Helemaal om Hanzestad Harderwijk

Ik heb al diverse wandelingen in en door Harderwijk gemaakt. Nog niet eerder trok ik helemaal rond de hanzestad aan het Wolderwijd, tot de aanleg van de Afsluitdijk en de Flevopolders aan de Zuiderzee. Met de auto heb ik vaak naar de de nieuwe verlichte fietsbrug over de A28 en het kasteel langs de snelweg zitten kijken. En zo ontstonden al wat bezienswaardigheden voor het routeontwerp op afstandmeten.nl. Ik reis deze zaterdagmorgen met een half uur vertraging met de trein naar Harderwijk. Tussen Ommen en Dalfsen maakt de machinist een noodstop na wat geraakt te hebben. Een inspectie aan de buitenzijde van de trein in het donker wijst uit dat er een buizerd minder in het Vechtdal leeft. Een minuut nadat de sprinter naar Harderwijk vertrokken is, kom ik aan in Zwolle. Gelukkig staat de nieuwe sprinter voor over een half uur snel klaar. Warm binnen zitten en de zaterdageditie van Trouw verder lezen. De nieuwe sprinter heeft ook onder elke stoel zowel een 220V stopcontact als USB socket om je apparaten op te laden. Om tien voor half tien kan ik op pad in Harderwijk.


Vind hier je eigen vogelhuis na een vlucht terugIk neem het voetpad langs de Churchillaan parallel aan het spoor tot het Zuiderzeepad, dat ik herken van trage tochten die ik hier voor Rob Wolfs heb verkend. Hier valt me het eerste betuttelende bord van deze dag op. Het fietspad is alleen voor fietsers. Voetgangers moeten over een tegelpad dat een groene long van de wijk Stadsweiden vormt. Aan het eind ligt het Wolderwijd, waar je links en rechts langs het water kunt kuieren. Ik sla linksaf, ga vandaag tegen de klok in om de stad.
Fietsbrug over A28 naar Crescent ParkDe fietsbrug over de snelweg voorbij kom ik in het deels nog in aanleg zijnde Crescentpark, waar landscaping professionals zich helemaal kunnen uitleven. Crescentpark Harderwijk 1Waterpartijen rond de verlegde Beek van de Hoge Geest met rotsen, stepping stones, trekponten en touwbanen, speelplaatsen en wandelbankjes, jong groen en een enorme geluidswal – de Crescentdijk zie ik op Google Maps – langs de A28. Die houdt het lawaai van het verkeer – en dan is het nog maar zaterdagmorgen – niet tegen, maar geeft wel de gelegenheid over het voetpad wat te stijgen en te dalen. Een loopgroep houdt zich op de vlakte en zo heb ik het pad tot de Spijkweg voor me alleen. Aan de zuidzijde is het park nog ‘woest en ledig’ en eindigt het wandelpad bij wat hekken die de bedoeling hebben de doorgang te versperren. Ik had zoëven een hondenbezitter het park hier zien verlaten en dat kan ik dus zelf ook.

De rotonde over en een klaphek door en dan sta ik op het voetpad rond Groot Horloo, het  in 2010 gebouwde ‘kasteel’ in Delftse School stijl aan de snelweg in de zuidwestpunt van Harderwijk, pal naast camping Horsterhoeve. Ruim zicht op Groot-Horloo zuidzijdeIk loop eerst om het complex heen, dat uit een aantal slim neergezette rijen appartementengebouwen bestaat. Een houten toegangspoort kan moeiteloos gepasseerd worden en dan sta ik op een binnenplaats die vraagt om een panoramafoto.

Via de Horster-Engweg ga ik zuidoostelijke richting verder. Vandenbrink onroerend goed heeft dit als optrekje in HarderwijkAan de weggetjes links zijn moderne interpretaties van jaren ’30 huizen neergezet. Nog indrukwekkender zijn de landhuizen van bijvoorbeeld Vandenbrink onroerend goed en eentje met een eigen slotgracht waar op de begane grond een letterlijk kamerbreede televisiescherm een kinderprogranmma toont.


Oude School 's-Heeren Loo ErmeloHet zandpad langs vakantiepark de Doppenberg komt uit bij het terrein van ‘s-Heeren Loo, een christelijke zorggroep met allerlei behandelingen en woonvormen voor mensen met een beperking. Her en der op het uitgestrekte terrein zijn woon units, mogelijkheden voor dagbesteding en therapie, een eigen hertenkamp, kerk, supermarkt en een restaurant in De Oude School. Ik verbaaas me niet over een ruiter die een meisje naast het paard aan een koord ‘vast houdt’ of een minstens vijftigjarige man die me tegemoet komt op een skelter. In het bos tot de Kolbaanweg kan ik indrukken verwerken.

Geen toegang tot Harderwijker bossen tussen zonsondergang en zonsopkomstWeer een heel andere indruk geeft de nieuwbouw van een projectontwikkelaar in de bossen waar je ‘woning te gast is’ aan de Máximalaan. Voor elk van haar drie dochters is een zijstraat met huizen aangelegd. De N303 overgestoken laat ik op de Fazantenlaan restaurant Bonaparte links liggen en passeer even verder camping Haeghehorst, manege Het Veluwse Ros en park Horloo. In het bos tussen de campings pauzeer ik op een boomstam. Wandelbankjes zijn hier nergens op Laman Trip te vinden.

Ik pas het vervolg van de route aan om de schurende winterschoenen m’n voeten niet teveel te laten beschadigen op de zandverstuivingen en de saaie bedrijventerreinen in Frankrijk te vermijden. Ik houd het bij de grens van Harderwijk zelf.

Aan de Strokelweg zijn diverse sporten te beoefenen. Het verbod de gemeentebossen in te trekken geldt gelukkig alleen tussen zonsondergang en zonsopkomst.

Fietsbrug over spoorlijn naar uitkijktoren Van der ValkAan de N302 ligt het Van der Valk hotel en restaurant. Aan de overzijde van de Ceintuurbaan en spoorlijn staat de in samenwerking met de gemeente Harderwijk in drie weken bouwen verrezen Toekantoren pal naast de snelweg. Zicht op oosten van Harderwijk vanuit uitkijktoren Van der ValkVerwijzingen naar de ‘uitkijktoren’ maken me blij. Inderdaad kun je het 50m hogen stalen gevaarte aan de binnenzijde beklimmen. Twee tieners en nog een ouder stel hebben hetzelfde plan. Bezweet en enigszins buiten adem boven aangekomen meldt zich direct via de intercom een mannenstem met het verzoek ‘zo vriendelijk te zijn de toren te verlaten’ zonder opgave van reden. De boodschap herhaalt zich. Toch wil ik eerst foto’s van de omgeving maken. Ik ben niet voor niets helemaal naar boven geklommen! Naar beneden draaiend vraag ik me af of m’n vakantiebaard en zwarte USB laadsnoer dat tussen m’n smartphone en powerbank over mijn jas heen loopt me verdacht maken? Het tweede stel dat ik op heenweg inhaalde is nog helemaal niet boven geweest en is dus ook gemaand weer af te dalen. Sneu. Gelukkig heb ik nog wat foto’s, echter niet spontaan zin om nu bij Van der Valk een bakkie te doen.
Goeman Borgesiuslaan HarderwiijkNa de snelweg ga ik over de Thorbeckelaan langs de geluidswal van A28 en N302. Aan de met vlakken beschilderde flats hing in vroeger tijden (eind jaren ’90) het logo van Groene Land Verzekeringen, destijds markeerde het de grens van het werkgebied van de zorgverzekeraar. Over het spoor neem ik de Parallelweg dat bijvoorbeeld ook op het Westerborkpad ligt. Achter de kippenboeren lag het buurtschap Frankrijk, nu opgenomen in de bebouwing van Harderwijk. Op dit terrein aan Grensweg Harderwijk zijn geen EVs toegestaanIk neem de Tweede Grensweg, Bakkersweg achter de nieuwe begraafplaats en de Grensweg naar het noorden. Het verbodsbord op elektrische voertuigen op het erf van een bewoner valt me natuurlijk op, net als de in de jaren ’30 gebouwde karakteristieke boerderijen zijn blijven staan.

Aangekomen bij de Newtonweg met bedrijven aan de overzijde neem ik het wandelpad door het groen aan de zijde van Frankrijk. Appartementen langs Knarweg HarderwijkDe herinrichting van het terrein naast de verlegde N302 / Knardijk is nog in volle gang. Een appartementengebouw is bijna af, de inbouwkeukens zie ik al zitten. Hekwerk houdt nieuwsgierigen op afstand. Discotheek en karting hal Harders Plaza is sinds augustus 2018 gesloten. Ernaast is een Dirk supermarkt en een McDonald’s neergestreken.

Toen ik enkele jaren geleden wandelingen tussen Harderwijk en bestemmingen in Flevoland maakte, was Waterfront nog een kale zandvlakte. Nu is een flink deel van deze nieuwbouwwijk aan het water opgetrokken en gelukkig bewandelbaar. De welvaart ter plaatse laat zich meten door het bovengemiddeld aantal Tesla’s dat ik in de wijk tel. Geen openbare laadpalen hier in de woonwijk. De uitbreiding van laadpunten in de stad reserveert de gemeente de komende jaren voor andere plekken, zodat parkeerproblemen van laadpaalklevers in de woonwijken wordt voorkomen. Zicht op Brandaris Harderwijk 2De Brandaris heeft hier nog wel een koepel van een vuurtoren, maar is een appartementencomplex. Bij de brug op de grens van Waterfront en zandvlakte die Waterfrontpark gaat worden pauzeer ik na 20 wandelkilometers weer. Rechtdoor langs de Strandboulevard en stadsmuur. Stadsmuur Harderwijk aan BoulevardOp het Strandeiland is een speaker druk in de weer en van ver te horen. Een groep meiden mag de tientallen deelnemers aan de plaatselijke nieuwjaarsduik ‘opwarmen’ (ja, of deze luid omgeroepen aanmoediging seksistisch is, kun je over twisten. Zelf ga ik ervan uit dat de jonge vrouwen hier niet tegen hun zin staan).

De ijsbaan staat vol water. Hier valt me het bord om maximaal 5km/u aan de lichtmast midden op de baan op. Geen schaatser zal zich eraan houden. Ik blijf op het Zeepad langs het water en neem dan het Oostzeepad door de Stadsweiden. De complexen Marsdiep en Stortemelk met loopbruggen op de eerste etage en auto’s beneden doen denken aan de scheiding van verkeersstromen in de oudere delen van Lelystad en de Bijlmermeer. Optrekje makelaar HarderwijkVia de Weiburglaan met weer huizen in boerderij stijl in de zijstraten en – niet verwonderlijk – bed & breakfast De Stadsboerderij meld ik me even na half twee weer bij het station Harderwijk. Om 13.38 gaat de trein naar Zwolle, lekker! Weer 25km andere kanten van een stad gezien.