Vaak genoeg online, informatie zoekend en publicerend, om via diverse wegen medesurfers met soortgelijke interesses te boeien. Muziek, IT, websites, genealogie, fotografie, nieuwe vormen van communicatie en interessante sites zijn gemeenplaatsen.

29 oktober 2007

Sorry moet Ditzo op weg helpen

Enkele maanden geleden werd de bij intermediairs (via Fortis ASR het belangrijkste distributiekanaal voor verzekeringsproducten van Fortis Verzekeringen Nederland) gevoelig liggende lancering van het direct writer label Ditzo aangekondigd in AssurantieMagazine.

Vanaf maandag 29 oktober is de site, zij het nog zonder tamtam andere vormen van moderne marketing, live gegaan. Vanaf eind november wordt de markt wel meer geïnformeerd over de voorlopig op fatsoenlijk verzekeren van schade, beter auto, gerichte gevolmachtigde van Fortis ASR, dat het bovendien doet met door Fortis ASR samengestelde producten, een rechtstreekse concurrent van het intermediair dus.

De persoonlijke uitstraling met foto's van de oprichters gaat gepaard met een opvallend vaak vermelden van 'sorry' op de pagina's, van de vraagstelling Waarom zou je geen sorry zeggen?, de Sorry service tot sorry als eerste woord van foutmelding.

Stylistisch zwak is Vetarme producten als één van de uitleggingen waar Ditzo het van doet. "Onze producten zijn afgestemd op wat jij nodig hebt. Je betaalt alleen voor wat je echt afneemt. Niet meer en niet minder, dus geen overbodige toeters en bellen." Met alleen een autoproduct is het lastig te spreken over 'onze producten', is nergens aangetoond wat ik wel of niet nodig heb (ik heb nog niet ingelogd, geen premieberekening gedaan, of iets dergelijks). En de 'toeters en bellen' horen bij een andere metafoor.

Sorry moet ook nog gezegd worden bij de diverse pagina's in de site map die niet blijken te bestaan. De Selfservicecompany vraag-en-antwoord engine is deels goed opgevoed. Op de vraag "Hoe heet je?" wordt slim geantwoord: "Ik heet Jan Jaap, wat leuk dat je het vraagt." En de vraag "Hoe kom ik bij Mijn Ditzo?" wordt niet textueel beantwoord, maar opgepakt in een redirect naar Mijn Ditzo, slim! Maar hoe je dan aan een account komt, is volstrekt onhelder.
Grappig is de proclaimer in plaats van de disclaimer. Maar wat moet je met "Bel ons alsjeblieft als je schade oploopt door verkeerde informatie of een storing op onze website. Dan zoeken we samen een oplossing."?

Sorry als driver voor je business getuigt van een defensieve insteek. Hoe je hiermee marktaandeel verovert, weet ik niet, sorry.

Labels: ,

10 Comments:

At 17 november 2007 11:11, Anonymous Gerben said...

Wat een held ben je HJK door de comments te verwijderen.

 
At 17 november 2007 15:08, Blogger Henk-Jan van der Klis said...

Gerben,

Je bent een nog grotere held, als je met open vizier strijdt. Met als 'Anoniem' of 'Gerben' zonder e-mailadres of andere toevoeging verzonden commentaar is het onmogelijk een gesprek aan te gaan.

Blijkbaar hecht je belang aan je boodschap door terug te keren naar de pagina. Bij deze de uitnodiging je bekend te maken en je standpunt ten aanzien van Ditzo te verhelderen.

Als eigenaar van de weblog behoud ik me het recht voor persoonlijke sneren en suggesties die kant noch wal raken (alsof ik het intermediair adviseer, uitgekakt ben bij Fortis ASR, etc.) te verwijderen. Als je voor dergelijke boodschappen een podium zoekt, begin dan zelf een weblog.

Henk-Jan.

 
At 27 november 2007 19:07, Blogger alice.maatman said...

Hallo Henk-Jan, Ik vraag me af of Ditzo ook sorry gaat zeggen nu zij in haar campagne www.datzo.nl op billboard de logo┬┤s van concurrenten gebruikt om ze als niet fatsoenlijke verzekeraars te positioneren.

Groeten
Alice

 
At 28 november 2007 16:33, Blogger Dirk Jan said...

Hi Henk-Jan,
Het vraag-en antwoord spel is niet door Q-go maar door ons, the selfservice company, ontwikkeld. Meer informatie op www.selfservicecompany.com

 
At 28 november 2007 19:02, Blogger Henk-Jan van der Klis said...

De correctie van Dirk-Jan helpt in de beeldvorming van Q-GO en de selfservicecompany.

Ewout Wolff heeft 28 november 2007 meer informatie verzameld op zijn weblog over de Datzo.nl campagne.

 
At 29 november 2007 11:05, Blogger Dirk Jan said...

Hoezo helpt het in de beeldvorming? Heb liever dat je de link verandert..

 
At 29 november 2007 15:51, Blogger Joop B. said...

Dat 'Geen toeters en bellen' roept iedereen nu zo'n beetje. Dat is in ieder geval niet nieuw.

 
At 29 november 2007 18:23, Blogger Henk-Jan van der Klis said...

Dirk-Jan,

De link is veranderd van Q-GO naar Selfservicecompany. Google zal de update van de pagina ook wel lekker vinden, Goed voor ons beider exposure. ;-)

 
At 30 november 2007 18:46, Blogger Dirk Jan said...

Dank! Ben het overigens niet met je artikel eens: ik vind de positionering erg sterk, verfrissend en vernieuwend. en de sorry service vind ik briljant gevonden!

 
At 11 december 2007 21:52, Blogger Henk-Jan van der Klis said...

Na het overplakken van de Datzo uitingen in lettertypen/logo's van concurrerende direct writers deze week in de abri's is youtube en tv ingezet voor de commercial, dat Datzo afzet tegen Ditzo: de good guys vs bad guys.

Eerlijk is eerlijk, ook Capgemini gebruikte in de teaser voor de nieuwe campagne het fictieve Highlet als antithese, maar concentreert zich in de 'echte' campagne wel op het eigen onderscheidend vermogen, niet het afzetten tegen de concurrent.

 

Een reactie plaatsen

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours? eXTReMe Tracker