Gezien: Miss India (2020)

      No Comments on Gezien: Miss India (2020)

De opa en vader van Manasa Samyuktha (gespeeld door Keerthy Suresh), een gewoon meisje uit een middenklasse gezin, prikkelen haar om ambitieus te zijn en de voortgang richting realisatie ervan te meten. Op school haalt ze jaar in jaar uit de beste cijfers en wil een eigen bedrijf gaan vestigen. De heersende cultuur is echter gehoorzaamheid aan de oudere, mannelijke familieleden, uitgehuwelijkt worden en dan acuut opgeven van verdere dromen. Conflictueuze conversaties rond samenwonen, met een zelfgekozen partner in een restaurant gezien worden, verplicht zijn in te gaan op elk voorstel van een minnaar en niet begrepen worden als je het anders wilt, zijn er in overvloed.

Manasa is onder de indruk van de helende werking van chai (pittige Indiase kruidenthee) van opa (Rajendra Prasad), een arts met een Ayurveda praktijk. Vader (Naresh) krijgt op veel te jonge leeftijd Alzheimer – voor de behandeling trekt het gezin naar Amerika – en dat levert wat dolle scènes op, al is zijn rol wat vlakjes in het door Narendra Nath geregisseerde Miss India.

Met een MBA op zak waagt Manasa met twee vriendinnen de startup Miss India in een poging Californië ook aan de chai te krijgen. Is ze zakelijk en hard genoeg? Kan ze haar succesvolle, seksistische tegenspeler, Kailash Siva Kumar (Jagapathi Babu), de Indiase ondernemer van het naar zichzelf genoemde koffie-imperium KSK (“zakendoen is oorlog”) aan met een business model dat op liefde en menselijkheid is geschoeid?

Twee romances zijn ingebed in het twee uur en een kwartier durend plot, dat in korte scènes is verdeeld. De vaart zit wel in de film, al hadden de karakters sterker aangezet mogen worden. De acteurs spreken Telugu, de voertaal in de zuidoostelijke staten van India, zoals Andrah Pradesh, waar ik in 2008 in Hyderabad ben geweest. Afgezien van wat flarden zijn ook de volgens de verhaallijn in San Francisco zich afspelende gebeurtenissen in India zelf gefilmd. Iedereen die weleens echt in SF is geweest, weet dat het er anders uitziet.

Officieel is de film aangeduid als drama, maar het is toch echt een komedie of een coming of age film rond het tot held groeiende underdog archetype. Ik zag de film op Netflix.