Op zoek naar een nieuwe leasewagen: heeft u een keuze kunnen maken?

Na het wikken en wegen komt een keuzemoment. Mijn huidige leasecontract loopt begin augustus 2019 af. Ga ik in op het alternatief dat leasemaatschappij Alphabet me biedt voor de periode dat een Kia e-Niro nog niet afgeleverd kan worden? Wordt het dan een Nissan Leaf+, of ga ik ver buiten de comfort zone van een dealer en garage voor onderhoud in Zwolle of Ommen en ga ik voor een Tesla Model 3? Of toch helemaal niet elektrisch en een zuinige diesel of benzine auto, zoals de Scala van Škoda die ook op mijn short list stond? Een blik op de leaseprijs voor deze nieuwe, compacte hatchback prikkelt tot vluchtgedrag.

Neem je je besluit op een calculatie tot ver achter de komma? Hebben vrouw en kinderen een (doorslaggevende) invloed? Of zijn het anno 2019 social media? Eerst maar eens een video die modellen EV’s vergelijkt.

Onderbouwing keuze Kia e-Niro
Voorzijde Kia e-NeroIk heb de Inside EV’s buyers guide doorgenomen en op basis van de volgende punten een keuze voor de Kia e-Niro gemaakt:

  • leaseprijs en netto maandlasten
  • actieradius
  • zitruimte achterin
  • anders dan afgelopen winter leek toch de mogelijkheid een trekhaak voor een fietsendrager gemonteerd te krijgen.

Je ziet: praktische kanten en maandelijkse kosten. Half april kon ik al bestellen en bleek dat Alphabet in het productieproces van Kia een aantal e-Niro’s had gereserveerd, waardoor aflevering tegen een acceptabele meerprijs al in augustus/september 2019 in plaats van april 2020 kan.

Waarom geen Nissan Leaf+?
Heel beperkte zitruimte midden achterin Nissan LEAFDe Nissan Leaf+ was een goede tweede. Beperkte zitruimte midden achterin, het wat verouderde stekkersysteem en onduidelijkheid hoe de koeling van het nieuwe accupakket zich houdt bij regelmatig snelladen, bijna 100km minder actieradius en €20 per maand hogere nettolasten. In juli 2019 kwam de bevestiging dat ook de Leaf e+ te kampen heeft met Rapidgate, kortom geen echte vrienden met snellaadstations is.

Waarom geen Tesla Model 3?
Zoals in de recensie al aangegeven, kosten de softwarepakketten om level 3 autonoom te rijden vele duizenden euro’s extra. Een aanschafprijs van €55.000 wordt dan al snel €67.000 en dat is me – ook bij een 4% fiscale bijtelling over de aanschafprijs voor privé gebruik veel te gortig. De videorecensies waarin eigenaren in de eerste maanden allerlei gekke assemblagefouten ontdekten en de prijsstelling voor het na het eerste jaar live navigatie en online streamen van Spotify te kunnen blijven doen, waren disqualifiers. En de dichtstbijzijnde dealer in Groningen of Amsterdam Zuidoost is ook een vreemde gewaarwording.

Waarom geen Huyndai Kona of Ioniq?
Voorzijde Hyundai KonaBeenruimte achterin bij de Kona en nog niet beschikbaar zijn van een acceptabel groot accupakket in de Ioniq waren hier de minpunten. Ook valt de kofferbak kleiner uit dan in de e-Niro.

En andere EV’s?
Op de shortlist stonden als mogelijke alternatieven nog de BMW i3 (te compact, kleine kofferbak) en de e-Golf (Volkswagen eigen, dus dure opties nodig om van een instapmodel een uitvoering te krijgen die me tevreden stemt).

Zie ook: