EBF Conference 2020 – Challenging the Change

Net als aanstormend economie- en bedrijfskundetalent hoef ik vandaag geen pak aan. COVID-19 had uiteraard ook consequenties voor het jaarlijkse Economie en Bedrijfskunde Factulteit (EBF) congres voor studenten en alumni. Van een dagvullend programma in Martiniplaza in Groningen blijft een online ochtendprogramma over en een aantal workshops voor studenten ‘s middags wel in Groningen. The Challenge of Change zou elke editie een relevant thema zijn, maar in 2020 zeker. Uitdagingen horen bij het leven. Adapt en adopt helpen bij overleven in een VUCA wereld en omgaan met veranderingen. Judith de Bruijn is dagvoorzitter.

RTL als agile verhalen verteller

Sven Sauvé (CEO RTL Nederland) gebruikt Kodak als illustratie hoe het missen van een disruptive technologie (hier: digitale fotografie) je (bijna) einde als bedrijf kan betekenen. Grappig is de aankondiging van toen nog nieuwslezeres Pia Dijkstra in het Acht Uur Journaal op 2 oktober 1989 dat RTL Véronique – de voorloper van RTL – begonnen is. Het was de eerste commerciële omroep die naast de publieke omroepen werd gelanceerd.

De mediamarkt is nog altijd turbulent. Een Attention economy met Amerikaanse en Chinese spelers, Belgische bedrijven (Mediahuis, DPG) die Nederlandse organisaties als NPO, RTL bedreigen met hun deep pockets. Sauvé licht aan de hand van Videoland geleerde lessen toe: separaat houden van traditionele business, genoeg geld hebben om te investeren, technologieplatform (functionaliteit en schaalbaarheid vergeleken met Netflix) en content (vergeleken met concurrenten) om loyale klanten te houden (telling your stories). Ben je technology-centric of customer-centric? Van gut feeling naar data driven. Het nu behoorlijk agile opererende Videoland kan lokale content aanbieden en is momenteel #2 achter Netflix. En toch dreigen nieuwe marktpartijen, zoals Amazon en HBO. Als je je onderneming wil wijzigen, wissel dan minimaal 60% van je senior management, was het waardevolle advies drie jaar geleden aan de toen nieuwe CEO.

Op mijn vraag What will on-demand viewing mean for the traditional daily programming schedule of a broadcasting company in the near future? geeft Sauvé aan dat er verschillen zullen zijn in publiek (breed publiek versus niche) en content (algemeen acceptabel versus extremere genres). RTL mikt op een mix.

Sustainability als grootste uitdaging

Voor 146 kijkers – ligt studerend Groningen nog te slapen? – vertelt de Argentijnse wereldverbeteraar, change maker en voormalig journaliste Virginia Yanquilevich (CEO Dopper, een Dopper-fles voorkomt dat 40 wegwerpflessen in onze oceanen belanden), is begaan met beschikbaar maken van gezond drinkwater wereldwijd. Dopper is overigens niet haar uitvinding of in 2009 door haar gesticht, wel heeft ze zich vol overgave verbonden aan de organisatie die niet alleen de bekende waterflessen maakt, maar ook allerlei hulpprojecten organiseert. Profit en purpose gaan hand in hand, people en processes maken het verschil. Virigina vertelt uitbundig over spraakmakende awareness activiteiten als die met het plasticarium in het Brusselse Atomium en het Amsterdamse Tropenmuseum in 2019.

Gedragsverandering is lastig
Spreker, schrijver en management inspirator Ben Tiggelaar licht toe dat hij niet in Groningen, maar in Muntendam woonde tijdens zijn korte studietijd in Groningen. Zijn master haalde hij later in zeven jaar tijd aan de VU in Amsterdam. Gedragsverandering is lastig. John Kotter inspireerde hem enorm. Wat maakt gedragsverandering zo moeilijk en welke aanpakken helpen?

Automaticity – wat Daniel Kahnemann fast thinking noemt – is de voorkeurstand van ons brein. Dingen op de automatische piloot doen zonder er (bewust) over na te denken, loss aversion en onze omgeving (onze perceptie van wat ons nu beïnvloedt) hinderen ons om (gedrags)veranderingen te omarmen.

Om effectieve aanpakken te illustreren gebruikt Tiggelaar de metafoor van de ladder (in 2019 schreef hij het gelijknamige boek). Zet een doel, bepaal het benodigde gedrag om bij het doel te komen en regel ondersteuning voor dat gedrag. Veranderen gaat om leren. Het zal met vallen en opstaan gepaard gaan. Laat het doel een leerdoel zijn, geen prestatiedoel.

Waarneembaar gedrag is concreet en toonbaar. Mocht een inspirational speaker dat aanwenden of benoemen in een spreekbeurt, zal het publiek het minder enthousiast oppakken. Maar het is wel het enige dat wel kan werken en waarvoor je passende ondersteuning kunt geven. Het veranderen van de omgeving om de beoogde doelen te halen en gedrag te veranderen is de sleutel. Denk aan het initieel opruimen van je kamer of leegruimen van je zolder om met minder spullen te kunnen leven, het radicaal weggooien van je Inbox items om vervolgens het een Getting Things Done of Inbox Zero techniek te kunnen werken.

Door te gaan voor ridicuul kleine stapjes is voortgang wèl mogelijk en kun je achteromkijkend zien dat je dag beter besteden, anders omgaan met situaties, bestendigen van een relatie, etc. wel lukken. Lees het boek als het spreektempo van Ben Tiggelaar je te snel ging. Think slow and act 🙂

Every challenge is a gift

Ex-judoka Edith Bosch – je kent haar wellicht als Expeditie Robinson 2013 winnares– geeft een masterclass. De performance coach stelt every challenge is a gift. Hoeveel tijd investeer je in om je goed te voelen, je volledige potentieel te bereiken en je wensen realiteit te maken?

Edith benadert verandering vanuit haar praktijk, holisme (We is the new I) en ontwikkelingspsychologie en adresseert haar publiek als slimme gasten, niet specifiek leiders. Bosch was een perfectioniste als compensatie voor een beschadigd zelfbeeld. Een winnaarsmentaliteit vanuit een deep loss aversion. Negatieve energie (zelfbeeld, perceptie) en positieve energie (zelfbeeld, psychologie, perceptie, levenshouding) zijn cruciaal voor gedrag. Denk even terug aan de omgeving in het verhaal van Ben Tiggelaar of het concept van circle of influence in de boeken van Stephen R. Covey.

Ben jij / is jouw gedrag gebaseerd op angst of liefde? De Bijbel / het christelijk geloof heeft daar sterke ideeën over, al gaat Edith daar niet op in of door. Verzet is een perfect startpunt voor persoonlijke verandering. Durf je tegen de stroom in te zwemmen, het zwarte schaap te zijn?

Becoming aware – accept – say yes! – feel – make a choice – what do I need to do? vormen de stappen in de kunst van innerlijke groei. eens een stap terug doen, accepteren dat je niet volmaakt bent of zult worden. Ken uzelf.