Concertverslag Flying Colors en Dilemma in 013 Tilburg

Als de Amerikaanse progressive rock supergroep Flying Colors naar Nederland komt, ben ik erbij. De mannen hebben een derde release, Third Degree, uitgebracht en daarmee een goede reden het nieuwe materiaal aan een uitverkocht 013 poppodium in Tilburg te laten zien. Voor mij is het de opening van het weekend na een dag Agile Project Management Foundation training geven bij de Capgemini Academy in Utrecht. TomTom Live Services leidt me met de e-Niro door het achterland van de Domstad via Houten, Nieuwegein en Lexmond met zo min mogelijk filedruk een weg naar het zuiden om het stadscentrum van Tilburg eens vanaf de kant van de markante, en deze dagen met rode en groene lampen versierde Westpoint woontoren te naderen. Verlichte Sint-Jozef kerk TilburgAlsnog ruim 1 uur en 45 minuten gedaan over deze 80 kilometers. Heel fout, maar o zo lekker, een frites satésaus bij de Smullers op het station om tegen zeven uur door de regen over de Heuvel langs de Heuvelse of Sint-Jozef kerk naar 013 poppodium te benen. Terwijl ik nog consumptiemunten koop, zie ik journalist en oud-Bottomline collega recensent Freek Wolff voorbij snellen. Nog groter is de verrassing direct in de concertzaal op Jeroen Boersema uit Steenwijkerwold te stuiten. Na jaren elkaar niet meer gezien te hebben, sta je hier in Tilburg schouder aan schouder met een gedeelde liefde voor progressive rock.

Support act: Dilemma
Concert Dilemma in 013 Tilburg 2Drummer Collin Leijenaar die eerder drumde voor Kayak en tour management deed voor Neal Morse en Transatlantic, was met zijn prog rock band Dilemma een voor de hand liggende keuze als support act voor de Amerikanen te dienen. Het album Imbroccata (1995) kwam voor mij net te vroeg en eerlijk is eerlijk, ook het na jaren stilte in 2018 verschenen nieuwe album Random Acts of Liberation was niet echt top of my mind. Mike Portnoy, drummer van onder meer Flying Colors is zo in z’n nopjes, dat hij vanavond backstage een prijs voor beste prog rock album 2018 uitreikt aan zijn vrienden hier.

Concert Dilemma in 013 Tilburg 3Dec Burke’s vader overleed afgelopen week. Toch moest de band op tour en vond in Jermain van der Bogt a.k.a. Wudstik (Ayreon, For All We Know) een vervanger die na twee keer repeteren voor het echt op mocht, een iPad op standaard met de teksten bij de hand. En, complimenten, falset, lage partijen, ingetogen en uitbundige zang, Wudstik durft het aan vandaag. Met Collin, Paul Creeze, Erik van der Vlis en Robin Zuiderveld wordt een mooi muzikaal visitekaartje afgegeven, zij het dat het geluid nog niet fantastisch was gemixt. Solide spel, zonder de showbink uit te willen hangen. Wel vond ik het publiek nog wat gereserveerd en zuinig applaudiseren.

De kleuren spatten van het scherm
Concert Flying Colors 013 Tilburg 4Mike Portnoy (drums, zang), Neal Morse (toetsen, zang), samen in allerlei bands hier kind aan huis in Tilburg sinds eind jaren ’90, en ‘dus nu echt oud’ hebben met bassist Dave LaRue, gitarist Steve Morse (momenteel ook met Deep Purple aan het touren) en Casey McPherson (zang, gitaar) geen discussie met hun manager gehad of ze Tilburg wel moesten aandoen. Vier shows in Europa, daar moet 013 bij zijn.

Concert Flying Colors 013 Tilburg 5Aan de visuals is veel aandacht besteed, een fontein van kleuren en passende beelden bij het vele materiaal van Third Degree, dat langs komt na de openers Blue Ocean (van hun debuutalbum uit 2012) en A Place in Your World (van Second Nature uit 2014). Een feest voor oren en ogen, meedeinen op de benen in Neal’s favoriet, het popliedje Love Letter, klappen en galmen, met name later in de hymne Peaceful Habor of Kayla. Bij dit lied stelde de zanger/gitarist destijds “We may not be able to control what happens to us, but we can control what we do about it.” You Are Not Alone met filmbeelden van McPhersons eigen reddingsactie met een boot door overstroomde straten van Houston door orkaan Harvey in 2017, maken het persoonlijk en praktisch.

Concert Flying Colors 013 Tilburg 13De mannen achter me worden per liedje enthousiaster. Diep respect voor de wijze waarop Dave LaRue bas speelt, het ‘niet normaal’ zijn van het samenspel en snelheid waarmee over snaren en toetsen wordt bewogen en de patronen die Portnoy op zijn kit afwerkt. Ik merk meegenomen te worden in een stroom van energie. Als we als grote groep mensen in dezelfde cadans meebewegen met Flying Colors.

Concert Flying Colors 013 Tilburg 16En natuurlijk is de band niet zonder toegiften na Infinite Fire naar bed te sturen. Cosmic Symphony en de epics The Storm en Mask Machine krijgen we als toetje. Daarna is het hoog tijd voor het buigen voor het publiek en de groepsfoto’s met ons op de achtergrond. Band en publiek kunnen niet zonder elkaar(s energie). Je begrijpt met welke muziek ik de 175 kilometer ‘s nachts naar huis ben gereden.

Zie ook: