Online museumbezoek aan FOAM, Drents Museum en het Cobra museum thuis

Deze weken zijn de Nederlandse musea weer gesloten, de Museumkaart blijft ongebruikt dankzij het veronderstelde besmettingsgevaar met het COVID-19 virus, ondanks na de eerste lock down genomen logistieke maatregelen als online reserveren, een beperkt aantal bezoekers tegelijk binnen, het dragen van mondkapjes en ontsmetten van handen. Zeker bij de tweede lock down vanaf december 2020 zijn musea actiever in het benaderen van hun publiek via nieuwsbrieven en achtergelaten emailadressen om ze te verleiden online tentoonstellingen te bezoeken. Is het een goed alternatief voor een fysiek bezoek aan een (kunst)museum? Word je selectiever of ben je juist langer ‘vermaakt’ en diepgaander geïnformeerd dan schuifelend langs tentoonstelling zalen? Ik ben 29 december 2020 online op bezoek gegaan bij een aantal exposities.

FOAM: all about photography
FOAM Amsterdam heeft FOAM at Home met een aantal digitale tentoonstellingen. Eén ervan is het gratis FOAM Talent digital met jonge fotografen die hun jeugd, coming of age of worsteling met hun plek in de wereld verbeelden met de camera, fotoalbums van de ouders en drang eigen collages te maken. Navigeren door de de tweedimensionale albums is wat lastig. Handig is het ‘informatievel’ dat als pop-up bij elke fotograaf kan worden opgeroepen met een link naar de website van de artiest en social sharing knoppen.

Achtereenvolgens bekeek ik de projecten

  • The Y van Alba Zari over haar zoektocht naar haar biologische vader. Helaas wees een DNA test uit dat haar wettelijke vader 0% kans had ook biologische vader te zijn.
  • Distopische fotocollages Honesty & Disguise van Gao Shang.
  • Temporarily Censored Home van de uit de kast gekomen Chinees Guanyu Xu die zijn slaapkamer bij z’n ouderlijk huis in retrospectief tot vrijplaats herinricht.
  • Hervertelde boedhhistische verhalen over de ontdekking van seksualiteit in Red Lotus van Kamonlak Sukchai.
  • Een New York City getaway voor gays in To Die Alive van Matthew Leifheit.
    Aangespoeld op een zandstrand Hola Mi Amol van Karla Hiraldo Voleau.
    Maggic Cube over de invloed van het merk Maggi met de fel geel en rode uitingen in de samenleving van Adji Dieye.


Een ander model is opgezet rond I Know How Furiously Your Heart Is Beating van de Amerikaanse fotograaf Alec Soth (1969). Zijn meest recente project is het resultaat van een persoonlijke zoektocht en markeert een vertrek van Soths eerdere werk. Stillevens van bescheiden bezittingen en portretten van uitzonderlijke mensen in hun persoonlijke omgeving kenmerken de serie. Curator Hinde Haest heeft een videotour samengesteld die na een kleine donatie online te bekijken is.

Virtuele tour door het Drents Museum

Als quarantaine vermaakt kun je op de website van het Drents Museum in Assen virtueel door de gebouwen wandelen en de kunstwerken bekijken. In het virtuele museum kun je naast de actuele tentoonstellingen ook een aantal tentoonstellingen bekijken die fysiek niet meer te zien zijn. Desgewenst kun je met een VR bril op in 3D rondkijken zonder naar Assen te hoeven rijden.

Actueel:

  • Henk Helmantel – Meesterschilder met 12 panorama’s die zich wat houterig laten bekijken als tour. De individuele werken zijn niet in detail te bewonderen. Je blijft op afstand, kunt de bijschriften bij de werken niet lezen.

https://twitter.com/DrentsMuseum/status/1343874676230156288

  • Koen Theys – Diasporalia: mensen die er niet zijn. Hoewel maar twee panorama’s, is het videointerview met de Belgische kunstenaar informatief bij de in blauw, wit en goud uitgevoerde matrassen met persoonlijke objecten van vluchtelingen.
  • 65 jaar Vrienden van het Drents Museum
  • Het Grootste Poppenhuis van Nederland
  • Codename: Energy – energiek avontuur voor families met kinderen (8 tot 14 jaar)
  • Drentse veenlijken

Terugkijken:

Cobra museum thuis

Ik ben zelf nog niet eerder in het Cobra museum voor moderne kunst in Amstelveen geweest. Best aardig natuurlijk een virtuele kennismaking te doen. Tot eind juni 2021 kun je thuis het overzicht Onder de huid van het werk van de Joods-Franse kunstenares, activiste en schrijfster Claude Cahun (1894 – 1954) bekijken in een videorondleiding van de zichtbaar zenuwachtige conservator Julia Steenhuisen. Ze weet wel waar ze het over heeft en zodoende hindert haar uitleg niet.

Omkering van rollen omtrent geslacht en seksualiteit, Cahun thematiseerde al vroeg wat men vanaf de late jaren zestig van de 20e eeuw gendervraagstukken is gaan noemen. Verder kun je het nieuwe Cobra Magazine inzien en doe-het-zelf-thuis-workshops en tekenopdrachten maken.

Je ziet dat musea net als veel andere organisaties nog echt moeite hebben om hun functie en werken online te brengen. Budgetten, expertise liggen anders dan een online video- of muziekdienst. Ik wil ze ook niet vergelijken en zie de probeersels als quarantaine vermaak (zoals Drents Museum het noemt) en teasers voor weer fysiek kunnen bezoeken van musea.

Zie voor meer tips van online te bezoeken musea: