Gezien: La vita davanti a sé – The Life Ahead (2020)

De kernboodschap in de film The Life Ahead (La vita davanti a sé) (2020) laat zich samenvatten als de noodzaak van liefde en respect, plus het zelf maken van keuzes om verder te kunnen in het leven. Het 12-jarige Senegaleze weeskind Mohammed (Momo, hij heeft een hekel aan lange namen), gespeeld door Ibrahima Gueye, berooft op straat de oude madame Rosa (Sophia Loren) van een setje kandelaars. Dokter Cohen (in de Nederlandse ondertiteling als Coen vertaald) ontdekt deze misdaad, blijkt ‘toevallig’ ook de behandelend arts van Rosa te zijn en retourneert de kandelaren met het diefje die hij tot dan toe in huis had opgenomen. Madame Rosa is gestopt met tippelen en ontfermt zich sindsdien over kinderen van hoeren. Ze neemt ook Momo onder haar hoede, is streng en rechtvaardig. Een typisch Europese film, waarin diversiteit en inclusiviteit bij de casting werd betracht: een Afrikaanse jonge vluchteling, een stokoude, vrouwelijke Joodse overlevende van het concentratiekamp Auschwitz, een transseksuele prostituee Lola (Abril Zamora), een blanke wijze oude dokter en een Arabische winkelier monsieur Hamil, moslim en door de Europese verlichting geraakte, geduldige winkelier.

Regisseur Edoardo Ponti is de zoon van de inmiddels 86-jarige Sophia Loren die als stugge Rosa geestelijk steeds verder in de war raakt, in haar heldere momenten orde op zaken stelt in het nog jonge leven van Momo, maar evenzeer zich terugtrekt in de kelder onderin haar appartementengebouw, mijmerend over het verleden, de vredige Mimosa’s in Viareggio. De dronebeelden, zonsopgangen en -ondergangen, plus het stadsleven in Bari zijn de achtergrond van de schaduwzijde van Momo’s leven: als succesvol drugsdealer proberen uit handen te blijven van toezicht en correctie. Hij schoffeert zijn pleegmoeder en huisgenootjes, hoeft niet naar school, maar geniet ook zichtbaar van een mooie fiets en de aandacht die hij dankzij z’n drugsbaas weet te krijgen op een feestje of rondrit door de stad.

De keuze uit twee toekomsten, als crimineel of rechtvaardige – en hier zeker in de Joodse context van de wereld reddend door één leven te redden – wordt tastbaar, zonder verder het plot te verklappen. La vita davanti a sé is een bewerking van de roman La vie devant soi van Émile Ajar, een van de pseudoniemen van Romain Gary. Een eerdere verfilming uit 1977 met Simone Signoret won in 1978 een Oscar en werd in 2016 door Andrea Maier in VPRO Zomergasten gekozen als spraakmakende film. Voor Sophia Loren is The Life Ahead de eerste film sinds 2009, toen ze in de musicalfilm Nine van Rob Marshall schitterde De laatste keer dat ze zelf een Oscar won, was in 1961 (!) voor haar rol in Two Women (1960) die door haar wijlen echtgenoot, Edoardo’s vader, Carlo Ponti (1912-2007) werd geregisseerd. Io sì (Seen) dat je hoort in de begrafenis scène en aftiteling is van Laura Pausini.

Ik zag de film op Netflix.