Mijn muzikale vorming – dag 1: Walter / Wendy Carlos – Switched-On Bach

Eén van de uitdagingen die Facebook gebruikers aan elkaar geven is het delen van vijf (of tien) albumhoezen die kenmerkend zijn geweest voor de eigen muzikale smaak en opvoeding. Natuurlijk is bij elke plaat een verhaal te vertellen. Voor de eerste dag heb ik gekozen voor het album Switched-On Bach van Walter (later Wendy) Carlos uit 1981.

Na mijn twee jaar Algemene Muzikale Vorming (AMV) met wekelijkse blokfluitlessen na reguliere schooltijd in een lokaal van de Rijksleerschool in Deventer, waar leerlingen van vier scholen uit de binnenstad elkaar vonden in de eerste deuntjes, heb ik wekelijkse elektronische orgellessen gevolgd in de kelder van orgel- en pianohandel Schumer aan de Stromarkt in het met de Bondsspaarbank gedeelde pand. Een paar jaar geleden is daar de nieuwe Openbare Bibliotheek gebouwd. Na popliedjes op de Viscount C130, thuis ondersteund op eerst ook zo’n Viscount orgel, daarna een Eminent werd het tijd voor het echte werk. Ik ging kerkorgel lessen volgen aan de Muziekschool, eerst vingerzettingen oefenen van Psalmen op een orgel op de eerste etage van het voormalige Indisch landbouwmuseum. Daarna kwam het Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach uit 1725 op de lessenaar. Thuis kwam een Domus kerkorgel met volledig pedaal en de lessen verplaatsten zich naar het Holtgräve-orgel (1841-1843) in de Bergkerk. Mijn bebaarde leraar met hoornen bril – hoe heette hij toch? – gaf me een muzikale uitdaging mee: haal bij de muziekbibliotheek aan de Brink het album Switched-On Bach (1981) van Walter Carlos met Bach menuetten, suites uit het genoemde Notenbüchlein en de Brandenburgse Concerten, maar dan op analoge Moog synthesizers.

Dat de Amerikaanse Walter Carlos (1939-heden) ook bekend was en werd als Wendy Carlos was een tweede mentale uitdaging. Een man kon zich blijkbaar laten omzetten naar vrouw. Dat had ik als jonge tiener nog niet meegekregen. Switched-On Bach zette ik op cassette, draaide de twee albums Terranova (1982) en Quo Vadis (1983) van het Nederlandse synthesizer pop trio NOVA grijs, schafte van de Griekse synthesizer pionier Vangelis (1945-heden)  Soil Festivities (1984, schitterende albumhoes fotografie!) en Chariots of Fire (1981) aan. Ik werd zo ongeveer Nederlands enige fan van de Amerikaanse synth pop bands Mad at the World en Crumbächer en programmeerde zelf Bronski Beat‘s Smalltown Boy op m’n MSX computer.

Decennia meer aan synth pop tot aan de eigentijdse albums van bijvoorbeeld CHVRCHES, Color Theory, The Naked and Famous en Schiller volgden. En de barok van Johann Sebastian Bach werd de opmaat voor een lijn met klassieke, veelal meer uit de 18e eeuw, muziek, zij het de laatste jaren minder op de afspeellijsten, hoewel ik thuiswerkend tijdens corona weer kan genieten van bijvoorbeeld Work From Home With Bach op Spotify of het internet radio station Klassik Radio – Johann Sebastian Bach. Het originele  Switched-On Bach is niet op Spotify gezet, wel twee albums van die dezelfde insteek hebben en Bach melodieën onderhanden nemen.