Gezien Pad Man (2018)

      2 Comments on Gezien Pad Man (2018)

In de reeks films gebaseerd op een waargebeurd verhaal, heb ik onlangs Pad Man bekeken. De originele geschiedenis is opgetekend in het korte verhaal The Sanitary Man of Sacred Land in Twinkle Khanna‘s boek The Legend of Lakshmi Prasad, dat is geïnspireerd door het leven van of Arunachalam Muruganantham, een sociaal ondernemer uit Tamil Nadu die goedkoop maandverband introduceerde. Akshay Kumar speelt de naar Muruganantham gemodelleerde Lakshmikant Chauhan, een pasgetrouwde man die ontdekt dat zijn vrouw Gayatri, gespeeld door Radhika Apte (ik zag haar eerder in Andhadhun) een oud vod gebruikt tijdens de vijf dagen per maand dat ze ongesteld is, Als hij voor haar een pakje maandverband voor 55 rupees koopt, is de schoonfamilie in alle staten.

Wanneer de plaatselijke dokter Lakshmikant uitlegt dat maandverband toch echt veel hygiënischer is dan met een vod tussen je benen de deur wagenwijd open te zetten voor ziektes, wordt Lakshmikant strijdlustig, zonder succes bij zijn familie. Hij probeert eerst met katoen zelf maandverband te maken en, bij gebrek aan gebruiksters, zelf te testen. Uitgespuugd door zijn familie en dorpsgenoten trekt hij weg en komt via een medische faculteit aan de benodigde kennis om zelf een machine in elkaar te sleutelen die op basis van cellulosevezels spotgoedkoop maandverband kan produceren.

Het wordt de opmaat voor nationale en internationale erkenning, plus een low-tech marketingcampagne, alles gelardeerd met trouw aan z’n vrouw, een uitdagende tegenspeelster Sonam Kapoor die Pari Walia, de eerste klant van het maandverband neerzet, en als ware toverfee een emotionele metamorfose van Mad Man (dwaas) naar Pad Man begeleidt. Uitbundige dansen, stereotype (schoon)ouders, jongste zus, vermoede ontrouw, komische en tranentrekkende momenten zijn er uiteraard.

Pad Man is de eerste Bollywood over menstruatie. Van de omgang in Hollywood met het thema vond ik online een slideshow met vooral smakeloze, ranzige voorbeelden in de daar geproduceerde film. Het damesblad Maire Claire misschien wel the ultimate feminist superhero movie. Marketeers in dop hebben ook baat bij de film: waag te experimenteren, zoek naar simplificatie, laat marketing van vrouwenproducten over aan vrouwen en zorg voor een authentieke corporate story zijn zo wat good practices die in deze film effectief toegepast worden. Ik bekeek de 2 uur en 10 minuten durende film op Netflix.