Welke nieuwe kerstalbums vind ik wel de moeite waard

Elk jaar menen artiesten – of hun managers, distributeurs, marketeers – dat het een goed idee is een eigen kerstalbum uit te brengen, sommigen voor de zoveelste keer. De aanloop naar 25 en 26 december is een goede tijd voor aankopen van muziek naast andere cadeaus. In bedrijfseconomisch opzicht is het begrijpelijk de geboden kansen te benutten. Het opnieuw opnemen van al decennia uitgemolken kerstkrakers irriteert net zo hard als Maria Carey of Wham! weer voorbij horen komen. Desondanks zijn er elke winter ook uitgaven die ik nog wel de moeite waard vind als alternatief op de achtergrond te spelen….tijdens de kerstdagen. Hier alvast de Spotify afspeellijst Christmas 2019 van de besproken albums.

Audrey Assad – Peace

Relaxte folk liedjes van eigen hand presenteert Audrey Assad op haar 7-song EP Peace. Haar in 2016 los uitgebrachte single Winter Snow met Chris Tomlin vind je op deze collectie, net als de samenwerking met Urban Doxology in Your Peace Will Make Us One, een bewerking van het Amerikaanse patriottistische Battle Hymn of the Republic. Urban Doxology zet zich als collectief van liedjesschrijvers in om culturele en etnische grenzen te doorbreken en mensen te verbinden, ongeacht hun achtergrond.

Plumb – Behold

Plumb zingt naast vocal trance liedjes bij producers als Paul Van Dyk, Dave Audé en Bryan Kearney en emotioneel geladen power ballads op eigen albums dit jaar een vijftal kerstliedjes op Behold. Jazz, folk en luisterliedjes. Geniet ervan. Eind november kwam een tweede 5-song EP Christmastime met de bells and whistles van typische Amerikaanse niemendal kerstliedjes over cadeaus, rendieren, vakantijtd, etc. uit. Voor mij het soort liedjes dat een eerste speelbeurt niet overleeft.

Sara Groves – Joy Of Every Longing Heart

In 2008 bracht de singer-songwriter Sara Groves een eerste kerstalbum O Holy Night uit. Liedjes over Jezus’ geboorte stonden er centraal. Op haar tweede kerstalbum, Joy of Every Longing Heart richt ze zich met liedjes op de perspectieven en emoties van de anderen in het kerstverhaal, de engelen, herders, magiërs die getuigen waren van de geboorte van Jezus Christus.

Een 9-tal liedjes die een eigentijdse invulling geven aan de oproep ‘Kom, laten wij aanbidden’ in plaats van ons te verlekkeren aan copieuze maaltijden, cadeaus en een fictieve oude vent in een arreslee.

Ginny Owens – A Midnight Clear

Van de blinde, Amerikaanse singer-songwriter Ginny Owens kwam A Midnight Clear uit met vijf liedjes voor reflectie en vredige momenten in het drukke kerstseizoen. De handvol tracks werd live opgenomen bij Music Row met Owens op piano, Matt Buttler (Maren Morris) op cello, gitarist  Kyle Buchanan (Jordan Feliz, Cindy Morgan) en percussionist Andrew Picha (Jordan Feliz, Mica Tyler), Twee bewerkingen van klassiekers (Hark the Herald Angels Sing en It Campe Upon a Midnight Clear) en drie zelfgeschreven nieuwe liedjes.

Planetshakers – It’s Christmas

Planetshakers‘ worship muziek bekoort me normaliter niet. Toch bevat hun elftal kerstliedjes tellende It’s Christmas naast de obligate vertolkingen van klassiekers een paar opvallende tracks. Het titelnummer in jazzrock format spettert. (Aspirant) bassistent kunnen de kunst afkijken bij een video van Alex Zuluaga. The First Noel in urban setting is eens wat anders, All Glory in laid back jazz, Hark (the Herald Angels Sing) mengt jazz en funk. Radiopotent is Light of the World.

Twee jaar geleden werd een eerste kwartet afgeleverd onder de titel Christmas, Vol. 1 met Hark, It’s Christmas, Joy to the World en Silent Night, nu dus uitgebreid met zeven andere nummers.

Nichole Nordeman – Fragile

De Amerikaanse zangeres Nichole Nordeman opent haar kerstalbum Fragile met een boeiende mashup van het in 1865 door William Chatterton Dix geschreven What Child Is This? met Sting‘s Fragile uit 1987. In Help Me Believe is ze eerlijk: “Before rationale, analysis and systematic thinking robbed me of a sweet simplicity. When wonders and when mysteries were far less often silly dreams and childhood fantasies. Help me believe.” Een laagje synths, een oude piano of gitaar is afwisselend de basis voor haar liedjes, waarin ze ingetogen, engelachtig zwevend, of verhalen vertellend je aandacht vraagt. Soms is er meer in de arrangementen gestopt, zoals de percussie en bas in How Love Comes (Gloria). Een netjes afgeleverde set kerstliedjes.


Enya – Christmas Secrets

Lekker als achtergrondmuziek kun je ook Christmas Secrets van Enya hebben. Al haar kerstliedjes, twaalf in totaal, zijn dit jaar verzameld op deze uitgave.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

❄️ Christmas Secrets ❄️a specially curated album of all Enya’s festive hits is available to listen now. Link in bio

Een bericht gedeeld door Enya (@official_enya) op

In de bonus: losse singles

Er zijn ook artiesten die met een enkele single dit jaar een graantje willen meepikken, of positiever gesteld: bijdrage willen leven aan de muzikale omlijsting van het kerstfeest. Spotify is wel zo aardig om artiesten die ik vaak beluister onder m’n aandacht te brengen. Als eerste het Britse duo Oh Wonder die in geheel eigen stijl This Christmas vieren. Op 13 maart ga ik ze live zien in Paradiso, Amsterdam.

Tori Kelly heeft een fluwelen strot en intussen heel veel verschillende eigen of andermans liedjes ingezongen. Voor deze kerstdagen is een eigen versie van het in 1862 geschreven Angels We Have Heard on High.

De Canadese Lights bewerkte ingetogen Happy Xmas (War Is Over) van John Lennon & Yoko Ono uit 1971. Textueel komt dat niet verder dan “We hope you have fun. The near and the dear one. The old and the young. A very Merry Christmas. And a happy new year.”

Tweederde van DC Talk is in opperbeste kerststemming. Op 22 november werd een eerste single, Have Yourself a Merry Christmas uitgebracht door Kevin Max (alweer jaren solo) en Michael Tait (na een solocarrière jaren lead zanger van Newsboys).

Folk / Americana artieste Joy Williams herken je ook op afstand. Ze brengt met Birdtalker uit Nashville een December Song. Rachael Lampa bezingt Silent Night. En Johan Jeras, na het opheffen van het Vreemdelingen Collectief solo, heeft een bewerking van Come Thou Long Expected Jesus. De tekst werd in 1745 geschreven door Charles Wesley, de muziek is van Loys Bourgeois (1551).