Zoektocht naar nieuwe leasewagen onverwacht heropend

Ik heb in april een keuze gemaakt voor de parelwitte Kia e-Niro, kon ‘m ondanks de reguliere levertijd van 13 maanden, toch bestellen, omdat leasemaatschappij Alphabet een batch had gereserveerd. De leaseprijs zou dan wel €10-15 hoger zijn, maar dat nam ik graag voor lief. In mei kreeg ik nog de bevestiging dat alles goed zat en de afleverdatum in de maand juni in het berijders dashboard zou verschijnen. Toen dat 21 juni nog niet het geval was, heb bij Alphabet alarm geslagen. Na diverse telefoontjes, vele minuten in wachtrijen en beloftes teruggebeld te worden, kwam het hoge woord eruit. Alphabet had géén koppeling gelegd tussen de batch en mijn gekozen auto, en zodoende is er geen enkele e-Niro voor mij in bestelling. De levertijd was inmiddels 15 maanden.

Achterzijde Kia e-NeroEen collega van me die een zwarte e-Niro had besteld, had aangegeven mogelijk toch af te willen van de bestelling uit de gereserveerde batch. Mocht die beschikbaar komen, kon ik ‘m krijgen, hoewel zwart in plaats van wit. Uitslag van dat beslistraject en opnieuw gebroken beloftes doior Alphabet teruggebeld te worden, waren voor mij de aanleiding actief om te zien naar een alternatief. Andere, wel snel af te leveren elektrische auto’s als de Tesla Model 3 of de Nissan Leaf+ waren om goede redenen afgevallen. Zou ik mijn lidmaatschap van de vereniging elektrische rijders alweer kunnen opzeggen?

En zo ontstond na wat zoeken en vergelijken een nieuwe short list met zuinige benzineuitvoeringen of hybride (benzine/elektrisch) als plan B:

Zwart wordt wit

Voorzijde Kia e-NeroOp woensdag 3 juli goed nieuws van de Alphabet accountmanager. De week had mijn Capgemini collega inderdaad afgezien van de bestelde zwarte e-Niro. Die zou voor mij worden, als niemand anders ‘m geclaimd had. en of de bestelde opties (trekhaak, specifieke velgen) wel af-fabriek met deze bestelling meekonden, viel te bezien. Desnoods moest de trekhaak maar bij de dealer in Zwolle als accessoire aangebracht worden en de door míjn collega gekozen velgen op de koop toe genomen worden.

Op wonderbaarlijke wijze was woensdag de parelwitte uitvoering mèt mijn gekozen opties wel beschikbaar, al wordt de aflevering eind september 2019 verwacht. Vervolgens duurde het tot 12 juli, voordat Alphabet bij dealer Van Mossel in Zwolle de bestelling heeft verzocht vast te leggen. Dinsdagmiddag 16 juli is dat gedaan.

Laadpunt aan huis

Laadpaal geïnstalleerd.De volgende hobbel is Newmotion. Ik werd gewaarschuwd dat zij net als Eneco een behoorlijke achterstand heeft in het plaatsen van laadpalen aan huis. Ook hier dreigt een verschil tussen ronkende websites met prachtige foto’s en voorzieningen en de werkelijkheid van de beschikbaarheid van installateurs. Alsof de bestellingen van EV’s in 2019 echt ‘out of the blue’ komen. Op 16 juli ontvang ik een automatisch gegenereerde mail om het binnenkort te voeren intakegesprek voor te bereiden. Welke kleur paal, hoe lang moet de laadkabel worden, wat is de capaciteit van de meterkast en hoe zie ik de route tussen meterkast en laadpaal voor me?

In de twee opvolgende dagen is met wat uitleg en foto’s van de situatie in de meterkast en onder de carport snel duidelijk wat er moet gebeuren en kan Newmotion een offerte ter goedkeuring aan Alphabet toesturen. Hierna komt de mogelijkheid een afspraak voor installatie te plannen. Dit ervaar ik als veel soepeler dan wat de waarschuwingen aangaven.

newmotion laadpaal BalkbrugOp 6 september is ‘s ochtends de installatie van de lader, inclusief aansluiting op het stroomnet en de dynamic load balancer binnen twee uur een feit. Na het activeren van het laadpunt op myNewmotion en instellen van gedeeld gebruik, is het tweede publiek toegankelijke laadpunt voor een EV in Balkbrug daar. De eerste is sinds 2016 voor 2 auto’s op de parkeerplaats aan de Meppelerweg bij het Heuveltjesbosbad te vinden. Als mijn auto niet aan de lader hoeft of is, mag iemand anders tegen kostprijs (€0,228/kWh) komen laden.

Een laadpas krijg ik in elk geval tijdig, aldus de Alphabet accountmanager. Duh, de Kia / Plugsurfing laadpas ‘krijg’ je gewoon bij de e-Niro. Het aantal uren dat de e-Niro voor een volledige laadbeurt via wisselstroom aan een laadpaal moet, is significant. Zo mogelijk gebruik ik daar graag wat zelf opgewekte zonne energie voor.