ING Car Lease stuurde dit weekend een schrijven, waarin bewustzijn voor de jaarlijkse overschrijding van besteding aan brandstof door mij en Capgemini collega's gewekt moest worden.
"Door zuiniger te rijden is het mogelijk een aanzienlijke kostenbesparing te realiseren en het milieu te ontzien. (..) We willen u bij deze vragen een stukje maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en bewust om te gaan met je brandstofverbruik." De leraar Nederlands kan de rode pen alweer pakken.
Als
Toyota Prius rijder en bewust - voorzover mogelijk met een automaat - toepasser van
Het nieuwe rijden moet ik acteren tegen een normverbruik van 4,50 liters/100 km. Deze norm is gebaseerd op 1/3 stadsverkeer en 2/3 rijden op een autosnelweg. Binnen 1 minuut ben ik uit het dorp
Balkbrug op de
autoweg N377 om de rest van de weg tot de laatste afrit op de snelweg te zitten. Verzekeringsmaatschappijen waar ik werk of collega's bezoek (
Fortis ASR,
ABN AMRO,
Unigarant,
Centraal Beheer,
Interpolis Pensioenen) zitten vrijwel allemaal op locaties dichtbij de snelweg. Filerijden is tot de accu's leeg zijn een feest met een verbruik van 0 liters /100 km, maar na enkele kilometers moet toch alleen op benzine gereden worden, waarmee het netto effect van een hybride aandrijving behoorlijk minder wordt.

Seizoensinvloeden blijven in de calculatie buiten beschouwing, terwijl dat patroon bij de Toyota Prius duidelijk zichtbaar is. Zie hierboven het verbruik sinds 31 augustus 2005 uit
AutoD. Dat Toyota zelf een
verbruik binnen bebouwde kom van 5,0l/100km en 4,2l/100km voor buiten de bebouwde kom aangeeft, is niet realistisch. Een uurtje met de cruise control 120km/u rijden levert nooit een verbruik van 4,2l/100km, hoe 'nieuw het rijden ook is'. Natuurlijk kan bij bij het rijden modelritten wel de norm gehaald worden, zo heeft Prius fan
John Visbeen bewezen.
De door de leasemaatschappij geconstateerde afwijking van 23,14% ten opzichte van de norm o.b.v. het leasereglement kan ik niet tot 0 of negatief reduceren. Andere periodes leveren gunstiger, maar onvoldoende resultaten. Zo heeft de periode 1 april 2007 t/m nu een gemiddeld verbruik van 5,19 en bijvoorbeeld de tweede helft van 2006 een verbruik van 5,20l/100km. Bewust omgaan met brandstofverbruik moet anders geprikkeld worden dan met de normen en verbruikstatistieken uit de brief in combinatie met een 'leuke attentie' voor de top-3 van meest zuinige rijders. Ik heb al een
NS Businesscard, dus alternatief is dan vooral auto laten staan en thuiswerken. Ook een 'stukje maatschappelijk verantwoordelijkheid', hoewel face-to-face contacten, samenwerking op locatie bij de klant, etc. ook dergelijke 'stukjes' zijn.
Labels: Toyota Prius, verkeer, werk