Gezien: Nadie Sabe Que Estoy Aquí (2020)

Voor wie net als ik de pop scene in de tachtiger jaren bewust heeft meegemaakt, weet welke associatie Mel & Kim, Milli Vanillli of Boney M.‘s Bobby Farrell: groot geworden door te playbacken. Vocalen zijn ingezongen door betere stembanden. De Chileense regisseur Gaspar Antillo heeft een scenario geschreven rond zo’n kindster, Angelo (gespeeld door Gastón Pauls), wiens stem eigenlijk die van Memo Garrido (Jorge Garcia, bekend van de serie Lost) is. Angelo is 25 jaar later motivational speaker, heeft een boek Mi Camino (mijn reis) geschreven en lijkt de gevierde man, al zegt hij dat z’n leven verwoest is. Memo is door z’n vader Jacinto (Alejandro Goic) na dramatische gebeurtenissen als tiener achtergelaten bij z’n oom Braulio Garrido (Luis Gnecco ) die op een afgelegen eiland in een Chileens meer schapen hoedt.

Nadie Sabe Que Estoy Aquí (2020) is een duister drama van anderhalf uur, dat begint met het einde en vervolgens met veel scènes in de schemering of een donkere kamer het dagelijks leven, de diepste verlangens en het zich ontvouwende tragedie rond het herbeleven van de hit Nadie Sabe Que Estoy Aquí (Nobody Knows I’m Here, een door filmmuziek componist Carlos Cabezas geschreven lied) met de tekst: “Here I’ve come I won’t be long. Just to ask what you should know. There’s this land down below. No hope in my soul. There’s no feeling. This world’s too cold. Here I lie and watch the stars. Feel I’m dreaming all my life. Here’s the love I forgot. My heart’s dancing glow. Something’s wrong. I don’t belong, oh no.”

Wellicht net wat te heftige teksten om voor te leggen aan een jonge tiener om in te zingen. Voor de rest zijn de gevolgen van de hebberigheid van vader Jacinto in de toenmalige muziekindustrie bonzen die naar een perfecte combinatie van lichaam en stem zochten. Ontluikt er een liefde, gaat Memo voor zichzelf opkomen, of wordt hij bij als inbreker opgepakt? Kan hij Angelo vergeven, of slijt hij de rest van z’n leven tussen de schapenhuiden? Je gunt Memo rechtvaardiging en erkenning, maar begrijpt al vanaf de openingsscène dat het anders zal aflopen, in die zin net iets te voorspelbaar, al zijn de sfeerbeelden goed geschoten.

Ik zag de film op Netflix.