Gezien: Ek Ladki Ko Dekha Toh Aisa Lagi (2019)

Een jonge, beeldschone Punjabi vrouw, Sweety Chaudhary (gespeeld door Sonam Kapoor) ontmoet een andere vrouw, Kuhu (Regina Cassandra), op de de bruiloft van haar broer Raza, terwijl de koppelaars druk doende zijn. Ook Sweety moet immers aan een man geholpen worden. Als kijker denk je bij de mierzoete opening vol dans en muziek aan het begin van een traditionele Indiase romantische film te zijn beland. Als Sweety een jaar later in Dehli zich verveelt in de oefenruimte van een toneelstuk in wording van de hand van Sahil Mirza (Rajkummar Rao), geeft ze hem het advies dat het plot duidelijk maakt dat hij nog nooit echte liefde heeft ervaren. De kijker wordt opnieuw op het verkeerde been gezet. Want is Sweety de ervaren minnares die Sahil meesleurt door de stad, zich de woede van haar eigen broer Babloo (Abhishek Duhan) en vader Balbir Chaudhary (gespeeld door Sonams vader, Anil Kapoor) op de hals haalt, want Sahil is een moslim.  Niet alleen de familie-eer, maar ook Chaudhary Garments, het kledingmerk van papa staat op het spel. Of helpt omkopen of een slimme versiertruc toegelaten tot het huis van de Chaudhary’s?

Gaat de film dan over het passeren van religieuze barrières? En wat te denken dat je Sahil nergens in het verhaal ziet bidden, maar wel vrolijk aan de alcohol ziet op een feestje. Nee, zowel vader als dochter Chaudhary vallen op vrouwen. Hoe een voorliefde voor koken, tradities en vooroordelen, charmes en iedereen een rol gunnen in een nieuwe musical Ek Ladki Ko Dekha Toh Aisa Lagi (How I felt when I saw that woman). De verhaallijn is ontleend aan de roman A Damsel in Distress van P.G. Wodehouse (1919). Hoe goed ken je als ouders je kinderen? Heb je eenzaamheid en depressie opgemerkt? En wat als zoon of dochter uit de kast komt?

Ek Ladki Ko Dekha Toh Aisa Lagi werd begin 2019 uitgebracht en is te zien op Netflix. Misschien niet overal ter wereld een big issue meer, maar zolang als er landelijke coming out dagen worden georganiseerd, is een homoseksuele relatie toch ook hier in het o zo progressieve Nederland niet helemaal normaal. Kuhu hoeft afgezien van de openingscène weinig te zeggen in de film, haar personage is zo wel erg oppervlakkig. En juist de onverwachte liefde tussen de beide vrouwen had meer aandacht mogen krijgen dan het schrijf- en acteertalent van Sahil. En, zoals al opgemerkt, had de rol van moslim overtuigender gemogen. En op gebied van godsdienstige grenzen zit in India wellicht nog een groter taboe dan het nieuwtje van een lesbische dochter.