In 1980 were de supergroep Koinonia (Grieks voor een liefdevolle gemeenschap, het koinè Grieks woord in het Nieuwe Testament om een kerk/gemeente te duiden).
De mix van muzikale stijlen werd destijds jazzrock genoemd, later smooth jazz. Nu kom je termen als jazz-funk en fusion tegen. Mijn kennismaking met bassist Abraham Laboriel, Weather Report veteraan Alex Acuña op drums en percussie, blazer John Phillips, gitarist Hadley Hockensmith, toetsenist Harlan Rogers en saxofonist Justo Almario startte halverwege de jaren ’80 met Frontline, later gevolgd door hun andere albums, live optredens op Christian Artists Music Seminar op De Bron (tegenwoordig: Mooirivier) in Oudleusen in het amfitheater direct naast de boeken- en CD winkel die ik leidde tijdens de seminar week. Ik mocht handen schudden met de aardige bandleden.
Koinonia zelf werd in 1991 opgeheven, maar de musici tref je nog steeds in allerlei credit notes of verrassende concerten. Zo speelde Hadley Hockensmith na enkele soloalbums op het Meadopwlark label 25 jaar in de band van Neil Diamond, tref je bas maestro Abraham Laboriel solo met een eigen band, maar ook bijvoorbeeld bij Madonna aan. Alex Acuña speelt percussie in filmmuziek, Harlan Rogers zat zes jaar in Ricky Skaggs’s band years. Sinds 2014 vormen Abraham Laboriel, Justo Almario, Bill Maxwell, en Greg Mathieson, het jazz-fusion kwartet Open Hands in Los Angeles.
En wat een plezier is het om Abraham Laboriel in april 2020 – zichtbaar ouder – vol overgave ‘als een malle te gaan’, zoals de Nederlandse jazz/rock gitarist Elisa Krijgsman het op Facebook uitdrukte.
De jazzrock en fusion op bijvoorbeeld Frontline was een spoor dat langs de jaarlijkse GRP Records verzamelaars, een op het label toegespitst digitaal radiostation van Ziggo tijdens mijn studiejaren in Groningen en het genieten van moderne supergroepen als Flying Colors, Transatlantic, of het Nederlandse Symfo Classics.
Related Posts