Normaliter laad ik mijn Kia e-Niro thuis op aan een NewMotion laadpaal. Voor de zomervakantie in Zuid-Limburg en Walcheren had ik me zitten oriënteren op Fastned en Allego laadpunten, gratis stroom bij Duitse supermarkten net over de grens bij Aachen totdat een blog van ElectricFelix.com mijn aandacht trok. De Italiaanse energieleverancier Enel X dat roaming contracten met bijvoorbeeld Allego, Shell ReCharge, Ionity/Fastned heeft, bood een onbeperkt laden in de maand juli aan voor €30 bij zowel AC als DC laadpalen in heel Europa.
Referentieprijzen
Enel X’s JuicePass app had ik met oog op onze aanvankelijk geboekte vakantie in Ligurië al gedownload. In Italië is het de #1 aanbieder van laadvoorzieningen. Geen goedkope aanbieder ( €0,45/kWh bij AC laden) en zonder deze aanbieding in andere Europese landen ook stevig geprijsd. Momenteel kun je op Ionity en Fastned snelladers met Maingau (Einfach Strom Laden) het goedkoopst terecht (€0,35/kWh), Allego langzame AC (11 of 22 kWh) palen rekenen tussen de €0,18 en €0,34 oor een Kwh, afhankelijk van de regio of plaats en of je hun eigen Smoov app gebruikt. Voor Allego DC laden ben je €0,34/kWh via Maingau kwijt, EIns Mobil rekent €0,31/kWh, maar heft wel €1 transactiekostenhet nog in ontwikkeling zijnde Shell ReCharge netwerk van snelladers rekent €0,35 of €0,55 per kWh.
Deal? Deal!
Het Fastned netwerk noemt Enel X zelf niet als partij waarmee zaken wordt gedaan, al repte Felix er wel over in zijn blog. Gelukkig hadden meer collega’s met een elektrische auto de aanbieding ook opgemerkt en gingen bij Fastned checken. Het werkte. Dat was voor mij de bevestiging dat de deal voldoende waarde had. Waar Felix nog moeite had zijn betaalmiddel geautoriseerd te krijgen voor een eerste laadbeurt, ging dat deel bij mij – rustig thuis in plaats van in de stress van nu moeten laden – goed. Door €0,01 via een credit card over te maken kon ook de €30 deal gesloten worden. Een factuur ervan kreeg ik direct per email, handig voor de declaratie op het portal voor leaserijders van MTC.nl.
Eerste laadbeurt 7 juli in Balkbrug
Het was een beetje bizar ‘s morgens om zeven uur met de nog 60% stroom in de accu naar het 1,5km verderop gelegen Heuveltjesbosbad aan de Meppelerweg te rijden. Buiten openingstijden van het mooiste openluchtbad van Nederland hangt er een ketting over de ingang van het parkeerterrein. De plaatsing van de Allego paal aan het hek maakt parkeren op het gras aan de straatkant en koppelen van de eigen type 2 laadkabel mogelijk.
De JuicePass app was niet echt vriendelijk. Met m’n neus tegen de laadpaal zou ik er te ver van af staan, waar in de app nu de afgesloten €30 deal te vinden was, was behoorlijk zoeken. Via beheer van profielen moest ik het zondag aangemaakte private profiel activeren, niet het wallbox profiel. Na de QR code van de laadpaal uitgelezen te hebben, wilde het nog niet. Nogmaals handmatig de laadpaal selecteren op de kaart wel. De laadsessie kon ik starten, een klokje ging tikken. De hele morgen echter géén kilowatts mijn auto in, als je het scherm van JuicePass moest geloven. Gelukkig gaf Mijn Kia app wel aan dat er direct geladen werd en kon ik thuiswerkend de voortgang in de gaten houden.
Eind van de ochtend teruggelopen naar de auto, via de JuiceApp de laadsessie gestopt en met 98% gevulde accu eerst nog de handleiding van de Kia door om uit te vogelen hoe de aan de auto nog vergrendelde kabel ontgrendeld kon worden. Dat was met het stoppen van de sessie niet goed afgewikkeld.
De 29,65 kWh had anders via Smoov €1 startkosten + €0,25/kWh * 29,65 = €8,41 gekost; had ik dit op ons thuislaadpunt gedaan, 29,65 * €0,238 = €7,06.
Mislukte tweede laadbeurt in Steenwijkerwold op 11 juli 2020
Het buiten gebruik zijn van de 50kW snellader bij de Lidl in Wolvega liet me uitwijken naar het alternatief, een 22kW laadpunt op het parkeerterrein van de SV Steenwijkerwold, een door Allego ‘operated’ Ecotap paal. Deze staat keurig in de Juicepass app. Of ik nu de paal op de kaart aanklik, de keuze uit #1 of #2 maak, of de QR code inlees, Juicepass weigert aan de slag te gaan en trakteert me keer op keer op een ‘Oops, something went wrong’.
Om toch genoeg stroom in de accu te krijgen om thuis te kunnen komen, trek ik m’n MTC/NewMotion pas, wat natuurlijk niet de bedoeling is van een al aan Enel X betaalde maand juli! De snelheid van deze laadpaal zakt in waar ik bij sta te lezen: van 7,3 kW/u gaat het naar 3,4 kW/u. Na drie kwartier vind ik het mooi genoeg en stop ik de laadsessie.
Problem solved! On June 9, 13:00 UTC we were confronted with an unexpected service disruption of our data-centre provider that made it unable to start a charging session using a remote App. This issue has now been resolved. We apologise for the inconvenience caused. pic.twitter.com/P9VFOnmeka
— Allego (@AllegoCharging) July 12, 2020
Zondagmiddag 12 juli viel mijn oog op bovenstaande tweet. Navraag wees uit, dat met 9 juni 9 juli werd bedoeld. Allego problemen in de gegevensuitwisseling (API versie upgrade zonder je gebruikers in te lichten?) was dus de oorzaak dat de JuicePass app zaterdag de paal wel zag, maar niet aan het laden kon beginnen.
Tweede laadbeurt 15 juli in Balkbrug
Eén van de twee stopcontacten aan de Allego paal op de Meppelerweg 60 is buiten gebruik. Volgens de JuicePass app sta ik te ver van de paal, al kan ik ‘m omduwen. Inlezen van de QR code helpt niet, vijftig meter teruglopen en dan het tweede contact selecteren wel. Om 6:56u op 23% gestart (ja, ik ben er vroeg bij) en bijna 8,5 uur later gestopt toen 98% van de accu gevuld was.
Tijdens en na het laden geeft de app niet aan hoeveel er geladen is, de nulfactuur wel: 56.59 kW. Dat de JuicePass app overdag diverse malen spontaan stopte, beviel ook niet. De Mijn Kia app is opnieuw betrouwbaarder en waarschuwt als de accu bijna vol zit.
De 56,65 kWh had anders via Smoov €1 startkosten + €0,25/kWh * 56,65 = €15,16 gekost; had ik dit op ons thuislaadpunt gedaan, 56,65 * €0,238 = €13,48.
Derde laadbeurt 17 juli in Klarenbeek
Bij verzorgingsplaats De Brink in Klarenbeek aan de A50 gebruik ik de 50kW Allego snellader. In 28 minuten laad ik 10,86 kHh. De functionaliteit of het gebrek eraan van de JuicePass app ben ik inmiddels gewend. Checken hoever het laadproces is moet met de Mijn Kia app. De La Place vestiging is op loopafstand, maar gesloten. Wel kun je naar het Total tankstation voor een WC of versnapering tijdens het laden.
De kosten waren anders bij New Motion €0,35 * 10,86 kWh = €3,80 geweest.
Vierde laadbeurt 17 juli in Urmond
In het Limburgse Urmond is net even de A2 af op de Mauritslaan een tweetal 350 kW Allego Ultra E snellaadpalen opgesteld naast een 50 kW exemplaar. Ik moet met de operator van Allego bellen om de paal opnieuw te laten opstarten en te gebruiken. De Juicepass app heeft grote moeite de paal te herkennen en de laadsessie te starten. Dan gaat redelijk ongemerkt het laden van start, op z’n snelst met 74 kW, maar tegen de 80% aan slechts 22 kW. Stoppen via de app lukt ook, al blijft tot 25 juli de laadbeurt onzichtbaar in de app. Bijzonder. De kosten waren anders €0,35 * 26,2 kWh = €9,17 geweest.
Vijfde laadbeurt 19 juli in Maastricht
Tijdens onze stadswandeling door Maastricht mag de Kia zich tegoed doen aan een AC laadpaal van Allego aan de Sint Lambertuslaan 52, een 22kW exemplaar. In bijna 3 uur tijd wordt 10,38 kWh geladen, die me anders €0,35 * 10,38 = €3,63 had gekost.
Gratis stroom op 22 juli bij Kaufland in Aachen
Bij Kaufland aan de Vaalserstrasse in Aachen, waar we een stadswandeling hebben gemaakt, kun je gratis stroom laden aan een 50kW DC laadpaal. Dat gaat prima. Een elektrische taxibus komt naast me staan. Zijn sessie start automatisch als de mijne na 20kWh gereed is.
Zesde laadbeurt 24 juli in Zolder
Aan de E314 tussen Maastricht en Leuven bij Zolder gebruik ik de Allego 50kW DC laadpaal voor 20,5 kWh in 29 minuten. Kosten anders €0,35*20,5 = €7,18.
Zevende laadbeurt 24 juli in Baarle-Hertog
Het ABC (Always Be Charging) resoneert onderweg van Limburg via de Belgische Kempen naar Noord-Brabant, als we Baarle-Hertog / Nassau aandoen. Deze 11kW Allego laadpaal staat op een parkeerterrein aan de Amalia van Solmstraat in het Belgische Baarle-Hertog en laadt terwijl wij rondneuzen en lunchen in afwisselend Nederland en België met een zielige laadsnelheid van 4kW in 50 minuten een beetje stroom. Ook deze laadsessie blijft onzichtbaar in de JuicePass laadhistorie!
Achtste laadbeurt 25 juli Oosterhout
Bij Oosterhout-Zuid even de A27 af en dan heb je op de Beneluxweg een reeks IONITY snelladers, Tesla superchargers èn een tweetal Allego 350 kW snellaadpalen tot je beschikking. Ik had Felix’ ervaringen bij de IONITY hier op Youtube gezien, de Allego vind ik vandaag ook best. La Place is ook hier gesloten. We drinken koffie bij de McDonald’s en gaan er naar de WC, terwijl de Kia e-Niro in een half uurtje 19,65kWh laadt, dat me anders €6,88 had gekost.
Gratis stroom op 25 juli bij Tango Electric in Harderwijk
Met dank aan Felix en wat tweets weet ik dat je bij het nieuwe Tango tankstation aan de Boekhorstlaan 4, net bij afslag Harderwijk de A28 af, voorlopig gratis stroom kunt laden aan een 50kW paal, omdat het nu nog de enige Tango Electric ‘pomp’ in het land is. Hier is La Place zowaar open. We lunchen terwijl van 58 naar 80% van de accu wordt aangevuld.
Negende laadbeurt 27 juli Arnhem-Noord
Ik laad ‘s ochtends op een nog verlaten plein bij het Postillion hotel Arnhem bij één van de twee 350kW laadpalen van Allego de Kia e-Niro weer tot 80% bij om vervolgens een ronde van 45km om Arnhem te wandelen. Is de auto weer rijklaar als ik ‘s middags naar huis wil.
De 24,2kWh gaat in 33 minuten naar binnen en bespaart me zo 24,2 * €0,35 = €8,47.
Hallo Henk Jan, wat fijn om te horen dat de laadsessie bij ons in Arnhem beviel. Dat doet ons uiteraard goed. Ik wens je nog veel fijne, veilige km's en keep driving forward! 🙂 ^Esmee
— Allego (@AllegoCharging) July 27, 2020
Tweemaal gratis stroom op 29 juli bij Tango Electric in Harderwijk
‘s Morgens heen naar Soesterberg laad ik 25,5kWh en ‘s middags op terugweg nog eens 11kWh. Terwijl ik bij de tweede laadbeurt de JuicePass app verken voor ondersteunde laadpalen voor mijin tour door Flevoland donderdag, ontdek ik dat ook de Allego 50kW snelladers bij de verzorgingsplaatsen Willemsbos (zuidzijde en Hendriksbos (noordzijde; lader staat bij de ingang van het Haje restaurant, 100m voorbij de Fastned snelladers) bij Nunspeet aan de A28 en de Allego 50kW snellader bij La Place in ‘t Harde, direct beneden bij de A28-afslag ook gebruikt kunnen worden met de Enel X deal.
Tiende laadbeurt 30 juli bij Shell Recharge in Almere
Aan de Hopperzuigerstraat in Almere is een tweetal door Allego operated als Shell Recharge labeled 150kW snelladers te vinden. De Shell shop is om de hoek, mocht je tijdens het laden wat nodig hebben. Ik laad er 30kWh in 35 minuten bij, lees intussen een e-book uit en kan dan weer vrolijk verder op mijn autotour langs de negen land art werken in Flevoland. De laadbeurt scheelt me 30 * €0,55 = €16,50.
Elfde laadbeurt 31 juli bij Shell Recharge Pesse
Voor mijn tour langs drie musea in de provincie ga ik aan bij de Shell Recharge 50kW snellader op het Green Planet tankstation net naast de A28 bij de afslag Ruinen/Pesse. Met de Kia e-Niro heb ik alleen wat aan het parkeervak. Vanaf de linkerplek is de kabel aan de paal te kort om linksvoor aan te kunnen sluiten op de auto. Deze Shell paal wordt beheerd door Allego en het is de eerste paal, waar in grote letters op staat, dat het laden hier €0,55/kWh kost. Na 20,63 kWh laden zit ik weer op 80% en bespaar ik me 20,63*€0,55 = €11,35.
Geen twaalfde laadbeurt in Pesse of Balkbrug
‘s Middags terug staat m’n accu op 51% als ik weer bij Pesse ben. Helaas is een Hyundai Ioniq aan het laden bij de snellader. Het rondje om de Green Planet bijna klaar zou je nog een laadkabel kunnen inpluggen bij twee eerste generatie 7kW laadpalen die hier staan te verstoffen. Ik besluit door te rijden naar Balkbrug. De 22kW Allego laadpaal bij het Heuveltjesbosbad aan de Meppelerweg is beschikbaar, aldus de app.
Aangekomen op deze zonovergoten dag (de thermometer geeft 30 graden Celcius) aan, begrijp ik wel dat het druk is bij het zwembad. Dat een Opel Zafira beide plekken voor elektrische auto’s om op te laden bezet houdt (aan de andere kant van het hek staan ook auto’s geparkeerd tegen de achterkant van de laadpaal, al staat daar geen ‘gereserveerd voor EV’ bord vind ik niet sportief. Als ik een 10m lange laadkabel zou hebben, zou ik mijn Kia er dwars voor hebben gezet en de laadsessie gestart en mijn visitekaartje achter de ruitenwisser van de Zafira hebben gedaan. Met een 10 minuten lopen ben ik vanuit huis immers ter plekke. Dat komt echter ook niemands humeur ten goede…en mijn laadkabel is korter. Thuis gaat de e-Niro aan het eigen laadpunt. Morgen wil ik met een volle accu naar het westen kunnen.
Slotsom: drievoudig stroom voor enkelvoudige prijs
En zo is een eind gekomen aan de maand juli laden voor €30. Anders was ik aan de laadbeurten voor de 228 kWh €87,52 kwijt geweest. Nu is het omgerekend €0,13 per kWh geworden. En dat had dus nog lager kunnen zijn. Een prima deal dus, die van mij door Enel X of een andere operator best herhaald mag worden. De actie maakt je wel prijsbewust en vraagt plannen omdat met name de snelladers niet zo rijk vertegenwoordigd zijn in onze laadinfrastructuur.
Related Posts