Wandelen over het Nederlands Kustpad van Den Haag naar Zandvoort

Afgelopen weekend hebben Klazien en ik weer eens samen gewandeld. De etappes van het Nederlands Kustpad van Den Haag naar Zandvoort met een overnachting via Vrienden op de Fiets halverwege in Noordwijk aan Zee. Rijden met eigen elektrisch voertuig is goedkoper dan NS treintickets voor Ommen – Den Haag CS / Zandvoort aan Zee – Ommen, zeker als er geen aanbiedingen (meer) zijn van Kruidvat, AH of HEMA. De tijd met een mondkapje op minimaliseren we het liefst. Ten derde was reizen per trein van/naar/via Zwolle dit weekend vanwege werkzaamheden niet mogelijk en hadden we met de auto naar Kampen Zuid om vandaar per trein verder te gaan. Klazien en Henk-Jan zijn klaar voor gemaskerd bal - treinreisVrijdagavond ontdekte ik terugkerend uit Driebergen ook dat de oprit naar de A28 bij De Lichtmis tot na onze passage dicht zou zijn en verkeer omgeleid zou worden via Hasselt. Onnodig tijdrovend. Dan via Nieuwleusen-Zuid naar aansluiting op de A28 bij de Hessenpoort sneller. De auto mag gratis ‘overblijven’ op de P+R van Haarlem Spaarnwoude aan het einde van de A200 naast de IKEA. We nemen de trein naar Haarlem en stappen er over op de intercity naar Den Haag. Reistijd is leestijd geworden.

Relive ‘Nederlands kustpad van Den Haag naar Noordwijk’

Zaterdag: Den Haag – Katwijk – Noordwijk (32,5km)

Wandelbankje landgoed ClingendaelWe zijn amper het station uit en de Malietoren voorbij of bij de entree van het Haagse Bos begint het stevig te regenen. De poncho kan uit de rugzak. Ondanks het weer is het druk met hardlopers, trimgroepen en wandelaars. Het zou natuurlijk gezellig zijn om even op de koffie bij de Oranjes te gaan op Paleis Huis ten Bosch, maar het hek blijft gesloten. De regen blijft gaan en komen. We steken de N44 over en gaan langs de nieuwe ambassade van de Verenigde Staten van Amerika door landgoed Duindigt op. Links de hockeyvelden waar teams luidruchtig hun spel spelen, wat verder het Landgoed Clingendael.

Gedenkplaats WaalsdorpervlakteRegelmatig gepasseerd door groepjes hardlopers gaan we de N440 over, het waterwingebied Dunea Meijendel in. De Waalsdorpervlakte aan de linkerhand is nog altijd militair oefenterrein en niet toegankelijk. Het Monument voor de Gevallenen in 1940-1945 met de grote klok op de fusilladeplaats is zo te zien onlangs van verse bloemen voorzien, vermoedelijk bij de herdenking van de Japanse capitulatie. Het wandelen door Meijendel is afwisselend over schelpenpaden, dwars door duinen, sporadisch enkele meters over een fietspad. Halverwege schuilen we kort bij een gebouwtje als de regen wel heel overvloedig neerdaalt.

Duin zichtVia de Ganzenhoek, Wassenaarseslag en het parkeerplaats van Fletcher Hotel Restaurant Duinoord dan maar het volgende duingebied in. Vanochtend al stukken Atlantikwall in het landgoed Clingendael, maar dichtbij Katwijk is een lang aaneengesloten betonnen antitankmuur intact gebleven. Langs Camping De Zuidduinen met erachter een Soefi tempel komen we Katwijk aan Zee binnen met zowaar de zon weer aan de hemel.

All you need is Strandhuys KatwijkAan de boulevard gaan we richting strand om eerst in Strandhuys Katwijk overdekt te pauzeren met een uitsmijter voor mij en vissoep voor Klazien. De beide wandelaars die we vanaf Meijendel voor en na het schuilen hebben ingehaald komen even later ook deze strandtent in. Kleine wereld.

Vrouwen in de Zeereep - kunstroute Boulevard KatwijkWe wijken af van de route en gaan een stuk over het strand. Het is druk met kite sufers. Voor zwemmers is de rode vlag gehesen. Ter hoogte van de witte kerk gaan we terug naar de boulevard, volgen het wandelpad tussen parkeergarage en de strandopgangen, waar regelmatig plaatselijk vervaardigde kunstwerken op een informatiepaneel in situ zijn tentoongesteld.

Hotel aan boulevard NoordwijkVanaf hier is het voor mij ook nieuw. De monding van de Oude Rijn in de Noordzee en dus nog één bord van de Romeinse Limes en daarna de Coepelduynen richting Noordwijk die we geheel droog kunnen doorkruisen. In Noordwijk bekijken we eerst de boulevard en gaan dan om Grand Hotel Huis ter Duin heen op zoek naar een ATM in het centrum. Bij de Bruna / postagentschap staat binnen een Geldmaat. Verderop bekijken we de voormalige kerk die nu als Klooster een soort meubelzaak geworden is. We zijn thuis voorzien; in de rugzak kan toch geen meubelstuk mee. Dan is verderop schepijs lekkerder: pinda’s en whiskey voor mij, banaan en limoencello voor Klazien.

Max Libermann kunstroute langs boulevard NoordwijkVoor kunstliefhebbers is een Max Liebermann route uitgezet rond diens schilderijen. ESTEC heeft er de Walk of Space aangelegd met handdrukken van diverse astronauten.

We passeren de witte (voormalige) vuurtoren om een kilometer verder bij ons gastadres uit te komen. Hier kunnen we beschikken over de zolderetage met apart slaap- en zitgedeelte, een Senseo apparaat, waterkoker, koelkast en magnetron. Voor het eten valt de keuze op Thais restaurant Yan. Hier kunnen we aan de laatste vrije tafel en geniet ik van eendenfilet in een rode curry met lychees, tomaten en pepers. Klazien kiest voor gebakken noedels met kipfilet. Een grand dessert met onder meer gebakken banaan, ijs en spekkoek maakt het af. Het zal je niet verbazen dat rond 22.00u waken voor slapen werd verruild.

Zondag: Noordwijk – Amsterdamse waterleidingduinen – Zandvoort (28,9km)

Relive ‘Nederlands kustpad van Noordwijk naar Zandvoort’

Op naar het strandWe staan om 8 uur op, terwijl het buiten eerder vanochtend en ook nu zwaar regent. Onze gastheer heeft om 8.30 beneden de tafel gedekt en geniet van de gezelligheid. Z’n vrouw is aan het werk. Met broodjes, ei, sap en koffie een prima ontbijt, genoeg om de eerste kilometers op vooruit te kunnen. We gaan niet terug naar het strand, maar steken vanaf de oostzijde van Noordwijk het bos in en zigzaggen door bos en duin naar de route van het Kustpad. Het begint al snel te regenen, maar langer dan een half uur duurt het niet. De rest van de dag houden we het helemaal droog.

Let op overstekend duinOok vanochtend is het in Hollands Duin en boswachterij Noordwijk druk met andere sportievelingen. De paar kilometer langs het strand om om het terrein van het radiostation Noordwijk (NORA) van Defensie heen te komen, zijn ook lekker. Bij de strandopgang Langeveldseslag pauzeren we met een kop thee bij één van de restaurants die hier direct achter de duinen bij de parkeerplaats staan. Daarna hebben we duinen voor ons alleen.

Ergens zie ik bij een valhek een bordje van de Amsterdamse Waterleidingduinen. Ree in Amsterdamse Waterleiding duinen 2Tot nu toe heb ik die enkele malen vanaf Zandvoort tot aan Vogelenzang bewandeld op de Kennedymars Vijfhuizen. De rood-witte LAW markering wijkt op diverse stukken behoorlijk af van wat in de Wandelnet app wordt aangegeven. En verder is de markering in het veld duidelijk door vrijwilligers aangebracht die de route van zuid naar noord kennen. Zoals vaker kun je een LAW niet enkel op de paaltjes of GPS track wandelen.

Boom en wolken in Amsterdamse Waterleiding duinenVoorlopig is het nieuw en afwisselend. Grote vlakten, stukken bos, de kanalen en welvingen van het oudere duinlandschap. En natuurlijk de vele reeën die rustig blijven grazen ook al trekken er wandelaars voorbij. Niet gek dat bij dit mooie weer het hier druk is, vooral gezinnen met kinderen vermaken zich opperbest. “Hallo, herten!” Het energieniveau en souplesse van Klazien blijft zakken, ondanks pauze of herhaaldelijk stilstaan. Ze is de lange afstanden niet meer gewend, hoewel ze in de zomer van 2021 met me in de Alpen wil wandelen..

Station Zandvoort aan ZeeVoorbij de uitgang rusten we nog één keer en steken dan door de bebouwing van Zandvoort naar het station om er na 28,9km wandelen de trein van 15.04u naar Spaarnwoude te nemen. Daar wacht de auto. We rijden zonder files naar Harderwijk, tanken daar – intussen een nieuw ritueel geworden – gratis stroom tot de 80% van de accu vol is en vervolgen de weg terug naar Balkbrug. Daar heeft onze jongste het eten klaargemaakt en kunnen we aanschuiven.