Weekendje weg naar Texel

Eind 2019 kreeg ik via Capgemini de mogelijkheid fiscaal vriendelijk een set Bol.com waardebonnen of een voucher van Weekendjeweg.nl te krijgen, met een inleg van €150 werd €165 uitgekeerd. Voor Klazien en mij een aanleiding een weekendje weg te boeken in het voorjaar. Een klein jaar geleden was ik voor het eerst op Texel om de Zestig van Texel te wandelen. Klazien was nog nooit op het grootste Waddeneiland geweest. Een eenmaal geprikt weekend moest vervolgens verdedigd worden tegen andere belangstellenden en activiteiten die ook heel leuk zijn.

TESO veerboot Dokter WagemakerVrijdagmorgen werken we allebei nog thuis. Tegen 12.00u verruilen we werk voor weekend en rijden we naar de gratis parkeerplaats achter het TESO havenkantoor in Den Helder. We hebben geen enkele reden om de auto mee te nemen naar het eiland, als bij het Horntje bus 28 wacht, ons dichtbij het hotel afzet en we zaterdag dichtbij een fietsenverhuurder hebben. Aangekomen bij Fletcher hotel De Cooghen in de Dorpsstraat droppen we onze bagage in kamer 222 en gaan snel weer naar buiten voor wat drinken en snacks bij de Lidl aan de Nikadel. Klazien wandelt tussen de schelpenbanken op TexelDan een wandeling door het Nationaal Park Duinen van Texel ten noorden van het dorp. Ik had wel even gekeken op Komoot voor grofweg de te volgen ronde, maar ter plekke met tijd genoeg is het leuker gewoon wat paden te volgen door het uitgestrekte natuurgebied. Ter hoogte van strandslag 21 verlaten we de duinen en stappen het strand op. We volgen de waterlijn naar het zuiden tot strandslag 17. Strandpaviljoen Paal 17 TexelDaar gaan we bij paviljoen Paal 17 weer de duinen en de naaldbossen erachter in. Na een uur en drie kwartier zijn we terug in De Koog.

‘s Avonds eten we bij restaurant La Cascade in de Dorpsstraat. Klazien aan de Texelse lamskoteletten en ik aan de vissoep en kogelbiefstuk. Een coupe eiland als dessert. Voor €42 zijn we inclusief drinken klaar, heel nette prijzen.

Fietspad door Nationaal Park Duinen van Texel boven De KoogZaterdag belooft een aardige dag te worden. We hebben als een blok bijna tien uur geslapen, ontbijten stevig, zodat we de komende uren probleemloos vooruit kunnen. Streep negen uur staan we bij Fietsverhuur De Koog om elk een fiets met zeven versnellingen te halen. Klazien heeft gisteravond verlekkerd naar de Stella e-bike verhuurder schuin tegenover het hotel gekeken. Een elektrische fiets is ook vanochtend een optie, maar Klazien neemt toch genoegen met een traditionele tweewieler met zeven versnellingen.

Relive ‘20200307 Fietsen rond Texel’

Met Fietsknoop heb ik een route van zo’n 60km uitgezet langs verschillende dorpen en landschappen. We volgen eerst het fietspad door het Nationaal Park. Saskia die met Jorrit onlangs de locatie voor de Economentop 2021 heeft vastgelegd op Texel heeft ons het adres doorgegeven. Als we de Slufterweg met heel lage huisnummers zien, besluiten we er komend uit De Cocksdorp naar te gaan kijken. Eerst verder door de slingerende fietspaden over de duinen. Met de wind in de rug is zelfs 45km/u gehaald. Zon tegen een strakblauwe lucht en je denkt al gauw dat het volop lente is. De bollenvelden met narcissen staan in bloei. Hoe we het uitkienen weet ik niet, maar precies om 10.00u zijn we bij vuurtoren De Cocksdorp die dan net opent. Zicht op vuurtoren De Cocksdorp TexelWe gaan als eerste bezoekers naar binnen, nemen de trappen naar boven, genieten van het uitzicht en nemen de informatie over de bouw, oorlogsschade – Duitsers die hier verschanste Georgische ingekwartierde gevangenen onder vuur namen – en de verlichting in ons op. De Vliehors is duidelijk te zien. Vijf jaar geleden hebben Klazien en ik het jaarlijks georganiseerde Rondje Vlieland gewandeld en zijn we ook op de zuidwestpunt geweest. Henk-Jan vast in drijfzand De Cocksdorp TexelAls we bij de strandopgang een waarschuwing voor drijfzand zien, moeten we even de spreekwoordelijke Duitse toerist die De Slufter ingaat zonder zich om de gevaren te bekommeren uitbeelden.
Henk-Jan en Klazien bij Hoeve Vianen De CocksdorpNatuurlijk gaan we het strand richting het water. Het is zulk mooi weer en dat zien we ook aan de toestroom van andere toeristen. De fietsen weer op en via Duinpark en camping De Robbenjager naar de zeedijk aan de oostzijde van het eiland, via natuurgebied De Volharding naar het dorp De Cocksdorp. Al rijdend maak ik wat foto’s. De pret van de wind in de rug is voorbij als we in zuidwestelijke richting gaan langs de Postweg. Bij de Slufterweg linksaf om voor Hoeve Vianen wat foto’s te maken en naar vrienden te sturen als voorpret voor de Economentop 2021.

Zeemanskerk Oudeschild 2In het buitengebied voorbij het Eierlandskanaal heeft de wind vrij spel. Onze snelheid zakt tot wandeltempo als we Zevenhuizen passeren en Oosterend in rijden. Tijdens de Zestig van Texel was me dit schattige dorpje al opgevallen, toen met bewoners die deelnemers op straat aanmoedigden. We rijden via de boerderijen en buurtschappen van De Nes, Spijkdorp en Spang door naar Oudeschild, waar we de haven bekijken en voor een late mini-lunch bij de lunchroom van echte bakker Timmer gaan zitten.Hoeve buiten Den Burg Voor thuis nemen we een Texeler speculaaskoek mee. In de rugzak zit al een koker met een puzzel van de vuurtorens van de Waddeneilanden. De witte 17e eeuwse Zeemanskerk tegen een blauwe lucht vraagt om een foto. Al met al heb ik heel wat kerken gezien op deze ronde! Over de 15m keileembult Hoge Berg komen we onbedoeld pal achter de Texels bierbrouwerij uit. Dat is geen straf. Bij de parkeerplaats achter de brouwerij moeten we lachen. Het lijkt wel alsof alle dit weekend op het eiland uitgegeven huurfietsen hier staan geparkeerd. Een rondleiding door de brouwerij kan volgend jaar wel, een drinkbaar souvenir voor thuis is wel lekker. Een doos Rondje van Texel vind ik wel passend! Gelukkig hebben de fietsen snelbinders.

Fietsverhuur De KoogWe scheren langs het centrum van Den Burg en slaan – achteraf gezien – te laat af op de rotonde met de Pontweg. De bedoelde Hoornderweg naar Den Hoorn missen we zo. En dus pakken we een volgende weg linksaf, al gaat die ook weer pal tegen de wind in. Uiteindelijk laten we het dorp links liggen en slaan bij de rand van de staatsbossen af. Wat een verademing zijn de beschutte paden hier! Ondanks het zeem in mijn fietsbroek worden de afgelegde kilometers voelbaar. Ook Klazien heeft het wel gehad als we tegen 15.00u terug zijn bij De Koog met op de kop af 60 kilometers achter de rug, inclusief de uitstapjes te voet. Pizza calzone en Lasagna bij pizzeria Latino De KoogUitrusten en lezen op bed, ‘s avonds komen we voor eten uit bij de buren van La Cascade, steakhouse / pizzeria Latino. We vermoeden dat de keuken gedeeld wordt, aangezien veel van de gerechten bekend voorkomen van vrijdagavond. Klazien neemt een pizza calzone, ik uiensoep en een lasagne speciaal met spek en spinazie. Sinds het ontbijt hebben we vandaag geen koffie meer gehad. Een bakkie pleur als dessert om scherp te blijven bij de voorlaatste aflevering van Wie is de Mol? straks is handig.

Kamer 222 in hotel De Cooghe De Koog TexelZondagmorgen lopen we na weer een stevige nachtrust en ontbijt bij strandslag 20 naar de Noordzee. Er staat een windkracht zeven en een strandwandeling wordt dan snel zandstralen. Hoe dat eruit ziet, laat zich het best filmen, niet fotograferen. Vergezeld van een miezerige regenbui wandelen we door de duinen terug naar het hotel om de koffers te pakken en naar de tijdelijke bushalte aan de Nikadel parkeerplaats te gaan. In de bus en op de veerboot lezen we in onze boeken. Kia e-Niro bij Fastned A7 AbbekerkOm Balkbrug te halen hebben we stroom nodig. Ik had gisteravond gekeken naar snellaadstation op de route. Waar we de heenweg via de A28-A32-A7 over de Afsluitdijk naar Den Helder zijn geweest, pakken we nu de A7 om bij Abbekerk bij Fastned aan te kunnen gaan. Rondje Texels Bier als souvenirMet 18kW erbij kunnen we na 24 minuten laden aan de 50kW paal en weer wat bladzijden lezen verder door naar Hoorn om er over de verlegde en verbrede N307 naar Enkhuizen te gaan, de dijk naar Lelystad te pakken en via de N50, A28 en N377 naar huis te rijden. Marianne maken we blij met het zaterdagmiddag gekochte Texeler knuffel-schaapje, Johan en Henriëtte zijn al 18+ en mogen meegenieten van het Texels bier.