Welke app is het meest volledig om laadpunten of laadpalen voor elektrische auto mee te zoeken?

Tijdens mijn eigen verkenning van apps voor het vinden van laadpunten of laadpalen voor mijn nieuwe Kia e-Niro in zowel Nederland als het buitenland voor vakantie en concertbezoek stelde Teun Stoop op Facebook in de groep Vereniging Elektrische Rijders (VER) de vraag Wat is de beste of meest volledige app waar publieke oplaadpunten mee te vinden zijn? Alle reden om antwoorden te verzamelen. En ja, het navigatiesysteem van een doorsnee elektrische auto, heeft ook laadstations (palen, punten) als POI in het geheugen. Actuele informatie over beschikbaarheid en prijzen voor het laden, ontbreekt, als je geen live verbinding met het internet hebt. Van de apps heb ik alleen de Android versie gebruikt. Als testgevallen voor de diverse apps wil ik weten of:

  1. ons eigen laadpunt thjuis wordt getoond en met de correcte prijs per kWh.
  2. in Savona (Italië) laadpunten zijn en wat de prijs per kWh is.
  3. er gratis laadpunten in de buurt zijn.
  4. je met de app kunt navigeren naar het gekozen laadpunt.

Shell Recharge

2019-10-31_06-42-50In de Shell Recharge app (voorheen NewMotion) kun je je elektrische auto aangeven en verder filteren op het enkel tonen van beschikbare laadpalen, het vermogen van het laadpunt, types connector, toegankelijkheid met een Shell Recharge pas, en laadpalen die starten en stoppen van laadsessies direct via de app ondersteunen of als enige betaaloptie erkennen. De app geeft, net als de website MyNewmotion toegang tot meer dan 100.000 laadpunten, niet alleen de openbare laadpalen, maar ook de privé laadpunten op opritten en erven, mits ze aangemeld zijn op het Newmotion platform en opengesteld voor gebruik door gasten. We hebben zelf een Newmotion laapdpunt aan huis, hebben deze open staan voor medegebruik en konden ook zelf de in rekening te brengen prijs per kWh opgeven.

  1. ons laadpunt wordt getoond mèt de correcte €0,23/kWh.
  2. ja, er worden diverse laadpunten in Savona getoond met een prijs per kWh.
  3. Newmotion kan niet filteren op gratis laadpunten of een willekeurige andere prijs per kWh.
  4. nee, navigeren ondersteunt de app niet.

Screenshot_20191207-220035Gebruik van Shell Recharge ligt om twee redenen voor de hand. Zoals gezegd is ons laadpunt een Newmotion model. Financiële afrekening loopt via hen. En bij het leasecontract bij Alphabet hoort een MTC/TNM pas, zoals ik voorheen een MTC/DKV tankpas had voor fossiele brandstof.

Tot zover de theorie, want de app accepteert geen MTC-passen en verwijst in een Engelstalige pop-up boven een verder Nederlandstalige user interface naar de app EV Charging by New Motion.

EV Charging by New Motion

Screenshot_20191208-125223Na installatie en inloggen op EV Charging by New Motion ga ik naar Laadpassen. Ik zie nu spontaan mijn TMC/TNM pas staan, die ik via my.newmotion.com heb opgevoerd. Hoogst merkwaardig is de foutmelding die gegeven wordt als ik mijn Shell Recharge laaddruppel, dat een TNM-pasnummer draagt, wil activeren. “Deze app ondersteunt geen TheNewMotion pasjes. U kunt uw laadpas nog steeds gebruiken bij de laadpaal. Wil u uw pas gebruiken in de app? Download onze app specifiek voor de TheNewMotion laadpas.” Dat blijkt de Shell Recharge app te zijn.

Screenshot_20191208-130308Kortom, hoewel TheNewMotion onderdeel is van Shell, en laadpassen en -druppels van zowel MTC/TNM-passen als de eigen Shell Recharge laadpas of -druppel een NL-TNM-nummer heeft, is de Shell Recharge app enkel voor Shell-branded passen en EV Charging by the New Motion gereserveerd voor (TMC/)TNM passen.

Online, op my.NewMotion.com kun je wel de passen van beide labels beheren, laadpunten zoeken, laadgeschiedenis bekijken en de facturering monitoren.

Chargemap

Chargemap zogenaamd gratis punt in NieuwleusenIn Chargemap moet je je aanmelden, hetzij met een eigen gebruikersnaam / wachtwoord, of met je Google of Facebook credentials. Filtering is mogelijk op compatibiliteit met de Chargemap pass, oplaadsnelheden, connectors, maar ook op alleen oplaadpunten aan autowegen, tonen of verbergen van individuele oplaadpunten (bedoeld wordt: privé laadpunten), gratis oplaadpunten en 24/7 oplaadpunten.

Chargemap is gedeeltelijk gebaseerd op de bijdragen van elektrische autorijders. Missende laapdunten kun je zelf opvoeren, voorzien van een foto, afbeelding, etc. Dat hoeft de betrouwbaarheid van de getoonde gegevens niet direct te verbeteren. Controle blijft nodig. Om het opgeven van een ‘laadgebied’ uit te proberen, heb ik 20 oktober 2019 onze eigen laadpaal proberen aan te melden. In de traag reagerende app loopt dat proces vast op de stappen om de connector, fabrikant en model van de laadpaal aan te geven. Dat stimuleert niet. Ik heb het met een wizard op de website geprobeerd. Dat ging beter, hoewel opvallend de prijs/kWh niet aangegeven kan worden. De volgende dag kreeg ik een mail met bevestiging en kudo’s voor het toevoegen van het laadpunt.

  1. ons laadpunt wordt niet getoond, hoewel aangemeld als openbaar op het Newmotion netwerk.
  2. ja, er worden diverse laadpunten in Savona getoond met een prijs per kWh, beschikbaarheid en geschiedenis van recente laadsessies.
  3. gratis laadpunten in de omgeving worden getoond. Opvallend is dat de punten in bijvoorbeeld Nieuwleusen op de parkeerplaats van bouwbedrijf BAM en in Kerkenveld beide van Last Mile Solutions zijn. Als ik deze punten in MyNewmotion nakijk, staat er een laadtarief van €0,34/kWh bij. Gratis zijn ze dus niet.
  4. Ja, de GPS locatie van een laadpunt kan doorgegeven worden aan een navigatie app.

Nextcharge

Notificatie new nextcharge stationGoingelectric is de Duitse evenknie van NewMotion. De laadpunten in hun netwerk worden ontsloten via de Nextcharge app. Ook hier kunnen gebruikers updates doorgeven. Om dit uit te proberen heb ik ons laadpunt 20 oktober 2019 aangemeld. De redactie ging ermee aan de slag, zo gaf de app aan. De app stuurt je pushberichten van nieuw geregistreerde laadpunten ‘in de buurt’. De app heeft een eigen routeplanner ingebouwd. De filtering van stations is uitgebreid, naast laadsnelheid, status en toegankelijkheid (openbaar, privé, thuis) van het laadpunt, connectoren kun je zoeken op enkel Nextcharge punten, combinaties van sleep & charge of eat & charge en namen van exploitanten. Naast elektrische auto’s worden ook elektrische fietsen ondersteund. Aan de kaartweergave kan een satelliet view, maar ook live verkeersinformatie worden toegevoegd.

Opvallend is, dat de bij Chargemap als gratis laadpunt vermelde locatie bij BAM in Nieuwleusen hier ‘niet publiek beschikbaar is’ (lijkt me terecht), wel is de prijs weer ‘free of charge’.

  1. ons laadpunt wordt niet getoond.
  2. de laadpunten in en rond Savona worden getoond met prijzen, beschikbaarheid en opmerkingen van autorijders.
  3. je kunt niet filteren op prijs.
  4. Navigeren naar een laadpunt kan met Google Maps of Waze. Google Maps zal elke Android gebruiker wel hebben, Waze moet je apart installeren.

Smoov

Laadpunt Iepenlaan in Smoov appSmoov is een Nederlandstalige app van het laadpuntennetwerk Allego voor Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Je kunt filteren op Smoov/Allego laadpunten, Tesla adapters, beschikbaarheid, connectors en laadsnelheid.

  1. ons laadpunt wordt wel getoond, maar de prijs en betaalmethode ontbreken.
  2. Italië is geen door Smoov ondersteund land. De app is er niet te gebruiken.
  3. je kunt niet filteren op prijs.
  4. Voor de navigatie wordt Google Maps geopend.

Plugsurfing

Plugsurfing misvatting over ons laadpuntKia maakt voor de eigen laaddruppel/-pas gebruik van het Plugsurfing netwerk. In navolging van Facebook groepsgenoten een reden ook die app te bekijken. Filtermogelijkheden zijn beperkt tot laadsnelheid en toegangsmethoden (app, pas).

  1. ons laadpunt wordt wel getoond, maar met een foutieve prijs: €0,37/kWh.
  2. laadpunten in en rond Savona worden getoond inclusief prijzen, autorisatiemechanismen voor een laadsessie en beschikbaarheid.
  3. je kunt niet filteren op prijs.
  4. Navigeren naar het laadpunt gaat via Google Maps.

A Better Routeplanner (browser-only)

A Better RouteplannerA Better Roueteplanner is een browser-based routeplanner voor ritten met een EV. Je geeft je auto en het gewenste traject, desgewenst een retourrit of eentje met tussenpunten. Dan gaat de planner aan de slag. Er wordt aangenomen dat je met 90% accuvulling vertrekt en het algoritme heeft een voorkeur voor snelladers en met zo minimaal mogelijke accuvulling weer thuiskomen. Voor een autorit naar 013 Tilburg, je vakantieadres in Savona, Italië plan je toch anders dan familiebezoek in Deventer.

Het gegenereerde routeplan kun je online bekijken, maar ook delen via Google Maps, Waze of Apple Maps. Er wordt gewerkt aan een echte app. Tot dat moment voldoet de URL toevoegen aan je startscherm ook heel behoorlijk. Je autogegevens en de laatste geplande route worden in de browser cookies opgeslagen.

Van filters of een overzicht van alle laadpunten is geen sprake. Dit is sec een routeplanner.