Wandelen op het langste natuurpad van Nederland tussen Arnhem en Bergharen

Welkom op landgoed BoschveldHet stel fietsers dat gistermiddag direct na me aankwam bij guesthouse de Hoogkamp in Arnhem was net zo rustig als ikzelf en de buurt buiten. Vanmorgen op de kamer een eigen ontbijt met de  gistermiddag bij de Lidl gekochte vruchtenkwark, een pompoenpitbroodje en koffie ‘van het huis’.

Om half negen stap ik naar buiten voor de achtste dag op het Langste natuurpad van Nederland.

Relive ‘Langste natuurpad Arnhem-Bergharen’

Etappe 21 Arnhem – Doorwerth (8km)

Huis in landgoed Boschveld ArnhemIk heb een eigen route uitgezet naar Doorwerth die een serie landgoederen verbindt. Eerst Landgoed Mariëndaal, waar me de stenen tafel opvalt. Het is de grafsteen afkomstig van het oude Augustijnenklooster van Mariëndaal, behorende bij Congregatie van Windesheim. Het klooster werd gesticht in 1392. Deze grafzerk is een van drie grafzerken, die er nog zijn na de sloop van het klooster in 1586-1587. Dan landgoed Boschveld en Lichterbeek. Airborne begraafplaats Oosterbeek 3Ik kom via de achterzijde de Airborne begraafplaats in Oosterbeek binnen en bekijk het in mijn eentje.

Bij het station Oosterbeek staat een groep wandelaars te wachten op meer toeloop. Verder is het al behoorlijk druk met fietsers die de bospaden en hellingen waarderen. Gereformeerde kerk Oosterbeek nu BandBIn Oosterbeek glimlach ik bij het zien van het vegetarisch woonpark Ommershof (vast geen buurt BBQ of vleesetende planten in de tuin), sta stil bij het in 2019 opnieuw opgetrokken White House, de koosnaam van Hotel Dreyeroord, dat vermaard was bij operation Market Garden.

De Bilderberger bossen door, waar je moet oppassen niet overreden te worden door wielrenners. Een grafheuvel toont dat men hier duizenden jaren geleden ook al woonde. Via landgoed Hoog Oorsprong, Boersberg en Duno kom ik om de Rijndijk.

Etappe 22: Doorwerth – Valburg (16km)

Kasteel Doorwerth 1Ik negeer de aanwijzingen om de bossen op de uitlopers van de Veluwe te blijven volgen, en sla af om Kasteel Doorwerth voor het eerst te bezoeken. Daar ben ik zeker niet alleen. Op de binnenplaats is een mini markt met plaatselijke producten en het terras bij het café zit al vol.

Door bos en langs de hellingen van de heuvels bereik ik het fietspad langs de brug over de Nederrijn. Rechts het verkeer op de A50, links een panorama op de rivier.

Ik mag twee kilometer over de Drielse Rijndijk, waar fietsers, motorrijders en automobilisten met me een plek zoeken. Dan over de Plakstraat langs landbomen kwekers. De kilometers asfalt vallen me op. Bij vakantiepark Overbetuwe neem ik een eerste pauze.

Kerk HomoetIk kom door Homoet, niet veel bijzonders, tot ik een eind buiten het dorp de Hervormde Vluchtheuvelkerk Homoet zie, wat verderop oude hoeven. De Linge voorbij en dan weer een eind asfalt verder links het Landgoed Schoonderlogt, een plaatje!

In Valburg, ik kende de naam tot vandaag alleen van het A50-A15 knooppunt met deze naam, staat een tweetal kerken die een foto waard zijn. Verder is het dorp deze zondagmorgen in ruste.

Etappe 23: Valburg – Winssen (10km)

Pas bij Strandpark Slijk-Ewijk heb ik even een grindpaadje onder mijn voeten. De stranden lonken, toch ga ik door. Waarom? Ik maal erop. Een vlonderpad brengt me in Landgoed Heerlijkheid Loenen. Het Kasteel Loenen was ooit het sterkste van de Betuwe. Tegenwoordig is er een luxe verblijf- en feestgelegenheid.

Met de voeten richting Tacitus bruggenDe Waaldijk is druk en ook de parkeerplaats naar de Loenense uiterwaarden staat vol. Ik mag rechtsaf over het gras door de uiterwaarden, ook bekend als de Loenensche Buitenpolder. Nu stap ik wel naar een strand tussen twee kribben, ga lekker met mijn blote voeten in de Waal en doe even rustig aan.

Ik klim naar de Tacitusbrug in de A50 over de Waal en volg er het fietspad naar de overzijde, waar ik in westelijke richting de Uiterwaard volg tot de entree van Winssen. Vorig jaar wandelde ik er in omgekeerde richting en heb vanaf de dijk toen het dorp niet aangedaan.

Etappe 24: Winssen – Bergharen (5km)

Aan de Leegstraat is de Jumbo open, waar ik boodschappen doe. De rugzak wordt er fors zwaarder van. De gastvrouw van het overnachtingsadres in Bergharen belt om te vragen hoe lang ik nog onderweg ben. Een uur denk ik zo.

Kerk WinssenDe deur van een kleine voormalige Hervormde kerk, nu Cultuurkerkje Winssen, staat open. Binnen is een expositie van tekeningen in felle kleuren. De dienstdoende vrijwilligers hebben het onderling erg gezellig. Deze kunst kan me niet boeien. Met een foto van het orgel ga ik naar buiten.

Opnieuw lange stukken asfalt langs doorgaande, druk bereden wegen in het land van Maas en Waal. Dan een verrassing op het einde, een grasdijk langs de Broekse Leigraaf en een heuse zandverstuiving. De Elzendweg rechtsaf zie ik morgenochtend, nu ga ik linksaf om me enkele honderden meters verder te melden bij de B&B Elzend.

Doorkijkje stacaravan BergharenVoor Vrienden op de fiets hebben ze een compleet ingerichte stacaravan paraat. Ongelooflijk op wat voor plekken ik deze tocht ben geweest. Ik bel Klazien, doe erna de kleren van de afgelopen drie dagen in de handwas. Best een kans dat dit goed morgenvroeg droog is. De eerste uren kan het buiten over de railing van het terras hangen.

De gekochte naans kunnen de heteluchtoven in, de Marokkaanse kip maaltijdsalade en extra bakje rauwkost erbij, plus een rijstdessert en thee. In een Marokkaans restaurant was ik duurder uit geweest dan de €5 nu. Ik ben een tevreden mens.