Ronde om Amsterdam wandelen van Zuid naar Noord

Dit voorjaar ben ik de uitdaging aangegaan een eigen ronde om Amsterdam uit te zetten. Een vraag van Dennis Verwoert en Jan Brinksma in de Facebook groep voor Kennedymars wandelaars leerde dat die er nog niet was. Het resulteerde in een 80km lang traject (op zich precies een Kennedymars) op afstandmeten.nl. Afgelopen donderdag op Hemelvaartsdag legde ik de eerste helft tussen metrostation Noord en het station Amsterdam Zuid af. Vandaag is het tijd voor de tweede helft van Zuid naar Noord. Op de heenweg van Ommen via Zwolle naar Amsterdam Zuid lees ik het e-book What Do We Do After the Pandemic? met diverse perspectieven op dit ‘taaie probleem’.

Hotel Nhow Amsterdam RAIVeerpont De Smient over de Amstel vaart tot eind mei niet i.v.m. corona. Ten opzichte van het routeontwerp neem ik vanaf het station Zuid een alternatief, nu eens het pad langs het talud van de A10 aan de de noordzijde, langs het AKZO Nobel hoofdkantoor, het Beatrixpark en de Groene Zoom naar het RAI complex met het net voor de coronapandemie opgeleverde nhow Amsterdam RAI hotel (alleen het parkeren van je auto kost er €35 per dag; kamerprijs volgend weekend voor twee personen en ontbijt voor €129 is niet gek) en dan verder over het Rozenoordpad naar de Amstel. Dan aan de zuidzijde de Rozenoordbrug over de rivier en dan beneden langs het Sportpark Overamstel en de politiemanege.

Boerderij in Duivendrechtse PolderNieuw voor mij zijn de schelpenpaden door de Duivendrechtsepolder, leuker dan het nieuw geasfalteerde fietspad direct langs de A2. Soms is het toch even over het fietspad, maar zoveel mogelijk neem ik de onverharde ondergronden tussen de bloemen en knotwilgen. Voorbij knooppunt Holendrecht neem ik het Meibergpad over de A2, het behoorlijk vernieuwde gedeelte van Bullewijk in ten opzichte van 2002-3 toen ik hier met de auto dagelijks naar het ABN AMRO kantoor aan de Paalbergweg koerste. Fletcher Hotel langs Meibergpad Amsterdam ZuidoostLeuk om het silovormige, blauwe Fletcher Hotel eens van dichtbij te zien. Direct ernaast ligt een ‘foodstrip‘ of junkfoodboulevard, een verzameling fast food ketens aan de Tafelbergweg. De metalen bogen over de gebouwen maken het fotogeniek, verder oogt het complex nog niet vitaal. Ik blijf het fietspad langs de Tafelbergweg om het Amsterdam UMC complex volgen met rechts een behoorlijk drukte op het golfterrein De Hoge Dijk.

Welkom op De Hoge DijkIk volg de echte Hoge Dijk en het gelijknamige natuur- en receratiegebied. Bij een heuse speelsloot pauzeer ik na 10,5km wandelen. Verder dan, de spoorlijnen tussen Abcoude en Amsterdam Bijlmer ArenA onderdoor, fiets- en wandelpaden omgeven door koolzaad en fluitekruid om de woonwijken Gaasperdam en Gein heen. Zeker, ook anderen wandelen, fietsen en hardlopen er, maar het voelt weldadig rustig, zeker de lange stukken op de ruiterpaden, heerlijk onverhard! Topstuk is het smalle voetpad door de Gaasperzoom, dat pas bij de Waternet locatie Weesperkarspel weer ‘bewoonde wereld’ laat zien.


Brug over Smal Weesp in Driemond staat openWeer naar het zuidoosten lopen voelt apart, maar het is de enige manier om in Driemond eerst de rivier Gein en daarna bij de sluis de Smal Weesp te passeren. Wielrenners zijn hier in overvloed. Want om de hoek liggen de kilometers rechttoe rechtaan langs het Amsterdam-Rijnkanaal. De vorige keer dat ik in deze omgeving wandelde, was het viaduct van de A9 over het kanaal nog in aanbouw. Vlak voor z’n oudere broer voor de A1 pauzeer ik weer kort. Het fietspad langs de A1 omhoog ken ik ook, toen ben ik via de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal naar de Diemerzeedijk gewandeld. Nu draai ik om en neem het fietspad over de brug Muiden, zoals het A1 viaduct formeel heet. Linksaf de Muidertrekvaart over en de auto’s lekker naar de vernieuwde MAXIS laten gaan. Zelf de smallere paden op naar de Diemerzeedijk om me boven tussen het gras bij de schapen te voegen.

Kustbatterij bij DiemerdamPak ik vandaag toch nog een fort van de Stelling van Amsterdam mee, de Kustbatterij bij Diemerdam (1787). Via het Rieteiland steek ik over naar het Haveneiland van IJburg. Gerard van Enk heeft hier z’n domicilie en toont regelmatig op social media de veranderende uitzichten aan de noordzijde. Nieuwbouw op Strandeiland Pampuslaan IJburgInderdaad wordt het Centrumeiland/Strandeiland nu bebouwd. Elke keer zie ik op IJburg weer andere architectuurhoogstandjes. Ik wandel langs de Bert Haanstrakade en Cas Oorthuyskade om het Haveneiland heen. Voorbij de witte brug naar het Steigereiland rust ik weer even op een wandelbankje met uitzicht op de ‘binnenhaven’.

Silo's op Zeeburgereiland 2Oei, ik ben ook al even niet meer bij P+R Zeeburg geweest, zo te zien. De vorige keer stonden de silo’s op het Zeeburgereiland als stille getuigen van een industrieel verleden tussen een opgespoten zandvlakte. Nu is er een complete woonwijk uit de grond gestampt met zowel grote appartementencomplexen als woningen aan een hofje. Het Shell tankstation aan de IJburglaan wordt door 30 studenten gerund als Kriterion Studentenpomp. Woningen aan Steven van Dorpelpad ZeeburgereilandIk wijk er graag even voor af van de route om de silo’s en hun nieuwe context te bekijken en te fotograferen. Bewoners hebben het grootste skatepark van Nederland tot hun beschikking. Een bakker verkoopt vanuit een heuse kar op straat z’n waren en nodigt klandizie uit met een bel. Er is een Albert Heijn, zorg- en sportvoorzieningen en scholen. Ik heb de route ditmaal niet over de Oranjesluizen, maar de in 2012 vernieuwde en rood geschilderde Schellingwouderbrug (1958) over het IJ uitgezet.

Fietspad Zwartegouw SchellingwoudeDe dijk langs het water over, de A10 onderdoor en dan ben ik weer ‘buiten’ op het slingerende fietspad Zwartegouw langs de tuinparken Kweeklust en Tuinwijck. Helaas is de Zwartegouw verderop afgesloten en moet ik een alternatief nemen, eerst de snelweg onderdoor en het asfalt langs de Zuiderzeeweg volgend. Waalenburgsingel NieuwendamHet wordt heel veel beter op de Waalenburgsingel, een fraaie groenstrook met water en bos tussen Buikslotermeer en de snelweg (het verkeer geeft hier overigens wel veel geluidsoverlast). Inclusief een beklimming van een uitkijkheuvel met een plaquette van de noordelijke sterrenhemel en een granieten zetel om ‘s nachts naar de sterren te kijken (hopelijk niet teveel lichtvervuiling van de stad) en dan het laatste stukje door Nieuwerdam naar het station Noord. Verlaten hal metrostation Amsterdam NoordEr staat totaal 38,5km op de teller. De entreehal beneden is uitgestorven en dus meteen een foto waard. Boven wacht de metro M52 al voor de rit naar Zuid. Helaas kom ik daar twee minuten na vertrek van de IC naar Zwolle aan, net als donderdag. Om 16.12u stap ik op en lees ik het eerste deel van Designing for Equity: How to Communicate, Design, and Manage for Equity van Minal Bopaiah.