Ted van Lieshout – Bloot

      No Comments on Ted van Lieshout – Bloot

Mij leek de aanprijzing van Bloot, het nieuwe boek van Ted van Lieshout over bloot / naakt in de kunst van de afgelopen eeuwen interessant om een bestelling te plaatsen. De opzet van Bloot is echter anders en eigenzinnig. Van Lieshout gebruikt een emailconversatie met een archivaris van de stad Amsterdam als rode draad om de achtergrond van naakt opgehangen wederdopers in Amsterdam-Noord om achtergronden van deze manier van terechtstellen, maar ook de lendendoekjes en tactisch geplaatste vijgenbladeren op (in opdracht van de Rooms-Katholieke) Kerk vervaardigde schilderijen en sculpturen, preutsheid (overschilderen van poses, tijdelijk verwijderen van penissen van beelden) en persoonlijke ontboezemingen een plek te geven. De auteur houdt het onderscheid tussen ongekleed (bloot) en ontkleed (naakt) aan, waarbij de kwalificatie van Adam en Eva na de zondeval even wennen is, en naakt net zo goed erotisch als bestraffend bedoeld kan zijn.

Pas in de tweede helft van het boek gaat het aantal besproken kunstwerken wat omhoog. Ik had meer een overzichtswerk verwacht en zit nu met een mix van memoir, fictie, kunstgeschiedenis voor aanvankelijk een jong publiek, maar qua taalgebruik te nadrukkelijk op volwassenen gericht boek. Hoewel de flaptekst correct de inhoud weergeeft, had ik gewaakt voor het wekken van andere verwachtingen bij boekverkopers.

Over de auteur

Met zijn onthullende en onthutsende romans Mijn meneer en Schuldig kind deed schrijver, dichter en tekenaar Ted van Lieshout (1955) veel stof opwaaien. Ook in Bloot schuwt hij de controverse niet. Ted van Lieshout won meer dan dertig prijzen, waaronder de Boekensleutel en de Theo Thijssenprijs voor zijn hele oeuvre. Sinds 2005 houdt Ted van Lieshout een weblog bij op tedvanlieshout.nu.