community kenmerken. Nu had ik die naast de vele sociale netwerken ook niet nodig. De functionaliteit kenmerkt zich als Feedburner for mobile.

Mensen die vanaf hun mobieltje www.henkjanvanderklis.nl bezoeken (een portal, gebaseerd op Joomla! CMS vol content, widgets, etc.) worden nu keurig doorgeleid naar http://m.mofuse.com/hjvanderklis en krijgen dan de bekende kale interface, dat snel laadt:

Ik heb in de mobiele versie naast een kort profiel de feeds van de weblog, nieuwe publicaties op het portal, recente toevoegingen aan del.icio.us en de gebeurtenissen van vandaag in de stamboom Van der Klis toegevoegd.
Het resultaat volgens de ready.mobi rapporteur: 5/5. Prachtscore! Wil je ook een mobiele versie van je weblog maken, stuur me een reactie voor een invitation.

Labels:

09 oktober 2007

Jiglu tagt intelligent weblogs

Als je niet door je weblog provider wordt voorzien van automatisch gegegeneerde tag clouds (op eigen domeinen gehoste Blogger accounts, zoals die van mij, hebben die handicap), is Jiglu een fraai alternatief. Een enkele scriptregel in het template is voldoende voor een widget aan de zijkant tussen de Twitter timeline en de tv-gids, dat van de nu aanwezige blog content kan vertonen:
- topics (welke onderwerpen staan nu centraal)
- people (welke mensen worden er genoemd)
- events (naar welke events wordt verwezen)
- links (welke externe koppelingen staan er)

In een zogenaamde Tag Map (aanklikbare blokken als variant op een tag cloud) kun je blog postings kiezen en in een overlay als preview zien.

Zodoende kun je snel gerelateerde postings bij elkaar sprokkelen. Zie het als extra ten opzichte van de Lijit content zoekfunctie bovenin de weblog.

En wil je bijvoorbeeld weten over welke personen ik in de loop der jaren geblogd heb, bekijk dan de people map.

Jiglu stopt hier niet, maar biedt ook spaces, wiki pagina's vergelijkbaar met Live spaces van MSN, de Yahoo! groups, etc. Conceptueel niet vernieuwend, en ook behoorlijk 'verborgen' op de site.

Heb na het installeren van het script wel enkele dagen geduld met Jiglu. De bot moet je site natuurlijk wel crawlen voordat 'intelligente' tags getoond kunnen worden.

Labels: ,

08 oktober 2007

Professioneel gereedschap voor de projectsaboteur

De aankondiging in Computable van 5 oktober van De Projectsaboteur van Jeroen Gieten en Dion Kotteman was een geweldige opsteker. Dagelijks geplaagd als projectmanager door een kritische buitenwacht die al dan niet bewust erop uit lijkt de voortgang af te remmen, zich sterk maakt informatie over het project anders te interpreteren dan bedoeld en sneller wisselt van inzichten dan bijgehouden kan worden. Het leven van een projectleider (door veel projectmedewerkers inmiddels radicaal afgeschreven als levensdoel) gaat niet over rozen, maar lijkt een spel vol inzicht, tactiek en dynamiek. Herinneringen aan Stratego of Risk? Juist, ja. Voor de projectmanager is een arsenaal aan literatuur beschikbaar, van de rode bijbel (Managing succsesful projects with PRINCE2 ) tot Hoe overleef ik een project?

De projectsaboteur

Voor de tegenstander, de (wannabe) projectsaboteur , was er bij managementliteratuur tot augustus een leeg schap. Het leidde tot veel amateurisme. Men deed maar wat. Een goede, gestructureerde aanpak voor de aanval op een project was er gewoon niet. Geheel op eigen kracht, en natuurlijk tegengewerkt door zogenaamd slimme projectmanagers, werden pogingen ondernomen, maar voor de ware professional ontbrak het eenvoudig aan enige ondersteuning.

De missie van Jeroen Gietema & Dion Kotteman : "De projectsaboteur professioneel gereedschap ter hand te stellen om ieder gewenst project met succes te kunnen torpederen."

"Het idee dat plannen alleen voor de projectmanager is weggelegd is onzin! Dit boek herstelt dat evenwicht. Het legt uit hoe u een project efficiënt, effectief, maar vooral professioneel saboteert. Geen losse kreten, maar geplande acties. Niet af en toe roepen dat u het er niet mee eens bent, maar geraffineerd, grondig en onstuitbaar werken aan de destructie van het project," stelt de uitgever. Na een kennismaking op rolniveau wordt het wapen tegen PRINCE 2 gepresenteerd: CRIME 1. Verder bieden de auteurs tips & tricks voor de sabotage van de bureaucratische machine van het project en specifieke aanwijizngen voor opdrachtgever, projectmanager, gebruiker, specialist, lid van de ondernemingsraad. Het criminele boek eindigt met een samenzwering (nota bene: de auteurs hebben samen 40+ jaren ervaring in projectmanagement) en slotakkoord. Eigen ervaringen met saboteren kun je delen met andere professionals op het forum .

Labels: ,

07 oktober 2007

Vernieuwingen in muziek portals

Planet Music
Planet abonnees hebben tot en met oktober per maand een gratis album download via Planet Music Stream. Planet heeft zichzelf omgevormd tot Planet Music, met een aanbod van 1,5 miljoen tracks die gestreamd, na betaling gedownload, verzameld in playlist, gewaardeerd, becommentarieerd en gedeel met vrienden kunnen worden. Planet abonnees zoals ik kunnen 3 maanden gratis onbeperkt luisteren en genieten. Planet Music voorziet verder in een lijst met webradiostations, buddies en dergelijke, zodat een met Yahoo! Music vergelijkbaar concept ontstaan is. Helaas werkt Planet Music niet met Firefox.


Yahoo! Music

Het is me eindelijk gelukt in de nieuwe beta versie van Yahoo! Music te komen. Maar nog altijd blijft Firefox een no-go voor de mediaspeler. En daarmee sluit Yahoo! me al maanden na jarenlang tevreden klant geweest te zijn uit. Ook dat is een keuze.

Myspace
Stapsgewijs worden wijzigingen bij Myspace.com doorgevoerd. De user interface is nu geheel en goed in het Nederlands. Meer en meer Nederlanders hebben een account, zodat ook indexfuncties als Scholen zin krijgen. De embedded mediaspeler is wat slanker geworden. Verder gaat de netwerksite externe nieuwsbronnen ontsluiten, volgens eigen zeggen uitgebreider dan Google Nieuws. Stemmen op nieuwsberichten brengt verdere tagging/ranking/social bookmarking kenmerken in.

Zelf heb ik de gelegenheid maar aangegrepen het donkerblauwe design template te verruilen voor een op muziek geënte lichtgroene tint. Uiteraard staat Myspace Nederland open voor suggesties.

Labels: , ,

06 oktober 2007

Bijbel10daagse start 26 oktober

Opnieuw wordt een landelijke Bijbel10daagse gehouden, dit jaar van 26 oktober tot en met 5 november rond het thema De vreemdeling en de Bijbel. Bijzonder is deze maal een Bijbelacademie die 26 oktober in Zwolle en 3 november in Tilburg gehouden wordt. In Zwolle worden diverse workshops gehouden met Marina Lomova en Marijke de Lang die vertellen over hun vertaalwerk in Oost-Europa. Bart Brandsma komt vertellen over de verschillen tussen moslims en christenen. Hoofdspreker is theoloog, communicatiewetenschapper en schrijver van de Twentse vertaling van delen van de Bijbel, Anne van der Meiden. Van 10-15.45 kun je terecht in de Christelijke Hogeschool Windesheim. Aanmelden kan via vupodium.nl.
In Tilburg spreekt Ruud Lubbers. Meer info...

Tijdens de Bijbel10daagse verschijnen twee speciale thema-uitgaven. Allereerst de essaybundel De vreemdeling en de Bijbel, waaraan ondermeer Anne van der Meiden, Manuela Kalsky en Hans Jansen meewerkten. Daarnaast verschijnt het boek Ballingen, buren en buitenlanders.

De Nationale Bijbelzondag op 28 oktober 2007 heeft ditmaal het thema ThuisKomen. Een bijzondere dag in kerken en gemeenten om aandacht te geven aan het internationale bijbelwerk.

De Bijbelacademie en de 10daagse wordt georganiseerd door het Nederlandse Bijbelgenootschap en de Katholieke Bijbelstichting.

Labels:

05 oktober 2007

Werkelijk beter dan Dilbert

"De werkelijkheid is zelfs beter dan Dilbert!" riep een projectmedewerker gisteren. Met de Dilbert fan zagen we andermaal typische stripscenes voor onze ogen passeren, maar dan in de echte omgeving. Toen Scott Adams jaren geleden met de strips begon, en ze in Nederland in de Intermediair werden afgedrukt, was de eerste indruk "Da's typisch voor de Amerikaanse kantoorcultuur, ik snap de humor nog niet.". Maar de ingrediëenten van minder effectief management, besluiteloosheid, gebrek aan communicatie, langs elkaar heen werken, bureaucratie, het zwartepieten, kortom de bijzondere omgangsvormen in de werkomgeving zijn in de afgelopen jaren onze paradigma's, gedragingen en observaties binnengekomen. En dat maakt de strips zo populair.

Maarten van den Bosch, namens ING spreker gisteravond op het Capgemini Remcop congres over de ondernemende engagement manager merkte fijntjes de beweging van een stuurgroep als adviesorgaan voor de opdrachtgever naar consensusorgaan op.

De branche managementliteratuur verdient er een aardige boterham aan om uitwassen aan de kaak te stellen, lessen te geven in effectief management en leiderschap, communicatie en omgangsvormen te verbeteren. Onverkort geldt: leg het initiatief niet bij een ander, handel zelf naar je waarden en normen. Dat verandert de omgeving, laat staan de wereld, niet direct, maar positioneert je eigen persoon wel helder.
----------------
In de mediaspeler: Joy Williams - Beautiful Somehow
via FoxyTunes

Labels: , ,

03 oktober 2007

De levenscyclus van een jeugdkerk

Begin deze eeuw waren jeugdkerken 'hot', vanzelfsprekend bij de jeugd als bezoeker/deelnemer, maar ook bij de vertegenwoordigers van gewone kerken die leedzaam toezagen hoe hun jeugd en de rand- en buitenkerkelijken letterlijk en figuurlijk uit hun dak gingen bij samenkomsten onder wervende titels als Godfashion (Vieren, verbinden, vernieuwen), What'sUp (pagina werkt al niet meer), Baan7 en dergelijke.

Zondag 16 september vierde het Zwolse Godfashion, tot voor kort met 2000 jongeren de grootste jeugdkerk in Nederland, de laatste samenkomst. Het bezoekersaantal liep de laatste tijd terug tot enkele honderden, het aantal vrijwilligers van 120 tot 30. Godfashion is niet de enige met een vergrijzingsprobleem. De jeugd wordt immers volwassen, gaat gezinnen stichten en stelt daarmee andere eisen aan beleving van het christelijk geloof dan in de status single & searching. Ook zijn reguliere kerken meer voor de eigen jeugd gaan doen en betrokken ze de jeugd in de organisatie en inrichting van de kerk of gemeente.

En zo heeft specialiseren ook z'n nadeel, namelijk een productlevenscyclus.

Voor de laatste viering van GodXP in de Wiekstee in Baalderveld bij Hardenberg kun je zondag 7 oktober 19u terecht.
In Meppel maakt What's Up? een doorstart (info via nieuwe site op www.whatsupmeppel.nl.
En voor jongeren in Ommen en omgeving wordt elke maand een God's Event gehouden. Vrijdagavond 5 oktober ben je welkom in de Kern aan de Bouwstraat. Meer info op www.evango.nl.

Labels:

02 oktober 2007

Friendfeed verenigt sociale netwerken

Nieuwe loot aan het social networking firmament is Friendfeed.

Op invitation-only basis kun je een account aanvragen, wat je direct bevriend maakt met Bret Taylor een voormalig Google medewerker en nu de man achter deze start-up, de Friendfeed compaan van Myspace's Tom en Raymond van Hyves. Van de Amazon.com wishlist, Last.fm en Pownce account tot en met de microblogs op Twitter, alle bewegingen in je sociale netwerken worden in een luxe al dan niet publieke feed-pagina gezet.
Via een profielpagina
is een en ander te volgen. Helaas werkte bij mij het opvoeren van het Flick account niet goed, maar de 12 andere services, waarbij ik accounts heb lopen, ontsluiten mijn toevoegingen nu.

Grappig is de optie van een 'imaginary friend', waarbij notificaties van een bepaald Flickr account kan worden gevolgd.

Rechtstreeks abonneren op mijn Friendfeed RSS feed houdt je helemaal bij.

Labels: ,

01 oktober 2007

Tanken blijft leuk

Al bijna een jaar tank ik met plezier bij de Tango in Nieuwleusen. Ruim 11 eurocent goedkoper dan de Shell adviesprijs die langs de autosnelwegen wordt gevraagd biedt niet direct m'n eigen portemonnee voordeel (de omweg via MultiTank Card naar brandstofprijzen in de leaseprijs kost maanden) geeft desondanks wel een goed gevoel. De marketeers van Tango verleiden me bij elke tankbeurt via videoboodschap om de tankbongegevens thuis online op te voeren in ruil voor een kans op een biosccopkaartje, dagje uit of gratis lichtmetalen velgen.

Als viral is dit gegeven opgepakt en opgeleukt op tankenblijftleuk.nl. Verborgen cameragrappen, aangepaste instructies, kortom Tango meets Bananasplit.

Labels: ,

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker