Zomervakantie Berlijn 2019 deel 4

No Comments on Zomervakantie Berlijn 2019 deel 4

Na de drie eerdere delen op 18, 19 en 22 augustus, staan vandaag de laatste twee dagen van onze zomervakantie in Berlijn centraal. De voorbereiding en ruimte voor verrassingen gecombineerd levert weer bijzondere indrukken op.

vrijdag 16 augustus: fietsen door Berlijn en de Potsdamer Schlössernacht
Welkom in de Republic of Free Berlin NikolaiviertelEén van de mogelijkheden om Berlijn van een andere kant te bekijken is een fiets te huren. Gisteravond heb ik op een stadskaart met pen een ronde zitten schetsen. Hopelijk past het in de vier uur dat we een fiets willen gebruiken. Online had ik een reservering gedaan bij fahrradtouren-berlin. €8 per vier uur is een gangbare prijs in Berlijn voor een reguliere fiets. Natuurlijk lonken op straat de elektrische steps en e-bikes. Ik heb de prijzen nagekeken. Die zijn per saldo veel hoger dan een reguliere fietsenverhuurder. Om half tien krijgen we elk een rode tweewieler mee en gaan erop uit.

Engelbacken BerlinWe volgen de loop van de Spree, steken deze bij de Michaelkirchstrasse over Kreuzberg in. Hier wonen zo te zien veel migranten. Turkse vrouwen doen ochtendgymnastiek in het park rond de Engelbacken, aan de Kotbusser Strasse hanghen spandoeken onder de vensters met de oproep aan de gemeente om niet heel Berlijn te verkopen. Uitzetten van huurders, flats renovieren en dan tegen hogere prijzen verkopen of verhuren is aantrekkelijk. Er wordt veel gefietst in de Duitse hoofdstad en toch is het wegennet duidelijk voor auto’s aangelegd. Zigzaggen over vrijliggende fietspaden, voorzichtig aan langs auto’s en soms uitwijken naar de stoep is nodig. Verder zuidwaarts doorkruisen we Reuterkiez en Schillerkiez. Als je eenmaal van de lange doorgaande wegen af bent, zijn er bomenlanen, rust en vriendelijke buurten. Aan de Selchower Strasse houden we halt bij Zum Freund. Het uithangbord met koffie voor €0,50 is te aantrekkelijk.

Tempelhofer Feld 5Na een toiletstop aan de rand van Tempelhofer Feld fietsen we een volledige S van zeven kilometer over het voormalige vliegveld. Aan de westzijde steken we de B96 over, leveren we de statiegeldflessen in bij een Aldi filiaal en vervolgen onze weg door de villawijk Neu-Tempelhof. Na een stuk langs de B96 de Kreuzbergstrasse in naar het Park am Gleisdreieck. Vanuit de metro heb ik deze week diverse interessante stukken opgemerkt en meegenomen in de route. Mural Bülowstrasse Berlin2De muurschilderingen aan de Bülowstrasse bijvoorbeeld, een feest voor de fotograaf. Aangekomen bij het Landwehrkanal volgen we het jaagpad op afwisselend de linker- en rechteroever. Het water aan de zuidwestelijke punt van het Tiergarten stadspark komt uit bij de Charlottenburger Tor.

Schloss BellevueDe Spree volgen is lastiger. Rond de enorme showrooms van Bentley en Mercedez-Benz stokt het even. We navigeren op de kaart verder naar de Altonaerstrasse naar de Siegessäule aan de Grosse Stern. Een fotostop voor Schloss Bellevue en het Haus der Kulturen der Welt en dan verder richting de regeringsgebouwen rond de Spree. Het terrein wordt in gereedheid gebracht voor de Open Dag dit weekend. Aan de noordzijde rijden we naar het Friedrichtstadt Palast en de Oranienburgerstrasse met de gezichtsbepalende gouden koepel van de Neue Synagoge. Tussen de musea door fietsen we naar de Spandauerstrasse om keurig op tijd rond kwart over één onze fietsen in te leveren. Of we nog wat gezien hebben onderweg, vraagt de verhuurder. Mwah…

Gebak op Leipziger Strasse BerlinAan de Leipziger Strasse met kenmerkende flatgebouwen gaan we naar de Lidl eten en drinken voor de terugreis halen. In hetzelfde winkelcentrum zit een Schnell bakker. Ach, we hebben nog niet geluncht en dat kan best met een gebakje. Via de Hausvogteiplatz en Gendarmenmarkt om foto’s te maken, pakken we de metro terug naar het hotel voor een korte siësta.

Potsdamer Schlössernacht 2019 5Na vieren gaan we weer op pad, nu met de metro en trein naar Potsdam. Ik heb kaarten voor de eerste van twee Potsdamer Schlössernächte. Una Notte Italiana is het thema van dit jaarlijkse culturele festival in de avonduren in en rond de paleizen, tuinen en bijgebouwen van het Park Sanssouci. Een tenor in een Venetiaanse gondel, een uitleg over kruidenplanten in Plattdeutsch, een eigentijdse variant op Romeo & Julia als toneelspel, maar ook een piano- of vioolconcert, een optreden van een Italiaans gezin met covers van bijvoorbeeld ABBA of een Italiaanse pop/rockband op de terrassen voor de orangerie. Potsdamer Schlössernacht 2019 32We testen met een VR-bril voor de eind augustus bij Checkpoint Charlie te openen Timeride Berlin. Eten en drinken kun je op allerlei plekken, zalen van het paleis Sanssouci, de orangerie en het Chinese huis zijn opengesteld voor publiek. Er zijn gekostumeerde fietsers en een rondtollende drummer. En dan een piekfijn plekje in het midden voor de sowieso indrukwekkend verlichte orangerie bemachtigen, op het gras, want de lange banken aan tafels (lekker Duits!) zijn bezet.

Potsdamer Schlössernacht 2019 65De finale is een licht- en vuurshow op het podium dat echt knap in elkaar zit. Potsdamer Schlössernacht 2019 92Er zijn lichtprojecties op bomen, een met laser gemaakte tunnel om doorheen te lopen. Het Chinese huis in de schijnwerpers schittert en de beschilderde lantaarns ook. De weg terugvinden is lastig in het donker, zeker als de organisatie niet heeft voorzien in bepijling naar de uitgang. Per trein terug en dan als een blok in slaap vallen.

zaterdag 17 augustus: eind goed, al goed
KJazien en Henk-Jan aan de champagne bij het ontbijt 3Marianne staat erop, dat we minstens een keer ‘s morgens aan de champagne gaan. De flessen staan elke morgen in het ijs. Zelf zouden we dat niet bedenken bij de bruine boterhammen en roggebrood. We zijn vanochtend laat opgestaan na de lange avond in Potsdam. De koffer mèt souvenirs en extra kleding dicht krijgen is een uitdaging. Na het uitchecken pakken we de metro naar Hauptbahnhof en de IC 144 van 12.34u naar Amsterdam. Henk-Jan op station Berlin HauptbahnhofIk kijk onderweg naar Brain on Fire, een film over een meisje dat aan autoimmunziekte lijdt die haar hersenen aantast en The Great Hack, een documentaire over het schandaal rond Facebook en Cambridge Analytica rond de presidentsverkiezingen van 2016 en de Brexit campagne. De rest van de reistijd lees ik. Heerlijk om weer in m’n eigen auto te rijden. En wat is de regen vertrouwd? De hele vakantieweek hebben we het droog en aangenaam warm gehouden. We hebben genoten, voor zover je dat zelf nog niet uit deze vier verslagen hebt geconcludeerd.