Natasha Bedingfield – Roll With Me

Menig popartiest laat er tegenwoordig minder lang overheen gaan om onder de aandacht te blijven van publiek. De Britse Natasha Bedingfield – je kent haar wellicht van de mega hit Unwritten of Bruise Easily – heeft in 2011 haar vorige album Strip Me Away uitgebracht. Roll With Me met 18 liedjes is dus gerust een inhaalslag te noemen, hoewel Natasha op continu basis tourt, liedjes schrijft, ook voor anderen, en in studio’s te vinden is. Ze werd moeder. Pop in alle smaken met aanstekelijke melodieën, maar ook urban invloeden, blazers, weer veel liefdesperikelen èn wat meer diepgaandere liedjes over bijvoorbeeld wapengebruik (Hey Papa) en de gebroken wereld (Everybody Come Together, een duet met de Amerikaans-Indiase rapper Angel Haze). Opener Kick It gaat over het geven en nemen in een bestendige relatie.

Na het met reggae invloeden vormgegeven lieve King of the World, een ode aan haar zoon, en het puntige It Could be Love is de vraag Where We Going Now in een ballad.“Sometimes, it feels like we’re loving, then hating, then praying for saving, then nothing is changing. Feeling alone, nowhere to go. But the corner store or the church next door. Thinking it can stop you from all this hurting. From all this hurting, all this hurting. Oh, where you goin’ now, my brother? Where we goin’ now, my sisters? It’s beautiful to me, so beautiful to me. Where we goin’ now? Not goin’ down.”

Ten opzichte van de batterij producers is het duo Linda Perry (ooit de zangeres van de 4 Non Blondes) en hip-hopper Troy Nöka ditmaal overzichtelijk. Met Bedingfield’s interesse voor Motown, de jonge Michael Jackson, is de sound van het album verklaarbaar. Luister bijvoorbeeld naar Can’t Let Go of Sweet Nothing. Can’t Look Away schuift voorbij, het standaard rauwe in Natasha’s stem zonder echt uit te halen, houdt het liedje net te voorzichtig. In No Man I See speelt ze met de kernpunten van het christelijk geloof om duidelijk te maken dat niemand zich hoeft in te beelden beter te zijn dan zij.

Een gospelkoor is de studio ingeleid voor I Feel You. De electronica houdt de overhand, terwijl je via de bridge een wervelend einde met zo’n groep vocalisten zou verwachten. Op piano voor Wishful Thinking in een halfbakken Chi Coltraine imitatie is er een up-tempo afsluiter in Tina Turner setting met Real Love.  Echt vlammende tracks heb ik niet ontdekt, al bevallen me diverse nummers na diverse draaibeurten meer en meer.Akoestische versies van Roller Skate, Kick It, Hey Papa en King of the World krijg je cadeau, voor zo’n ontspannen versie van Unwritten (deze zomer vrijgegeven) met zoonlief op schoot, moet je op Youtube zijn.