Herstel van corona is een kwestie van lange adem

Ik herhaal het graag: corona is voor ons niet (vergelijkbaar met) een griepje waar je met een paar daagjes uitzieken in bed van af bent. Met Klazien ben ik alweer een maand geleden (20 maart) positief getest. Na de blog Alleen samen krijgen we corona (18-23 maart) en Alleen samen slaan we ons door de corona gevolgen heen (24-30 maart) en Alleen samen komen we van corona af (31 maart t/m 6 april), is er een lange adem nodig voor volledig herstel van de beschadiging van de borstkaswand met hoesten en kortademigheid deels als oorzaak, deels resultaat. Dat gaat niet vanzelf of elk moment van harte.

Woensdag 7 april

Screenshot_2021-04-07-07-42-37-855_com.yc.flagfit2Eén aanval van pijnscheuten op de rechterborstkas bij een nachtelijk toiletbezoek, voor de rest goed geslapen. Ik mix vandaag thuiswerken met overwerkcompensatie door bijvoorbeeld de afronding van de MOOC Leading transformations: Manage change naar de ochtend te verplaatsen. Dan heb ik meer energie dan ‘s avonds. Net als ik in de WhatsApp familieleden heb bijgepraat over de stand van zaken bij mij – deze weken zijn er in nog twee gezinnen COVID-19 patiënten – krijg ik het koud. Lunch en zeker ook de 2,5km wandeling erna door de regenbuien doet me goed, ondanks het gehoest en gespuug. De pijn tussen de schouderbladen die vandaag opdook, ebt weg en ik krijg het thuisgekomen zowaar behagelijk warm.Sneeuw in Balkbrug op 7 april 2021Dat ik een week geleden in een t-shirt mezelf laafde aan de lentezon bij 20+ graden lijkt zo lang geleden als deze woensdag met een serieus sneeuwdek start. ‘s Avonds is de baterij leeg en krijg ik het koud. Dan maar onder een dekbed lezen op de bank in de huiskamer, wel zo gezellig voor de anderen.

Donderdag 8 april

Screenshot_2021-04-08-07-36-22-655_com.yc.flagfit2Eén keer wakker voor toiletbezoek, voor de rest best goed geslapen, de eerste keer na afloop van de medicijnkuur. Ik heb geen paracetamol op reserve nodig. Om zeven uur sta ik rustig op, kort van adem in de badkamer, maar dat trekt bij. Na het ontbijt doe ik de 20 minuten Morning Yoga les van maddielymburner a.k.a Madfit minus de oefeningen waarbij m’n hoofd naar beneden zou moeten hangen. Wel stimulerend om rustig adem te halen en langzaam te bewegen.

Tussen de middag een ronde van 2,86km door het dorp. Gemiddelde snelheid zonder erop te letten of te stimuleren lag op 6,6km/u, veel sneller alweer dan de 5,5km/u van de afgelopen weken. De temperatuur houd ik ook goed net als het volhouden van het werk. Wel merk ik dat m’n t-shirt tegen het avondeten doorweekt is. Dat moest maar niet koud opdrogen. Daar zijn schone t-shirts voor in de kast te vinden. ‘s Avonds geef ik de tweede trainingsavond PRINCE2 Foundation.

Vrijdag 9 april

Screenshot_2021-04-09-07-32-40-586_com.yc.flagfit2Tussen een paar stevige hoestbuien en pijnaanvallen op m’n bovenlijf na goed geslapen. Opstaan is pijnlijk, de yoga oefeningen stel ik uit naar vanavond. Stand van zaken is aanleiding de huisarts te bellen. ‘s Middags om 16.10u mag ik langskomen, expliciet met de auto (700m van huis) met mondkapje op om door dokter Schreuder opgehaald te worden. Screenshot_2021-04-09-12-55-39-923_de.komoot.androidLichaamstemperatuur is met 37,2 graden Celcius goed, herstel gaat nog even duren, moet het lichaam zelf doen. De pols is met 89 bpm nu in vergelijking met 113 bpm bij het vorige consult natuurlijk sterk verbeterd. Geen medicijnen om de pijn of hoest te onderdrukken. Het werken vandaag gaat goed. Het zijn de momenten dat ik in beweging kom die al snel tot hoesten en pijnscheuten leiden. De lunchwandeling tussen de middag van 2,86km is behoedzaam en zodoende met 6,2km/u ‘langzamer’ dan gisteren.

De yoga oefeniningen gaan redelijk en voor de rest van de avond houd ik het goed vol.

Zaterdag 10 april
Screenshot_2021-04-10-07-36-48-318_com.yc.flagfit2Ik heb goed geslapen, al wordt toiletbezoek ‘s nachts en het opstaan uitgedaagd met hoesten en pijn. E.e.a. zakt voldoende weg om te gaan wandelen. Route wandelingIk voltooi de FLAL tocht tussen Beilen en het Hijkerveld van 23,3km in 03:48 met een gemiddelde van 6,1km/u, al veel meer van harte en met plezier dan de twintigers van een week geleden. Relatief weinig gehoest, maar de pijn en krampen in m’n bovenlijf zijn wel seintjes het beheerst te doen.

Zondag 11 april
Een gebroken nachtrust achter de rug. Johan kwam om 2.30u thuis toen ik net naar het toilet was geweest en het onder twee dekbedden eigenlijk te warm had. Opstaan gaat redelijk soepel. We gaan vanochtend voor het eerst sinds 14 maart weer naar de samenkomst. Screenshot_2021-04-11-08-55-13-181_com.yc.flagfit2Lang stilzitten is niet aan me besteed, de oprechte belangstelling van gemeenteleden doet goed, al verbaas ik me ook over het gedrag van mensen die nog steeds niet begrepen wat de werkelijkheid achter de statistieken is. Terug lopen naar de auto gaat met een forse aanval van pijnscheuten in de rug gepaard. Lunchwandeling blijft om deze reden kort. Rechtop zitten is geen probleem, in beweging komen stimuleert hoesten en pijn. Het is zo’n dag.

Maandag 12 april
Screenshot_2021-04-12-07-39-14-526_com.yc.flagfit2Goed geslapen en ook het opstaan is mild. Anders dan gisteren durf ik na het ontbijt rek- en strekoefeningen van Mady Morrison, 20 minuten Yoga Beweglichkeit, Dehnung, Entspannung | Hüften öffnen & Rücken mobilisieren | Zur Ruhe kommen op te pakken. Van 9-16.30u geef ik een dagtraining projectmanagement aan vakgenoten van Amsterdam UMC. De pauzes en de perioden dat de drie groepen op een Mural opdrachten uitwerken geven mij gelegenheid keel en longen rust te gunnen en het zo de hele dag vol te houden.

Wandeling na werktijd met intervalOm half vijf ga ik direct naar buiten. Ondanks de lichte pijnscheuten heb ik gewoon zin weer wat verder te wandelen (gisteren was met 1,86km ook wel triest, hoe nodig ook). Met bijna 4,5km door de Ommerschans ben ik tevreden.

Dinsdag 13 april

Screenshot_2021-04-13-07-28-23-042_com.yc.flagfit2Ik heb goed geslapen, sta nagenoeg pijnloos op en start om 8.00u met werken.  Collega’s herkennen de toegenomen energie en krachtiger stem. De lunchwandeling door het dorp is met pijnstoten èn 6,5km/u. Dezelfde remming ervaar ik ook als ik eind van de middag heen en weer loop naar de kapper. Ingewanden vinden wat van beweging. Hardlopen is zo voorlopig echt not done.

Woensdag 14 april

Vannacht heb ik afwisselend op m’n rug en korte stukken op de beide zijden gelegen. Voor het eerst pijnvrij. Na het ontbijt waag ik me aan de 24 minuten Morning Yoga Energizing Morning Sequence van Adriene. Ook hier valt op dat de downward facing dog en andere oefeningen waarbij rug, neerhangend hoofd, etc. belast worden, zich goed houden, ook voorbij het kwartier.

20210414 Gevulde bingokaartTussen de middag werk ik de laatste uitdaging – met een Capgemini artikel wandelen – af bij de lunchwandeling, nota bene luisterend en meepratend met de informele practice meeting van Insurance & Pensions.

Daarmee is de Healthy Habits Running Bingo kaart vol uitdagingen die de afgelopen maand uitgevoerd moesten worden van de Capgemini running community vol en ben ik een tevreden mens. Vrouw en kinderen erkennen: het hoesten is duidelijk minder luid en frequent. Ook loop ik minder behoedzaam (lees: met pijn) door het huis. ‘s Avonds komen we met de groeigroep bij elkaar in het Vechtdal College in Dedemsvaart. Dat was sinds de invoering van de avondklok in januari al niet meer gelukt. Met 2×2 stellen in de groep die onlangs corona hebben gehad, is bijpraten een belangrijk onderdeel van de avond.

Donderdag 15 april
We hebben goed geslapen. Het lijkt erop alsof we per dag net iets minder slaap nodig hebben. Er zit pijn in de achillespees, maar eenmaal in de Morning Yoga – Yoga To Start Your Day! oefening is die snel weg en daarna weer snel terug. Overigens is deze Youtube er weer één, waarin Adriene zweverig en tijdvullend bezig is, niet mijn favoriete aflevering.

Na de lunch ga ik m’n ommetje wandelen. Tijdens het wandelen geen pijn in m’n rechterbeen, stilzittend wel. Diverse collega’s spreek ik voor het eerst sinds een poos vandaag en zijn benieuwd naar mijn ervaringen met corona. Vanavond geef ik training PRINCE2 Foundation.

Vrijdag 16 april

Screenshot_2021-04-16-07-32-53-972_com.yc.flagfit2Pas om zes uur toiletbezoek, voor de rest zes uur diepe slaap sinds half elf gisteravond. De pijn in de achilleshiel is er nog licht net als kortademigheid, al is de bloedsaturatie later om acht uur 98%. Met de Yoga sequence Rücken Anfänger Programm | Übungen gegen Verspannungen und Rückenschmerzen van Mady Morrison gaat goed en kan ik integraal volgen.

Vreemd genoeg is Achilles niet mee als ik mijn voeten span en ontspan bij de oefeningen ‘s morgens of de lunchwandeling. Geeuwen levert direct pijn op, immers een wat onhandige uitrekking van het bovenlijf of de luchtwegen. Klazien en ik bespreken nut en noodzaak van fysiotherapie. Eén van de Scrum masters die zelf corona heeft gehad vertelde vanochtend dat 50 behandelingen voor herstel na corona worden vergoed. Maar ja, wat heb ik aan een loopband of enkel adviezen om naar m’n lichaam te luisteren. Ik wandel liever buiten dan binnen op een band.

Zaterdag 17 april

Jufferkoek van bakkerij Meinds OnstweddeGoed geslapen, zelfs een poos op m’n rechterzijde, al kost dat bij het opstaan wel een aantal minuten kortademigheid. De pijn in de achilleshiel is weg. De voor 31, maar in werkelijkheid 35km op het Pronkjewailpad tussen Winschoten en Wedde ging goed, mede dankzij het wat lagere wandeltempo van mijn wandelmaat Herman Stuut. Bijna niet gehoest. Dit geeft me moed!

Zondag 18 april

Screenshot_2021-04-18-08-15-40-004_com.yc.flagfit2Wat onrustig geslapen, wel getracht beide zijden mee te nemen in de roulatie om doorliggen en daarmee rugpijn te voorkomen. Wat meer hoesten dan gisteren, de bloedsaturatie is 94% en pols 93 bpm. Screenshot_2021-04-18-14-41-28-560_de.komoot.androidJuist de 80+’ers zijn vanochtend na de samenkomst benieuwd naar mijn gezondheid en hebben veel vragen over corona. Zelf zijn ze al gevaccineerd en verwachtten eigenlijk dat we nu snel een prik zouden krijgen omdat wíj nu een risicogroep zouden zijn. Hear say 🙂 Het schitterende lenteweer nodigt na de luxe lunch ter gelegenheid van de verjaardag van Klazien uit om te gaan wandelen. Klazien en ik maken een grotere ronde van ruim 8km door het Heuveltjesbos, Haardennen, Derde Schansweg, Oude Zwolseweg, Dronkemanslaan, Eikenlaan en Iepenlaan.

‘s Avonds doe ik de Rücken Yoga Anfänger | Entspannung für den unteren Rücken | Gegen Rückenschmerzen oefeningen van Mady Morrison. Bijna alle oefeningen gaan goed op de zijwaartse draaiing met opgetrokken knie na. Daar vinden mijn rug en borstkas wat van!

Maandag 19 april

Screenshot_2021-04-19-07-15-50-217_com.yc.flagfit2Slapen had een onrustige start. Twee dekbedden was te warm, Klazien is een poos weer beneden gaan lezen en Johan nam een nachtelijke douche. Vannacht deels op m’n linker- en rechterzijde geslapen. Dat ging best goed. Opstaan heeft wel een half uur aan pijn op de borstkas en kortademigheid gekost. Met de Rücken Yoga Anfänger ademhaling- en rek- en strekoefeningen van Mady Morrison op herhaling is de rust terug en kan ik aan het werk.

Op de vraag hoe het gaat is ‘beter’ deze dagen een aftrap voor belangstellend doorvragen. Mensen verwachten immers ‘goed’. Tussen de middag een bijna 3km lange lunchwandeling door Balkbrug. Begin van de avond vul ik de coronacheck van Sanquin Bloedbank om te bepalen of ik dinsdagavond weer bloedplasma mag geven. Nu of in de afgelopen zeven dagen hoesten is echter een symptoom dat kan duiden op COVID-19 en dus mag ik niet komen. Over een maand heb ik de volgende afspraak staan. Dan zou het toch weer ‘normaal’ moeten zijn.

Dinsdag 20 april

Screenshot_2021-04-20-07-00-03-385_com.yc.flagfit2Goed geslapen, al wijzen de statistieken op wat te weinig diepe slaap. Op beide zijden een poos gelegen zonder veel pijn. Verrassend genoeg is de bloedsaturatie slechts 90%. In de gaten houden vandaag. Na het ontbijt doe ik een half uur een nieuwe reeks rek- en strekoefeningen van Growingannanas, dat scheelt geklets tussen de poses door.

De 3,4km lunchwandeling buiten warmt me op. Bloedsaturatie is rond dan 96% en ‘s avonds na het eten 95%, heel wat beter dan de score vanochtend vroeg. NS International stuurt me een email om me veel plezier te wensen bij de treinreis naar Bonn op 23 april. Tja, dat zou de start van het wandelen langs de Rheinsteig zijn naar Mainz en Wiesbaden. Ik mag echter überhaupt de grens met Duitsland niet over, laat staan dagen wandelen langs de Rijn. Vanwege de Supersparpreis (€18 van Ommen naar Bonn) is er geen restitutie mogelijk. Ook bij de reisverzekering maak ik geen kans. Prima. Hetzelfde geldt voor de terugreis uit Mainz naar Ommen op 3 mei. Wel laat ik telefonisch (online lukt niet) de beide tickets annuleren, omdat ik het een stom idee vind twee zitplaatsen gereserveerd te houden, terwijl ik weet dat ik er niet zal zitten.

Ook met het niet naar Sanquin kunnen heb ik vrede. Om met een naald in m’n arm in hoesten uit te barsten en dat graag in m’n elleboog te doen, of net iets te regelmatig m’n neus te moeten snuiten in een zakdoek doe ik liever thuis of wandelend dan in een zaal met vrijwillig gekomen donoren. De tweede helft van de avond heb ik het wel koud en een fleece jack nodig om het behagelijk te krijgen.

Woensdag 21 april
Screenshot_2021-04-21-07-24-05-965_com.yc.flagfit2Goed geslapen Met een enkele hoest en een portie kortademigheid na het opstaan durf ik het na het ontbijt wel aan een nieuwe reeks rek- en strekoefeningen van Growingannanas te volgen. De hip opener aan de linkerzijde lukt zowaar! Alleen de boat pose en de moeilijker boat pose with Russian twist lukken me niet. Om acht uur ga ik werken met een bloedsaturatie van 94% en een pols van 95. Relax!

De loopneus van gisteren is vertrokken. Hoesten doe ik nog amper. Wel merk ik bij snel praten, dat m’n ademhaling aandacht nodig heeft. Zo gaat het gelukkig elke dag beter. Of dit nu 80, 90 of 95% van ‘normaal’ is, vind ik lastig inschatten. Mijlpalen voor komende dagen en weken zijn het gewoon kunnen opstaan, een rondje hardlopen of – thuis niet te oefenen, dan maar in een kerktoren bij een wandeling – tientallen meters traplopen zonder gehijg en gepuf.