Wandelen op het langste natuurpad van Nederland tussen Balkbrug en Heino

Stepping Stones in OmmerschansMijn nachtrust thuis viel me tegen. Stramme spieren en zeker ‘s avonds weer even wennen aan de geluiden van onze kinderen die pas na 22.00 uur lijken op te leven. De vijfde dag op het Langste natuurpad van Nederland begint thuis, een paar honderd meters verwijderd vanaf de Zwolseweg naar de Dronkemanslaan getrokken route.

Voor wie bij de voormalige Boskerk, nu Thomashuis, denkt even neer te kunnen ploffen bij het Rustpunt, slecht nieuws: die is sinds de uitbraak van COVID-19 nog niet heropend. Dan kun je beter bij aankomst in Balkbrug ons even bellen of een bericht sturen, dan zetten we koffie of thee 🙂

Relive ‘Langste natuurpad dag 5: Balkbrug – Heino’

Etappe 13: Balkbrug – Holt (16km)

Zonsopgang boven OmmerschansHoewel ik op de automatische piloot loop – dit is immers mijn Heimat – geniet ik van de zonsopgang in de Ommerschans. Het natuurpad volgt de Schansweg, de contouren van de Schansgracht en de in de afgelopen jaren opnieuw aangebrachte omwalling om de stervorm terug in het landschap te brengen. Over de stepping stones, een brug van betonnen bladeren door naar het wandelpad dat de familie Hiemstra die verderop aan de Balkerweg een historische hoeve bewoont, opengesteld heeft. Dat ATB’ers het pad gebruiken, ook vanochtend, dat weet ik, maar maakt een wandelpad niet een fietspad.

Walnoten plantage De Haar Witharen is nog steeds te koopAchter het Canadabos langs door het Ommerveld over de Grensweg (de grens van Balkbrug en voormalige gemeente Avereest) naar De Haar. Van Balkbrug tot hier is de route over het tracé van het LAW Maarten van Rossumpad gegaan. De rood-witte markeringen kom ik verderop vandaag wel meer tegen.

De walnoten plantage met twee bouwkavels staat nog steeds te koop. Je vindt het perceel niet op Funda. Hofrijck Rentmeesters schrikt belangstellenden verder af door te stellen dat het “15.80.00 hectare” groot is. Bedoeld wordt 15,8 hectare. Scheelt toch weer in het onderhoud. Een mooie aanvulling voor het Langste natuurpad zou opname van het voor wandelaars opengestelde terrein zijn dat aansluit op het waterwingebied in de beboste zandheuvels erachter.

Het boerenland inIn stijl van de route krijg je van Witharen zelf niets te zien. Wel ligt er anderhalve kilometer asfalt onder je voeten op de Witharenweg langs het Europa Ayurveda Centrum en een aantal oude boerderijen. Het pad uit het wandelnetwerk dat bij een hoeve het erf en een koeienpad op gaat, mag ik ook vanochtend volgen, op z’n tijd een gespannen draad passerend richting het natuurgebied Vlierbelten. Hier ben je weg van de fietsers en de meeste wandelaars en wachten weilanden, bospercelen, heide en water. Bij de schuilhut en startpunt De Woest van het wandelnetwerk Vechtdal Overijssel rust ik voor de eerste keer na 11km wandelen.

Struweel bij natuurgebied tussen Ommen en De StouwewegComplimenten voor de routebouwers die me nog meer onverharde paden laten zien tot bij de Hessenweg. Geheel op de auto pilot steek ik verderop over en draai de Maneweg in. De officiële route had nog een ommetje buiten het bos willen doen om verderop, waar fietspad zandweg wordt aan te sluiten. Langs de diverse campings kom ik bij het buurtschap Holt (dat ter plekke echt niet zo staat aangegeven) bij de stuw in de Overijsselse Vecht.

Etappe 14: Holt – Heino (23km)

Modder en boerenlandNormaliter gaan wandelaars en fietsers eenmaal over de Vecht linksaf over een met knotwilgen omgeven fietspad naar het dorp Vilsteren. Nu mag ik rechtsaf en kilometers onverhard door de modder, langs akkers en door bossen naar het Vilsterse Veld en door Landgoed Rechteren. Dit is een particulier landgoed, waar de beheerder er zichtbaar van houdt het gras in de lanen kort te maaien. Heerlijk om op te lopen. Wat een contrast met het bij Natuurmonumenten in beheer zijnde aangrenzende Rechterense veld, waar het gras hoog staat en je schoenen en sokken nat maken.

Pompoenen te koop Heinoseweg VilsterenJe kunt hier eindeloos paden bewandelen. Slechts een enkele keer kom ik een wandelaar tegen. Bij de camping Starnbosch aan de rand van het Sterrenbos is het nog wel druk. Op een wandelbankje aan de Bosrandweg pauzeer ik kort. Iets verderop is herberg De Witte Gans. De boerderij ernaast heeft een grote kraam vol kleurrijke pompoenen gevuld.

Langs het Overijssels KanaalOp de zandwegen komt een vijftal knollen met menners en passagiers me voorbij. Even later draai ik naar de zandweg met fietspad langs het Overijssels Kanaal. Geef mij maar zand 🙂 Anderhalve kilometer Hollandse luchten en water, daarna even de Twentseweg op en langs een bosrand een nieuw stuk bos in. Lange lanen door het Landgoed De Gunne en dan over het paadje langs de Kolkwetering. De achterzijde van het landhuis is vrij te fotograferen. Het was me bij een eerdere wandeling dit voorjaar opgevallen dat wandelaars de voorzijde niet te zien krijgen. Een gelukje dus.

Centsweg HeinoDe fietstunnel onder de N35 door Heino in. Ik bel Klazien om me op te gaan halen. De route blijft hier buiten het centrum al doorkruist het een wijk met akkerbouw gerelateerde straatnamen. Aan de zuidzijde van Heino is de slingerende Centsweg met knotwilgen de laatste verrassing voordat ik me elektronisch afmeld bij station Heino. Als ik in de wachtruimte zit begint het te regenen. Het op internet vermelde adres van het station (Stationsweg 8 Heino) blijkt onjuist. Klazien staat in de dorpskern te zoeken. We weten elkaar te vinden, gelukkig maar. Vrijdag 11 september ga ik verder met dag zes vanaf Heino via Wijhe en Heerde naar Epe.