Fietsen langs Zuid-Drentse veenweiden, zandgronden en heidevelden

Voor vanmiddag heb ik op fietsknoop.nl een 50km lange route door Zuid-Drenthe bij elkaar geklikt in vol vertrouwen, dat de omgeving mooi en afwisselend is. Ik rijd met fiets op de drager met de auto naar Noordscheschut ten oosten van Hoogeveen om vanaf knooppunt 37 in het zicht van een snackbar, zonodig een ijsje als ‘beloning’ mezelf voorhouden, om buiten te genieten van zon en een milde bries.

Christelijk Gereformeerde Kerk NoordscheschutHet dorp Noordscheschut (Een Schutter ben je niet even, maar heel je leven) deelt met Nieuweroord een Hervormde gemeente De Brug, maar heeft een eigen Christelijk Gereformeerde Kerk in een opvallend houten gebouw. Ik ga naar het zuiden, steek de A37 over en rijd Hollandscheveld in. Het dorp met lintbebouwing afficheert zich met de Hoogeveense Vaart, maar die ligt echt een eind verderop. Hier lagen sinds de eerste bebouwing in 1725 in de 19e en vroeg 20e eeuw verscheidene dwars op de vaart georiënteerde wijken die nu in straatnamen als Boswijk, 1e, 2e en 3e Zandwijkje en Oostwijk voortleven. De bekende verzetsmannen Marinus en Johannes Post zijn in Hollandscheveld geboren. Het dorp kreeg in 1963 landelijke bekendheid met de boerenopstand met boer Koekoek als voorman.

Cilie Nevelhekse in HollandscheveldHet correcte bordje om Rechtuit te gaan ontbreekt op het kruispunt bij de Hervormde Kerk. Ik rijd tweemaal een rondje om de kerk, geen straf overigens, want de arbeidershuizen aan de Kerkenkavel, het monument voor 150 jaar Hollandsche Veld (los geschreven op de gedenksteen) en het sculptuur van Cilie, de nevelhekse zijn stuk voor stuk fotogeniek. Bij een verhalenpomp luister ik naar het relaas van een winkelierster.

Langs het water tussen Nieuwlande en GeesbrugHet knooppuntennetwerk oogt soms ‘lui’. Je wordt dan geacht een VVV-fietsroute te volgen, hier de 10-dorpenroute en later bij Gees de Arnicaroute. Dat scheelt de routebouwers bordjes naar het volgende knooppunt, zal de gedachte zijn geweest. Ik fiets om het recreatiegebied Schoonhoven heen. Ondanks het schitterende weer is het er rustig. Menigeen zit op de fiets of is aan de wandel en groet vriendelijk (terug). Ik heb de slingerende fietspaden langs bosranden richting Nieuwlande ooit vanuit Hoogeveen gewandeld, nu is het eerst in een strakke lijn naar het zuiden, duidelijk over een oude watergang zijwegen met namen Schutwijk, Brouwerswijk en Jan Kielswijk passerend. Het stratenpatroon ligt als een matrix in het landschap. Ontdaan van veen, is het nu een mix van bos, grasland en akkers. Elim laat ik rechts van me liggen, bij het volgende buurtschap op een viersprong rijd ik weer naar het noorden en kom in Nieuwlande.

De Twee Gebroeders passeert op Hoogeveense VaartOostopgaande wordt een jaagpad langs een watergang, dat eindigt in een stuk bos. Terug achter dit bos langs met vrij uitzicht oogt het landschap weer anders. Ik passeer de A37 weer en kom via het esdorp Gees bij de Verlengde Hoogeveense Vaart. Deze volg ik tot Geesbrug. Bedrijvigheid rond brug, water en kruispunt van wegen wordt een klinkerweg en weidse uitzichten tussen de bomen door. Welkom bij de Boswachterij Gees. Ik heb er 26km op zitten en rust even aan een picknickbank.

Henk-Jan op Mantingerveld 2De boswachterij door met zicht op in het water badende Schotse Hooglanders, heidevelden en veel onverharde bospaden. Hmm, nog maar eens terugkomen om te wandelen. Ja, op het Drenthepad ben ik hier wel geweest, maar er is zoveel meer te zien! Van deze boswachtereij naar het Mantingerbos gaat ongemerkt. Natuurmonumenten beheert hier diverse natuurgebieden, ontwikkelt ook nieuwe stukken. In het dorp Mantinge weersta ik de verleiding om op een terras van De Mantinger Es te gaan zitten en rijd door, over de ‘echte’ Mantinger Es en het Mantingerveld. Saai is het geen moment. Na de natuur is er weer de cultuur van de vervening, met een voormalig meestershuis en school aan de Middenraai, de voormalige veenkolonie Nieuweroord aan de Verlengde Hoogeveense Vaart, de Trambrug en een kaarsrecht fietspad over de voormalige Trambaan (tot 1939 reed hier de stoomtram tussen Hoogeveen en Slagharen, de historie is in 2014 mooi opgetekend door Albert Metselaar in een PDF) in naar de auto, waar ik na 2 uur en 45 minuten fietsen aankom.