Gezien: The Great Hack (2019)

      No Comments on Gezien: The Great Hack (2019)

Het bedrijf Cambridge Analytica werd groot en ging in 2018 ten onder aan de opgebouwde set van data points van miljoenen Amerikanen die als representatief gebruikt konden worden om de twijfelaars, ‘overtuigbaren’ in jargon, gericht te kunnen bombarderen met propaganda via Facebook en zo doelbewust hun stemgedrag bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 te beïnvloeden ten gunste van Donald Trump. Cambridge Analytica had hetzelfde bij kleinere landen gedaan en zo kennis opgebouwd en algoritmes uitgeprobeerd. Het kunstje herhaalde zich in 2016 in de Brexit-campagne met Leave.EU en in 2018 met de algemene verkiezingen in Mexico ten gunste van de Institutionele Revolutionaire Partij.

Weten wie je hoe moet bereiken om ze tot andere gedachten te brengen is het vak van propaganda bedrijven in een modern jasje. De Netflix documentaire The Great Hack laat voormalige Cambridge Analytica medewerkers, de klokkenluiders Brittany Kaiser (ze maakte een vreemde beweging van linkse activiste vol idealen naar spilfiguur binnen Cambridge Analytica tot proberen het eigen hachie te redden) en Paul-Olivier Dehaye (vermarkt zichzelf als Raider of the Lost Data) en Christopher Wylie het verhaal doen en The Guardian onderzoeksjournaliste Carole Cadwalladr de drijvende kracht spelen in de uitleg van het schandaal. Voormalige Cambridge Analytica CFO Julian Wheatland zet nu zelf etische vraagtekens bij de werkwijze, terwijl Facebook baas Mark Zuckerberg de vermoorde onschuld speelt in de verhoren van de Amerikaanse overheid en Cambridge Analytica CEO Alexander Nix knalhard ontkent Facebook-gegevens ontvangen te hebben voor zijn trukendoos.

Een en ander heeft ons president Donald Trump, verwoede pogingen om het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie te leiden opgeleverd. Facebook kreeg in juli een recordboete van US$ 5 miljard opgelegd en zag in 2018 rond de onthullingen de marktwaarde in één dag met $119 miljard verdampen, terwijl Alexander Nix met investeerders en uitgesproken Trump-fans exact hetzelfde doen in een nieuw bedrijf, Emerdata Ltd. En zo heeft David Carroll die een lange juridische strijd tegen Cambridge Analytica heeft gevoerd om de data points met betrekking tot hemzelf openbaar te krijgen, verloren.

Zeker voor een bijna 2 uur durende documentaire die in juli 2019 uitgebracht wordt, vallen de open eindes op. De undercover opnames van Channel 4 waren cruciaal.

Carole Cardwalladr sprak intussen her en der op TED bijeenkomsten juist de tech-bedrijven aan op hun verantwoordelijkheid.

En hoe het Brittany Kaiser (ze krijgt heel veel zendtijd in de documentaire) verging na de roerige weken in 2018, lees je op DigitalSpy.com. Julian Wheatland is volgens eigen zeggen nu sociaal ondernemer.

De focus van de documentaire op Facebook laat nepnieuws via andere (social) media ongemoeid. Heeft het schandaal nu wel of niet met buitenlandse inmenging bij democratische verkiezingen te maken? Emerdata komt niet voor in de documentaire, net als ongetwijfeld andere bedrijven die zonder instemming of medeweten van gebruikers van platformen, prijsvragen en invulformulieren, onwettige kunstjes flikken met de verworven gegevens.