Peter Jordens – De Ploeg in de jaren twintig

In het eeuwfeest rond de Groninger kunstenaarsvereniging De Ploeg verschenen diverse overzichtswerken en boeken met typische schilderijen en grafische kunstwerken van de hand van De Ploegleden. Peter Jordens schetst in De Ploeg in de jaren twintig de hoogtijdagen, vanuit een sociaal-economisch en stadsontwikkelingperspectief. Groningen was destijds de vijfde stad van het land, met nieuwe inwoners uit diverse windstreken, anders dan nu in heel beperkte mate met studenten. Jordens geeft aan hoe en waar de kunstenaars elkaar troffen, beschrijft de opkomst van Kunstlievend Genootschap Pictura, het variété, de tango en andere vormen van muzikaal vermaak.

Kees van der Ploeg leverde een essay over de artistieke en maatschappelijke idealen en illustreert de gemeenschapskunst (ornamenten, muurschilderingen, gevelstenen, beelden in de openbare ruimte) van De Ploeg. Han Steenbruggen belicht het atelier als zinnebeeldig decor. Anneke de Vries beschrijft de muziek-toneelstukken (musicals zouden we nu zeggen), het interieur van het Harmoniecomplex. Peter Jordens geeft een inkijkje in de tekenlessen van Jan Jordens en de ontwikkelingen van kinderlijke lino’s tot heel wat complexere exemplaren. De wandschilderingen van Jan Wiegers in Mutua Fides, het verenigingsgebouw van het Groninger Studentencorps Vindicat atque Polit. Helaas is het pand met schilderingen bij de bevrijding van Groningen in 1945 volledig verwoest. Hendrik Jan van den Berg interpreteert de ontwikkeling van H.N. Werkman, bekend van lino’s, reclameposters, schilderijen en magazines van de kunstkring. Tenslotte een wat onderbelichte groep in de bijdrage van Doeke Sijens: de literatoren Herman Poort, Josef Cohen, Hendrik de Vries en Johan Theunisz. De Ploeg in de jaren twintig heeft tientallen illustraties van kunstwerken, resulterend in een fraai overzichtswerk.