Seth Godin – Dit is nu marketing

Dertig jaar nadat ik me als economiestudent door de twee Probleemgebied Marketing van professor Peter Leeflang worstelde, twaalf jaar na het lezen van Seth Godin’s Tribes We Need You To Lead Us, memoriseert onze jongste dochter de Marketing P’s en heeft onze zoon uit eigen beweging een 2019 opfrisbeurt voor marketeers, het nieuwe boek van Seth, Dit is nu marketing. Alles wat hij kan doen, is lenen, zo bekent Godin in zijn dankwoord. Het slim bij elkaar brengen van ideeën uit zijn eerdere boeken, cases uit zijn jarenlange advies- en ondernemerspraktijk drukt de lezer op het hart de verbinding te zoeken, aansluiting te vinden in de kleinst mogelijke rendabele markt met minimaal levensvatbare producten of diensten.

Marketing werkt voor zowel samenleving als de marketeer en consument zich beiden bewust zijn van wat er gebeurt en beiden tevreden zijn over de uitkomst. Dat vraagt om etisch verantwoorde keuzes, fact-based decision making en slimme positionering in de Long tail, waar veel product-marktcombinaties nu eenmaal mee te maken hebben. Weten wanneer je een draai moet maken, moet opschalen om van neofielen, de early adopters desgewenst ook de massa te kunnen bedienen, je bewust zijnd van de Gartner Hype Cycle of de hefboomwerking die van ‘ons soort mensen’ (tribes) uitgaat. Dit is nu marketing is niet zozeer baanbrekend, als wel een toegankelijk uitgeschreven appèl om die change agent te zijn die een stukje van de wereld beter achterlaat.

Over de auteur

Seth Godin is auteur van achttien bestsellers zoals Permission Marketing, Purple Cow, Tribes, The Dip, Linchpin en Poke the Box. Zijn dagelijkse posts op seths.blog hebben een miljoenenpubliek en zijn workshops helpen mensen over de hele wereld. Hij is de enige persoon die is toegelaten tot zowel de Marketing Hall of Fame als de Direct Matketing Hall of Fame.